
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniu 27 grudnia 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”). Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i kolejnych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.
Wnioskodawca rok 2023 i lata kolejne planuje rozliczać w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.
Usługi Wnioskodawcy, które realizuje na podstawie umowy to:
-analiza wymagań i specyfikacji systemowych;
-przeprowadzanie analizy szczegółowych wymagań klienta i specyfikacji systemowych, w celu zrozumienia potrzeb biznesowych i technicznych, opracowanie strategii architektonicznej i identyfikowanie kluczowych komponentów systemu, dobór technologii i narzędzi;
-badanie dostępnych technologii i narzędzi, ocena ich przydatności i zgodności z wymaganiami projektu, tworzenie zestawień technologii, uwzględniając ich zalety i ograniczenia, oraz rekomendowanie najlepszych rozwiązań dla danego kontekstu projektowego, zarządzanie cyklem życia produktu;
-nadzorowanie całego cyklu życia produktu, począwszy od fazy projektowania i rozwoju, poprzez wdrożenie, aż po utrzymanie, zapewnianie, że wybrane technologie są odpowiednio wykorzystywane i ewentualnie dostosowywanie strategii architektonicznej w trakcie realizacji projektu, testowanie i weryfikację;
-organizowanie testów technicznych systemu, weryfikowanie jego zgodności z wymaganiami i sprawdzanie wydajności oraz skalowalności, analizowanie wyników testów i podejmowanie działań korygujących, komunikację z interesariuszami;
-utrzymywanie regularnego kontaktu z klientami i innymi interesariuszami, informując ich o wyborze technologii i postępie projektu, wyjaśnianie zalet wybranych rozwiązań i rozwiązywanie wszelkich wątpliwości związanych z ich implementacją, dokumentację i wsparcie;
-tworzenie dokumentacji technicznej dotyczącej wybranych technologii i architektury systemowej, udzielanie wsparcia technicznego zespołowi projektowemu oraz klientowi, pomoc w rozwiązywaniu problemów i optymalizacja systemu, optymalizację i doskonalenie;
-stałe doskonalenie procesów projektowych oraz wykorzystywanych technologii, identyfikowanie możliwości optymalizacji i wprowadzanie innowacji, dążenie do ciągłego doskonalenia produktu i zwiększania jego wartości biznesowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii, bez projektowania.
Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca doradza w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia. Charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z (...) 2024 r. o znaku (...) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:
-analizę wymagań i specyfikacji systemowych;
-przeprowadzanie analizy szczegółowych wymagań klienta i specyfikacji systemowych, w celu zrozumienia potrzeb biznesowych i technicznych, opracowanie strategii architektonicznej i identyfikowanie kluczowych komponentów systemu, dobór technologii i narzędzi;
-badanie dostępnych technologii i narzędzi, ocena ich przydatności i zgodności z wymaganiami projektu, tworzenie zestawień technologii, uwzględniając ich zalety i ograniczenia, oraz rekomendowanie najlepszych rozwiązań dla danego kontekstu projektowego, zarządzanie cyklem życia produktu;
-nadzorowanie całego cyklu życia produktu, począwszy od fazy projektowania i rozwoju, poprzez wdrożenie, aż po utrzymanie, zapewnianie, że wybrane technologie są odpowiednio wykorzystywane i ewentualnie dostosowywanie strategii architektonicznej w trakcie realizacji projektu, testowanie i weryfikację;
-organizowanie testów technicznych systemu, weryfikowanie jego zgodności z wymaganiami i sprawdzanie wydajności oraz skalowalności, analizowanie wyników testów i podejmowanie działań korygujących, komunikację z interesariuszami;
-utrzymywanie regularnego kontaktu z klientami i innymi interesariuszami, informując ich o wyborze technologii i postępie projektu, wyjaśnianie zalet wybranych rozwiązań i rozwiązywanie wszelkich wątpliwości związanych z ich implementacją, dokumentację i wsparcie;
-tworzenie dokumentacji technicznej dotyczącej wybranych technologii i architektury systemowej, udzielanie wsparcia technicznego zespołowi projektowemu oraz klientowi, pomoc w rozwiązywaniu problemów i optymalizacji systemu, optymalizację i doskonalenie
-stałe doskonalenie procesów projektowych oraz wykorzystywanych technologii, identyfikowanie możliwości optymalizacji i wprowadzanie innowacji, dążenie do ciągłego doskonalenia produktu i zwiększania jego wartości biznesowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii, bez projektowania
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Wnioskodawca podkreśla, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „ Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1. Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym, w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
Uzupełnienie wniosku
Wnioskodawca wskazał, że wymienione w treści wniosku, świadczone przez niego usługi nie są świadczone na jakimś etapie tworzenia oprogramowania, nie miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania, nie miały usprawniać działania oprogramowania.
Szczegółowe wyjaśnienia dotyczące świadczonych usług:
1. Analiza wymagań i specyfikacji systemowych:
a) czynności:
-przeprowadzanie warsztatów z interesariuszami w celu zbierania wymagań;
-analiza dokumentacji projektowej, procesów biznesowych i systemowych;
-mapowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych;
-tworzenie specyfikacji technicznych i biznesowych;
b) zadania/działania:
-opracowywanie dokumentów takich jak (...) czy (...);
-przygotowywanie modeli procesów i przepływów pracy (np. (...));
-identyfikacja ryzyk związanych z implementacją wymagań;
c) zakres czynności:
-od wstępnego zbierania wymagań po ich walidację i uzgodnienie z interesariuszami;
d) efekt:
-kompleksowe specyfikacje wymagań systemowych wykorzystywane przez zespoły techniczne i biznesowe do realizacji projektu.
2. Dobór technologii i narzędzi
a) czynności:
-analiza dostępnych na rynku rozwiązań technologicznych;
-wybór technologii na podstawie wymagań projektu i ograniczeń budżetowych;
-rekomendowanie narzędzi wspierających realizację projektu;
b) zadania/działania:
-przygotowywanie raportów z analizy narzędzi IT;
-testowanie technologii pod kątem spełnienia wymagań;
-prezentowanie rekomendacji technologicznych klientowi;
c) zakres czynności:
-dobór technologii do warstwy aplikacyjnej, baz danych, infrastruktury i narzędzi wspierających zarządzanie projektem;
d) efekt:
-wybrane technologie i narzędzia stanowiące podstawę do realizacji projektu, wdrożenia lub migracji systemu.
3. Zarządzanie cyklem życia produktu
a) czynności:
-planowanie i organizacja poszczególnych etapów rozwoju produktu;
-nadzór nad backlogiem i roadmapą projektu;
-wdrażanie metodologii zarządzania (np. Agile, Scrum, Waterfall);
b) zadania/działania:
-organizowanie sprintów, planowanie i retrospekcje;
-monitorowanie postępów prac i zarządzanie zmianami;
-komunikacja z interesariuszami w celu priorytetyzacji zadań;
c) zakres czynności:
– od fazy planowania po wdrożenie i utrzymanie produktu;
d) efekt:
-efektywne zarządzanie pracami projektowymi, umożliwiające terminowe dostarczenie wysokiej jakości rozwiązania.
4. Testowanie i weryfikacja
a) czynności:
-opracowywanie scenariuszy i przypadków testowych;
-przeprowadzanie testów manualnych i automatycznych;
-raportowanie i analiza wyników testów;
b) zadania/działania:
-wykrywanie błędów, ich zgłaszanie i monitorowanie procesu naprawy;
-retest i weryfikacja poprawek;
-tworzenie dokumentacji z wynikami testów;
c) zakres czynności:
-testowanie funkcjonalności, wydajności, bezpieczeństwa i zgodności z wymaganiami;
d) efekt:
-dostarczenie stabilnego i zgodnego z wymaganiami produktu gotowego do wdrożenia.
5. Komunikacja z interesariuszami
a) czynności:
-organizowanie spotkań projektowych, warsztatów i prezentacji;
-przygotowywanie raportów z postępów prac;
-uzgadnianie priorytetów i rozwiązywanie konfliktów;
b) zadania/działania:
-tłumaczenie wymagań biznesowych na język techniczny i odwrotnie;
-budowanie porozumienia między zespołami technicznymi a biznesowymi;
-dokumentowanie decyzji projektowych;
c) zakres czynności:
-komunikacja na każdym etapie projektu od inicjacji po wdrożenie;
d) efekt:
-wypracowanie spójnych rozwiązań spełniających oczekiwania interesariuszy.
6. Dokumentacja i wsparcie
a) czynności:
-tworzenie dokumentacji technicznej i użytkowej;
-opracowywanie instrukcji obsługi i szkoleń dla użytkowników końcowych;
-wsparcie powdrożeniowe;
b) zadania/działania:
-aktualizacja dokumentacji zgodnie z wprowadzonymi zmianami;
-rozwiązywanie zgłaszanych problemów technicznych;
-odpowiadanie na pytania użytkowników i zapewnianie wsparcia;
c) zakres czynności:
-dokumentacja techniczna, użytkowa i wsparcie techniczne;
d) efekt:
-kompleksowa dokumentacja i wsparcie techniczne, które ułatwiają użytkowanie systemu.
7. Optymalizacja i doskonalenie
a) czynności:
-analiza istniejących procesów i systemów;
-identyfikacja obszarów do optymalizacji;
-wprowadzanie usprawnień w procesach i technologii;
b) zadania/działania:
-prowadzenie audytów systemów i procesów;
-implementacja nowych funkcji i optymalizacja kodu;
-monitorowanie wydajności i wdrażanie usprawnień;
c) zakres czynności:
-ciągłe doskonalenie systemów i procesów na podstawie wyników analizy;
d) efekt:
-poprawa wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa systemów; interesariusze mogą korzystać z bardziej efektywnych i dopasowanych rozwiązań.
Wnioskodawca wskazał, że w ramach świadczonych usług nie przygotowuje wytycznych dla programistów, użyte we wniosku pojęcia: ,,system”, „produkt” należy rozumieć: „jest to system informatyczny. Produkt jest systemem informatycznym. Składa się na niego sprzęt komputerowy i „logika działania”. Wnioskodawca nie tworzy instrukcji i procedur oraz powiązanych z nimi danymi umożliwiającymi komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji, dokumentacja nie pozwala odtworzyć instrukcji przeznaczonych dla komputera i przekształcenia ich do postaci kodu źródłowego.
Kod PKWiU jaki został nadany przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z (...) 2024 r. o znaku: (...) „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Wnioskodawca nie posiada innego kodu nadanego przez organ do tego powołany. Co więcej, Dyrektor KIS wydał decyzję: 0114-KDIP2-1.4011.522.2022.2.OK, w której wskazany został kod PKWiU analogiczny do nadanego wnioskodawcy i organ nie wymagał żadnego doprecyzowania. Żądanie uzupełnienia wniosku interpretacyjnego o kody PKWiU nie znajduje oparcia w przepisach prawa (przykładowo, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 lutego 2021 r., sygn. akt II FSK 2441/20). Ponadto należy zauważyć, że organ interpretacyjny nie może uzależniać wydania interpretacji od wskazania przez wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi. Potwierdza to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo: wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Go 182/18; wyrok NSA z 29 listopada 2017 r, sygn. akt I FSK 179/16. Kod ten opisuje wszystkie poszczególne usługi świadczone przez Wnioskodawcę.
Zawarta przez Wnioskodawcę umowa ze Kontrahentem nie ma charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze. Nie ma takiego charakteru, gdyż takie usługi nie są w ogóle świadczone.
Świadczenie usług, o których mowa we wniosku nie nastąpi na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Forma (...) Kontrahenta to spółka z o.o. Wnioskodawca nie jest jej wspólnikiem, członkiem zarządu ani prokurentem. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
-analizę wymagań i specyfikacji systemowych;
-przeprowadzanie analizy szczegółowych wymagań klienta i specyfikacji systemowych, w celu zrozumienia potrzeb biznesowych i technicznych, opracowanie strategii architektonicznej i identyfikowanie kluczowych komponentów systemu, dobór technologii i narzędzi;
-badanie dostępnych technologii i narzędzi, oceną ich przydatności i zgodności z wymaganiami projektu, tworzenie zestawień technologii, uwzględniając ich zalety i ograniczenia, oraz rekomendowanie najlepszych rozwiązań dla danego kontekstu projektowego, zarządzanie cyklem życia produktu;
-nadzorowanie całego cyklu życia produktu, począwszy od fazy projektowania i rozwoju, poprzez wdrożenie, aż po utrzymanie, zapewnianie, że wybrane technologie są odpowiednio wykorzystywane i ewentualnie dostosowywanie strategii architektonicznej w trakcie realizacji projektu, testowanie i weryfikację;
-organizowanie testów technicznych systemu, weryfikowanie jego zgodności z wymaganiami i sprawdzanie wydajności oraz skalowalności, analizowanie wyników testów i odejmowanie działań korygujących, komunikację z interesariuszami;
-utrzymywanie regularnego kontaktu z klientami i innymi interesariuszami, informując ich o wyborze technologii i postępie projektu, wyjaśnianie zalet wybranych rozwiązań i rozwiązywanie wszelkich wątpliwości związanych z ich implementacją, dokumentację i wsparcie;
-tworzenie dokumentacji technicznej dotyczącej wybranych technologii i architektury systemowej, udzielanie wsparcia technicznego zespołowi projektowemu oraz klientowi, pomoc w rozwiązywaniu problemów i optymalizacji systemu, optymalizację i doskonalenie;
-stałe doskonalenie procesów projektowych oraz wykorzystywanych technologii, identyfikowanie możliwości optymalizacji i wprowadzanie innowacji, dążenie do ciągłego doskonalenia produktu i zwiększania jego wartości biznesowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii, bez projektowania,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
-analizę wymagań i specyfikacji systemowych;
-przeprowadzanie analizy szczegółowych wymagań klienta i specyfikacji systemowych, w celu zrozumienia potrzeb biznesowych i technicznych, opracowanie strategii architektonicznej i identyfikowanie kluczowych komponentów systemu, dobór technologii i narzędzi;
-badanie dostępnych technologii i narzędzi, ocenę ich przydatności i zgodności z wymaganiami projektu, tworzenie zestawień technologii, uwzględniając ich zalety i ograniczenia, oraz rekomendowanie najlepszych rozwiązań dla danego kontekstu projektowego, zarządzanie cyklem życia produktu;
-nadzorowanie całego cyklu życia produktu, począwszy od fazy projektowania i rozwoju, poprzez wdrożenie, aż po utrzymanie, zapewnianie, że wybrane technologie są odpowiednio wykorzystywane i ewentualnie dostosowywanie strategii architektonicznej w trakcie realizacji projektu, testowanie i weryfikację;
-organizowanie testów technicznych systemu, weryfikowanie jego zgodności z wymaganiami i sprawdzanie wydajności oraz skalowalności, analizowanie wyników testów i podejmowanie działań korygujących, komunikację z interesariuszami;
-utrzymywanie regularnego kontaktu z klientami i innymi interesariuszami, informując ich o wyborze technologii i postępie projektu, wyjaśnianie zalet wybranych rozwiązań i rozwiązywanie wszelkich wątpliwości związanych z ich implementacją, dokumentację i wsparcie;
-tworzenie dokumentacji technicznej dotyczącej wybranych technologii i architektury systemowej, udzielanie wsparcia technicznego zespołowi projektowemu oraz klientowi, pomoc w rozwiązywaniu problemów i optymalizacji systemu, optymalizację i doskonalenie;
-stałe doskonalenie procesów projektowych oraz wykorzystywanych technologii, identyfikowanie możliwości optymalizacji i wprowadzanie innowacji, dążenie do ciągłego doskonalenia produktu i zwiększania jego wartości biznesowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii, bez projektowania;
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu. Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022 ).
Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2h) przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60). Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
-analizę wymagań i specyfikacji systemowych – przeprowadzanie analizy szczegółowych wymagań klienta i specyfikacji systemowych, w celu zrozumienia potrzeb biznesowych i technicznych, opracowanie strategii architektonicznej i identyfikowanie kluczowych komponentów systemu, dobór technologii i narzędzi;
-badanie dostępnych technologii i narzędzi, ocenę ich przydatności i zgodności z wymaganiami projektu, tworzenie zestawień technologii, uwzględniając ich zalety i ograniczenia, oraz rekomendowanie najlepszych rozwiązań dla danego kontekstu projektowego, zarządzanie cyklem życia produktu;
-nadzorowanie całego cyklu życia produktu, począwszy od fazy projektowania i rozwoju, poprzez wdrożenie, aż po utrzymanie, zapewnianie, że wybrane technologie są odpowiednio wykorzystywane i ewentualnie dostosowywanie strategii architektonicznej w trakcie realizacji projektu, testowanie i weryfikację;
-organizowanie testów technicznych systemu, weryfikowanie jego zgodności z wymaganiami i sprawdzanie wydajności oraz skalowalności, analizowanie wyników testów i podejmowanie działań korygujących, komunikację z interesariuszami;
-utrzymywanie regularnego kontaktu z klientami i innymi interesariuszami, informując ich o wyborze technologii i postępie projektu, wyjaśnianie zalet wybranych rozwiązań i rozwiązywanie wszelkich wątpliwości związanych z ich implementacją, dokumentację i wsparcie;
-tworzenie dokumentacji technicznej dotyczącej wybranych technologii i architektury systemowej, udzielanie wsparcia technicznego zespołowi projektowemu oraz klientowi, pomoc w rozwiązywaniu problemów i optymalizacji systemu, optymalizację i doskonalenie;
-stałe doskonalenie procesów projektowych oraz wykorzystywanych technologii, identyfikowanie możliwości optymalizacji i wprowadzanie innowacji, dążenie do ciągłego doskonalenia produktu i zwiększania jego wartości biznesowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii, bez projektowania,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania. Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:
-analizę wymagań i specyfikacji systemowych – przeprowadzanie analizy szczegółowych wymagań klienta i specyfikacji systemowych, w celu zrozumienia potrzeb biznesowych i technicznych, opracowanie strategii architektonicznej i identyfikowanie kluczowych komponentów systemu, dobór technologii i narzędzi;
-badanie dostępnych technologii i narzędzi, ocenę ich przydatności i zgodności z wymaganiami projektu, tworzenie zestawień technologii, uwzględniając ich zalety i ograniczenia, oraz rekomendowanie najlepszych rozwiązań dla danego kontekstu projektowego, zarządzanie cyklem życia produktu;
-nadzorowanie całego cyklu życia produktu, począwszy od fazy projektowania i rozwoju, poprzez wdrożenie, aż po utrzymanie, zapewnianie, że wybrane technologie są odpowiednio wykorzystywane i ewentualnie dostosowywanie strategii architektonicznej w trakcie realizacji projektu, testowanie i weryfikację;
-organizowanie testów technicznych systemu, weryfikowanie jego zgodności z wymaganiami i sprawdzanie wydajności oraz skalowalności, analizowanie wyników testów i podejmowanie działań korygujących, komunikację z interesariuszami;
-utrzymywanie regularnego kontaktu z klientami i innymi interesariuszami, informując ich o wyborze technologii i postępie projektu, wyjaśnianie zalet wybranych rozwiązań i rozwiązywanie wszelkich wątpliwości związanych z ich implementacją, dokumentację i wsparcie;
-tworzenie dokumentacji technicznej dotyczącej wybranych technologii i architektury systemowej, udzielanie wsparcia technicznego zespołowi projektowemu oraz klientowi, pomoc w rozwiązywaniu problemów i optymalizacji systemu, optymalizację i doskonalenie
-stałe doskonalenie procesów projektowych oraz wykorzystywanych technologii, identyfikowanie możliwości optymalizacji i wprowadzanie innowacji, dążenie do ciągłego doskonalenia produktu i zwiększania jego wartości biznesowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii, bez projektowania;
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:
-analizę wymagań i specyfikacji systemowych;
-przeprowadzanie analizy szczegółowych wymagań klienta i specyfikacji systemowych, w celu zrozumienia potrzeb biznesowych i technicznych, opracowanie strategii architektonicznej i identyfikowanie kluczowych komponentów systemu, dobór technologii i narzędzi;
-badanie dostępnych technologii i narzędzi, ocenę ich przydatności i zgodności z wymaganiami projektu, tworzenie zestawień technologii, uwzględniając ich zalety i ograniczenia, oraz rekomendowanie najlepszych rozwiązań dla danego kontekstu projektowego, zarządzanie cyklem życia produktu;
-nadzorowanie całego cyklu życia produktu, począwszy od fazy projektowania i rozwoju, poprzez wdrożenie, aż po utrzymanie, zapewnianie, że wybrane technologie są odpowiednio wykorzystywane i ewentualnie dostosowywanie strategii architektonicznej w trakcie realizacji projektu, testowanie i weryfikację;
-organizowanie testów technicznych systemu, weryfikowanie jego zgodności z wymaganiami i sprawdzanie wydajności oraz skalowalności, analizowanie wyników testów i podejmowanie działań korygujących, komunikację z interesariuszami;
-utrzymywanie regularnego kontaktu z klientami i innymi interesariuszami, informując ich o wyborze technologii i postępie projektu, wyjaśnianie zalet wybranych rozwiązań i rozwiązywanie wszelkich wątpliwości związanych z ich implementacją, dokumentację i wsparcie;
-tworzenie dokumentacji technicznej dotyczącej wybranych technologii i architektury systemowej, udzielanie wsparcia technicznego zespołowi projektowemu oraz klientowi, pomoc w rozwiązywaniu problemów i optymalizacji systemu, optymalizację i doskonalenie
-stałe doskonalenie procesów projektowych oraz wykorzystywanych technologii, identyfikowanie możliwości optymalizacji i wprowadzanie innowacji, dążenie do ciągłego doskonalenia produktu i zwiększania jego wartości biznesowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii, bez projektowania,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
b)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
c)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że świadczy usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” (co potwierdza opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi).
Usługi, które Pan świadczy obejmują:
-analizę wymagań i specyfikacji systemowych;
-przeprowadzanie analizy szczegółowych wymagań klienta i specyfikacji systemowych, w celu zrozumienia potrzeb biznesowych i technicznych, opracowanie strategii architektonicznej i identyfikowanie kluczowych komponentów systemu, dobór technologii i narzędzi;
-badanie dostępnych technologii i narzędzi, ocenę ich przydatności i zgodności z wymaganiami projektu, tworzenie zestawień technologii, uwzględniając ich zalety i ograniczenia, oraz rekomendowanie najlepszych rozwiązań dla danego kontekstu projektowego, zarządzanie cyklem życia produktu;
-nadzorowanie całego cyklu życia produktu, począwszy od fazy projektowania i rozwoju, poprzez wdrożenie, aż po utrzymanie, zapewnianie, że wybrane technologie są odpowiednio wykorzystywane i ewentualnie dostosowywanie strategii architektonicznej w trakcie realizacji projektu, testowanie i weryfikację;
-organizowanie testów technicznych systemu, weryfikowanie jego zgodności z wymaganiami i sprawdzanie wydajności oraz skalowalności, analizowanie wyników testów i podejmowanie działań korygujących, komunikację z interesariuszami;
-utrzymywanie regularnego kontaktu z klientami i innymi interesariuszami, informując ich o wyborze technologii i postępie projektu, wyjaśnianie zalet wybranych rozwiązań i rozwiązywanie wszelkich wątpliwości związanych z ich implementacją, dokumentację i wsparcie;
-tworzenie dokumentacji technicznej dotyczącej wybranych technologii i architektury systemowej, udzielanie wsparcia technicznego zespołowi projektowemu oraz klientowi, pomoc w rozwiązywaniu problemów i optymalizacji systemu, optymalizację i doskonalenie;
-stałe doskonalenie procesów projektowych oraz wykorzystywanych technologii, identyfikowanie możliwości optymalizacji i wprowadzanie innowacji, dążenie do ciągłego doskonalenia produktu i zwiększania jego wartości biznesowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii, bez projektowania.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
I tak, klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:
·62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
·62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
·62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:
Grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
- usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
- usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
- usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
- systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje:
- usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje 12% stawkę m.in. dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Wskazać trzeba, że podana przez Pana klasyfikacja PKWiU dla świadczonych usług – klasa 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – obejmuje zarówno „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), tj. te które są wprost wymienione w ww. przepisie, jak i „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.02.20.0) oraz „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 62.02.30.0).
Zauważyć trzeba, że znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.02 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.02) oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zatem usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) to takie spośród „Usługi związanych z doradztwem w zakresie informatyki” (PKWiU 62.02), które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania.
Jeszcze raz podkreślić trzeba, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na wprost wymienia usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), a w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym – zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku – związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, sklasyfikowane w klasie PKWiU 62.02, mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Wskazał Pan, że świadczone usługi obejmują m.in.:
-analizę wymagań i specyfikacji systemowych;
-przeprowadzanie analizy szczegółowych wymagań klienta i specyfikacji systemowych, opracowanie strategii architektonicznej i identyfikowanie kluczowych komponentów systemu (dobór technologii i narzędzi);
-badanie dostępnych technologii i narzędzi, ocena ich przydatności i zgodności z wymaganiami projektu, tworzenie zestawień technologii, uwzględniając ich zalety i ograniczenia, oraz rekomendowanie najlepszych rozwiązań dla danego kontekstu projektowego (zarządzanie cyklem życia produktu);
-nadzorowanie całego cyklu życia produktu, począwszy od fazy projektowania i rozwoju, poprzez wdrożenie, aż po utrzymanie, zapewnianie, że wybrane technologie są odpowiednio wykorzystywane i ewentualnie dostosowywanie strategii architektonicznej w trakcie realizacji projektu (testowanie i weryfikację).
Zajmuje się Pan również tworzeniem dokumentacji technicznej dotyczącej wybranych technologii i architektury systemowej, stałym doskonaleniem procesów projektowych oraz wykorzystywanych technologii, identyfikowaniem możliwości optymalizacji i wprowadzania innowacji, dążeniem do ciągłego doskonalenia produktu i zwiększania jego wartości biznesowej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii.
Wskazał Pan, że doradza w zakresie informatyki i to jest efektem świadczenia opisanych usług.
Jednocześnie wskazał Pan, że pojęcie „Produkt” dotyczy systemu informatycznego. Składa się na niego sprzęt komputerowy i „logika działania”.
Skoro system informatyczny to potocznie zespół systemów komputerowych, sieci i specyficznego, dedykowanego indywidualnym potrzebom kontrahenta oprogramowania, służący do przetwarzania informacji, to świadcząc ww. usługi, których charakter – jak sam Pan wskazał – jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 62.02, obejmujące swym zakresem wszelkie aspekty i komponenty tego systemu, nie sposób twierdzić, że nie dotyczą one oprogramowania, a ponadto niewykluczone, że również samego sprzętu (doradztwa w tej dziedzinie).
Jakkolwiek sprzęt komputerowy (hardware) jest niezbędnym elementem systemu informatycznego przedsiębiorstwa, przy czym co do zasady jest to sprzęt typowy, powszechnie dostępny na rynku, to dopiero zaprojektowane pod indywidualne zapotrzebowanie klienta, odpowiadające charakterowi jego działalności, stworzone i zaimplementowane na nim oprogramowanie (software) decyduje o możliwości zbierania, przechowywania, przetwarzania i komunikowania informacji przez przedsiębiorstwo.
Z tego powodu, w ocenie tutejszego organu, wszelkie analizy, ustalenia, działania weryfikacyjne i nadzorcze co do celów, architektury, kształtu i funkcji systemu informatycznego klienta wskazują na ścisły związek z doradztwem w zakresie oprogramowania, nawet jeżeli bezpośrednio nie uczestniczy Pan w procesie tworzenia oprogramowania.
W świetle powyższego, skoro Pana usługi skupiają się na doradztwie dotyczącym wymagań systemu informatycznego klienta (co wynika z ich opisu oraz podanej klasyfikacji) i jednocześnie dotyczą oprogramowania – systemu informatycznego, którego podstawowym składnikiem jest oprogramowanie, trudno zaprzeczyć, że Pana usługi, objęte klasą PKWiU 62.02, nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie należy zauważyć, że opisane przez Pana zadania nie obejmują czynności wchodzących w zakres grupowania PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, nie są bowiem jedynie czynnościami w zakresie usuwania usterek oprogramowania i sprzętu, które jako jedyne w ramach klasy 62.02 – o ile nie dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania – objęte są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki, objętych klasą PKWiU 62.02, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Zatem Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.