
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 21 stycznia 2025 r. (wpływ: 23 stycznia 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
A.A (dalej jako: Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu prowadzonej przez siebie, od 2015 r., pozarolniczej działalności gospodarczej, w formie kancelarii radcy prawnego. Wnioskodawca podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Wnioskodawca w obecnym roku podatkowym wybrał sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT - tzw. „podatkiem liniowym”.
W nadchodzących latach podatkowych Wnioskodawca również planuje kontynuowanie tej formy opodatkowania dochodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej kancelarii radcy prawnego świadczy usługi prawne co najmniej na rzecz kilku - kilkunastu podmiotów, co jest zmienne, w zależności od konkretnych okresów. Jednym z aktualnych zleceniodawców Wnioskodawcy jest gmina położona w województwie (...) (dalej jako: Gmina). Wnioskodawca świadczy na rzecz Gminy usługi pomocy prawnej i doradztwa prawnego w oparciu o umowę o świadczenie usług, będącej podtypem umowy zlecenie (art. 750 w zw. z art. 734 i n. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny [t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.]).
Do obowiązków Wnioskodawcy w ramach zawartej z Gminą umowy o świadczenie usług należy kompleksowa obsługa prawna Urzędu Gminy z wyłączeniem obsługi prawnej innych jednostek organizacyjnych Gminy, która to obsługa prawna odbywała się dotychczas na podstawie stosunku pracy innego niż Wnioskodawca radcy prawnego (dalej jako: Pracownik).
Do obowiązków Pracownika w ramach zawartej z Gminą umowy o pracę należy obsługa prawna m.in. domu pomocy społecznej w Gminie, placówek oświatowych Gminy, gminnego ośrodka pomocy społecznej w Gminie oraz samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w Gminie.
W ramach swoich obowiązków Pracownik świadczył na rzecz ww. podmiotów następujące czynności:
1.udzielanie konsultacji i porad z zakresu stosowania prawa,
2.opracowywanie projektów uchwał i innych aktów prawnych organów jednostek samorządu terytorialnego,
3.opiniowanie projektów decyzji, zarządzeń i postanowień w sprawach złożonych,
4.sporządzanie i redagowanie opinii prawnych,
5.współudział w redagowaniu umów, regulaminów, pism urzędowych,
6.analiza zleconych spraw pod względem formalnym,
7.udział w postępowaniach przetargowych,
8.zapewnienie terminowości realizowanych zadań,
9.informowanie pracowników ww. jednostek o obowiązujących przepisach prawnych dotyczących zakresu ich czynności oraz następujących w nich zmian, jak też interpretacji ich treści w przypadkach wątpliwych lub spornych.
Pracownik w ramach zawartej umowy o pracę nie wykonywał czynności na rzecz Urzędu Gminy, bowiem te obowiązki ciążą na Wnioskodawcy w ramach zawartej z Gminą umowy o świadczenie usług.
Pracownik świadczący na podstawie umowy o pracę obsługę prawną jednostek organizacyjnych Gminy przeszedł z dniem (...) 2024 r. na urlop macierzyński, w związku z czym planowane jest, aby Wnioskodawca został zatrudniony przez Gminę na podstawie umowy o pracę na zastępstwo i w ramach tej umowy przejął na siebie dotychczasowe obowiązki Pracownika wskazane szczegółowo powyżej (Zdarzenie przyszłe).
Wnioskodawca ostatni raz zatrudniony był w oparciu o umowę o pracę w 2012 r. w podmiocie innym niż Gmina. Jednocześnie Wnioskodawca nie był nigdy zatrudniony w Gminie w oparciu o umowę o pracę, a jedyną dotychczasową podstawą do świadczenia na rzecz Gminy była i jest opisywana umowa o świadczenie usług.
W opisywanym Zdarzeniu przyszłym planowane jest zatem, aby podstawą świadczenia przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy były równocześnie: (1) umowa o świadczenie usług, w ramach której Wnioskodawca świadczyłby kompleksową obsługę prawną Urzędu Gminy z wyłączeniem obsługi prawnej innych jednostek organizacyjnych Gminy, (2) umowa o pracę na zastępstwo, w ramach której Wnioskodawca wykonywałby dotychczasowe obowiązki Pracownika na rzecz opisanych powyżej jednostek organizacyjnych Gminy.
Obsługa prawna Urzędu Gminy w ramach wiążącej Wnioskodawcę umowy o świadczenie usług odbywać się będzie poza godzinami pracy wynikającymi z mającej zostać zawartą z Wnioskodawcą umowy o pracę na zastępstwo.
Uzupełnienie okoliczności faktycznych sprawy:
W opisywanym we wniosku stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zawarł umowę o świadczenie usług prawnych w (...) 2024 r. z Gminą X reprezentowaną przez Wójta Gminy X.
Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę o pracę na zastępstwo niezwłocznie po zakończeniu przedmiotowego postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej. Stanowisko tut. organu będzie determinowało dalsze czynności Wnioskodawcy określone w zdarzeniu przyszłym, w tym decyzję o zawarciu umowy o pracę na zastępstwo. Wnioskodawca planuje zawarcie umowy o pracę na zastępstwo z Gminą X, zaś miejscem pracy Wnioskodawcy będzie Urząd Gminy X.
Zakres obowiązków wynikających ze stosunku pracy oraz z zawartej w ramach działalności gospodarczej umowy o świadczenie usług prawnych nie będzie tożsamy. Pomimo, że Wnioskodawca planuje świadczyć na podstawie dwóch odrębnych umowy z Gminą X, zakres obowiązków (usług i pracy) w ramach każdej z nich będzie różny. W ramach umowy o świadczenie usług prawnych Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą świadczy na rzecz Urzędu Gminy X oraz jej organów - Wójta i Rady Gminy, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych Gminy. W ramach umowy o pracę na zastępstwo świadczyłby natomiast pracę polegająca na świadczeniu pomocy prawnej na rzecz wymienionych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym jednostek organizacyjnych Gminy.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, zawarcie przez Wnioskodawcę umowy u pracę na zastępstwo z Gminą spowoduje skutek opisany w art. 9a ust. 3 Ustawy o PIT, czyli Wnioskodawca utraci prawo do opodatkowywania osiąganych z prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej dochodów tzw. „podatkiem liniowym” i obowiązany będzie do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy o PIT, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, odpowiedź na ww. pytanie powinna brzmieć następująco:
Nie, zawarcie przez Wnioskodawcę umowy u pracę na zastępstwo z Gminą nie spowoduje skutku opisanego w art. 9a ust. 3 Ustawy o PIT, czyli Wnioskodawca nie utraci prawa do opodatkowywania osiąganych z prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej dochodów tzw. „podatkiem liniowym” i nie będzie obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 o PIT, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Zgodnie z art. 9a ust. 3 Ustawy o PIT: „Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) (uchylony),
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art 27 ust 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek".
Wykładnia językowa powyższego przepisu, wskazuje, że możliwość opodatkowania osiąganych przez podatnika dochodów tzw. „podatkiem liniowym" jest wyłączona m.in. w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Ratio legis przepisów przewidujących utratę prawa do stosowania różnego rodzaju ulg lub preferencyjnych metod rozliczania przychodów (dochodów) przez podatników w przypadku świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy (w tym art. 9a ust. 3 Ustawy o PIT), było przeciwdziałanie rozwiązywaniu umów o pracę w celu podjęcia działalności pozarolniczej we „współpracy” z dotychczasowym pracodawcą, przy czym ustawodawca zastosował tu konstrukcję swego rodzaju domniemania, że tego typu „zmowa” była, jeżeli jednocześnie zachodziło powiązanie czasowe obu form działalności oraz powiązanie zakresu czynności obu tych form działalności, co potwierdza m.in. Sąd Najwyższy w uchwale z 10 kwietnia 2013 r., sygn. akt II UZP 2/13.
Z przedstawionego powyżej opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika jednak, że taka sytuacja nie nastąpi, bowiem Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczył obsługę prawną wyłącznie Urzędu Gminy (bez jednostek organizacyjnych Gminy), zaś w ramach umowy o pracę na zastępstwo prowadził będzie obsługę prawną jednostek organizacyjnych Gminy (m.in. gminnego ośrodka pomocy społecznej w Gminie lub samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej w Gminie), czyli jednostek, które organizacyjnie i finansowo są wyodrębnione od Urzędu Gminy w strukturze Gminy. W przedstawionym Stanie faktycznym nie dojdzie również do rozwiązania umowy o pracę, bowiem ta ma zostać zawarta pomiędzy Wnioskodawcą, a Gminą i nastąpi to w czasie, kiedy pomiędzy tymi podmiotami zawarta i wykonywana jest już umowa o świadczenie usług.
Żadna część czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie będzie pokrywała się z czynnościami wykonywanymi na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Ponadto, obsługa ww. jednostek organizacyjnych odbywać się będzie poza godzinami pracy wynikającymi z zatrudnienia na umowę o pracę.
Mając to na względzie stwierdzić należy, że względem Wnioskodawcy nie będą zachodzić okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 Ustawy o PIT. W takiej bowiem sytuacji Wnioskodawca nie będzie świadczył usług na rzecz swojego pracodawcy. Ponadto Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wskazał, że czynności wykonywane w ramach stosunku pracy nie będą tożsame są z czynnościami, które wykonywać będzie w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji, dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą w 2024 r. i w latach kolejnych być opodatkowane tzw. „podatkiem liniowym”, na zasadach określonych w art. 30c Ustawy o PIT.
Nie utracenie przez Wnioskodawcy prawa do rozliczania osiąganych przez siebie dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej tzw. „podatkiem liniowym”, wyłącza także dalsze ewentualne obowiązki wskazane w art. 9a ust. 3 Ustawy o PIT, tj. obowiązek wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy o PIT, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają także organy podatkowe w treści wydawanych przez siebie pism, w tym m.in. pismo z 13 stycznia 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, za znakiem 0115-KDIT3.4011.833.2021.2.JŁ lub też pismo z 11 maja 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, za znakiem 0114-KDIP3- 2.4011.323.2022.1.MG, w którym to organ ten wskazał, że nawet w wypadku kiedy pomiędzy czynnościami wykonywanymi przez podatnika w ramach stosunku pracy są częściowo zbieżne z czynnościami, które podatnik wykonuje w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, nie będą zachodzić okoliczności o których mowa w art. 9a ust. 3 Ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.
Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
·stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
·pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) (uchylony)
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Podatnik, deklarując wybór 19% podatku liniowego, musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zwracam jednak uwagę, że zawarty w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania 19% stawką podatku dochodów z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w formie kancelarii radcy prawnego. Wybrał Pan sposób opodatkowania dochodów w ramach prowadzonej działalności na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Chciałby Pan korzystać z tej formy opodatkowania w kolejnych latach. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan m.in. usługi na rzecz gminy. Do obowiązków Pana w ramach zawartej umowy z gminą jest świadczenie obsługi prawnej na rzecz urzędu gminy z wyłączeniem obsługi prawnej innych jednostek organizacyjnych gminy, gdyż tą obsługą prawną zajmuje się inny radca prawny w ramach stosunku pracy.
Wyjaśnił Pan, że pracownik świadczący na podstawie umowy o pracę obsługę prawną jednostek organizacyjnych przeszedł (...) 2024 r. na urlop macierzyński oraz planowanej jest, aby Pan został zatrudniony na umowę o pracę na zastępstwo i w ramach tej umowy przejął dotychczasowe obowiązki tego pracownika.
Podkreślił Pan, że zakres obowiązków wykonywanych przez Pana w ramach stosunku pracy oraz z zawartej umowy w ramach działalności gospodarczej nie będzie tożsamy. Pomimo faktu, że umowy będą/są zawarte z tym samym podmiotem – Gminą X to zakres obowiązków w ramach każdej z tych umów będzie różny. W ramach umowy o świadczenie usług prawnych zawartej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz Urzędu Gminy X oraz jej organów – Wójta i Rady Gminy, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych tej gminy. Natomiast w ramach umowy o pracę będzie Pan świadczył pracę polegającą na pomocy prawnej jednostką organizacyjnym gminy.
Wątpliwości Pana sprowadzają się do ustalenia, czy zawarcie przez Pana umowy na zastępstwo z gminą spowoduje utratę prawa do opodatkowania Pana działalności w sposób liniowy, a w konsekwencji obowiązku zapłaty zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Skoro - jak sam wskazał Pan w uzupełnieniu wniosku - usługi, które świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są/będą tożsame z czynnościami, które Pan wykonuje/będzie wykonywał na podstawie umowy o pracę. Zatem nie zachodzą/zajdą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowując, ma Pan prawo opodatkować przychody uzyskiwane z prowadzonej działalności gospodarczej podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, stanowisko Pana zgodnie z którym:
zawarcie przez Wnioskodawcę umowy u pracę na zastępstwo z Gminą nie spowoduje skutku opisanego w art. 9a ust. 3 Ustawy o PIT, czyli Wnioskodawca nie utraci prawa do opodatkowywania osiąganych z prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej dochodów tzw. „podatkiem liniowym” i nie będzie obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 o PIT, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo zaznaczam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzę postępowania dowodowego. Dlatego też podkreślam, że ocena „tożsamości” wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy oraz prowadzonej działalności gospodarczej może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).