
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 20 stycznia 2025 r. (wpływ 24 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) (dalej: „Wnioskodawca”, „Agencja”) (...).
Wnioskodawca zatrudnia pracowników, w stosunku do których posiada status pracodawcy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. 2023, poz. 1465) oraz pełni rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponadto, Agencja zatrudnia także osoby na podstawie umów zlecenia (dalej: jako: „Zleceniobiorcy”).
Wnioskodawca planuje zainicjować działania związane z budowaniem pozytywnego wizerunku pracodawcy (tzw. employer branding), aby zwiększyć zaangażowanie pracowników oraz ich identyfikację z (…). W tym celu Agencja zamierza 2-3 razy w roku, przy okazji świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy i obchodów rocznicy powołania Agencji, przekazywać pracownikom nieodpłatnie drobne upominki z logo (…), takie jak czekoladki, kubki termiczne, smycze itp. (dalej jako: „Upominki”), których jednorazowa wartość będzie stosunkowo niska, standardowo mieszcząca się w przedziale od 70 do 100 zł brutto, przy czym może się niekiedy zdarzyć, że Upominki będą droższe, ale nie przekroczą kwoty 200,00 zł brutto.
Każdy pracownik będzie mógł otrzymać Upominek, niezależnie od zajmowanego stanowiska, czy osiąganych wyników w pracy. Upominki nie będą stanowiły dla pracowników dodatkowej formy gratyfikacji za wykonaną pracę. Przekazanie Upominków będzie dobrowolnym świadczeniem ze strony Agencji, do którego nie będzie zobowiązana na podstawie jakiejkolwiek umowy. Agencja nie będzie prowadziła rejestru przekazywanych pracownikom Upominków.
Upominki mają być finansowane z bieżących środków finansowych Agencji (na ten cel nie będą przeznaczane środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych).
Dodatkowo, w ramach wskazanej powyżej inicjatywy, której celem jest budowanie silniejszej więzi z (...), integracja zespołu oraz pogłębianie wiedzy zespołu na temat kluczowych obszarów funkcjonowania Agencji, Wnioskodawca planuje organizować dla swoich pracowników i Zleceniobiorców konkursy, w szczególności plastyczne i fotograficzne, których tematyka będzie nawiązywała do działalności (...).
W zakresie prac konkursowych Wnioskodawca planuje uwzględnić zadania obejmujące różne formy sztuki, takie jak twórcze wykonanie fotografii, przygotowanie krótkiego materiału filmowego czy opracowanie krótkiej formy literackiej, np. hasła reklamowego, opowiadania, czy wiersza. Zaznaczyć należy, że kreatywne przygotowanie którejkolwiek z wymienionych prac wymagać będzie od ich twórców określonych umiejętności, talentu oraz pomysłowości. Uczestnicy będą więc musieli wykazać się kreatywnością, unikalnością, indywidualizmem oraz wizją artystyczną. W ramach jednego z takich konkursów przewidziano np. zadanie polegające na przekazaniu zdjęcia oraz opisu z urlopu/wakacji spędzanych w placówce (...).
Wnioskodawca planuje, że konkursy będą ogłaszane za pośrednictwem wewnętrznej platformy (...) oraz zamieszczane i drukowane w wewnętrznym kwartalniku Agencji.
Podstawą konkursów będzie regulamin, który określać będzie w szczególności zasady uczestnictwa, formę i sposób wykonania zadania konkursowego, kryteria oceny oraz przewidziane nagrody. Udział w konkursach będą mogli wziąć pracownicy i Zleceniobiorcy Agencji (dalej łącznie jako: „Uczestnicy”), z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Uczestnictwo w konkursie nie będzie obligatoryjne. Wymagane będzie dokonanie przez Uczestników zgłoszenia udziału w konkursie.
Pula nagród będzie ograniczona, a udział w konkursie będzie opierał się na współzawodnictwie i rywalizacji Uczestników w celu uzyskania jak najlepszego rezultatu oraz otrzymania jak najwyższej oceny złożonej pracy. Prace będą oceniane przez powołaną w tym celu komisję konkursową, pod kątem merytorycznej zgodności z przedmiotem zadania konkursowego, a także przy uwzględnieniu walorów estetycznych oraz elementów kreatywności i oryginalności.
Laureaci konkursów, którzy zostaną wyłonieni przez komisję konkursową, będą otrzymywali wyłącznie nagrody rzeczowe o jednorazowej wartości od 50,00 do 100,00 zł brutto (przy czym może się niekiedy zdarzyć, że ich wartość będzie wyższa, ale nie przekroczy 200,00 zł brutto. Będą to różnego rodzaju gadżety z logo (...), takie jak kubki termiczne, smycze, powerbanki itp. (dalej jako: „Nagrody”).
Nagrody nie będą finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, lecz będą pokrywane z bieżących środków finansowych Agencji.
Pytanie
1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie pracownikom Upominków skutkować będzie powstaniem po stronie pracowników przychodu w rozumieniu ustawy o PIT i czy w związku z tym na Agencji spoczywać będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
2. Czy wręczane pracownikom Upominki stanowić będą jednak przedmiot darowizny zwolnionej z podatku od spadków i darowizn, jeżeli jej wartość nie będzie przekraczać kwoty 5.733 zł, w przypadku nabywców zaliczanych do III grupy podatkowej?
3. Czy w przedstawionym stanie faktycznym Nagrody uzyskane przez Uczestników w konkursach organizowanych przez Agencję, będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli ich jednorazowa wartość nie będzie przekraczać 2.000,00 zł?
Informuję, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 natomiast w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1 i nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, Nagrody uzyskane przez Uczestników w konkursach organizowanych przez Agencję będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli ich jednorazowa wartość nie będzie przekraczać 2 000,00 zł.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o PIT jest zasada powszechności opodatkowania, uregulowana w art 9 ust. 1 tej ustawy. Z zasady tej wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21. 52. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku
W katalogu przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, wskazano w pkt 9 inne źródła. Jak wynika z art. 20 ust 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez mego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione wart. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Skoro ustawodawca posłużył się w ww. przepisie sformułowaniem „w szczególności” oznacza to, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w tym przepisie, a więc również nagrody przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju konkursach.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
W myśl art 30 ust. 3 ustawy o PIT, ww. zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Na podstawie art 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (m.in. osoby prawne), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art 41. przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.
Stosownie do art 42 ust. 1a ustawy o PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (dotyczy PIT-8AR).
Mając powyższe na uwadze, w przedstawionym stanie faktycznym, otrzymanie Nagród w konkursach organizowanych przez Agencję skutkować będzie, w ocenie Wnioskodawcy, powstaniem po stronie Uczestników przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
Zaznaczyć jednak należy, że obowiązek poboru podatku nie wystąpi, jeżeli Nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Zgodnie z ww. przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach igrach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Powyższy przepis pozwala wyodrębnić więc dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Druga grupa konkursów to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Zaznaczyć należy, że przedstawiony stan faktyczny dotyczy konkursów zaliczanych do drugiej grupy.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia konieczne jest zatem m.in. aby:
- otrzymana nagroda była wygrana w konkursie z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu,
- jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł.
Zaznaczyć jednak należy, że przepisy ustawy o PIT, nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się więc, że wobec braku w ustawie o PIT legalnej definicji terminu „konkurs”, dokonując jego wykładni, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia.
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt: II FSK 911/12:
(...) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs" zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji (...).
W Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” został zdefiniowany jako „przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp.”, natomiast „nagroda” to „dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.”.
Z definicji tych wynika, że w przypadku konkursu istotnym czynnikiem jest element rywalizacji pomiędzy uczestnikami w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Ponadto, istotna jest także formalna strona całego przedsięwzięcia, bowiem konieczne jest sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie w szczególności jego nazwa, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
Ustawa o PIT nie definiuje również terminów „dziedzina”, „kultura”, czy „sztuka”.
Jak wynika ze Słownika Języka Polskiego PWN, „dziedzina” to „zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury, sztuki itp.”
Z kolei, „sztuka” została zdefiniowana jako „dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; też: wytwór lub wytwory takiej działalności”.
Zgodnie ze słownikową definicją „kultura” to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory.
Drugim warunkiem zastosowania zwolnienia wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jest to aby jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2 000 zł. Pojęcie to należy rozumieć jako wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje liczba otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, konkursy, które będą organizowane przez Agencję, można zakwalifikować jako konkursy z dziedziny sztuki i kultury w świetle art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, w szczególności, że będą to przede wszystkim konkursy plastyczne i fotograficzne.
Nie ma przy tym znaczenia, że wśród Uczestników będą również pracownicy Agencji, gdyż w świetle wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 marca 2015 r sygn. akt: II FSK 1695/14,
wygrane w konkursie stanowią przychód ze stosunku pracy, o ile mogą w nim brać udział jedynie pracownicy jego organizatora, zatem a contrario, wygrane w konkursach adresowanych do szerszego grona uczestników są opodatkowane w sposób zryczałtowany, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.
Ponadto, podkreślić należy, że organizowane przez (...) konkursy będą przeprowadzane na podstawie regulaminu, który będzie określał w szczególności zasady uczestnictwa, formę i sposób wykonania zadania konkursowego, kryteria oceny oraz przewidziane nagrody. Dokonując wyboru laureatów konkursu, komisja konkursowa będzie zobligowana do weryfikacji zgłoszonych prac pod kątem merytorycznej zgodności z przedmiotem zadania konkursowego, a także przy uwzględnieniu walorów estetycznych oraz elementów kreatywności i oryginalności.
Jednorazowa wartość Nagród będzie standardowo mieściła się w przedziale od 50,00 do 100,00 zł brutto, przy czym może się niekiedy zdarzyć, że ich wartość będzie wyższa, ale nie przekroczy 200,00 zł brutto.
W świetle powyższego, w ocenie Agencji, przyznawane Uczestnikom Nagrody w organizowanych przez (...) konkursach z dziedziny sztuki i kultury, będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
W konsekwencji powyższego na Agencji nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i wpłaceniem do urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od Nagród.
Powyższe stanowisko zostało także potwierdzone przez Dyrektora KIS w interpretacjach indywidualnych z dnia 24 maja 2023 r., sygn. akt: 0115-KDIT2.4011.201.2023.1.ENB oraz z dnia 14 czerwca 2024 r. 0115-KDIT2.4011 226 2024.2.ENB.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z treścią ww. przepisu:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są obciążone wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień bądź zaniechań są opodatkowane.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem, do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl pkt 9 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również nagrody przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju konkursach.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy:
Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Natomiast na mocy art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Biorąc powyższe pod uwagę, w przedstawionej przez Państwa sytuacji po stronie uczestników konkursów w związku z przyznaną nagrodą, powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże fakt, że ww. uczestnik uzyska przychód podatkowy nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem m.in. aby:
- otrzymana nagroda była wygraną w konkursie z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu,
- jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2 000 zł.
Przystępując do oceny skutków podatkowych przyznania nagród w organizowanych przez Państwa konkursach zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.
Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria.
Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określone zostaną, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
Zgodnie z definicją słownikową „dziedzina” to „zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury, sztuki itp.”.
W przepisach podatkowych brak jest również definicji „kultury”, ale zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN – „kultura” to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory.
Z kolei zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „sztuka” to dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; też: wytwór lub wytwory takiej działalności. Przy czym zgodnie z Encyklopedią PWN „kulinarna sztuka” to umiejętność doboru surowców i ich przyrządzania w celu otrzymania smacznych i pożywnych potraw.
Organizowane przez Państwa przedsięwzięcia – konkursy:
- adresowane będą do osób fizycznych – Państwa pracowników i zleceniobiorców ;
- będą wypełniać przesłanki definicji konkursu, gdyż jak podano w opisie zdarzenia przyszłego (konkursy będą posiadały regulamin, który określać będzie w szczególności zasady uczestnictwa, formę i sposób wykonania zadania konkursowego, kryteria oceny oraz przewidziane nagrody; udział w konkursie będzie opierał się na współzawodnictwie i rywalizacji Uczestników w celu uzyskania jak najlepszego rezultatu oraz otrzymania jak najwyższej oceny złożonej pracy. Prace będą oceniane przez powołaną w tym celu komisję konkursową, pod kątem merytorycznej zgodności z przedmiotem zadania konkursowego, a także przy uwzględnieniu walorów estetycznych oraz elementów kreatywności i oryginalności.
Podsumowując powyższe wskazać należy, że nagrody uzyskane przez laureatów w organizowanych przez Państwo konkursie stanowić będą dla nich przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, wartość nagród nieprzekraczających jednorazowo 2 000 zł będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że nie będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika określone w zacytowanych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Maja Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.