
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 23 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 23 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 18 stycznia 2025 r. (wpływ 18 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W roku 2022 i 2023 była Pani zatrudniona na dwie umowy o pracę. Z tej umowy osiągała Pani dochody przekraczające ustawowy I próg podatkowy. Jednocześnie od roku 2013 prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, z której to do 2021 roku rozliczała się Pani z Urzędem Skarbowym w skali podatkowej. Od 2022 roku zdecydowała się Pani na zmianę rodzaju opodatkowania prowadzonej działalności na podatek liniowy. Od roku 2019 księgowość firmy prowadziło (…). Biuro zostało poinformowane mailowo 09.01.2022 roku o chęci zmiany formy opodatkowania. Od stycznia 2022 roku biuro prowadziło księgowość w oparciu o zasady podatku liniowego. Od 2022 roku opłacała Pani zaliczki na podatek dochodowy na formularzu PIT-5L. Pierwszy przelew podatku miał miejsce 17 lutego 2022 roku (data zaksięgowania 18.02.2022). Należne zaliczki na podatek dochodowy w 2022 roku za wszystkie miesiące były wysyłane z tytułem PIT-5L. Jednocześnie opłacała Pani składki ZUS (składka zdrowotna) w wysokości należnej dla podatku liniowego. W dniu 02.04.2023 roku złożyła Pani cyfrowo PIT-36L (działalność gospodarcza) i 37 (umowa o pracę). Otrzymała Pani informację z Urzędu Skarbowego, że nie ma Pani prawa rozliczenia na PIT-36L, bowiem nie został złożony wniosek o zmianie formy opodatkowania. Jak Pani wspomniała, księgowość prowadziło biuro rachunkowe. Umówili się Państwo, że to biuro będzie reprezentować Panią przed Urzędem Skarbowym i ZUS. Próbowała Pani wyjaśnić ten problem z biurem, jednak wobec braku porozumienia skierowała Pani sprawę do Kancelarii Adwokackiej. Do dziś biuro nie odpowiedziało na Pani pisma. W związku ze wstępną kontrolą Pani zeznań podatkowych za 2022 rok musiała Pani złożyć korektę PIT. Została ona wysłana 11.06.2023 roku. Rozliczyła Pani wszystkie dochody w formie ogólnej opodatkowania – dochody powyżej 120 tysięcy zł zostały obciążone podatkiem 32% plus odsetki. W 2023 roku – do czasu informacji z Urzędu Skarbowego o braku zgłoszenia opodatkowania podatkiem liniowym – zaliczki na podatek z dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej były opłacane w oparciu o podatek liniowy z opisem PIT-5L. Za rok 2023 złożyła Pani w ustawowym terminie roczny PIT, rozliczając wszystkie swoje dochody w oparciu o ogólną skalę podatkową. Zapłaciła Pani całą wymaganą kwotę niedopłaty podatku.
Mając na uwadze wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 lutego 2024 roku (sygn. akt II FSK 710/21) chciałaby Pani złożyć korektę rozliczeń PIT za 2022 i 2023 rok. W Pani sprawie, tak jak w uzasadnieniu Sądu, opis przelewu PIT-5L był formą zgłoszenia wybranej formy opodatkowania działalności gospodarczej z zachowaniem ustawowego terminu w 2022 roku (17.02.2022).
Pytanie
Czy prawidłowy opis przelewu elektronicznego, wykonany w ustawowym terminie, może być traktowany jako forma zmiany formy opodatkowania osób prowadzących działalność gospodarczą? Jeśli tak, czy może Pani złożyć korektę zeznań PIT za 2022 i 2023 rok z uwzględnieniem rozliczenia dochodów osiąganych z działalności gospodarczej podatkiem liniowym za wymienione okresy?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, opierając się na wyroku NSA z dnia 22 lutego 2024 roku (sygn. akt II FSK 710/21), uważa Pani – jak w uzasadnieniu wyroku – iż terminowy przelew zaliczki na podatek dochodowy z tytułem PIT-5L w 2022 roku był formą zmiany formy opodatkowania.
W związku z powyższym uważa Pani, że powinna mieć Pani prawo do złożenia korekty PIT za rok 2022 i 2023 i mieć możliwość rozliczenia dochodów osiąganych z działalności gospodarczej podatkiem liniowym za wymienione okresy.
Jako podatnik stara się Pani wykazywać należytą sumiennością. Była Pani przekonana, że korzystając z biura księgowego Pani finanse będą prowadzone sumiennie. Tak się jednak nie stało. Jednocześnie, nałożone na Panią obowiązki – np. terminowe opłacanie zaliczek na podatek dochodowy, rozliczenie PIT, zapłata zaległego podatku – starała się Pani robić terminowo. Niezgłoszenie faktu zmiany formy opodatkowania działalności gospodarczej do CIDG lub US traktuje Pani jako fakt niezawiniony. Różnice w zeznaniach sięgają kilku tysięcy złotych rocznie. Dla Pani rodziny są to istotne kwoty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie natomiast do art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
W myśl art. 9a ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9a ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie podatku liniowego.
Zaznaczam jednak, że przepisy ustawy o podarku dochodowym od osób fizycznych nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem podatku liniowego w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani działalnosć gospodarczą, z której do 2021 roku rozliczała się Pani z urzędem skrabowym wg skali podatkowej. Od 2022 roku zdecydowała sie Pani na zmianę rodzaju opodatkowania prowadzonej działalnosci na podatek liniowy, o czym pinformowała Pani biuro rachunkowe emailem 9 stycznia 2022 r. Od stycznia 2022 r. biuro rachunkowe prowadziło księgowość na zasadach podatku liniowego. Od 2022 roku opłacała Pani zaliczki na podatek dochodowy na formularzu PIT-5L. Pierwszy przelew podatku miał miejsce 17 lutego 2022 r.
Skoro 17 lutego 2022 roku dokonała Pani pierwszej wpłaty zaliczki tytułem podatku liniowego w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty – tytułu przelewu – wynikało, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, to taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Zatem złożyła Pani skutecznie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym. W konsekwencji uzyskiwane przez Panią przychody w 2022 r. i w latach następnych mogły być opodatkowane podatkiem liniowym.
Podsumowanie: złożenie przez Panią wniosku o zmianę formy opodatkowania na podatek liniowy i dokonanie przez Panią w terminie pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy i wskazanie w przelewie symbolu formularza PIT-5L, oznaczającego 19% podatek liniowy, stanowi skuteczne złożenie przez Panią oświadczenia o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym w rozumieniu przepisu art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu natomiast do możliwości dokonania przez Panią korekty zeznań za lata 2022-2023, wskazuję, co następuje:
Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Pojęcie deklaracji zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Z cytowanego powyżej art. 81 ustawy – Ordynacja podatkowa wynika, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych, np. błędnie mogła zostać określona wysokość przychodu bądź dochodu, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
W opisie sprawy wskazała Pani, że w związku ze wstępną kontrolą Pani zeznań podatkowych za 2022 rok musiała Pani złożyć korektę. Rozliczyła Pani wszystkie dochody w formie ogólnej opodatkowania – dochody powyżej 120 tysięcy zł zostały obciążone podatkiem 32% plus odsetki. W 2023 roku – do czasu informacji z Urzędu Skarbowego o braku zgłoszenia opodatkowania podatkiem liniowym – zaliczki na podatek z dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej były opłacane w oparciu o podatek liniowy z opisem PIT-5L. Za rok 2023 złożyła Pani w ustawowym terminie roczny PIT, rozliczając wszystkie swoje dochody w oparciu o ogólną skalę podatkową. Zapłaciła Pani całą wymaganą kwotę niedopłaty podatku.
Podsumowanie: w przypadku wykazania w zeznaniach podatkowych za lata 2022-2023 zawyżonego podatku, tj. podatku naliczonego na zasadach ogólnych zamiast podatku liniowego, ma Pani prawo do dokonania stosownej korekty tych zeznań podatkowych i tym samym rozliczenia dochodów osiąganych za ww. okresy podatkiem liniowym.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.