Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.566.2024.2.ENB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą są Państwo, tj. X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...).

Są Państwo Spółką należącą do międzynarodowego koncernu, działającą na terytorium Polski. Działają Państwo w segmencie (...), skupiając się na sprzedaży produktów koncernu, w szczególności (...). Są Państwo dystrybutorem wyżej wspomnianych produktów na rynku polskim.

W ramach prowadzonej działalności, organizują Państwo różne akcje promocyjne, w których mogą brać udział Państwa klienci – ich celem jest uatrakcyjnienie oferty Spółki, a tym samym intensyfikacja sprzedaży towarów oferowanych przez Państwa.

Obecnie są Państwo w trakcie wprowadzania / planują Państwo wprowadzenie akcji promocyjnej (dalej: Promocja) polegającej na oferowaniu Państwa klientom – nabywającym określone produkty w określonym czasie oraz współpracującym z Państwem w określony sposób / określonej formie – możliwość nabycia zagranicznej wycieczki dla jednej osoby w ustalonym terminie (dalej: Wycieczka) w cenie 1 PLN lub innej nagrody rzeczowej (dalej: Nagroda), przykładowo w formie sprzętu elektronicznego – również w cenie 1 PLN. Analogiczne akcje promocyjne mogą być organizowane również w przyszłości na analogicznych warunkach.

Oferowanie klientom Wycieczki lub Nagrody nie będzie miało charakteru losowego, uznaniowego, lecz będzie uzależnione od konkretnych działań klienta (w szczególności od nabycia konkretnych produktów oferowanych przez Państwa we wskazanym przedziale czasowym) określonych w warunkach Promocji.

Należy przy tym podkreślić, iż kontrahenci (uczestnicy Promocji) nie będą zobowiązani do wykonywania na Państwa rzecz dodatkowych czynności np. o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, itp., których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży towarów.

Jedyną czynnością która warunkuje udział kontrahentów w Promocji jest nabycie określonych produktów we wskazanym w regulaminie Promocji przedziale czasowym, w tym opłacenie zakupu tychże produktów.

Liczba Wycieczek i/lub Nagród będzie przy tym ograniczona – w tym, przykładowo w przypadku otrzymania przez Państwa zgłoszeń w liczbie większej niż liczba dostępnych Wycieczek rozstrzygającym będzie moment złożenia zamówienia na produkty objęte Promocją. W przypadku, w którym kilka zamówień zostało złożonych przez uczestników w tym samym czasie decydującą będzie wartość zamówienia.

W przypadku spełnienia warunków Promocji – tj. nabycia określonych produktów we wskazanym w regulaminie Promocji przedziale czasowym, w tym opłacenia tych produktów – poinformują Państwo uczestnika o możliwości nabycia Wycieczki i/lub Nagrody za 1 PLN i w przypadku Wycieczki – przekażą formularz zgłoszenia (o ile pula Wycieczek będzie nadal dostępna).

Podstawą do weryfikacji spełnienia warunków Promocji są/będą zamówienia składane przez kontrahentów (uczestników Promocji). Mają Państwo możliwość wygenerowania informacji z systemu księgowego, na podstawie których są w stanie/będą w stanie określić m.in. dane kontrahenta składającego zamówienie, datę zamówienia, liczbę i wartość zamówień oraz ich przedmiot (rodzaj zamówionych towarów), datę zapłaty za zrealizowane zamówienia, itp.

Będąc w posiadaniu wspomnianych powyżej informacji oraz faktur sprzedażowych wystawionych na rzecz kontrahentów (uczestników Promocji) dokonują/będą dokonywać Państwo oceny czy warunki Promocji, o której mowa powyżej są/zostaną spełnione, tj. czy nastąpiło nabycie określonych produktów we wskazanym w regulaminie Promocji przedziale czasowym, w tym opłacenie tych produktów.

Przy czym, jak wskazano powyżej, w przypadku otrzymania przez Państwa zgłoszeń w liczbie większej niż liczba dostępnych Wycieczek – rozstrzygający będzie moment złożenia zamówienia na produkty objęte Promocją.

Natomiast w przypadku, w którym kilka zamówień zostało złożonych przez uczestników w tym samym czasie – decydująca będzie wartość zamówienia. Zarówno moment złożenia zamówienia, jak i wartość zamówienia – w celu dokonania powyżej wskazanego rozstrzygnięcia – będą również możliwe do weryfikacji w oparciu o dane z Państwa systemów komputerowych.

Uczestnikami Promocji mogą być osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w Polsce lub spółki/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce – innymi słowy, uczestnikami nie będą tzw. konsumenci, czyli osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

W przypadku Wycieczki – udział w niej może wziąć udział osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub – w przypadku, gdy uczestnikiem promocji jest spółka lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą, niebędący osobą fizyczną – osoba reprezentująca takiego uczestnika, np. zajmująca wyższe stanowisko kierownicze w strukturze organizacyjnej danego podmiotu.

W przypadku, gdy uczestnikiem Wycieczki będzie osoba reprezentująca spółkę/podmiot prowadzący działalność gospodarczą – nie będą Państwo pozostawali z taką osobą w jakiejkolwiek relacji np. służbowej, nie będą uprawnieni do wyznaczenia jej jako uczestnika Wycieczki.

Spółka/podmiot prowadzący działalność gospodarczą będzie sam wyznaczał osobę, która będzie uczestnikiem Wycieczki nabytej przez tę spółkę/ten podmiot od Państwa za 1 PLN w ramach Promocji.

W przypadku innych Nagród, również to spółka/podmiot prowadzący działalność gospodarczą będzie sam wyznaczał osobę, która będzie beneficjentem Nagrody nabytej przez tę spółkę / ten podmiot od Państwa za 1 PLN w ramach Promocji.

Udział przez uczestników w Promocji będzie związany z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą – w tym, w przypadku uczestników będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą będzie to pozarolnicza działalność gospodarcza.

Uczestnikowi Promocji ani uczestnikowi Wycieczki lub beneficjentom Nagród nie przysługuje prawo do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego bądź rzeczowego w zamian za nieskorzystanie z prawa możliwości nabycia Wycieczki/Nagrody lub za nieskorzystanie z Wycieczki nabytej od Państwa.

Będą Państwo dokonywali zakupu Wycieczki od dostawcy mającego siedzibę na terytorium Polski (dalej: Dostawca).

Nie będą zatem Państwo organizatorem Wycieczki, tj. nie będą organizatorem turystyki w rozumieniu ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Wartość rynkowa Wycieczki deklarowana przez Dostawcę jest znacznie wyższa niż wartość, po jakiej uczestnicy Promocji będą mogli ją nabyć (przykładowo wartość rynkowa Wycieczki może wynosić około 11.000 PLN) i taki jest koszt jej nabycia przez Państwa.

Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku Nagród – tj. będą Państwo je nabywali od dostawcy mającego siedzibę na terytorium Polski (również zwany dalej Dostawcą). Wartość rynkowa Nagrody deklarowana przez Dostawcę jest znacznie wyższa niż wartość, po jakiej uczestnicy Promocji będą mogli ją nabyć (przykładowo wartość rynkowa Nagrody może wynosić około 11.000 PLN) i taki jest koszt jej nabycia przez Państwa.

Wydatki ponoszone na opłacenie Wycieczki lub Nagrody są/będą finansowane z Państwa własnych zasobów finansowych (ze środków obrotowych) i nie będą one zwrócone Państwu w jakikolwiek sposób.

Pragną Państwo również wskazać, iż wystawiają/będą wystawiać faktury zarówno dokumentujące dokonywaną sprzedaż towarów/produktów, które stanowią podstawę do ewentualnego spełnienia warunków akcji promocyjnej, jak i te dokumentujące sprzedaż Wycieczki lub Nagrody.

Celem powyższych działań będzie uatrakcyjnienie Państwa oferty, a tym samym intensyfikacja sprzedaży towarów oferowanych przez Państwa.

Zarówno Dostawca, jak i Państwa klienci uprawnieni do zakupu Wycieczki/Nagrody za 1 PLN oraz uczestnicy Wycieczki/beneficjenci Nagrody nie są podmiotami powiązanymi z Państwem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) ani art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Na potrzeby niniejszego wniosku przyjmują Państwo, iż Promocja nie stanowi sprzedaży premiowej, o której mowa w przepisach ustawy o PIT.

Pytanie

Czy prawidłowe jest Państwa stanowisko, zgodnie z którym – w przypadku realizacji Promocji, która nie stanowi sprzedaży premiowej – po Państwa stronie nie występują obowiązki płatnika podatku PIT, tj. nie są Państwo zobowiązani do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) ustawy o PIT oraz nie są Państwo zobowiązani do przygotowania informacji PIT-8AR.

Pragną Państwo również doprecyzować, iż przedmiotem powyższego zapytania są skutki na gruncie ustawy o PIT po Państwa stronie, w odniesieniu do Promocji w obu przypadkach, tj.:

·gdy Uczestnikami Promocji są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w Polsce – i jednocześnie to te osoby są uczestnikami Wycieczki lub beneficjentami Nagrody, jak również

·gdy Uczestnikami Promocji są spółki / podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce (w tym takie, które są podatnikami nie w zakresie PIT, lecz CIT) – zaś uczestnikami Wycieczki lub beneficjentami Nagrody są osoby fizyczne, reprezentujące taką spółkę/ podmiot lub wyznaczone przez taką spółkę / podmiot, przykładowo osoby zajmujące wyższe stanowisko kierownicze w strukturze organizacyjnej danego podmiotu.

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, prawidłowe jest Państwa stanowisko, zgodnie z którym – w przypadku realizacji Promocji, która nie stanowi sprzedaży premiowej – po Państwa stronie nie występują obowiązki płatnika podatku PIT, tj. nie są Państwo zobowiązani do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) ustawy o PIT oraz nie są zobowiązani do przygotowania informacji PIT-8AR.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dodatkowo, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 tej regulacji, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w m.in. art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Ponadto, jak stanowi art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Dodatkowo, stosownie do art. 42 ust. 1a ustawy o PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41 ustawy o PIT, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a ustawy o PIT płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10 ustawy o PIT, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W odniesieniu do uczestników, którzy są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą należy również mieć na względzie przepisy ustawy o PIT w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

Jednocześnie pozarolnicza działalność gospodarcza na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT stanowi jedno ze źródeł przychodów.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 2g tego przepisu i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a ustawy o PIT.

Państwa stanowisko

Mając na uwadze przywołane przepisy dotyczące pozarolniczej działalności gospodarczej należy zauważyć, iż zasadniczo rozliczenie podatku PIT przez osoby prowadzące działalność gospodarczą następuje w drodze tzw. „samonaliczenia” podatku PIT przez taką osobę działającą w charakterze podatnika PIT.

Pobór podatku PIT przez płatnika uregulowany jest w przepisach ustawy o PIT w określonych sytuacjach – nie należy do nich sytuacja, gdy przychody są osiągane przez podatników prowadzących działalność gospodarczą, podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Innymi słowy, w sytuacji, gdy zachodzi relacja między dwoma podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą – płatnik zasadniczo nie występuje.

Co więcej, literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wyklucza możliwość zastosowania przepisów związanych ze zwolnieniem z opodatkowania do nagród otrzymywanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając na uwadze powyższe, w Państwa ocenie, po Państwa stronie nie wystąpią żadne obowiązki płatnika podatku PIT, ani obowiązek przygotowania PIT-8AR.

Dotyczy to obu sytuacji, tj. gdy Uczestnikami Promocji są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w Polsce – i jednocześnie to te osoby są uczestnikami Wycieczki lub beneficjentami Nagrody, oraz gdy Uczestnikami Promocji są spółki/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce – zaś uczestnikami Wycieczki lub beneficjentami Nagrody są osoby fizyczne, reprezentujące taką spółkę / podmiot lub wyznaczone przez taką spółkę / podmiot, przykładowo osoby zajmujące wyższe stanowisko kierownicze w strukturze organizacyjnej danego podmiotu.

W związku bowiem z tym, że Promocja nie stanowi sprzedaży premiowej – będzie to sprzedaż z rabatem realizowana na rzecz uczestników prowadzących działalność gospodarczą (zasadniczo na gruncie podatku PIT lub CIT – w zależności od formy jej prowadzenia). A zatem, jak wskazano powyżej – w Państwa ocenie – przepisy należy interpretować w ten sposób, iż uczestnik jest zobowiązany do wypełnienia obowiązków w podatku PIT (lub CIT) we własnym zakresie, zaś Państwo nie występują w charakterze płatnika PIT.

W rezultacie, stoją Państwo na stanowisku, iż nie będą Państwo zobowiązani do wykonania jakichkolwiek obowiązków w zakresie podatku PIT, gdyż nie będą działali w charakterze płatnika PIT w zakresie Promocji – w żadnym z przypadków, tj. ani w sytuacji, gdy Uczestnikami Promocji są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w Polsce – i jednocześnie to te osoby są uczestnikami Wycieczki lub beneficjentami Nagrody, ani w sytuacji, gdy Uczestnikami Promocji są spółki/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce – zaś uczestnikami Wycieczki lub beneficjentami Nagrody są osoby fizyczne, reprezentujące taką spółkę / podmiot lub wyznaczone przez taką spółkę / podmiot, przykładowo osoby zajmujące wyższe stanowisko kierownicze w strukturze organizacyjnej danego podmiotu.

Nie będą zatem Państwo również zobowiązani do przygotowywania informacji PIT-8AR.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych – przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 23 marca 2016 r. (sygn. IPPB1/4511-7/16-3/ EC) wskazał, iż:

 „podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów. W związku z tym, że uczestnikami akcji promocyjnej są dealerzy prowadzący działalność gospodarczą, których ewentualny przychód byłby rozliczany w ramach działalności gospodarczej i nie jest to sprzedaż premiowa, należy stwierdzić, iż na Spółce, nie ciążą obowiązki określone w cytowanym wyżej art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania i odprowadzenia z tego tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą muszą dokonać samoopodatkowania uzyskiwanych dochodów. Oznacza to, że w związku z dokonaniem sprzedaży z dużym rabatem na rzecz uczestników akcji promocyjnej, na Spółce nie ciąży obowiązek płatnika wynikający z art. 41 ust. 1 i art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Mając na uwadze powyższe, wnoszą Państwo o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

– podatku.

W świetle art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych (…).

Przy czym art. 1a ust. 1 ww. ustawy stanowi też, że:

Ustawa reguluje również opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów przedsiębiorstwa w spadku.

Zakres podmiotowy ustawy obejmuje zatem osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku. Dochody innych podmiotów niż osoby fizyczne (osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) nie podlegają temu podatkowi.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnym źródłem przychodów jest określona w art. 10 ust. 1 pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

W myśl zaś art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przy czym, art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

·tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

·obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w art. 32, 33, 34, 35, 41 i 42e. Wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. na:

-zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej – w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, a także wypłacanych przez nie zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego oraz wypłat z nadwyżki bilansowej (art. 32);

-osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych na rzecz osób określonych w art. 3 ust. 1 świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 (art. 41 ust. 1);

-osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4).

Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

·określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

·określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Ponadto ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty wypłacające należności lub realizujące świadczenia na rzecz podatników:

·nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale

·mają obowiązki o charakterze informacyjnym.

Obowiązek informacyjny został zaś uregulowany w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Co do zasady, żaden z przepisów nie nakłada jednak na dany podmiot obowiązków płatnika w stosunku do przychodów uzyskiwanych od tego podmiotu przez osoby fizyczne podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej.

Jak wynika z opisu zdarzenia, są Państwo Spółką należącą do międzynarodowego koncernu, działającą na terytorium Polski. Działają Państwo w segmencie (...), skupiając się na sprzedaży produktów koncernu, w szczególności (...). Są Państwo dystrybutorem wyżej wspomnianych produktów na rynku polskim. W ramach prowadzonej działalności, organizują Państwo różne akcje promocyjne, w których mogą brać udział Państwa klienci – ich celem jest uatrakcyjnienie Państwa oferty, a tym samym intensyfikacja sprzedaży towarów oferowanych przez Państwa. Obecnie są Państwo w trakcie wprowadzania/planują Państwo wprowadzenie akcji promocyjnej polegającej na oferowaniu Państwa klientom – nabywającym określone produkty w określonym czasie oraz współpracującym z Państwem w określony sposób/określonej formie – możliwość nabycia zagranicznej wycieczki dla jednej osoby w ustalonym terminie (Wycieczka) w cenie 1 PLN lub innej nagrody rzeczowej (Nagroda), przykładowo w formie sprzętu elektronicznego – również w cenie 1 PLN. Analogiczne akcje promocyjne mogą być organizowane również w przyszłości na analogicznych warunkach. Oferowanie klientom Wycieczki lub Nagrody nie będzie miało charakteru losowego, uznaniowego, lecz będzie uzależnione od konkretnych działań klienta (w szczególności od nabycia konkretnych produktów oferowanych przez Państwa we wskazanym przedziale czasowym) określonych w warunkach Promocji. Kontrahenci (uczestnicy Promocji) nie będą zobowiązani do wykonywania na Państwa rzecz dodatkowych czynności np. o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, itp., których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży towarów. Jedyną czynnością, która warunkuje udział kontrahentów w Promocji jest nabycie określonych produktów we wskazanym w regulaminie Promocji przedziale czasowym, w tym opłacenie zakupu tychże produktów. W przypadku otrzymania przez Państwa zgłoszeń w liczbie większej niż liczba dostępnych Wycieczek – rozstrzygający będzie moment złożenia zamówienia na produkty objęte Promocją. Natomiast w przypadku, w którym kilka zamówień zostało złożonych przez uczestników w tym samym czasie – decydująca będzie wartość zamówienia. Zarówno moment złożenia zamówienia, jak i wartość zamówienia – w celu dokonania powyżej wskazanego rozstrzygnięcia – będą również możliwe do weryfikacji w oparciu o dane z Państwa systemów komputerowych. Uczestnikami Promocji mogą być osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w Polsce lub spółki/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce – innymi słowy, uczestnikami nie będą tzw. konsumenci, czyli osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. W przypadku Wycieczki – udział w niej może wziąć osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub – w przypadku, gdy uczestnikiem promocji jest spółka lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą, niebędący osobą fizyczną – osoba reprezentująca takiego uczestnika, np. zajmująca wyższe stanowisko kierownicze w strukturze organizacyjnej danego podmiotu. W przypadku, gdy uczestnikiem Wycieczki będzie osoba reprezentująca spółkę/podmiot prowadzący działalność gospodarczą – nie będą Państwo pozostawali z taką osobą w jakiejkolwiek relacji np. służbowej, nie będą Państwo uprawnieni do wyznaczenia jej jako uczestnika Wycieczki. Spółka/podmiot prowadzący działalność gospodarczą będzie sam wyznaczał osobę, która będzie uczestnikiem Wycieczki nabytej przez tę spółkę/ten podmiot od Państwa za 1 PLN w ramach Promocji. W przypadku innych Nagród, również to spółka/podmiot prowadzący działalność gospodarczą będzie sam wyznaczał osobę, która będzie beneficjentem Nagrody nabytej przez tę spółkę/ten podmiot od Państwa za 1 PLN w ramach Promocji. Uczestnikowi Promocji ani uczestnikowi Wycieczki lub beneficjentom Nagród nie przysługuje prawo do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego bądź rzeczowego w zamian za nieskorzystanie z prawa możliwości nabycia Wycieczki/Nagrody lub za nieskorzystanie z Wycieczki nabytej od Państwa. Wydatki ponoszone na opłacenie Wycieczki lub Nagrody są/będą finansowane z Państwa własnych zasobów finansowych (ze środków obrotowych) i nie będą one Państwu zwrócone w jakikolwiek sposób.

Na potrzeby niniejszego wniosku przyjmują Państwo, iż Promocja nie stanowi sprzedaży premiowej, o której mowa w przepisach ustawy o PIT.

Przedmiotem Państwa wątpliwości są skutki na gruncie ustawy o PIT po Państwa stronie – jako płatnika – w odniesieniu do Promocji w obu przypadkach, tj.:

·gdy Uczestnikami Promocji są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w Polsce – i jednocześnie to te osoby są uczestnikami Wycieczki lub beneficjentami Nagrody, jak również

·gdy Uczestnikami Promocji są spółki / podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce (w tym takie, które są podatnikami nie w zakresie PIT, lecz CIT) – zaś uczestnikami Wycieczki lub beneficjentami Nagrody są osoby fizyczne, reprezentujące taką spółkę / podmiot lub wyznaczone przez taką spółkę / podmiot, przykładowo osoby zajmujące wyższe stanowisko kierownicze w strukturze organizacyjnej danego podmiotu.

Wyjaśniam, że podatnicy, będący przedsiębiorcami zobowiązani są do klasyfikowania wartości otrzymanych świadczeń jako przychodu uzyskanego w ramach źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” w każdym tym przypadku, w którym świadczenia są otrzymywane przez nich w związku z działalnością gospodarczą. Przychody te podlegają zatem opodatkowaniu na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody z tej działalności uzyskiwane przez uczestnika przedsięwzięcia.

W przypadku kwalifikacji danego przychodu do źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”, podatnicy, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sami dokonują opodatkowania takich dochodów.

Stosownie bowiem do ww. przepisu:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Wobec powyższego, na gruncie niniejszej sprawy, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (uczestnik Państwa przedsięwzięcia), która otrzyma od Państwa świadczenie w postaci Wycieczki lub Nagrody, stanowiące przychód z tej działalności, powinna sama dokonać opodatkowania ww. świadczenia zgodnie z wybraną przez nią formą opodatkowania. Zatem, zgodzić się z Państwem należy, że w przedstawionej sytuacji na Państwu nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie będzie ciążył na Państwu obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Fakt, że jednocześnie uczestnikiem Wycieczki lub beneficjentem Nagrody, jest ta sama osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jest bez znaczenia, ponieważ świadczenia otrzymywane są w związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.

W odniesieniu zaś do uczestników Państwa przedsięwzięcia, którymi są spółki/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce (w tym takie, które są podatnikami nie w zakresie PIT, lecz CIT) wskazuję, że o tym, kto oraz w odniesieniu do jakiego rodzaju dochodu/przychodu jest płatnikiem danego podatku rozstrzyga treść przepisów odpowiedniej, właściwej dla tego podatku ustawy.

W przypadku przychodów wskazanych we wniosku ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada obowiązków płatnika, w sytuacji gdy świadczenia są dokonywane na rzecz podmiotów innych niż osoby fizyczne. Otrzymującymi opisane we wniosku świadczenia są/będą spółki/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce (w tym takie, które są podatnikami nie w zakresie PIT, lecz CIT), a nie osoby fizyczne, reprezentujące te podmioty lub wyznaczone przez taki podmiot.

Wobec tego na Państwu nie ciążą ani nie będą ciążyć obowiązki płatnika, w tym również obowiązki pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu świadczeń związanych z Państwa przedsięwzięciem otrzymanych przez spółki/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce (w tym takie, które są podatnikami nie w zakresie PIT, lecz CIT). Tym samym również w takim przypadku nie są i nie będą Państwo zobowiązani do przygotowania informacji PIT-8AR.

Bez znaczenia, w takiej sytuacji jest, że uczestnikami Wycieczki lub beneficjentami Nagrody są/będą osoby fizyczne reprezentujące spółkę/podmiot lub osoby wyznaczone przez taką spółkę/podmiot, przykładowo osoby zajmujące wyższe stanowisko kierownicze w strukturze organizacyjnej danego podmiotu.

Wobec powyższego Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej informuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.