Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.532.2024.2.MM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 grudnia 2024 r. oraz z 27 grudnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od kilku lat choruje Pan na (...). Na podstawie ostatnich badań oraz wyników są podstawy medyczne oraz zdrowotne do przywrócenia sprawności poprzez interwencję chirurgiczną.

Ponadto z uwagi na fakt prowadzenia działalności gospodarczej informuje Pan, iż dotychczas poniesione wydatki nie zostały ani nie zostaną uwzględnione ani w kosztach uzyskania przychodów, ani nie zostały odliczone od dochodu.

Interwencja chirurgiczna, o której mowa powyżej, nie zostanie sfinansowana ani dofinansowana ze środków Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Zakładowego Funduszu Aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych czy też ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, a także (wydatek ten) nie zostanie Panu zwrócony w jakiejkolwiek innej formie (dotyczy zarówno pełnego jak i częściowego dofinansowania).

Dotychczas Pana dochody opodatkowane były i są nadal podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Orzeczenie (o Pana niepełnosprawności) zostało wydane (...) 2024 r. przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności i ważne jest do (...) 2026 r. Pana niepełnosprawność/ stopień niepełnosprawności datuje się od (...) 2023 r.

Zabieg, o którym mowa powyżej będzie polegał na (...) i będzie miał miejsce w 2025 r. (dokładny termin będzie znany w późniejszym czasie w 2025 r.).

Wydatki, które Pan poniesie nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Będzie posiadał Pan imienną fakturę za wykonany zabieg rehabilitacyjny. Faktura będzie zawierała dane sprzedającego oraz kupującego oraz kwotę zapłaty.

Z posiadanej dokumentacji medycznej wynika że jest to zabieg rehabilitacyjny (...).

W roku poniesienia wydatku na ww. zabieg uzyska Pan dochody z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej – podatek liniowy.

Pytanie

Czy do wydatków na cele rehabilitacyjne – poniesionych w roku podatkowym przez podatnika – kwalifikujących się do odliczenia w zeznaniu rocznym od osiągniętych dochodów można zaliczyć wydatki na zabieg rehabilitacyjny, który według dokumentacji medycznej polega na (...)?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, poniesione wydatki na ten cel całkowicie odpowiadają postanowieniom w ramach ulgi rehabilitacyjnej i wynikają z art. 26 ust. 7a ustawy o PIT.

Dlatego też może Pan uznać, że wydatki te będą mogły podlegać odliczeniu od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy.

Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 6b ww. ustawy:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.

Na mocy art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na sposób obliczenia podstawy obliczenia podatku i wymienia odliczenia z jakich podatnik może skorzystać. Jednocześnie w jego treści zawarte zostało zastrzeżenie do jakich sytuacji nie znajduje on zastosowania, wskazujące m.in. na art. 29-30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wynika, że art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ww. ustawy.

Z opisu zdarzenia wynika, że w roku (2025) poniesienia wydatku na zabieg polegający na (...) uzyska Pan dochody z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej – podatek liniowy.

Wobec tego należy odwołać się do przepisów odnoszących się do tej formy opodatkowania.

Z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Na mocy art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Z art. 9a ust. 2a tej ustawy wynika, że:

Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wedle art. 9a ust. 2c omawianej ustawy:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Natomiast z art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o:

1)składki na ubezpieczenia społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a;

2)składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłacone w roku podatkowym na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

a)z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej zgodnie z ust. 1,

b)za osoby współpracujące z podatnikiem opodatkowanym w sposób określony w ust. 1

- przy czym łączna wysokość tych składek zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów lub odliczonych od dochodu nie może przekroczyć w roku podatkowym 8700 zł;

3)wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b;

4)darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Zatem na podstawie powołanego powyżej art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla podatników uzyskujących przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej ustawodawca wprowadził możliwość zastosowania opodatkowania według 19% stawki liniowej.

Wybór tej formy opodatkowania, co wynika z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozostawiony został decyzji podatnika.

Złożenie w terminach określonych w tym przepisie przez podatnika oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania powoduje, że dochody podatnika z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu 19% dochodowym, tzw. podatkiem liniowym.

Dla celów opodatkowania 19% podatkiem liniowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ustawodawca wprowadził jednak odmienny sposób ustalenia podstawy obliczenia podatku od tego, który został zawarty w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Decydując się zatem na wybór opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym podatnik równocześnie godzi się na określenie podstawy opodatkowania według zasad wynikających z art. 30c ust. 2 ustawy.

Przepis art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem liniowym uzyskany dochód podatnik może pomniejszyć jedynie o:

·składki na ubezpieczenia społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a;

·składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłacone w roku podatkowym na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej zgodnie z ust. 1 oraz za osoby współpracujące z podatnikiem opodatkowanym w sposób określony w ust. 1 (do wysokości określonej w tym przepisie);

·wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b;

·darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

W art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazano wydatków na cele rehabilitacyjne, dlatego też nie podlegają one odliczeniu od dochodu opodatkowanego podatkiem liniowym.

Wobec powyższego, niezależnie od tego, czy wydatek na zabieg polegający na (...) będzie wydatkiem na cele rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to nie będzie mógł Pan odliczyć wydatków poniesionych na ten zabieg od dochodu z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.