
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych – w części dotyczącej ustalenia, czy przychód z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów na rzecz Spółki stanowi przychód, o którym mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
… Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, Spółka podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest (...).
Z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności Spółka zatrudnia, na podstawie umów o pracę, szereg specjalistów, w tym osoby na stanowiskach ds. projektowania elektrycznego (dalej: Projektanci).
Projektanci realizują dwa rodzaje projektów:
•projekty układów elektrycznych w automatyce budynkowej oraz
•projekty na potrzeby energetyki do sterowania/monitoringu pól elektroenergetycznych
(dalej zbiorczo: Projekty wykonawcze). Efektem Projektów wykonawczych zazwyczaj są tzw. rozdzielnice elektryczne X (…).
Rozdzielnice to konstrukcje, które odpowiadają za koordynację, sterowanie oraz kontrolę pracy maszyn i systemów. Wykorzystywane są przy regulacji urządzeń oraz pomiarach. Ponadto rozdzielnice pozwalają uporządkować urządzenia i inne komponenty wchodzące w skład instalacji, jak również zabezpieczają je przed zewnętrznymi czynnikami. Rozdzielnice elektryczne są projektowane pod konkretne zadania i urządzenia.
O ile rozdzielnice elektryczne wykonywane są fizycznie przez podmioty trzecie, ich budowa odbywa się na podstawie i w oparciu o Projekty wykonawcze tworzone przez Projektantów.
Przedmiotem Projektów wykonawczych dotyczących układów elektrycznych w automatyce budynkowej są zazwyczaj układy wentylacji i ogrzewania (…) obiektów budowlanych/handlowych/hotelowych. Proces projektowania rozpoczyna się od dostarczenia przez Zamawiającego/Inwestora informacji dotyczących obiektu, takich m.in. jak układ budynku, typy central wentylacyjnych i urządzeń współpracujących, znajdujących się w obiekcie, wymogi dotyczące ogrzewania/chłodzenia obiektu czy wskazania miejsc dla nawiewu i urządzeń, które będą wykorzystywane do sterowania.
Z kolei Projekty wykonawcze na potrzeby energetyki do sterowania/monitoringu pól elektromagnetycznych dotyczą stacji transformatorowych. Analogicznie jak w projektach dotyczących automatyki budynkowej, Spółka otrzymuje od Inwestora/Zamawiającego informacje/wytyczne dotyczące m.in. zagospodarowania obiektu i wskazania: wyłączników, rozłączników, odłączników, monitoringu transformatorów, przekładników pomiarowych, analizatorów sieci, liczników energii, zabezpieczeń elektro-energetycznych oraz źródła, z którego mają być zbierane sygnały i innych.
Projektanci, w oparciu o informacje/wytyczne uzyskane od Inwestora/Zamawiającego, projektują następnie układy sterowania. Tworzone przez Projektantów Projekty wykonawcze to obszerne dokumenty zawierające schematy, rysunki techniczne oraz z opisy kompleksowych rozwiązań w nim zawartych m.in. w zakresie podłączenia oraz rozmieszczenia przewodów i elementów sterujących, danych technicznych urządzeń, oznaczeń czy materiałów. Na podstawie tak otrzymanych Projektów wykonawczych, jak wskazano powyżej, podmiot trzeci prefabrykuje, montuje i uruchamia właściwe rozdzielnice elektryczne.
Tworzone przez Projektantów Projekty wykonawcze spełniają przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tj. są przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze ustalonym w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
Spółka zamierza aneksować obecne umowy o pracę zawarte pomiędzy Spółką a Projektantami w ten sposób, że będą one przewidywać tzw. wtórne przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu lub jego części, tj. prawa te będą przysługiwać Projektantom oraz będą przenoszone na Spółkę na wskazanych w umowie o pracę polach eksploatacji z momentem udostępnienia/dostarczenia utworu lub jego części przez Projektanta Spółce w uzgodniony sposób.
Z tytułu świadczonej pracy Projektantom przysługiwać będzie wynagrodzenie składające się z dwóch części:
•honorarium z tytułu rozporządzania przez Projektanta prawami autorskimi na rzecz Spółki do wszystkich utworów stanowiących przejaw działalności twórczej (dalej: „ Honorarium”). Honorarium będzie stanowić określony stały procent z całości wynagrodzenia pracownika. Wysokość Honorarium będzie zależała od charakteru pracy danego pracownika;
•pozostała część wynagrodzenia, wypłacana z tytułu wykonywania obowiązków pracowniczych innych niż tworzenie utworów stanowiących przejaw działalności twórczej (dalej: „Wynagrodzenie podstawowe”). Ta część również stanowić będzie określony stały procent z całości wynagrodzenia pracownika.
Wysokość Honorarium nie będzie zależna od czasu pracy poświęconego na stworzenia danego utworu lub jego części, lecz będzie wynikiem uzgodnienia warunków pracy i płacy pomiędzy Spółką i Projektantem. Z przyczyn biznesowych możliwe będzie prowadzenie przez Spółkę ewidencji czasu pracy pracowników zaangażowanych w prace twórcze, niemniej będzie ona miała charakter pomocniczy (techniczny), w żaden sposób niewpływający na wartość honorarium wypłacanego Projektantom.
Spółka będzie prowadzić szczegółową dokumentację w zakresie poszczególnych utworów lub ich części (dalej: „Rejestr”). Rejestr będzie prowadzony na bieżąco oraz będzie zawierał co najmniej następujące informacje:
•dane osobowe autora bądź współautora utworu lub jego części,
•dane pozwalające na identyfikację danego utworu lub jego części,
•datę stworzenia danego utworu lub jego części.
Rejestr będzie tym samym stanowił dowód stworzenia i przeniesienia majątkowych praw autorskich do utworu lub jego części przez Projektanta na rzecz Spółki w poszczególnych miesięcznych okresach rozliczeniowych. Rejestry ze wskazanymi w nich opisami utworów lub ich części będą przez Spółkę archiwizowane. Dane dotyczące utworów stworzonych przez Projektantów będą podlegać weryfikacji oraz akceptacji przez wyznaczone do tego osoby.
Honorarium nie będzie wypłacane w sytuacji, w której Projektant nie stworzy w danym miesiącu żadnego utworu lub jego części.
Pytanie
Czy Spółka, realizując obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i obliczając należną zaliczkę na podatek od wynagrodzeń wypłacanych Projektantom, w zakresie tej części wynagrodzenia, która odpowiada wysokości Honorarium, może stosować koszty, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 226, dalej: ustawa o PIT) uznając, iż jest to przychód z działalności twórczej w zakresie architektury, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, realizując obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i obliczając należną zaliczkę na podatek od wynagrodzeń wypłacanych Projektantom, w zakresie tej części wynagrodzenia, która odpowiada wysokości Honorarium, może stosować koszty, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT uznając, iż jest to przychód z działalności twórczej w zakresie architektury, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o PIT, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, koszty uzyskania niektórych przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Zgodnie z art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT, przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się m.in. do przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie architektury.
Co istotne, ustawodawca nie zdefiniował przy tym pojęcia działalności twórczej w zakresie architektury. Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, zasadnym jest w tym przypadku posłużenie się znaczeniem językowym terminu „architektura”. I tak, według słownika języka polskiego architektura to sztuka projektowania, wznoszenia i artystycznego kształtowania budowli. Jednocześnie niniejsze pojęcie również odnoszone do architektoniki, która jest zdefiniowana jako kompozycja, układ, konstrukcja budowli bądź struktura czegoś. Nie bez znaczenia są w tym przypadku także synonimy słowa „architektura”. I tak, zgodnie z internetowym słownikiem synonimów, synonimy do słowa „architektura” to: anatomia, aparat, aranżacja, architektonika, budowa, budownictwo, całokształt, ciąg, dyspozycja, fason, forma, kolejność, kompleks, kompozycja, konfiguracja, konstrukcja, konstytucja, kształt, linia, machina, mechanizm, organizacja, organizm, pajęczyna, plan, platforma, porządek, postać, profil, proporcje, rozkład, rozmieszczenie, rozplanowanie, rozstawienie, rysunek, schemat, siatka, sieć, skład, stan rzeczy, struktura, sylweta, sylwetka, system, szyk, tryby, uformowanie, układ, ukształtowanie, ułożenie, uporządkowanie, ustawienie, wykrój, założenie, zarys, zestawienie.
W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, zasadnym jest twierdzenie, że przez pojęcie „działalności twórczej w zakresie architektury” rozumieć należy każdy przejaw działalności twórczej, której efektem są np. plany, rysunki, schematy, układy, opisy mechanizmów działania itp. Zdaniem Spółki można tym samym twierdzić, że działalność w zakresie architektury obejmuje całokształt czynności planistycznych i projektowania, których celem jest stworzenie uporządkowanych rozwiązań.
Przenosząc powyższe na grunt zapytania Spółki raz jeszcze zauważyć należy, że - jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego - tworzone przez Projektantów Projekty wykonawcze to obszerne dokumenty zawierające schematy, rysunki techniczne oraz z opisy kompleksowych rozwiązań m.in. w zakresie podłączenia oraz rozmieszczenia przewodów i elementów sterujących, danych technicznych urządzeń, oznaczeń czy materiałów.
Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Projekty wykonawcze spełniają wymogi do uznania ich za utwory w zakresie architektury. Działalność Projektantów opiera się na planowaniu, projektowaniu i tworzeniu uporządkowanych systemów sterowania, które wkomponują się w funkcjonalność całego obiektu.
Co istotne, tworzone projekty posiadają indywidualny i niepowtarzalny charakter. Jak bowiem wskazano w opisie stanu faktycznego Projekty wykonawcze dostosowywane są do wymagań konkretnego Inwestora/Zamawiającego i uwzględniają specyfikacje danego obiektu. Projektanci muszą opracować kreatywne rozwiązania, które z jednej strony będą zapewniały prawidłowe działanie rozdzielnic elektrycznych, a z drugiej będą uwzględniać istniejące założenia dokumentacji bazowej od Inwestora/Zamawiającego m.in. urządzenia, które mają być wykorzystywane, rozkład danego obiektu, w jaki sposób i z jakim efektem mają działać rozdzielnice.
Wobec powyższego Projektanci nie korzystają z gotowych wzorów, a przygotowane projekty są „szyte na miarę”. Przedmiot projektu nie pozwala, aby Projekt wykonawczy składał się jedynie ze standardowych rozwiązań.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, realizując obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i obliczając należną zaliczkę na podatek od wynagrodzeń wypłacanych Projektantom, w zakresie tej części wynagrodzenia, która odpowiada wysokości Honorarium, może stosować koszty, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT uznając, iż jest to przychód z działalności twórczej w zakresie architektury, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt1 ustawy o PIT.
Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z tego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Według art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Stosownie natomiast do art. 12 ust. 4 cytowanej ustawy:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
W myśl art. 32 ww. ustawy:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Koszty uzyskania przychodów zostały natomiast uregulowane w przepisach rozdziału 4 omawianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z art. 22 ust. 1 tej ustawy:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Natomiast z art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wynika, że:
Koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Przy czym, w myśl art. 22 ust. 9a ww. ustawy:
W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Stosownie do art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:
1)działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
2)działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
3)produkcji audialnej i audiowizualnej;
4)działalności publicystycznej;
5)działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
6)działalności konserwatorskiej;
7)prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 655), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
8)działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3, takich jak „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”, natomiast ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24).
Według art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W świetle natomiast art. 1 ust. 2 tej ustawy:
Przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2)plastyczne;
3)fotograficzne;
4)lutnicze;
5)wzornictwa przemysłowego;
6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7)muzyczne i słowno-muzyczne;
8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9)audiowizualne (w tym filmowe).
W rozumieniu prawa autorskiego jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat.
Przedmiotem prawa autorskiego są wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła artystyczne, utwory naukowe lub literackie. Katalog zawarty w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wymienia także jako podlegające ochronie prawnoautorskiej utwory architektoniczne.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje „działalności w zakresie architektury” ani też nie odsyła w celu wyjaśnienia zakresu tych pojęć do innych przepisów prawa. Poszukując znaczenia tych pojęć, należy odnieść się do języka powszechnego.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN – działalność oznacza:
1)„zespół działań podejmowanych w jakimś celu”,
2)„funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”,
natomiast twórczy oznacza:
1)„mający na celu tworzenie; też: będący wynikiem tworzenia”,
2)„dotyczący twórców”.
Słownik języka polskiego PWN definiuje architekturę jako „sztukę projektowania, wznoszenia i artystycznego kształtowania budowli”. Architekturę często definiuje się jednak szerzej, jako dyscyplinę organizującą i kształtującą przestrzeń dla zaspokojenia potrzeb człowieka.
Encyklopedie i słowniki nie definiują terminu „utwór architektoniczny”. Przyjąć jednak należy, że utworem architektonicznym jest utwór należący do dziedziny architektury.
Za „działalność twórczą w zakresie architektury” należy zatem uznać takie czynności, które:
·mają charakter twórczy,
·są podejmowane w celu projektowania i wznoszenia budowli,
·w ich efekcie powstają utwory, których prawa są przenoszone.
Tym samym wskazaną w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „działalność twórczą w zakresie architektury” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu projektowania i wznoszenia budowli.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis okoliczności sprawy stwierdzam, że w przedstawionym stanie faktycznym, wynagrodzenie wypłacane Projektantom, w części dotyczącej przenoszenia przez nich na Państwa autorskich praw majątkowych do konkretnych utworów, stanowi przychody z działalności twórczej w zakresie architektury, o której mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem Państwa stanowisko w części dotyczącej ustalenia, czy przychód z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów na rzecz Spółki stanowi przychód, o którym mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w części dotyczącej ustalenia, czy przychód z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów na rzecz Spółki stanowi przychód, o którym mowa w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pozostałej części, tj. dotyczącej możliwości zastosowania przez płatnika do wynagrodzenia pracowników 50% kosztów uzyskania przychodów, wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.