
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 22 i 31 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W dniu 6 lipca 2011 r. Wnioskodawca zawarł wraz z żoną umowę kredytu mieszkaniowego z bankiem X. Kredyt został udzielony w walucie frank szwajcarski (CHF). Przeznaczeniem kredytu był cel mieszkaniowy dla lokalu mieszkalnego A. i B. C. (przeniesienie kredytu mieszkaniowego udzielonego przez Y S.A. do X). Jako kredytobiorcy w umowie kredytu jest wpisany Wnioskodawca oraz jego żona B.C.. Osobami spłacającym kredyt oraz jedynymi właścicielami mieszkania, na który został zaciągnięty kredyt, jest Wnioskodawca i jego żona.
W dniu 10 listopada 2023 r. kancelaria radców prawnych w imieniu Wnioskodawcy i jego żony złożyła w Sądzie Okręgowym w E. pozew w celu stwierdzenia nieważności umowy kredytowej oraz wypłaty przez X należnej wierzytelności wynikającej z nieważności umowy kredytowej (sąd do dnia dzisiejszego nie wydał wyroku w tej sprawie, a także nie wyznaczył terminu sprawy). W sierpniu 2024 r. Bank X wystąpił z propozycją zawarcia ugody w sądzie (a następnie w Oddziale Banku) w celu polubownego zakończenia sporu poprzez przyjęte w ugodzie rozwiązania, w tym zmianę Umowy w zakresie waluty (na zł), wysokości i zasad spłaty wierzytelności kredytowej. Bank przedstawił projekt ugody, w której zobowiązał się m.in.:
•umorzyć w całości kredyt w wysokości 16.188,19 CHF (przeliczając kredyt na zł przed zawarciem ugody) i
•zwrócić kwotę 37.477,42 zł stanowiącą równowartość nadpłaconego kredytu (ponad kwotę zaciągniętego kredytu mieszkaniowego).
•Bank poinformował, że niezależnie od podpisanego załącznika do ugody, tj. „Oświadczenia o zaciągnięciu kredytu na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej” (w celu zastosowania rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe) wystawi PIT-11 dla umorzonej kwoty oraz dla kwoty dodatkowej, o których mowa powyżej.
W treści projektu ugody (którą Wnioskodawca rozważa podpisać) zostały zawarte między innymi następujące zapisy:
1.paragraf 1 ust. 9. „Bank zwalnia Kredytobiorcę z długu (umarza zadłużenie Kredytobiorcy) w kwocie ... złotych, a Kredytobiorca dokonane zwolnienie z długu przyjmuje. Na kwotę zwolnienia z długu składa się zadłużenie z następującego tytułu w poniższych wysokościach:
•kapitał: ... złotych,
•odsetki skapitalizowane: … złotych,
•odsetki zapadłe niespłacone: ... złotych,
•odsetki od zadłużenia przeterminowanego: ... złotych,
•odsetki zawieszone: ... złotych,
•odsetki bieżące: ... złotych.
Dodatkowo Bank zwalnia Kredytobiorcę z długu (umarza zadłużenie Kredytobiorcy) w kwocie ... PLN stanowiącej wysokość kosztów i opłat, o których mowa w ust. 3, a Kredytobiorca dokonane zwolnienie z długu przyjmuje.
Paragraf 1 ust 3. W księgach rachunkowych Banku na dzień <<ZAWARCIA UGODY>> wysokość zadłużenia Kredytobiorcy z tytułu Umowy wynosiła CHF:
•kapitał (pozostała do spłaty kwota kredytu): <<KWOTA>> CHF,
•odsetki skapitalizowane: <<KWOTA>> CHF,
•odsetki zapadłe niespłacone: <<KWOTA>> CHF,
•odsetki od zadłużenia przeterminowanego: <<KWOTA>> CHF,
•odsetki zawieszone: <<KWOTA>> CHF CHF,
•odsetki bieżące: <<KWOTA>> CHF,
co oznacza, że po przeliczeniu na walutę polską po średnim kursie Narodowego Banku Polskiego z dnia poprzedzającego dzień zawarcia Ugody zadłużenie Kredytobiorcy na dzień zawarcia Ugody wynosi <<KWOTA>> złotych:
•kapitał (pozostała do spłaty kwota kredytu): <<KWOTA>> złotych,
•odsetki skapitalizowane: <<KWOTA>> złotych,
•odsetki zapadłe niespłacone: <<KWOTA>> złotych,
•odsetki od zadłużenia przeterminowanego: <<KWOTA>> złotych,
•odsetki zawieszone: <<KWOTA>> złotych,
•odsetki bieżące: << KWOTA >> złotych,
•a zadłużenie Kredytobiorcy z tytułu niezapłaconych kosztów i opłat związanych z Umową wynosi <<KWOTA>> złotych.
2. Paragraf 4 ust. 1. Kredytobiorca przyjmuje do wiadomości, że w wyniku zwolnienia z części długu (umorzenia) powstaje po jego stronie przychód, a na Banku ciąży wypełnienie obowiązku informacyjnego (tj. sporządzenie informacji PIT-11). Paragraf 4 ust. 2. Kredytobiorca przyjmuje do wiadomości, że w celu zastosowania do osiągniętego przychodu regulacji rozporządzenia Ministra Finansów dotyczącego zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe, niezbędne jest spełnienie przez Kredytobiorcę warunków wskazanych w tym rozporządzeniu, co Kredytobiorca potwierdził stosownym oświadczeniem, przedłożonym Bankowi przy zawarciu niniejszej Ugody, a Bank potwierdza jego otrzymanie.
3. Paragraf 5 ust. 2. Bank, w terminie 21 dni od daty podpisania Ugody wypłaci na rzecz Kredytobiorcy kwotę dodatkową w wysokości 37.477,42 złotych na rachunek należący do … prowadzony w … o numerze …. Kredytobiorca przyjmuje do wiadomości, że w związku z wypłatą ww. kwoty powstaje po jego stronie przychód, a na Banku ciąży wypełnienie obowiązku informacyjnego (tj. sporządzenie informacji PIT-11).
Adnotacja do ww. pkt 3. W związku z zawarciem ugody Bank X zobowiązał się zwrócić Wnioskodawcy i jego żonie kwotę 37.477,42 złotych, która stanowi równowartość różnicy (tj. nadpłaty) pomiędzy sumą zapłaconych przez nich rat kredytu i wartością zaciągniętego kredytu mieszkaniowego, tj.:
•łączna suma zapłaconych rat kapitałowo-odsetkowych dla kredytu to: 272.977,42 zł,
•wartość zaciągniętego kredytu mieszkaniowego to: 235.500 zł,
•różnica: 272.977,42 zł – 235.500 zł = 37.477,42 zł.
Uzupełnienie wniosku
Kredyt mieszkaniowy w Y Banku został zaciągnięty 6 grudnia 2010 r. na:
•nabycie nieruchomości 95,4% znajdującej się przy ul. A. 1 w E.,
•wykończenie, remont, modernizację, przebudowy, rozbudowy 4,6% również dla nieruchomości znajdującej się przy ul. A. 1 w E..
Kredyt mieszkaniowy w Y Banku był zabezpieczony hipoteką. Przedmiotem zabezpieczenia spłaty kredytu była nieruchomość znajdująca się pod adresem ul. A. 1 w E. (czyli mieszkanie, którego dotyczył kredyt):
•Hipoteka zwykła 369.600 zł,
•Hipoteka kaucyjna do kwoty 184.800 zł,
•Weksel in blanco,
•Cesja na rzecz banku z umowy ubezpieczenia od ognia i innych zdarzeń losowych.
Przeznaczeniem kredytu mieszkaniowego w X był:
•cel mieszkaniowy: 98,98%,
•dowolny cel: 1,02% (tj. prowizja banku za przyznanie kredytu).
Nie był to kredyt konsolidacyjny.
Kredyt w X był zabezpieczony Hipoteką Umowną ustanowioną na rzecz Banku na nieruchomości znajdującej się pod tym samym adresem, tj. ul A. 1 E. na kwotę 121.025,25 CHF.
Wcześniej, dokonując zgodnie z treścią ugody zmiany warunków umowy kredytu mieszkaniowego, tj. zmieniając umowę w zakresie: waluty (na zł), wysokości i zasad spłaty wierzytelności kredytowej, Bank umarza Kapitał i odsetki (brak skapitalizowanych), o których mowa powyżej (są to wszystkie zwolnienia). Prowizja za przyznanie kredytu, tj. 1,02% łącznej wartości kredytu z prowizją – nazwa w treści umowy kredytowej dla prowizji to „dowolny cel” i włączona do łącznej wartości kredytu.
Wnioskodawca nie korzystał z zaniechania poboru podatku w związku z umorzeniem wierzytelności z tytułu innego kredytu mieszkaniowego.
Według stanu na dzień sporządzenia uzupełnienia do wniosku, Bank X w nowej wersji zaproponowanej ugody usunął ostatnie zdanie dotyczące wystawienia PIT-11 dla ww. kwoty dodatkowej (który funkcjonował w poprzedniej wersji ugody) informując Wnioskodawcę, że otrzymał indywidualną interpretację w tej sprawie i dla kwoty dodatkowej nie wystawi Wnioskodawcy PIT-11.
Pytania
1.Czy w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r. Wnioskodawcy przysługuje prawo do zaniechania poboru podatku dochodowego od kwot umorzenia zadłużenia opisanych w ww. pkt 1?
2.Czy w świetle obowiązujących przepisów dot. podatków od osób fizycznych Wnioskodawcy przysługuje prawo do zaniechania poboru podatku dochodowego od kwoty dodatkowej, o której mowa powyżej (będącej równowartością zwrotu nadpłaconego przez niego kredytu), opisanej w pkt 2?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1
W ocenie Wnioskodawcy, dla kwot umorzenia, o których mowa w pkt 1, zgodnie zapisami rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe przysługuje Wnioskodawcy prawo do zaniechania poboru podatku od kwoty umorzonej, ponieważ jako kredytobiorca Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki wskazane w rozporządzeniu Ministra Finansów, które dotyczą zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe, tj.: kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, Wnioskodawca nie korzystał w przeszłości z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej inwestycji mieszkaniowej, kredyt został zaciągnięty na własne cele mieszkaniowe.
Ad 2
W ocenie Wnioskodawcy, dla kwoty dodatkowej, o której mowa w pkt 2 – kwota, którą Wnioskodawca ma otrzymać po podpisaniu ugody w formie zwrotu z Banku X w wysokości 37.477,42 zł (o której mowa powyżej w pkt 2 i adnotacji do pkt 2), to równowartość zwrotu jego środków finansowych, które wpłacane były z opodatkowanych dochodów do Banku nadpłacając kredyt w trakcie trwania umowy. Ww. środki finansowe zdaniem Wnioskodawcy (oraz po aktualizacji wniosku zdaniem Banku X, który otrzymał indywidualną interpretację) nie są przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie powinny wchodzić w skład dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym (Bank zwraca własne środki Wnioskodawcy).
Gdyby Wnioskodawca nie nadpłacał kredytu ponad wymagane miesięczne raty i/lub gdyby ww. ugoda została zawarta np. kilka lat wcześniej to przy rozliczeniu kredytu nie byłoby żadnej wypłaty gotówkowej ze strony Banku. Tym samym Wnioskodawca nie powinien mieć obowiązku rozliczenia tych środków dla celów podatkowych.
Ponadto Bank X w nowej wersji zaproponowanej ugody usunął zapis dotyczący wystawienia PIT-11, który funkcjonował w poprzedniej wersji ugody, informując Wnioskodawcę, że otrzymał indywidualną interpretację podatkową w tej sprawie (usunięty zapis z pierwotnej wersji ugody: „Kredytobiorca przyjmuje do wiadomości, że w związku z wypłatą ww. kwoty powstaje po jego stronie przychód, a na Banku ciąży wypełnienie obowiązku informacyjnego (tj. sporządzenie informacji PIT-11)”.
W związku z powyższym jednocześnie Bank potwierdza stanowisko Wnioskodawcy z pierwotnej wersji wniosku o interpretację podatkową.
W wielu publikacjach i indywidualnych interpretacjach Wnioskodawca czytał, że kwoty wynikające z rozliczeń związanych z ugodami, gdzie Bank zwraca nadpłatę kredytu Klientowi, nie są traktowane jako dochód i nie są opodatkowane podatkiem dochodowym, więc Wnioskodawca ma również nadzieję, że znajdzie ona też potwierdzenie w indywidualnej interpretacji dla jego zapytania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.
Przepis art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są inne źródła.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. W związku z tym każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Instytucja kredytu uregulowana została przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2488 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 69 ust. 1 ww. ustawy:
Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.
Otrzymanie kredytu i jego spłata na warunkach przewidzianych w umowie kredytowej są obojętne podatkowo. Przychód po stronie kredytobiorcy pojawia się w przypadku, kiedy dochodzi do umorzenia kredytu, jego części lub odsetek. Wtedy bowiem kredytobiorca osiąga konkretne przysporzenie majątkowe (przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Kwestia zaniechania poboru podatku od kwoty umorzonych wierzytelności – które to umorzenie ma miejsce od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r. – została uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 102 ze zm.).
Zgodnie z § 1 ust. 1 tego rozporządzenia:
Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od kwot:
1)umorzonych osobie fizycznej wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, w przypadku gdy:
a)kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, a w przypadku więcej niż jednego kredytu mieszkaniowego - gdy kredyty mieszkaniowe zostały zaciągnięte na realizację wyłącznie jednej inwestycji mieszkaniowej, oraz
b)osoba fizyczna będąca stroną umowy kredytu mieszkaniowego nie korzystała z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej niż określona w lit. a inwestycji mieszkaniowej;
2)otrzymanych przez osobę fizyczną świadczeń z tytułu kredytu mieszkaniowego udzielonego w walucie obcej lub w złotych, lecz nominowanego lub indeksowanego do waluty obcej, w związku z powstaniem przychodu z tytułu zastosowania ujemnego oprocentowania.
Na gruncie § 1 ust. 2 rozporządzenia:
Kwoty wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, obejmują:
1)kwoty kredytu mieszkaniowego (kapitału);
2)odsetki, w tym odsetki skapitalizowane, i prowizje;
3)opłaty, jeżeli ich poniesienie przez kredytobiorcę było niezbędne do zawarcia umowy kredytu mieszkaniowego, z wyjątkiem kosztów usług dodatkowych, w szczególności ubezpieczeń.
Stosownie do § 1 ust. 4 rozporządzenia:
W przypadku gdy kredyt mieszkaniowy został zastąpiony kredytem refinansowym lub gdy na jego spłatę został zaciągnięty kredyt konsolidacyjny, zaniechanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje odpowiednio kwotę wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego lub konsolidacyjnego w części odpowiadającej kwocie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego.
Według § 1 ust. 5 rozporządzenia:
Przez jedną inwestycję mieszkaniową, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, rozumie się inwestycję, której celem jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych:
1)jednego gospodarstwa domowego albo
2)więcej niż jednego gospodarstwa domowego, w przypadku gdy osoby fizyczne mające zajmować wspólnie jeden budynek mieszkalny, nie mniej niż jedna osoba fizyczna z każdego takiego gospodarstwa, są osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843).
Z § 3 ust. 1 rozporządzenia wynika, że:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kredycie mieszkaniowym, należy przez to rozumieć kredyt, który został:
1)udzielony przed dniem 15 stycznia 2015 r. przez podmiot, którego działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawniony do udzielania kredytów na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady funkcjonowania takich podmiotów, oraz
2)zabezpieczony w postaci hipoteki ustanowionej na nieruchomości lub udziale w nieruchomości lub prawie wieczystego użytkowania gruntu lub udziale w takim prawie, lub spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego lub udziale w takim prawie, lub prawie do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziale w takim prawie, oraz
3)zaciągnięty na wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl § 4 ww. rozporządzenia:
Zaniechanie, o którym mowa w § 1 i § 2 ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
Art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
–położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Zaniechanie poboru podatku znajduje zastosowanie do umorzonych osobom fizycznym kwot wierzytelności z tytułu kredytów zaciągniętych na cele mieszkaniowe i zabezpieczonych hipotecznie, udzielonych przed dniem 15 stycznia 2015 r. przez podmioty uprawnione do udzielania kredytów na podstawie odrębnych ustaw, w przypadku, gdy osoba fizyczna będąca stroną umowy hipotecznego kredytu mieszkaniowego nie korzystała z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej inwestycji mieszkaniowej (§ 1 ust. 1 pkt 1 lit. b w zw. z § 3 rozporządzenia). Istotne jest, żeby kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty na wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W Pana sytuacji przy umorzeniu przez bank Pana zadłużenia kredytowego zostaną spełnione warunki do skorzystania z zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe, o których mowa w cytowanym rozporządzeniu Ministra Finansów. Tym samym do uzyskanego przez Pana przychodu związanego z umorzeniem wierzytelności z tytułu kredytu znajdzie zastosowanie zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. Wobec tego nie będzie Pan zobowiązany do opodatkowania tego przychodu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu natomiast do kwoty dodatkowej, skoro kwota 37.477,42 zł, którą otrzyma Pan od banku w wyniku zawartej ugody mieści się w kwocie wpłacanej przez Pana podczas spłaty kredytu hipotecznego, to jej otrzymanie nie spowoduje po Pana stronie dodatkowego przysporzenia majątkowego. W konsekwencji pieniądze te nie będą Pana przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ich uzyskanie nie będzie skutkowało po Pana stronie obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. nie będzie miało tutaj zastosowania, tym bardziej, że odnosi się ono do sytuacji umorzenia wierzytelności kredytowej lub uzyskania przychodu z tytułu zastosowania ujemnego oprocentowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej