
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 18 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełniła go Pani pismem z 3 grudnia 2024 r. (wpływ 3 grudnia 2024 r.) oraz pismem z 16 stycznia 2025 r. (wpływ 27 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność w ramach działalności nierejestrowanej zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Przychody osiągane z tej działalności nie przekraczają 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w żadnym miesiącu, co spełnia warunki określone w przepisach dla tego rodzaju działalności.
W ramach tej działalności Wnioskodawca wykonuje:
- zajęcia gry na instrumencie (flet, fortepian),
- zajęcia umuzykalniające dla dzieci i młodzieży,
- koncerty i audycje umuzykalniające, organizowane zarówno w przestrzeniach publicznych, jak i na zamówienie prywatnych instytucji kulturalnych.
Wnioskodawca równolegle prowadzi zajęcia muzyczne w szkołach na podstawie umów o pracę (częściowy wymiar etatu) oraz innych zleceń. Działalność nierejestrowana jest prowadzona poza zakresem obowiązków wynikających z tych umów. Wnioskodawca planuje kontynuować prowadzenie działalności nierejestrowanej, w tym organizowanie i wykonywanie koncertów oraz audycji umuzykalniających, jak również kontynuować naukę gry na instrumencie i prowadzenie zajęć umuzykalniających.
Działalność ta będzie w dalszym ciągu prowadzona w formie nierejestrowanej, z zachowaniem limitów przychodów określonych w ustawie Prawo przedsiębiorców. Wnioskodawca zamierza również dokonać zakupu instrumentu muzycznego, który będzie wykorzystywany wyłącznie w ramach tej działalności, i chce uznać ten wydatek za koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawca będzie ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonanie czynności w zakresie prowadzonej działalności nierejestrowanej, takich jak zajęcia muzyczne, koncerty czy audycje umuzykalniające.
Wnioskodawca będzie ponosić ryzyko gospodarcze, ponieważ działalność nierejestrowana nie gwarantuje stałych przychodów, a ewentualne koszty (np. materiały edukacyjne, instrumenty) ponosi na własne ryzyko.
Wnioskodawca planuje prowadzić działalność nierejestrowaną samodzielnie i nie będzie zatrudniać osób trzecich.
W okresie ostatnich 60 miesięcy Wnioskodawca nie prowadził zarejestrowanej działalności gospodarczej.
Działalność nierejestrowana będzie prowadzona samodzielnie, bez wspólników.
Zakup instrumentu udokumentowany będzie fakturą imienną.
Jako nauczyciel instrumentu, a także muzyk wykonujący koncerty edukacyjne, Wnioskodawca wykorzystuje instrument bez przerwy, zarówno do nauczania, jak i grania przed widownią. Ponad to w zajęciach umuzykalniających dla najmłodszych również zawiera elementy edukacyjne związane z różnymi instrumentami, ale przede wszystkim z fletem, który jest głównym instrumentem Wnioskodawcy.
Pani działalność nierejestrowana nie wymaga uzyskania koncesji, licencji ani pozwoleń, ponieważ obejmuje świadczenie usług edukacyjnych (nauka gry na instrumencie, zajęcia umuzykalniające) i artystycznych (koncerty, audycje muzyczne), które nie są objęte takimi wymogami.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy w ramach działalności nierejestrowanej, o której mowa w art. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r.- Prawo przedsiębiorców, Wnioskodawca może legalnie prowadzić zajęcia gry na instrumencie, zajęcia umuzykalniające, koncerty oraz audycje umuzykalniające, jeśli przychody Wnioskodawcy z tej działalności nie przekraczają 50% minimalnego wynagrodzenia w żadnym miesiącu?
2.Czy przychody z działalności nierejestrowanej w opisanym zakresie powinny być zaliczone do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy koszty poniesione w związku z zakupem instrumentu muzycznego mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 tej ustawy?”
3.Czy zakup instrumentu muzycznego, który będzie wykorzystywany wyłącznie w ramach działalności nierejestrowanej, może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym obniżyć podstawę opodatkowania?
4.Czy świadczone przez Panią usługi edukacyjne (nauka gry na instrumencie, koncerty i zajęcia umuzykalniające) korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 lub pkt 29 ustawy o VAT?”
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania 1, 2 i 3 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Na pytanie nr 4 w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie
1. W odniesieniu do pytania dotyczącego prowadzenia działalności nierejestrowanej:
Wnioskodawca uważa, że prowadzenie działalności nierejestrowanej, która obejmuje organizowanie zajęć gry na instrumencie, zajęć umuzykalniających oraz organizowanie koncertów i audycji umuzykalniających, jest zgodne z przepisami prawa, ponieważ przychody z tej działalności nie przekraczają 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w żadnym miesiącu. Działalność ta nie wymaga rejestracji, a jej prowadzenie jest zgodne z art. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
2. W odniesieniu do pytania dotyczącego odliczenia kosztów zakupu instrumentu muzycznego:
Wnioskodawca uważa, że zakup instrumentu muzycznego, który będzie wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z działalnością nierejestrowaną, może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uznanie tego zakupu za koszt uzyskania przychodu pozwoli obniżyć podstawę opodatkowania, co jest zgodne z przepisami dotyczącymi kosztów uzyskania przychodu.
Przychody z działalności nierejestrowanej należy zaliczyć do źródła przychodów „inne źródła” zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
Koszty związane z zakupem instrumentu muzycznego, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, ponieważ są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa określa źródła przychodów, jednym z których – w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy – są „inne źródła”.
Zgodnie natomiast z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do art. 20 ust. 1ba cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236):
Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
W myśl natomiast ww. przepisu w jego literalnym odczytaniu obowiązującym do 30 czerwca 2023 r.
Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 5 ust. 6 ww. ustawy:
Przez przychód należny, o którym mowa w ust. 1, rozumie się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Art. 20 ust. 1bb stanowi:
W razie przekroczenia limitu przychodu należnego określonego w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców uznaje się, że podatnik, poczynając od dnia złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a jeżeli wniosek nie został złożony w terminie określonym w art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - poczynając od dnia następującego po dniu, w którym nastąpił bezskuteczny upływ tego terminu, uzyskuje przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Jak wynika z przytoczonych przepisów podatkowych, przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.
Dopiero w razie przekroczenia limitu przychodu należnego określonego w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców uznaje się, że podatnik, poczynając od dnia złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a jeżeli wniosek nie został złożony w terminie określonym w art. 5 ust. 4 ustawy Prawo przedsiębiorców - poczynając od dnia następującego po dniu, w którym nastąpił bezskuteczny upływ tego terminu, uzyskuje przychody z działalności gospodarczej.
Ponadto, stosowanie art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców to prawo, a nie obowiązek potencjalnego przedsiębiorcy – osoba wykonująca działalność może w każdej chwili złożyć wniosek o wpis do CEiDG, wchodząc w reżim obowiązujący zarejestrowanych przedsiębiorców (art. 5 ust. 2).
Działalność określona w art. 5 ust. 1 stanowi tzw. działalność nierejestrową.
Należy zauważyć, że przepis art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyła wprost do zapisu art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców.
Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców wymienia warunki uznania działalności za działalność nierejestrową, nie wskazując innych ograniczeń, czy wyłączeń.
Tak więc w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców działalność będzie uznana za działalność nierejestrową, jeśli będzie wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekroczy w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że prowadzi Pani nieewidencjonowaną działalność. W ramach tej działalności wykonuje Pani zajęcia gry na instrumencie (flet, fortepian), zajęcia umuzykalniające dla dzieci i młodzieży, koncerty i audycje umuzykalniające, organizowane zarówno w przestrzeniach publicznych, jak i na zamówienie prywatnych instytucji kulturalnych.
Jak wskazała Pani wprost w opisie okoliczności faktycznych - spełnia Pani wszystkie warunki określane w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców. Zatem spełnia Pani warunki do prowadzenia działalności nierejestrowej zawarte w ustawie Prawo przedsiębiorców.
Zamierza Pani dokonać zakupu instrumentu muzycznego, który będzie wykorzystywany wyłącznie w ramach tej działalności.
Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie rzeczywiście poniesione przez podatnika, racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów lub zabezpieczenie albo zachowanie źródła przychodów.
Należy podkreślić, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że dany wydatek został faktycznie poniesiony i że spełnia ustawowe kryteria uznania go za koszt uzyskania przychodu – w szczególności, że pozostaje on w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub możliwością powstania przychodu.
Podatnik ma zatem prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich poniesionych przez siebie wydatków, które nie zostały wymienione w art. 23 ww. ustawy, pod warunkiem że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów). Aby dany koszt mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi ponadto zostać prawidłowo udokumentowany.
Jak już wskazano powyżej, przesłanką konieczną do zaliczenia określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie związku przyczynowego między poniesionym kosztem a uzyskanym przychodem bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Każdorazowa ocena wydatków poniesionych przez podatnika wymaga zatem dokonania indywidualnej analizy.
Podatnik, uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu, odnosi ewidentną korzyść podatkową, ponieważ ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na podatniku spoczywa więc ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Ma on obowiązek nie tylko udokumentować, że wydatek został poniesiony (prawidłowo zarachowany), ale wykazać także, że poniesiony został w celu osiągnięcia przychodu.
Mając powyższe na względzie, w przypadku, gdy – jak Pani wskazała – prowadzone przez Panią czynności będą wykonywane na zasadach tzw. „działalności nierejestrowej”, osiągnięte z tych czynności przychody należne może Pani zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z prowadzoną działalnością nierejestrową będzie Pani mogła przy obliczaniu dochodu odliczyć koszty, które poniosła ściśle w związku z wykonywaną działalnością nierejestrową, tj. zakup instrumentu muzycznego.
Pani stanowisko jest więc prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.