Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca utworzył amerykańską spółkę typu limited liability (dalej zwana LLC), którą utworzył według prawa stanowego, na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki. Wnioskodawca jest jedynym wspólnikiem tej spółki. Spółka ta, jest spółką typu hybrydowego, mającą w sobie zarówno cechy spółki kapitałowej oraz osobowej - zgodnie z przepisami prawa podatkowego Stanów Zjednoczonych w przypadku, gdy spółka tego typu ma jedynego wspólnika, klasyfikowana jest ona domyślnie jako podmiot transparentny podatkowo (tzw. disregarded entity as separate from its owner). Spółka może także wybrać sposób opodatkowania właściwy dla osób prawnych (tzw. corporations). Wnioskodawca jednak skorzystał z tego wyboru i nie dokona zmiany domyślnej reguły klasyfikacyjnej, w związku z czym traktowana ona będzie jako spółka transparentna podatkowo, co oznacza, że przychody i koszty jej działalności będą opodatkowane na poziomie wspólnika. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, zamieszkuje stale w Polsce.

Zgodnie z prawem stanowym spółka LLC może prowadzić dowolną działalność, w dowolnym miejscu na świecie w granicach prawa i nie ma zdefiniowanego przedmiotu działalności gospodarczej.

Spółka LLC została już założona, lecz Wnioskodawca w ramach LLC nie prowadzi jeszcze działalności programistycznej opisanej we wniosku, oraz nie uzyskuje przychodów, gdyż oczekuje na wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określonym w niniejszym wniosku.

Działalność opisana we wniosku będzie podjęta przez Wnioskodawcę w ramach LLC od momentu wybranego przez Wnioskodawcę, prawdopodobnie po uzyskaniu interpretacji indywidualnej w odpowiedzi na niniejszy wniosek, jednakże Wnioskodawca zastrzega, że może podjąć opisaną we Wniosku działalność w ramach istniejącej już spółki X LLC - przed otrzymaniem indywidualnej interpretacji.

Wnioskodawca założył Spółkę LLC w Stanach Zjednoczonych Ameryki celu utworzenia i rozwoju oprogramowania Y i uzyskiwania przychodów z dostępu w modelu abonamentowym, który będzie dawał klientom prawo do korzystania z platformy .....

Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca wykonuje w Polsce działalność gospodarczą związaną z oprogramowaniem (kod wiodący PKD 62.01.Z). Tej działalności gospodarczej wykonywanej w Polsce dotyczy indywidualna interpretacja. Natomiast niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie działalności Wnioskodawcy w ramach LLC. Wnioskodawca po uzyskaniu pozytywnej indywidualnej interpretacji w odpowiedzi na niniejszy wniosek planuje zaprzestać wykonywania lub znacznie ograniczyć wykonywaną dotychczas działalność gospodarczą jako osoba fizyczna Polsce i rozpocząć działalność programistyczną w ramach LLC jako jedyny Wspólnik LLC. Wybór podmiotu amerykańskiego LLC jest dla Wnioskodawcy korzystny, ponieważ potencjalni klienci czują się bardziej komfortowo zawierając umowy z LLC będącą podmiotem prawa Stanów Zjednoczonych, niż z osobą fizyczną z Polski.

Usługi świadczone przez Spółkę LLC będą wykonywane w Polsce i będą obsługiwane z Polski.

Wnioskodawca podkreśla, że podwykonawcze usługi opisane we wniosku będą świadczone na rzecz LLC w zdecydowanej mierze przez podmioty zagraniczne (spoza Polski) w sposób zdalny (ale nie wykluczone, że mogą być podmioty z Polski), co nie zmienia tego, że wszystkie usługi świadczone przez LLC będą świadczone z terenu Polski.

Zdecydowana większość przychodów LLC będzie wykonywana ze sprzedaży usług dla klientów z USA, natomiast usługi będą świadczone przez LLC w całości z terenu Polski. Spółka LLC jest zarejestrowana na terytorium Stanów Zjednoczonych. Spółka LLC nie posiada biura na terytorium Stanów Zjednoczonych. Zarząd spółki odbywać się będzie w całości z terytorium Polski. Spółka LLC nie posiada w Stanach Zjednoczonych biura ani filii w której całkowicie lub częściowo wykonuje swoją działalność. Pomimo iż świadczenie usług oraz zarząd LLC będzie odbywać się z terytorium Polski, przychody LLC z usług wykonywanych w Polsce będą uzyskiwane przez LLC w USA.

Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję zdarzeń w LLC (na podstawie ksiąg tej spółki prowadzonych zgodnie z odpowiednimi przepisami amerykańskimi) w sposób zapewniający ustalenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów LLC przypadających na Wnioskodawcę, a tym samym określenie dochodu Wnioskodawcy, podstawy obliczenia podatku oraz wysokości należnego podatku. Forma prowadzenia takiej ewidencji pozostaje do uznania Wnioskodawcy.

W tym zakresie pozycja Wnioskodawcy będzie podobna do wspólnika - osoby fizycznej polskiej spółki osobowej zobowiązanej do prowadzenia ksiąg rachunkowych (np. spółka komandytowa). W takim przypadku to taka spółka prowadzi księgi rachunkowe i na podstawie tych ksiąg dochodzi od ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów poszczególnych wspólników tej spółki. Sami wspólnicy nie są zobowiązani do prowadzenia żadnych ksiąg podatkowych, ale są zobowiązani do rozliczenia podatku dochodowego związanego z ich udziałem w takiej spółce.

Wnioskodawca w ramach LLC będzie tworzył i rozwijał nowy produkt - Y. W tym celu Wnioskodawca jako jedyny Wspólnik LLC wniesie do LLC niektóre kluczowe kody źródłowe rozwijanego dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej w Polsce oprogramowania Y1, będące należącą do Wnioskodawcy własnością intelektualną.

Wnioskodawca rozważa dwa warianty wkładu, różniące się wartością wkładu. Wnioskodawca dokona wyboru i wybierze jeden z wariantów. W Wariancie 1 Wnioskodawca rozważa wniesienie do LLC wkładu niepieniężnego do LLC o równowartości nieprzekraczającej 2 000 000 zł. W Wariancie 2 Wnioskodawca rozważa wniesienie do LLC wkładu niepieniężnego o równowartości przekraczającej 2 000 000 zł.

Wycena wartości wkładu zostanie uzyskana poprzez obliczenie całkowitego kosztu rozwoju oprogramowania, w tym kosztów robocizny, kosztów infrastruktury i zainwestowanego czasu, z uwzględnieniem prognozy przyszłych strumieni przychodów z kodu źródłowego. Podejście to jest powszechnie stosowane w wycenach własności intelektualnej oprogramowania i odzwierciedla uczciwą wycenę rynkową.

Wniesione kody źródłowe na dzień wniesienia ich przez Wnioskodawcę jako wkład niepieniężny do LLC nie będą stanowiły kompletnego systemu który mógłby zostać udostępniony Klientom w celu uzyskiwania przychodów. Po pewnym czasie od wniesienia przez Wnioskodawcę do LLC wskazanych wyżej praw własności intelektualnej, w wyniku prowadzonych przez Wnioskodawcę w ramach LLC prac rozwojowych, wniesione kody, zostaną rozbudowane, na skutek czego, Oprogramowanie osiągnie poziom umożliwiający uzyskiwanie przychodów z nowego produktu – Y. LLC będzie pracować nad Y i udostępni go Klientom wkrótce po wniesieniu praw własności intelektualnej. Nowy produkt, Y będzie obejmować nowe metody przetwarzania danych, nowe metody kierowania spostrzeżeniami, nowe metody dostarczania ich klientom itp. Kluczową rolą LLC będzie ustalenie ciągłego przepływu pracy w celu tworzenia nowych produktów, funkcji i zwiększenia ilości praw własności intelektualnej pochodzących z działalności badawczo-rozwojowej. Zwiększenie wiedzy zostanie osiągnięte poprzez uruchomienie nowych produktów i usług w ramach Y.

Wnioskodawca w ramach LLC będzie koordynował wszystkie działania badawczo-rozwojowe, a także sam je prowadził. W ramach spółki LLC będzie Wnioskodawca tworzył i rozwijał autorskie Oprogramowanie do integracji marketingu o nazwie Y. Jest to narzędzie, które integruje systemy CRM z ..., dostarczając tym samym Klientom danych do podejmowania decyzji marketingowych. LLC nie będzie zbywać autorskich praw majątkowych do ww. Oprogramowania. Klienci LLC będą uzyskiwać do niego dostęp w modelu abonamentowym, który będzie im dawał prawo do korzystania z platformy ..... Licencje na Oprogramowanie innych podmiotów wykorzystywane w procesie rozwoju będą nabywane i utrzymywane przez LLC. Prawo do korzystania z Y przez Klientów będzie wliczone w opłatę abonamentową. Po wygaśnięciu abonamentu prawo do korzystania z Oprogramowania wygaśnie.

Wiedza wymagana do opracowania Oprogramowania Y wykracza poza powszechną wiedzę. Jego innowacyjność polegać będzie na unikalnym sposobie obsługi przychodzących danych, jak również konstruowaniu ich w sposób pozwalający na maksymalne praktyczne wykorzystanie tych danych w biznesie klientów. Wnioskodawca posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu przetwarzania danych, technik analitycznych i integracyjnych, co pozwala Wnioskodawcy na stworzenie nowatorskiego i wydajnego rozwiązania. Rozwój Y w ramach LLC wymaga kreatywnego i innowacyjnego podejścia, ponieważ będzie to produkt w całości opracowany przez Wnioskodawcę i zespół współpracujących podmiotów, wykonujących usługi programistyczne i wsparcia IT. Wnioskodawca w ramach LLC będzie planował swoje prace, wykonywał poprawki i duże aktualizacje funkcjonalne z wykorzystaniem metodyk zwinnych. Takie podejście pozwoli na ustalenie priorytetowych zadań, szybką iterację i dostosowanie produktu do zmian w wymaganiach użytkowników i warunkach rynkowych. Podczas tworzenia Y Wnioskodawca, w ramach LLC będzie używać różnych języków programowania. O wyborze języków programowania decyduje ich przydatność do wdrożenia internetowego rozwiązania w celu maksymalizacji kompatybilności, przy jednoczesnym zapewnieniu prostego i szybkiego wdrożenia przez Klientów.

Podkreślenia wymaga fakt, że utwory, jakie będą tworzone i rozwijane przez Wnioskodawcę w ramach LLC będą chronione na podstawie art. 74 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2509). Działalność Wnioskodawcy w ramach LLC będzie wykonywana sposób ciągły i systematyczny tj. uporządkowany oraz według opracowanego przez Wnioskodawcę w ramach LLC harmonogramu, a jej efektem będzie tworzenie Oprogramowania dopasowanego do indywidualnych potrzeb Klientów. Działania Wnioskodawcy w ramach LLC będą zmierzać do zwiększenia oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Wskazane powyżej efekty prac twórczych kwalifikować się będą jako prace prowadzące do powstania utworów w rozumieniu art. 1 ust. 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, bądź poprzez stworzenie nowego programu komputerowego, bądź poprzez twórczą zmianę (opracowanie) istniejącego programu komputerowego (systemu wykorzystywanego przez klienta).

Wnioskodawca w ramach LLC nie będzie prowadzić badań naukowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.). Natomiast w ramach podejmowanej działalności w ramach LLC Wnioskodawca będzie podejmował działalność twórczą, która obejmuje nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Prace zmierzające do stworzenia lub rozwinięcia programu komputerowego, będą kończyć się pozytywnym wynikiem, którego efektem będzie program komputerowy, napisany w języku programistycznym. Wnioskodawca będzie wykorzystywać w ramach LLC te wyniki we wszystkich efektach swojej pracy. Na zakończenie uznać należy, iż prace polegające na tworzeniu i rozwijaniu Oprogramowania będą mieć skomplikowany charakter i każdorazowo będą wymagać podjęcia wielu prac i czynności o charakterze programistycznym. Będą mieć one przymiot indywidualności, innowacyjności oraz niepowtarzalny charakter. Wnioskodawca w ramach LLC będzie opracowywać nowe lub ulepszone produkty lub procesy, które w znacznym stopniu odróżniać się będą od rozwiązań już funkcjonujących w przedsiębiorstwie. Wnioskodawca w ramach LLC będzie wykonywać cały proces tworzenia i rozwijania Oprogramowania Y1.

Dochód z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w zostanie osiągnięty z opłat lub należności wynikających z umowy licencyjnej, która dotyczy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej; (art. 30ca ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT). Wnioskodawca zamierza skorzystać z preferencyjnego opodatkowania stawką 5% w odniesieniu do kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (IP Box), uregulowanego w art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, w roku 2024 r. i w latach kolejnych, w których będzie uzyskiwał dochody w takich samych okolicznościach faktycznych, jak w przedstawionym zdarzeniu.

Wnioskodawca będzie prowadził pozaksięgową ewidencję, w której dokonywać będzie wyodrębnienia kwalifikowanych praw własności intelektualnej (praw IP Box). Wyodrębnionymi prawami IP Box będą majątkowe prawa autorskie do Oprogramowania.

Wnioskodawca w ramach LLC ponosił będzie szereg kosztów bezpośrednio związanych z tworzeniem i rozwojem Oprogramowania tj.:

  • sprzęt komputerowy - do bezpośredniego tworzenia i rozwijania Oprogramowania oraz jego testowania;
  • koszty nabycia wyników prac badawczo-rozwojowych od podmiotów niepowiązanych – od osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
  • koszty nabycia usług wsparcia od podmiotów niepowiązanych - od osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej - w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
  • koszty wynagrodzenia osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej biorących udział przy tworzeniu i rozwoju Oprogramowania na podstawie umowy zlecenia (lub umowy o podobnym charakterze zawartej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych) - w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
  • koszty Internetu - do komunikowania się przez Wnioskodawcę z klientem oraz do łączenia się z serwerami wysyłającymi dane do programu przez Internet, dostępu do wiedzy i narzędzi programistycznych, komunikacji elektronicznej, tworzenia i rozwijania Oprogramowania;
  • koszty telekomunikacyjne - do komunikowania się Wnioskodawcy z klientem oraz do łączenia się z serwerami wysyłającymi dane do programu przez Internet, dostępu do wiedzy i narzędzi programistycznych, komunikacji elektronicznej, tworzenia i rozwijania Oprogramowania;
  • koszty doradztwa prawno-podatkowego IP BOX - koszty usług doradczych dotyczą możliwości skorzystania z ulgi IP Box, jak i samego złożenia wniosku o interpretację, w tym kontekście będzie miał Wnioskodawca możliwość otrzymania odpowiedzi, czy Jego działalność w ramach LLC związana jest z działalnością badawczo-rozwojową; Wydatki na usługi doradcze nie obejmują natomiast opłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej;
  • koszty usług księgowych - związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością programistyczną. Księgowość wskazuje jakie koszty są kosztami poniesionymi w danym okresie, wskazuje prawidłowość przyporządkowania ze strony księgowej danych kosztów do IP oraz umożliwia rozdział faktury za usługi, ponadto wskazuje pod którą pozycją dany koszt znajduje się w prowadzonej ewidencji;
  • koszt zakupu usług Web Services - służących bezpośrednio do wytwarzania oprogramowania w modelu ....., w szczególności wnioskodawca w ramach LLC będzie wykorzystywać je do tworzenia i rozwijania oprogramowania w środowisku chmurowym w taki sposób, w jaki będzie ono później docelowo uruchamiane na platformie produkcyjnej, a także do usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania;
  • koszt zakupu usług sieciowych (serwery, bazy danych, dodatkowe usługi usprawniające działanie aplikacji internetowych, np. ....., itp.) - usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania;
  • koszt zakupu oprogramowania usprawniającego tworzenie aplikacji - w celu usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania.

Jak zostało już wspomniane, wyodrębniać będzie Wnioskodawca w prowadzonej odrębnej od podatkowej księgi przychodów i rozchodów ewidencji, Prawa IP Box (prawa autorskie do Oprogramowania), spełniając tym samym wymóg wynikający z art. 30cb ustawy o PIT. W przedmiotowej ewidencji dokonywać będzie Wnioskodawca wyodrębnienia przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty) przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej. Dokonywał będzie Wnioskodawca również wyodrębnienia kosztów, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o PIT. Rozwiązanie ewidencyjne umożliwiać będzie ustalenie łącznego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Ewidencja będzie prowadzona na bieżąco od pierwszego dnia rozpoczęcia opisanych w niniejszym wniosku prac.

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję o której mowa w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach spółki LLC - z tym zastrzeżeniem, że rozumienie znaczenia słów „w ramach Spółki LLC” należy interpretować w ten sposób, iż Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję, o której mowa w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w celu obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z działalności Wnioskodawcy jako jedynego udziałowca spółki LLC z tytułu kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego autorskiego prawa do programu komputerowego, o którym mowa w art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT (ewidencja nie będzie służyć zatem do obliczenia podatku dochodowego od jakiegokolwiek dochodu uzyskanego z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uzyskanego w sposób inny niż z LLC).

Pomimo tak rozumianego znaczenia sformułowania „w ramach Spółki LLC” Wnioskodawca podkreśla, że ewidencja ta nie będzie elementem ksiąg podatkowych LLC które będą prowadzone w USA na podstawie przepisów prawa Stanów Zjednoczonych, lecz będzie ewidencją prowadzoną przez Wnioskodawcę celu obliczenia podatku dochodowego od działalności Wnioskodawcy jako jedynego udziałowca LLC z tytułu kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego autorskiego prawa do programu komputerowego, o którym mowa w art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT.

Pod pojęciem „Oprogramowanie” należy rozumieć program komputerowy opisany we wniosku: Oprogramowanie Y – aplikację internetową.

Wnioskodawca będzie w ramach LLC tworzył i dalej rozwijał następujące Oprogramowanie Y – aplikację internetową integrująca. Innowacyjność tego oprogramowania polega na sposobie, w jaki opracowano tę aplikację w celu identyfikacji źródeł ruchu odwiedzających witrynę oraz na sposobie, w jaki aplikacja łączyć będzie te informacje z systemami CRM. Aplikacja ta będzie przez Wnioskodawcę w ramach LLC rozwijana w celu uzyskiwania przychodów z udzielania dostępu w trybie abonamentowym.

Działania zmierzające do usprawnienia oprogramowania komputerowego wytworzonego już wcześniej polegać będą na dopisywaniu nowych linijek kodu w celu dodania nowej funkcjonalności oraz usuwaniu starych linijek kodu i zastępowaniu ich nowymi w celu poprawy wydajności lub usuwaniu już niepotrzebnych funkcjonalności i zastępowaniu ich nowymi. Działalność Wnioskodawcy w ramach LLC, w ramach której będzie tworzyć i rozwijać Oprogramowanie będzie mieć charakter twórczy o indywidualnym charakterze, będzie wyrazem własnej twórczości indywidualnej, posiadać charakter kreatywny, nowatorski, oryginalny w pomyśle, będzie nastawiona na tworzenie nowych oryginalnych rozwiązań o charakterze unikatowym.

Wnioskodawca w ramach LLC będzie tworzyć i rozwijać Oprogramowanie tak, aby zaspokoić potrzeby istniejących, jak i potencjalnych Klientów. Wnioskodawca będzie w stanie stwierdzić, że tworzenie programów komputerowych będzie mieć miejsce w ramach prowadzonej bezpośrednio przez Niego w ramach LLC działalności, w ramach której będzie prowadził prace w sposób systematyczny, zaplanowany i metodyczny w celu tworzenia nowych zastosowań przy wykorzystaniu zasobów wiedzy. Wykorzystywać będzie Wnioskodawca przy tym własną inwencję twórczą i korzystać z posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności. Niniejsze przesądza m.in. o elemencie „twórczym” owej działalności, tzn. będą to działania, które choćby w minimalnym stopniu odróżniają się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem posiadają cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia, a w szczególności: Konkretne działania zmierzające do usprawnienia oprogramowania komputerowego wytworzonego już wcześniej będą polegać na dopisywaniu nowych linijek kodu w celu dodania nowej funkcjonalności oraz usuwaniu starych linijek kodu i zastępowaniu ich nowymi w celu poprawy wydajności lub usuwaniu już niepotrzebnych funkcjonalności i zastępowaniu ich nowymi.

Funkcjonalności nowe będą mieć charakter samodzielnych utworów - programów komputerowych. Wytworzone Oprogramowanie, jako Platforma Y będzie służyć marketerom do łączenia danych marketingowych i sprzedażowych oraz podejmowania lepszych decyzji marketingowych.

Zasadniczo Y będzie wykonywać dwa główne zadania:

Zbierać informacje analityczne ze strony internetowej i wysyłać je do oprogramowania.

Zbierać dane sprzedażowe z oprogramowania.

Będzie więc platformą oprogramowania integracyjnego. Będzie wysyłać dane analityczne do CRM, a sprzedażowe do ..... Będzie pomagać marketerom tworzyć raporty, aby na podstawie tych danych podejmować bardziej optymalne decyzje marketingowe. W ofercie na rynku nie będzie drugiego takiego samego Oprogramowania, co stanowi o jego oryginalności i niepowtarzalności.

Technologie i języki programowania, które powodują, iż „Oprogramowanie” po jego wytworzeniu różnić się będzie od rozwiązań już funkcjonujących u Wnioskodawcy. Każdorazowo dobierać będzie Wnioskodawca odpowiednią technologię, do rozwiązania, które ulepszyć ma istniejące funkcjonalności.

Działalność Wnioskodawcy w ramach LLC w której tworzyć będzie Oprogramowanie podejmowana będzie w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia.

Systematyczność polega na planowaniu prac w okresach dwutygodniowych/miesięcznych, bazując na dotychczasowych wynikach prac oraz retrospekcję pozwalającą na wprowadzanie ulepszeń do procesu wytwarzania oprogramowania.

Cele jakie na wstępie postawił sobie Wnioskodawca w celu wytworzenia nowego oprogramowania polegają na wytworzeniu Oprogramowania dopasowanego do indywidualnych potrzeb rynkowych Klientów. Źródłem finansowania zaplanowanych prac będą przychody ze sprzedaży na rzecz Licencjobiorców. Wnioskodawca w ramach LLC będzie realizował zaplanowane przedsięwzięcie na podstawie własnego harmonogramu oraz na podstawie oczekiwań stawianych przez licencjobiorców lub wymagania rynkowe. W ramach działalności Wnioskodawca będzie wykorzystywać swoje wieloletnie doświadczenie w dziedzinie programowania programów komputerowych, wiedzę informatyczną, znajomość modelowania baz danych i narzędzi marketingowych oferowanych przez tworzone Oprogramowanie. Poszczególne innowacyjne rozwiązania, powstawać będą w oparciu o wyżej opisaną wiedzę i umiejętności oraz języki programowania i technologie. Dotychczas w swojej działalności Wnioskodawca oferował tworzenie i rozwijanie programów komputerowych.

Oprogramowanie będzie oparte na znajomości modelowania baz danych. Wnioskodawca zaplanował stworzenie i rozwijanie programu komputerowego opisanego we wniosku. Wnioskodawca zaplanował przedsięwzięcie na podstawie własnego harmonogramu oraz na podstawie oczekiwań stawianych przez zainteresowanych korzystaniem z programu komputerowego licencjobiorców. Efektem działań Wnioskodawcy będzie stworzenie nowego programu komputerowego, który w ramach LLC będzie rozwijany o nowe funkcjonalności poprzez dopisywanie nowych linijek kodu.

Działalność Wnioskodawcy w ramach LLC, której będzie tworzyć Oprogramowanie nie będzie obejmować prac empirycznych lub teoretycznych, mających przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.

Efekty pracy, które Wnioskodawca nazywa „Oprogramowaniem” zawsze będą utworami w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tj.:

  • zawsze będą się rzeczywiście oryginalnym, twórczym charakterem, zawsze są kreacją nowej, nieistniejącej wcześniej wartości niematerialnej;
  • nie będą efektem pracy która wymaga do osiągnięcia rezultatu jedynie określonych umiejętności programistycznych i której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny;
  • nie będą jedynie „techniczną” realizacją szczegółowych projektów zlecanych przez Klientów, bowiem zawsze mają charakter „twórczy”.

Wszystkie czynności, które realizować będzie Wnioskodawca w zakresie wytwarzania programów komputerowych, będą prowadziły każdorazowo do powstania utworów (odrębnych programów komputerowych), które będą podlegać ochronie zgodnie z art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do których przenoszone są autorskie prawa majątkowe.

Wnioskodawca zawierał będzie w ramach LLC umowy na korzystanie z licencji z wieloma podmiotami zainteresowanymi odpłatnym korzystaniem z programu komputerowego. Umowa na korzystanie z oprogramowania w formie licencji zawierana będzie z każdym zainteresowanym Licencjobiorcą, który zaakceptuje i podpisze warunki korzystania z tej licencji, za wynagrodzeniem.

Umowa licencji przewidywać będzie wynagrodzenie za korzystanie z programu komputerowego Wnioskodawcy w okresach miesięcznych lub rocznych. Obciążać będzie Wnioskodawca w ramach LLC Klientów opłatą licencjobiorcę.

Funkcjonalny związek planowanych kosztów z poszczególnymi działaniami, które traktuje Wnioskodawca w ramach LLC jako konkretne prace rozwojowe jest następujący:

  • sprzęt komputerowy - do bezpośredniego tworzenia i rozwijania Oprogramowania oraz jego testowania;
  • koszty nabycia wyników prac badawczo-rozwojowych od podmiotów niepowiązanych – od osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej – w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
  • koszty nabycia usług wsparcia od podmiotów niepowiązanych - od osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej - w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
  • koszty wynagrodzenia osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej biorących udział przy tworzeniu i rozwoju Oprogramowania na podstawie umowy zlecenia (lub umowy o podobnym charakterze zawartej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych) - w celu usprawnienia procesu tworzenia i rozwoju Oprogramowania;
  • koszty Internetu - do komunikowania się przez Wnioskodawcę z klientem oraz do łączenia się z serwerami wysyłającymi dane do programu przez Internet, dostępu do wiedzy i narzędzi programistycznych, komunikacji elektronicznej, tworzenia i rozwijania Oprogramowania;
  • koszty telekomunikacyjne - do komunikowania się Wnioskodawcy z klientem oraz do łączenia się z serwerami wysyłającymi dane do programu przez Internet, dostępu do wiedzy i narzędzi programistycznych, komunikacji elektronicznej, tworzenia i rozwijania Oprogramowania;
  • koszty doradztwa prawno-podatkowego - koszty usług doradczych dotyczą możliwości uzyskania odpowiedzi na temat sposobów zgodnego z prawem podatkowym prowadzenia działalności jako wspólnik LLC, jak i samego złożenia wniosku o interpretację, w tym kontekście będzie miał Wnioskodawca możliwość otrzymania odpowiedzi, na temat sposobów zgodnego z prawem podatkowym prowadzenia działalności jako wspólnik LLC; Wydatki na usługi doradcze nie obejmują natomiast opłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej;
  • koszty usług księgowych - związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością programistyczną. Księgowość wskazuje jakie koszty są kosztami poniesionymi w danym okresie, wskazuje prawidłowość przyporządkowania ze strony księgowej danych kosztów do IP oraz umożliwia rozdział faktury za usługi, ponadto wskazuje pod którą pozycją dany koszt znajduje się w prowadzonej ewidencji;
  • koszt zakupu usług ... - służących bezpośrednio do wytwarzania oprogramowania w modelu ....., w szczególności wnioskodawca w ramach LLC będzie wykorzystywać je do tworzenia i rozwijania oprogramowania w środowisku chmurowym w taki sposób, w jaki będzie ono później docelowo uruchamiane na platformie produkcyjnej, a także do usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania;
  • koszt zakupu usług sieciowych (serwery, bazy danych, dodatkowe usługi usprawniające działanie aplikacji internetowych, np. ....., itp.) - usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania;
  • koszt zakupu oprogramowania usprawniającego tworzenie aplikacji - w celu usprawniania procesu wytwarzania oprogramowania.

Wnioskodawca będzie przyporządkowywał poszczególne wydatki z czwartego pytania do działań, które będzie traktował jako konkretne prace rozwojowe na podstawie klucza przychodowego. Nie zawsze zaliczał będzie Wnioskodawca w ramach LLC do wskaźnika nexus wszystkie wydatki, jakie przypisuje do kosztów uzyskania przychodów z konkretnego „Oprogramowania”, a jedynie te bezpośrednio związane z tworzeniem lub rozwijaniem „Oprogramowania”. Nie będzie stosował Wnioskodawca innych zasad przyporządkowania wydatków do wskaźników nexus. Klienci, o których mowa we wniosku to licencjobiorcy zarówno z terytorium Stanów Zjednoczonych, jak i spoza Stanów Zjednoczonych.

Wnioskodawca lub LLC będą oraz LLC będą spełniać kryteria określone w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - do uznania go za mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę.

Uzupełnienie wniosku

Spółka posiada adres rejestrowy w Stanach Zjednoczonych, funkcjonuje na podstawie przepisów prawa Stanów Zjednoczonych, prowadzi księgowość zgodnie z regulacjami obowiązującymi na terenie Stanów Zjednoczonych, umowy z klientami oraz z podwykonawcami będą zawierane przez Spółkę LLC. Jedyny Wspólnik - Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, mieszka na terenie Polski i to z terenu Polski wykonuje prace programistyczne na rzecz amerykańskiej LLC. Podwykonawcy LLC są rezydentami wielu państw innych niż USA i Polska i wykonują swoje prace w pełni zdalnie, podobnie jak Wnioskodawca który jako jedyny Wspólnik z terytorium Polski wykonuje swoje prace na rzecz LLC. Świadczenie usług z terytorium Polski należy rozumieć tylko w ten sposób, że prace programistyczne wykonywane przez jedynego Wspólnika na rzecz LLC wykonywane są z terytorium Polski. Natomiast w pozostałym zakresie - sprzedaż usług i uzyskiwanie przychodów będzie mieć miejsce na terenie Stanów Zjednoczonych. Usługi oferowane będą przez LLC (które to usługi są efektem łącznej pracy na rzecz LLC - zarówno Wspólnika - polskiego rezydenta oraz podwykonawców - rezydentów innych państw) na rzecz Klientów i będą sprzedawane przez LLC będącą podmiotem prawa Stanów Zjednoczonych. Usługi będą oferowane ze strony internetowej należącej do LLC. Klienci będą mogli przystępować do korzystania z usługi przez tę należącą do LLC stronę internetową. Zdecydowaną większość przychodów będą stanowiły przychody od nabywców posiadających siedzibę na terenie Stanów Zjednoczonych. To spółka LLC będzie stroną umów zawieranych z klientami, jak i z podwykonawcami. Spółka będzie posiadać na terenie Stanów Zjednoczonych aktywa - wkład niepieniężny w postaci kodu źródłowego oprogramowania jakie zostanie wniesione przez jedynego Wspólnika - Wnioskodawcę – kodu źródłowego oprogramowania służącego spółce LLC po jego rozwinięciu i modyfikacji do świadczenia usług i uzyskiwania przychodów. Kod źródłowy stanowiący ów wkład niepieniężny będzie przechowywany na terenie Stanów Zjednoczonych. Spółka będzie wykonywać wszelkie obowiązki wynikające z prawa Stanów Zjednoczonych, będzie prowadzić księgowość, dokumentację podatkową oraz sprawozdawczość finansową zgodnie z regulacjami Stanów Zjednoczonych, będzie stosować się do przepisów podatkowych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych poprzez zlecenie podmiotom mającym siedzibę w Stanach Zjednoczonych stosownych usług.

Wnioskodawca precyzuje, że świadczenie usług na rzecz Klientów (które to usługi są efektem łącznej pracy na rzecz LLC - zarówno Wspólnika - polskiego rezydenta oraz podwykonawców - rezydentów innych państw) w Polsce będzie mieć miejsce tylko w ten sposób i w tym zakresie, że prace programistyczne których efektem są usługi oferowane przez LLC, wykonywane przez jedynego Wspólnika na rzecz LLC wykonywane będą z terytorium Polski a ten jedyny Wspólnik mieszkający w Polsce nadzorować będzie prace wykonywane zdalnie na rzecz LLC przez podwykonawców będących rezydentami innych państw. Natomiast w pozostałym zakresie, jak to przedstawiono wyżej - sprzedaż usług i uzyskiwanie przychodów będzie mieć miejsce na terenie Stanów Zjednoczonych. Sprzedaż usług i uzyskiwanie przychodów nie będzie mieć miejsca na terytorium innych państw.

Stwierdzenie: „Wnioskodawca będzie przyporządkowywał poszczególne wydatki z czwartego pytania do działań, które będzie traktował jako konkretne prace rozwojowe na podstawie klucza przychodowego” zostało zamieszczone omyłkowo i nie należy brać go pod uwagę podczas rozpatrywania wniosku.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, jako jedyny wspólnik LLC będzie zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku u źródła w Polsce na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 4 ustawy o PIT od przychodów, jakie LLC będzie uzyskiwać na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki?

Pana stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu)

Zdaniem Wnioskodawcy, jako jedyny udziałowiec LLC będący osobą fizyczną i polskim rezydentem nie jest On zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku u źródła w Polsce od przychodów, jakie LLC będzie uzyskiwać na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki z tytułu świadczenia usług wykonywanych przez LLC z terytorium Polski. Takie stanowisko Wnioskodawca przyjmuje w wyniku analogii wobec Jego sytuacji, tj. transparentnej podatkowo spółki LLC z Wnioskodawcą jako Wspólnikiem - do sytuacji opisanej w art. 41 ust. 1 i ust. 4 ustawy o PIT, tj. do obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku u źródła (WHT) przez jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej (do takich jednostek należy zakwalifikować transparentną podatkowo spółkę LLC; w polskich przepisach podatkowych jej najbliższym odpowiednikiem jest spółka jawna osób fizycznych).

Z kolei, jak stanowi art. 41 ust. 4, ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zdaniem Wnioskodawcy, będąc wspólnikiem LLC, a nie płatnikiem, a to płatnicy są zobowiązani do pobierania podatku u źródła, z tytułów określonych w zdaniu poprzednim, Wnioskodawca jako wspólnik LLC, a nie płatnik nie ma obowiązku pobierania podatku u źródła od wypłat lub świadczeń określonych w art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

W konsekwencji, na gruncie polskich przepisów podatkowych nie ma podstawy do uznania Wnioskodawcy, osoby fizycznej, będącej polskim rezydentem podatkowym i Wspólnikiem transparentnej podatkowo, nie posiadającej osobowości prawnej spółki LLC - za płatnika podatku u źródła, w sytuacji gdy sprzedaż dokonywana będzie przez LLC z obszaru Stanów Zjednoczonych.

Dodatkowym argumentem za uznaniem, że w Polsce niepowstanie obowiązek opodatkowania u źródła jest to, że z art. 29 ust. 1 ustawy o PIT wynika, że obowiązek podatkowy w podatku u źródła dotyczy przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, natomiast zdaniem Wnioskodawcy, przychody LLC powstaną - nie w Polsce, a na obszarze USA.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, jako polski rezydent podatkowy nie będzie On zobowiązany do pełnienia funkcji płatnika podatnika podatku u źródła, od sprzedaży dokonywanej przez LLC z terenu USA.

Wynika to z następujących przepisów ustawy o PIT:

1.Art. 41 ust. 1: „Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1;

2.Art. 41 ust. 4: „Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21”;

3.Art. 29 ust. 1: „Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów: z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu”.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako Wspólnik nie będzie On zobowiązany do pobierania podatku u źródła, o którym mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 4 ustawy o PIT od przychodów, jakie LLC będzie uzyskiwać na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Nieograniczony obowiązek podatkowy

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jest Pan osobą, która ma miejsce zamieszkania w Polsce. Wobec tego, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Pan obowiązek podatkowy powstaje zarówno w sytuacji, gdy uzyskuje Pan przychody na terytorium Polski, jak i za granicą. Całość Pana przychodów jest objęta tym obowiązkiem (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis o nieograniczonym obowiązku podatkowym stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Są one określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania.

Jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy). Zostało ono scharakteryzowane w art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 i 2 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to działalność, która ma następujące cechy:

1)jest działalnością zarobkową;

2)jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;

3)jest prowadzona we własnym imieniu.

„Działalność” to nie jakiekolwiek, pojedyncze działania podatnika, ale zespół działań podejmowanych w określonym celu. Celem działalności zarobkowej jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze.

Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza, że konieczne jest spełnienie formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:

  • zorganizowany” to będący efektem „organizowania”. „Organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie” albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);
  • „ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania.

Za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy uznaje się również przychody wspólnika z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy – w sytuacji, gdy spółka prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 5b ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

W myśl art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:

a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b) spółkę kapitałową w organizacji,

c) spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e) spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych,

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zamierza prowadzić Pan działalność w formie spółki LLC zarejestrowanej w Stanach Zjednoczonych. Jest Pan jedynym wspólnikiem tej spółki. Jak wynika z opisu okoliczności faktycznych sprawy spółka LLC jest podmiotem transparentnym podatkowo (nie jest traktowana jak osoba prawna, która podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania). Działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły i jest prowadzona w celach zarobkowych. Wobec tego Pana przychody z udziału w spółce LLC będą Pana przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma przy tym znaczenia, czy zarejestrował Pan działalność gospodarczą w Polsce.

Podatek u źródła

W świetle art. 29 ust. 1 ww. ustawy:

Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:

1)z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;

2)z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;

3)z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;

4)uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;

5)tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Jednocześnie w myśl art. 29 ust. 2 wskazanej ustawy:

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli podatnicy, którzy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania:

1)mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej i

2) udokumentowali certyfikatem rezydencji miejsce zamieszkania dla celów podatkowych

- uzyskane przychody, o których mowa w ust. 1, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą, na wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy, opodatkować na zasadach określonych w art. 27 ust. 1. W tym przypadku pobrany od tych przychodów zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w ust. 1, traktuje się na równi z pobraną przez płatnika zaliczką na podatek dochodowy.

Zgodnie zaś z art. 29 ust. 5 ww. ustawy:

Przepis ust. 4 stosuje się, jeżeli istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Z treści ww. przepisów wynika, że od niektórych przychodów osiąganych na terytorium Polski przez podatników podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu pobierany jest podatek dochodowy w sposób zryczałtowany. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez podmiot polski wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta.

Obowiązki płatnika

W myśl art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego spoczywa na płatniku zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 4 ww. ustawy.

W świetle art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Podsumowanie

Prawidłowo uznał Pan, że jako jedyny wspólnik LLC nie będzie Pan zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku u źródła w Polsce na podstawie art. 41 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od przychodów, jakie LLC będzie uzyskiwać na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki. Płatnikiem w rozumieniu ww. przepisów jest bowiem Spółka LLC.

W związku z powyższym, w Pana przypadku nie można mówić o obowiązku poboru zryczałtowanego podatku u źródła w Polsce.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy tylko obowiązków Pana jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i nie odnosi się do innych kwestii.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.