Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, dalej: ustawa o samorządzie gminnym).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie, w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.
W ramach swoich zadań Gmina przeprowadziła akcję o charakterze ekologiczno-promocyjnym, mającą na celu rozpowszechnianie idei ochrony środowiska pn.: (…) (dalej: Akcja). Gmina przewiduje możliwość przeprowadzania w przyszłości tożsamych akcji. Akcja miała służyć poprawie warunków życia mieszkańców Gminy, podnieść ich świadomość ekologiczną z zakresu ochrony zasobów wodnych oraz ograniczyć negatywne zjawiska związane z lokalnymi podtopieniami poprzez ograniczenie zrzutu wód opadowych z posesji prywatnych do kanalizacji deszczowej i ogólnospławnej.
Celem przeprowadzenia Akcji Gmina nabyła ze środków własnych zbiorniki na deszczówkę (dalej: Zbiorniki) o wartości wynoszącej ok. 400 PLN za sztukę. Zbiorniki są materiałami promocyjnymi Gminy związanymi z Akcją i posiadają logo ją promujące. Akcja skierowana była do osób fizycznych, będących właścicielami, współwłaścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości z terenu Gminy w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej, które posiadają możliwości techniczne zbierania i wykorzystania wód opadowych na terenie swojej nieruchomości oraz nie posiadają względem Gminy zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, podatków oraz zaległości o charakterze cywilnoprawnym. Szczegółowy regulamin akcji przyjęty został Zarządzeniem Nr (…) w sprawie przyjęcia regulaminu akcji ekologiczno-promocyjnej pod nazwą (…).
O możliwości wzięcia udziału w Akcji Burmistrz Gminy poinformował mieszkańców poprzez umieszczenie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy, w mediach społecznościowych Gminy oraz w gazecie lokalnej. Celem umożliwienia uczestnictwa w Akcji mieszkańcy spełniający warunki wskazane w poprzednim akapicie musieli złożyć stosowny wniosek. Akcja miała charakter powszechnie dostępny w tym znaczeniu, że każdy zainteresowany mieszkaniec spełniający powyższe kryteria mógł wziąć w nim udział. O przyznaniu Zbiornika decydowała kolejność złożonych wniosków, rozpatrywanych na bieżąco, do momentu wyczerpania puli zakupionych przez Gminę Zbiorników. W ramach warunków Akcji po wyczerpaniu puli Zbiorników pozostałe wnioski stawały się wnioskami rezerwowymi, które były rozpatrywane w razie rezygnacji innego mieszkańca, bądź będą rozpatrywane w momencie zakupu przez Gminę kolejnej partii zbiorników na deszczówkę podczas następnej Akcji.
W ramach Akcji mieszkańcy (dalej: Mieszkańcy) otrzymali Zbiorniki na podstawie umowy użyczenia zawartej na okres 2 lat. Po upływie okresu jej obowiązywania prawo własności Zbiorników przejdzie na własność Mieszkańców.
Zanim nastąpi przekazanie Zbiorników na własność, Gmina dokona ponownej ich wyceny według ceny rynkowej ustalonej na dzień przekazania, uwzględniającej okres ich użytkowania. Gmina przewiduje, że uwzględniając dwuletni okres użytkowania Zbiorników, w momencie przejścia własności Zbiorników ich wartość nie będzie przekraczała 200 zł brutto.
Realizacja Akcji nie była związana z sytuacją losową ani programem rządowym.
Pytania
1.Czy użyczenie, a następnie przekazanie na własność Mieszkańcom Zbiorników w ramach Akcji stanowi / będzie stanowiło po stronie Mieszkańców przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w wyniku czego Gmina będzie obowiązana sporządzić i przesłać Mieszkańcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informację o wysokości przychodów otrzymanych przez Mieszkańców?
2.W przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, czy informację o wysokości przychodów otrzymanych przez Mieszkańców Gmina będzie zobowiązana sporządzić i przesłać po upływie każdego roku podatkowego obowiązywania umowy użyczenia Zbiorników oraz po upływie roku podatkowego, w którym dojdzie do przeniesienia Zbiorników na własność Mieszkańców?
3.W przypadku gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, czy wysokość przychodów Mieszkańców z tytułu użyczenia przez Gminę Zbiorników powinna zostać ustalona na podstawie cen rynkowych stosowanych przy udostępnianiu rzeczy tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia, a z tytułu przekazania na własność Zbiorników na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Użyczenie, a następnie przekazanie na własność Mieszkańcom Zbiorników w ramach Akcji nie stanowi/nie będzie stanowiło po stronie Mieszkańców przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Gmina nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania Mieszkańcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości przychodów otrzymanych przez Mieszkańców.
2.W przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, Gmina będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania Mieszkańcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości przychodów otrzymanych przez Mieszkańców po upływie każdego roku podatkowego obowiązywania umowy użyczenia Zbiorników oraz po upływie roku podatkowego, w którym dojdzie do przeniesienia Zbiorników na własność Mieszkańców.
3.W przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, wysokość przychodów Mieszkańców z tytułu użyczenia przez Gminę Zbiorników powinna zostać ustalona na podstawie cen rynkowych stosowanych przy udostępnianiu rzeczy tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia, a z tytułu przekazania na własność Zbiorników na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Ad. 1
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ponadto stosownie do 10 ust. 1 ustawy o PIT źródłami przychodów są m.in. inne źródła (pkt 9).
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Na mocy art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W ocenie Gminy mając na względzie przywołane przepisy ustawy o PIT oraz stan faktyczny sprawy, w zaistniałym przypadku nie można mówić o powstaniu po stronie Mieszkańców przychodu z tytułu otrzymania Zbiorników w użyczenie, które następnie przekształci się w prawo własności.
Przede wszystkim celem Akcji nie było dokonanie indywidualnych przysporzeń na rzecz poszczególnych Mieszkańców, lecz wykonanie zadań własnych przez Gminę związanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym przypadku z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodnej oraz kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Przekazanie Zbiorników Mieszkańcom wpisuje się w realizację tych zadań i przysłuży się całej wspólnocie samorządowej Gminy.
W ramach swojej działalności Gmina, jak i inne jednostki samorządu terytorialnego wykonują cały szereg zdań, z których efektów korzystają następnie jej członkowie - mieszkańcy. Nie oznacza to, że powstaje po ich stronie przychód w rozumieniu ustawy o PIT.
Istotne w przypadku Akcji jest to, że miała ona charakter ogólny i powszechny. O możliwości wzięcia w niej udziału Gmina poinformowała mieszkańców poprzez umieszczenie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy, w mediach społecznościowych Gminy oraz w gazecie lokalnej. Zainteresowani musieli jedynie złożyć wniosek i spełnić określone kryteria techniczne zapewniające możliwość skorzystania ze Zbiorników oraz nie posiadać zaległości cywilnoprawnych i podatkowych względem Gminy.
O przyznaniu Zbiornika decydowała kolejność złożonych wniosków, rozpatrywanych na bieżąco, do momentu wyczerpania puli zakupionych przez Gminę Zbiorników. Po wyczerpaniu puli Zbiorników pozostałe wnioski stawały się wnioskami rezerwowymi, które były rozpatrywane w razie rezygnacji innego mieszkańca, bądź będą rozpatrywane w momencie zakupu przez Gminę kolejnej partii zbiorników na deszczówkę w ramach następnej Akcji.
Zatem nie można mówić w tym przypadku o uzyskaniu przysporzenia majątkowego przez konkretnego mieszkańca Gminy. Zasady umożliwienia udziału w Aukcji były takie same dla wszystkich mieszkańców Gminy i każdy kto spełnił obiektywne i niedyskryminujące kryteria mógł wziąć w niej udział. Również ustalenie, że o przyznaniu Zbiornika decydowała kolejność zgłoszeń miało charakter obiektywny. Warunki Akcji nie przewidywały postanowień, które wprowadzałyby preferencje względem części mieszkańców kosztem innych.
Mając na względzie, że otrzymanie Zbiorników w użyczenie i następnie na własność nie stanowi / nie będzie stanowiło po stronie Mieszkańców przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, Gmina nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania Mieszkańcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości przychodów otrzymanych przez Mieszkańców. Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS).
Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 30 lipca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.455.2020.1.MP, DKIS wskazał, że: „Z treści wniosku wynika zatem, że zasady skorzystania z finansowania przez Gminę budowy Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków dla wszystkich mieszkańców były takie same. W związku z tym, nie mają one miały charakteru indywidualnego, tylko charakter ogólny. Zatem, nie można mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego względem konkretnego mieszkańca Gminy. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec skorzystał z zasad finansowania budowy Przydomowej Biologicznej Oczyszczalni Ścieków na preferencyjnych warunkach w stosunku do pozostałych mieszkańców Gminy, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając powyższe na uwadze oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w związku z zasadami finansowania przez Gminę budowy Przydomowych Biologicznych Oczyszczalni Ścieków, po stronie mieszkańca (właściciela posesji) nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani w konsekwencji, dochód w myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy.”
Stanowisko Gminy zostało, również potwierdzone w interpretacji indywidualnej z 17 listopada 2023 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.664.2023.1.AS, w której DKIS podkreślała, że: „Mając na uwadze opis zdarzenia, skoro uchwała Rady Gminy w sprawie wprowadzenia w Gminie A bonu na szczepienie (...) jest aktem powszechnie obowiązującym na terenie Gminy A, to normy w niej zawarte adresowane są do wszystkich osób spełniających określone w niej warunki. Tym samym na wszystkie osoby (...), które zamieszkują na terenie gminy A i zostaną zaszczepione refundowaną szczepionką (...) przysługuje przewidziane w tej uchwale wsparcie finansowe w postaci bonu na szczepienia. W celu uzyskania ww. wsparcia (...) powinien złożyć poprawnie wypełniony wniosek o przyznanie bonu. Wobec tego, świadczenia w postaci bonu na szczepienia (...) (którego celem jest zrefundowanie wydatków poniesionych przez (...) na ww. szczepienia) nie mają charakteru indywidualnego i nie powodują powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Gminie A nie ciąży obowiązek sporządzania informacji, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”
Zbieżny pogląd został przedstawiony w interpretacji indywidualnej z 7 marca 2024 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.577.2023.1.RS w której organ wskazał, iż: „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro realizacja przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego wynikającego z decyzji podjętych na zebraniach mieszkańców, polegającego na możliwości skorzystania z biletów do teatru czy kina przez mieszkańców sołectwa następuje poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w sołectwie, to w takim przypadku propozycja skierowana jest do wszystkich ww. mieszkańców, którzy mogą skorzystać z niej na tych samych zasadach. To z kolei oznacza, że nieodpłatne przekazanie biletów do teatru, kina nie stanowi przysporzenia i w konsekwencji po stronie mieszkańca sołectwa nie powstaje przychód. Nie jest wyodrębniona żadna grupa osób, którym przysługuje prawo do skorzystania z biletów, natomiast tworzenie list osób zainteresowanych w celu zakupu biletów dla tych osób w takiej liczbie, jaka wynika z listy, ma charakter wyłącznie techniczny i organizacyjny. Odnosząc się do prezentów przekazywanych mieszkańcom sołectwa podczas imprez, również wskazali Państwo, że przedsięwzięcia te mają charakter powszechnie dostępny w tym znaczeniu, że każdy zainteresowany mieszkaniec może wziąć w nich udział. Z racji tego, że poszczególne wydarzenia są okolicznościowe, są kierowane do konkretnej grupy odbiorców, np. z okazji Mikołajek - do dzieci i młodzieży w wieku 0-18 lat, z okazji Dnia Kobiet - do wszystkich mieszkanek sołectwa. W tym przypadku także tworzone są imienne listy uczestników, jednak nie zmienia to faktu, że imprezy mają charakter powszechnie dostępny w związku z czym wartość otrzymanego prezentu nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 w powiązaniu z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
W przypadku, gdyby organ nie podzielił powyższej argumentacji o braku podstaw do uznania przekazania Zbiorników Mieszkańcom za przychód w rozumieniu ustawy o PIT, Gmina wskazuje, że dochód z tego tytułu powinien podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.
Zwolnienie od podatku dochodowego na powyższej podstawie znajdzie zastosowanie pod warunkiem, że wartość rynkowa danego Zbiornika, uwzględniająca okres jego użytkowania, ustalona na dzień przejścia własności na Mieszkańca, nie będzie przekraczała 200 zł brutto.
Zasadność zwolnienia dochodu od podatku na tej podstawie jest uzasadniona tym, że Zbiorniki zostały przekazane Mieszkańcom w ramach akcji o charakterze ekologiczno-promocyjnym, mającej na celu rozpowszechnianie idei ochrony środowiska. Zbiorniki są materiałami promocyjnymi Gminy związanymi z Akcją i posiadają logo ją promujące. Ponadto Gmina nie pozostaje z Mieszkańcami w stosunku cywilnoprawnym w znaczeniu wskazanym w treści art. 21 ust. 1 pkt 68a. Gmina zawiera bowiem z Mieszkańcami jedynie umowę użyczenia Zbiornika, której postanowienia przewidują również przejście prawa jego własności, po zakończeniu okresu użyczenia. Natomiast co istotne umowy zawarte z Mieszkańcami nie przewidują jednak żadnych świadczeń wzajemnych z ich strony na rzecz Gminy.
Ad. 2
Stosownie do treści art. 42g ust.1 ustawy o PIT podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają informacje, o których mowa w art. 42a ust. 1:
1)urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
2)podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
W przypadku uznania przez DKIS, że przekazanie na własność Mieszkańcom Zbiorników w ramach Akcji stanowi / będzie stanowiło po stronie Mieszkańców przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, Gmina będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania Mieszkańcom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości przychodów otrzymanych przez Mieszkańców.
Mając na względzie treść przywołanego wcześniej art. 11 ust. 1 ustawy o PIT za przychód należało będzie uznać w takim wypadku wartość otrzymanych w danym roku kalendarzowym świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, a zatem zarówno wartość przekazanych Mieszkańcom na własność Zbiorników, jak również wartość przychodu z tytułu nieodpłatnego udostępnienia Zbiorników w ramach użyczenia. W konsekwencji Gmina będzie zobowiązana do składania informacji o wysokości przychodów otrzymanych przez Mieszkańców po upływie każdego roku podatkowego obowiązywania umowy użyczenia Zbiorników oraz po upływie roku podatkowego, w którym dojdzie do przeniesienia Zbiorników na własność Mieszkańców.
Ad. 3
W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o PIT wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Ponadto zgodnie z treścią art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o PIT wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Uwzględniając przytoczone przepisy należy stwierdzić, iż w przypadku uznania, że w związku z przekazaniem Zbiorników powstał / powstanie po stronie Mieszkańców przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wartość świadczenia polegającego na przekazaniu Zbiorników na własność powinna zostać określona na podstawie przepisu określającego wartość pieniężną świadczeń w naturze. Wartość ta jest określana na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Natomiast wartość świadczenia polegającego na użyczeniu Zbiorników powinna zostać ustalona w oparciu o przepis określający sposób ustalenia wartości pieniężnej innych nieodpłatnych świadczeń, a zatem na podstawie cen rynkowych stosowanych przy udostępnianiu rzeczy tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie treścią ww. przepisu:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są inne źródła.
W świetle art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Stosownie zaś do treści art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Z art. 11 ust. 2 ww. ustawy wynika, że:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.
Z treści wniosku wynika, że o możliwości wzięcia udziału w Akcji Burmistrz Gminy poinformował mieszkańców poprzez umieszczenie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy, w mediach społecznościowych Gminy oraz w gazecie lokalnej. Celem umożliwienia uczestnictwa w Akcji mieszkańcy spełniający warunki musieli złożyć stosowny wniosek. Akcja miała charakter powszechnie dostępny w tym znaczeniu, że każdy zainteresowany mieszkaniec spełniający powyższe kryteria mógł wziąć w nim udział. O przyznaniu Zbiornika decydowała kolejność złożonych wniosków, rozpatrywanych na bieżąco, do momentu wyczerpania puli zakupionych przez Gminę Zbiorników.
Skoro zasady otrzymania Zbiorników w użyczenie, a następnie przekazanie ich na własność są dla wszystkich odbiorców ostatecznych (Mieszkańców Gminy) takie same, to nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec skorzystał ze zbiornika na deszczówkę na preferencyjnych warunkach w stosunku do pozostałych mieszkańców Gminy, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając powyższe na uwadze, z tytułu udostępniania, a następnie przekazania na własność Mieszkańcom Zbiorników, po stronie mieszkańców nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, na Państwu nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przesłania osobom fizycznym (mieszkańcom Gminy, którym w opisanej sytuacji przekazano zbiorniki na deszczówkę), informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT- 11, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Państwa stanowisko w zakresie pyt. Nr 1 jest prawidłowe.
Nie udzieliłem Państwu odpowiedzi na pytanie Nr 2 i Nr 3, gdyż oczekiwali Państwo na nie odpowiedzi w przypadku uznania, że opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym użyczenie, a następnie przekazanie na własność Mieszkańcom Zbiorników, będzie stanowiło po stronie Mieszkańców przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tj. gdy Państwa stanowisko do pytania Nr 1 byłoby nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.