
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - Indywidualna Praktyka Lekarska (…). Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej z zakresu obrotu nieruchomościami ani najmu.
I.Nieruchomość I.
Wnioskodawczyni 13 lipca 2020 r., na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego nr Rep A (…), który został sporządzony przed notariuszem (….) w (…), nabyła udział w wysokości 1/2 w prawie własności nieruchomości (dom jednorodzinny) położonej w miejscowości X, gmina (…), powiat (…), województwo (…) (dalej: „Nieruchomość I”). Cena zakupu całości Nieruchomości I wyniosła 550 000 zł. Cena zakupu udziału Wnioskodawczyni w prawie własności Nieruchomości I wyniosła 275 000 zł. Drugim kupującym, a aktualnie współwłaścicielem Nieruchomości I, jest partner Wnioskodawczyni(…), który pozostaje z Wnioskodawczynią w długoletnim związku. Wnioskodawczyni i dalej: „partner Wnioskodawczyni” posiadają dwoje małoletnich dzieci.
W związku z potrzebą zmiany miejsca zamieszkania spowodowaną koniecznością zmiany miejsca zatrudnienia Wnioskodawczyni i Jej partnera, z którym posiada dwoje dzieci, podjęła Ona decyzję o przeprowadzce oraz sprzedaży Nieruchomości I położonej w X. Decyzja o zmianie miejsca zamieszkania rodziny podyktowana jest potrzebą odbycia specjalizacji przez Wnioskodawczynię, która nie znalazła odpowiedniej placówki, w której mogłaby ją wykonać na terenie województwa (…). Rozwój zawodowy partnera Wnioskodawczyni również zyska na przeprowadzce. Nie bez znaczenia są również obawy Wnioskodawczyni dotyczące dalszego zamieszkiwania w bezpośredniej bliskości Obwodu (…). W związku z powyższym 22 sierpnia 2024 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę przedwstępną sprzedaży udziału w wysokości 1/2 udziału w prawie własności ww. nieruchomości przypadającego na Wnioskodawczynię za kwotę 450 000 zł (nieruchomości ma zostać sprzedana za cenę 900 000 zł). Do zawarcia umowy przyrzeczonej dojdzie w grudniu 2024 r.
II.Nieruchomość II.
25 lipca 2024 r., na podstawie aktu notarialnego nr Rep (…), zawartego przed notariuszem (…) w (…), umową sprzedaży Wnioskodawczyni nabyła udział w wysokości 1/2 w prawie własności nieruchomości (dom jednorodzinny) położonej w miejscowości Y, gmina (…), powiat (…), województwo (…), dla której Sąd Rejonowy w (…) VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) (dalej: „Nieruchomość II”). Pozostały udział w prawie własności nieruchomości w wysokości 1/2 został nabyty przez partnera Wnioskodawczyni. Cena zakupu nieruchomości wyniosła 1 025 000 zł. Cena zakupu udziału w prawie własności nieruchomości przypadająca na Wnioskodawczynię została sfinansowana w części z posiadanych przez Wnioskodawczynię oszczędności, a w części zaś ze środków pochodzących z kredytu mieszkaniowego. Wnioskodawczyni wraz ze swoim partnerem zawarli 20 czerwca 2024 r. umowę o kredyt mieszkaniowy nr (…) z bankiem (…) z siedzibą w (…) (KRS: ...). Kredyt został zawarty na kwotę 574 000 zł. Zgodnie z art. 3.10. ust. 1 ww. umowy, kredytobiorca może dokonać przedterminowej spłaty kredytu w całości lub części. Wnioskodawczyni i partner Wnioskodawczyni spłacą zobowiązanie wynikające z ww. umowy kredytu po połowie.
Nieruchomość położona w Y ma stanowić centrum interesów życiowych Wnioskodawczyni oraz Jej partnera, z którym chce stworzyć tam dom rodzinny dla siebie i ich dzieci. Celem Wnioskodawczyni jest zapewnienie rodzinie tzw. „bezpiecznej przystani”, szczególnie z uwagi na potrzeby starszej córki Wnioskodawczyni i Jej partnera, która urodziła się ciężką zmartwicą i jest dzieckiem z niepełnosprawnością. Wnioskodawczyni i Jej partner dużą część swojej uwagi poświęcają rehabilitacji córki, między innymi fizjoterapii domowej. Dla prawidłowego rozwoju córki wskazane jest, aby nie była ona narażona za zbyteczne bodźce, związane z ciągłym przebywaniem w otoczeniu hałasu, właściwego z uwagi na zamieszkiwanie w mieście. Wnioskodawczyni ma świadomość, że powinna zapewnić dziecku dostęp do otwartej przestrzeni i środowiska naturalnego, chociażby w formie przydomowego ogrodu (córka miała możliwość korzystania z przydomowego ogrodu w poprzednim miejscu zamieszkania). Niemniej z uwagi na konieczność zapewnienia dziecku również dostępu do najlepszych lekarzy specjalistów, jak również konieczność wykonywania pracy zawodowej przez Wnioskodawczynię i Jej partnera konieczne będzie, aby rodzina część czasu w ciągu tygodnia spędzała jednak w mieście.
III.Nieruchomość III.
Zawód wykonywany przez Wnioskodawczynię i Jej partnera rodzi konieczność regularnych wyjazdów do innych miejscowości. Oboje wykonują zawód lekarza. Partner Wnioskodawczyni planuje podjęcie pracy w placówkach medycznych w Z i okolicznych miejscowościach. Wnioskodawczyni ma zamiar zmienić miejsce pracy w najbliższym czasie na (…) lub Z. Godziny w jakich wykonują pracę Wnioskodawczyni oraz Jej partner są zmienne. Oboje muszą liczyć się z koniecznością kilkunastogodzinnych dyżurów, w tym także dyżurów w porze nocnej. Wnioskodawczyni wraz z dziećmi w przyszłości zameldowana będzie w Z, po to aby małoletnie mogły uczęszczać do placówek edukacyjnych w tym mieście. Dzieci Wnioskodawczyni mają odpowiednio 2,5 i 4,5 roku. Dzieci uczęszczają do przedszkola. Starsza córka Wnioskodawczyni, z uwagi na opóźnienie w rozwoju, wymaga specjalnych zajęć dodatkowych i rozszerzonej terapii, w tym specjalistycznych zajęć rozwoju integracji sensorycznej. Wnioskodawczyni chciałaby, aby dzieci uczęszczały do placówek edukacyjnych w Z. W ocenie Wnioskodawczyni i Jej partnera, będą one dawały dzieciom, a szczególnie starszej córce, lepsze warunki do rozwoju. Z dokonanego przeglądu ofert edukacyjnych wynika, że placówki edukacyjne w Z oferują znacznie szerszy zakres dostępnych dla dzieci zajęć dodatkowych i możliwość nauki różnych języków obcych oraz niezbędną dla starszej córki terapię, wsparcie logopedów, neurologów, laryngologów i kardiologów, a także psychologów dziecięcych. Wnioskodawczyni zakłada, że w opiece nad dziećmi pomagać będą Jej rodzice. Rodzice Wnioskodawczyni będą mogli przyprowadzać i odprowadzać dzieci do placówek edukacyjnych. Jednak są to osoby starsze i schorowane, nie ma więc możliwości, aby mogli oni podróżować pomiędzy miejscowością a Z co najmniej dwa razy dziennie (zawożąc i odwożąc dzieci do placówek edukacyjnych). Zgodnie z wstępnymi ustaleniami, rodzice Wnioskodawczyni będą w stanie pomóc w opiece nad dziećmi w sytuacji kiedy pojawi się konieczność zapewnienia im opieki podczas nocnych dyżurów, jedynie w wypadku, gdy dzieci będą przebywały w Z. Rodzice Wnioskodawczyni nie posiadają prawa jazdy. Muszą przemieszczać się komunikacją zbiorową.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty Wnioskodawczyni wraz z partnerem zdecydowali się na zakup mieszkania w Z, w którym zamierzają przebywać wraz z dziećmi w ciągu tygodnia roboczego (nocując w nim od nocy z poniedziałku na wtorek do nocy z czwartku na piątek). Ta sytuacja trwać będzie do czasu, kiedy dzieci osiągną taki stopień dojrzałości aby samodzielnie podróżować pomiędzy miejscowością Y a Z środkami komunikacji publicznej. Może się zdarzać, że Wnioskodawczyni będzie przebywać wraz z rodziną również w ciągu tygodnia w Y.
W konsekwencji umową sprzedaży z 24 października 2024 r. Wnioskodawczyni wraz z partnerem nabyli lokal mieszkalny położony w Z przy ul. (…), dla którego Sąd Rejonowy w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr (…) (dalej: „Nieruchomość III”). Cena nieruchomości wyniosła 385 000 zł. Wnioskodawczyni oraz Jej partner są współwłaścicielami nieruchomości w częściach - po 1/2. Zakup lokalu mieszkalnego mieszczącego się w Z sfinansowany został ze środków pochodzących w głównej mierze z kredytu. Kwota kredytu wyniosła 342 000 zł, pozostała część ceny to wkład własny, uiszczony przez Wnioskodawczynię oraz Jej partnera w równych częściach. Kredyt został udzielony na podstawie umowy kredytu mieszkaniowego z 3 października 2024 r. zawartej z bankiem (…) z siedzibą w (…) (KRS: …). Zgodnie z § 30 ust. 1 i § 31 ust. 1 ww. umowy, Wnioskodawczyni uprawniona jest do wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego w całości lub części. Wnioskodawczyni i Jej partner spłacą zobowiązanie wynikające z ww. umowy kredytu po połowie.
IV.Przeznaczenie dochodu z odpłatnego zbycia Nieruchomości I na spłatę kredytów hipotecznych zaciągniętych na własne cele mieszkaniowe.
Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć umowę przenoszącą własność Nieruchomości I położonej w X w grudniu 2024 r., czyli przed upływem 5-letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Całość środków pozyskanych przez Wnioskodawczynię z Jej udziału w prawie własności nieruchomości, tj. 450 000 zł Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na spłatę obu wskazanych wyżej kredytów hipotecznych, w części odpowiadającej jej udziałowi w prawie własności Nieruchomości II i III, tj. kwotę ok. 287 000 zł, na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup Nieruchomości II w Y oraz kwotę ok. 171 000 zł na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup Nieruchomości III w Z. Zgodnie z umowami kredytów hipotecznych, Wnioskodawczyni uprawniona jest do wcześniejszej spłaty kredytów. Wnioskodawczyni pieniądze pochodzące ze sprzedaży Nieruchomości I w okresie nie później niż trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości przeznaczy na spłatę ww. kredytów. Kwoty spłaty kredytów mogą różnić się nieznacznie w zależności od daty spłaty i aktualnych na ten dzień stóp procentowych. Warto przy tym zaznaczyć, że Nieruchomość II i III są nieruchomościami dla Wnioskodawczyni nowymi i to właśnie tych nieruchomości dotyczą zaciągnięte kredyty hipoteczne.
Wedle wyliczeń, na dzień złożenia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, suma przypadających na Wnioskodawczynię udziałów w zobowiązaniach kredytowych, zaciągniętych na zakup nieruchomości to 458 000 zł, czyli przekracza nawet wysokość kwoty uzyskanej przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży Nieruchomości I. Kwotę zwolnienia (ulgi mieszkaniowej) Wnioskodawczyni zamierza wykazać w deklaracji PIT-39.
Wniosek nie obejmuje elementów transgranicznych. Opisany w nim stan faktyczny nie powoduje wystąpienia skutków transgranicznych.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że przychód (dochód) uzyskany ze zbycia Nieruchomości I jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, w części w jakiej zostanie przeznaczony na spłatę kredytów hipotecznych zaciągniętych na zakup Nieruchomości II i Nieruchomości III (własne cele mieszkaniowe), na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że środki pochodzące ze sprzedaży Nieruchomości I, a które zostaną wydatkowane na spłatę zaciągniętych kredytów hipotecznych w celu zakupu Nieruchomości II i III, są wydatkami na „własne cele mieszkaniowe” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT?
3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że wydatki poniesione na spłatę zaciągniętych kredytów hipotecznych w celu zakupu Nieruchomości II i III, nie są wydatkami na cele rekreacyjne, o których mowa w art. 21 ust. 28 ustawy o PIT?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni w przedstawionym stanie faktycznym:
1.Przychód (dochód) uzyskany ze zbycia Nieruchomości I jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych w części w jakiej zostanie przeznaczony na spłatę kredytów hipotecznych zaciągniętych na zakup Nieruchomości II i Nieruchomości III (własne cele mieszkaniowe) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT.
2.Środki pochodzące ze sprzedaży Nieruchomości I, a które zostaną wydatkowane na spłatę zaciągniętych kredytów hipotecznych w celu zakupu Nieruchomości II i III, są wydatkami na „własne cele mieszkaniowe” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT.
3.Wydatki na spłatę zaciągniętych kredytów hipotecznych przeznaczonych na zakup Nieruchomości II i III nie są wydatkami na cele rekreacyjne, o których mowa w art. 21 ust. 28 ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawczyni
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o PIT jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o PIT, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Dochód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy może jednak zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Cytowany przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia - w warunkach określonych w ustawie - uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu wyłącznie na własne cele mieszkaniowe wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy. Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej na wstępie ustawy. Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ustawy o PIT, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się: wydatki poniesione na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem.
Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o PIT, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,
b)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,
c)spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b
- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.
Zgodnie z art. 21 ust. 28 ustawy o PIT, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
1)nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
2)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
-przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, prawo do przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.
W przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.
Z istoty rozwiązania zawartego w cytowanym uprzednio art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podstawową okolicznością decydującą o możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym została ona dokonana, na wskazane w art. 21 ust. 25 ww. ustawy własne cele mieszkaniowe. Katalog wydatków stanowiących „własne cele mieszkaniowe” podatnika wymieniony w art. 21 ust. 25 ww. ustawy ma charakter zamknięty - jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując przedmiotowe zwolnienie, w sposób jednoznaczny wskazał cele mieszkaniowe, których realizacja pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży. Obejmują one m.in. wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabycie lokalu mieszkalnego. Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych. Tak więc uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.
Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, według stanowiska prezentowanego w orzecznictwie i doktrynie, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. „dachu nad głową”. W orzecznictwie dość jednolicie przyjmuje się, że cel mieszkaniowy wiąże się z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych, przy czym chodzi tu o potrzeby mieszkaniowe w sensie obiektywnym, a zatem potrzeby przeciętnego podatnika, który o ulgę się ubiega (R. Basty, Wydatkowanie na własne cele mieszkaniowe na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Kwartalnik Prawno-Finansowy 4/2018, str. 90 - 94).
Potrzeba realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych jest najważniejszym elementem przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego. Z wykładni językowej przytoczonych uprzednio przepisów, a w szczególności z zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy sformułowania: „(...) wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości (...), jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe (...)” wynika, że podstawową okolicznością decydującą o stosowaniu powyższego zwolnienia jest przeznaczenie w określonym czasie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe. Innymi słowy ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku.
Ustawodawca regulując omawiane zwolnienie nie ograniczył wydatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości tylko do jednego z wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy celów, jednakże - przy spełnieniu pozostałych przesłanek - wydatkowanie przychodu musi być ukierunkowane na zrealizowanie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Ustawodawca nie zastrzegł, że własne cele mieszkaniowe podatnika ograniczać się muszą do posiadania przez niego tylko jednej nieruchomości mieszkalnej. Zatem osoba, która posiada miejsce zamieszkania może nabyć kolejną nieruchomość mieszkalną w celu zaspokojenia własnych celów mieszkaniowych.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 maja 2017 r., sygn. akt II FSK 1053/15, wskazał, że dokonując jednak wykładni art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f., nie można poprzestać wyłącznie na wykładni językowej tego przepisu, tracąc tym samym z pola widzenia cel, jaki ustawodawca zamierzał osiągnąć regulując tę materię. Odczytanie wyłącznie verba legis art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 u.p.d.o.f. powodowałoby, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, niedopuszczalne zawężenie omawianego zwolnienia. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, celem przedmiotowego zwolnienia było wspieranie różnych form budownictwa mieszkaniowego poprzez zwolnienie od opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, wydatkowanego na własne cele mieszkaniowe, wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1-3 u.p.d.o.f. Jak podkreślono w trakcie prac legislacyjnych, „dodawane zwolnienie mieszkaniowe może pozytywnie wpłynąć na rynek mieszkaniowy oraz zachęcić do lokowania dochodu uzyskanego z omawianego tytułu w nowe inwestycje mieszkaniowe” (zob. uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw Sejm RP VI Kadencji, druk sejmowy nr 1075). Ustawodawca w odniesieniu do omawianego zwolnienia posługuje się zwrotem niedookreślonym „własnych celów mieszkaniowych”. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, zwrotu tego nie można jednak zawężać. Ustawodawca w żaden sposób nie limituje bowiem lokali, które podatnik może nabyć. To zaś, czy podatnik w drodze nabytych lokali realizuje własne cele mieszkaniowe, bądź jego działania wypełniają znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, wymaga indywidualnej oceny w konkretnym stanie faktycznym.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 15 lutego 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 650/16, argumentował, że w ocenie Sądu art. 21 ust. 25 u.p.d.o.f. nie stoi na przeszkodzie skorzystania z analizowanej ulgi okoliczność, że podatnik nabywa kilka lokali mieszkalnych, jak i to, że aktualnie posiada inny lokal mieszkalny, w którym zamieszkuje. Niemniej jednak od okoliczności faktycznych konkretnej sprawy będzie zależało, czy rzeczywiście takie zakupy realizują ustawowy warunek uznania własnych celów mieszkaniowych. Jeżeli zatem podatnik dokonuje zakupu co najmniej dwóch lokali mieszkaniowych w dwóch różnych miejscowościach, co wynika stąd, że w jednej miejscowości pracuje, w drugiej koncentruje się jego życie rodzinne wówczas można uznać, że własny cel mieszkaniowy jest realizowany w odniesieniu do obu lokali. Także w sytuacji, gdy dwa położone obok siebie lokale mogą zostać połączone można uznać, że cel mieszkaniowy może być realizowany. Z drugiej jednak strony nie można mówić o realizacji własnych celów mieszkaniowych w sytuacji, gdy podatnik deklaruje, że jedno z zakupionych mieszkań zamierza przeznaczyć dla dzieci. Podatnik nie realizuje wówczas własnego celu mieszkaniowego, ale cel mieszkaniowy innej osoby i nie ma tutaj znaczenia w jakim stosunku pokrewieństwa ta inna osoba pozostaje względem podatnika.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 5 września 2023 r., sygn. akt I SA/Gd 514/23, ustawodawca w żaden sposób nie limituje lokali, które podatnik może nabyć. To zaś, czy podatnik w drodze nabytych dwóch lokali realizuje własne cele mieszkaniowe, bądź jego działania wypełniają znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, wymaga indywidualnej oceny w konkretnym stanie faktycznym.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 15 kwietnia 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 646/20, aby dopuszczalne było zastosowanie zwolnienia wynikającego z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z ust. 25 pkt 2 u.p.d.o.f., wydatki nie mogą dotyczyć zbytych nieruchomości, lecz muszą być poczynione na inne inwestycje o charakterze mieszkaniowym - wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1. Nie będzie zatem realizacją celu mieszkaniowego w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 u.p.d.o.f., finansowanie z kwoty uzyskanej ze sprzedaży przedmiotu tego nabycia, albowiem w ten sposób nie są zaspokajane potrzeby mieszkaniowe zbywcy. Tym samym, tylko w przypadku, gdy spłata kredytu i odsetek będzie dotyczyła kredytu zaciągniętego na nabycie innej nieruchomości zaspokajającej cele mieszkaniowe, znajdzie zastosowanie zwolnienie opisane w art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f.
Ograniczenie podmiotowe w skorzystaniu z ulgi mieszkaniowej związane jest z charakterem nabywanych, budowanych czy też remontowanych - w zamian za środki uzyskane ze zbycia - nieruchomości lub ich części. Zwolnienie nie przysługuje bowiem, jeżeli przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na nabycie gruntu (udziału w nim), prawa wieczystego użytkowania gruntu (udziału w takim prawie), budynku (jego części lub udziału w nim), a także na budowę, rozbudowę, nadbudowę (...), przeznaczonych na cele rekreacyjne. Według słowników języka polskiego „rekreacyjny” to „służący odpoczynkowi, rozrywce po pracy czy nauce”. Stąd też grunty czy budynki przeznaczone na cele rekreacyjne mają służyć przede wszystkim odpoczynkowi i rozrywce. Jeżeli budynek czy też grunt ma charakter mieszkalno-rekreacyjny, to dokonanie wydatków związanych z nabyciem, rozbudową, remontem itd., takiej nieruchomości skutkuje zwolnieniem podatkowym, o którym mowa (A. Bartosiewicz, R. Kubacki [w:] A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, wyd. V, Warszawa 2015, art. 21.). O charakterze danego budynku jako budynku mieszkalnego - a więc i o charakterze gruntu (jako przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego) - decydować będzie jego faktyczne przeznaczenie. W związku z tym, nie jest wykluczone, że za budynek mieszkalny w rozumieniu ustawy uznany zostanie budynek rekreacyjny czy też letniskowy, jeżeli służyć on będzie zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych (zob. także uchwała NSA z 22 kwietnia 2002 r., FPK 17/01, ONSA 2002, nr 4, poz. 143).
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy, w wyniku zaplanowanej na grudzień 2024 r. umowy sprzedaży Nieruchomości I, do której zawarcia dojdzie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. nieruchomości, u Wnioskodawczyni powstanie przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT). Wnioskodawczyni umową sprzedaży z 25 lipca 2024 r. nabyła udział w prawie własności Nieruchomości II (dom jednorodzinny), która mieści się w Y. Dom stanowi centrum interesów życiowych Wnioskodawczyni i Jej rodziny. Wnioskodawczyni wraz z rodziną zamierzają mieszkać na stałe w ww. domu jednorodzinnym. Wnioskodawczyni umową sprzedaży z 24 października 2024 r. nabyła udział w prawie własności Nieruchomości III (lokal mieszkalny), która mieści się w Z. Zakup nieruchomości spowodowany był rozwojem kariery Wnioskodawczyni oraz partnera Wnioskodawczyni oraz koniecznością zapewnienia właściwej opieki wspólnym ich dzieciom. Nieruchomość III pozwoli na przebywanie małoletnich dzieci z rodzicami w ciągu tygodnia oraz zapewni im opiekę rodziców Wnioskodawczyni. Nie ma więc wątpliwości, że zakup Nieruchomości II i III służy umożliwieniu Wnioskodawczyni realizacji celów mieszkaniowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT.
W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawczyni nie nabyła udziału w prawie własności Nieruchomości II i III w celach rekreacyjnych. Wnioskodawczyni zamierza w sposób stały i ciągły realizować własne cele mieszkaniowe w obydwu nieruchomościach. W Nieruchomości II położonej w Y Wnioskodawczyni będzie mieszkała co najmniej 2 dni w tygodniu. W Nieruchomości III położonej w Z będzie mieszkała w dni wyznaczone wymiarem czasu pracy w placówkach medycznych jako lekarz. Powyższe nieruchomości nie zostały nabyte w celu realizacji wypoczynku, urlopu, rozrywki etc.
Wnioskodawczyni wraz ze swoim partnerem 20 czerwca 2024 r. oraz dnia 3 października 2024 r. zawarła umowy kredytu w celu nabycia kolejno Nieruchomości II i III. Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży Nieruchomości I w okresie nie później niż trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości na spłatę ww. kredytów. Tym samym, dojdzie do wydatków na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawczyni, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o PIT.
Podsumowując, należy uznać, że Wnioskodawczyni będzie uprawniona do skorzystania z ulgi mieszkaniowej. Wydatki na spłatę kredytów hipotecznych zaciągniętych na zakup Nieruchomości II i III są wydatkami na własne cele mieszkaniowe. Wydatki poniesione na zakup Nieruchomości II i III nie są wydatkami poniesionymi na cele rekreacyjne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g, art. 30j-30p oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Przytoczony przepis formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Zatem, planowana przez Panią sprzedaż udziału w nieruchomości zakupionego 13 lipca 2020 r., przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, będzie stanowić źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy:
Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 19 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, koszty pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.
Ustalenie kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia odbywa się natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.
W myśl art. 22 ust. 6c ww. ustawy:
Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.
Zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Jak wynika z powyższego, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości (praw) określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do treści art. 30e ust. 4 ww. ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
a)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
b)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Z kolei, jak stanowi art. 30e ust. 5 ww. ustawy:
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.
W myśl natomiast art. 30e ust. 7 ww. ustawy:
W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy stanowi, że:
Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:
dochód zwolniony = D × W/P
gdzie:
D – dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,
W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
P – przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.
Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1-2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:
1)wydatki poniesione na:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
‒ położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
2)wydatki poniesione na:
a)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
b)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
c)spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
‒ w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.
W myśl art. 21 ust. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.
W myśl art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.
Stosownie do art. 21 ust. 28 ww. ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
-nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
-budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
- przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Z kolei jak stanowi art. 21 ust. 30 ww. ustawy:
Przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
W myśl art. 21 ust. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 2, obejmują także wydatki na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki), zaciągniętego w związku ze zbywaną nieruchomością lub prawem majątkowym na cele określone w ust. 25 pkt 1, w tym także gdy wydatki te odpowiadają równowartości wydatków uwzględnionych w kosztach uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), które sfinansowane zostały tym kredytem (pożyczką).
Podkreślenia wymaga, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, prawo do przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa. Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.
Jednym z celów, których realizacja uprawnia do zwolnienia jest wskazana w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spłata kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1, w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione m.in. na nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem. Z treści art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy, jasno wynika, że kredyt, na którego spłatę zostanie przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości musi być kredytem zaciągniętym na udokumentowane własne cele mieszkaniowe, które zostały wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Celem ustawodawcy było bowiem premiowanie zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych przez podatnika. Spłacony kredyt (pożyczka) nie ma być jakimkolwiek kredytem (pożyczką), lecz musi spełniać ściśle określone ustawą wymagania. Musi to być bowiem kredyt (pożyczka) – co wynika literalnie z art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy – zaciągnięty przez podatnika na cele określone w pkt 1 ww. ustawy. Przepis wyraźnie bowiem stanowi, że kredyt (pożyczka) mają być zaciągnięte na cele określone w pkt 1, a więc na cele mieszkaniowe. Ważne jest również, aby spłacany kredyt zaciągnięty był przed dniem uzyskania przychodu ze sprzedaży nieruchomości (udziału) i aby kredyt ten zaciągnięty był przez osobę, która uzyskuje przychód ze sprzedaży.
Z treści wniosku wynika, że w związku z potrzebą zmiany miejsca zamieszkania spowodowaną koniecznością zmiany miejsca zatrudnienia Pani i Jej partnera, z którym posiada dwoje dzieci, podjęła Ona decyzję o przeprowadzce oraz sprzedaży Nieruchomości I położonej w X. Decyzja o zmianie miejsca zamieszkania rodziny podyktowana jest potrzebą odbycia przez Panią specjalizacji, gdyż nie znalazła odpowiedniej placówki, w której mogłaby ją wykonać na terenie województwa (…). Rozwój zawodowy Pani partnera również zyska na przeprowadzce. Nie bez znaczenia są również Pani obawy dotyczące dalszego zamieszkiwania w bezpośredniej bliskości (...).
25 lipca 2024 r. umową sprzedaży nabyła Pani udział w wysokości 1/2 w prawie własności nieruchomości (dom jednorodzinny) położonej w miejscowości Y, gmina (…), powiat (…), województwo (…) (Nieruchomość II). Pozostały udział w prawie własności nieruchomości w wysokości 1/2 został nabyty przez Pani partnera. Cena zakupu nieruchomości wyniosła 1 025 000 zł. Cena zakupu udziału w prawie własności nieruchomości przypadająca na Panią została sfinansowana w części z posiadanych przez Panią oszczędności, a w części zaś ze środków pochodzących z kredytu mieszkaniowego. Pani wraz ze swoim partnerem zawarli 20 czerwca 2024 r. umowę o kredyt mieszkaniowy z bankiem (…). Nieruchomość położona w Y stanowić centrum interesów życiowych Pani oraz partnera, z którym chce stworzyć tam dom rodzinny dla siebie i ich dzieci. Celem Pani jest zapewnienie rodzinie tzw. „bezpiecznej przystani”, szczególnie z uwagi na potrzeby Pani starszej córki i partnera, która urodziła się ciężką zmartwicą i jest dzieckiem z niepełnosprawnością. Pani i partner dużą część swojej uwagi poświęcają rehabilitacji córki, między innymi fizjoterapii domowej. Dla prawidłowego rozwoju córki wskazane jest, aby nie była ona narażona za zbyteczne bodźce, związane z ciągłym przebywaniem w otoczeniu hałasu, właściwego z uwagi na zamieszkiwanie w mieście. Ma Pani świadomość, że powinna zapewnić dziecku dostęp do otwartej przestrzeni i środowiska naturalnego, chociażby w formie przydomowego ogrodu (córka miała możliwość korzystania z przydomowego ogrodu w poprzednim miejscu zamieszkania). Niemniej z uwagi na konieczność zapewnienia dziecku również dostępu do najlepszych lekarzy specjalistów, jak również konieczność wykonywania pracy zawodowej przez Panią i partnera konieczne będzie, aby rodzina część czasu w ciągu tygodnia spędzała jednak w mieście.
Zawód wykonywany przez Panią i partnera rodzi konieczność regularnych wyjazdów do innych miejscowości. Oboje wykonujecie zawód lekarza. Partner Pani planuje podjęcie pracy w placówkach medycznych w Z i okolicznych miejscowościach. Ma Pani zamiar zmienić miejsce pracy w najbliższym czasie na (…) lub Z. Godziny w jakich wykonuje pracę Pani oraz partner są zmienne. Oboje musicie liczyć się z koniecznością kilkunastogodzinnych dyżurów, w tym także dyżurów w porze nocnej. Pani wraz z dziećmi w przyszłości zameldowana będzie w Z, po to aby małoletnie mogły uczęszczać do placówek edukacyjnych w tym mieście. Pani dzieci mają odpowiednio 2,5 i 4,5 roku. Dzieci uczęszczają do przedszkola. Pani starsza córka, z uwagi na opóźnienie w rozwoju, wymaga specjalnych zajęć dodatkowych i rozszerzonej terapii, w tym specjalistycznych zajęć rozwoju integracji sensorycznej. Chciałaby Pani, aby dzieci uczęszczały do placówek edukacyjnych w Z. W ocenie Pani i partnera, będą one dawały dzieciom, a szczególnie starszej córce, lepsze warunki do rozwoju. Z dokonanego przeglądu ofert edukacyjnych wynika, że placówki edukacyjne w Z oferują znacznie szerszy zakres dostępnych dla dzieci zajęć dodatkowych i możliwość nauki różnych języków obcych oraz niezbędną dla starszej córki terapię, wsparcie logopedów, neurologów, laryngologów i kardiologów, a także psychologów dziecięcych. Zakłada Pani, że w opiece nad dziećmi pomagać będą Jej rodzice. Rodzice Pani będą mogli przyprowadzać i odprowadzać dzieci do placówek edukacyjnych. Jednak są to osoby starsze i schorowane, nie ma więc możliwości, aby mogli oni podróżować pomiędzy miejscowością Y a Z co najmniej dwa razy dziennie (zawożąc i odwożąc dzieci do placówek edukacyjnych). Zgodnie z wstępnymi ustaleniami, Pani rodzice będą w stanie pomóc w opiece nad dziećmi w sytuacji kiedy pojawi się konieczność zapewnienia im opieki podczas nocnych dyżurów, jedynie w wypadku, gdy dzieci będą przebywały w Z. Pani rodzice nie posiadają prawa jazdy. Muszą przemieszczać się komunikacją zbiorową.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, Pani wraz z partnerem zdecydowali się na zakup mieszkania w Z, w którym zamierzają przebywać wraz z dziećmi w ciągu tygodnia roboczego (nocując w nim od nocy z poniedziałku na wtorek do nocy z czwartku na piątek). Ta sytuacja trwać będzie do czasu, kiedy dzieci osiągną taki stopień dojrzałości aby samodzielnie podróżować pomiędzy miejscowością Y a Z środkami komunikacji publicznej. Może się zdarzać, że będzie Pani przebywać wraz z rodziną również w ciągu tygodnia w Y.
W konsekwencji, umową sprzedaży z 24 października 2024 r. Pani wraz z partnerem nabyliście lokal mieszkalny położony w Z przy ul. (…) (Nieruchomość III). Pani oraz partner są współwłaścicielami nieruchomości w częściach - po 1/2. Zakup lokalu mieszkalnego mieszczącego się w Z sfinansowany został w ze środków pochodzących w głównej mierze z kredytu. Kwota kredytu wyniosła 342 000 zł, pozostała część ceny to wkład własny, uiszczony przez Panią oraz partnera w równych częściach. Kredyt został udzielony na podstawie umowy kredytu mieszkaniowego z 3 października 2024 r. zawartej z bankiem (…).
Całość środków pozyskanych przez Panią ze sprzedaży Jej udziału w prawie własności Nieruchomości I (450 000 zł), zamierza Pani przeznaczyć na spłatę obu wskazanych wyżej kredytów hipotecznych, w części odpowiadającej jej udziałowi w prawie własności Nieruchomości II i III, tj. kwotę ok. 287 000 zł, na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup Nieruchomości II w Y oraz kwotę ok. 171 000 zł na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup Nieruchomości III w Z. Pieniądze pochodzące ze sprzedaży Nieruchomości I w okresie nie później niż trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości, przeznaczy Pani na spłatę ww. kredytów.
Wątpliwości Pani budzi kwestia, czy nabycie udziałów w dwóch nieruchomościach, w sytuacji gdy obecnie jest Pani w posiadaniu udziału w innej nieruchomości, uprawnia Ją do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z istoty rozwiązania zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podstawową okolicznością decydującą o możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i określonych praw majątkowych nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym została ona dokonana, na wskazane w art. 21 ust. 25 ww. ustawy własne cele mieszkaniowe. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja uprawnia do zastosowania ww. zwolnienia ma charakter enumeratywny (wyczerpujący). Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych. Tak więc uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Zatem, przy zwolnieniu uwzględnić można tylko takie wydatki, które poniesione zostaną na „własne cele mieszkaniowe”. Przy czym „własne cele mieszkaniowe” należy rozumieć jednoznacznie zgodnie z wykładnią literalną. Podkreślenia wymaga bowiem, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypływa daleko idąca konsekwencja zawarta w stwierdzeniu „własne cele mieszkaniowe”. U podstaw omawianego zwolnienia legło bowiem założenie, że nie powinny być opodatkowane środki wydane na realizację własnego celu mieszkaniowego zbywającego. Powyższy warunek wynika wprost z brzmienia przepisu normującego zwolnienie. Warunkiem zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wykazanie przez podatnika, że wydatek poniesiony został na zrealizowanie jego własnych celów mieszkaniowych. Ustawodawca wyraźnie wskazał, że nabycie musi być dokonane na własne cele mieszkaniowe, a te realizowane są w dłuższym okresie czasu. Sądy administracyjne podkreślają, że zwolnienie z opodatkowania dochodów opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter mieszany, podmiotowo-przedmiotowy: wydatkowanie środków na określony przedmiot w połączeniu z funkcją, jaką ten przedmiot realizuje na rzecz nabywcy – zaspokojenie jego niezaspokojonych celów mieszkaniowych.
Jednocześnie należy zauważyć, że ustawodawca regulując ww. zwolnienie nie ograniczył wydatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości lub praw tylko do jednego z wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy celów, jednakże – przy spełnieniu pozostałych przesłanek – wydatkowanie przychodu musi być ukierunkowane na zrealizowanie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Innymi słowy, ustawodawca nie zastrzegł, że własne cele mieszkaniowe podatnika ograniczać się muszą do posiadania tylko jednej nieruchomości mieszkalnej. W świetle takiego wyjaśnienia osoba, która posiada miejsce zamieszkania może nabyć kolejną nieruchomość lub udział w celu zaspokojenia własnych celów mieszkaniowych. Zatem, podatnik, który uzyskał przychód ze sprzedaży nieruchomości lub praw może przeznaczyć go na zakup nieruchomości (udziału) lub prawa, pomimo że jest właścicielem lub współwłaścicielem innych nieruchomości, zachowując przy tym prawo do ww. zwolnienia, jednakże przy spełnieniu przesłanki, że zakup ma służyć faktycznemu zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych tego podatnika.
Same subiektywne deklaracje podatników o nabyciu nieruchomości w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych nie są wystarczające do uzyskania zwolnienia podatkowego. Nie wystarczy zatem samo poczynienie wydatków mieszkaniowych, lecz konieczne jest, aby nastąpiło to jednocześnie w celu realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych. Organy podatkowe mają prawo do własnej oceny artykułowanych przez podatników subiektywnych motywów zakupu nieruchomości mieszkalnych i późniejszych decyzji co do dalszych losów tych nieruchomości. Weryfikacji takiej dokonuje się poprzez porównanie obiektywnych faktów związanych z zakupem i późniejszym wykorzystaniem nieruchomości do deklarowanych motywów działania podatnika. Przy czym motywy te muszą być potwierdzone obiektywnymi faktami.
Reasumując, planowana przez Panią sprzedaż udziału w nieruchomości zakupionego 13 lipca 2020 r., przed upływem 5 lat licząc od końca 2020 r., będzie stanowić źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach wynikających z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Planowane przez Panią przeznaczenie przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości, w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie, na spłatę kredytów zaciągniętych na zakup udziałów dwóch nieruchomościach, w których realizuje Pani własne potrzeby mieszkaniowe, uprawniać będzie do zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z ust. 25 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym wskazać należy, że zwolnieniu podlega dochód w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.
Przychód ze sprzedaży udziału w nieruchomości przeznaczy Pani na spłatę kredytów zaciągniętych na nabycie udziałów w dwóch nieruchomościach mieszkalnych, tj. udziału w nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i udziału w lokal mieszkalnym, w których będzie zamieszkiwać stosownie do potrzeb własnej rodziny i wynikających z pracy zawodowej. W związku z tym, przychód ten nie zostanie przeznaczony na cele rekreacyjne, o których mowa w art. 21 ust. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wykluczające uznanie wydatków na spłatę kredytów za wydatki na własne cele mieszkaniowe.
W związku tym, Pani stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.