Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 30 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 25 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych

Jest Pan osobą fizyczną i rozlicza się Pan z podatku dochodowego w Polsce (miejsce zamieszkania Polska; rezydencja podatkowa – Polska).

W 2024 r. nie prowadził Pan (i nie zamierza Pan prowadzić) działalności gospodarczej (ani w formie jednoosobowej działalności gospodarczej ani w formie spółki rozliczającej się PIT), uzyskał/uzyska Pan następujące dochody:

-ze stosunku pracy (zostaną rozliczone w zeznaniu podatkowym PIT-37 za rok 2024),

-z tytułu wypłaconej w 2024 r. dywidendy z tytułu udziału w spółkach z o.o. (podatek pobrany przez spółkę wypłacającą dywidendę),

-z tytułu zysku podzielonego w spółce komandytowej wypracowanego za lata przed objęciem spółek komandytowych podatkiem CIT (wypłaty nie podlegały opodatkowaniu w momencie wypłaty, tj. w 2024 r.; były opodatkowane podatkiem PIT w latach, kiedy zysk został wypracowany).

Reasumując w 2024 r.:

-ma Pan miejsce zamieszkania w Polsce,

-nie korzystał Pan i nie będzie korzystał ze zwolnień o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a i 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nie prowadził i nie będzie Pan prowadził działalności gospodarczej),

-nie poniesie Pan straty podatkowej,

-nie był Pan (i nie będzie Pan) średnim ani dużym przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy Prawo Przedsiębiorców (nie prowadził Pan i nie będzie Pan prowadził działalności gospodarczej).

Ponadto w 2024 r. był Pan wspólnikiem (...) sp. z o.o. spółka komandytowa, która z dniem 1 sierpnia 2024 została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ((...) sp. z o.o.) – jako komandytariusz posiadał Pan udział w zyskach i stratach na poziomie 90%, obecnie jako udziałowiec posiada Pan również udziały w zyskach i stratach na poziomie 90%.

W okresie 1 stycznia 2024 r. – 31 lipca 2024 r. oraz w latach ubiegłych udzielił Pan podmiotowi powiązanemu (...) sp. z o.o. sp. k. (obecnie – od 1 sierpnia 2024 r. – (...) sp. z o.o.) pożyczki w kwocie przekraczającej (…) zł. Pożyczki nie zostały zwrócone.

Ze względu na zmianę formy prawnej (przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), zgodnie z ustawą o rachunkowości, spółka była zobowiązana do zamknięcia ksiąg na dzień 31 lipca 2024 r. W związku z powyższym spółka zamknęła księgi na dzień 31 lipca 2024 r., sporządziła sprawozdanie finansowe oraz zeznanie CIT-8 za okres 1 stycznia 2024 r. – 31 lipca 2024 r. i jest zobowiązana do złożenia dwóch odrębnych TPR-C za rok 2024 (tj. za 1 stycznia 2024 r. – 31 lipca 2024 r. – 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r.).

Za okres 1 stycznia 2024 r. – 31 lipca 2024 r. (...) Spółka z o.o. Sp.k. (obecna (...) sp. z o.o.):

-wykazała stratę podatkową,

-była przedsiębiorcą zaliczanym do mikroprzedsiębiorców w rozumieniu ustawy Prawo Przedsiębiorców,

-nie korzystała ze zwolnienia podmiotowego w podatku dochodowym (art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),

-nie korzystała ze zwolnienia dotyczącego dochodów osiąganych w specjalnych strefach ekonomicznych oraz zwolnień z tyt. realizacji nowych inwestycji (art. 17 ust. 1 pkt 34, 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Za okres 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r. (...) Spółka z o.o.:

-najprawdopodobniej uzyska dochód podatkowy,

-będzie przedsiębiorcą zaliczanym do mikroprzedsiebiorców/małych przedsiębiorców w rozumieniu ustawy Prawo Przedsiębiorców,

-nie będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku dochodowym (art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych),

-nie będzie korzystać ze zwolnienia dotyczącego dochodów osiąganych w specjalnych strefach ekonomicznych oraz zwolnień z tytułu realizacji nowych inwestycji (art. 17 ust.1 pkt 34, 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Pytania

1.Czy jako podmiot powiązany z (...) sp. z o.o. (dawniej – przed przekształceniem – (...) sp. z o.o. spółka komandytowa) składa Pan jeden TPR-P obejmujący cały 2024 r.? (zaistniały stan faktyczny)

2.Czy z tyt. transakcji udzielenia pożyczek (...) Sp. z o.o. jest/będzie Pan zobowiązany do ustalenia obowiązku i zakresu sporządzenia dokumentacji cen transferowych odrębnie dla tych dwóch opisanych wyżej okresów, tj. osobno za 1 stycznia 2024 r. – 31 lipca 2024 r. i osobno za 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r. (czyli sporządza Pan 1 lub 2 dokumentacje w zależności od wyników finansowych strata/dochód uzyskanych odrębnie za te okresy); czy łączy Pan te okresy i jeżeli wystąpi taki obowiązek (ustalony z uwzględnieniem sumy dochodu/strat spółki za cały rok 2024) sporządza Pan jedną dokumentację obejmującą cały rok 2024? (zaistniały stan faktyczny)

3.Czy w przypadku wykazania straty podatkowej przez (...) Sp. z o.o. (dawna (...) sp. z o.o. sp.k.) w 2024 r. – zarówno w za okres do przekształcenia, jak i po przekształceniu – lokalna dokumentacja cen transferowych może nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności? (zdarzenie przyszłe)

4.Czy w przypadku uzyskania dochodu podatkowego przez (...) sp. z o.o. za okres po przekształceniu, tj. za 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r. w wysokości przewyższającej stratę za okres 1 stycznia 2024 r. – 31 lipca 2024 r., może Pan skorzystać ze zwolnienia od sporządzenia dokumentacji cen transferowych za rok 2024 (jeżeli będzie Pan miał obowiązek sporządzenia jednej dokumentacji za cały 2024 r.) lub zwolnienia za okres 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r. (przy obowiązku sporządzenia 2 dokumentacji za 2024 r.)? (2 stany przyszłe)

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 1 – jako osoba fizyczna, której rokiem podatkowym (rozliczeniowym) jest zawsze rok podatkowy – składa Pan jeden TPR-P za cały rok 2024, obejmujący wszystkie transakcje wymagające raportowania w roku 2024.

Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 2 – powinien Pan ustalić obowiązek i zakres sporządzania dokumentacji odrębnie dla dwóch opisanych wyżej okresów.

Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 3 – w przypadku obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych – może ona nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności (na mocy art. 23zc ust. 1 pkt 3a).

Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 4 – w opisanych przypadkach ma Pan prawo do skorzystania ze zwolnienia od sporządzania dokumentacji cen transferowych na mocy art. 23z pkt 1.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 23m ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarto definicje pojęć używanych w kolejnych artykułach Rozdziału 4b tej ustawy.

I tak, zgodnie z art. 23m ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiocie − oznacza to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład.

Natomiast na podstawie z art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych – oznacza to:

a)podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

-ten sam inny podmiot lub

-małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. e, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład.

W myśl art. 23m ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1)Posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a)udziałów w kapitale lub

b)praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c)udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub, faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

d)pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia,

2)faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3)pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Ponadto, jak stanowi art. 23m ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod pojęciem „transakcji kontrolowanej” należy rozumieć identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

Zgodnie z art. 23w ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych, za rok podatkowy, w terminie do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

W myśl art. 23w ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

1)10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej;

2)10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;

3)2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;

4)2 000 000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Zgodnie z art. 23w ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

1)każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;

2)strony kosztowej i przychodowej.

Zgodnie z art. 23w ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, o której mowa w ust. 2-3, jest ustalana bez względu na liczbę dokumentów księgowych, dokonanych lub otrzymanych płatności oraz podmiotów powiązanych, z którymi zawierana jest transakcja kontrolowana.

Stosownie art. 23w ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy ocenie, czy transakcja kontrolowana ma charakter jednorodny, uwzględnia się:

1)jednolitość transakcji kontrolowanej w ujęciu ekonomicznym oraz

2)kryteria porównywalności określone w przepisach wydanych na podstawie art. 23v ust. 1 pkt 1, oraz

3)metody weryfikacji cen transferowych, o których mowa w art. 23p ust. 1-3, oraz

4)inne istotne okoliczności transakcji kontrolowanej.

Dla każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym progi dokumentacyjne ustalane są odrębnie, niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji oraz do strony kosztowej i przychodowej.

Wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, dla których sporządzana jest dokumentacja podatkowa oraz w stosunku do których ustawodawca określił progi dokumentacyjne, jest ustalana bez względu na liczbę dokumentów księgowych, dokonanych lub otrzymanych płatności oraz podmiotów powiązanych, z którymi zawierana jest transakcja kontrolowana.

Przy ocenie, czy transakcja kontrolowana ma charakter jednorodny, uwzględnia się:

-jednolitość transakcji kontrolowanej w ujęciu ekonomicznym oraz

-kryteria porównywalności określone w przepisach wykonawczych w zakresie cen transferowych dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz

-metody weryfikacji cen transferowych wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz

-inne istotne okoliczności transakcji kontrolowanej.

Powyższe oznacza, że podmiot powiązany realizujący w danym roku podatkowym poszczególne, pojedyncze transakcje z podmiotami powiązanymi może przeprowadzić daną, konkretną jednorodną transakcję kontrolowaną z wieloma podmiotami. Poszczególne transakcje zostają bowiem zagregowane do jednorodnej transakcji kontrolowanej, jednolitej w ujęciu ekonomicznym, spełniającej kryteria porównywalności bądź inne kryteria określone w zależności od faktów i okoliczności danej transakcji kontrolowanej. Stroną transakcji może być wówczas kilka podmiotów, w tym zarówno podmioty, które poniosły stratę podatkową za dany rok podatkowy, jak i podmioty, które takiej straty nie poniosły.

W myśl art. 23x ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość transakcji kontrolowanej, o której mowa w art. 23w ust. 2 i 2a, odpowiada:

1) wartości kapitału – w przypadku pożyczki i kredytu;

2) wartości nominalnej – w przypadku emisji obligacji;

3) sumie gwarancyjnej – w przypadku poręczenia lub gwarancji;

4) wartości przypisanych przychodów lub kosztów – w przypadku przypisania dochodu (straty) do zakładu zagranicznego;

4a) łącznej wartości wkładów wniesionych do spółki niemającej osobowości prawnej – w przypadku umowy takiej spółki;

5) wartości właściwej dla danej transakcji kontrolowanej – w przypadku pozostałych transakcji.

Stosownie z art. 23z pkt 1 i pkt 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 23w ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych:

1)zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a i 63b,

b)nie poniósł straty podatkowej;

1a) zawieranych wyłącznie:

a)pomiędzy położonymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagranicznymi zakładami podmiotów powiązanych mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego z podmiotem powiązanym mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

– w roku podatkowym, w którym przychody lub koszty uzyskania przychodów powstałe w wyniku takich transakcji kontrolowanych zostały przypisane do zagranicznego zakładu pod warunkiem, że żaden z podmiotów powiązanych w zakresie tych przychodów lub kosztów przypisanych do zagranicznego zakładu nie korzysta ze zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a i 63b, i nie poniósł straty podatkowej.

Zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji dotyczy również transakcji z osobami prawnymi, które spełniają powyższe warunki, przy czym w zakresie zwolnień przedmiotowych (art. 21 ust. 1 pkt 63a i 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) należy się odnieść do analogicznych zwolnień określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.). Ponadto z uwagi na występowanie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienia podmiotowego z art. 6, który przewidziano wyłącznie dla osób prawnych, w stosunku do osoby prawnej należy analizować również ten warunek zwolnienia przywołany w art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z powyższego zestawienia – przepisu art. 23z oraz art. 23w ust. 2 powołanej ustawy wynika, że zwolnienie z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych odnosi się do tych transakcji kontrolowanych, dla których w ogóle istnieje obowiązek sporządzania takiej dokumentacji, ponieważ niezgodne, nie tylko z zasadami wykładni systemowej, ale i zasadą racjonalnego ustawodawcy byłoby przyjęcie założenia, że w art. 23z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało zawarte zwolnienie z obowiązku, którego art. 23w ust. 2 tej ustawy w ogóle nie wprowadził.

Z brzmienia powyższych przepisów wynika zatem, że progi dokumentacyjne, o których mowa w art. 23w ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy odnosić do każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym. W celu prawidłowego określenia ww. progu dokumentacyjnego, ustawodawca posłużył się pojęciem wartości transakcji kontrolowanej, która w przypadku pozostałych niż wymienione w art. 23x ust. 1 pkt 1-4 transakcji kontrolowanych – odpowiada wartości właściwej dla danej transakcji kontrolowanej. Z powyższej przywołanych przepisów nie wynika natomiast, aby określając wartość transakcji kontrolowanych, transakcje te należało dzielić np. ze względu na podmiotowość prawną uczestniczących stron.

Powyższe rozumowanie pozostaje zgodne z celem wprowadzonych regulacji, gdyż jak wynika to z uzasadnienia do ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), cyt.:

Celem wprowadzenia regulacji było doprecyzowanie, w jaki sposób należy podejść do określenia sposobu liczenia wartości transakcji kontrolowanej na potrzeby identyfikacji obowiązku sporządzenia dokumentacji. Jednorodny charakter transakcji powinien być rozumiany jako podobieństwo przedmiotu transakcji oraz innych głównych parametrów transakcji, istotnych z punktu widzenia cen transferowych (takich jak np. istotne funkcje, aktywa, ryzyka, a także sposób kalkulacji ceny, istotne warunki płatności, itd ). Jeśli są one do siebie zbliżone w ramach kilku przepływów, to poszczególne przepływy powinny być agregowane jako jedna transakcja o charakterze jednorodnym. W rezultacie można przyjąć, że jednorodny charakter transakcji jest pojęciowo zbliżony do rozumienia pojęć ,,transakcje jednego rodzaju” oraz „inne zdarzenia jednego rodzaju”, wymienionych w obowiązującej ustawie. (...) Niedopuszczalne byłoby bowiem sztuczne dzielenie jednej i jednorodnej transakcji na kilka mniejszych quasi-transakcji (np. traktowanie jako odrębnych transakcji podobnej sprzedaży dokonywanej do wielu kontrahentów lub dokumentowanej wieloma dokumentami księgowymi). Takie działania nie byłyby zgodne z intencją regulacji i stanowiłyby działanie mające na celu uniknięcie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej. Projektowana regulacja ma na celu wyeliminowanie takich sytuacji.

Z uzasadnienia do ww. ustawy wynika ponadto, że cyt.:

Wprowadzana regulacja określa obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych jedynie na podstawie wartości danej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, odchodząc od określania progu istotności transakcji na podstawie wartości przychodów podatnika. (...) Jednocześnie, biorąc pod uwagę, że to właśnie wartość transakcji z podmiotami powiązanymi (a nie poziom przychodów) bezpośrednio związana jest z poziomem ryzyka zaniżenia dochodu do opodatkowania – oraz z wartością takiego zaniżenia – uzależnienie obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych jedynie od wartości transakcji jest korzystne również z punktu widzenia interesów Skarbu Państwa.

Z powyższego wynika więc, że to wartość transakcji stanowi o prawidłowości określenia kwoty progowej transakcji kontrolowanych jednorodnych, a jej dzielenie stoi w sprzeczności z celem ustawodawcy.

Stosownie do art. 23zc ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku:

1)transakcji kontrolowanych zawieranych przez podmioty powiązane będące mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą w rozumieniu odpowiednio art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,

2)transakcji innych niż transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 23za ust. 1

– lokalna dokumentacja cen transferowych może nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności.

W myśl art. 23zc ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepis ust. 3a pkt 1 ma zastosowanie w przypadku przedsiębiorcy, który w ostatnim roku podatkowym spełnił warunki określone w art. 7 ust. 1 pkt 1 albo 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1)mikroprzedsiębiorca – przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

a)zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz

b)osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro;

2)mały przedsiębiorca – przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:

a)zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz

b)osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro

– i który nie jest mikroprzedsiębiorcą.

Jednocześnie zauważam, że zgodnie z przepisem art. 23zf ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podmioty powiązane:

1)obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych – w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub

2)realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 23z pkt 1-2 lub 9-11

– składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną według wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Zgodnie z tym przepisem podmiotami zobowiązanymi do przekazania informacji o cenach transferowych są podmioty powiązane, które realizują choć jedną z wymienionych w pkt 1 lub 2 przywołanego artykułu przesłankę. Oznacza to, że dla ziszczenia się przedmiotowego obowiązku konieczne jest, by podmioty powiązane były albo zobowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych albo korzystały ze zwolnienia, o którym stanowi art. 23z pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przesłanki te mają charakter rozłączny i spełnienie choć jednej z nich skutkuje koniecznością złożenia przez podmioty powiązane informacji o cenach transferowych.

Jak ustaliłem powyżej, w art. 23z pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono transakcje, w odniesieniu do których, pomimo przekraczania progów dokumentacyjnych (wartości transakcji) określonych w art. 23w ust. 2 tej ustawy, podatnik jest zwolniony z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Zatem dzięki zastosowaniu wykładni językowej art. 23zf ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis ten także nie budzi wątpliwości co do swojego literalnego znaczenia. Przepis ten nakłada na podmioty powiązane, realizujące transakcje kontrolowane przekraczające progi dokumentacyjne wskazane w art. 23w ust. 2 tej ustawy, ale w stosunku do których podatnik jest zwolniony z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, obowiązek złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informacji o cenach transferowych za rok podatkowy.

Z zestawienia art. 23zf ust. 1 oraz art. 23z pkt 1 i art. 23w ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że obowiązek przekazywania ww. informacji o cenach transferowych za rok podatkowy obejmuje:

·transakcje kontrolowane, które z uwagi na przekroczenie progów (wartości transakcji) objęte są obowiązkiem sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz

·transakcje, które pomimo przekroczenia ww. progów zostały zwolnione z obowiązku sporządzania tej dokumentacji ze względu na spełnianie dodatkowych warunków określonych w art. 23z ust. 1.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W 2024 r. był Pan wspólnikiem (...) sp. z o.o. spółka komandytowa (dalej: Spółka przekształcana), która 1 sierpnia 2024 r. została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. (...) sp. z o.o. (dalej: Spółka przekształcona). W okresie 1 stycznia 2024 r. – 31 lipca 2024 r. oraz w latach ubiegłych udzielił Pan podmiotowi powiązanemu – Spółce przekształcanej (obecnie – od 1 sierpnia 2024 r. – Spółce przekształconej) pożyczki w kwocie przekraczającej (…) zł. Pożyczki nie zostały zwrócone. Ze względu na zmianę formy prawnej (przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), zgodnie z ustawą o rachunkowości, Spółka przekształcana była zobowiązana do zamknięcia ksiąg na 31 lipca 2024 r. Nie korzystał Pan i nie będzie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a i 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie poniesie Pan straty podatkowej oraz nie był Pan (i nie będzie Pan) średnim ani dużym przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy Prawo Przedsiębiorców (nie prowadził Pan i nie będzie Pan prowadzić działalności gospodarczej). Spółka przekształcana wykazała stratę podatkową, była przedsiębiorcą zaliczanym do mikroprzedsiębiorców w rozumieniu ustawy Prawo Przedsiębiorców, nie korzystała ze zwolnienia podmiotowego w podatku dochodowym (art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i nie korzystała ze zwolnienia dotyczącego dochodów osiąganych w specjalnych strefach ekonomicznych oraz zwolnień z tytułu realizacji nowych inwestycji (art. 17 ust. 1 pkt 34, 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Spółka przekształcona najprawdopodobniej uzyska dochód podatkowy, będzie przedsiębiorcą zaliczanym do mikroprzedsiebiorców/małych przedsiębiorców w rozumieniu ustawy Prawo Przedsiębiorców, nie będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku dochodowym (art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) i nie będzie korzystać ze zwolnienia dotyczącego dochodów osiąganych w specjalnych strefach ekonomicznych oraz zwolnień z tytułu realizacji nowych inwestycji (art. 17 ust. 1 pkt 34, 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W pierwszej kolejności Pana wątpliwość dotyczy kwestii, czy w sytuacji opisanej we wniosku ma Pan obowiązek złożyć jeden TPR-P obejmujący cały 2024 r.

Jak wynika z powołanego przepisu art. 23zf ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podmioty powiązane obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych w zakresie transakcji objętych tym obowiązkiem lub realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 23z pkt 1-2 lub 9-11 tej ustawy – składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, tj. TPR-P.

Szczegółowy zakres Informacji TPR określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 sierpnia 2022 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1923 ze zm.).

W jednej Informacji TPR należy wykazać wszystkie transakcje o charakterze jednorodnym podlegające raportowaniu, realizowane w trakcie danego roku podatkowego. Nie należy składać odrębnych Informacji TPR dla poszczególnych transakcji podlegających raportowaniu przez dany podmiot.

Podsumowanie: Pan jako podmiot powiązany ze Spółką przekształconą (dawniej – przed przekształceniem – ze Spółką przekształcaną) składa Pan jeden TPR-P obejmujący cały 2024 r.

Kolejna Pana wątpliwość dotyczy kwestii, czy z tytułu transakcji udzielenia przez Pana pożyczki podmiotowi powiązanemu jest/będzie Pan zobowiązany do ustalenia obowiązku i zakresu sporządzenia dokumentacji cen transferowych odrębnie dla dwóch opisanych we wniosku okresów, tj. przed przekształceniem spółek osobno i osobno po ich przekształceniu czy też należy łączyć te okresy i jeżeli wystąpi taki obowiązek sporządzić jedną dokumentację obejmującą cały rok 2024.

Stosownie do art. 23zc ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Lokalna dokumentacja cen transferowych zawiera następujące elementy:

1)opis podmiotu powiązanego;

2)opis transakcji, w tym analizę funkcji, ryzyk i aktywów;

3)analizę cen transferowych, w tym:

a)analizę danych podmiotów niepowiązanych lub transakcji zawieranych z podmiotami niepowiązanymi lub pomiędzy podmiotami niepowiązanymi uznanych za porównywalne do warunków ustalonych w transakcjach kontrolowanych, zwaną dalej „analizą porównawczą”, albo

b)analizę wykazującą zgodność warunków, na jakich została zawarta transakcja kontrolowana, z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, zwaną dalej „analizą zgodności” – w przypadku gdy sporządzenie analizy porównawczej nie jest właściwe w świetle danej metody weryfikacji cen transferowych lub nie jest możliwe przy zachowaniu należytej staranności;

4)informacje finansowe.

Zgodnie z art. 23zc ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku transakcji, o których mowa w art. 23za ust. 1, lokalna dokumentacja cen transferowych zawiera również uzasadnienie gospodarcze tej transakcji, w szczególności opis spodziewanych korzyści ekonomicznych, w tym podatkowych.

Szczegółowy zakres elementów lokalnej dokumentacji cen transferowych jest zawarty w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1813).

Podsumowanie: z tytułu transakcji udzielenia pożyczek Spółce przekształconej jest/będzie Pan zobowiązany do ustalenia obowiązku i zakresu sporządzenia dokumentacji cen transferowych odrębnie dla dwóch opisanych wyżej okresów, tj. osobno za okres 1 stycznia 2024 r. – 31 lipca 2024 r. i osobno za 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r. (czyli sporządza Pan 2 dokumentacje), ponieważ w okresie 1 stycznia 2024 r. – 31 lipca 2024 r. Spółka przekształcana osiągnęła stratę, natomiast w okresie 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r. Spółka przekształcona uzyska dochód.

Pana wątpliwość dotyczy również obowiązku zawarcia w lokalnej dokumentacji cen transferowych analizy porównawczej lub analizy zgodności.

Z powołanego wcześniej art. 23zc ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że lokalna dokumentacja cen transferowych może nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności w przypadku:

-transakcji kontrolowanych zawieranych przez podmioty powiązane będące mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą w rozumieniu odpowiednio art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,

-transakcji innych niż transakcje kontrolowane, o których mowa w art. 23za ust. 1.

Jak wynika z wniosku, nie jest i nie będzie Pan ani średnim, ani dużym przedsiębiorcą zgodnie z właściwymi przepisami. Zatem lokalna dokumentacja cen transferowych może nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności.

Podsumowanie: w przypadku wykazania straty podatkowej przez Spółkę przekształconą (dawniej Spółkę przekształcaną) w 2024 r. – zarówno w za okres do przekształcenia, jak i po przekształceniu – lokalna dokumentacja cen transferowych może nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności.

Ostatnia Pana wątpliwość dotyczy kwestii, czy w przypadku uzyskania dochodu podatkowego przez Spółkę przekształoną za okres po przekształceniu, tj. za 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r. w wysokości przewyższającej stratę za okres 1 stycznia 2024 r. – 31 lipca 2024 r., może Pan skorzystać ze zwolnienia od sporządzenia dokumentacji cen transferowych za rok 2024 (jeżeli będzie Pan miał obowiązek sporządzenia jednej dokumentacji za cały 2024 r.) lub zwolnienia za okres 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r. (przy obowiązku sporządzenia 2 dokumentacji za 2024 r.).

Zauważam, że w art. 23z pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierającym przesłanki do zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych ustawodawca, jako warunek konieczny, wskazał m.in. brak poniesienia straty podatkowej.

Warunek dotyczący zwolnienia z przygotowania dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 23z pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznaje się za spełniony, gdy żaden z podmiotów powiązanych będący stroną transakcji kontrolowanej nie poniósł straty ze źródła przychodów, do którego zalicza się tę transakcję (przy założeniu, że pozostałe warunki konieczne do zastosowania zwolnienia krajowego wymienione w art. 23z pkt 1 tej ustawy są spełnione).

Z brzmienia tego przepisu wynika, że obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych przez podmioty krajowe, które m.in. nie poniosły straty podatkowej.

Zatem w przypadku, gdy transakcja kontrolowana tylko z jednym z krajowych podmiotów powiązanych nie spełnia warunków wymienionych w art. 23z pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych wystąpi jedynie dla tej transakcji zawieranej z tym podmiotem powiązanym, jeżeli zostaną przekroczone progi dokumentacyjne, o których mowa w art. 23w ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu zwracam też uwagę na art. 23x ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Określając wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się wartości transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 23z.

Oznacza to, że wartość transakcji (i progi dokumentacyjne) należy ustalać jedynie dla tej części transakcji, która nie podlega zwolnieniu.

Brak obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o której mowa w art. 23z pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy ustalić na podstawie straty ze źródła przychodów, do którego zalicza się transakcję podlegającą temu obowiązkowi. Jeżeli transakcja dotyczy określonego źródła przychodów, to należy zbadać, czy podatnik poniósł stratę tylko z tego źródła. Jednocześnie wystąpienie straty z innego źródła przychodów jest w tej sytuacji bez znaczenia.

Tym samym, użyty w ustawie zwrot „podmiot powiązany nie poniósł straty podatkowej” w roku podatkowym należy rozumieć podmiot, który nie poniósł takiej straty z tego źródła przychodów, w ramach którego opodatkowane są transakcje dokonywane z tym podmiotem.

Ponadto wskazuję, że z literalnej wykładni powyższego przepisu wynika, że warunki wprowadzone przez ustawodawcę do zwolnienia z obowiązku dokumentacyjnego transakcji kontrolowanej muszą zostać spełnione przez strony konkretnej transakcji kontrolowanej, dla której rozważana jest możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku dokumentacyjnego.

W przypadku gdy podatnik, generując zysk podatkowy w danym roku, realizował transakcję jednorodną wyłącznie z podmiotami powiązanymi, które zrealizowały zysk podatkowy ze źródła przychodów, w ramach którego rozliczana jest transakcja jednorodna (tj. każdy z podmiotów powiązanych zrealizował zysk podatkowy ze źródła przychodów, w ramach którego rozliczana jest transakcja) i które spełniają kryteria określone w art. 23z pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wartość transakcji nie powinna być włączana przy kalkulacji limitu, o którym mowa w art. 23w ust. 2 tej ustawy, a tym samym transakcja ta nie podlega obowiązkowi sporządzenia dokumentacji cen transferowych.

W sytuacji, gdy generując zysk podatkowy w danym roku, podatnik realizował transakcję jednorodną wyłącznie z podmiotami powiązanymi, które poniosły stratę podatkową ze źródła przychodów, w ramach którego rozliczana jest transakcja jednorodna (tj. każdy z podmiotów powiązanych poniósł stratę podatkową ze źródła przychodów, w ramach którego rozliczana jest transakcja) – do kalkulacji wartości transakcji jednorodnej należy wziąć pod uwagę wszystkie składające się na nią transakcje z podmiotami powiązanymi (ponieważ żaden z nich nie spełnia kryteriów wskazanych w art. 23z pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i jeśli ich wartość przekracza limity wskazane w art. 23w ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych transakcja jednorodna podlega dokumentowaniu.

Podsumowanie: tylko zatem w przypadku uzyskania dochodu podatkowego przez Spółkę przekształconą za okres po przekształceniu, tj. za 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r. może Pan skorzystać ze zwolnienia od sporządzenia dokumentacji cen transferowych za okres 1 sierpnia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).