Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 18 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
… (dalej: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą „…”, której głównym przedmiotem działalności jest działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z).
Jednocześnie, Wnioskodawca jest jedynym wspólnikiem spółki …, której siedziba znajduje się w Wielkiej Brytanii (dalej: „Spółka”).
Funkcje Dyrektora Spółki oraz jej Sekretarza pełnią osoby mające miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii (rezydenci podatkowi Wielkiej Brytanii).
Głównym przedmiotem działalności Spółki jest doradztwo ….
Spółka nie posiada udziałów w innych spółkach; nie posiada również żadnych nieruchomości.
Klientami Spółki są podmioty niepowiązane z Wnioskodawcą, których siedziba lub miejsce zamieszkania znajduje się na terenie Wielkiej Brytanii.
Spółka jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii, tj. podlega opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii od całości dochodu, bez względu na miejsce jego osiągania. Stawka podatku dochodowego od osób prawnych w Wielkiej Brytanii (Corporation Tax) zależy od osiąganego przez podatnika zysku. Spółki, których zyski nie przekraczają £50,000 – stawka Corporation Tax wynosi 19%. Stawka ta proporcjonalnie rośnie do progu zysków £250,000. W przypadku gdy zyski przekroczą próg £250,000, stawka Corporation Tax wynosi 25%.
Spółka nie jest uprawniona do żadnych ulg ani zwolnień podatkowych w Wielkiej Brytanii.
Uzupełnienie
Spółka …, z siedzibą w Wielkiej Brytanii („Spółka”) będzie miała formę prawną „private limited company (Ltd)”, co jest odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Faktyczny zarząd Spółki znajdować się będzie na terenie Wielkiej Brytanii.
Spółka będzie podlegała opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii od całości dochodu, bez względu na miejsce jego osiągania. Stawka podatku dochodowego od osób prawnych w Wielkiej Brytanii (Corporation Tax) zależy od osiąganego przez podatnika zysku. Spółki, których zyski nie przekraczają £50,000 – stawka Corporation Tax wynosi 19%. Stawka ta proporcjonalnie rośnie do progu zysków £250,000. W przypadku gdy zyski przekroczą próg £250,000, stawka Corporation Tax wynosi 25%. Spółka nie jest uprawniona do żadnych ulg ani zwolnień podatkowych w Wielkiej Brytanii.
Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem Spółki.
Na pytanie:
Czy przychody Spółki będą pochodzić:
• z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych;
• ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze;
• z wierzytelności;
• z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze;
• z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;
• z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek;
• z części odsetkowej raty leasingowej;
• z poręczeń i gwarancji;
• z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw;
• z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi;
• ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych;
• z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej;
• z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma?
Wnioskodawca odpowiedział, że:
Przychody Spółki będą pochodzić m.in. z tytułu usług doradczych, o których mowa w lit. d) powyżej.
Przychody Spółki z tytułu usług doradczych będą stanowić co najmniej 33% przychodów Spółki osiągniętych w roku podatkowym, o których mowa w art. 30f ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa PIT”).
Faktycznie zapłacony przez Spółkę podatek w Wielkiej Brytanii (Corporation Tax) zostanie obliczony jako iloczyn stawki wynoszącej 19% (zyski nie przekroczą progu £250,000) oraz dochodu Spółki.
Przychody Spółki, m.in. z usług doradczych będą niższe niż 30% sumy wartości posiadanych przez Wnioskodawcę aktywów oraz należności.
Aktywa, o których mowa powyżej nie będą stanowić co najmniej 50% wartości aktywów Spółki.
Na pytanie:
Czy dochód Spółki przekroczy dochód obliczony według wzoru:
(b + c + d) × 20%
w którym poszczególne litery oznaczają:
b - wartość bilansową aktywów spółki,
c - roczne koszty zatrudnienia spółki,
d - zakumulowaną (zsumowaną) dotychczasową wartość odpisów amortyzacyjnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości?
Wnioskodawca odpowiedział, że:
Dochód Spółki nie przekroczy dochodu obliczonego według w/w wzoru.
Spółka będzie osiągać przychody wyłącznie z tytułu transakcji z podmiotami niepowiązanymi, których miejsce zamieszkania, siedziba, zarząd, rejestracja lub położenie znajduje się w Wielkiej Brytanii, tj. klienci Spółki mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym samym państwie co siedziba i zarząd Spółki (w Wielkiej Brytanii).
Spółka posiada siedzibę, która pełni funkcję biura Spółki (adresu rejestrowego) na terenie Wielkiej Brytanii, z której korzysta na podstawie umowy najmu.
Siedziba Spółki znajduje się w budynku murowanym, a zatem ma określone miejsce i stopień trwałości.
Na co dzień Dyrektor oraz Sekretarz Spółki (obywatele Wielkiej Brytanii) przebywają na terenie Wielkiej Brytanii i tamże podejmują decyzje dotyczące funkcjonowania Spółki.
Działalność Spółki opiera się na świadczeniu usług niematerialnych (consultingowych). Spółka pozyskuje zlecenia dzięki wypracowanym relacjom handlowym w Wielkiej Brytanii. Klienci Spółki posiadają siedzibę lub miejsce zamieszkania na terenie Wielkiej Brytanii (Spółka sprzedaje „lokalnie”). Lokalność jest ważnym kryterium wyboru Spółki jako kontrahenta dla jej klientów. W związku z tym, należy uznać, że prowadzenie działalności Spółki odbywa się za pośrednictwem stałej placówki na terenie Wielkiej Brytanii, pomimo tego, że usługi niematerialne, jako takie, nie mają fizycznego związku z daną lokalizacją.
Istotne z punktu widzenia działalności decyzje Spółki są podejmowane w Wielkiej Brytanii. Osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji w Spółce (tj. Dyrektor oraz Sekretarz) są obywatelami Wielkiej Brytanii oraz mają miejsce zamieszkania na terenie Wielkiej Brytanii.
Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg podatkowych, w tym sporządzania sprawozdań finansowych. Księgi podatkowe Spółki prowadzi biuro księgowe w Wielkiej Brytanii.
Spółka posiada tytuł prawny do lokalu na terytorium Wielkiej Brytanii, z którego może korzystać stosownie do postanowień umowy najmu.
Spółka nie zatrudniała i nie zatrudnia obecnie pracowników. Spółka korzysta z usług podwykonawcy.
Umowa Spółki została zawarta na czas nieokreślony.
Dochody Spółki nie są uwzględniane w podstawie opodatkowania, zgodnie z art. 30c Ustawy PIT, ponieważ Spółka nie jest podmiotem transparentnym podatkowo. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii.
Pytanie
1.Czy Spółka stanowi dla Wnioskodawcy zagraniczną jednostkę kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy PIT?
2.Czy Spółka będzie stanowiła dla Wnioskodawcy w kolejnych latach podatkowych zagraniczną jednostkę kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1
W ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie stanowi dla Niego zagranicznej jednostki kontrolowanej w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy PIT.
Ad 2
W ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy w kolejnych latach podatkowych zagranicznej jednostki kontrolowanej w rozumieniu art. 30f ust. 3 Ustawy PIT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 30f ust. 3 Ustawy PIT, zagraniczną jednostką kontrolowaną jest:
1)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 23v ust. 2 lub w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej albo
2)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:
a)Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
b)Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej – stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo
3)zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)co najmniej 33% przychodów tej jednostki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi:
- z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,
- ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,
- z wierzytelności,
- z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,
- z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,
- z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
- z części odsetkowej raty leasingowej,
- z poręczeń i gwarancji,
- z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
- z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi,
- ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
- z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,
- z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma,
c)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu, albo
4)zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny przy zastosowaniu stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu,
c)przychody tej jednostki, o których mowa w pkt 3 lit. b, są niższe niż 30% sumy wartości posiadanych:
- udziałów (akcji) w innej spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej, należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), praw o podobnym charakterze do tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa,
- nieruchomości lub ruchomości będących własnością albo współwłasnością podatnika lub używanych przez niego na podstawie umowy leasingu,
- wartości niematerialnych i prawnych,
- należności z tytułów, o których mowa w pkt 3 lit. b, wobec podmiotów powiązanych,
d)aktywa, o których mowa w lit. c, stanowią co najmniej 50% wartości aktywów takiej jednostki, przy czym przy ustalaniu tej proporcji w wartości aktywów, o których mowa w lit. c, nie uwzględnia się udziałów (akcji) w innej spółce:
- niemającej siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
- nieposiadającej, bezpośrednio lub pośrednio, udziałów (akcji) w spółce mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
5)zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)dochód jednostki przekracza dochód obliczony według wzoru:
(b + c + d) × 20%
w którym poszczególne litery oznaczają:
b - wartość bilansową aktywów jednostki,
c - roczne koszty zatrudnienia jednostki,
d - zakumulowaną (zsumowaną) dotychczasową wartość odpisów amortyzacyjnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
c)mniej niż 75% przychodów tej jednostki pochodzi z transakcji dokonywanych z podmiotami niepowiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd, rejestrację lub położenie w tym samym państwie co ta jednostka,
d)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.
Z powyższych przepisów wynika, że spełnienie jednego z pięciu „testów” skutkuje uznaniem zagranicznego podmiotu za zagraniczną jednostkę kontrolowaną. Wspólną cechą testu 1 oraz testu 2 (wskazanego odpowiednio w art. 30f ust. 3 pkt 1 i 2 Ustawy PIT) jest kwalifikacja zagranicznego podmiotu jako zagranicznej jednostki kontrolowanej, w przypadku gdy posiada ona miejsce siedziby lub zarządu w określonym kraju/terytorium, tj. albo w kraju/terytorium stosującym konkurencję podatkową albo w kraju, z którym Polska lub Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej będącej podstawą do wymiany informacji w sprawach podatkowych.
Biorąc pod uwagę, że Wielka Brytania nie została wskazana w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 28 marca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 599) oraz Polska zawarła z Wielką Brytanią Konwencję w sprawie podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. 2006 poz. 1840), która stanowi podstawę prawną do wymiany informacji w sprawach podatkowych, test 1 ani test 2 nie są spełnione.
Zgodnie z testem 3 (wskazanym w art. 30f ust. 3 pkt 3 Ustawy PIT), za zagraniczną jednostkę kontrolowaną może zostać uznany podmiot, którego co najmniej 33% przychodów pochodzi ze świadczenia usług doradczych oraz faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem 19% stawki podatku, gdyby jednostka ta była polskim podatnikiem CIT.
Biorąc pod uwagę, że preferencyjna stawka Corporation Tax w Wielkiej Brytanii wynosi 19% (tj. jest równa podstawowej stawce CIT wskazanej w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; dalej: „Ustawy CIT”), Spółka nie spełnia testu 3, pomimo tego, że co najmniej 33% jej przychodów pochodzi ze świadczenia usług doradczych na rzecz podmiotów niepowiązanych.
Test 4 (wskazany w art. 30f ust. 3 pkt 4 Ustawy PIT) wskazuje cztery przesłanki, które muszą być spełnione łącznie, żeby uznać zagraniczną jednostkę za zagraniczną jednostkę kontrolowaną. Jedną z przesłanek jest okoliczność, by faktycznie zapłacony podatek dochodowy był niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem 19% stawki podatku, gdyby jednostka ta była polskim podatnikiem CIT.
Biorąc pod uwagę, że ten warunek nie jest spełniony, co zostało wskazane powyżej w teście 3, test 4 należy uznać za niespełniony, nawet gdyby którakolwiek z pozostałych trzech przesłanek wskazanych w art. 30f ust. 1 pkt 4 Ustawy PIT byłaby spełniona.
Test 5 (wskazany w art. 30f ust. 3 pkt 5 Ustawy PIT), podobnie jak test 4 wskazuje cztery przesłanki które muszą być spełnione łącznie, żeby uznać zagraniczną jednostkę za zagraniczną jednostkę kontrolowaną. Jedną z przesłanek (tak jak w teście 3 i 4) jest okoliczność, by faktycznie zapłacony podatek dochodowy był niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem 19% stawki podatku, gdyby jednostka ta była polskim podatnikiem CIT.
Biorąc pod uwagę, że ten warunek nie jest spełniony, co zostało wskazane powyżej w teście 3, test 5 należy uznać za niespełniony, nawet gdyby którakolwiek z pozostałych trzech przesłanek wskazanych w art. 30f ust. 3 pkt 5 Ustawy PIT byłaby spełniona.
Mając na uwadze powyższe, Spółka nie spełnia żadnego z pięciu testów wskazanych w art. 30f ust. 3 Ustawy PIT do uznania jej za zagraniczną jednostkę kontrolowaną. Stąd, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
a)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
b)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Źródłem przychodów jest działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną.
Zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Natomiast w świetle art. 30f ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Użyte w niniejszym artykule określenie zagraniczna jednostka oznacza:
a)osobę prawną,
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
e)fundację, trust lub inny podmiot albo stosunek prawny o charakterze powierniczym,
f)podatkową grupę kapitałową lub spółkę z podatkowej grupy kapitałowej, która samodzielnie spełniałaby warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. c, gdyby nie była częścią podatkowej grupy kapitałowej,
g)wydzieloną organizacyjnie lub prawnie część zagranicznej spółki lub innego podmiotu mającego osobowość prawną albo niemającego osobowości prawnej
– nieposiadające siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.
Stosowanie do art. 30f ust. 2 pkt 3 ww. ustawy:
Użyte w niniejszym artykule określenie jednostka zależna - oznacza podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo zagraniczną jednostkę niespełniającą warunków określonych w ust. 3 pkt 3 lit. b i c, pkt 4 lit. b-d lub pkt 5 lit. b-d, w których podatnik posiada, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 50% udziałów w kapitale, lub co najmniej 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub co najmniej 50% prawa do uczestnictwa w zysku;
W myśl art. 30f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zagraniczną jednostką kontrolowaną jest:
1)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 23v ust. 2 lub w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej albo
2)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:
a)Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
b)Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej
- stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo
O tym, jakie jednostki są uznawane za zagraniczne jednostki kontrolowane stanowi art. 30f ust. 3 ustawy. Przepis, w punktach 1-5, przewiduje pięć sytuacji, w których jednostka będzie uznawana za zagraniczną jednostkę kontrolowaną. W praktyce możliwe jest, że dana jednostka będzie spełniała warunki określone w więcej niż 1 punkcie art. 30f ust. 3.
W myśl art. 30f ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zagraniczną jednostką kontrolowaną jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)co najmniej 33% przychodów tej jednostki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi:
- z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,
- ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,
- z wierzytelności,
- z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,
- z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,
- z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
- z części odsetkowej raty leasingowej,
- z poręczeń i gwarancji,
- z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
- z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi,
- ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
- z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,
- z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma,
c)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu, albo
Zagraniczną jednostką kontrolowaną, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 4 ustawy jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny przy zastosowaniu stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu,
c)przychody tej jednostki, o których mowa w pkt 3 lit. b, są niższe niż 30% sumy wartości posiadanych:
- udziałów (akcji) w innej spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej, należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), praw o podobnym charakterze do tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa,
- nieruchomości lub ruchomości będących własnością albo współwłasnością podatnika lub używanych przez niego na podstawie umowy leasingu,
- wartości niematerialnych i prawnych,
- należności z tytułów, o których mowa w pkt 3 lit. b, wobec podmiotów powiązanych,
d)aktywa, o których mowa w lit. c, stanowią co najmniej 50% wartości aktywów takiej jednostki, przy czym przy ustalaniu tej proporcji w wartości aktywów, o których mowa w lit. c, nie uwzględnia się udziałów (akcji) w innej spółce:
- niemającej siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
- nieposiadającej, bezpośrednio lub pośrednio, udziałów (akcji) w spółce mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
Zagraniczną jednostką kontrolowaną, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 5 ustawy jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)dochód jednostki przekracza dochód obliczony według wzoru:
(b + c + d) x 20%
w którym poszczególne litery oznaczają:
b - wartość bilansową aktywów jednostki,
c - roczne koszty zatrudnienia jednostki,
d - zakumulowaną (zsumowaną) dotychczasową wartość odpisów amortyzacyjnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
c)mniej niż 75% przychodów tej jednostki pochodzi z transakcji dokonywanych z podmiotami niepowiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd, rejestrację lub położenie w tym samym państwie co ta jednostka,
d)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.
Zatem, o uznaniu zagranicznej spółki za zagraniczną spółkę kontrolowaną decydują następujące kryteria:
- kraj (terytorium) siedziby lub miejsca zarządu zagranicznej jednostki,
- stopień i czas powiązania takiej jednostki z polskim rezydentem, wynikający z udziału w jej kapitale, w prawach głosu, w jej organach kontrolnych lub stanowiących lub w prawie do udziału w zysku zagranicznej jednostki,
- faktycznie zapłacony przez tę jednostkę podatek dochodowy w państwie jej rezydencji podatkowej,
- rodzaj uzyskiwanych przez zagraniczną jednostkę przychodów.
Samodzielną podstawę uznania takiej jednostki za zagraniczną jednostkę kontrolowaną stanowi określona w ww. art. 30f ust. 3 pkt 1 i 2 sytuacja, w której podmiot ten:
- posiada siedzibę lub zarząd lub jest zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 23v ust. 2 lub obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej,
- posiada siedzibę, zarząd, jest położona lub zarejestrowana na terytorium państwa innego niż ww. wymienione, z którym ani Polska, ani Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych (umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, umowy o wymianie informacji w sprawach podatkowych).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan jedynym wspólnikiem spółki mającej siedzibę w Wielkiej Brytanii.
Wskazać należy, że Wielka Brytania nie jest wymieniona w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1929) wydanym na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również w obwieszczeniu Ministra Finansów w sprawie ogłoszenia listy krajów i terytoriów wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, które nie zostały ujęte w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wydawanym na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz dnia przyjęcia tego wykazu przez Radę Unii Europejskiej z dnia 27 lutego 2023 r. (M.P. z 2023 r. poz. 236).
Należy także zauważyć, że 20 lipca 2006 r. została zawarta Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840; dalej: „Konwencja polsko-brytyjska”).
Zatem, w przedstawionych okolicznościach nie będą miały zastosowania regulacje art. 30f ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając natomiast na względzie art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c, pkt 4 lit. b oraz pkt 5 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotnym elementem jest ustalenie, czy podatek dochodowy, który faktycznie zostanie zapłacony przez zagraniczną jednostkę na terytorium Wielkiej Brytanii jest niższy niż różnica między podatkiem dochodowym od osób prawnych, który byłby od niej należny, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, a podatkiem dochodowym faktycznie przez nią zapłaconym w państwie jej siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia.
Zgodnie z art. 30f ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przy wyliczaniu różnicy, o której mowa w ust. 3 pkt 3 lit. c, pkt 4 lit. b i pkt 5 lit. d, nie uwzględnia się zagranicznego zakładu zagranicznej jednostki kontrolowanej, który nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniony z podatku w państwie siedziby zagranicznej jednostki kontrolowanej.
Z opisu sprawy wynika, że głównym przedmiotem działalności Spółki jest doradztwo biznesowe w zakresie inżynierii. Przychody Spółki z tytułu usług doradczych będą stanowić co najmniej 33% przychodów Spółki osiągniętych w roku podatkowym. Spółka będzie podlegała opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii od całości dochodu, bez względu na miejsce jego osiągania. Stawka podatku dochodowego od osób prawnych w Wielkiej Brytanii (Corporation Tax) zależy od osiąganego przez podatnika zysku. Spółki, których zyski nie przekraczają £50,000 – stawka Corporation Tax wynosi 19%. Stawka ta proporcjonalnie rośnie do progu zysków £250,000. W przypadku gdy zyski przekroczą próg £250,000, stawka Corporation Tax wynosi 25%. Spółka nie jest uprawniona do żadnych ulg ani zwolnień podatkowych w Wielkiej Brytanii. Faktycznie zapłacony przez Spółkę podatek w Wielkiej Brytanii (Corporation Tax) zostanie obliczony jako iloczyn stawki wynoszącej 19% (zyski nie przekroczą progu £250,000) oraz dochodu Spółki.
Odnosząc wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego do opisu sprawy stwierdzić należy, że Spółka będzie spełniać warunki z art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast, żeby Spółkę uznać za zagraniczna spółkę kontrolowaną należy zbadać, czy Spółka spełnia również warunek z art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ warunki z art. 30f ust. 3 pkt 3 powinny być spełnione łącznie.
Jak wskazano powyżej warunek wynikający z art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się za spełniony, gdy faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.
Kalkulując hipotetyczny podatek dla celów ustalenia, czy zagraniczna jednostka spełnia definicję zagranicznej spółki kontrolowanej należy porównać podatek należy w Wielkiej Brytanii i hipotetyczny podatek obliczony na podstawie polskich przepisów od przychodów i kosztów ustalonych według tej samej zasady, tj. zasady memoriałowej lub kasowej.
Samo porównanie stawek podatku płaconego na terenie Polski i w Wielkiej Brytanii nie stanowi o spełnieniu bądź niespełnieniu warunku do uznania jednostki za CFC, w myśl przepisu art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z literalnego brzmienia przepisu art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c ww. ustawy wynika obowiązek porównania faktycznie zapłaconego podatku dochodowego przez spółkę brytyjską w Wielkiej Brytanii do różnicy między podatkiem dochodowym od osób prawnych, który byłby należny, gdyby jednostka ta była podatnikiem mającym polską rezydencję podatkową a podatkiem dochodowym faktycznie przez nią zapłaconym w państwie jej siedziby, zarządu, rejestrowania lub położenia.
Zatem w sytuacji, gdy faktycznie zapłacony podatek dochodowy w Wielkiej Brytanii przez Spółkę nie będzie niższy o co najmniej 25% od hipotetycznego podatku dochodowego od osób prawnych obliczonego z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to Spółka nie będzie spełniać definicji zagranicznej spółki kontrolowanej ponieważ łącznie nie będzie spełniać przesłanek art. 30f ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z tych samych względów nie będą również spełnione przesłanki z art. 30f ust. 3 pkt 4 lit. b i art. 30f ust. 3 pkt 5 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe. Przy czym należy zastrzec, że analiza spełnienia warunku z art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. c, art. 30f ust. 3 pkt 4 lit. b i pkt 5 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może ograniczać się jedynie do porównania stawek podatkowych. Ustalając spełnienie tych warunków należy dokonać kalkulacji podatku według wyżej wskazanych zasad.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.