Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Są Państwo przedsiębiorcą zagranicznym, prowadzącym działalność w Polsce za pośrednictwem oddziału położonego na terytorium naszego kraju. Państwo (zwani dalej też Spółką) czyli oddział działają na terytorium RP i zatrudniają pracowników we własnym imieniu.

Mają Państwo prawo do samodzielnego podpisywania umów o pracę, tym samym są Państwo pracodawcą dla zatrudnionych w ramach umowy pracowników wykonujących świadczenia na terytorium RP - jest to około 150 osób w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy. W związku z czym jako pracodawca pełnią Państwo funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu przepisu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Koszty wynagrodzeń pracowniczych ponoszą Państwo.

Działalność Spółki jest w dużym stopniu uzależniona od zatrudniania wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej posiadającej umiejętności i uprawnienia z zakresu bankowości, finansów, w tym analizy, a także z dziedziny księgowości oraz programowania.

W firmie funkcjonuje program poleceń pracowniczych, tj. rekomendacji kandydatów do pracy przez pracowników (zwany dalej Programem). Jego celem jest wsparcie procesu rekrutacji i usprawnienie poszukiwania osób zainteresowanych podjęciem pracy w Spółce. Założenia programu są następujące:

1.Polecającym może zostać tylko Państwa pracownik.

2.Jeżeli polecony kandydat zostanie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony premia za polecenie nie przysługuje, chyba że zawarta umowa zostanie prolongowana na czas nieokreślony.

3.Jeżeli osoba polecająca w dniu płatności nie jest już pracownikiem Spółki lub jest w trakcie wypowiedzenia umowy o pracę, premia nie przysługuje.

4.Wypłatę otrzymuje każdy uprawniony pracownik, tj. który poleci kandydata, który następnie zostanie zatrudniony przez Spółkę na czas nieokreślony, na pełny etat, oraz ten który wypełni wymogi określone w polityce antykorupcyjnej, a dotyczące poleceń kandydatów do pracy.

5.Wypłata premii następuje do miesiąca następującego po miesiącu, w którym polecony kandydat został zatrudniony.

6.Jeżeli pracownik poleca kandydata poza kraj, w którym pozostaje w zatrudnieniu, wówczas obowiązują zasady lokalnego programu poleceń kraju zatrudniającego. Natomiast, premia jest nadal wypłacana w kraju, w którym jest zatrudniona osoba polecająca.

7.Osobą polecającą można być wielokrotnie. Program nie opiera się na rywalizacji pomiędzy osobami polecającymi, jednakże w przypadku polecenia tego samego kandydata przez kilka osób polecających, przyjmuje się, że kandydat został polecony tylko jeden raz, przez osobę polecającą, która jako pierwsza zgłosiła danego kandydata.

Pytania

1)Czy prawidłowo przyjmują Państwo, że w przypadku opisanego stanu faktycznego nie będą Państwo zobowiązani do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz osób polecających będących Państwa pracownikami ze względu na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)W przypadku potwierdzenia braku obowiązku pobierania zaliczki na PDOF od premii za polecenie czy konieczne będzie wykazanie tego rodzaju przychodu na którymś z rocznych formularzy PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, przychód z tytułu uczestnictwa w Programie nie wiąże się z wykonywaniem określonej pracy przez pracownika na rzecz podmiotu wypłacającego świadczenie, zaś wypłacona kwota stanowi przychód ze źródła przychodu „inne źródła”.

W konsekwencji Spółka nie będzie miała obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy, a jedynie obowiązek informacyjny – czyli obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej uczestnikom Programu (pracownikom polecającym kandydatów do pracy) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są m.in.:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

2)działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

3)pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

4)przychody z innych źródeł (pkt 9).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych; kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego; zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego; alimenty; stypendia; dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14; dopłaty; nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym również premie przyznawane w ramach Programu.

Regulamin Programu stanowi, że osobą polecającą może być osoba fizyczna będąca Państwa pracownikiem, która ma możliwość polecenia poza kraj swojego zatrudnienia. Zatem Program ma charakter otwarty. Państwa zdaniem, takie skonstruowanie Programu wyklucza uznanie przychodów z tytułu premii wypłacanych w ramach Programu za przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 lub 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym bardziej, że nie stanowi on wynagrodzenia za świadczoną pracę.

Zgodnie z art. 12 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W tym przypadku również występuje zwrot „w szczególności”, co oznacza, że katalog przychodów z tego tytułu ma charakter jedynie przykładowy. Jednakże uznaje się, że pomimo otwartego charakteru tej definicji nie można zakwalifikować do tego źródła każdego przychodu, który uzyskuje pracownik nie ze stosunku pracy, a w związku ze stosunkiem pracy.

Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wyrok NSA w sprawie o sygn. akt II FSK 730/13 oraz II FSK 650/12).

Zatem samo pozostawanie w stosunku pracy nie uzasadnia uznawania wszelkich przychodów związanych ze stosunkiem pracy za przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, dla pracowników Spółki przychód z tytułu świadczenia pieniężnego w ramach Programu stanowi przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9).

Mając na uwadze powyższe, nie mają Państwo obowiązku pobierać zaliczki od nagród wypłacanych na rzecz osób fizycznych będących Państwa pracownikami. W odniesieniu do tych osób powinni Państwo sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego, naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.

Na podobnym stanowisku pozostał także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Interpretacji Indywidualnej 0112-KDIL2-1.4011.595.2024.1.DJ.

Ponadto stoją Państwo na stanowisku, iż w przypadku potwierdzenia braku obowiązku pobierania zaliczki na PDOF od premii za polecenie nie będzie koniecznym wykazanie tego rodzaju przychodu na którymś z rocznych formularzy PIT. Przychody zwolnione z opodatkowania nie są wykazywane na deklaracjach rocznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stanowi on, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Ogólne pojęcie przychodu zostało wyjaśnione w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika, realną korzyścią majątkową podatnika. Ustawodawca przyjął zasadę, że przychodami są:

1)pieniądze i wartości pieniężne, które:

zostały otrzymane przez podatnika – czyli takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;

zostały postawione do dyspozycji podatnika – czyli takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika;

2)wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń – czyli takie przysporzenia majątkowe, które mają postać:

świadczeń w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa);

nieodpłatnych świadczeń innych niż świadczenia w naturze (np. otrzymane usługi).

Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu źródłami przychodów są m.in.:

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1), oraz

inne źródła (pkt 9).

Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 ww. ustawy:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Zgodnie zaś z art. 20 ust. 1 komentowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy – o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.

Zgodnie zaś z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Jak przy tym wynika z art. 38 ust. 1 komentowanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Ponadto, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Przy czym, stosownie do art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy, wypłacone osobom polecającym premie pieniężne z tytułu rekomendacji kandydata do pracy stanowią dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.

Ocena skutków podatkowych Państwa sytuacji

Z przedstawionego przez Państwa opisu zdarzenia wynika, że są Państwo przedsiębiorcą zagranicznym, prowadzącym działalność w Polsce za pośrednictwem oddziału położonego na terytorium RP i zatrudniają Państwo pracowników we własnym imieniu. Mają Państwo prawo do samodzielnego podpisywania umów o pracę, tym samym są Państwo pracodawcą dla zatrudnionych w ramach umowy pracowników wykonujących świadczenia na terytorium RP. Pełnią Państwo funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu przepisu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Koszty wynagrodzeń pracowniczych ponoszą Państwo. Działalność Spółki jest w dużym stopniu uzależniona od zatrudniania wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej posiadającej umiejętności i uprawnienia z zakresu bankowości, finansów, w tym analizy, a także z dziedziny księgowości oraz programowania. W firmie funkcjonuje program poleceń pracowniczych, tj. rekomendacji kandydatów do pracy przez pracowników (Program). Jego celem jest wsparcie procesu rekrutacji i usprawnienie poszukiwania osób zainteresowanych podjęciem pracy w Spółce. Założenia programu są m.in. takie, że polecającym może zostać tylko Państwa pracownik. Wypłatę otrzymuje każdy uprawniony pracownik, tj. który poleci kandydata, który następnie zostanie zatrudniony przez Spółkę na czas nieokreślony, na pełny etat, oraz ten który wypełni wymogi określone w polityce antykorupcyjnej, a dotyczące poleceń kandydatów do pracy. Jeżeli osoba polecająca w dniu płatności nie jest już pracownikiem Spółki lub jest w trakcie wypowiedzenia umowy o pracę, premia nie przysługuje. Program nie opiera się na rywalizacji pomiędzy osobami polecającymi, jednakże w przypadku polecenia tego samego kandydata przez kilka osób polecających, przyjmuje się, że kandydat został polecony tylko jeden raz, przez osobę polecającą, która jako pierwsza zgłosiła danego kandydata.

Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, że są Państwo organizatorem programu rekomendacji adresowanego do zatrudnionych u Państwa pracowników. Program poleceń – zgodnie z jego nazwą – skierowany jest do osób aktualnie pracujących w Państwa firmie. Z uwagi więc na to, że ww. system rekomendacji ma charakter wewnętrzny i do udziału w akcji naboru proszeni są tylko pracownicy Państwa Spółki, premia im wypłacana stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niezależnie bowiem od tego, czy udział w Programie związany jest czy też nie z obowiązkami służbowymi pracownika, dla zakwalifikowania premii z tego tytułu do przychodów ze stosunku pracy wystarczająca jest okoliczność, że adresatami Programu są jedynie pracownicy Spółki, nie zaś szersze grono odbiorców.

Tym samym, wbrew Państwa stanowisku, spoczywają na Państwu – jako Spółce wypłacającej premie swoim pracownikom – obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, określone w art. 32 i art. 38 analizowanej ustawy.

Ponadto, mają Państwo obowiązek wykazania przychodu z tego tytułu w informacji sporządzonej według ustalonego wzoru (PIT-11), zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tychże względów Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.