Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizacją programu motywacyjnego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 stycznia 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – X S.A. (dalej: Spółka) jest osobą prawną posiadającą siedzibę oraz zarząd na terytorium Polski. Wnioskodawca podlega w Polsce tzw. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT.

Zwyczajne Walne zgromadzenie Spółki przyjęło dnia….2024 r. uchwałę … w sprawie ustanowienia w Spółce programu motywacyjnego i ustalenia zasad jego przeprowadzenia, emisji warrantów subskrypcyjnych serii A wraz z pozbawieniem w całości dotychczasowych akcjonariuszy prawa poboru warrantów subskrypcyjnych serii A, warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego w drodze emisji akcji serii L wraz z pozbawieniem dotychczasowych akcjonariuszy prawa poboru akcji serii L w całości oraz zmiany Statutu Spółki. Program realizowany będzie w drodze nieodpłatnego przyznania członkom personelu Spółki imiennych warrantów subskrypcyjnych serii A uprawniających do objęcia nie więcej niż .... akcji uprzywilejowanych imiennych, niemych serii L o wartości nominalnej 1,- zł każda. Zarząd działając w oparciu o postanowienie ww. uchwały oraz zgodę Rady Nadzorczej w tym zakresie, planuje uchwalić regulamin programu motywacyjnego dla kluczowych pracowników Spółki. W tym celu Spółka sporządziła projekt uchwały zarządu Spółki w sprawie przyjęcia Regulaminu programu motywacyjnego (dalej: „Regulamin”). Na moment składania wniosku, uchwała ta nie została jeszcze podjęta podczas posiedzenia zarządu. Zgodnie z przygotowanym projektem regulaminu, celem wprowadzenia Programu jest zapewnienie optymalnych warunków dla wzrostu wyników finansowych Spółki oraz długoterminowego wzrostu wartości Spółki poprzez zaangażowanie osób, które odgrywają kluczową rolę w osiągnięciach Spółki.

Zgodnie z regulaminem, Uczestnikami programu będą kluczowi pracownicy Spółki wskazani przez Zarząd Spółki w liczbie nie większej niż 20 osób, którzy zawrą ze Spółką indywidualne umowy o przystąpieniu do Programu oraz na ich podstawie uprawnieni będą do objęcia bądź objęli Warranty Subskrypcyjne uprawniające do objęcia akcji w Spółce. Warrant subskrypcyjny oznacza warrant subskrypcyjny serii A (w rozumieniu przepisu art. 453 § 2 Kodeksu spółek handlowych), wyemitowany przez Spółkę jako imienny papier wartościowy w formie dokumentu zdematerializowanego na podstawie powołanej powyżej uchwały nr 15 dnia 27.06.2024 r. Program skierowany jest do kluczowych pracowników Spółki, przez których należy rozumieć osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę w Spółce na pełen etat, będące specjalistami ze swojej dziedziny, dysponujące unikatową wiedzą, doświadczeniem lub umiejętnościami, których utrata może doprowadzić do znacznego spadku wartości rynkowej Spółki, oraz osoby, które wspierają lub mogą wesprzeć Spółkę w zakresie rozwoju Spółki i poprawy realizacji przedmiotu Jej działalności, w szczególności obejmujące stanowiska członka zarządu, menadżera, dyrektora, dyrektora działu, kierownika, kluczowego specjalisty. Na moment składania wniosku Spółka ma wybrane 4 osoby, którym zostanie zaproponowany udział w programie. Wśród nich jest jedna osoba zamieszkała i pracująca poza granicami Polski – w Niemczech.

Uczestnicy w Okresie Uczestnictwa będą nabywali uprawnienie do objęcia Warrantów Subskrypcyjnych w liczbie i na zasadach wskazanych w indywidualnych umowach przystąpienia do Programu lub Regulaminie, w dniu objęcia Warrantów. Dzień objęcia warrantów to dzień ustalony przez Zarząd Spółki, który przypadać powinien nie później niż w terminie 30 dni po zakończeniu Okresu Uczestnictwa dla danego Uczestnika lub w innym terminie określonym w Regulaminie lub przez Zarząd Spółki. Zarząd Spółki, nie częściej niż raz do roku podejmie uchwałę, która obejmować będzie zestawienie uczestników wraz z liczbą Warrantów Subskrypcyjnych do których w danym Roku Uczestnictwa nabyli prawo a które będą im przyznane w Dniu objęcia Warrantów. W Dniu objęcia Warrantów, Zarząd Spółki umożliwi każdemu Uczestnikowi objęcie takiej liczby Warrantów Subskrypcyjnych, do jakiej dany Uczestnik nabył uprawnienia w Okresie Uczestnictwa, w ilości określonych w uchwałach zarządu. Zarząd, złoży Uczestnikowi ofertę nieodpłatnego nabycia Warrantów Subskrypcyjnych w ilości wynikającej z Uchwał Zarządu. Uczestnicy będą mogli przyjąć ofertę nieodpłatnego nabycia, poprzez złożenie oświadczenia w formie pisemnej w terminie miesiąca od dnia doręczenia oferty. Wraz z oświadczeniem o przyjęciu oferty nieodpłatnego nabycia Warrantów Subskrypcyjnych, każdy Uczestnik złoży Spółce ofertę nieodpłatnego zbycia na rzecz Spółki Warrantów Subskrypcyjnych w sytuacji spełnienia się którejkolwiek z przesłanek Zdarzenia …. (np. uczestnik popełnił przestępstwo lub czyn nieuczciwej konkurencji w związku ze swoją współpracą ze Spółką). W przypadku niezłożenia oferty nieodpłatnego zbycia na rzecz Spółki Warrantów Subskrypcyjnych Spółka jest uprawniona do rozwiązania indywidualnej umowy przystąpienia do Programu ze skutkiem natychmiastowym, zaś Uczestnik traci wszelkie Uprawnienia w Programie. Jeżeli stosunek pracy w odniesieniu do danego Pracownika zostanie zakończony w wyniku zdarzenia „….” np. rozwiązanie umowy za porozumieniem stron, Uczestnik będzie miał prawo do tylko takiej liczby Warrantów Subskrypcyjnych do jakiej był uprawniony w chwili odpowiednio rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. W przypadku, gdy Uczestnik, któremu przysługują Akcje lub Warranty opuszcza Spółkę jako…., Spółka może zażądać, by Uczestnik ten, w ciągu 12 miesięcy od opuszczenia przez niego Spółki (rozwiązania, wygaśnięcia stosunku pracy), wykonał wszystkie uprawnienia wynikające z Akcji lub Warrantów, które nabył, tj. umorzył je za wynagrodzeniem. W celu zabezpieczenia wykonania powyższego, Uczestnik złoży w dniu nabycia przez siebie Akcji (lub odpowiednio Warrantów) w Spółce, nieodwołalną ofertę zbycia Akcji (lub odpowiednio Warrantów) na rzecz Spółki za kwotę stanowiącą równą ich wartość rynkową (wartość godziwą warrantu lub akcji w oparciu o wycenę Spółki dla ostatniej zrealizowanej rundy inwestycyjnej), która to oferta obowiązywać będzie do dnia 31 grudnia 2060 r. Oferta zostanie złożona w formie pisemnej. Brak złożenia oferty, o której mowa powyżej może spowodować powstrzymanie się przez Spółkę ze zrealizowaniem uprawnień Uczestnika w ramach realizacji Programu i umożliwienia Uczestnikowi objęcia Akcji lub Warrantów do czasu złożenia przez niego/ją oświadczenia i przekazania go Spółce w oryginale.

Warranty Subskrypcyjne będą emitowane w formie zdematerializowanej. Jeden Warrant Subskrypcyjny uprawniać będzie do objęcia jednej Akcji. Warranty Subskrypcyjne będą niezbywalne na rzecz podmiotów innych niż Spółka, nie będą podlegać dziedziczeniu (spadkobiercy Uczestnika nie uzyskają prawa wstąpienia do Spółki) oraz nie będą podlegać zamianie na warranty subskrypcyjne na okaziciela. Spadkobiercy zmarłego Uczestnika mają prawo otrzymania spłaty.

Uczestnicy, posiadający Warranty Subskrypcyjne, będą mogli objąć Akcje w ilości wynikającej z posiadanych Warrantów Subskrypcyjnych w zamian za cenę emisyjną 1,00 zł, która jest równa ich wartości nominalnej. Akcje będą obejmowane wyłącznie za wkłady pieniężne. Akcje będą uprawnione do uczestnictwa w dywidendzie w wysokości 101%. Dzień objęcia Akcji to co do zasady dzień następujący po Dniu objęcia Warrantów, przypadający na pierwsze Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, odbyte po zakończeniu Okresu Uczestnictwa lub w terminie późniejszym ustalonym pomiędzy Spółką a Pracownikiem. Dzień objęcia Akcji może nastąpić wcześniej niż w terminie określonym powyżej, jeżeli przed wyżej wymienionymi zdarzeniami dojdzie do (a) zbycia majątku Spółki w ramach…., (b) zbycia Spółki w ramach ….l lub (c) w przypadku podjęcia takiej decyzji przez Zarząd Spółki.

W związku ze zdarzeniami przewidzianymi w lit. (a), (b), (c) powyżej, Uczestnik będzie uprawniony do objęcia takiej liczby Akcji lub odpowiednio Warrantów do jakiej byłby uprawniony w momencie zakończenia Okresu Uczestnictwa. Spółka przygotowała również projekt Umowy przystąpienia do programu motywacyjnego w Spółce. Z chwilą zawarcia umowy, pracownik staje się uczestnikiem w rozumieniu regulaminu. Zgodnie z Umową, Spółka składa pracownikowi propozycję przystąpienia do programu, na mocy którego w okresie kolejnych 4 lat uczestnictwa w programie („Okres Uczestnictwa”) pracownik uprawniony będzie do objęcia Warrantów Subskrypcyjnych serii A, uprawniających do objęcia akcji serii L Spółki. Zarząd Spółki będzie corocznie przygotowywał zestawienie liczby Warrantów Subskrypcyjnych, które Pracownik będzie uprawniony objąć w Dniu objęcia Warrantów (zgodnie z definicją w Regulaminie) i będą one odpowiadać poniższemu wyliczeniu:

  • wraz z upływem Pierwszego Roku Uczestnictwa będzie to liczba odpowiadająca 25% Warrantów Subskrypcyjnych;
  • wraz z upływem Drugiego Roku Uczestnictwa będzie to liczba odpowiadająca 25% Warrantów Subskrypcyjnych;
  • wraz z upływem Trzeciego Roku Uczestnictwa będzie to liczba odpowiadająca 25% Warrantów Subskrypcyjnych;
  • wraz z upływem Czwartego Roku Uczestnictwa będzie to liczba odpowiadająca 25% Warrantów Subskrypcyjnych.

Uprawnienie do objęcia wszystkich Warrantów Subskrypcyjnych powstaje, w ten sposób, że Pracownik nabywa uprawnienie do objęcia Warrantów Subskrypcyjnych na mocy uchwały Zarządu Spółki, podejmowanej niezwłocznie w terminie przypadającym na Dzień objęcia Warrantów.

Poza przypadkami wskazanymi w Regulaminie, Pracownik w Okresie Realizacji Programu będzie uprawniony do objęcia akcji serii L Spółki, w liczbie odpowiadającej objętym Warrantom Subskrypcyjnym. Przyznanie akcji nastąpi w Dniu Objęcia Akcji. Jeden warrant subskrypcyjny uprawniał będzie do objęcia jednej akcji serii L. Termin wykonania prawa z warrantu subskrypcyjnego nie może nastąpić później niż w terminie 10 lat od dnia podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego, tj. do dnia 27 czerwca 2034 r.

Przedstawiony w stanie faktycznym program motywacyjny może obejmować również osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na moment składania wniosku Spółka ma wybrane 4 osoby, którym zostanie zaproponowany udział w programie. Wśród nich jest jedna osoba zamieszkała i pracująca poza granicami Polski – w Niemczech.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opis zdarzenia przyszłego

Warranty nie będą miały określonej wartości rynkowej na moment przyznania. Pracownicy nie ponoszą żadnego kosztu nabycia warrantów. Warranty Subskrypcyjne będą niezbywalne na rzecz podmiotów trzecich.

Cena objęcia akcji jest ceną preferencyjną - niższą od wartości rynkowej akcji. Wartość rynkowa akcji może spaść poniżej ceny objęcia akcji tylko w momencie upadku firmy.

Przedmiotowe warranty subskrypcyjne są papierami wartościowymi w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Dodatkowo od momentu złożenia pierwotnego wniosku zostały wprowadzone zmiany w projektowanych dokumentach związanych z programem motywacyjnym (Regulamin, Umowa przystąpienia do programu). Zmiany te w ocenie Wnioskodawcy nie będą miały wpływu na wynik sprawy. Regulamin na moment złożenia uzupełnienia, po naniesieniu zmian, został przyjęty na mocy uchwały Zarządu Spółki. Stąd zdarzenie przyszłe zamieniło się na stan faktyczny. Poniżej Wnioskodawca zamieszcza stan faktyczny uwzględniający wprowadzone zmiany.

Zmiany obejmują m.in.

  • zmiany w nazewnictwie np. dzień objęcia warrantów na termin objęcia warrantów,
  • zmiany w definicjach, które miały zapewnić łatwiejsze ich zrozumienie przez uczestników programu.

Zarząd działając w oparciu o postanowienie ww. uchwały oraz zgodę Rady Nadzorczej w tym zakresie, przyjął regulamin programu motywacyjnego dla kluczowych pracowników Spółki na mocy uchwały Zarządu Spółki z dnia 9.12.2024 r. (dalej: „Regulamin”).

Zgodnie z regulaminem, celem wprowadzenia Programu jest zapewnienie optymalnych warunków dla wzrostu wyników finansowych Spółki oraz długoterminowego wzrostu wartości Spółki poprzez zaangażowanie osób, które odgrywają kluczową rolę w osiągnięciach Spółki. Zgodnie z regulaminem, Uczestnikami programu będą kluczowi pracownicy Spółki wskazani przez Zarząd Spółki w liczbie nie większej niż 20 osób, którzy zawrą ze Spółką indywidualne umowy o przystąpieniu do Programu oraz na ich podstawie uprawnieni będą do objęcia bądź objęli Warranty Subskrypcyjne uprawniające do objęcia akcji w Spółce.

Warrant subskrypcyjny oznacza warrant subskrypcyjny serii A (w rozumieniu przepisu art. 453 § 2 Kodeksu spółek handlowych), wyemitowany przez Spółkę jako imienny papier wartościowy na podstawie powołanej powyżej uchwały nr 15 z dnia 27.06.2024 r.

Program skierowany jest do kluczowych pracowników Spółki, przez których należy rozumieć osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę w Spółce na pełen etat, będące specjalistami ze swojej dziedziny, dysponujące unikatową wiedzą, doświadczeniem lub umiejętnościami, których utrata może doprowadzić do znacznego spadku wartości rynkowej Spółki, oraz osoby, które wspierają lub mogą wesprzeć Spółkę w zakresie rozwoju Spółki i poprawy realizacji przedmiotu jej działalności, w szczególności obejmujące stanowiska członka zarządu, menadżera, dyrektora, dyrektora działu, kierownika, kluczowego specjalisty. Na moment składania wniosku Spółka ma wybrane 4 osoby, którym zostanie zaproponowany udział w programie. Wśród nich jest jedna osoba zamieszkała i pracująca poza granicami Polski – w Niemczech.

Uczestnicy w Okresie Uczestnictwa będą nabywali uprawnienie do objęcia Warrantów Subskrypcyjnych w liczbie i na zasadach wskazanych w Regulaminie oraz w indywidualnych Umowach Uczestnictwa. Termin objęcia warrantów oznacza okres, w którym Uczestnicy mogą złożyć oświadczenia o objęciu Warrantów, po otrzymaniu oferty ich objęcia złożonej przez Spółkę.

W terminie 6 miesięcy po zakończeniu Okresu Uczestnictwa Zarząd Spółki podejmie uchwałę („Uchwała Zarządu”), która obejmować będzie zestawienie Uczestników wraz z liczbą Warrantów Subskrypcyjnych do objęcia, których uprawniony będzie dany Uczestnik.

Zarząd podejmie Uchwałę Zarządu przed zakończeniem Okresu Uczestnictwa w terminie 3 miesięcy od wystąpienia jednego z poniższych zdarzeń:

a)zbycia majątku Spółki w ramach….;

b)zbycia akcji Spółki w ramach …. lub

c)w przypadku podjęcia takiej decyzji przez Zarząd Spółki.

W związku ze zdarzeniami przewidzianymi w lit. (a), (b), (c) powyżej, Uczestnik będzie uprawniony do objęcia takiej liczby Warrantów do jakiej byłby uprawniony w momencie zakończenia Okresu Uczestnictwa. W Terminie objęcia Warrantów, Zarząd Spółki umożliwi każdemu Uczestnikowi objęcie takiej liczby Warrantów Subskrypcyjnych, do jakiej dany Uczestnik nabył uprawnienia w Okresie Uczestnictwa lub w związku z zaistnieniem jednego z powyższych zdarzeń, w ilości określonych w Uchwałach Zarządu. Zarząd, złoży Uczestnikowi ofertę nieodpłatnego nabycia Warrantów Subskrypcyjnych w ilości wynikającej z Uchwały Zarządu. Uczestnicy będą mogli przyjąć ofertę nieodpłatnego nabycia, poprzez złożenie oświadczenia w formie pisemnej w terminie miesiąca od dnia doręczenia oferty. Wraz z oświadczeniem o przyjęciu oferty nieodpłatnego nabycia Warrantów Subskrypcyjnych, każdy Uczestnik złoży Spółce ofertę nieodpłatnego zbycia na rzecz Spółki Warrantów Subskrypcyjnych w sytuacji spełnienia się którejkolwiek z przesłanek Zdarzenia …. (np. uczestnik popełnił przestępstwo lub czyn nieuczciwej konkurencji w związku ze swoją współpracą ze Spółką). W przypadku niezłożenia oferty nieodpłatnego zbycia na rzecz Spółki Warrantów Subskrypcyjnych Spółka jest uprawniona do rozwiązania indywidualnej umowy przystąpienia do Programu ze skutkiem natychmiastowym, zaś Uczestnik traci wszelkie Uprawnienia w Programie. Jeżeli stosunek pracy w odniesieniu do danego Pracownika zostanie zakończony w wyniku zdarzenia „….” np. rozwiązanie umowy za porozumieniem stron, Uczestnik będzie miał prawo do objęcia tylko takiej liczby Warrantów Subskrypcyjnych do jakiej nabył uprawnienia w chwili wystąpienia Zdarzenia….. W przypadku, gdy Uczestnik, któremu przysługują Akcje lub Warranty opuszcza Spółkę jako…., Spółka może zażądać, by Uczestnik ten, w ciągu 12 miesięcy od opuszczenia przez niego Spółki (rozwiązania, wygaśnięcia stosunku pracy), zbył objęte Warranty i Akcje na rzecz Spółki za wynagrodzeniem. W celu zabezpieczenia wykonania powyższego, Uczestnik złoży w dniu nabycia przez siebie Akcji (lub odpowiednio Warrantów), nieodwołalną ofertę zbycia Warrantów lub Akcji) na rzecz Spółki za kwotę stanowiącą równą ich wartość rynkową (wartość godziwą warrantu lub akcji w oparciu o wycenę Spółki dla ostatniej zrealizowanej rundy inwestycyjnej), wypłaconą w 12 ratach płatnych przez 12 kolejnych miesięcy, która to oferta obowiązywać będzie do dnia 31 grudnia 2040 r. Oferta zostanie złożona w formie pisemnej. Brak złożenia oferty, o której mowa w zdaniach poprzedzającym może spowodować powstrzymanie się przez Spółkę ze zrealizowaniem uprawnień Uczestnika w ramach realizacji Programu i umożliwienia Uczestnikowi objęcia Akcji lub Warrantów do czasu złożenia przez niego/ją oświadczenia i przekazania go Spółce w oryginale.

Warranty Subskrypcyjne będą emitowane w formie zdematerializowanej. Jeden Warrant Subskrypcyjny uprawniać będzie do objęcia jednej Akcji. Warranty Subskrypcyjne będą niezbywalne na rzecz podmiotów innych niż Spółka, nie będą podlegać dziedziczeniu (spadkobiercy Uczestnika nie uzyskają prawa wstąpienia do Spółki) oraz nie będą podlegać zamianie na warranty subskrypcyjne na okaziciela. Spadkobiercy zmarłego Uczestnika mają prawo otrzymania spłaty. Uczestnicy, posiadający Warranty Subskrypcyjne, będą mogli objąć Akcje w ilości wynikającej z posiadanych Warrantów Subskrypcyjnych w zamian za cenę emisyjną 1,00 zł, która jest równa ich wartości nominalnej. Akcje będą obejmowane wyłącznie za wkłady pieniężne. Akcje będą uprawnione do uczestnictwa w dywidendzie w wysokości 101%. Termin objęcia Akcji oznacza okres od objęcia Warrantów do upływu Okresu Realizacji Programu Spółka przygotowała również projekt Umowy przystąpienia do programu motywacyjnego w Spółce. Z chwilą zawarcia umowy, pracownik staje się uczestnikiem w rozumieniu regulaminu.

Zgodnie z Umową, Spółka składa Pracownikowi propozycję przystąpienia do Programu, w ramach którego Pracownik uprawniony będzie do objęcia Warrantów Subskrypcyjnych serii A, uprawniających do objęcia akcji serii L Spółki, w przypadku spełnienia warunków określonych w Umowie i w Regulaminie.

Z zastrzeżeniem Zdarzeń …lub Zdarzeń ….., powstanie prawa do objęcia Warrantów Subskrypcyjnych i zobowiązania Spółki do złożenia oferty ich objęcia uzależnione jest od utrzymania Stosunku Służbowego w okresie czterech lat od dnia zawarcia Umowy, przy czym:

  • wraz z upływem Pierwszego Roku Uczestnictwa Pracownik uzyska prawo do objęcia 25% łącznej liczby Warrantów Subskrypcyjnych (do których objęcia będzie uprawniony);
  • wraz z upływem Drugiego Roku Uczestnictwa Pracownik uzyska prawo do objęcia kolejnych 25% łącznej liczby Warrantów Subskrypcyjnych(do których objęcia będzie uprawniony);
  • wraz z upływem Trzeciego Roku Uczestnictwa Pracownik uzyska prawo do objęcia kolejnych 25% łącznej liczby Warrantów Subskrypcyjnych (do których objęcia będzie uprawniony);
  • wraz z upływem Czwartego Roku Uczestnictwa Pracownik uzyska prawo do objęcia kolejnych 25% łącznej liczby Warrantów Subskrypcyjnych (do których objęcia będzie uprawniony).

Stwierdzenie prawa do nabycia Warrantów Subskrypcyjnych zostanie potwierdzone w sposób i w terminie określonym w Regulaminie. Poza przypadkami wskazanymi w Regulaminie, Pracownik w Terminie Objęcia Akcji będzie uprawniony do objęcia akcji serii L Spółki, w liczbie odpowiadającej objętym Warrantom Subskrypcyjnym. Jeden Warrant Subskrypcyjny uprawniać będzie do objęcia jednej akcji serii L. Termin wykonania prawa z warrantu subskrypcyjnego nie może nastąpić później niż w terminie 10 lat od dnia podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego, tj. do dnia 27 czerwca 2034 r.

Pytania

1)Czy planowany do wdrożenia przez Spółkę program motywacyjny umożliwiający objęcie Warrantów Subskrypcyjnych uprawniających do obejmowania akcji w Spółce, stanowi program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w zw. z ust. 11b uPIT?

2)Czy na Spółce, w związku z planowanym do wdrożenia programem motywacyjnym, będą ciążyć obowiązki płatnika w rozumieniu uPIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Spółki, planowany do wdrożenia przez Spółkę program motywacyjny stanowi program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w zw. z ust. 11b uPIT.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, na Spółce jako podmiocie organizującym program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w zw. z ust. 11b uPIT, nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu przepisów uPIT, na żadnym etapie realizacji programu motywacyjnego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1

Ustawa o PIT szczegółowo reguluje zasady opodatkowania przychodów osiąganych przez podatników w związku z uczestnictwem w tzw. programach motywacyjnych. Zgodnie z art. 24 ust 11 uPIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

-podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 11b uPIT przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

-w wyniku, którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: uOIF), lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Powyższe przepisy odnoszą się zatem do faktycznego nabycia lub objęcia akcji spółki w sposób bezpośredni lub poprzez realizację:

  • praw z pochodnych instrumentów finansowych lub
  • praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b uOIF, lub
  • innych praw majątkowych.

Powyższe oznacza, że aby zastosować cytowane przepisy dotyczące programów motywacyjnych, nie jest wymagane, aby uczestnikowi programu motywacyjnego były przyznane papiery wartościowe o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b uOIF lub pochodne instrumenty finansowe. Uczestnikowi może być również przyznane inne prawo majątkowe o ile w wyniku realizacji tego prawa uczestnik programu motywacyjnego nabywa prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki. Przez inne prawo majątkowe należy również rozumieć warranty subskrypcyjne, uprawniające ich posiadacza do objęcia akcji spółki.

Jak wskazał DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 29.03.2022 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.1200.2021.1.AMN: „Należy zauważyć, że wskazane w tym przepisie dwa najczęściej występujące instrumenty finansowe, które inkorporują prawo do objęcia lub nabycia akcji: papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają charakter przykładowego wskazania takich praw, z realizacji których możliwe jest faktyczne objęcie lub nabycie akcji. O tym, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są również inne sposoby nabywania akcji świadczy użycie w tym przepisie zwrotu „lub realizacji innych praw majątkowych”, co również odnosi się do realizacji praw z papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Przepis art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że definiując program motywacyjny ustawodawca miał na celu dopuszczenie wszelkich form faktycznego objęcia lub nabycia akcji przez osoby uprawnione”.

Mając na uwadze powyższe, warranty subskrypcyjne spełniają wszelkie przesłanki zakwalifikowania jako prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej stąd stanowią „inne prawa majątkowe”, o których mowa w art. 24 ust. 11b uPIT.

Zgodnie z art. 24 ust. 12a u PIT, przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczypospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, planowany do wprowadzenia przez Spółkę program motywacyjny stanowi program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w zw. z ust. 11b uPIT przez wzgląd, że:

  • X S.A. jest spółką akcyjną, z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
  • program został ustanowiony na podstawie uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia X S.A. jak również regulamin programu będzie przyjęty w drodze uchwały zarządu;
  • program skierowany będzie do osób uzyskujących od Spółki przychody ze stosunku pracy;
  • uczestnicy programu będą uprawnieni do objęcia warrantów subskrypcyjnych („innych praw majątkowych”), uprawniających do faktycznego objęcia akcji Spółki;
  • celem wprowadzenia programu jest zapewnienie optymalnych warunków dla wzrostu wyników finansowych Spółki oraz długoterminowego wzrostu wartości Spółki poprzez zaangażowanie osób, które odgrywają kluczową rolę w osiągnięciach Spółki.

Ad. 2

Zgodnie z art. 24 ust. 11 uPIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

-podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Zgodnie z art. 24 ust. 11a uPIT, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 uPIT.

W świetle powyższych regulacji należy przyjąć, że istotą programów motywacyjnych uregulowanych w uPIT jest odroczenie momentu powstania obowiązku podatkowego po stronie uczestnika takiego programu - przychód podlegający opodatkowaniu powstanie bowiem dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych (nabytych) przez podatnika w wyniku realizacji programu. Tym samym, wszelkie zdarzenia zaistniałe w następstwie wdrożenia/uczestnictwa w programie motywacyjnym inne niż odpłatne zbycie akcji są neutralne podatkowo. W konsekwencji objęcie Warrantów przez uczestnika programu nie będzie skutkować powstaniem po jego stronie przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Również objęcie akcji Spółki przez uczestnika programu na podstawie uprzednio objętych warrantów nie będzie skutkować powstaniem po jego stronie przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W momencie odpłatnego zbycia objętych lub nabytych akcji opodatkowaniu podlegać będzie dochód kalkulowany jako nadwyżka przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji nad wydatkami poniesionymi na ich objęcie lub nabycie.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 7 uPIT, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a uPIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych. Przychód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1ab pkt 1).

Zgodnie z powyższym odpłatne zbycie akcji objętych w ramach opisanego programu motywacyjnego będzie zaliczone do źródła przychodów – kapitały pieniężne.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 uPIT, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 uPIT, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów, rozliczenie uzyskanych przez uczestnika dochodów następuje w drodze samoopodatkowania. Tym samym na Spółce jako podmiocie organizującym przedmiotowy program, nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaprezentowane przez Spółkę stanowisko zarówno w zakresie pytania nr 1 jak i pytania nr 2 znajduje potwierdzenie w licznych interpretacja indywidualnych, tak np.:

  • z dnia 20.06.2024 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.319.2024.1.KKA oraz
  • z dnia 25.07.2024 r. sygn. 0112-KDWL.4011.51.2024.1.WS.

W powołanych powyżej interpretacjach DKIS wskazał: „Ponadto, warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Warto zaznaczyć, że sama okoliczność objęcia akcji w następstwie realizacji warrantów, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ww. ustawy. Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu motywacyjnego. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

  • z dnia 20.12.2023 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.653.2023.4.NM

Zgodnie z wyrażonym w niej stanowiskiem: „Podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Uczestników powstanie w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu Motywacyjnego A. W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów subskrypcyjnych, rozliczenie uzyskanych przez podatników dochodów nastąpi w drodze samoopodatkowania. W konsekwencji, na Państwu jako podmiocie organizującym przedmiotowy Program Motywacyjny A nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na żadnym etapie realizacji Programu Motywacyjnego A”.

Tożsame stanowiska odnajdujemy również w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • z dnia 12.01.2024 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.718.2023.2.JŚ;
  • z dnia 13.06.2023 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.324.2023.2.AK;
  • z dnia 06.06.2023 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.297.2023.1.PSZ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

  • określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
  • określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji, udzielający świadczenia (płatnik) - uzyskujący świadczenie (podatnik).

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Program motywacyjny został przy tym zdefiniowany w art. 24 ust. 11b ww. ustawy, zgodnie z którym:

Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Przywołane przepisy dotyczą „przesunięcia” momentu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach programu motywacyjnego (spełniającego warunki określone w tych przepisach) do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych (nabytych) przez podatnika w wyniku realizacji programu.

Jednocześnie przepisy te rozstrzygają, że przychody uzyskane w ramach programu motywacyjnego – niezależnie od ich związku ze stosunkiem zatrudnienia uczestnika programu lub działalnością wykonywaną osobiście przez uczestnika programu – podlegają opodatkowaniu w ramach źródła „kapitały pieniężne”.

Co istotne, przywołane przepisy mają zastosowanie, jeśli spółki, których akcje są obejmowane lub nabywane przez uprawnionych, mają siedzibę lub zarząd na terytorium:

  • państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
  • państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub
  • państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Stosownie bowiem do art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jak Państwo wskazali:

Zwyczajne Walne zgromadzenie Spółki przyjęło dnia 27.06.2024 r. uchwałę nr 15 w sprawie ustanowienia w Spółce programu motywacyjnego i ustalenia zasad jego przeprowadzenia (…).

Program realizowany będzie w drodze nieodpłatnego przyznania członkom personelu Spółki imiennych warrantów subskrypcyjnych (…). Zarząd działając w oparciu o postanowienie ww. uchwały oraz zgodę Rady Nadzorczej w tym zakresie, planuje uchwalić regulamin programu motywacyjnego dla kluczowych pracowników Spółki.

Zgodnie z przygotowanym projektem regulaminu celem wprowadzenia Programu jest zapewnienie optymalnych warunków dla wzrostu wyników finansowych Spółki oraz długoterminowego wzrostu wartości Spółki poprzez zaangażowanie osób, które odgrywają kluczową rolę w osiągnięciach Spółki. Program skierowany jest do kluczowych pracowników Spółki, przez których należy rozumieć osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę w Spółce na pełen etat, będące specjalistami ze swojej dziedziny, dysponujące unikatową wiedzą, doświadczeniem lub umiejętnościami, których utrata może doprowadzić do znacznego spadku wartości rynkowej Spółki, oraz osoby, które wspierają lub mogą wesprzeć Spółkę w zakresie rozwoju Spółki i poprawy realizacji przedmiotu jej działalności, w szczególności obejmujące stanowiska członka zarządu, menadżera, dyrektora, dyrektora działu, kierownika, kluczowego specjalisty.

Prawidłowo Państwo zatem ocenili, że w opisanych okolicznościach faktycznych program motywacyjny spełnia warunki uznania go za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b w zw. z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem:

  • program motywacyjny będzie utworzony przez spółkę akcyjną, której siedziba znajduje się w Polsce;
  • program motywacyjny zostanie utworzony na podstawie uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki;
  • osobami uprawnionymi będą osoby uzyskujące od spółki przychody ze źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • uczestnicy programu będą uprawnieni do objęcia warrantów subskrypcyjnych („innych praw majątkowych”), uprawniających do faktycznego objęcia akcji Spółki;
  • celem wprowadzenia programu jest zapewnienie optymalnych warunków dla wzrostu wyników finansowych Spółki oraz długoterminowego wzrostu wartości Spółki poprzez zaangażowanie osób, które odgrywają kluczową rolę w osiągnięciach Spółki.

Jest więc systemem wynagradzania utworzonym na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Spółki akcyjnej, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12.

Prawidłowo Państwo ocenili, że warranty subskrypcyjne spełniają wszelkie przesłanki zakwalifikowania jako prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej stąd stanowią „inne prawa majątkowe”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, do sytuacji uczestnictwa Osób Uprawnionych w Programie mają zastosowanie art. 24 ust. 11-11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem prawidłowa jest Państwa ocena, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Program będzie spełniał definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Uczestników powstanie w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach programu motywacyjnego. W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów subskrypcyjnych, rozliczenie uzyskanych przez podatników dochodów nastąpi w drodze samoopodatkowania. W konsekwencji, na Państwu, jako podmiocie organizującym przedmiotowy program motywacyjny nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na żadnym etapie realizacji programu motywacyjnego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w tej interpretacji. Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest określenie źródła i momentu powstania przychodu po stronie Uczestników Programu. Państwa wskazanie w tym zakresie potraktowano, jako niepodlegający ocenie element własnego stanowiska.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Państwa stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.