Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.713.2024.1.KKA

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.713.2024.1.KKA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłacaną pracownikom oraz praktykantom nagrodą w ramach Programu rekomendacji. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka, Wnioskodawca,X) jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej X (dalej: Grupa X, Grupa), która jest niekwestionowanym liderem w dziedzinie…., a także….. Technologie, nad którymi pracuje Grupa dotyczą w szczególności….. Spółki grupy X generują łącznie przychody w wysokości około (...) rocznie i zatrudniają około (...) pracowników na całym świecie.

Spółka w Polsce została utworzona w (...) r. prowadząc działalność w zakładzie w A w województwie ….. Zakład działa w szczególności jako zaawansowane centrum…., jak również (...) centrum produkcyjne Grupy X.

Spółka w związku ze stałym zapotrzebowaniem na specjalistów określonych specjalności oraz trudnościami rynkowymi w pozyskiwaniu nowych pracowników prowadzi tzw. Program Rekomendacji Pracowników (dalej również: Program). Ma on na celu przede wszystkim zwiększenie skuteczności rekrutacji nowych pracowników.

Do udziału w Programie kwalifikują się zarówno pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę, w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu, jak i praktykanci zatrudnieni w oparciu o umowy zlecenie (osoby polecające). Spółka nie zawiera umów o dzieło jako samodzielnych tytułów współpracy, choć zdarza się, że z pracownikami Spółki są zawierane dodatkowo takie umowy w sytuacjach realizacji dzieł, wykraczających poza przedmiot umowy o pracę. Z programu wyłączone są określone stanowiska/funkcje, takie jak Zarząd, Dyrektorzy, Wiceprezesi oraz pracownicy działów HR, a także osoby uczestniczące w procesie podejmowania decyzji o zatrudnianiu dla danego otwartego stanowiska. Z programu wyłączone przedmiotowo są też określone typy rekomendacji (przykładowo nie są kwalifikowane rekomendacje osób będących byłymi pracownikami Spółki lub osób, z którymi Spółka miałaby podjąć współpracę w charakterze praktykantów). Rekomendacje są dokonywane przy użyciu systemu on-line wspierającego rekrutację w X. Otwarte stanowiska, podlegające Programowi są publikowane w Intranecie X, w zakładce „….”:

Aktualnie, za rekomendację kandydata do Spółki osobie polecającej przysługuje jednorazowa nagroda (premia pieniężna) w wysokości zależnej od rodzaju stanowiska, na które zatrudniani są kandydaci, tj.:

·za polecenie kandydata zatrudnionego na stanowiska bezpośrednio produkcyjne (…) w wysokości 3 000 zł brutto;

·za polecenie kandydata zatrudnionego na stanowiska nieprodukcyjne (….) w wysokości 10 000 zł brutto.

Wysokość nagrody jest wypłacana w całości w terminie 60 dni po rozpoczęciu pracy nowo zatrudnionego Pracownika.

Warunkiem otrzymania premii jest zarekomendowanie kwalifikującego się do Programu kandydata, który następnie zostanie zatrudniony w ramach Rekomendacji Pracowników.

Zasady działania Programu Rekomendacji Pracowniczych określone są w Polityce i podane do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie, tj. na dedykowanej wewnętrznej platformie do zarządzania zasobami ludzkimi …... Nie są one określone/wskazane ani w umowach o pracę, ani w umowach zlecenia zawieranych z praktykantami.

Aktualnie, jednorazowa nagroda (premia pieniężna) nabyta z tytułu rekomendacji pracowniczej stanowi przychód pracownika, który jest oskładkowany i opodatkowany oraz przychód z działalności wykonywanej osobiście dla osoby współpracującej ze Spółką w charakterze praktykanta w oparciu o umowę zlecenia (zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 Ustawy o PDOF).

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka powinna zaprzestać pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu Rekomendacji Pracowników na rzecz osób polecających, które są zatrudnione w oparciu o umowę o pracę oraz praktykantów, z którymi zawierane są umowy zlecenia i powinna potraktować nagrody (premie pieniężne) jako przychód z innego źródła zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PDOF?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka powinna zaprzestać pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu Rekomendacji Pracowników na rzecz osób polecających, które są zatrudnione w oparciu o umowę o pracę oraz praktykantów, z którymi zawierane są umowy zlecenia i powinna potraktować nagrody (premie pieniężne) jako przychody z innego źródła na bazie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PDOF.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, zasadnym będzie zaprzestanie pobierania przez Spółkę jako płatnika, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu Rekomendacji Pracowniczych na rzecz osób polecających (pracowników zatrudnionych w ramach umowy o pracę oraz praktykantów, którymi zawierane są umowy zlecenia) z uwagi na fakt, iż przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PDOF.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przedmiotowy Program w X nie jest związany z wykonywaniem pracy przez pracowników na rzecz Spółki oraz nie jest związany z realizacją zleceń przez praktykantów (z którymi Spółka zawiera umowy zlecenia).

Program ten nie wiąże się z wykonywaniem określonej pracy lub zleceń na rzecz podmiotu wypłacającego świadczenie, a więc nie jest ekwiwalentem na wykonywaną pracę. Zasady działania Programu są określone w Polityce i podane do wiadomości na wewnętrznej platformie Spółki.

W konsekwencji, przysporzenie otrzymywane przez osoby polecające w ramach Programu nie powinno być uznane za element wynagrodzenia za pracę i tym samym zakwalifikowane jako przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 (a w stosunku do praktykantów współpracujących ze Spółką w oparciu o umowy zlecenia przychód z działalności wykonywanej osobiście – art. 10 ust. 1 pkt 2).

To powoduje, że Wnioskodawca w stosunku do osoby polecającej nie pełni roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych a więc nie jest zobowiązany pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości wypłaconej nagrody.

Przychód z tytułu nagrody będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 Ustawy o PDOF.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stanowisko o kwalifikacji nagród w ramach podobnych programów poleceń jako przychodów z i nich źródeł jest prezentowane przez Dyrektora KIS w interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

·w interpretacji indywidualnej z dnia 30 lipca 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.595.2024.1.DJ;

·w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lipca 2023 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.388.2023.3.JG.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt, że Program Rekomendacji Pracowniczych jest skierowany zarówno do pracowników Spółki, jak i współpracujących ze Spółką w oparciu o umowy zlecenie praktykantów oraz ze względu na fakt, że zasady działania Programu określone są w Polityce i podane do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie, tj. na dedykowanej wewnętrznej platformie do zarządzania zasobami ludzkimi ….. (nie są one określone/wskazane w umowie o pracę czy też w umowie zlecenia) - to wypłacone świadczenie osobom polecającym (tj. pracownikom Spółki zatrudnionym w ramach umowy o pracę lub praktykantom współpracującym w ramach umów zlecenia) stanowi dla nich przychód ze źródła przychodu – „inne źródła”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PDOF. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowym działaniem będzie zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:

- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

- działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

- przychody z innych źródeł (pkt 9).

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do treści z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy w opisanej sprawie prawidłowym działaniem będzie niepobieranie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu Rekomendacji Pracowników na rzecz osób polecających, które są zatrudnione w oparciu o umowę o pracę oraz praktykantów, z którymi zawierane są umowy zlecenia i potraktowanie nagrody jako przychód z innego źródła zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że świadczenia pieniężne, o których mowa we wniosku stanowią dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że zasady działania Programu Rekomendacji Pracowniczych określone są w Polityce i podane do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie, tj. na dedykowanej wewnętrznej platformie do zarządzania zasobami ludzkimi ….. Nie są one określone/wskazane ani w umowach o pracę, ani w umowach zlecenia zawieranych z praktykantami.

Mając na uwadze, że Program Rekomendacji Pracowniczych jest skierowany do różnych grup uczestników, bowiem rekomendującymi kandydatów na stanowiska pracownicze w procesie rekrutacyjnym mogą być zarówno Państwa pracownicy zatrudnieni w ramach umowy o pracę, jak i praktykanci zatrudnieni na podstawie umów zlecenia oraz ze względu na fakt, że zasady działania programu rekomendacji pracowniczych określone są w Polityce i podane do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty i nie są one określone/wskazane w umowie o pracę czy też w umowie cywilnoprawnej - to uznać należy, że świadczenie wypłacane osobom zatrudnionym w ramach umowy o pracę lub praktykantom współpracującym w ramach umów cywilnoprawnych stanowi dla nich przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy.

W świetle powołanych przepisów, zgodzić się zatem z Państwem należy, że w przedstawionej sytuacji prawidłowym działaniem jest zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu Rekomendacji Pracowniczych na rzecz osób polecających, które są zatrudnione w oparciu o umowę o pracę oraz praktykantów, z którymi zawierane są umowy zlecenia.

Powyższe oznacza również, że ciąży na Państwu jedynie obowiązek informacyjny, tj. obowiązek sporządzenia i przekazania wskazanym w pytaniu osobom polecającym oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.