Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.800.2024.3.MM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 14 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 stycznia 2025 r. (wpływ 7 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Jako spółka są Państwo w Polsce podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od całości Państwa dochodów. Od wielu lat są Państwo zakładem pracy chronionej (ZPChr).

Prowadzą Państwo w Państwa spółce kilka rodzajów działalności, w tym: produkcję odzieży (głównie usługi przerobu z materiału powierzonego od kontrahenta), usługi dozoru i czystości (sprzątania), usługi wynajmu nieruchomości.

Kilka lat temu zarząd spółki podjął uchwałę o wydzieleniu organizacyjnym ww. działalności. Znalazło to odzwierciedlenie między innymi:

·w strukturze organizacyjnej; kto komu podlega i jakie ma kompetencje,

·w Polityce rachunkowości spółki.

Są Państwo właścicielami kilku nieruchomości. Siedziba Państwa spółki mieści się w budynku wybudowanym kilka lat temu, jako budynek produkcyjno-magazynowy z zapleczem socjalnym i biurowym. W budynku tym, w części biurowej, znajdują się w szczególności: biura zarządu, księgowości, kadr, pomieszczenia zajęte na działalność usług dozoru.

Państwa spółka prowadzi ewidencję księgową kosztów na kontach zespołu „4” – kosztach rodzajowych oraz na kontach zespołu „5” – układu kalkulacyjnego. Konta kosztów „amortyzacji”, „zużycia materiałów i energii” itd. są następnie dzielone i przypisane w ewidencji do danej działalności „5”. W ten sposób są Państwo w stanie określić wartość łącznych kosztów operacyjnych odrębnie na każdą działalność.

Przychody ze sprzedaży oraz inne przychody także mają Państwo wyodrębnione na kontach dla każdej Państwa działalności. Dlatego mogą Państwo ustalić wyniki finansowe na każdej działalności osobno.

Ewidencja składników majątku, zobowiązań:

-   w ewidencji środków trwałych mają Państwo określone, do której działalności dany środek trwały jest przypisany. Prowadzą Państwo osobne konta wartości początkowych i umorzeń środków trwałych dla poszczególnych działalności;

-   dla rozrachunków z kontrahentami mają Państwo w ewidencji przypisane atrybuty pozwalające na odrębne zestawienie rozrachunków dla każdej działalności.

Podobnie mają Państwo ewidencjonowane inne składniki aktywów i pasywów.

Stąd na podstawie Państwa ewidencji jesteście Państwo w stanie wyodrębnić składniki majątku i zobowiązań dla każdej działalności osobno.

Od początku 2025 roku planują Państwo przejść na tworzenie ZFRON od zaliczek PIT na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy o PIT.

W trakcie 2025 roku prawdopodobnie utracą Państwo status zakładu pracy chronionej (ZPChr).

Następnie, tj. już po utracie statusu ZPChr zamierzają Państwo podzielić Państwa spółkę zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych (podział przez wyodrębnienie) na kilka spółek z o.o. Do nowo utworzonych spółek przejdą działalności:

a) spółka 1 – usługi dozoru i czystości;

b) spółka 2 – produkcja.

Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych spółka dzielona stanie się wyłącznym 100%-towym udziałowcem nowo zawiązanych spółek.

Celem podziału Państwa spółki jest:

1) przygotowanie działalności usług dozoru i czystości (spółka 1) lub działalności produkcyjnej (spółka 2) do sprzedaży potencjalnemu inwestorowi.

Państwa spółka była już w przeszłości przedmiotem badania tzw. due diligence. Inwestor interesował się przejęciem właśnie działalności usług dozoru i sprzątania. Państwo z kolei byli zainteresowani zatrzymaniem innych składników aktywów i pozostałych działalności Państwa spółki. Żeby sprzedać prowadzony biznes wraz z rynkiem, czynnymi kontraktami, muszą Państwo sprzedać udziały w spółce. Sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) tutaj nie wystarczy. Umowy z klientami, w tym zawarte po wygranych w przetargach publicznych, nie przejdą automatycznie przy zwykłej sprzedaży ZCP.

2) bezpieczeństwo danej spółki po podziale w razie ewentualnych strat zagrażających funkcjonowaniu innej spółki (innej działalności).

Zamierzają Państwo podzielić spółkę tak, żeby wszystkie spółki po podziale były rentowne i mogły samodzielnie operować w dającej się przewidzieć przyszłości. Zdają sobie Państwo jednak sprawę z zagrożeń, na które mają Państwo ograniczony wpływ. Dlatego wolą Państwo wydzielić działalności do odrębnych spółek, żeby rozdzielić ryzyka gospodarcze związane z każdą działalnością z osobna.

3) poprawa efektywności funkcjonowania każdej z działalności spółki.

Przy kilku działalnościach w jednej spółce zdarza się, że działalności różnią się znacznie stopniem rentowności albo nawet, że jedna działalność pracuje na utrzymanie drugiej. Do tego dochodzi pula kosztów ogólnych, których nie da się przypisać do danego działu. Po podziale spółki koszty ogólne będą bardziej dookreślone. Kierownictwo każdej spółki będzie mogło dokładniej pokazać, jakie wyniki przynoszą ich działalności. Może to zmotywować do bardziej efektywnego gospodarowania w poszczególnych spółkach.

Wszystkie nieruchomości pozostaną w dzielonej spółce. Nowo utworzone na skutek podziału spółki będą najmować zajmowane pomieszczenia na swoje działalności: usługi dozoru i czystości oraz działalność produkcyjną. W dzielonej spółce pozostaną co najmniej pracownicy działu nieruchomości: obecnie 1,5 etatu.

Nowo powstałe spółki przejmą w szczególności: prawo do nazwy i logo firmy spółki dzielonej, pracowników działalności usług dozoru i czystości, pracowników produkcji, ruchome środki trwałe i wyposażenie przypisane odpowiednio do rodzaju działalności, należności i zobowiązania związane z działalnościami (w tym zobowiązania z tytułu wynagrodzeń, z tytułu ZUS i PIT od niewypłaconych jeszcze wynagrodzeń), kontrakty realizowane w ramach usług dozoru i czystości oraz działalności produkcyjnej.

Nowo powstałe spółki przejmą także w części środki pieniężne oraz odpowiednio zobowiązania zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON) proporcjonalnie do liczby pracowników niepełnosprawnych, którzy przejdą w ramach podziału do tych nowych spółek.

W planie podziału przypiszą Państwo nowo powstałym spółkom również prawo do przekazywania części (lub całości) pobranych zaliczek PIT na ZFRON zgodnie z art. 38 ust. 2a-2c ustawy o PIT oraz w związku z art. 93c ustawy Ordynacja podatkowa.

Stan przygotowań do podziału spółki.

Aktualnie przygotowują Państwo projekty dokumentów potrzebnych do rozpoczęcia procedury podziału spółki, w szczególności: plan podziału, zmiany do umowy spółki dzielonej, projekty umów nowo zawiązanych spółek, projekt uchwały o podziale.

W uzupełnieniu wniosku odpowiedzieli Państwo na następujące pytania:

a)jakie składniki materialne i niematerialne składają się na poszczególne wyodrębnione w Państwa strukturze działalności; proszę dokładnie wskazać, jakie rodzajowo składniki majątkowe i niemajątkowe zostaną w ramach wyodrębnienia przeniesione na nowo utworzone spółki, a jakie pozostaną w spółce dzielonej?

Składniki materialne i niematerialne składające się na poszczególne wyodrębnione w spółce działalności, wg projektu planu podziału:

usługi Ochrony oraz usługi Czystości

„A) aktywa i pasywa spółki dzielonej przypadające spółce nowo zawiązanej „(…) <Usługi>” sp. z o.o.:

·   prawo do używania firmy „(…)” w nazwie oraz w działalności spółki nowo zawiązanej,

·   wartości niematerialne i prawne oznaczone w ewidencji spółki dzielonej jako przeznaczone do działalności usług ochrony lub czystości, lub faktycznie używane w tych działalnościach, jeżeli pominięto je w ewidencjach, w tym: <>,

·   środki trwałe oraz środki trwałe w budowie oznaczone w ewidencji spółki dzielonej jako przeznaczone do działalności usług ochrony lub czystości, (..), w tym: <>

Wyłączeniu ze środków trwałych przypadających spółce nowo zawiązanej podlegają: <numery inwentarzowe> ze względu na brak ich faktycznego lub wyłącznego wykorzystywania w działalnościach usług Ochrony lub Czystości, albo ze względu na przyjętą strategię reorganizacji działalności.

·   zapas materiałów wyróżnionych w ewidencji spółki dzielonej jako przeznaczone do działalności usług ochrony lub czystości,

·   wyposażenie osób, stanowisk pracy związanych z usługami ochrony lub czystości, odpisane wcześniej w koszty jako zużycie materiałów,

·   należności z tytułu dostaw usług ochrony lub usług czystości,

·   należności z tytułu dofinansowania od PFRON-u za pracowników niepełnosprawnych przechodzących do nowo zawiązanej spółki w ramach podziału spółki dzielonej, tylko w części dotyczącej wynagrodzeń tych pracowników niewypłaconych do dnia poprzedzającego podział spółki;

·   inne należności cywilne związane z działalnościami usług ochrony lub czystości,

·   polisy ubezpieczeniowe i wynikające z nich prawa i obowiązki związane z działalnościami usług ochrony lub usług czystości, w tym: <>,

·   umowy z klientami usług ochrony i czystości wraz z bazą tych klientów,

·   umowy związane z zatrudnieniem osób w działalności usług ochrony lub czystości; (…),

·   prawo do używania, za ustalonym w odrębnej umowie najmu wynagrodzeniem, dotychczas zajmowanych pomieszczeń w działalności ochrony i czystości, znajdujących się w nieruchomościach należących do spółki dzielonej i pozostających własnością spółki dzielonej po podziale,

·   inne prawa i obowiązki cywilne wynikające z umów związanych z ww. działalnościami A),

·   zobowiązania z tytułu dostaw i usług, związane z działalnością w zakresie usług ochrony lub czystości (...),

·   zobowiązania z tytuły wynagrodzeń i zasiłków osób zatrudnionych przechodzących do nowo zawiązanej spółki w ramach podziału spółki dzielonej,

·   zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych w wartości proporcjonalnie do liczby etatów osób niepełnosprawnych związanych z działalnością usług ochrony lub czystości w liczbie etatów ogółem na dzień podziału,

·   zobowiązania z tytułu podatków, ZUS oraz PFRON i ZFRON dotyczących wynagrodzeń pracowników działalności usług ochrony i czystości, tylko w części dotyczącej wynagrodzeń tych pracowników niewypłaconych do dnia poprzedzającego podział spółki,

·   zobowiązania wobec urzędu skarbowego (PIT-4), ZUS-u, PFRON-u i ZFRON-u dotyczące wynagrodzeń wypłaconych do dnia poprzedzającego podział pozostają zobowiązaniami spółki dzielonej,

·   rozliczenia międzyokresowe dotyczące działalności usług ochrony i czystości,

·   zobowiązania finansowe (kredyty, pożyczki, leasingi) związane z finansowaniem działalności usług ochrony lub usług czystości, w tym związane z nabyciem środków trwałych wydzielanych do nowo zawiązanej spółki (...).

Spółce nowo zawiązanej „(…) <Usługi>” sp. z o.o. przypadają także:

-   zezwolenia, koncesje i ulgi związane z działalnością usług ochrony lub czystości, w tym:

a) kontynuacja praw i obowiązków płatnika podatku dochodowego od wynagrodzeń związana z utratą statusu zakładu pracy chronionej przez spółkę dzieloną, w zakresie tworzenia zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych z zaliczek PIT zgodnie z art. 38 ust. 2a–2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; prawo do kontynuacji tworzenia ZFRON zostanie utrzymany także w spółce dzielonej,

b) koncesja na działalność ochrony osób i mienia,

-   niezbędne środki pieniężne pozwalające na samodzielne prowadzenie działalności w nowej spółce.

działalność produkcyjna

B) aktywa i pasywa spółki dzielonej przypadające spółce nowo zawiązanej „(…) <Produkcja>” sp. z o.o.: odpowiednio jw. dla „(…) <Usługi>” sp. z o.o. tylko związane z działalnością produkcyjną.

W spółce dzielonej pozostaną w szczególności:

-wszystkie nieruchomości oraz inne środki trwałe związane z działalnością nieruchomościową lub nieobjęte pozostałymi działalnościami spółki wymienionymi w planie podziału,

-wartości niematerialne i prawne związane z działalnością bieżącą i planowaną wynajmu/dzierżawy nieruchomości,

-wyposażenie osób, stanowisk pracy związanych z usługami wynajmu nieruchomości, odpisane wcześniej w koszty jako zużycie materiałów,

-należności z tytułu dostaw i usług związane z nieruchomościami,

-zobowiązania z tytułu dostaw i usług związane z nieruchomościami,

-należności publiczno-prawne ogólne spółki lub wymienione wyżej w cytowanym planie podziału,

-zobowiązania publiczno-prawne ogólne spółki lub wymienione wyżej w cytowanym planie podziału,

-zobowiązania finansowe, kredyty i leasingi, związane z nieruchomościami lub z działalnością ogólną spółki,

-środki pieniężne.

b)czy działalności, jakie zostaną w ramach podziału przez wyodrębnienie przeniesione na nowo utworzone spółki oraz działalność, jaka pozostanie w spółce dzielonej, będą na dzień poprzedzający podział przez wyodrębnienie wyodrębnione w Państwa Spółce pod kątem:

-organizacyjnym (w jaki sposób wyodrębnienie to będzie się przejawiało),

-finansowym (w jaki sposób wyodrębnienie to będzie się przejawiało),

-funkcjonalnym (w jaki sposób wyodrębnienie to będzie się przejawiało)?

Wyodrębnienie na dzień poprzedzający podział:

-    ORGANIZACYJNE

„Kilka lat temu zarząd spółki podjął uchwałę o wydzieleniu organizacyjnym ww. działalności. Znalazło to odzwierciedlenie między innymi: w strukturze organizacyjnej; kto komu polega i jakie ma kompetencje; w Polityce rachunkowości spółki”.

-FINANSOWE

„Państwa spółka prowadzi ewidencję księgową kosztów na kontach zespołu „4” – kosztach rodzajowych oraz na kontach zespołu „5” – układu kalkulacyjnego. Konta kosztów „amortyzacji”, „zużycia materiałów i energii” itd. są następnie dzielone i przypisane w ewidencji do danej działalności „5”. W ten sposób jesteście Państwo w stanie określić wartość łącznych kosztów operacyjnych odrębnie na każdą działalność. Przychody ze sprzedaży oraz inne przychody także maja Państwo wyodrębnione na kontach dla każdej Państwa działalności. Dlatego mogą Państwo ustalić wyniki finansowe na każdej działalności osobno.

Ewidencja składników majątku, zobowiązań;

-w ewidencji środków trwałych mają Państwo określone, do której działalności dany środek trwały jest przypisany.

Prowadzą Państwo osobne konta wartości początkowych i umorzeń środków trwałych dla poszczególnych działalności;

-dla rozrachunków z kontrahentami mają Państwo w ewidencji przypisane atrybuty pozwalające na odrębne zestawienie rozrachunków dla każdej działalności.

Podobnie mają Państwo ewidencjonowane inne składniki aktywów i pasywów.

Stąd na podstawie Państwa ewidencji jesteście Państwo w stanie wyodrębnić składniki majątku i zobowiązań dla każdej działalności osobno”.

-FUNKCJONALNE

„Prowadzą Państwo w spółce wyodrębnione organizacyjnie działalności. Działalności mają swoich kierowników, pracowników, przypisany majątek oraz zobowiązania. (…)

Podział spółki zaplanowali Państwo tak, żeby spółka po podziale oraz wyodrębnione działalności do nowo powstałych spółek były rentowne i mogły dalej samodzielnie funkcjonować”.

Każdy z Państwa rodzajów działalności obejmuje niezbędne składniki do samodzielnego prowadzenia określonego rodzaju działalności; usługowej lub produkcyjnej. Po podziale spółki będą w stanie kontynuować biznesy, każda w swoim zakresie.

c)czy poszczególne rodzaje działalności będą wyodrębnione w Państwa strukturze jako oddział, dział itp.?

Wyodrębnienie w strukturze

„Kilka lat temu zarząd spółki podjął uchwałę o wydzieleniu organizacyjnym ww. działalności. Znalazło to odzwierciedlenie między innymi: w strukturze organizacyjnej; kto komu podlega i jakie ma kompetencje; (…)”.

Poszczególne działalności funkcjonują dzisiaj jako odrębne działy, w tym mają swoich kierowników.

d)czy do poszczególnych działalności przypisani są również pracownicy?

PRACOWNICY w działach.

„Kilka lat temu zarząd spółki podjął uchwałę o wydzieleniu organizacyjnym ww. działalności. Znalazło to odzwierciedlenie między innymi: w strukturze organizacyjnej; kto komu podlega i jakie ma kompetencje; (…)”.

„Państwa spółka prowadzi ewidencję księgową kosztów na kontach zespołu „4” oraz na kontach zespołu „5” – układu kalkulacyjnego. Konta kosztów (..) są następnie dzielone i przypisane w ewidencji do danej działalności „5”. Skutkiem tego każdy dział ma osobno księgowane swoje listy płac i inne pochodne kosztów wynagrodzeń.

e)czy nowo utworzone spółki przejmą pracowników w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465)?

Przejęcie pracowników art. 231 Kodeksu pracy.

Tak, nowo utworzone spółki przejmą pracowników w trybie art. 231 kodeksu pracy.

f)czy poszczególne wyodrębnione w Państwa strukturze organizacyjnej działalności mogłyby samodzielnie funkcjonować bez angażowania składników majątkowych z zewnątrz?

Samodzielne funkcjonowanie działalności

Wyodrębnione działalności mogłyby samodzielnie funkcjonować bez angażowania składników majątkowych z zewnątrz z zastrzeżeniem, że:

a)zajmowane pomieszczenia w nieruchomościach spółki dzielonej będą używane na podstawie odrębnych umów najmu,

b)poszczególne działalności korzystają i będą korzystać z umów leasingowych, np. maszyn lub środków transportu.

g)jakie są uzasadnione przyczyny ekonomiczne planowanego podziału przez wydzielenie?

„Celem podziału Państwa spółki jest:

1)przygotowanie działalności usług dozoru i czystości (spółka 1) lub działalności produkcyjnej (spółka 2) do sprzedaży potencjalnemu inwestorowi

Państwa spółka była już w przeszłości przedmiotem badania tzw. due diligence. Inwestor interesował się przejęciem właśnie działalności usług dozoru i sprzątania. Państwo z kolei byli zainteresowani zatrzymaniem innych składników aktywów i pozostałych działalności Państwa spółki. Żeby sprzedać prowadzony biznes wraz z rynkiem, czynnymi kontraktami, muszą Państwo sprzedać udziały w spółce. Sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) tutaj nie wystarczy. Umowy z klientami, w tym zawarte po wygranych w przetargach publicznych, nie przejdą automatycznie przy zwykłej sprzedaży ZCP.

2)bezpieczeństwo danej spółki po podziale w razie ewentualnych strat zagrażających funkcjonowaniu innej spółki (innej działalności)

Zamierzają Państwo podzielić spółkę tak, żeby wszystkie spółki po podziale były rentowne i mogły samodzielnie operować w dającej się przewidzieć przyszłości. Zdają sobie Państwo jednak sprawę z zagrożeń, na które mają Państwo ograniczony wpływ. Dlatego wolą Państwo wydzielić działalności do odrębnych spółek, żeby rozdzielić ryzyka gospodarcze związane z każdą działalnością z osobna.

3)poprawa efektywności funkcjonowania każdej z działalności spółki

Przy kilku działalnościach w jednej spółce zdarza się, że działalności różnią się znacznie stopniem rentowności albo nawet, że jedna działalność pracuje na utrzymanie drugiej. Do tego dochodzi pula kosztów ogólnych, których nie da się przypisać do danego działu. Po podziale spółki koszty ogólne będą bardziej dookreślone. Kierownictwo każdej spółki będzie mogło dokładniej pokazać, jakie wyniki przynoszą ich działalności. Może to zmotywować do bardziej efektywnego gospodarowania w poszczególnych spółkach”.

h)do jakich podmiotów zostaną przeniesione wyodrębnione przez Państwa części przedsiębiorstwa spółki dzielonej?

Projekt planu przekształcenia: „Spółki uczestniczące w podziale (..), Spółki nowo zawiązane: (..) Firma spółki: „(…) <Usługi>” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, siedziba spółki: (…); Firma spółki: „(…) <Produkcja>” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, siedziba spółki: (…)”.

Pytania

1.  Czy w przypadku planowanego podziału spółki przez wyodrębnienie:

a) majątek przejmowany na skutek podziału: spółka 1 – działalność usług dozoru i czystości oraz osobno spółka 2 – działalność produkcyjna,

b) majątek pozostający w spółce – działalność wynajmu nieruchomości,

czyli majątek każdej spółki osobno będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych (Państwa zdaniem adekwatny jest art. 5a p. 4) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?

2. Czy nowo utworzone spółki będą miały prawo kontynuować przekazywanie kwot pobranych zaliczek PIT na ZFRON na podstawie art. 38 ust. 2a-2c ustawy o PIT oraz na podstawie art. 93c ustawy Ordynacja podatkowa?

Pytanie nr 1 wynika z uzupełnienia wniosku.

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – prowadzą Państwo w spółce wyodrębnione organizacyjnie działalności. Działalności mają swoich kierowników, pracowników, przypisany majątek oraz zobowiązania. Jesteście Państwo w stanie określić dla poszczególnych działalności wyniki finansowe oraz wartości aktywów i pasywów. Podział spółki zaplanowali Państwo tak, żeby spółka po podziale oraz wyodrębnione działalności do nowo powstałych spółek były rentowne i mogły dalej samodzielnie funkcjonować. Wszystkie nieruchomości pozostaną dalej po podziale w dzielonej spółce. Z drugiej strony nowo powstałe spółki będą mieć zapewnione pomieszczenia na podstawie umów najmu.

Dlatego, Państwa zdaniem, w przypadku planowanego podziału spółki przez wyodrębnienie:

a)majątek przejmowany na skutek podziału: spółka 1 – działalność usług dozoru i sprzątania oraz osobno spółka 2 – działalność produkcyjna,

b)majątek pozostający w spółce – działalność wynajmu nieruchomości,

każdy z nich będzie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych; w tym art. 5a p. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W Państwa ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – do każdej z nowo powstałych spółek przejdą pracownicy wraz z wyposażeniem w ruchome środki trwałe, narzędzia, materiały i inne składniki majątku przydzielone w planie podziału odpowiednio do danego rodzaju działalności. Spółki te będą kontynuować działalność po spółce dzielonej, w tym przy udziale przejętych pracowników niepełnosprawnych. Każda z nowo powstałych spółek będzie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, która przed podziałem będzie wchodzić w skład osoby prawnej – płatnika podatku PIT od wynagrodzeń pracowników. Przepisy o tworzeniu ZFRON przez płatnika, który utracił status ZPChr, stosuje się przez następne 5 lat.

Dlatego, Państwa zdaniem, nowo powstałe spółki będą miały prawo kontynuować przekazywanie kwot pobranych zaliczek na ZFRON na podstawie art. 38 ust. 2a-2c ustawy o PIT oraz na postawie art. 93c ustawy Ordynacja podatkowa.

Stanowisko do pytania nr 1 wynika z uzupełnienia wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zagadnienie podziału spółek jest uregulowane ustawą z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

Spółkę kapitałową i spółkę komandytowo-akcyjną można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych lub spółek komandytowo-akcyjnych. Nie jest dopuszczalny podział spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej, jeżeli kapitał zakładowy nie został pokryty w całości.

Ustawą z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1705) wprowadzone zostały zmiany dotyczące m.in. nowego rodzaju podziału spółek, tj. podziału przez wyodrębnienie. Definicja nowego typu podziału została uwzględniona w art. 529 § 1 w dodawanym pkt 5 Kodeksu spółek handlowych.

W myśl art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu spółek handlowych:

Podział spółki może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).

Zgodnie z art. 529 § 2 Kodeksu spółek handlowych:

Do podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej. W przypadku podziału przez wyodrębnienie nie stosuje się przepisów art. 534 § 1 pkt 2, 3-5 i 8, art. 536 § 1, art. 537, art. 538 i art. 541 § 5.

Na mocy art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych:

§ 1. Spółka dzielona zostaje rozwiązana bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego w dniu wykreślenia jej z rejestru (dzień podziału).

§ 2. Przepis § 1 nie dotyczy podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie. Wydzielenie albo wyodrębnienie nowej spółki następuje w dniu jej wpisu do rejestru. W przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na spółkę istniejącą wydzielenie albo wyodrębnienie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej lub emisji przez spółkę przejmującą nowych akcji bez wartości nominalnej (dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia).

Zgodnie z art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału.

W myśl art. 531 § 2 Kodeksu spółek handlowych:

Na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną powstałą w związku z podziałem przechodzą z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

W przypadku podziału przez wyodrębnienie dochodzi do transferu w drodze sukcesji uniwersalnej.

Prawa i obowiązki następców prawnych reguluje ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Stosownie do art. 93c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej:

§ 1. Osoby prawne lub spółki komandytowo-akcyjne przejmujące albo osoby prawne lub spółki komandytowo-akcyjne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej lub spółki komandytowo-akcyjnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku.

§ 2. Przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie – także majątek osoby prawnej lub spółki komandytowo-akcyjnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle brzmienia art. 93c Ordynacji podatkowej – sukcesja podatkowa przewidziana jest dla podziału, podziału przez wydzielenie, jak również dla podziału przez wyodrębnienie. Warunkiem sukcesji podatkowej jest, aby majątek przejmowany na skutek podziału stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Ponadto przy podziale przez wydzielenie lub wyodrębnienie warunkiem sukcesji podatkowej jest, aby majątek spółki dzielonej po podziale stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Dla oceny, czy część wydzielana i część pozostająca w spółce są zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa należy posłużyć się definicją z art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu:

Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z art. 5a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Zgodnie natomiast z art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5) koncesje, licencje i zezwolenia;

6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8) tajemnice przedsiębiorstwa;

9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jak wynika z powołanej definicji, przedsiębiorstwo jest zespołem składników majątkowych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Przez „zespół” należy rozumieć zbiór składników, między którymi istnieją powiązania pozwalające uznać go za funkcjonalną całość. Przeznaczeniem tego zespołu jest prowadzenie działalności gospodarczej, a zatem powiązania pomiędzy jego elementami wynikają z funkcji pełnionych w działalności. W sytuacji, gdy w ramach przedsiębiorstwa są prowadzone działalności gospodarcze w różnych zakresach, to przy odpowiednim zorganizowaniu tych zakresów działalności możliwym jest wyodrębnienie zorganizowanych części przedsiębiorstwa.

Stosownie do art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

·stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);

·jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie;

·jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych;

·mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Na podstawie powyższego wskazuję, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Uznanie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa możliwe jest zatem w sytuacji jednoczesnego spełnienia wszystkich przesłanek określonych w powołanym przepisie.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zakładem pracy chronionej. Prowadzą Państwo kilka rodzajów działalności, w tym: produkcję odzieży, usługi dozoru i czystości, usługi wynajmu nieruchomości. Kilka lat temu Państwa zarząd podjął uchwałę o wydzieleniu organizacyjnym tych działalności. Znalazło to odzwierciedlenie między innymi w strukturze organizacyjnej oraz w polityce rachunkowości. Są Państwo właścicielami kilku nieruchomości. Prowadzą Państwo ewidencję księgową kosztów na kontach zespołu „4” – kosztach rodzajowych oraz na kontach zespołu „5” – układu kalkulacyjnego. Konta kosztów „amortyzacji”, „zużycia materiałów i energii” itd. są następnie dzielone i przypisane w ewidencji do danej działalności „5”. W ten sposób są Państwo w stanie określić wartość łącznych kosztów operacyjnych odrębnie na każdą działalność. Przychody ze sprzedaży oraz inne przychody także mają Państwo wyodrębnione na kontach dla każdej Państwa działalności. Dlatego mogą Państwo ustalić wyniki finansowe na każdej działalności osobno. Ponadto w ewidencji środków trwałych mają Państwo określone, do której działalności dany środek trwały jest przypisany. Prowadzą Państwo osobne konta wartości początkowych i umorzeń środków trwałych dla poszczególnych działalności. Dla rozrachunków z kontrahentami mają Państwo w ewidencji przypisane atrybuty pozwalające na odrębne zestawienie rozrachunków dla każdej działalności. Podobnie mają Państwo ewidencjonowane inne składniki aktywów i pasywów. Stąd na postawie Państwa ewidencji jesteście Państwo w stanie wyodrębnić składniki majątku i zobowiązań dla każdej działalności osobno.

Z opisu sprawy wynika również, że od początku 2025 roku planują Państwo przejść na tworzenie ZFRON od zaliczek na podatek dochodowy na postawie art. 38 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w trakcie 2025 roku prawdopodobnie utracą Państwo status zakładu pracy chronionej. Następnie, tj. już po utracie statusu zakładu pracy chronionej zamierzają Państwo podzielić Państwa spółkę zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych (podział przez wyodrębnienie) na kilka spółek z o.o. Do nowo utworzonych spółek przejdą działalności: spółka 1 – usługi dozoru i czystości oraz spółka 2 – produkcja. Państwa spółka dzielona stanie się wyłącznym 100% udziałowcem nowo zawiązanych spółek. Celem Państwa podziału jest: przygotowanie działalności usług dozoru i czystości (spółka 1) lub działalności produkcyjnej (spółka 2) do sprzedaży potencjalnemu inwestorowi, bezpieczeństwo danej spółki po podziale w razie ewentualnych strat zagrażających funkcjonowaniu innej spółki (innej działalności), a także poprawa efektywności funkcjonowania każdej z działalności spółki. Wszystkie nieruchomości pozostaną w Państwa spółce dzielonej. Nowo utworzone na skutek podziału spółki będą najmować zajmowane pomieszczenia na swoje działalności. W Państwa spółce dzielonej pozostaną co najmniej pracownicy działu nieruchomości: obecnie 1,5 etatu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo szczegółowo składniki materialne i niematerialne składające się na poszczególne wyodrębnione w Państwa spółce dzielonej działalności, tj. działalności w zakresie usług ochrony i usług czystości, działalności produkcyjnej oraz działalności w zakresie najmu nieruchomości. W skład tych trzech wyodrębnionych działalności wejdą zarówno składniki materialne, jak i niematerialne oraz zobowiązania, a także środki pieniężne, należności i umowy przypisane do każdej z działalności. Nowo utworzone spółki przejmą także pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

Z wniosku wynika także, że działalności są wyodrębnione organizacyjnie – Państwa Spółka podjęła uchwałę o wydzieleniu organizacyjnym każdej działalności w strukturze organizacyjnej. Każda z działalności jest też wyodrębniona pod względem finansowym – na podstawie ewidencji księgowej można określić przychody i koszty, a także rozrachunki i wynik finansowy każdej z działalności. Każda z działalności mogłaby również samodzielnie funkcjonować bez angażowania składników majątkowych z zewnątrz, z zastrzeżeniem że zajmowane pomieszczenia w nieruchomościach Państwa spółki dzielonej będą używane na podstawie odrębnych umów najmu, poszczególne działalności korzystają i będą korzystać z umów leasingowych, np. maszyn lub środków transportu.

Tym samym stwierdzam, że zarówno przenoszona do spółki 1 działalność usług dozoru i czystości, do spółki 2 działalność produkcyjna, jak i pozostająca w Państwa spółce dzielonej działalność wynajmu nieruchomości stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowanie: w przypadku planowanego podziału Państwa spółki przez wyodrębnienie:

a)majątek przejmowany na skutek podziału: spółka 1 – działalność usług dozoru i czystości oraz osobno spółka 2 – działalność produkcyjna,

b)majątek pozostający w Państwa spółce – działalność wynajmu nieruchomości,

czyli majątek każdej spółki osobno będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy nowo utworzone spółki będą miały prawo kontynuować przekazywanie kwot pobranych zaliczek PIT na ZFRON na podstawie art. 38 ust. 2a-2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

W myśl art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z tego przepisu wynika, że przekazanie zaliczki na podatek dochodowy do urzędu skarbowego następuje w miesiącu następującym po miesiącu dokonania wypłaty.

Kolejne przepisy art. 38 ust. 2a-2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulują zasady przekazywania zaliczki na podatek dochodowy w przypadku płatnika będącego zakładem pracy chronionej lub zakładem aktywności zawodowej oraz płatnika, który utracił status zakładu pracy chronionej.

Zgodnie z postanowieniami art. 38 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, którzy utracili status zakładu pracy chronionej, zatrudniający osoby niepełnosprawne, kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów tych osób z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez tych płatników tym osobom:

1) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód osoby niepełnosprawnej uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, przekazują w wysokości:

a) 25% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych – w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 25 do 30%,

b) 50% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych – w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 30 do 35%,

c) 75% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych – w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 35 do 40%,

d) 100% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych – w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 40%

– w pozostałej części na zasadach określonych w ust. 1;

2) za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód osoby niepełnosprawnej uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1, kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnicy przekazują na zasadach określonych w ust. 1.

Regulacje te odnoszą się do „kwot pobranych zaliczek”, tj. do kwot, jakie płatnik „zatrzymał”, celem ich późniejszego przekazania. Przepisy art. 38 ust. 2-2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają charakter norm szczególnych, stanowiących odstępstwo od ogólnej reguły określonej w art. 38 ust. 1 tej ustawy, z tym że odstępstwo to dotyczy podmiotu, na rzecz którego należy przekazać zaliczkę. Przekazanie zaliczki do tych podmiotów następuje w terminie określonym w art. 38 ust. 1 ustawy, tj. do dnia do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki.

W myśl art. 38 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o którym mowa w ust. 2a, ustala się na podstawie art. 21 ust. 1 i 5 oraz art. 28 ust. 3 ustawy o rehabilitacji zawodowej.

Stosownie do art. 38 ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 2a i 2b stosuje się w okresie 5 lat, licząc od końca roku, w którym płatnik utracił status zakładu pracy chronionej, jeżeli spełnia warunki określone w przepisach ustawy o rehabilitacji zawodowej.

Stosownie do art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 44):

Pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej jest obowiązany do:

1) prowadzenia ewidencji środków funduszu rehabilitacji;

2) prowadzenia rozliczeniowego rachunku bankowego środków tego funduszu;

2a) wydatkowania środków tego funduszu wyłącznie z rachunku bankowego środków tego funduszu, z zastrzeżeniem ust. 3a;

3) przekazywania środków funduszu rehabilitacji na rachunek, o którym mowa w pkt 2, w terminie 7 dni od dnia, w którym środki te uzyskano;

4) przeznaczania co najmniej 15% środków funduszu rehabilitacji na indywidualne programy rehabilitacji;

5) przeznaczania co najmniej 10% środków funduszu rehabilitacji na pomoc indywidualną dla niepełnosprawnych pracowników i byłych niepracujących niepełnosprawnych pracowników tego zakładu.

Na podstawie art. 33a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych:

Przepisy art. 33 stosuje się do pracodawców, o których mowa w art. 33 ust. 7b.

Zgodnie z art. 33 ust. 7b ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych:

W przypadku utraty statusu zakładu pracy chronionej i osiągania stanu zatrudnienia ogółem w wysokości co najmniej 15 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 25%, pracodawca zachowuje fundusz rehabilitacji i niewykorzystane środki tego funduszu.

Jak wynika z opisu sprawy – w planie podziału przypiszą Państwo nowo powstałym spółkom również prawo do przekazywania części (lub całości) pobranych zaliczek PIT na ZFRON zgodnie z art. 38 ust. 2a-2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w związku z art. 93c ustawy – Ordynacja podatkowa.

W związku z tym, że:

-   do każdej z nowo powstałych spółek przejdą pracownicy (wraz z wyposażeniem w ruchome środki trwałe, narzędzia, materiały i inne składniki majątku przydzielone w planie podziału odpowiednio do danego rodzaju działalności),

-   spółki te będą kontynuować działalność po Państwa spółce dzielonej, w tym przy udziale przejętych pracowników niepełnosprawnych,

-   zarówno przenoszona do spółki 1 działalność usług dozoru i czystości, do spółki 2 działalność produkcyjna, jak i pozostająca w spółce dzielonej działalność wynajmu nieruchomości stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

zarówno spółka 1, jak i spółka 2 będą miały prawo kontynuować przekazywanie kwot pobranych zaliczek PIT od wynagrodzeń pracowników na ZFRON na podstawie art. 38 ust. 2a-2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 93c ustawy – Ordynacja podatkowa.

Podsumowanie: nowo utworzone spółki będą miały prawo kontynuować przekazywanie kwot pobranych zaliczek PIT na ZFRON na podstawie art. 38 ust. 2a-2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz na podstawie art. 93c ustawy – Ordynacja podatkowa.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.