Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.869.2024.2.RS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 24 grudnia 2024 r. (wpływ) oraz z 9 stycznia 2025 r. (wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego zawarty we wniosku i jego uzupełnieniach

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od (...) 2023 r. Wnioskodawca w związku z przepisami umożliwiającymi opodatkowanie tego rodzaju działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne skorzystał z tej możliwości. Wnioskodawca przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej we wniosku w CEiDG nie dokonał wyboru formy opodatkowania.

Zawiadomienia o wyborze tej formy opodatkowania Wnioskodawca dokonał tylko przez wpłatę właściwie opisanych zaliczek, które płacił od dnia rozpoczęcia działalności do dnia sporządzenia przedmiotowego wniosku.

Wniosek dotyczy roku podatkowego 2024.

Pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskał Pan w grudniu 2023 r.

Zaliczki na podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024, wpłacał Pan: 13 lutego, 7 marca, 12 kwietnia, 23 maja, 10 czerwca, 5 lipca, 5 sierpnia, 9 września.

Zaliczka za grudzień 2023 r. została zapłacona 13 lutego 2024 r., zaliczka za styczeń 2024 r. została zapłacona 7 marca 2024 r.

Twierdzi Pan, że wpłaty pierwszej zaliczki dokonał Pan w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania. Z opisu wpłaty wynikało: rodzaj podatku PPE [formularz dotyczący wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych] oraz okres (miesiąc i rok). Z PPE wynikało, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność.

Pytanie

Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sposób wyboru formy opodatkowania przez Wnioskodawcę jest skuteczny?

Pana stanowisko

Pana zdaniem, poprzez opisywanie przelewów jako PPE oraz składając deklarację rozliczeniową Wnioskodawca, uprawdopodobnił złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, a zatem organy podatkowe winny rozstrzygnąć ewentualne wątpliwości na korzyść Wnioskodawcy. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skutecznie dokonał wyboru formy opodatkowania jako tzw. "ryczałt". Na uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy przywołać należy wyrok NSA z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21, którego uzasadnienie Wnioskodawca w pełni podziela.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 10 ust. pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) źródłem przychodów jest (m.in.):

pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 tej ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

W myśl art. 9a ust. 2b tej ustawy:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9a ust. 2c cytowanej ustawy:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

W myśl art. 9 ust. 3 cytowanej ustawy:

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Z powyżej cytowanych przepisów wynika więc (m.in), że:

·podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze;

·warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest łączne spełnienie następujących warunków:

złożenie stosownego oświadczenia,

w określonym ustawą terminie;

·dokonany wybór formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, dotyczy również lat następnych;

·w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego [w niniejszej sprawie był to rok 2023] i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Zaznaczam ponadto, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.

Jednocześnie podkreślam przy tym, że same dokonywanie właściwie opisanych wpłat zaliczek lecz z przekroczeniem ustawowego terminu do złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie skutkuje wyborem opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z podanych przez Pana informacji wynika m.in., że:

·prowadzi działalność gospodarczą od (...) 2023 r.

·przy rozpoczęciu działalności gospodarczej nie dokonał Pan zgłoszenia w CEiDG o wyborze formy opodatkowania;

·pierwszy przychód z działalności gospodarczej uzyskał Pan w grudniu 2023 r.;

·zaliczka za grudzień 2023 r. została zapłacona 13 lutego 2024 r.,

·zaliczka za styczeń 2024 r. została zapłacona 7 marca 2024 r.

·z opisu wpłaty wynikało: rodzaj podatku PPE [formularz dotyczący wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych] oraz okres (miesiąc i rok). Z PPE wynikało, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność.

Uwzględniając powyższe zauważam, że:

·pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2023 r. uzyskał Pan w grudniu 2023 r. Natomiast zaliczka za grudzień 2023 r. została zapłacona 13 lutego 2024 r. a więc z przekroczeniem terminu do złożenia oświadczenia, o którym mowa w ww. art. 9 ust. 1 ustawy. Nie dokonał Pan więc skutecznego wyboru opodatkowania przychodów za 2023 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

·ponadto skoro nie dokonał Pan skutecznego wyboru tej formy opodatkowania w odniesieniu do przychodów za 2023 r., to tym samym nie ma zastosowania zasada kontynuacji w latach następnych (w tym w 2024 r.) dokonanego wyboru formy opodatkowania, o którym mowa w cytowanym art. 9 ust. 1b ww. ustawy;

·z kolei zaliczka za styczeń 2024 r. została zapłacona 7 marca 2024 r. a więc również z przekroczeniem terminu do złożenia oświadczenia, o którym mowa w ww. art. 9 ust. 1 ustawy. Zatem i w tym przypadku nie dokonał Pan skutecznego wyboru opodatkowania przychodów za 2024 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając powyższe na względzie, Pana stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przywołany przez Pana wyrok NSA z 22 lutego 2024 r., sygn. akt II FSK 710/21 nie jest sprzeczny z niniejszą interpretacją.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.