
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym (dalej jako „Wnioskodawca”).
Rodzice Wnioskodawcy, tj. (…) oraz (…) (dalej jako: „Fundatorzy”) założyli fundację rodzinną na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej jako „uFR”), która następnie została zarejestrowana przez Sąd Okręgowy w (…) w rejestrze fundacji rodzinnych pod numerem (…). NIP (…), REGON (…) i obecnie działa pod firmą Fundacja Rodzinna (…) z siedzibą w (…) (dalej jako „Fundacja Rodzinna”). Fundatorzy są jedynymi fundatorami Fundacji Rodzinnej
Podstawowym celem założenia Fundacji Rodzinnej przez Fundatorów jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów, w tym Wnioskodawcy oraz spełniane świadczeń określonych w statucie Fundacji Rodzinnej (dalej jako „Statut”) na rzecz beneficjentów, którymi obecnie są Fundatorzy oraz Wnioskodawca - wspólny syn Fundatorów. Szczegółowe cele Fundacji Rodzinnej zostały wskazane w Statucie.
Fundatorzy pozostają w ustroju ustawowej wspólności majątkowej.
Fundatorzy wnieśli na pokrycie funduszu założycielskiego Fundacji Rodzinnej środki pieniężne w wysokości 100.000,00 zł pochodzące z ich majątku wspólnego, zgodnie z art. 17 uFR. Fundatorzy wnosili do Fundacji Rodzinnej kolejne darowizny środków pieniężnych z majątku wspólnego.
Stosownie do art. 27 ust. 4 uFR w spisie mienia ustalono proporcję mienia wniesionego do Fundacji Rodzinnej i określono ją na 50% w stosunku do każdego z Fundatorów Fundacji Rodzinnej, tj. (...) i (…).
W Statucie wskazano, że beneficjentami Fundacji Rodzinnej są jej Fundatorzy ich wspólny zstępny, tj. Wnioskodawca oraz ich dalsi zstępni w tym dzieci przysposobione przez zstępnych. Świadczenia na rzecz beneficjentów Fundacji Rodzinnej mają polegać na udzielaniu pomocy finansowej w sytuacjach i wysokości określonych w Statucie, przy czym decyzją Zarządu Fundacji Rodzinnej może zostać przyznane dodatkowe świadczenie na rzecz beneficjenta.
W dniu składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Fundatorzy nadal pozostają w związku małżeńskim, a w małżeństwie obowiązuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.
Opis zdarzenia przyszłego
Fundatorzy zamierzają wnosić do Fundacji Rodzinnej (opisanej powyżej w „Opisie stanu faktycznego” - wszelkie założenia i definicje pozostaną aktualne dla „Opisu zdarzenia przyszłego”) dalsze mienie, którego źródłem będzie ich majątek wspólny. Fundatorzy fundacji rodzinnej rozważają wniesienie mienia w postaci dalszych środków pieniężnych, udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, akcji, obligacji lub innych składników majątku. Z uwagi na fakt, że wnoszone mienie będzie pochodziło z majątku wspólnego, proporcja wniesionego mienia nie zmieni się i w dalszym ciągu będzie wynosić po 50% w stosunku do każdego z fundatorów Fundacji Rodzinnej, tj. (…) i (…).
Pytania
do stanu faktycznego:
Czy wypłata świadczenia oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej na rzecz Wnioskodawcy, tj. beneficjenta Fundacji Rodzinnej, będącego w stosunku do Fundatorów osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn korzysta w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT?
do zdarzenia przyszłego:
Czy wypłata świadczenia oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej na rzecz Wnioskodawcy, tj. beneficjenta Fundacji Rodzinnej, będącego w stosunku do Fundatorów osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn korzysta w całości ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT, po wniesieniu do Fundacji Rodzinnej dodatkowego mienia przez Fundatorów?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie:
w odniesieniu do stanu faktycznego:
Wypłata świadczenia na rzecz Wnioskodawcy, tj. beneficjenta Fundacji Rodzinnej bodącego w stosunku do Fundatorów osobą o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej z Fundacji Rodzinnej w całości korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT.
w odniesieniu do zdarzenia przyszłego:
Wypłata świadczenia na rzecz Wnioskodawcy, tj. beneficjenta Fundacji Rodzinnej będącego w stosunku do Fundatorów osobą o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn oraz mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej z Fundacji Rodzinnej w całości korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. a i lit. b uPIT, po wniesieniu do Fundacji Rodzinnej dodatkowego mienia przez Fundatorów.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 uPIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei przychodami są, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych Świadczeń (art. 11 ust. 1 uPIT).
Za przychody z innych źródeł (w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 uPIT) uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 uFR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej (art. 20 ust. 1g zd. 1 uPIT), tj. świadczeń spełnianych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjentów.
Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 157 uPIT który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g uPIT:
a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- z zastrzeżeniem ust. 49.
Art. 21 ust. 49 uPIT stanowi, że wskazane powyżej zwolnienie stosuje się do części przychodów:
1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r o podatku od spadków i darowizn
- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Krąg osób uprawnionych do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wyznacza zatem przepis art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zaliczający do tego kręgu następujące osoby: małżonka, zstępnych, wstępnych pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę.
Biorąc pod uwagę wszystkie przedstawione przepisy należy uznać, że podstawową zasadą jest że w zakresie świadczeń otrzymywanych od Fundacji Rodzinnej Wnioskodawca będący zstępnym Fundatorów będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych. Pozostaje jeszcze do ustalenia zakres tego zwolnienia.
Zgodnie z przedstawionymi powyżej przepisami uFR oraz uPIT, zakres zwolnienia jest powiązany z określoną w spisie mienia proporcją mienia wniesionego do Fundacji Rodzinnej przez każdego z fundatorów.
Art. 28 uFR stanowi, że:
1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez
1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo – uważa się za wniesione przez fundatora;
2)inne osoby – uważa się za wniesione przez fundacje rodzinną.
3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Z kolei art. 29 uFR stanowi, że:
1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartość składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartość sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Wypłata świadczeń przez Fundację Rodzinną na rzecz beneficjentów określonych w Statucie (w tym beneficjentów będących jednocześnie fundatorami Fundacji Rodzinnej) będzie zatem podlegała zwolnieniu przedmiotowemu z podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości proporcji wartość mienia wniesionego do Fundacji Rodzinnej przez każdego z fundatorów, ustalonej na podstawo przepisów uFR, według stanu na dzień uzyskania przychodu przez beneficjenta.
Mając na względzie, że Fundatorzy mają w spisie mienia przypisane każdy po 50% wniesionego do Fundacji Rodzinnej mienia, w ocenie Wnioskodawcy przysługuje mu zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych w 100%. Podatnik bodący beneficjentem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy z fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 uPIT, może sumować proporcję wartości mienia określoną w art. 27 ust. 4 uFR wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora.
W zakresie zdarzenia przyszłego należy wskazać, ze w przypadku wniesienia do Fundacji Rodzinnej dodatkowego mienia przez Fundatorów sumowanie takie w dalszym ciągu będzie możliwe a w przypadku wnoszenia mienia z majątku wspólnego obecnie ustalona proporcja (50%) nie ulegnie zmianie.
Podsumowując mając na względzie, że Wnioskodawca jest zstępnym jedynych fundatorów Fundacji Rodzinnej, w ocenie Wnioskodawcy przysługuje mu całkowite zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie świadczeń otrzymywanych od Fundacji Rodzinnej jako jej beneficjenta. Dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b w związku z ust. 49 uPIT może on bowiem sumować proporcję wartości wniesionego mienia przez oboje rodziców, będących fundatorami Fundacji Rodzinnej.
Taki wniosek jest również poparty wykładnią celowościową związaną z ideą wprowadzenia do polskiego porządku prawnego nowej osoby prawnej w postaci fundacji rodzinnej. Nadrzędnym celem fundacji rodzinnych jest bowiem możliwość bezpiecznego ulokowania wypracowanych przez fundatorów środków, jak również zarządzanie tym mieniem i chronienie go przed rozdrobnieniem i efektywne planowanie sukcesji w ramach rodzinnych majątków i przedsiębiorstw.
Prawidłowość zaprezentowanego powyżej stanowiska została już potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w informacji wydanej w dniu 12 września 2024 r. (sygnatura 0114-KDIP3-2.4011.518.2024.2.JM):
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie, skoro mienie wniosą do fundacji w drodze darowizny albo spadku wyłącznie Fundator, jego małżonka, zstępni lub rodzeństwo, to zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej dla celów ustalenia proporcji, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, całość mienia wniesionego do fundacji rodzinnej należy uznać za mienie wniesione przez fundatora. Wobec powyższego biorąc pod uwagę przepis art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych całość Pana (Wnioskodawca jest dzieckiem Fundatora i jest beneficjentem FR) przychodów z tytułu otrzymania lub postawienie do dyspozycji świadczeń od fundacji rodzinnej albo z tytułu otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej podlega w całości zwolnieniu z opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 5a pkt 50 cyt. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W świetle art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100.000 zł.
Na podstawie art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Jak wynika z art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g - w wysokości:
a)10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,
b)15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.
Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:
a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- z zastrzeżeniem ust. 49;.
Z powyższego przepisu wynika w sposób jednoznaczny, że krąg osób objętych ww. zwolnieniem określa się na moment otrzymania świadczeń z fundacji rodzinnej.
W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:
a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
W świetle art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837 ze zm.):
1.Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:
1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia – w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
2) w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.
Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:
1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.
2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.
3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.
4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.
5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.
Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:
1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Zasadą jest, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:
· fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
· a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,
- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:
1) w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,
2) w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,
3) w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Ww. proporcję określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów. Dla potrzeb ustalenia wysokości przychodu zwolnionego należy przyjąć proporcję, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu. Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie skoro mienie wnieśli/wniosą do fundacji Pana rodzice będący jednocześnie jedynymi fundatorami fundacji rodzinnej, to zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej dla celów ustalenia proporcji, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, całość mienia wniesionego do fundacji rodzinnej należy uznać za mienie wniesione przez fundatora. Wobec powyższego biorąc pod uwagę przepis art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych całość Pana przychodów z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczeń od fundacji rodzinnej albo z tytułu otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej podlega w całości zwolnieniu z opodatkowania. Powyższy zakres zwolnienia będzie obowiązywał również po wniesieniu dodatkowego mienia do fundacji przez ww. fundatorów.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wskazać również należy, że powołana przez Pana interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie innego podatnika i kształtuje sytuację prawną tegoż podatnika w sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia, przy tym dotyczy konkretnego stanu faktycznego i nie ma mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy ją traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.