Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – pismem z 6 grudnia 2024 r. (wpływ 11 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Pani A.A. (dalej również jako Wnioskodawczyni), polski rezydent podatkowy, czynny podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi od 2013 roku działalność gospodarczą, której przedmiotem jest opieka dzienna nad dziećmi (PKD 88.91.Z). Na potrzeby podatkowe Wnioskodawczyni prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję sprzedaży czynności opodatkowanych VAT. W ramach działalności Wnioskodawczyni, jako organ prowadzący, prowadzi Przedszkole Niepubliczne D. wpisane do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO) pod numerem (…). Przedszkole Niepubliczne D. funkcjonuje w 3 filiach (placówkach), które funkcjonują pod nazwami:
1)A, położone przy ul. (…),
2)B, położone przy ul. (…), oraz
3)C, położone przy ul. (…).
Każda filia posiada własne:
1)Środki trwałe i wyposażenie (umeblowanie, zabawki ogrodowe, sprzęt elektryczny i elektroniczny, wyposażenie szkolne i wyposażenie placu zabaw),
2)Środki pieniężne, w tym pochodzące z wpłat rodziców oraz z dotacji z gminy,
3)Należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z rodzicami,
4)Personel zatrudniony na podstawie umowy o pracę oraz związane z zatrudnieniem uprawnienia i obowiązki,
5)Umowy z kontrahentami i umowy finansowe,
6)Tytuły do posiadania nieruchomości, w których prowadzone są zajęcia i opieka (B - budynek własny, C i A - umowa najmu).
Filie korzystają ze wspólnych usług:
1)księgowych;
2)napraw i konserwacji;
3)intendentki;
4)metodyka projektowego.
Filia A przy ul. (…) korzysta z posiłków przygotowywanych w budynku przy ul. (...), pozostałe filie mają własne zaplecze kuchenne.
We wszystkich placówkach stosowane są te same standardy i metody pracy z dziećmi oraz ten sam program nauczania i komunikacji z dziećmi i ich rodzinami. We wszystkich placówkach obowiązuje ten sam regulamin. Wszystkie filie korzystają z tego samego logo, konta na portalach internetowych oraz strony internetowej. W ramach strony www funkcjonują 3 landing page, na których opisane są poszczególne filie. Jak zostało wskazane na wstępie, Wnioskodawczyni figuruje w RSPO jako organ prowadzący Przedszkole Niepubliczne D. Filie nie posiadają osobnych wpisów. Z tytułu prowadzenia przedszkola niepublicznego Wnioskodawczyni otrzymuje dotację z gminy, na podstawie złożonego wniosku, która wpływa w kwocie zbiorczej. Kwota dotacji to iloczyn zgłoszonych dzieci uczących się we wszystkich placówkach D. oraz kwoty przyznanej na jedno dziecko. Wnioskodawczyni dokonuje podziału kwoty dotacji na 3 placówki, zgodnie z liczbą dzieci, które uczęszczają do każdej z nich. Dokumenty księgowe ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów są oznaczane w taki sposób, aby można było przyporządkować przychody i koszty do każdej z placówek. Ewidencja środków trwałych jest prowadzona zgodnie z przepisami i zawsze na jej podstawie można wskazać, który środek trwały związany jest z daną placówką.
Ponadto, Wnioskodawczyni w ewidencji pozapodatkowej dokonuje podziału kosztów wspólnych: intendentka i księgowość po 1/3 wydatków na każdą placówkę, konserwacja - według zaangażowania godzinowego, posiłki - zgodnie z zamówieniami z placówki A. Wnioskodawczyni ustala zysk (stratę) dla każdej filii przedszkola w ramach prowadzonej wewnętrznie rachunkowości zarządczej. Prowadzone ewidencje pozwalają na wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z każdą z filii. Każda filia ma prowadzony własny osobny rachunek bankowy oraz może finansować swoje działanie wyłącznie z wypracowanych przez siebie przychodów oraz z dotacji przypadającej na każde dziecko dla danej filii. Każda z filii posiada własną wewnętrzną strukturę: placówką kieruje dyrektor, który jest bezpośrednim przełożonym pracujących tam nauczycieli i pracowników pomocniczych.
Wnioskodawczyni planuje dokonać restrukturyzacji swojej działalności gospodarczej poprzez wniesienie aportem filii A położonej przy ul. (…) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka), w zamian za udziały. Wnioskodawczyni będzie jedną z 3 wspólników w spółce. Celem planowanego aportu jest przede wszystkim kontynuacja prowadzenia działalności gospodarczej, ale w formie spółki z o.o. Ma to pozwolić na zwiększenie zdolności inwestycyjnej oraz dalszy organiczny rozwój.
Przedmiotem aportu objęte zostanie wszystko, co jest niezbędne do realizowania w sposób samodzielny zadań przedszkola niepublicznego, związane z filią A, tj.:
1)środki trwałe i wyposażenie (wszystkie meble i wyposażenie znajdujące się w lokalu przy ul. (…) oraz wyposażenie placu zabaw);
2)środki pieniężne znajdujące się na koncie bankowym prowadzonym dla placówki A;
3)należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z rodzicami;
4)należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z kontrahentami;
5)należności i zobowiązania z umowy najmu lokalu;
6)personel zatrudniony na podstawie umowy o pracę oraz związane z zatrudnieniem uprawnienia i obowiązki;
7)regulamin, standardy, strategie i know-how związany z prowadzeniem placówki oświatowej;
8)księgi podatkowe i ewidencje pozapodatkowe w części dotyczącej przedmiotu aportu.
Spółka we własnym zakresie uzyska, jako organ prowadzący, stosowny wpis do RSPO oraz zawrze umowy na obsługę księgową/kadrową, napraw i konserwacji, a także na usługę cateringową, przy czym usługę cateringową będzie na rzecz spółki świadczyła Wnioskodawczyni. Ponadto spółka, na zasadzie umowy licencyjnej, będzie korzystała z logo i nazwy handlowej D., a także (przynajmniej początkowo) z dotychczasowej strony internetowej. Spółka wystąpi do gminy z własnym wnioskiem o dotację.
Spółka z o.o. po wniesieniu do niej wkładu niepieniężnego w postaci filii przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni oraz uzyskaniu stosownego wpisu do RSPO, będzie mogła kontynuować działalność prowadzoną obecnie przez Wnioskodawczynię w ramach filii A, natomiast Wnioskodawczyni ograniczy swoją aktywność gospodarczą do filii B i C oraz będzie świadczyć usługi cateringu przedszkolnego na rzecz spółki.
W związku z planowaną reorganizacją, Wnioskodawczyni nabrała wątpliwości, czy aport filii Przedszkola Niepublicznego D. - A przy ul. (…), opisanej powyżej, stanowi aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Zarówno obecnie, jak i w chwili planowanego aportu (zdarzenie przyszłe), wyodrębnienie funkcjonujące w przedsiębiorstwie Wnioskodawczyni wygląda (i będzie wyglądać - zdarzenie przyszłe) następująco:
a.zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci filii A jest organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie - stanowi jedną z 3 filii Przedszkola Niepublicznego D. Wszystkie filie, włącznie z filią A, posiadają własne struktury organizacyjne oraz własnych pracowników. Każdą filią kieruje dyrektor, który zarządza podległymi mu nauczycielami oraz pracownikami administracyjnymi. Filia A samodzielnie realizuje własne zadania związane z opieką nad dziećmi i edukacją przedszkolną z wykorzystaniem przypisanych jej składników materialnych, niematerialnych i osobowych.
b.dla celów wyodrębnienia finansowego Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, aby było możliwe przyporządkowanie danych finansowych (przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań) do każdej z filii. Dokumenty księgowe ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów są oznaczane w taki sposób, aby można było przyporządkować przychody i koszty do każdej z placówek. Z tytułu prowadzenia przedszkola niepublicznego Wnioskodawczyni otrzymuje dotację z gminy, na podstawie złożonego wniosku, która wpływa w kwocie zbiorczej. Kwota dotacji to iloczyn zgłoszonych dzieci uczących się we wszystkich placówkach D. oraz kwoty przyznanej na jedno dziecko. Wnioskodawczyni, poza ewidencją podatkową, dokonuje podziału kwoty dotacji na 3 placówki, zgodnie z liczbą dzieci, które uczęszczają do każdej z nich. Ewidencja środków trwałych jest prowadzona tak, żeby na jej podstawie można wskazać, który środek trwały związany jest z daną placówką. Wnioskodawczyni w ewidencji pozapodatkowej dokonuje podziału kosztów wspólnych oraz ustala zysk (stratę) dla każdej filii przedszkola w ramach prowadzonej wewnętrznie rachunkowości zarządczej. Prowadzone ewidencje pozwalają na wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z filią A. Każda filia ma prowadzony własny osobny rachunek bankowy oraz może finansować swoje działanie wyłącznie z wypracowanych przez siebie przychodów oraz z dotacji przypadającej na każde dziecko dla danej filii.
c.na płaszczyźnie wyodrębnienia funkcjonalnego Filia A może funkcjonować odrębnie od pozostałej działalności Wnioskodawczyni, posiada własnych klientów, którzy są w stanie wygenerować przychody na odpowiednim poziomie oraz ponosi koszty niezbędne do uzyskania przychodów. Filia A wyposażona jest również w odpowiednie składniki materialne i niematerialne, które pozwolą spółce otrzymującej aport na samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie, w jakim robiła to do tej pory Wnioskodawczyni. Spółka uzyska, tytułem wkładu niepieniężnego, składniki majątkowe i osobowe z odpowiednim know-how oraz prawa i obowiązki wynikające z umów z rodzicami i kontrahentami, które pozwolą jej na prowadzenie działalności gospodarczej zorientowanej na świadczenie usług edukacji przedszkolnej i dziennej opieki nad dziećmi. Zespół otrzymanych składników pozwoli na natychmiastowe podjęcie tej działalności, pod warunkiem uzyskania wpisu do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO). Spółka, w razie podjęcia takiej decyzji, wystąpi też z wnioskiem o uzyskanie własnej dotacji na prowadzenia przedszkola.
Opisane powyżej (lit. a-c) okoliczności wypełniają opis zdarzenia przyszłego i mają charakter obiektywny. Wnioskodawczyni przyjmuje, że przesłanki opisane w lit. a stanowią o wyodrębnieniu organizacyjnym, przesłanki opisane w lit. b stanowią o wyodrębnieniu finansowym, zaś przesłanki wskazane w lit. c stanowią o wyodrębnieniu funkcjonalnym. Z kolei interpretacja indywidualna, o wydanie której wnosi Wnioskodawczyni ma rozwiać wątpliwości dotyczące tego, czy wyodrębnienia, które funkcjonują (i będą funkcjonować w dniu wniesienia aportu) na płaszczyznach finansowej, organizacyjnej i funkcjonalnej są wystarczające, aby uznać, że do planowanej transakcji będą miały zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy o VAT oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT.
Zespół składników materialnych i niematerialnych, składających się na filię Przedszkola Niepublicznego D. - A, na moment wniesienia będzie mógł samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność gospodarczą pod warunkiem posiadania przez Spółkę, do której ma być wniesiony aport, stosownego wpisu do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO). Żeby oferta przedszkola zachowała standard opieki taki jak obowiązuje w przedsiębiorstwie Wnioskodawczyni, Spółka powinna zapewnić dzieciom wyżywienie, na przykład poprzez podpisanie umowy na dostawę posiłków (catering).
Ponadto przyjęte jest obecnie posiadanie obsługi księgowej i kadrowej przez podmioty gospodarcze, więc Spółka również taką obsługę jest zobowiązana zapewnić we własnym zakresie, ponieważ obowiązki i uprawnienia z umowy o świadczenie usług księgowych nie będą wchodziły w skład aportu. Zgodnie z zamiarem Wnioskodawczyni, Spółka będzie korzystała z logo i nazwy handlowej D. i dotychczasowej strony internetowej, jednak te elementy nie są elementami koniecznymi, a wynikają z przyjętego modelu biznesowego. Poza tym, Spółka nie będzie potrzebowała angażować innych składników majątku.
Spółka będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności filii A i będzie ją kontynuowała w oparciu o otrzymane składniki. Ponadto, Spółka będzie zobowiązana do uzyskania wpisu w RSPO, a także, w celu efektywnego prowadzenia działalności, do zawarcia umowy na dostawę posiłków oraz na obsługę księgową. W razie potrzeby Spółka będzie musiała zapewnić również usługi napraw i konserwacji. Wszystkie wskazane umowy będą zawarte na zasadach b2b.
Spółka we własnym zakresie uzyska, jako organ prowadzący, stosowny wpis do RSPO oraz zawrze umowy na obsługę księgową/kadrową, napraw i konserwacji, a także na usługę cateringową, przy czym usługę cateringową będzie na rzecz spółki świadczyła Wnioskodawczyni. Ponadto spółka, na zasadzie umowy licencyjnej, będzie korzystała z logo i nazwy handlowej D., a także (przynajmniej początkowo) z dotychczasowej strony internetowej - te usługi nie są konieczne do prowadzenia działalności, ale wynikają z przyjętego modelu biznesowego. Spółka, w razie podjęcia takiej decyzji, wystąpi też z wnioskiem o uzyskanie własnej dotacji na prowadzenia przedszkola.
Wszystkie usługi na rzecz Spółki (usługa cateringowa świadczona przez Wnioskodawczynię, korzystanie przez Spółkę na zasadzie umowy licencyjnej z logo i nazwy handlowej D. oraz dotychczasowej strony internetowej) Wnioskodawczyni będzie świadczyła za wynagrodzeniem ustalonym na poziomie rynkowym.
Pytania
1.Czy planowany przez Wnioskodawczynię aport filii Przedszkola Niepublicznego D. - A przy ul. (…) do spółki z o.o., będzie stanowił transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a w konsekwencji, czy planowana transakcja będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?
2.Czy planowany przez Wnioskodawczynię aport filii Przedszkola Niepublicznego D. - A przy ul. (…) do spółki z o. o., będzie stanowił transakcję wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa zwolnią z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedz na pytanie oznaczone we wniosku numerem 2 dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 2.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego.
Artykuł 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, konstytuuje zasadę, zgodnie z którą wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki z o.o. powoduje powstanie przychodu podatkowego w wysokości wartości wniesionego wkładu, określonej w umowie spółki (nie niższej jednak niż wartość rynkowa przedmiotu wkładu).
Wyjątek od wskazanej powyżej zasady wynika jednak z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt 4 ustawy o PIT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Definicja ZCP na gruncie PIT i VAT są identyczne i odwołują się do tych samych przesłanek. Argumentacja przemawiająca za tym, żeby przedmiot aportu uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, została szeroko przytoczona w pkt 1 i Wnioskodawczyni podtrzymuje ją również w odniesieniu do skutków wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem Wnioskodawczyni, planowany przez Nią aport do spółki z o.o. stanowić będzie wniesienie w formie wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a tym samym będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT.
Mając powyższe na uwadze, wnoszę o uznanie stanowiska Wnioskodawczyni w odniesieniu do pytań numer 1 i 2 za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:
Źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych określony został w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z pkt 9 tego przepisu:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Jednocześnie, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 23 - jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.
Zastrzeżenie zawarte w powyższym art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy odnoszące się do art. 24 ust. 23 ustawy dotyczy rezydencji podatkowej spółki otrzymującej aport. Zgodnie z tym przepisem:
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy spółka przejmująca majątek podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zastrzec jednak należy, że omawiane zwolnienie od podatku przychodów uzyskanych w wyniku aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie jest uprawnieniem bezwarunkowym. Ustawodawca wyłączył możliwość korzystania z tej preferencji podatkowej w sytuacjach, gdy aport byłby wykorzystywany jako narzędzie, które służy unikaniu lub uchylaniu się od opodatkowania.
Zgodnie z art. 24 ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ust. 8 i 8a oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
A zatem przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest wolny od podatku – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy – jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:
1.przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część,
2.spółka otrzymująca wkład ma nieograniczony obowiązek podatkowy w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
3.spółka otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego wkład i
4.głównym lub jednym z głównych celów wniesienia wkładu niepieniężnego nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Jeśli natomiast którykolwiek z wymienionych warunków nie będzie spełniony - przychód nie będzie wolny od podatku. Będzie podlegał opodatkowaniu w trybie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przez przedsiębiorstwo należy rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, na co wskazuje art. 5a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji przedsiębiorstwa, dlatego dla potrzeb zastosowania tych przepisów należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061), zgodnie z którym:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności:
1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5)koncesje, licencje i zezwolenia;
6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8)tajemnice przedsiębiorstwa;
9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Sformułowanie zawarte w art. 55¹ Kodeksu cywilnego, tj., że - „obejmuje ono w szczególności”, pozwala uznać, że definicja wymienia tylko przykładowe elementy przedsiębiorstwa. W rezultacie przedsiębiorstwo może obejmować także inne, niewymienione w tym przepisie składniki, jak również może składać się z niektórych tylko elementów wyliczenia zawartego w art. 55¹ Kodeksu cywilnego.
Kluczowym dla uznania, że przedmiot transakcji stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55¹ Kodeksu cywilnego jest więc to, że stanowi on „zespół” składników materialnych i niematerialnych o cechach „zorganizowania” oraz „przeznaczenia do prowadzenia działalności gospodarczej”.
Ocena skutków podatkowych Pani sytuacji
Jak wynika z opisu sprawy, prowadzi Pani od 2013 roku działalność gospodarczą, której przedmiotem jest opieka dzienna nad dziećmi. Jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na potrzeby podatkowe prowadzi Pani podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz ewidencję sprzedaży czynności opodatkowanych VAT. W ramach Pani działalności, jako organ prowadzący, prowadzi Pani Przedszkole Niepubliczne D. wpisane do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych. Przedszkole Niepubliczne D. funkcjonuje w 3 filiach (placówkach) (filie nie posiadają osobnych wpisów do RSPO), które funkcjonują pod nazwami:
1)A, położone przy ul. (…),
2)B, położone przy ul. (…), oraz
3)C, położone przy ul. (…).
Każda filia posiada własne:
1)Środki trwałe i wyposażenie (umeblowanie, zabawki ogrodowe, sprzęt elektryczny i elektroniczny, wyposażenie szkolne i wyposażenie placu zabaw),
2)Środki pieniężne, w tym pochodzące z wpłat rodziców oraz z dotacji z gminy,
3)Należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z rodzicami,
4)Personel zatrudniony na podstawie umowy o pracę oraz związane z zatrudnieniem uprawnienia i obowiązki,
5)Umowy z kontrahentami i umowy finansowe,
6)Tytuły do posiadania nieruchomości, w których prowadzone są zajęcia i opieka (B - budynek własny, C i A - umowa najmu).
Filie korzystają ze wspólnych usług:
1)księgowych;
2)napraw i konserwacji;
3)intendentki;
4)metodyka projektowego.
Filia A przy ul. (…) korzysta z posiłków przygotowywanych w budynku przy ul. (...), pozostałe filie mają własne zaplecze kuchenne.
We wszystkich placówkach stosowane są te same standardy i metody pracy z dziećmi oraz ten sam program nauczania i komunikacji z dziećmi i ich rodzinami. We wszystkich placówkach obowiązuje ten sam regulamin. Wszystkie filie korzystają z tego samego logo, konta na portalach internetowych oraz strony internetowej. W ramach strony www funkcjonują 3 landing page, na których opisane są poszczególne filie.
Z tytułu prowadzenia przedszkola niepublicznego otrzymuje Pani dotację z gminy, na podstawie złożonego wniosku, która wpływa w kwocie zbiorczej. Kwota dotacji to iloczyn zgłoszonych dzieci uczących się we wszystkich placówkach D. oraz kwoty przyznanej na jedno dziecko. Dokonuje Pani podziału kwoty dotacji na 3 placówki, zgodnie z liczbą dzieci, które uczęszczają do każdej z nich. Dokumenty księgowe ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów są oznaczane w taki sposób, aby można było przyporządkować przychody i koszty do każdej z placówek. Ewidencja środków trwałych jest prowadzona zgodnie z przepisami i zawsze na jej podstawie można wskazać, który środek trwały związany jest z daną placówką.
Ponadto, w ewidencji pozapodatkowej dokonuje Pani podziału kosztów wspólnych: intendentka i księgowość po 1/3 wydatków na każdą placówkę, konserwacja - według zaangażowania godzinowego, posiłki - zgodnie z zamówieniami z placówki A . Ustala Pani zysk (stratę) dla każdej filii przedszkola w ramach prowadzonej wewnętrznie rachunkowości zarządczej. Prowadzone ewidencje pozwalają na wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z każdą z filii. Każda filia ma prowadzony własny osobny rachunek bankowy oraz może finansować swoje działanie wyłącznie z wypracowanych przez siebie przychodów oraz z dotacji przypadającej na każde dziecko dla danej filii. Każda z filii posiada własną wewnętrzną strukturę: placówką kieruje dyrektor, który jest bezpośrednim przełożonym pracujących tam nauczycieli i pracowników pomocniczych.
Planuje Pani dokonać restrukturyzacji swojej działalności gospodarczej poprzez wniesienie aportem filii A położonej przy ul. (…) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka), w zamian za udziały. Będzie Pani jedną z 3 wspólników w spółce. Celem planowanego aportu jest przede wszystkim kontynuacja prowadzenia działalności gospodarczej, ale w formie spółki z o.o. Ma to pozwolić na zwiększenie zdolności inwestycyjnej oraz dalszy organiczny rozwój.
Przedmiotem aportu objęte zostanie wszystko, co jest niezbędne do realizowania w sposób samodzielny zadań przedszkola niepublicznego, związane z filią A, tj.:
1)środki trwałe i wyposażenie (wszystkie meble i wyposażenie znajdujące się w lokalu przy ul. (…) oraz wyposażenie placu zabaw);
2)środki pieniężne znajdujące się na koncie bankowym prowadzonym dla placówki A;
3)należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z rodzicami;
4)należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z kontrahentami;
5)należności i zobowiązania z umowy najmu lokalu;
6)personel zatrudniony na podstawie umowy o pracę oraz związane z zatrudnieniem uprawnienia i obowiązki;
7)regulamin, standardy, strategie i know-how związany z prowadzeniem placówki oświatowej;
8)księgi podatkowe i ewidencje pozapodatkowe w części dotyczącej przedmiotu aportu.
Spółka z o.o. po wniesieniu do niej wkładu niepieniężnego w postaci filii Pani przedsiębiorstwa oraz uzyskaniu stosownego wpisu do RSPO, będzie mogła kontynuować działalność prowadzoną obecnie przez Panią w ramach filii A, natomiast Pani ograniczy swoją aktywność gospodarczą do filii B i C oraz będzie świadczyć usługi cateringu przedszkolnego na rzecz spółki.
Zarówno obecnie, jak i w chwili planowanego aportu, wyodrębnienie funkcjonujące w Pani przedsiębiorstwie wygląda (i będzie wyglądać) następująco:
a.zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci filii A jest organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie - stanowi jedną z 3 filii Przedszkola Niepublicznego D. Wszystkie filie, włącznie z filią A, posiadają własne struktury organizacyjne oraz własnych pracowników. Każdą filią kieruje dyrektor, który zarządza podległymi mu nauczycielami oraz pracownikami administracyjnymi. Filia A samodzielnie realizuje własne zadania związane z opieką nad dziećmi i edukacją przedszkolną z wykorzystaniem przypisanych jej składników materialnych, niematerialnych i osobowych.
b.dla celów wyodrębnienia finansowego prowadzi Pani ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, aby było możliwe przyporządkowanie danych finansowych (przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań) do każdej z filii. Dokumenty księgowe ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów są oznaczane w taki sposób, aby można było przyporządkować przychody i koszty do każdej z placówek. Z tytułu prowadzenia przedszkola niepublicznego otrzymuje Pani dotację z gminy, na podstawie złożonego wniosku, która wpływa w kwocie zbiorczej. Kwota dotacji to iloczyn zgłoszonych dzieci uczących się we wszystkich placówkach D. oraz kwoty przyznanej na jedno dziecko. Poza ewidencją podatkową, dokonuje Pani podziału kwoty dotacji na 3 placówki, zgodnie z liczbą dzieci, które uczęszczają do każdej z nich. Ewidencja środków trwałych jest prowadzona tak, żeby na jej podstawie można wskazać, który środek trwały związany jest z daną placówką. W ewidencji pozapodatkowej dokonuje Pani podziału kosztów wspólnych oraz ustala zysk (stratę) dla każdej filii przedszkola w ramach prowadzonej wewnętrznie rachunkowości zarządczej. Prowadzone ewidencje pozwalają na wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z filią A. Każda filia ma prowadzony własny osobny rachunek bankowy oraz może finansować swoje działanie wyłącznie z wypracowanych przez siebie przychodów oraz z dotacji przypadającej na każde dziecko dla danej filii.
c.na płaszczyźnie wyodrębnienia funkcjonalnego Filia A może funkcjonować odrębnie od Pani pozostałej działalności, posiada własnych klientów, którzy są w stanie wygenerować przychody na odpowiednim poziomie oraz ponosi koszty niezbędne do uzyskania przychodów. Filia A wyposażona jest również w odpowiednie składniki materialne i niematerialne, które pozwolą spółce otrzymującej aport na samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie, w jakim Pani robiła to do tej pory. Spółka uzyska, tytułem wkładu niepieniężnego, składniki majątkowe i osobowe z odpowiednim know-how oraz prawa i obowiązki wynikające z umów z rodzicami i kontrahentami, które pozwolą jej na prowadzenie działalności gospodarczej zorientowanej na świadczenie usług edukacji przedszkolnej i dziennej opieki nad dziećmi. Zespół otrzymanych składników pozwoli na natychmiastowe podjęcie tej działalności, pod warunkiem uzyskania wpisu do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO). Spółka, w razie podjęcia takiej decyzji, wystąpi też z wnioskiem o uzyskanie własnej dotacji na prowadzenia przedszkola.
Przyjmuje Pani, że przesłanki opisane w lit. a stanowią o wyodrębnieniu organizacyjnym, przesłanki opisane w lit. b stanowią o wyodrębnieniu finansowym, zaś przesłanki wskazane w lit. c stanowią o wyodrębnieniu funkcjonalnym.
Zespół składników materialnych i niematerialnych, składających się na filię Przedszkola Niepublicznego D. - A , na moment wniesienia będzie mógł samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność gospodarczą pod warunkiem posiadania przez Spółkę, do której ma być wniesiony aport, stosownego wpisu do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO).
Ponadto, przyjęte jest obecnie posiadanie obsługi księgowej i kadrowej przez podmioty gospodarcze, więc Spółka również taką obsługę jest zobowiązana zapewnić we własnym zakresie, ponieważ obowiązki i uprawnienia z umowy o świadczenie usług księgowych nie będą wchodziły w skład aportu. Zgodnie z Pani zamiarem, Spółka będzie korzystała z logo i nazwy handlowej D. i dotychczasowej strony internetowej, jednak te elementy nie są elementami koniecznymi, a wynikają z przyjętego modelu biznesowego. Poza tym, Spółka nie będzie potrzebowała angażować innych składników majątku.
Spółka będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności filii A i będzie ją kontynuowała w oparciu o otrzymane składniki. Ponadto, Spółka będzie zobowiązana do uzyskania wpisu w RSPO, a także, w celu efektywnego prowadzenia działalności, do zawarcia umowy na dostawę posiłków oraz na obsługę księgową. W razie potrzeby Spółka będzie musiała zapewnić również usługi napraw i konserwacji. Wszystkie wskazane umowy będą zawarte na zasadach b2b.
Spółka we własnym zakresie uzyska, jako organ prowadzący, stosowny wpis do RSPO oraz zawrze umowy na obsługę księgową/kadrową, napraw i konserwacji, a także na usługę cateringową, przy czym usługę cateringową będzie Pani świadczyła na rzecz spółki. Ponadto spółka, na zasadzie umowy licencyjnej, będzie korzystała z logo i nazwy handlowej D., a także (przynajmniej początkowo) z dotychczasowej strony internetowej - te usługi nie są konieczne do prowadzenia działalności, ale wynikają z przyjętego modelu biznesowego. Spółka, w razie podjęcia takiej decyzji, wystąpi też z wnioskiem o uzyskanie własnej dotacji na prowadzenia przedszkola.
Wszystkie usługi na rzecz Spółki (usługa cateringowa świadczona przez Panią, korzystanie przez Spółkę na zasadzie umowy licencyjnej z logo i nazwy handlowej D. oraz dotychczasowej strony internetowej) będzie Pani świadczyła za wynagrodzeniem ustalonym na poziomie rynkowym.
Tym samym w opisanym zdarzeniu przyszłym będą spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód z tytułu wniesienia aportem do Spółki z o. o., części Pani przedsiębiorstwa będzie wolny od podatku dochodowego, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 19 cytowanej ustawy.
Tym samym, Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.