Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDWL.4011.123.2024.1.JK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2024 r. wpłynął do (…) Państwa wniosek z 6 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia źródła przychodu. Pismem z 7 listopada 2024 r. (…) przekazał wniosek zgodnie z właściwością Krajowej Informacji Skarbowej. Wniosek wpłynął do Krajowej Informacji Skarbowej 7 listopada 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W Grupie X, do której należy Y Sp. z o.o. obowiązuje Lokalny Program Rekomendacji oraz Globalny Program Rekomendacji.

Organizatorem Programu Lokalnego jest Y Sp. z o.o., natomiast organizatorem Programu Globalnego jest GRUPA X, do której należy Y Sp. z o.o.

W oparciu o Regulaminy obu Programów, Pracownicy Spółki (zatrudnieni na podstawie umowy o pracę), którzy zarekomendują do pracy kandydata, który następnie zostanie zatrudniony (na podstawie umowy o pracę) w Y lub w ramach Grupy X, mogą otrzymać od Spółki Nagrodę za Rekomendację.

Wypłata Nagrody za Rekomendację jest uzależniona od spełnienia warunków określonych w każdym Regulaminie Programów, w tym od tego, czy w dniu wypłaty Nagrody zarówno osoba rekomendująca, jak i rekomendowany kandydat są pracownikami Spółki (zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę).

W Programach mogą uczestniczyć jedynie Pracownicy, którzy są zatrudnieni przez Spółkę w oparciu o umowę o pracę.

Poniżej przedstawione zostały zasady Lokalnego oraz Globalnego Programu rekomendacji.

Lokalny Program Rekomendacji:

·program ustala zasady wypłacania nagród Pracownikom (…), którzy zarekomendowali do pracy Kandydata, który następnie został zatrudniony w Y, na stanowiskach związanych bezpośrednio z produkcją,

·program dotyczy tylko takich kandydatów, którzy:

-w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających rekomendację nie byli pracownikami (…), stażystami, praktykantami oraz w dniu rekomendacji nie są zatrudnieni bezpośrednio przez Grupę X;

-  w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających rekomendację nie byli zatrudnieni przez Agencje Pracy Tymczasowej pracujące dla Y oraz w dniu rekomendacji nie są zatrudnieni przez Agencję Pracy Tymczasowej pracujące dla Y;

w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających rekomendację oraz w dniu rekomendacji nie pracują dla Y w ramach umowy cywilnej (np. umowy zlecenia).

·Pracownik otrzyma Nagrodę za Rekomendację Kandydata na stanowiska, które zostały wcześniej ogłoszone na wewnętrznych stronach internetowych Spółki lub zewnętrznych platformach rekrutacyjnych po spełnieniu następujących warunków:

-kandydat w pierwszym dniu zatrudnienia składa oświadczenie, że był rekomendowany przez Pracownika (…) i podaje jego imię, nazwisko i pracowniczy numer identyfikacyjny;

-   osoba rekomendująca potwierdza emailowo, że rekomenduje danego Kandydata przesyłając informację o tym fakcie na wskazany adres emailowy lub osobiście kontaktując się ze wskazaną przez Pracodawcę osobą;

-   rekomendowana osoba zostanie zatrudniona w Y na postawie umowy o pracę (programem rekomendacji nie są objęte oferty na staż, czy też pracy tymczasowej);

-   w dniu wypłaty nagrody zarówno osoba rekomendująca jak i rekomendowany Kandydat, są pracownikami Y i nie przebywają na wypowiedzeniu.

·Wypłata nagrody:

-pierwsza transza wypłacana jest z wynagrodzeniem za miesiąc, w którym rekomendowany Kandydat został zatrudniony, druga transza wypłacana jest z wynagrodzeniem za miesiąc następujący po miesiącu, w którym upłynął okres 7 miesięcy pracy Kandydata.

·Programami Rekomendacji nie są objęte następujące osoby: Pracownicy Działu Personalnego, Pracownicy Agencji Tymczasowej, zewnętrzni konsultanci, stażyści oraz praktykanci, Liderzy zespołów, dla których prowadzona jest dana rekrutacja oraz inne osoby będące decydentami w danym procesie rekrutacyjnym.

Globalny Program Rekomendacji:

·program ustala zasady wypłacania nagród Pracownikom (…), którzy zarekomendowali do pracy Kandydata, który następnie został zatrudniony w ramach Grupy X, na stanowisku niezwiązanym bezpośrednio z produkcją (tzw. Stanowiska pośrednio-produkcyjne).

·Program dotyczy wyłącznie kandydatów, którzy:

-w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających rekomendację nie byli pracownikami Grupy X, stażystami, praktykantami oraz w dniu rekomendacji nie są zatrudnieni bezpośrednio przez Grupę X;

-   w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających rekomendację nie byli zatrudnieni przez Agencje Pracy Tymczasowej oraz w dniu rekomendacji nie są zatrudnieni przez Agencję Pracy Tymczasowej pracujące dla Grupy X;

-   w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających rekomendację oraz w dniu rekomendacji nie pracują dla Grupy X w ramach umowy cywilnej (np. umowy zlecenia).

·Pracownik otrzyma nagrodę za rekomendację Kandydata na stanowiska, które zostały wcześniej ogłoszone na wewnętrznych stronach internetowych Spółki oraz wskazane jako stanowiska objęte programem rekomendacji po spełnieniu następujących warunków:

-kandydat ubiegając się o zatrudnienie w Grupie X podaje w wewnętrznym systemie Personalnym służbowy adres mailowy rekomendującego go pracownika (…);

-   rekomendowana osoba zostanie zatrudniona w Grupie X na postawie umowy o pracę (programem rekomendacji nie są objęte stanowiska bezpośrednio produkcyjne, oferty stażowe, oferty pracy tymczasowej);

-   w dniu wypłaty nagrody zarówno osoba rekomendująca jak i rekomendowany Kandydat, są pracownikami Grupy X.

·Wypłata nagrody następuje w ciągu 90 dni od zatrudnienia rekomendowanego Kandydata (tj. z wynagrodzeniem za miesiąc, w którym upłynął okres 2 miesięcy pracy Kandydata).

·Programami Rekomendacji nie są objęte następujące osoby: Pracownicy Działu Personalnego, Pracownicy Agencji Tymczasowej, zewnętrzni konsultanci, stażyści oraz praktykanci, Menedżerowie oraz Liderzy zespołów, do których prowadzona jest dana rekrutacja oraz inne osoby będące decydentami w danym procesie rekrutacyjnym, a także Pracownicy najwyższego szczebla (tzw. (…)).

Pytanie

Czy nagroda za rekomendacje wypłacana na podstawie programu rekomendacji jest przychodem ze stosunku pracy dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, z uwagi na to, iż program Rekomendacji dotyczy tylko i wyłącznie Pracowników Spółki zatrudnionych na postawie umowy o pracę, wypłacane nagrody są wliczane do przychodu ze stosunku pracy. Od wypłaconej nagrody Spółka nalicza i potrąca podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 12 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Zatem nagroda za rekomendację mieści się w katalogu wypłat pieniężnych zakwalifikowanych do przychodu ze stosunku pracy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są m.in.:

1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

9) inne źródła.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on od pracodawcy realną korzyść mającą wymiar finansowy, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

I tak, na mocy art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Artykuł 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Na podstawie art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z opisu sprawy wynika, że program rekomendacji jest skierowany do obecnie zatrudnionych przez Państwa pracowników. Z uwagi więc na to, że ww. system rekomendacji ma charakter wewnętrzny, zamknięty i do udziału w akcji naboru proszeni są tylko pracownicy Państwa Spółki, nagroda im wypłacana stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego, wypłacane przez Państwa świadczenie pieniężne – nagroda za rekomendacje wypłacana osobom zatrudnionym przez Państwa na podstawie umowy o pracę, stanowi dla tych osób podlegający opodatkowaniu przychód ze stosunku pracy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.