![](https://g.infor.pl/p/_files/37867000/podatek-37866687.jpg)
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
·prawidłowe w części odnoszącej się wypłaty premii za polecenie pracowników na rzecz:
- Państwa pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,
- osób nieprowadzących działalności gospodarczej zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych oraz
- przedsiębiorców którzy nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie usług pośrednictwa pracy, usług rekrutacyjnych lub podobnych usług, których przedmiotem jest znajdowanie kandydatów do pracy oraz
·nieprawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą premii w ramach programu poleceń pracowniczych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 20 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą prawną będącą polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego osób prawnych, który podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, co potwierdza wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (nr KRS: ). Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej, zgodnie z danymi prezentowanymi w odpisie aktualnym z Krajowego Rejestru Sądowego, jest Produkcja napojów bezalkoholowych; produkcja wód mineralnych i pozostałych wód butelkowanych (PKD 11.07.Z).
Działalność Wnioskodawcy polega….. Branżę Wnioskodawcy cechuje także sezonowość produkcji – w okresie letnim Spółka zwiększa swoją obsadę kadrową. Prowadzenie działań operacyjnych przez Wnioskodawcę wymaga odpowiedniej liczby pracowników, aby zapewnić ciągłość i efektywność procesów technologicznych. Dodatkowo, niezbędne jest zatrudnienie odpowiedniej liczby wykwalifikowanych specjalistów do pracy w laboratorium, którzy monitorują jakość wody i dbają o zgodność produktów z normami bezpieczeństwa oraz standardami higienicznymi.
W celu jak najszybszego pozyskania odpowiednich pracowników Spółka zorganizowała program poleceń pracowniczych (dalej: „Program”).
Na potrzeby Programu stworzono dokument informujący o zasadach i warunkach przyznawania premii za polecenie pracownika. Określa on szczegółowo, że:
1)program jest skierowany do wszystkich osób zatrudnionych w Spółce, tj. zarówno do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych oraz w ramach systemu APT (Agencja Pracy Tymczasowej) – dalej osoby zatrudniane są określane zbiorczo jako „Personel”;
2)polecenia potencjalnego pracownika należy dokonać poprzez dostarczenie CV kandydata bezpośrednio do działu HR;
3)premia za polecenie pracownika będzie przysługiwać po spełnieniu następujących warunków:
a)dział HR potwierdzi przyjęcie CV do programu;
b)kandydat przejdzie przez proces rekrutacji i zostanie zatrudniony w Spółce;
c)kandydat przepracuje 3 miesiące przy 100% frekwencji.
Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że w ramach Programu jedna zatrudniona osoba może zgłosić dowolną liczbę kandydatów.
Równocześnie Wnioskodawca zaznacza, że w regulaminie wynagradzania, w którym określono zasady wynagradzania oraz innych świadczeń związanych z pracą wszystkich pracowników (tj. osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) zatrudnionych w zakładzie pracy Spółki wskazano następujące składniki wynagrodzenia:
1)wynagrodzenie zasadnicze;
2)dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych;
3)dodatek za pracę w niedzielę i święta;
4)dodatek za pracę w porze nocnej;
5)dodatek za dyżur domowy;
6)dodatek transportowy;
7)premia uznaniowa;
8)nagroda;
9)wynagrodzenia za czas przestoju.
W dalszej części regulaminu wynagradzania Spółki powyższe składniki zostały szczegółowo opisane, w tym również opisano zasady przyznawania premii uznaniowej oraz nagrody.
Zgodnie z postanowieniami regulaminu wynagradzania premie uznaniowe są przyznawane miesięcznie, kwartalnie lub rocznie. Decyzję o przyznaniu premii podejmuje Spółka na wniosek bezpośredniego przełożonego pracownika. Natomiast na wysokość premii uznaniowej wpływ mają możliwości finansowe Spółki, staranność pracy wykonywanej przez pracownika oraz przestrzeganie bezpieczeństwa i dyscypliny pracy.
Kolejny składnik wynagrodzenia, jakim jest nagroda, może być przyznana pracownikowi, który przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy podnosi jej wydajność i jakość, przyczyniając się szczególnie do wykonywania zadań zakładu.
W niniejszym regulaminie wynagradzania wskazano również, że pracownikom przysługują następujące świadczenia związane z pracą:
1)jednorazowa odprawa pieniężna w związku z przejściem pracownika na rentę lub emeryturę;
2)wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy pracownika wskutek choroby;
3)diety i inne należności z tytułu podróży służbowej, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
4)prawo do dokonywania zakupów towarów po preferencyjnych cenach, na mocy oddzielnego zarządzenia;
5)opieka medyczna dla pracowników i członków ich rodzin, zgodnie z obowiązującym regulaminem;
6)karty przedpłacone na zakup posiłków pracowników, zgodnie z obowiązującym regulaminem.
Zasady wynagradzania Personelu niezatrudnionego na podstawie umów o pracę (tj. osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych oraz w ramach systemu APT) regulują umowy podpisywane bezpośrednio z osobami zatrudnianymi lub przedsiębiorcami (w przypadku APT lub podejmowania współpracy z jednoosobowymi przedsiębiorstwami gospodarczymi). W umowach tych wskazane są zasady dotyczące wynagradzania za wykonywane na rzecz Spółki zadania związane z jej działalnością operacyjną. W kontekście Personelu zatrudnionego w ramach systemu APT – wypłacana premia także nie będzie stanowić elementu wynagrodzenia za wykonywaną przez tę osobę pracę – która jest wypłacana za pośrednictwem Agencji Pracy Tymczasowej. To Spółka będzie wypłacać dodatkowo premię za polecenie kandydata do pracy przez te osoby.
Premia należna dla Personelu z tytułu udziału w Programie jest wypłacana z najbliższym wynagrodzeniem, po skończonych 3 miesiącach pracy danej poleconej osoby. W przypadku pracowników zatrudnianych za pośrednictwem Agencji Pracy Tymczasowej (APT) należne premie są wypłacane za pośrednictwem APT (Spółka przelewa na rachunek bankowy APT kwoty, które są następnie przekazywane właściwym pracownikom polecającym kandydatów do pracy w Spółce w ramach Programu).
W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, do jakiego źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT zaliczyć premie wypłacane w ramach Programu w związku z polecaniem nowych kandydatów do pracy oraz jakie obowiązki ciążą na Spółce w związku z wypłatą premii za polecenie pracowników.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Program został wprowadzony w trakcie 2019 r. W związku z tym pierwsze wypłaty premii miały miejsce przed złożeniem wniosku o wydanie interpretacji, tj. przed 4 października 2024 r. Do tej pory Wnioskodawca pobierał od wypłat za uczestnictwo w Programie, dokonywanych na rzecz pracowników i zleceniobiorców (nie było wypłat na rzecz pracowników APT), zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczanie społeczne.
Jednak w związku z kształtującą się linią interpretacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np. interpretacje:
·z dnia 10 lutego 2023 r., znak: 0113-KDIPT2-3.4011.948.2022.1.JŚ,
·z dnia 17 marca 2023 r., znak: 0115-KDIT2.4011.35.2023.1.HD,
·z dnia 28 lipca 2022 r., znak: 0112-KDIL2-1.4011.454.2022.1.MKA
w ocenie Wnioskodawcy przepisy objęte wnioskiem o wydanie interpretacji należy interpretować zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę uzasadnieniem, tj. wypłata premii za polecenie pracowników realizowana w ramach Programu kierowanego do Personelu Wnioskodawcy, powinna być zaliczana do źródła przychodów wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, czyli do innych źródeł przychodów i w konsekwencji na Wnioskodawcy będzie ciążył jedynie obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej uczestnikom Programu oraz urzędowi skarbowemu (formularz PIT-11) w terminach ustawowych.
Program poleceń został wprowadzony przez Wnioskodawcę na czas niekreślony – zatem dopiero w momencie jego odwołania przez Spółkę przestanie on funkcjonować.
W związku z powyższym, Wnioskodawca po uzyskaniu interpretacji indywidualnej w niniejszej sprawie będzie w przyszłości stosował przepisy odpowiednio – zgodnie z interpretacją przedstawioną przez organ podatkowy. Tym samym, wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.
Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne – Personel może wziąć w nim udział po spełnieniu warunków wynikających z dokumentu opublikowanego przez Wnioskodawcę w siedzibie Spółki, w którym ogłoszono Program. Warunki te zostały wskazane we wniosku o interpretację: ”Na potrzeby Programu stworzono dokument informujący o zasadach i warunkach przyznawania premii za polecenie pracownika. Określa on szczegółowo, że:
1)program jest skierowany do wszystkich osób zatrudnionych w Spółce, tj. zarówno do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych oraz w ramach systemu APT (Agencja Pracy Tymczasowej) (…);
2)polecenia potencjalnego pracownika należy dokonać poprzez dostarczenie CV kandydata bezpośrednio do działu HR;
3)premia za polecenie pracownika będzie przysługiwać po spełnieniu następujących warunków:
a)dział HR potwierdzi przyjęcie CV do programu;
b)kandydat przejdzie przez proces rekrutacji i zostanie zatrudniony w Spółce;
c)kandydat przepracuje 3 miesiące przy 100% frekwencji.
Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że w ramach Programu jedna zatrudniona osoba może zgłosić dowolną liczbę kandydatów”.
Jednocześnie premia wynikająca z Programu nie jest objęta żadnym innym dokumentem, tj.:
1)nie jest elementem wymienionym w regulaminie wynagradzania lub umowach o pracę w stosunku do pracowników Spółki;
2)umowach cywilnoprawnych zawieranych ze zleceniobiorcami; ani
3)w umowach wiążących Wnioskodawcę z agencją APT (w zakresie pracowników APT).
Program nie jest elementem regulaminu wynagrodzeń. Program został ogłoszony odrębnie poprzez dokument opublikowany i udostępniony w siedzibie Spółki, a także poprzez korespondencję mailową wysłaną do Personelu Wnioskodawcy.
Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne – konieczne jest tylko spełnienie warunków określonych w dokumencie, w którym ogłoszono Program tj.: ”Na potrzeby Programu stworzono dokument informujący o zasadach i warunkach przyznawania premii za polecenie pracownika. Określa on szczegółowo, że:
1)program jest skierowany do wszystkich osób zatrudnionych w Spółce, tj. zarówno do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych oraz w ramach systemu APT (Agencja Pracy Tymczasowej) (…);
2)polecenia potencjalnego pracownika należy dokonać poprzez dostarczenie CV kandydata bezpośrednio do działu HR;
3)premia za polecenie pracownika będzie przysługiwać po spełnieniu następujących warunków:
a)dział HR potwierdzi przyjęcie CV do programu;
b)kandydat przejdzie przez proces rekrutacji i zostanie zatrudniony w Spółce;
c)kandydat przepracuje 3 miesiące przy 100% frekwencji.
Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że w ramach Programu jedna zatrudniona osoba może zgłosić dowolną liczbę kandydatów”.
Wypłacającym premie będzie Spółka (Wnioskodawca), niemniej w praktyce premia przelewana będzie na rachunek bankowy Agencji Pracy Tymczasowej, która następnie przeleje tę kwotę na rachunek osoby (zatrudnionej na zasadach APT), która wzięła udział w Programie (dla której premia z tytułu udziału w Programie będzie należna).
Premia jest wypłacana na podstawie dokumentu, w którym ogłoszono Program i po spełnieniu przez Personel warunków w nim określonych. Żadna inna umowa nie określa warunków Programu.
Oznacza to, że jeśli z polecenia pracownika zatrudnionego na zasadach APT Wnioskodawca zatrudni nowego pracownika, który przepracuje przynajmniej 3 miesiące w Spółce – wówczas temu pracownikowi zatrudnionemu na zasadach APT należna będzie premia.
Wnioskodawcę łączą z APT umowy dotyczące organizacji współpracy i zatrudniania pracowników na zasadach zgodnych z mechanizmem działania Agencji Pracy Tymczasowych. Niemniej umowy te nie odnoszą się w żaden sposób do wprowadzonego Programu poleceń.
Pytanie
Do jakiego źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT Wnioskodawca powinien zakwalifikować przychody z tytułu premii za polecenie pracowników wypłacanych przez Spółkę Personelowi w ramach Programu oraz jakie obowiązki płatnicze ciążą na Wnioskodawcy w związku z wypłatą tych premii?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym wypłata premii za polecenie pracowników realizowana w ramach Programu kierowanego do Personelu Wnioskodawcy, będzie zaliczana do źródła przychodów wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, czyli do innych źródeł przychodów i w konsekwencji na Wnioskodawcy będzie ciążył jedynie obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej uczestnikom Programu oraz urzędowi skarbowemu (formularz PIT-11) w terminach ustawowych.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o PIT źródłami przychodów są m.in.:
1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
2)działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
3)pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
4)przychody z innych źródeł (pkt 9).
W myśl z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Stosownie do art. 13 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, uważa się:
1)przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (pkt 2);
2)przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę (pkt 3);
3)przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi (pkt 4);
4)przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tychosób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 5);
5)przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 6);
6)przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7);
7)przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych (pkt 7a);
8)przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością przedsiębiorstwa w spadku
-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 8);
9)przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 9).
W myśl z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 ustawy o PIT, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o PIT.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy podkreślić, że w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT określającej, jakie przychody można zaliczyć do przychodów z innych źródeł użyto sformułowania „w szczególności” co wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł przedstawiona w tym przepisie ma charakter otwarty, więc w opinii Spółki do tej kategorii źródeł można zaliczyć również przychody inne niż te wskazane bezpośrednio w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
W związku z powyższym, do innych źródeł przychodów można zakwalifikować przychody, których nie można zakwalifikować do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy o PIT.
W świetle powyższego, zdaniem Spółki wypłacenie premii za polecenia pracowników dokonywane w ramach Programu nie może być zaliczone do źródła przychodów jakim jest stosunek służbowy lub stosunek pracy, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT. Pomimo tego, że w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT również przedstawiono otwarty katalog przychodów zaliczających się do tego źródła, to nie wszystkie świadczenia wypłacane przez pracodawcę można zaliczyć do tego źródła przychodów.
Takie stanowisko zostało potwierdzone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2015 r. sygn. akt II FSK 730/13, w którym stwierdzono, że: „Jakkolwiek definicja przychodu ze stosunku pracy ma charakter otwarty, nie można zakwalifikować do tego źródła każdego przychodu, który uzyskuje pracownik nie ze stosunku pracy, a w związku ze stosunkiem pracy. Przywołany przepis stanowi bowiem o przychodach ze stosunku pracy, a nie przychodach związanych, towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.”.
Ponadto Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w interpretacji indywidulanej z dnia 14 czerwca 2018 r., znak: 0112-KDIL3-1.4011.214.2018.1.AG, wskazał że: „przychód nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy w rozumieniu Kodeksu pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie i przysporzenie jakie otrzymują osoby rekomendujące w ramach Programu nie stanowi elementu warunków ich pracy i płacy, to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu - inne źródła, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy”.
Z tego wynika, że aby zakwalifikować przychód do źródła przychodów ze stosunku służbowego lub ze stosunku pracy, taki przychód musi wiązać się z wykonywaniem określonej pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.; dalej: „Kodeks pracy”).
Zgodnie natomiast z art. 22 § 1 Kodeksu pracy, przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. W związku z tym nawiązanie stosunku pracy zawsze wymaga zgodnego oświadczenia woli stron.
W konsekwencji, aby zakwalifikować przychód do źródła określonego, jako stosunek pracy, przychód musi wiązać się z wykonywaniem określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie. Na gruncie przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, że premia za polecanie pracowników wypłacana w ramach Programu nie ma związku z wykonywaniem pracy na stanowiskach wskazanych w umowach o pracę zawartych z pracownikami Spółki.
Ponadto należy wskazać, że w regulaminie wynagradzania w Spółce, który jest skierowany do osób zatrudnionych na umowie o pracę nie ma informacji na temat premii za polecenie nowych pracowników. Jako składniki wynagrodzenia zostały wskazane m.in. premie uznaniowe oraz nagrody. Jednak ich opis wskazany w regulaminie wynagradzania nie odpowiada premii za polecenie nowych pracowników.
W regulaminie wynagradzania wymieniono również przysługujące pracownikom świadczenia związane z pracą. Wśród tych świadczeń również nie zostały wymienione premie za polecenie pracowników.
W związku z powyższym, zgodnie z regulaminem wynagradzania premia za polecenie pracowników nie stanowi składnika wynagrodzenia ani świadczenia związanego z pracą, a w konsekwencji przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.
Ponadto należy wskazać, że premia za polecanie pracowników nie stanowi także wynagrodzenia ustalonego w umowach zawartych z pozostałym Personelem (tj. niezatrudnionym na podstawie umów o pracę). Stąd w ocenie Spółki premia wypłacana w ramach Programu nie będzie także przychodem z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 ust. 1 ustawy o PIT). Wynika to faktu, że przychody wskazane we wcześniej przytoczonym art. 13 ustawy o PIT składające się na kategorię przychodów z działalności wykonywanej osobiście stanowią katalog zamknięty, a zdaniem Spółki, żaden z wymienionych rodzajów przychodów nie odpowiada wypłatom premii za polecenie pracowników. Należy zwłaszcza podkreślić, że wypłaty premii za polecenie pracowników nie stanowią przychodów z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, ze względu na to, że niniejsze premie nie są wypłacane osobom zatrudnionym na podstawie umów zlecenia w związku z usługami wykonywanymi przez takie osoby na rzecz Spółki w ramach umów zlecenia ani nie są przedmiotem tych umów.
Analogicznie w przypadku współpracy z osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą – premia wypłacana w ramach Programu nie będzie przychodem z działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ustawy o PIT).
W kontekście Personelu zatrudnionego w ramach systemu APT – wypłacana premia także nie będzie stanowić elementu wynagrodzenia za wykonywaną przez tę osobę pracę – która jest wypłacana za pośrednictwem Agencji Pracy Tymczasowej. To Spółka będzie wypłacać dodatkowo premię za polecenie kandydata do pracy przez te osoby.
W opinii Wnioskodawcy, wypłaty premii za polecenie pracowników są skierowane do całego Personelu, niezależnie od formy zatrudnienia i zadań, jakie wykonuje Personel na wykonywanych stanowiskach. Z tego względu Spółka uważa, że takie przychody powinny zostać zakwalifikowane do przychodów z innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
Stanowisko, że wypłaty świadczeń związanych z poleceniem kandydatów do pracy stanowią przychody z innych źródeł znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS:
·z dnia 17 marca 2023 r., znak: 0115-KDIT2.4011.35.2023.1.HD, organ potwierdził, że: „zgodzić należy się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym Nagrody wypłacone na podstawie Regulaminu na rzecz:
a)Pracowników (...);
b)Współpracowników wykonujących usługi na rzecz Spółki na podstawie umów cywilnoprawnych poza ich działalnością gospodarczą;
c)Współpracowników wykonujących na rzecz Spółki umowy o świadczenie usług w ramach ich działalności gospodarczej, jeżeli pozyskiwanie i rekrutacja personelu i temu podobne usługi nie są przedmiotem ich działalności gospodarczej;
d)Innych osób niezwiązanych aktualnie żadną umową ze Spółką, jeżeli osoby te nie prowadzą działalności gospodarczej lub prowadzą działalność gospodarczą, ale w zakresie innym niż pozyskiwanie i rekrutacja personelu będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”;
·z dnia 28 lipca 2022 r., znak: 0112-KDIL2-1.4011.454.2022.1.MKA, organ stwierdził, że: „należy uznać, że wypłacone osobom polecającym świadczenie pieniężne w postaci nagrody stanowi dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu. W odniesieniu do zakwalifikowania ww. świadczenia pieniężnego do odpowiedniego źródła przychodu w przypadku osób polecających - wymienionych w pytaniach nr 1 i 2 - tj. osób będących pracownikami Spółki lub osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług/zlecenia/o dzieło) oraz osób niebędących pracownikami Spółki i niewspółpracujących ze Spółką, nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie Programu wartość nagród stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uznano bowiem, że ze względu na fakt, że Program jest skierowany do różnych grup uczestników (dokonującymi poleceń mogą być zarówno pracownicy Spółki, jak też osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych jak i osoby nie związane ze spółką umową o pracę lub umową cywilnoprawną) oraz ze względu na fakt, że ww. przychód nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy w rozumieniu Kodeksu pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie i przysporzenie jakie otrzymują osoby polecające w ramach Programu nie stanowi elementu warunków ich pracy i płacy, to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu - inne źródła, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy”;
·z dnia 14 czerwca 2018 r., znak: 0112-KDIL3-1.4011.214.2018.1.AG, organ stwierdził, że: „W świetle powyższego, mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, że wypłacone osobie rekomendującej (pracownicy Spółki i spółek z grupy oraz osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. umów zleceń lub o dzieło) świadczenie pieniężne z tytułu polecenia stanowi dla tej osoby przychód podlegający opodatkowaniu. W odniesieniu do zakwalifikowania ww. świadczenia pieniężnego do odpowiedniego źródła przychodu, zdaniem tutejszego organu należy uznać, że wartość nagród stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
System poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych został określony w Rozdziale 7 ustawy o PIT „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.
Jak wynika z przepisów przywołanego rozdziału prawodawca określił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:
1)określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
2)określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.
Stąd, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o PIT, zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy. Analogiczny obowiązek płatniczy ciąży na osobach prawnych wypłacających wynagrodzenie należne z tytułu działalności wykonywanej osobiście (zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT).
Natomiast w ocenie Spółki, żaden z przepisów niniejszego rozdziału nie nakłada obowiązku poboru podatku przez płatnika w zakresie przychodów uzyskiwanych z innych źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
W związku z powyższym oraz tym, że w ocenie Spółki przychody z tytułu wypłaty premii za polecenie pracowników wypłacane w ramach Programu powinny być zaliczane do innych źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, zdaniem Spółki nie będą na niej ciążyły obowiązki związane z poborem od tych premii zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Zgodnie natomiast z art. 42a ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c ustawy o PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o PIT, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W myśl powyższego przepisu, w określonych sytuacjach podmiot wypłacający należności lub realizujący świadczenia na rzecz podatników nie ma obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnik, ale ma obowiązki o charakterze informacyjnym.
W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy, w stosunku do wypłat premii za polecenie nowych pracowników będzie na Spółce ciążył obowiązek wynikający z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT polegający na sporządzeniu informacji (PIT-11) oraz wykazaniu kwoty tej premii w części dotyczącej informacji o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT oraz przesłania tej informacji podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie ustawowym.
Takie stanowisko zostało m.in. potwierdzone przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lutego 2023 r. znak: 0113-KDIPT2-3.4011.948.2022.1.JŚ, który orzekł, że: „W związku z przekazaniem uczestnikom - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie usług pośrednictwa pracy, usług rekrutacyjnych lub podobnych usług, których przedmiotem jest znajdowanie kandydatów do pracy nagród pieniężnych, na Państwu ciążyć będzie zatem obowiązek wynikający z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzenia informacji (PIT-11) i wykazania kwoty tej nagrody w części dotyczącej informacji o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy oraz przesłania tej informacji podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu”.
Natomiast jeśli chodzi o Personel zatrudniony za pośrednictwem APT – w ocenie Spółki także będzie miała ona obowiązek składania informacji PIT-11 dla tych osób. Wypłata nagrody będzie następować za pośrednictwem Agencji Pracy Tymczasowej (do której Spółka przekazuje premie). Niemniej to Spółka jest podmiotem, który przekazuje świadczenie w ramach Programu, a w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT wskazano, że obowiązek informacyjny spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. W ocenie Wnioskodawcy, nie ma znaczenia, że premia faktycznie zostanie wypłacona za pośrednictwem APT – jest to jedynie forma wypłaty premii należnej z Programu.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy wypłaty Personelowi premii za polecenie nowych pracowników powinny zostać zaliczone do przychodów z innych źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, a jedynym obowiązkiem Spółki wynikającym z niniejszych wypłat jest sporządzenie informacji według ustalonego wzoru o wysokości tych przychodów i przesłanie ich podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Źródła przychodu
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
-działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
-pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
-przychody z innych źródeł (pkt 9).
Stosownie do art. 12 ust. 1 analizowanej ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to powodować obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.
Z kolei art. 20 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. W związku z tym każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Pojęcie przychodu
Ogólne pojęcie przychodu zaś zostało wyjaśnione w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawodawca przyjął zasadę, że przychodami są:
1)pieniądze i wartości pieniężne, które:
·zostały otrzymane przez podatnika – czyli takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;
·zostały postawione do dyspozycji podatnika – czyli takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika.
2)wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń – czyli takie przysporzenia majątkowe, które mają postać:
·świadczeń w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa);
·nieodpłatnych świadczeń innych niż świadczenia w naturze (np. otrzymane usługi).
Pojęcie przychodu wiąże się zatem z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku. Przychodami w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Skoro bowiem przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika, jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny. Z uwagi na wyróżnienie przez ustawodawcę przychodów o charakterze niepieniężnym, uznaje się, że przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy jest nie tylko uzyskanie przez podatnika nowych aktywów, ale także zmniejszenie jego pasywów.
Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Definicja płatnika
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Natomiast stosownie do art. 7 § 1 ww. ustawy:
Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1) obliczenie,
2) pobranie,
3) wpłacenie
– podatku, zaliczki.
Z kolei, jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Należy zaakcentować, że z przywołanej definicji płatnika wynika, że o tym, kto jest płatnikiem danego podatku, rozstrzyga treść przepisów odpowiedniej ustawy właściwej dla tego podatku. Ma to swój wyraz w sformułowaniu „obowiązana na podstawie przepisów prawa”. Ustalenie, czy dany podmiot jest w konkretnym przypadku płatnikiem, możliwe jest więc jedynie w oparciu o szczegółowe regulacje prawa podatkowego (w przedmiotowej sprawie – ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Obowiązki płatnika
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową.
Ustawa przewiduje przy tym dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:
- tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;
- obliczenie i pobór podatku przez płatnika.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych spoczywa na podatnikach. W odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została jednak wyłączona przez ustawodawcę poprzez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.
Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:
- określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
- określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.
Ponadto ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty wypłacające należności lub realizujące świadczenia na rzecz podatników:
- nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale
- mają obowiązki o charakterze informacyjnym.
Stosownie do treści art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Z art. 38 ust. 1 tejże ustawy wynika z kolei, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Ocena Państwa sytuacji w kontekście wypłaty premii za polecenie pracowników na rzecz:
·Państwa pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,
·osób nieprowadzących działalności gospodarczej zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych oraz
·przedsiębiorców którzy nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie usług pośrednictwa pracy, usług rekrutacyjnych lub podobnych usług, których przedmiotem jest znajdowanie kandydatów do pracy.
Ze względu na fakt, że Program jest skierowany do różnych grup uczestników (dokonującymi poleceń mogą być zarówno pracownicy Spółki, jak też osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (osób prowadzących i nieprowadzących działalności gospodarczej) oraz że ww. przychód nie wiąże się z wykonywaniem przez te osoby określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego premię, przez co przysporzenie, jakie otrzymają osoby polecające w ramach Programu nie będzie stanowić elementu ich obowiązków, to wypłacone świadczenie będzie przychodem zaliczanym do „innych źródeł” w świetle art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W konsekwencji, nie będzie na Państwu spoczywał obowiązek pobrania podatku dochodowego, lecz obowiązek informacyjny, tj. sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej uczestnikom Programu oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
W tym zakresie Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Ocena Państwa sytuacji w kontekście wypłaty premii za polecenie pracowników na rzecz przedsiębiorców którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie usług pośrednictwa pracy, usług rekrutacyjnych lub podobnych usług, których przedmiotem jest znajdowanie kandydatów do pracy.
W świetle powyższego, mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że będąca przedmiotem Państwa zapytania premia, wypłacana przedsiębiorcom którzy prowadzą działalności gospodarczej w zakresie usług pośrednictwa pracy, usług rekrutacyjnych lub podobnych usług, których przedmiotem jest znajdowanie kandydatów do pracy, osoby będące ww. przedsiębiorcami zobowiązani są do klasyfikowania wartości otrzymanych świadczeń jako przychodu uzyskanego w ramach źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” w każdym przypadku, w którym świadczenia są otrzymywane przez nich w związku z działalnością gospodarczą.
Żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na dany podmiot obowiązków płatnika w stosunku do przychodów uzyskiwanych od tego podmiotu przez podatników z prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
W konsekwencji na Państwu nie będą spoczywały obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne w związku z przekazaniem nagród ww. przedsiębiorcom, bowiem przepisy dotyczące obowiązków płatnika nie dotyczą przychodów ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
W tym zakresie Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Ocena Państwa sytuacji w kontekście wypłaty premii za polecenie pracowników na rzecz osób zatrudnionych w ramach systemu APT
Z opisu sprawy wynika, że w przypadku pracowników zatrudnianych za pośrednictwem Agencji Pracy Tymczasowej (APT) należne premie są wypłacane za pośrednictwem APT (Państwo przelewają na rachunek bankowy APT kwoty, które są następnie przekazywane właściwym pracownikom polecającym kandydatów do pracy u Państwa w ramach Programu).
W świetle przedstawionych wyżej regulacji płatnikami są podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika (w postaci np. wypłaty premii) lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku (w postaci wypłaconych/przekazanych środków pieniężnych). Nie ma znaczenia, kto ponosi ekonomiczny (finansowy) ciężar świadczenia oraz na czyje zlecenie przeprowadzane jest przedsięwzięcie.
Skoro więc dla ustalenia osoby płatnika nie ma znaczenia, kto ponosi ekonomiczny (finansowy) ciężar świadczenia oraz na czyje zlecenie jest organizowany Program, natomiast istotne jest jedynie, kto (jaki podmiot) wypłaca premię, to nie można uznać, że na Państwu, będą ciążyły obowiązki płatnika lub obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej sytuacji płatnikiem będzie podmiot, który wypłaca premię, czyli Agencja Pracy Tymczasowej.
W związku z powyższym, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w tej części kwestii dotyczącej ustalenia, czy po stronie pracowników zatrudnianych za pośrednictwem Agencji Pracy Tymczasowej powstanie przychód, a jeśli tak to wskazania z jakiego źródła będzie to przychód. Kwestia ta nie jest bowiem Państwa indywidualną sprawą jako podmiotu, który nie pełni roli płatnika w stosunku do tych osób.
Państwa stanowisko w tej części jest zatem nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 kwietnia 2015 r. sygn. akt II FSK 730/13 informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.