Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.801.2024.3.MK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem złożonym 20 października 2024 r. oraz w odpowiedzi na wezwania pismami złożonymi 14 grudnia 2024 r. i 7 stycznia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W 2020 r. Wnioskodawca nabył działkę rekreacyjną w miejscowości … koło …za 23 500 zł. W 2021 r. została wylana na niej płyta fundamentowa i postawiony na niej drewniany domek letniskowy. Domek ma własną podłogę (14 cm z płyty OSB wypełnionej w środku watą budowlaną) i jest konstrukcji modułowej – przyjechał w częściach transportem HDS. Nie jest niczym przytwierdzony do podłoża (płyty fundamentowej), jedynie na niej stoi. Jest konstrukcji niezależnej, łącznie z tarasem. Domek można podnieść i przetransportować w inne miejsce.

W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca dodał, że powierzchnia działki to 5 arów i dziewiętnaście metrów kwadratowych, księga wieczysta … dla Sądu Rejonowego w … .

Działka jest położona w miejscowości …, gmina …, powiat …, woj. …, nr działki …. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym przez Starostę … z … września 2020 r. numer jednostki rejestrowej …, działka nr …, karta mapy …, stanowi grunty orne. Dla działki nr … nie ma opracowanego planu zagospodarowania przestrzennego, nie jest objęta uchwałą o ustanowieniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji oraz decyzją o warunkach zabudowy, która powoduje zmianę zagospodarowania terenu (zaświadczenie przedłożone przy podpisywaniu aktu sprzedaży działki, Rep. A nr … - wydane przez … z dnia 4 września 2020 r. nr … - działka nr … nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją o inwentaryzacji stanu lasu.

Domek jest ruchomością – stoi na płycie betonowej niczym do niej nieprzytwierdzony, którą to płytę Wnioskodawca w planach miał używać jedynie do parkowania samochodu i/lub posiadanego być może w przyszłości kampera. Plany się zmieniły i został postawiony tam drewniany domek. Domek wystarczy odłączyć od jednego przewodu dostarczającego prąd i szlaucha dostarczającego wodę ze studni głębinowej i wkładając pod domek pasy można go podnieść dźwigiem (HDS), przenieść na naczepę tira i nie niszcząc niczego przewieźć w inne miejsce. Domek może być odłączony od gruntu bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości i bez uszkodzenia lub istotnej zmiany.

Ziemia zgodnie z aktem notarialnym została zakupiona za 22 500 zł. Zostało dostawione ogrodzenie i płyta betonowa, zrobione porządki, nasadzenia, utwardzenia, doprowadzony prąd. Koszt dodatkowy to około 30 000 zł. Zatem cena działki zostanie ustalona jako cena zakupu z uwzględnieniem inflacji i wzrostu kosztów podobnych działek w okolicy plus dodatkowo poniesione koszty. Około 55 000 zł w chwili odpowiedzi.

Wartość domku to cena zakupu 100 000 zł plus koszty prac i udoskonaleń (malowanie i impregnacja drewna, wykończenie w środku, zakup ruchomości do domku, wykonanie rolet itp.), których koszt na dzień dzisiejszy szacuje na ok. 70 000 zł). Następnie należy uwzględnić obecne ceny, inflację i ceny podobnych obiektów w okolicy. Zatem cena za domek na dzień odpowiedzi to ok. 200 000 zł.

Podatek 19% obliczany będzie z zysku ze sprzedaży ziemi, czyli na dzień odpowiedzi i powyższych danych (55000 zł - 22500 zł = 32 500 zł x 0,19 = 6175 zł).

Wartość działki i domku oszacowana będzie (i jest wstępnie) przez rzeczoznawcę, jak i jest porównywana do podobnych działek i domków w okolicy.

Na pytanie Organu o treści, cyt.: „Czy cena sprzedaży działki rekreacyjnej będzie wyższa niż cena jej zakupu? Czy z tytułu sprzedaży działki rekreacyjnej uzyska Pan dochód?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak.

Na pytanie Organu o treści, cyt.: „Jakie wydatki zamierza Pan uwzględnić obliczając dochód ze sprzedaży działki rekreacyjnej w ramach kosztów uzyskania przychodów i poniesionych kosztów odpłatnego zbycia nieruchomości?”, Wnioskodawca wskazał: opisane wszystkie koszty związane z doprowadzeniem działki i domku do stanu obecnego: zakup nasadzeń (trawy, drzewek), przywóz kruszca utwardzającego, budowa ogrodzenia, płyty, doprowadzenie prądu. W pytaniu użyte jest słowo „nieruchomość” - domek jest ruchomością i jego cena odzwierciedla, co zostało opisane w odpowiedzi wcześniejszej, cenę zakupu, konieczne prace remontowo –usprawniające: zakup farb, impregnatów, pędzli, mebli, itp. i musi się odłożyć i zrównać z podobnymi cenami w okolicy. Cena jest określona rynkowo.

Na pytanie Organu o treści, cyt.: „Czy cena sprzedaży budynku letniskowego będzie wyższa niż cena jego zakupu?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, niezwiązaną w żaden sposób z nieruchomościami.

Na pytanie Organu o treści, cyt.: „Czy sprzedaż, o której mowa we wniosku, nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?”, Wnioskodawca odpowiedział: nie.

Wnioskodawca poza wskazaną we wniosku planowaną sprzedażą działki i domu letniskowego, dokonał wcześniej jednej sprzedaży nieruchomości, 7 lat temu. Nabył ją na kredyt hipoteczny w 2009 r., był to zakup mieszkania w … na własne cele mieszkaniowe. W 2018 r. dokonał sprzedaży - powiększenie rodziny, zakup większego mieszkania. Sprzedana nieruchomość miała powierzchnię 39,1 m2, było to spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Sprzedaż nastąpiła po 10 latach od zakupu, nie była opodatkowana.

Wnioskodawca nie posiada innej nieruchomości przeznaczonej w przyszłości do sprzedaży.

Przeważająca działalność gospodarcza: 62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi.

Na pytanie Organu o treści, cyt.: „Czy działka nr … była wykorzystywana w pozarolniczej działalności gospodarczej? Jeśli tak, to należy wskazać, czy była wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (w przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wskazać, kiedy została wprowadzona do ww. ewidencji)”, Wnioskodawca odpowiedział: nie.

Pytania

Czy sprzedając w 2025 r. działkę wraz ze stojącym na niej domkiem letniskowym Wnioskodawca powinien:

1)zapłacić podatek dochodowy od zysku ze sprzedaży działki w wysokości 19% ((cena sprzedaży działki – cena zakupu działki) x 19%), gdyż dopiero w 2026 r. nastąpi okres 5 lat od zakupu (wartość działki zostałaby określona osobno w akcie notarialnym sprzedaży)?;

2)czy od domku letniskowego, który jest ruchomością i Wnioskodawca posiada go od ponad 6 miesięcy, nie należy płacić podatku dochodowego?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Zgodnie z przepisem, podatek dochodowy od sprzedaży działki należy zapłacić, gdy do transakcji dojdzie przed upływem 5 lat od jej nabycia.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zatem, według Wnioskodawcy, od dochodu ze sprzedaży działki należy zapłacić 19% podatku dochodowego.

Ad 2

Zgodnie z przepisem art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W myśl przepisu art. 45 Kodeksu cywilnego, rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Przepis art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (wersja od: 1 lipca 2024 r.) stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z orzecznictwem i doktrynami, ruchomościami są te rzeczy, które nie są nieruchomościami. Trwałe złączenie z gruntem to takie, w którym budynki czy też inne urządzenia złączone są z gruntem fizycznie i funkcjonalnie oraz trwale. Tym samym połączenie trwałe to takie, które nie jest przeznaczone do przemijającego użytku (zgodnie z art. 47 § 2 i 3 Kodeksu cywilnego definiującymi trwałe złączenie).

Według Wnioskodawcy, posiadany domek letniskowy jest obiektem nietrwale związanym z gruntem i możliwym do przeniesienia, zatem oznacza to, że nie spełnia warunku, o którym mowa w art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego dla uznania go za nieruchomość.

Zgodnie z regulacją wynikającą z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sprzedaż rzeczy ruchomych podlega opodatkowaniu, jeżeli następuje przed upływem sześciu miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Zatem, sprzedaż w 2025 r. posiadanego przez Wnioskodawcę od 2021 r. domku letniskowego nie będzie powodowała obowiązku uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Z kolei, jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)  prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

-odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

-zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.

Definicja nieruchomości w świetle innych ustaw

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Stosownie natomiast do treści art. 47 § 1-3 powołanej ustawy:

§ 1. Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

§ 2. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. § 3. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Jak natomiast wynika z art. 48 tej ustawy:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego ustawodawca formułuje definicję legalną pojęcia nieruchomości. W Kodeksie cywilnym nie wprowadza natomiast definicji rzeczy ruchomej. W związku z tym, tą ostatnią zazwyczaj wyprowadza się w doktrynie w ten sposób, że to, co nie mieści się w definicji nieruchomości z art. 46 § 1 kodeksu cywilnego, należy uznawać za rzecz ruchomą (E. Gniewek, w: E. Gniewek, P. Machnikowski, Komentarz KC, 2021, art. 46, Nb 1; Kodeks cywilny. Komentarz, wydanie 11, prof. dr hab. Edward Gniewek, prof. dr hab. Piotr Machnikowski, Wydawnictwo C.H.Beck Warszawa 2023).

W cytowanym wyżej komentarzu możemy też przeczytać, że w literaturze prawniczej bardzo często można spotkać się z odwoływaniem się do definicji rzeczy zaproponowanej przed laty przez J. Wasilkowskiego, który wyjaśniał, że „rzeczami w rozumieniu naszego prawa cywilnego są materialne części przyrody w stanie pierwotnym lub przetworzonym, na tyle wyodrębnione (w sposób naturalny lub sztuczny), że w stosunkach społeczno‑gospodarczych mogą być traktowane jako dobra samoistne”(…). Definicja ta ma ten niewątpliwy walor, że dostarcza dalszych kryteriów, ułatwiając dokonywanie kwalifikacji w kwestii tego, czy dany przedmiot jest czy nie jest rzeczą w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Podkreślono w nim również, że komentowanym art. 45 Kodeksu cywilnego ustawodawca zawarł definicję rzeczy, wskazując, że rzeczami w rozumieniu kodeksu cywilnego są tylko przedmioty materialne. Ta zwięzła definicja wiele jednak nie wyjaśnia i wobec tego niewątpliwie doprecyzowanie pojęcia rzeczy wymaga także sięgnięcia do innych przepisów kodeksu cywilnego oraz do innych ustaw, jak również do zapatrywań doktryny i orzecznictwa w tej kwestii (Kodeks cywilny. Komentarz, wydanie 11, prof. dr hab. Edward Gniewek, prof. dr hab. Piotr Machnikowski, Wydawnictwo C.H.Beck Warszawa 2023).

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku, należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Tym samym należy przyjąć, że domek letniskowy nie spełnia definicji budynku w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, jak również nie wypełnia warunków, o których mowa w art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, definiującym pojęcie nieruchomości.

Wobec powyższego należy uznać, że stanowi on rzecz ruchomą w rozumieniu Kodeksu cywilnego, a więc skutki podatkowe przedmiotowej sprzedaży, powinien Pan rozpatrywać w kontekście źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skutki podatkowe planowanej sprzedaży nieruchomości i ruchomości

Jak wynika z treści wniosku, w 2020 r. nabył Pan działkę nr …. W 2021 r. została wylana na niej płyta fundamentowa i postawiony na niej drewniany domek letniskowy. Domek ma własną podłogę (14 cm z płyty OSB wypełnionej w środku watą budowlaną) i jest konstrukcji modułowej – przyjechał w częściach transportem HDS. Nie jest niczym przytwierdzony do podłoża (płyty fundamentowej, jedynie na niej stoi. Jest konstrukcji niezależnej, łącznie z tarasem. Wystarczy go odłączyć od jednego przewodu dostarczającego prąd i szlaucha dostarczającego wodę ze studni głębinowej i wkładając pod domek pasy można go podnieść dźwigiem (HDS), przenieść na naczepę tira i nie niszcząc niczego przewieźć w inne miejsce. Domek może być odłączony od gruntu bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości. Działka nr … stanowi grunty orne, nie ma dla niej opracowanego planu zagospodarowania przestrzennego, nie jest objęta uchwałą o ustanowieniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji oraz decyzją o warunkach zabudowy, która powoduje zmianę zagospodarowania terenu, nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją o inwentaryzacji stanu lasu. Zostało dostawione ogrodzenie i płyta betonowa, zrobione porządki, nasadzenia, utwardzenia, doprowadzony prąd.

Oznacza to, że opisany we wniosku domek letniskowy (konstrukcja modułowa) nie spełnia warunków, o których mowa w art. 46 § 1 ustawy Kodeks cywilny. Wobec powyższego należy uznać, że stanowi on rzecz ruchomą w rozumieniu Kodeksu cywilnego, a więc skutki podatkowe jego sprzedaży należy rozpatrywać w kontekście źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że nienastępująca w wykonaniu działalności gospodarczej sprzedaż w 2025 r. opisanego domku letniskowego (konstrukcji modułowej), zakupionego w 2021 r., który nie jest trwale związany z gruntem i nie stanowi jego części składowej, nie będzie stanowić źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostanie dokonana po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie przez Pana.

Natomiast sprzedaż przez Pana w 2025 r. (tj. w okresie do dnia 31 grudnia 2025 r.) działki nr …, którą nabył Pan w 2020 r., będzie stanowić źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ w takiej sytuacji, odpłatne zbycie nieruchomości nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy:

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

 Zgodnie z art. 30e ust. 4 ww. ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)    dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)    dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

W myśl art. 30e ust. 5 ww. ustawy:

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością, np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości). Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Kosztów odpłatnego zbycia nie należy utożsamiać z kosztami uzyskania przychodu. Ustalenie kosztów uzyskania przychodu odbywa się zgodnie z art. 22 ust. 6c lub ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

 Zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy:

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

 W myśl art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość ww. nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, przy odpłatnym nabyciu nieruchomości podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. wartością wyrażoną w cenie określonej w umowie sprzedaży pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia) a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Nadmienić należy, że istotą pojęcia kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości jest umożliwienie podatnikowi odliczenia wydatków jakie on sam poniósł na nabycie zbywanej nieruchomości i nakładów na nią, jakie on sam poczynił.

Do kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości zgodnie z art. 22 ust. 6c w zw. z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczyć można:

·udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia;

·udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych poczynione w czasie ich posiadania, których wysokość ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Przywołane przepisy jednoznacznie wskazują, że kosztami uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości mogą być tylko udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia zbywanej nieruchomości powiększone o udokumentowane nakłady zwiększające wartość tej zbywanej nieruchomości. Przepis ten formułuje katalog zamknięty, który w żadnym wypadku nie dopuszcza zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu innych wydatków niż wymienione. Zatem, sam fakt poniesienia przez podatnika wydatku nie upoważnia go jeszcze do zaliczenia tego wydatku do kosztów nabycia, wytworzenia lub nakładów, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nadmienić w tym miejscu należy, że ustawodawca nie odsyła w tym zakresie do ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów zawartej w art. 22 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którą, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 – przez co należy rozumieć wszelkie koszty poniesione w tych celach. Nie wystarczy samo subiektywne przekonanie podatnika, że ponieważ wydatek w jakiś sposób z różnych względów towarzyszy, np. nabyciu, to należy uznać go za wydatek mający wpływ na wysokość podstawy opodatkowania. Nie każdy bowiem wydatek ma bezpośredni wpływ na nabycie bądź wytworzenie zbywanej nieruchomości lub prawie, podobnie jak nie każdy wydatek będzie uznany za nakład na nieruchomość zwiększający jej wartość. Określając zatem koszty uzyskania przychodu należy brać pod uwagę tylko te wydatki, które mają bezpośredni wpływ na uzyskany przychód i zostały wymienione w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa, co należy rozumieć pod pojęciem nakładów w rozumieniu ww. przepisu. W doktrynie ugruntowany jest pogląd, zgodnie z którym przez nakłady na nieruchomość należy rozumieć sumę wydatków poniesionych na substancję danej nieruchomości. Uznaje się, że są to nie tylko nakłady ulepszające lub modernizujące nieruchomość, ale również nakłady o charakterze budowlanym, remontowym. Rozpatrując powyższe należy mieć na względzie fakt, że aby dany wydatek zaliczyć jako nakład zwiększający wartość nieruchomości w czasie jej posiadania, musi on zostać udokumentowany w sposób, o którym mowa w art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)  dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)  dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Z art. 30e ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

W myśl natomiast art. 30e ust. 7 ww. ustawy:

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Natomiast stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy wyjaśnić, że ww. zwolnienie obejmie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. 

Podsumowując, sprzedaż w 2025 r. ruchomości, tj. opisanego domku letniskowego, zakupionego w 2021 r., który nie jest trwale związany z gruntem i nie stanowi jego części składowej, nie będzie stanowić źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostanie dokonana po upływie sześciu miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie ruchomości przez Pana. Wskazany przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przesądza bowiem, że sprzedaż rzeczy ruchomych podlega opodatkowaniu, jeżeli następuje przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Natomiast, nienastępująca w wykonaniu działalności gospodarczej, sprzedaż nieruchomości, tj. działki nr …, którą nabył Pan w 2020 r., jeżeli sprzedaż nastąpi w okresie do dnia 31 grudnia 2025 r., będzie stanowić źródło przychodu w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ sprzedaż nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie. Przychód z takiej sprzedaży, podlegał będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanych pytań, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytań i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Wyjaśnić również należy, że Organ wydając interpretacje w trybie art. 14b ww. ustawy, nie odnosi się do kwot i nie dokonuje wyliczeń. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy w postępowaniu podatkowym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.