Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe,
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 grudnia 2024 r. (wpływ 24 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Obecnie Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W latach 2021-2023 Wnioskodawca będący wówczas w ustroju rozdzielności majątkowej ze swoją małżonką (umowa została zawarta 17 lipca 2018 r.), zakupił następujące działki gruntowe.
1)działkę nr 1 (RV – grunty orne) o powierzchni 711 m2 (KW nr (...)) na podstawie aktu notarialnego (...) z 24 czerwca 2021 roku;
2)działkę nr 2 (RV – grunty orne) o powierzchni 1202 m2 (KW nr (...)) na podstawie aktu notarialnego (...) z 31 stycznia 2022 roku;
3)działkę nr 3 (RV – grunty orne) o powierzchni 1616 m2 (KW nr (...)) na podstawie aktu notarialnego (...) z 2 marca 2022 roku;
4)działkę nr 4 (RV – grunty orne) o powierzchni 987 m2 (KW nr (...)) na podstawie aktu notarialnego (...) z 9 września 2022 roku;
5)działkę nr 5 (grunty orne) o powierzchni 1553 m2 (KW nr (...)) na podstawie aktu notarialnego (...) z dnia 29 marca 2023 roku.
Powierzchnia powyższych działek wskazana w aktach notarialnych nieco różni się od powierzchni wskazanej w decyzji Burmistrza Miasta A w sprawie zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości z 2 października 2023 roku, co jest związane ze wznowieniem granic przez geodetę w trakcie podziału. W związku z tym, że ww. decyzja Burmistrza jest aktualniejsza od aktów notarialnych, Wnioskodawca wskazał wartości powierzchni działek zgodne z ową decyzją. Przed nabyciem ww. działek oznaczonych pkt 2-5 Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Miasta w A zaświadczenie z 12 stycznia 2022 roku zawierające informacje o przeznaczeniu działek o numerach 7, 6, 4, 2, 5 i 3 zgodnym z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta A. I tak, przeznaczeniem wszystkich powyższych działek jest (...) – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
Wszystkie powyższe działki zostały zakupione przez Wnioskodawcę z zamiarem zabezpieczenia finansowego przyszłej emerytury Wnioskodawcy, która według dostępnych prognoz emerytalnych będzie niewielka. Powyższe działki nie były wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT ani korzystającej ze zwolnienia z podatku VAT. Ponadto działki te nie były nigdy przedmiotem umów najmu i dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Od dnia nabycia do chwili obecnej działki są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów osobistych/rekreacyjnych. Na ten moment Wnioskodawca nie zamierza dokupywać jakichkolwiek działek. Wnioskodawca nie podjął i nie zamierza podejmować żadnych działań zmierzających do zwiększenia wartości działek. Obecnie Wnioskodawca prowadzi rozmowy z Gminą A w celu ustalenia terminu, sposobu oraz podmiotu mającego wykonać wodociąg przy ulicy, na której działki są położone, oraz sieć wodno-kanalizacyjną w drodze wewnętrznej.
Na podstawie aktu notarialnego (...) z 20 czerwca 2023 roku Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie od swojej małżonki 2/10 części udziałów we własności oraz od swojej teściowej 1/10 części udziałów we własności działek o numerach 8 i 9 oznaczonych w sposobie korzystania jako R – grunty orne (...). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta A działka nr 8 znajduje się na terenie oznaczonym symbolem (...) – tereny dróg zbiorczych, a działka nr 9 znajduje się na terenie oznaczonym symbolem (...) – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Na podstawie aktu notarialnego (...) z 1 września 2023 roku, Wnioskodawca działając w imieniu własnym oraz w imieniu właścicieli działki nr 8 jako pełnomocnik, przeniósł nieodpłatnie na rzecz Gminy A własność całej działki nr 8.
Należące do Wnioskodawcy i położone obok siebie działki o numerach 3, 5, 2 i 4 posiadały wymiary (od 20 m do ponad 22 m szerokości i 250 m długości) umożliwiające swobodne zagospodarowanie nieruchomości oraz – w związku z darowizną otrzymaną od małżonki i teściowej Wnioskodawcy – dostęp do drogi publicznej. Potwierdza to otrzymane z Urzędu Miasta w A zaświadczenie, zgodnie z którym powyższe działki znajdują się na terenach oznaczonych symbolem (...) – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Działka nr 6 stanowiła własność sąsiadki Wnioskodawcy i znajdowała się obok powyższych działek należących do Wnioskodawcy oraz była wąska (około 4,5 m szerokości i 238 m długości) i nie posiadała dostępu do drogi publicznej, co uniemożliwiało sąsiadce racjonalne zagospodarowanie tej działki. W konsekwencji Wnioskodawca wraz z sąsiadką dokonał połączenia oraz podziału przedmiotowych działek na podstawie art. 93, art. 98b i art. 99 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r., poz. 1145 – dalej: u.g.n.), w taki sposób, aby działka nr 6 należąca do sąsiadki posiadała rozmiary umożliwiające jej zagospodarowanie oraz zyskała dostęp do drogi publicznej. Jednakże w trakcie dokonywania podziału sąsiadka Wnioskodawcy zdecydowała się nie odkupywać udziałów w działce o nr 9 stanowiącej drogę wewnętrzną od jej sześciu współwłaścicieli, aby nie ponosić w przyszłości kosztów jej utrzymania.
Zgodnie z decyzją Burmistrza Miasta A w sprawie zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości z 2 października 2023 roku (...) w następstwie połączenia i podziału nieruchomości działki należące do Wnioskodawcy i jego sąsiadki zostały połączone w jedną działkę, z której wyodrębniono działki o numerach od 10 do 11. Następnie Wnioskodawca i jego sąsiadka dokonali w drodze zamiany wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielanych działek gruntu.
Podkreślić należy, iż bez dokonania zamiany działek, połączenie oraz podział nieruchomości nie mógłby dojść do skutku. I tak, w wyniku powyższego sąsiadka Wnioskodawcy stała się właścicielką działki o nr 10, a Wnioskodawca stał się właścicielem działek o numerach od 12 do 13. Działki o numerach od 10 do 11 zostały wydzielone pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne z bezpośrednim dostępem do drogi publicznej dla działki nr 10 oraz – dla pozostałych działek budowlanych – poprzez nowo wydzieloną działkę nr 13 i istniejącą działkę nr 9, stanowiącą drogę wewnętrzną dla obsługi komunikacyjnej działek budowlanych. Po tak dokonanym podziale nieruchomości oraz zamianie działek Wnioskodawca posiada działki o łącznej powierzchni wynoszącej 5412 m2 (+ 62 m2 drogi wewnętrznej), która jest minimalnie wyższa od powierzchni działek wcześniej nabytych przez Wnioskodawcę (większa ilość mniejszych działek związana jest z uporządkowaniem stanu faktycznego i prawnego posiadanych gruntów i nie jest podejmowana w celu podniesienia wartości nieruchomości w celach komercyjnych). W konsekwencji, w następstwie podziału geodezyjnego Wnioskodawca nie zyskał na powierzchni działek – różnica 54 m2 na korzyść Wnioskodawcy jest zdarzeniem niezamierzonym i przypadkowym. Różnica ta w głównej mierze wynika z tego, że część powierzchni działki nr 10 należącej do sąsiadki Wnioskodawcy została przeznaczona na poczet drogi wewnętrznej (co było konieczne do dokonania podziału geodezyjnego), choć ostatecznie owa sąsiadka zrezygnowała z udziałów w drodze wewnętrznej. Działkę nr 13 stanowiącą drogę wewnętrzną Wnioskodawca chciałby docelowo przekazać w formie darowizny lub umowy sprzedaży na rzecz właścicieli sąsiadujących działek.
Wnioskodawca zamierza sprzedać pięć działek (tj. działki o numerach 12, 14, 15, 16 i 17) na rzecz Spółki z o.o. Dodatkowo Wnioskodawca zamierza sprzedać jedną działkę (działkę nr 18 lub 11) na rzecz innego nabywcy. W momencie sprzedaży działek Wnioskodawca nie będzie czynnym podatnikiem VAT. W posiadaniu Wnioskodawcy nie znajdują się inne nieruchomości poza wskazanymi w treści niniejszego wniosku – po sprzedaży działek i darowiźnie lub sprzedaży działki nr 13, Wnioskodawca będzie w posiadaniu wyłącznie dwóch działek gruntowych oraz części udziałów w działce nr 9.
W 2014 roku Wnioskodawca sprzedał mieszkanie własnościowe (współwłasność z żoną) zakupione w 2010 roku. Sprzedaż nie była opodatkowana podatkiem VAT. Mieszkanie zostało nabyte w celu realizacji celów mieszkaniowych (Wnioskodawca mieszkał w nim z córką i żoną przez 4 lata). W listopadzie 2017 roku Wnioskodawca będący wówczas ze swoją małżonką w ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej wraz ze swoim przyjacielem wylicytował na aukcji komorniczej łącznie X udziałów (X udziałów dla Wnioskodawcy i jego żony oraz X udziałów dla przyjaciela Wnioskodawcy) w nieruchomości zabudowanej domem. Wszyscy właściciele nieruchomości wystąpili o jej podział geodezyjny, w wyniku którego Wnioskodawcy wraz z żoną i jego przyjacielowi przypadła w równych udziałach część nieruchomości obejmująca wyłącznie działkę niezabudowaną. W lutym 2018 roku Wnioskodawca wraz z żoną oraz przyjacielem dokupił na kredyt hipoteczny dwie sąsiednie działki niezabudowane z dostępem do drogi publicznej. W lipcu 2018 roku Wnioskodawca dokonał podziału majątku z żoną oraz zawarł umowę rozdzielności majątkowej, w wyniku czego Wnioskodawca stał się współwłaścicielem (już bez żony) wyżej wskazanych nieruchomości wraz ze swoim przyjacielem (każdemu przysługiwała 1/2 udziałów w każdej nieruchomości). Następnie do Wnioskodawcy i jego przyjaciela zgłosili się właściciele działek sąsiednich z prośbą o dokonanie podziału geodezyjnego i zamiany działek w taki sposób, aby działki sąsiadów zyskały dostęp do drogi publicznej. Po dokonaniu podziału geodezyjnego i zamiany z sąsiadami (co miało miejsce w marcu 2019 roku) Wnioskodawca i jego przyjaciel stali się właścicielami siedmiu działek oraz udziałów w drodze wewnętrznej. Powyższe działki zostały zakupione przez Wnioskodawcę i jego przyjaciela w celu zabezpieczenia ich emerytury na przyszłość. Jednakże w latach 2019-2020 Wnioskodawca i jego przyjaciel sprzedali wszystkie działki na rzecz pięciu nabywców. Powodem sprzedaży pierwszych działek była konieczność spłaty kredytu hipotecznego, zaś kolejne działki zostały sprzedane ze względu na planowany przez przyjaciela Wnioskodawcy ślub i założenie rodziny, a w konsekwencji konieczność zakupu przez przyjaciela większego mieszkania. Sprzedaż powyższych działek została dokonana w ramach zarządu majątkiem prywatnym i nie była opodatkowana podatkiem VAT. Dochód ze sprzedaży działek w części przysługującej Wnioskodawcy został przeznaczony na zakup działek o numerach 1, 2, 3, 4 oraz 5 w celu zabezpieczenia finansowego przyszłej emerytury Wnioskodawcy.
Przed sprzedażą działek Wnioskodawca rozważa wybudowanie na nich we własnym zakresie zbiorników retencyjnych (deszczowych) na wody opadowe. Podkreślić należy, że budowa zbiorników retencyjnych ma charakter proekologiczny, co jest bardzo istotne z perspektywy Wnioskodawcy oraz przyszłych nabywców, gdyż zarówno Wnioskodawca, jak również potencjalni właściciele działek nie będą uszczuplać skromnych krajowych zasobów wód słodkich w Polsce. Podkreślić należy, że Gmina w tej okolicy nie posiada, ani nie planuje, budowy sieci kanalizacji deszczowej, a ścieków deszczowych nie można odprowadzać do kanalizacji sanitarnej. Obecnie prawo budowlane nakazuje zagospodarowanie wód opadowych na swoim terenie. Ponadto zbiornik taki pełni bardzo ważną funkcje tzw. „małej retencji” wód opadowych. Gromadzi nadmiar wód (nie podwyższa to poziomu wód w rzekach) w porze deszczowej, a w porze suchej może nawadniać przydomowy ogród lub służyć do innych celów gospodarczych np. pranie czy spłukiwanie toalet, nie obniżając tym samym poziomu zbiorników wody pitnej, rzek lub studni.
Zgodnie ze stanem faktycznym Wnioskodawca nie ma zamiaru dokonywania powtarzalnych czynności zbycia nieruchomości w sposób ciągły, a jego celem jest dokonanie sprzedaży pięciu działek w drodze jednej transakcji na rzecz jednego podmiotu (Spółki z o.o.) oraz jednej działki na rzecz innego nabywcy. Do momentu sprzedaży działki nie będą wykorzystywane w jakikolwiek sposób, z wyjątkiem wykonania przez Gminę sieci wodno-kanalizacyjnej w drodze wewnętrznej, a także ewentualnej budowy przez Wnioskodawcę zbiorników retencyjnych, które będą obiektami budowlanymi (budowlami) w myśl ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Wnioskodawca rozważa wybudowanie zbiornika retencyjnego na każdej działce. Z tego tytułu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia. Przedmiotowe zbiorniki nie będą sprzedawane w ramach pierwszego zasiedlenia, a w konsekwencji pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą zbiorników nie minie okres 2 lat. W opinii Wnioskodawcy planowana odpłatna sprzedaż przedmiotowych zbiorników co prawda stanowi odpłatną dostawę i jako taka w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług jest opodatkowana podatkiem VAT, jednak dla tych transakcji – z uwagi na to, iż będzie dokonywana sprzedaż majątku prywatnego – Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT, a zatem dokonywana przez niego odpłatna dostawa nie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca nie zamierza sprzedawać innych nieruchomości poza działkami wskazanymi w niniejszym wniosku.
Uzupełnienie wniosku
Na pytanie: W związku z Pana wskazaniem, że obecnie jest Pan osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, prosiliśmy o podanie, czy kiedykolwiek wcześniej prowadził Pan działalność gospodarczą? Jeżeli tak, to prosiliśmy o wskazanie, w jakim okresie oraz jaki był zakres prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej
Odpowiedział Pan:
Wnioskodawca nie prowadzi i nigdy wcześniej nie prowadził działalności gospodarczej.
Na pytanie: Czy Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, którym objęte są działki będące przedmiotem sprzedaży, został ustalony na Pana wniosek?
Odpowiedział Pan:
Nie, Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie zawierające informację o przeznaczeniu działek na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w (...) z dnia 26 lutego 2013 r. oraz późniejszych zmianach Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego.
Na pytanie: Czy występował Pan o zmianę przeznaczenia terenu dla działek będących przedmiotem wniosku?
Odpowiedział Pan:
Nie.
Na pytanie: W jaki sposób nawiązał Pan kontakt z nabywcami? Czy ogłaszał Pan sprzedaż działek w środkach masowego przekazu, tj. w sieci internetowej, prasie, radiu bądź podejmował inne działania marketingowe w stosunku do przedmiotowych działek? Jeżeli tak, to prosiliśmy wskazać jakie?
Odpowiedział Pan (pkt nr 4):
Wnioskodawca nie nawiązał jeszcze kontaktu z żadnymi nabywcami. Jeżeli Wnioskodawca uczyni to w przyszłości, to zapewne poprzez jeden z serwisów internetowych (...).
Na pytanie: Czy z przyszłymi nabywcami zawarł/zamierza Pan zawrzeć umowę dzierżawy/najmu działek, które zamierza Pan sprzedać? Jeśli tak, to prosiliśmy wskazać jakie będą warunki co do kwoty i okresu tej dzierżawy/najmu.
Odpowiedział Pan:
Nie.
Na pytanie: W opisie sprawy podał Pan - „Od dnia nabycia do chwili obecnej działki są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów osobistych/rekreacyjnych”. Wobec tego prosiliśmy, aby doprecyzował Pan, w jaki konkretny sposób wykorzystywał/ wykorzystuje Pan te działki przez cały okres ich posiadania?
Odpowiedział Pan:
W związku z tym, że działki są (...). Jestem (...).
Na pytanie: Kiedy ma Pan zamiar sprzedać wymienione we wniosku działki? Prosiliśmy o podanie przybliżonej daty.
Odpowiedział Pan:
Wnioskodawca wstępnie zamierza dokonać sprzedaży działek w ciągu 2 lat, jednak niewykluczone, że w przypadku uzyskania niekorzystnej interpretacji indywidualnej Wnioskodawca zrezygnuje ze sprzedaży działek lub dokona jej później.
Na pytanie: W opisie sprawy podał Pan „Wszystkie powyższe działki zostały zakupione przez Wnioskodawcę z zamiarem zabezpieczenia finansowego przyszłej emerytury.” Wobec tego prosiliśmy wskazać powód zamiaru zbycia przedmiotowych działek.
Odpowiedział Pan:
Zamiar zbycia działek pojawił się u Wnioskodawcy w związku z coraz gorszym wskaźnikiem urodzeń w Polsce oraz prawdopodobieństwem, że trend ten raczej się nie odwróci w przyszłości i za 18 lat (na chwilę obecną Wnioskodawca ma prawo przejść na emeryturę w wieku 60 lat) może okazać się, że nie będzie chętnych do zakupu tych nieruchomości. Dodatkowo Wnioskodawca jest (...) zatrudnionym w Y, gdzie (...), który w (...). Z związku z powyższymi faktami Wnioskodawca uznał, że teraz może być najlepszy moment na spieniężenie należących do Wnioskodawcy nieruchomości, dopóki są jeszcze warte znaczące kwoty, a środki najlepiej będzie przeznaczyć na zapewnienie Wnioskodawcy innego źródła dochodu i zapewnienie Wnioskodawcy utrzymania na emeryturze.
Na pytanie: W opisie sprawy wskazał Pan - „Wnioskodawca nie podjął i nie zamierza podejmować żadnych działań zmierzających do zwiększenia wartości działek.” oraz „Przed sprzedażą działek Wnioskodawca rozważa wybudowanie na nich we własnym zakresie zbiorników retencyjnych (deszczowych) na wody opadowe”. Czym uzasadniona jest budowa zbiorników retencyjnych na wymienionych działkach oraz dlaczego ich wybudowanie nie zwiększy wartości działek? Czy np. otrzyma Pan zwrot kosztów ich wybudowania? Jeśli tak, kto i na jakiej podstawie dokona zwrotu kosztów?
Odpowiedział Pan (pkt nr 9):
Wybudowanie zbiorników retencyjnych nie zwiększy wartości działek w odniesieniu do pytania nr 1 oraz pytania nr 2, gdyż wstępnie Wnioskodawca zamierza sprzedać działki bez zbiorników retencyjnych. Wnioskodawca rozważy wybudowanie zbiorników retencyjnych, jeżeli stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę w odpowiedzi na pytanie nr 1 zostanie uznane za nieprawidłowe. Chęć budowy zbiorników jest podyktowana tym, że Wnioskodawca jest z wykształcenia (...) sanitarnym, a jedną z dewiz życiowych Wnioskodawcy jest pozostawienie po sobie tej planety minimum w stanie nie pogorszonym niż ją zastał. Jeżeli byłaby możliwość skorzystania z zewnętrznego dofinansowania budowy zbiorników retencyjnych, a warunki będą umożliwiały Wnioskodawcy późniejszą sprzedaż (nie będzie wykluczeń, które obejmą Wnioskodawcę), to Wnioskodawca będzie skłonny skorzystać z takiej pomocy, ale jednocześnie Wnioskodawca nie będzie tej sumy doliczać do wartości działki.
Na pytanie: Czy wybudowanie zbiorników retencyjnych wynika z potrzeb przyszłych nabywców działek i ustaleń z nimi, warunkującymi sprzedaż działek?
Odpowiedział Pan:
Nie. Wyjaśnienia w tym zakresie znajdują się w pkt 9 powyżej.
Na pytanie: Czy z nabywcami działek zawarł Pan lub zamierza zawrzeć umowę przedwstępną, która zobowiązuje/będzie zobowiązywała Pana lub nabywców do wypełnienia określonych warunków przed zawarciem umowy sprzedaży? Jeśli tak, to:
a)Prosiliśmy o podanie tych warunków (np. uzyskanie zgód, pozwoleń, opinii, decyzji itp.).
b)Czy po zawarciu umowy przedwstępnej nabywcy na ww. działkach będą dokonywali inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększą jej atrakcyjność jak np. uzbrojenie terenu w media, ogrodzenie itp.? Jeżeli tak, to prosiliśmy o podanie jakich?
c)Czy nabywcy będą ponosić jakiekolwiek nakłady finansowe związane z ww. działkami od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej?
d)Czy ma Pan zamiar udzielić/czy udzielił Pan nabywcom działek pełnomocnictwa do działania w Pana imieniu, w zakresie podejmowania określonych czynności cywilno-prawnych w stosunku do tych nieruchomości? Jeśli tak, jakie to mają być czynności?
Odpowiedział Pan:
Nie. Wyjaśnienia w tym zakresie znajdują się w pkt 4 powyżej.
Na pytanie: Czy działki, które ma Pan zamiar zbyć są działkami zabudowanymi? Jeśli tak, prosiliśmy o podanie jakiego rodzaju jest to zabudowa, jakie budynki się na nich znajdują? Powyższa wątpliwość powstała w związku z podaniem przez Pana we własnym stanowisku informacji: ”Analogiczna sytuacja dotyczy zbiorników retencyjnych (deszczowych). Zgodnie bowiem z § 28 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2022 r., poz. 1225) działka budowlana, na której usytuowane są budynki, powinna być wyposażona w kanalizację umożliwiającą odprowadzenie wód opadowych do sieci kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej. (...). Tym samym ewentualna budowa zbiorników retencyjnych nie będzie stanowiła ulepszenia działek, gdyż zostanie wykonana w ramach wypełnienia ustawowych obowiązków Wnioskodawcy.”
Odpowiedział Pan:
Nie, działki są niezabudowane. Według Wnioskodawcy dobrą praktyką inżynierską jest budowanie w pierwszym etapie infrastruktury podziemnej (kanalizacja, wodociąg, zbiorniki podziemne), a w następnym etapie naziemnej (budynki).
Na pytanie: Czy w przyszłości zamierza Pan kupować nieruchomości w celu ich zbycia? Jeśli tak – to jaka będzie skala tych działań?
Odpowiedział Pan:
Na ten moment Wnioskodawca nie planuje kupna nieruchomości w celu ich zbycia, jednak Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości plany Wnioskodawcy ulegną zmianie.
Na pytanie: Czy był Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług? Jeśli tak to prosiliśmy wskazać, w jakim okresie i z jakiego tytułu?
Odpowiedział Pan:
Nie.
Na pytanie: Na jaki cel zamierza Pan przeznaczyć środki uzyskane ze sprzedaży ww. działek? Odpowiedział Pan:
Wnioskodawca jeszcze zastanawia się jak rozsądnie ulokować środki finansowe otrzymane z ewentualnej sprzedaży działek należących do Wnioskodawcy. Część środków finansowych Wnioskodawca być może przeznaczy na swoje (...). Wnioskodawca nie wyklucza, że jakaś część środków finansowych zostanie przeznaczona na pożyczkę osobie krewnej.
Na pytanie: Jeżeli którakolwiek z działek będących przedmiotem sprzedaży (prosiliśmy wskazać nr ewidencyjny działki) jest zabudowana budynkami/budowlami, prosiliśmy o wskazanie:
a)Kiedy (prosiliśmy wskazać daty) ww. budynki/budowle zostały wybudowane i oddane do użytkowania?
b)Kiedy (prosiliśmy o podanie dat) miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu?
c)Czy w odniesieniu do budynków, budowli lub ich części znajdujących się na ww. działkach zostały poniesione/będą poniesione, do dnia zbycia wydatki na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej? Jeżeli poniesiono wydatki na ulepszenie równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej prosiliśmy wskazać:
•czy miało miejsce pierwsze oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części po ich ulepszeniu?
•czy od ww. zajęcia (używania) do momentu dostawy upłynie okres krótszy niż 2 lata?”,
Odpowiedział Pan:
Żadna z działek nie jest zabudowana budynkami/budowlami.
Na pytanie: Czy zbiorniki retencyjne, które zamierza Pan wybudować na każdej działce będącej przedmiotem sprzedaży, będą użytkowane przed sprzedażą działek?
Odpowiedział Pan:
Nie.
Na pytanie: Jeżeli zbiorniki retencyjne, które zamierza Pan wybudować na każdej działce będącej przedmiotem sprzedaży, będą użytkowane przed sprzedażą działek, to czy od momentu rozpoczęcia użytkowania zbiorników retencyjnych do momentu sprzedaży działek upłynie okres krótszy niż 2 lata?
Odpowiedział Pan:
Nie dotyczy.
Na pytanie: Czy w związku z budową zbiorników retencyjnych będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Odpowiedział Pan:
Nie.
Na pytanie: Czy będzie Pan przed sprzedażą działek ponosił wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, zbiorników retencyjnych po ich wybudowaniu, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej? Jeżeli poniesie Pan wydatki na ulepszenie równe lub wyższe niż 30% wartości początkowej prosiliśmy wskazać:
•czy zbiorniki retencyjne, które zamierza Pan wybudować na każdej działce będącej przedmiotem sprzedaży, po ich ulepszeniu będą użytkowane przed sprzedażą działek?
•czy od momentu rozpoczęcia użytkowania zbiorników retencyjnych po ich ulepszeniu do momentu sprzedaży działek upłynie okres krótszy niż 2 lata?”,
Odpowiedział Pan:
Nie.
Na pytanie: W jaki sposób i przez kogo działki te były wykorzystywane przed ich zakupem, czy np. stanowiły one gospodarstwo rolne?
Odpowiedział Pan:
Działki przed ich zakupem przez Wnioskodawcę nie stanowiły gospodarstwa rolnego. Wszystkie działki leżały odłogiem i nie były wykorzystywane w żaden sposób. Poprzedni właściciele posiadali je jako spadek po rodzicach. Obecnie działki porastają roślinnością.
Na pytanie: Od kogo nabył Pan te działki?
Odpowiedział Pan:
Wnioskodawca nabył działki od osób fizycznych.
Na pytanie: Na co ma Pan zamiar przeznaczyć przychód uzyskany ze zbycia działek i w jakim terminie? Czy np. na nabycie nieruchomości?
Odpowiedział Pan:
Wnioskodawca jeszcze zastanawia się jak rozsądnie ulokować środki finansowe otrzymane z ewentualnej sprzedaży działek należących do Wnioskodawcy. Część środków finansowych Wnioskodawca być może przeznaczy na swoje przekwalifikowanie zawodowe lub na edukację dzieci. Wnioskodawca nie wyklucza, że jakaś część środków finansowych zostanie przeznaczona na pożyczkę osobie krewnej. Termin jest uzależniony od tego jak szybko Wnioskodawca podejmie ostateczną decyzję co do przeznaczenia środków finansowych oraz zapewnienia sobie stałego dochodu na emeryturze, (...).
Na pytanie: Z jakim przeznaczeniem kupujący nabędą od Pana te działki?
Odpowiedział Pan:
Na ten moment Wnioskodawca nie wie, gdyż nie posiada żadnego potencjalnego kupującego. Wnioskodawca zakłada jednak, że przeznaczenie działek będzie takie jak w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego, czyli budownictwo jednorodzinne.
Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
Czy dokonana przez Wnioskodawcę po podziale geodezyjnym sprzedaż pięciu działek na rzecz Spółki z o.o. oraz sprzedaż jednej działki na rzecz innego nabywcy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie traktowana jako działalność gospodarczą, czy też czynność wykonana w ramach zarządu majątkiem prywatnym?
Zakres pozostałych pytań jest przedmiotem odrębnego rozstrzygniecia.
Pana stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych
Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż pięciu działek na rzecz Spółki z o.o. oraz sprzedaż jednej działki na rzecz innego nabywcy dokonane po podziale geodezyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie traktowana jako czynność wykonana w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.) źródłami przychodów są odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie me następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nastąpiło przed upływem pięciu lat, to rodzi ono obowiązek zapłaty podatku dochodowego.
Na gruncie powyższego przepisu odpłatne zbycie nieruchomości stanowi źródło przychodów, jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej. Stosownie do art 5a pkt 6 u.p.d.o.f. przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć:
a)działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Powyższe przepisy prowadzą do wniosku, że działalność zarobkowa powinna być zdolna do potencjalnego generowania zysku i powinna zapewniać określony dochód. Działalność zarobkowa musi być prowadzona i ukierunkowana w taki sposób, aby jej celem było osiągnięcie zysku. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza stały zamiar jej wykonywania i wyklucza z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięcia o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Z kolei powtarzalność oznacza szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu, zaś przez zorganizowanie należy rozumieć zespół celowych uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym. Działania wypełniające definicję działalności gospodarczej to aktywne czynności w zakresie sprzedaży nieruchomości podejmowane wraz z zaangażowaniem środków zbliżonych do tych wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Chodzi zatem tutaj o aktywność danej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że podejmowane przez nią czynności przybierają formę zorganizowaną. W takim jednak przypadku podatnik musi działać zgodnie z jednym wybranym przez siebie schematem, co uczyni jego działania powtarzalnymi. Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, ze Wnioskodawca nie działa w sposób ciągły i zorganizowany, a podejmowane przez Wnioskodawcę działania wynikają jedynie z jego prawidłowego gospodarowania własnym majątkiem prywatnym.
Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż działek stanowi sprzedaż majątku osobistego, czy tez stanowi sprzedaż dokonywaną w ramach działalności gospodarczej, był przedmiotem orzeczenia z dnia 15 września 2011 r. TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10, które zostało już przywołane w stanowisku Wnioskodawcy do pytania nr 1.
Z pkt 37 ww. orzeczenia TSUE wynika, że sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą, bowiem dużych transakcji sprzedaży także można dokonywać jako czynności osobistych. W pkt 38 ww. orzeczenia TSUE dodał, iż charakteru decydującego nie ma również podział gruntu na działki, długość okresu występowania transakcji oraz wysokość osiągniętych z nich przychów, gdyż okoliczności te mogą odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym. W pkt 39-41 ww. orzeczenia TSUE wyjaśnił, iż poza zakres zwykłego zarządzania majątkiem prywatnym wykraczają aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami zbliżone do działań podejmowanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 u.p.tu., które mogą polegać między innymi na uzbrojeniu terenu lub na działaniach marketingowych. Wykonywanie takich działań w odniesieniu do działek świadczyłoby o tym, że ich sprzedaż mieści się w definicji działalności gospodarczej.
Ponadto ów problem niejednokrotnie był przedmiotem rozważań w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych. I tak, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 kwietnia 2019 roku (II FSK 1100/17) wskazał, że samo wyodrębnienie z jednej nieruchomości działek gruntu, powiązane z koniecznością uprzedniego uzyskania stosownych decyzji administracyjnych, czy uregulowania prawidłowego dostępu do nich, nie wykracza poza działania mieszczące się w zwykłym zarządzie własnymi sprawami majątkowymi. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 24 czerwca 2020 roku (I FSK 1758/17) stwierdził, że przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając działki przeznaczone pod zabudowę działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec), wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, ze jej czynności przybierają formę zorganizowaną, przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg ustalonych okoliczności. Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 maja 2023 roku (II FSK 21/23) uznał, że sam podział działek oraz uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i w rezultacie sukcesywna sprzedaż działek nie może świadczyć o zorganizowaniu i ciągłości w rozumieniu art 5a pkt 6 u.p.d.o.f. Sam podział przez właściciela jednej nieruchomości na kilka, a nawet kilkanaście działek, w tym także koniecznych do prawidłowego korzystania z działek dróg, a następnie ich sprzedaż nie może jednoznacznie świadczyć o zorganizowanej i ciągłej działalności gospodarczej, a raczej wskazuje na elementy związane z prawidłowym gospodarowaniem własnym, osobistym mieniem.
Odnieść się należy również do art. 15 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej u.z.z.w.), w myśl którego obowiązkiem przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego jest zapewnienie budowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji. Stosownie zaś do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399), właściciele nieruchomości są zobowiązani do przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku, gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych. Mając powyższe na względzie budowa wodociągu oraz sieci wodno-kanalizacyjnej nie stanowi ulepszenia działek, a jedynie wypełnienie obowiązku ciążącego na Gminie na podstawie przepisów prawa.
Analogiczna sytuacja dotyczy zbiorników retencyjnych (deszczowych). Zgodnie bowiem z § 28 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2022 ., poz. 1225) działka budowlana, na której usytuowane są budynki, powinna być wyposażona w kanalizację umożliwiającą odprowadzenie wód opadowych do sieci kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej. Wedle art. 9 ust. 1 u.z.z.w. zabrania się odprowadzenia wód opadowych do kanalizacji sanitarnych, nakazując zagospodarować je - w przypadku braku kanalizacji deszczowej lub ogólnospławnej - na własnym terenie. Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku braku odpowiedniej kanalizacji, konieczne jest wyposażenie działki w zbiornik retencyjny zbierający opady deszczowe. Tym samym ewentualna budowa zbiorników retencyjnych nie będzie stanowiła ulepszenia działek, gdyż zostanie wykonana w ramach wypełnienia ustawowych obowiązków Wnioskodawcy.
W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz przytoczone powyżej przepisy prawa mające zastosowanie w tym zakresie oraz orzeczenie TSUE i wyroki NSA należy uznać, że sprzedaż działek dokonana przez Wnioskodawcę nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f.
W momencie nabywania działek zamiarem Wnioskodawcy było zabezpieczenie swojej przyszłej emerytury, a nie generowanie zysku poprzez późniejszą sprzedaż działek, zwłaszcza, że w chwili nabycia działek Wnioskodawca nie wiedział, że zdecyduje się na ich sprzedaż. Wnioskodawca nie podjął żadnych czynności zmierzających do uatrakcyjnienia własnych działek i zwiększenia ich wartości. Budowa wodociągu i sieci wodno-kanalizacyjnej przez Gminę A, a także ewentualna budowa zbiorników retencyjnych przez Wnioskodawcę jest obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa. Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca nie podjął i nie podejmie żadnych działań zbliżonych do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, a zatem Wnioskodawca nie wykona żadnych czynności przekraczających zwykłe zarządzanie swoim majątkiem prywatnym.
Nabycie działek przez Wnioskodawcę ma charakter sporadyczny/okazjonalny, gdyż poza działkami objętymi mniejszym wnioskiem, jedynie w latach 2019-2020 Wnioskodawca wraz ze swoim przyjacielem dokonał odpłatnego zbycia innych działek. Jednakże wówczas zbycie części działek było podyktowane koniecznością spłaty kredytu hipotecznego, zaś zbycie kolejnych działek wiązało się z planami przyjaciela Wnioskodawcy o ślubie i założeniu rodziny - potrzeba przyjaciela Wnioskodawcy uzyskania środków finansowych na te plany zrodziła konieczność sprzedaży działek. Podkreślić należy, że Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości niż wskazane w niniejszym wniosku, które byłyby w przyszłości przeznaczone do sprzedaży - po sprzedaży działek i przekazaniu w formie darowizny lub umowy sprzedaży działki nr 13 sąsiadom, Wnioskodawca będzie w posiadaniu wyłącznie dwóch działek gruntowych oraz części udziałów w działce nr 9. Wnioskodawca zamierza sprzedaż pięć działek na rzecz Spółki z o.o. oraz jedną działkę na rzecz innego nabywcy. Nie ulega jednak wątpliwości, że odpłatne zbycie działek przez Wnioskodawcę nie będzie miało charakteru zorganizowanego, gdyż w związku ze sprzedażą działek Wnioskodawca nie wykona żadnych czynności przekraczających zwykły zarząd majątkiem prywatnym.
W świetle powyższego, Wnioskodawca dokonując transakcji zbycia na rzecz Spółki z o.o. oraz innego nabywcy wydzielonych działek gruntowych nie wypełni przesłanek zdefiniowanych w art 5a pkt 6 u.p.d.o.f., w związku z czym planowana sprzedaż działek będzie traktowana jako czynność wykonana w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 sierpnia 2024 roku (0112-KDSL1-1.4011.323.2024.4.JB).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Natomiast zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Powyższy przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Ponadto z jego treści wynika, że odpłatne zbycie nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w lit. a-c ww. przepisu przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Natomiast, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, nie stanowi ono źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych określonych w lit. a-c nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
·odpłatne zbycie nieruchomości lub praw majątkowych nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:
·zarobkowym celu działalności,
·wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
·prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, iż działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 3 czerwca 2015 r. sygn. I SA/Po 919/14:
Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.
Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.
W szczególności działania podatnika wypełniają definicję działalności gospodarczej, gdy podejmuje on pośrednio lub bezpośrednio aktywne czynności w zakresie sprzedaży nieruchomości (zarówno w fazie przygotowawczej, jak i w okresie realizacji) angażując środki podobne do wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Istotne znaczenie, choć nie decydujące, mają również poszczególne elementy zdarzenia będące efektem aktywnych działań podatnika, np. to w jaki sposób i w jakim celu zostaną nabyte lub wytworzone składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży (w drodze zakupu, spadku, darowizny), to czy zostaną nabyte de facto na cele inwestycyjne, celem czerpania zysków z najmu lub sprzedaży, czy przede wszystkim na potrzeby osobiste podatnika.
Przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie nieruchomości, podział nieruchomości, wystąpienie o pozwolenie na budowę, uzbrojenie terenu, itp.
Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może zatem stanowić przychód z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c tej ustawy.
Zakwalifikowanie do źródła przychodów ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak sposób opodatkowania przychodów, możliwość odliczenia kosztów ich uzyskania, możliwość skorzystania ze zwolnień przedmiotowych itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Przy czym, jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.
Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez podatników do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w latach 2021-2023 nabył Pan od osób fizycznych w ustroju rozdzielności majątkowej ze swoją żoną działki, stanowiące grunty orne o numerach:
·1 o powierzchni 711 m2, na podstawie aktu notarialnego z 24 czerwca 2021 r.,
·2 o powierzchni 1202 m2 na podstawie aktu notarialnego z 31 stycznia 2022 r.,
·3 o powierzchni 1616 m2 na podstawie aktu notarialnego z 2 marca 2022 r.,
·4 o powierzchni 987 m2 na podstawie aktu notarialnego z 9 września 2022 r.,
·5 o powierzchni 1553 m2 na podstawie aktu notarialnego 29 marca 2023 r.
Ponadto na podstawie aktu notarialnego z 20 czerwca 2023 roku otrzymał Pan w darowiźnie od swojej żony 2/10 części udziałów we własności oraz od swojej teściowej 1/10 części udziałów we własności działek o numerach 8 i 9 oznaczonych w sposobie korzystania jako R – grunty orne. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka nr 8 znajduje się na terenie oznaczonym symbolem (...) – tereny dróg zbiorczych, a działka nr 9 znajduje się na terenie oznaczonym symbolem (...) – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
Należące do Pana, położone obok siebie działki o numerach 3, 5, 2 i 4 posiadały wymiary umożliwiające swobodne zagospodarowanie nieruchomości oraz – w związku z darowizną otrzymaną od małżonki i Pana teściowej – dostęp do drogi publicznej. Obok powyższych działek należących do Pana znajdowała się działka nr 6, stanowiąca własność Pana sąsiadki. Działka ta była wąska (około 4,5 m szerokości i 238 m długości) i nie posiadała dostępu do drogi publicznej, co uniemożliwiało sąsiadce racjonalne zagospodarowanie tej działki. W konsekwencji wraz z sąsiadką dokonał Pan połączenia oraz podziału przedmiotowych działek na podstawie art. 93, art. 98b i art. 99 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w taki sposób, aby działka nr 6 należąca do sąsiadki posiadała rozmiary umożliwiające jej zagospodarowanie oraz zyskała dostęp do drogi publicznej. Jednakże w trakcie dokonywania podziału Pana sąsiadka zdecydowała się nie odkupywać udziałów w działce o nr 9 stanowiącej drogę wewnętrzną od jej sześciu współwłaścicieli, aby nie ponosić w przyszłości kosztów jej utrzymania.
Zgodnie z decyzją Burmistrza w sprawie zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości z 2 października 2023 r. w następstwie połączenia i podziału nieruchomości działki należące do Pana i Pana sąsiadki zostały połączone w jedną działkę, z której wyodrębniono działki o numerach od 10 do 11. Następnie Pan i Pana sąsiadka dokonali w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielanych działek gruntu. Podkreślił Pan, że bez dokonania zamiany działek, połączenie oraz podział nieruchomości nie mógłby dojść do skutku.
W wyniku powyższych czynności Pana sąsiadka stała się właścicielką działki nr 10, a Pan stał się właścicielem działek o numerach od 12 do 13. Działki o numerach od 10 do 11 zostały wydzielone pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne z bezpośrednim dostępem do drogi publicznej dla działki nr 10 oraz – dla pozostałych działek budowlanych – poprzez nowo wydzieloną działkę nr 13 i istniejącą działkę nr 9, stanowiącą drogę wewnętrzną dla obsługi komunikacyjnej działek budowlanych. Po tak dokonanym podziale nieruchomości oraz zamianie działek posiada Pan działki o łącznej powierzchni wynoszącej 5412 m2 (+ 62 m2 drogi wewnętrznej). W konsekwencji, w następstwie powyższych czynności powstała niezamierzona różnica 54 m2 na Pana korzyść. Różnica ta wynika z tego, że część powierzchni działki nr 10 należącej do Pana sąsiadki została przeznaczona na poczet drogi wewnętrznej (co było konieczne do dokonania podziału geodezyjnego), choć ostatecznie sąsiadka zrezygnowała z udziałów w drodze wewnętrznej. Działkę nr 13 stanowiącą drogę wewnętrzną chciałby Pan docelowo przekazać w formie darowizny lub umowy sprzedaży na rzecz właścicieli sąsiadujących działek.
Przedmiotem Pana wątpliwości jest zakwalifikowanie do odpowiedniego źródła przychodów planowanej sprzedaży pięciu ww. działek o numerach 12, 14, 15, 16 i 17 na rzecz Spółki z o.o. oraz jednej działki (nr 18 lub 11) na rzecz innego nabywcy, powstałych w następstwie połączenia i podziału działek należących do Pana i Pana sąsiadki, które nabył Pan wcześnie w latach 2021-2023.
Wskazał Pan, że wszystkie powyższe działki zostały zakupione przez Pana z zamiarem zabezpieczenia finansowego Pana przyszłej emerytury. Wyjaśnił Pan, że zamiar zbycia działek pojawił się w związku z coraz gorszym wskaźnikiem urodzeń w Polsce oraz prawdopodobieństwem, że trend ten raczej się nie odwróci w przyszłości i za 18 lat (na chwilę obecną ma Pan prawo przejść na emeryturę w wieku 60 lat) może okazać się, że nie będzie chętnych do zakupu tych nieruchomości. Dodatkowo wskazał Pan, że jest Pan (...) zatrudnionym w Y, gdzie (...), który w (...). (...). (...). To zawsze oznacza redukcję załogi o minimum 50%. Z związku z powyższymi faktami uznał Pan, że teraz może być najlepszy moment na spieniężenie należących do Pana nieruchomości, dopóki są jeszcze warte znaczące kwoty, a środki najlepiej będzie przeznaczyć na zapewnienie Panu innego źródła dochodu i zapewnienie Panu utrzymania na emeryturze.
Podał Pan, że działki te nie były nigdy przedmiotem umów najmu i dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Od dnia nabycia do chwili obecnej działki są wykorzystywane przez Pana do celów osobistych/rekreacyjnych.
W Pana posiadaniu nie znajdują się inne nieruchomości poza wskazanymi w treści tego wniosku – po sprzedaży działek i darowiźnie lub sprzedaży działki nr 13, będzie Pan w posiadaniu wyłącznie dwóch działek gruntowych oraz części udziałów w działce nr 9. Do momentu sprzedaży działki nie będą wykorzystywane w jakikolwiek sposób, z wyjątkiem wykonania przez Gminę sieci wodno-kanalizacyjnej w drodze wewnętrznej, a także ewentualnej budowy przez Pana zbiorników retencyjnych. Nie zamierza Pan sprzedawać innych nieruchomości poza działkami wskazanymi w tym wniosku.
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, którym objęte są działki mające być przedmiotem sprzedaży, nie został ustalony na Pana wniosek, otrzymał Pan zaświadczenie zawierające informację o przeznaczeniu działek na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w (...)z dnia 26 lutego 2013 r. Nie nawiązał Pan jeszcze kontaktu z żadnymi nabywcami. Jeżeli uczyni Pan to w przyszłości, to zapewne poprzez jeden z serwisów internetowych (...).
Wstępnie zamierza Pan dokonać sprzedaży działek w ciągu 2 lat, jednak niewykluczone, że w przypadku uzyskania niekorzystnej interpretacji indywidualnej zrezygnuje Pan ze sprzedaży działek lub dokona jej później.
Zastanawia się Pan jeszcze jak rozsądnie ulokować środki finansowe otrzymane z ewentualnej sprzedaży działek. Część środków finansowych być może przeznaczy Pan na swoje przekwalifikowanie zawodowe lub na edukację dzieci. Nie wyklucza Pan, że jakaś część środków finansowych zostanie przeznaczona na pożyczkę osobie krewnej. Termin jest uzależniony od tego jak szybko podejmie Pan ostateczną decyzję co do przeznaczenia środków finansowych oraz zapewnienia sobie stałego dochodu na emeryturze, (...).
Na podstawie opisanych przez Pana okoliczności sprawy stwierdzam, że czynności podejmowane przez Pana nie mają charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. Okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że sprzedaż przez Pana nowoutworzonych działek nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpuje znamiona działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Całokształt okoliczności, a w szczególności zakres, stopień zaangażowania i cel Pana działania wskazuje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Tym samym, przychody z planowanej sprzedaży działek powstałych z połączenia, podziału i zamiany działek, nabytych przez Pana w latach 2021-2023 nie będą uzyskane ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Skoro kwota uzyskana z planowanej sprzedaży ww. działek nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, skutki podatkowe tej czynności powinien Pan ocenić w kontekście przesłanek z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym Pana stanowisko w tym zakresie uznaję za prawidłowe.
Dodatkowo wskazuję, że w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.
Pod pojęciem nabycia należy rozumieć wszelkie prawem przewidziane formy przeniesienia tytułu własności z jednego podmiotu na drugi. W szczególności będą to czynności cywilnoprawne odpłatne, np. umowa sprzedaży czy umowa zamiany, a także nieodpłatne, np. umowa darowizny czy dziedziczenie.
Kwestie związane z zamianą nieruchomości regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.)
W myśl art. 155 ww ustawy Kodeks cywilny :
Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
Zgodnie z art. 603 ustawy Kodeks cywilny :
Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, co stanowi również odpłatne zbycie rzeczy.
Tym samym „odpłatne zbycie” obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale również umowę zamiany. Aby dana czynność miała charakter odpłatnej nie musi jej bowiem towarzyszyć świadczenie pieniężne i przepływ gotówkowy. Forma bezpośredniej wymiany towarów, jaką jest uregulowana w powyższym przepisie umowa zamiany, w wyniku której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, również stanowi odpłatne zbycie rzeczy. Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 ww. Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Ponadto zgodnie z ww. art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego − m.in. umowa zamiany rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę. Zasadnicza różnica między umową sprzedaży a umową zamiany polega jedynie na tym, że w umowie zamiany nie występuje świadczenie pieniężne, a formę zapłaty stanowi inna rzecz. Zamiana więc, podobnie jak umowa sprzedaży stanowi formę odpłatnego zbycia. Nie ma przy tym znaczenia czy zamieniane nieruchomości mają taką samą wartość lub powierzchnie, bowiem niezależnie od tego, czy przedmiotem zamiany są nieruchomości mające taką samą wartość lub powierzchnie, czy też nie, zamiana stanowi formę odpłatnego zbycia, przez co wywołuje określone skutki podatkowe. W następstwie umowy zamiany mają miejsce dwie czynności. Z jednej strony dochodzi u każdej ze stron do odpłatnego zbycia nieruchomości, a z drugiej natomiast każda ze stron nabywa nową nieruchomość.
Wobec powyższego wyjaśnienia należy stwierdzić, że zamiana nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zamiana ma miejsce przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Jeżeli natomiast zamiana nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z zamiany nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo ˗ z uwagi na treść zadanego pytania(wyznaczającego zakres żądania wnioskodawcy) ˗ należy jednakże zastrzec, że niniejsze rozstrzygnięcie nie dotyczy oceny przedstawionego przez Pana stanowiska w części wykraczającej poza zakreślony nim (zadanym pytaniem) zakres (np. „obowiązku” wybudowania przez Pana zbiorników retencyjnych).
W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega również, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).