Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 grudnia 2024 r. (wpływ 11 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonał Pan zakupu nieruchomości mieszkalnej (1 apartament) z przeznaczeniem na wynajem krótkoterminowy. Nieruchomość położona jest w turystycznej miejscowości. Po zakupie nieruchomości, dokonaniu prac wykończeniowych obiekt został oddany do użytkowania i wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Następnie podpisana została umowa z Firmą zajmującą się wynajmem mieszkań i apartamentów na okres krótkoterminowy.

Przedmiotem umowy jest kompleksowa obsługa nieruchomości w zakresie najmu turystycznego. Do zadań firmy należy wynajem nieruchomości, dbanie o czystość w obiekcie i otoczeniu, sprzątanie Pana nieruchomości. W całym procesie najmu krótkoterminowego, to Firma kontaktuje się z klientem, ustala kalendarz, oddaje i odbiera obiekt i co najważniejsze pobiera opłaty z tytułu najmu, wydając klientowi stosowne potwierdzenie (paragon, faktura).

Pana aktywność w zakresie wynajmu krótkoterminowego stała się aktywnością pasywną. Poza faktem bycia właścicielem obiektu nie wykonuje Pan żadnych czynności poza odbieraniem należności i regulowaniem zobowiązań wobec Firmy, które to wynikają z zawartej umowy oraz dbania o bezawaryjne działanie wynajmowanej nieruchomości, naprawy, usuwanie usterek, uzupełnianie wyposażenia.

Z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) wynika, że przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na zasadach określonych w niniejszej ustawie, z uwzględnieniem przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych. Co prawda, w okresie zawieszenia przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (…).

Zgodnie z art. 25 ust. 2 ww. ustawy Prawo przedsiębiorców: w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

1)może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;

2)może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

3)może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;

4)ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

5)wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;

6)może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

7)może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;

8)może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (...).

W przypadku gdy przedsiębiorca w okresie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej uzyska z niej przychody, jest obowiązany do ich rozliczenia (opodatkowania), ale w terminie późniejszym. Trzeba bowiem zauważyć, że w okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Zaliczki wpłaca się po ustaniu okresu zawieszenia. Tak wynika z art. 44 ust. 10 i 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku odpowiedział Pan na następujące pytania.

Jaka jest forma opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej (np. zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych)?

Forma opodatkowania – podatek liniowy.

Jakiego rodzaju umowa została zawarta między Panem a Firmą zajmującą się wynajmem mieszkań i apartamentów na okres krótkoterminowy (dalej: Firmą); w szczególności, czy jest to umowa najmu, czy inna – jaka?

Zawarta umowa to „Umowa obsługi wynajmu turystycznego”.

Jakie są główne postanowienia ww. umowy?

Przedmiotem niniejszej umowy jest oddanie Operatorowi na zasadach wyłączności w najem lokalu mieszkalnego położonego przy … w … o powierzchni (…) oraz garażu/miejsca postojowego nr …, zwanych w dalszej części „apartamentem”, celem jego dalszego podnajmowania osobom trzecim w najmie krótkoterminowym.

Właściciel zleca Operatorowi świadczenie usług zarządzania apartamentem oraz pośredniczenia przez Operatora w zawieraniu krótkoterminowych umów najmu apartamentu Klientom, a Operator niniejsze Zlecenie przyjmuje i zobowiązuje się do jego wykonywania z należytą starannością oraz wszelkimi przepisami prawa.

Właściciel oświadcza, iż udziela pełnomocnictwa Operatorowi do zawierania umów krótkoterminowego najmu apartamentu i eksploatowania go do celów związanych z krótkoterminowym zakwaterowaniem Klientów.

Jak szczegółowo wygląda mechanizm rozliczeń między Panem a Firmą; w opisie prosimy wskazać w szczególności:

a)jakiego rodzaju należności otrzymuje Pan od Firmy, czy jest to czynsz najmu,

b)w jaki sposób reguluje Pan wynagrodzenie na rzecz Firmy (ustalone kwotowo, czy jako potrącenie należności otrzymywanych od ostatecznych klientów wynajmujących apartament),

c)czy rozlicza się Pan z Firmą co miesiąc, czy w innych odstępach czasu – jakich?

Operator z tytułu obsługi krótkotrwałego wynajmu turystycznego otrzymuje wynagrodzenie – prowizję w wysokości 20% wartości z każdej zawartej umowy. Pozostałą kwotę, tj. 80% wpłaca na rachunek Właściciela nr … w terminie do 15 dnia następnego miesiąca po miesiącu rozliczeniowym, na którą to kwotę Właściciel wystawi fakturę brutto z 23% podatkiem VAT.

Czy umowa zawarta z Firmą będzie obowiązywać w okresie zawieszenia działalności gospodarczej?

Tak, umowa będzie obowiązywać w okresie zawieszenia działalności.

Jakie konkretnie należności i od kogo będzie Pan przyjmował w okresie zawieszenia działalności gospodarczej?

Należności będzie Pan otrzymywał tylko od tej firmy, z którą podpisał Pan umowę najmu.

Jakie konkretnie zobowiązania i wobec kogo będzie Pan realizował w okresie zawieszenia działalności gospodarczej?

W okresie zawieszenia działalności gospodarczej będzie Pan realizował zobowiązania za wszystkie media, utrzymanie nieruchomości, sprzątanie i rachunki związane z prawidłowym funkcjonowaniem wynajmowanego apartamentu, czyli wszelkiego rodzaju naprawy, dostawa energii elektrycznej, dostawa wody, wywóz ścieków bytowych, opłaty za internet.

Pytanie

Czy zawieszając prowadzenie działalności gospodarczej w myśl zapisów art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) w połączeniu z art. z art. 25 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy Prawo przedsiębiorców, gdzie: w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

1)może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;

2)może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

(...) zaliczka na podatek dochodowy od uzyskanego dochodu wynikającego z należności i zobowiązań powstałych z umowy zawartej przed okresem zawieszenia działalności rozliczona zostanie w terminie późniejszym z uwagi na zapisy w art. 44 ust. 10 i 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiące, że zaliczki na podatek wpłaca się po ustaniu okresu zawieszenia?

Pana stanowisko w sprawie

Oddając nieruchomość mieszkalną (apartament) do wyłącznej dyspozycji Firmie zarządzającej przed zawieszeniem działalności gospodarczej (została zawarta umowa na obsługę wynajmu turystycznego oddająca nieruchomość operatorowi na zasadach wyłączności), nie prowadząc tym samym czynnie działalności gospodarczej, korzystając z prawa do zawieszenia działalności, art. 22 ust. 1 ustawy Prawo Przedsiębiorcy, regulując zobowiązania i przyjmując należności wynikające z umowy zawartej przed zawieszeniem działalności gospodarczej, wystawiając rachunki za kolejne miesiące, art. 25 ust. 2 ww. ustawy, zaliczka na podatek dochodowy od ewentualnie powstałego w tej sytuacji dochodu wpłacona zostanie po ustaniu zawieszenia, jak to wynika z art. 44 ust. 10 i 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W myśl art. 44 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, który na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony, w zakresie tej działalności, z obowiązków wynikających z ust. 1 pkt 1, ust. 3, 3f, 3g, 6 i 6b za okres objęty zawieszeniem.

Zgodnie z art. 44 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnicy, o których mowa w ust. 10 i 11, wpłacają zaliczki według zasad, o których mowa w ust. 3, 3f, 3g, 6 i 6b.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.):

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na zasadach określonych w niniejszej ustawie, z uwzględnieniem przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy – Prawo przedsiębiorców:

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 25 ust. 2 ustawy – Prawo przedsiębiorców:

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

1)może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;

2)może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

3)może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;

4)ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

5)wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;

6)może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

7)może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;

8)może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170).

Z powyższych przepisów wynika, że przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej i w tym czasie nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z tej działalności. Może jednak wykonywać czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przyjmować należności lub regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności lub wynikające z umów zobowiązujących podatnika do ich poniesienia podpisanych przed zawieszeniem działalności gospodarczej. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca zwolniony jest z niektórych obowiązków, np. z obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Jeżeli jednak w okresie zawieszenia osiągnie jakikolwiek dochód z tej działalności, jest zobowiązany opodatkować go zgodnie z obowiązującymi go zasadami opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonał Pan zakupu nieruchomości mieszkalnej (1 apartament) z przeznaczeniem na wynajem krótkoterminowy. Podpisał Pan umowę z firmą zajmującą się wynajmem mieszkań i apartamentów na okres krótkoterminowy (dalej: Operator). Zawarta umowa to „Umowa obsługi wynajmu turystycznego”. Przedmiotem umowy jest kompleksowa obsługa nieruchomości w zakresie najmu turystycznego. Do zadań Operatora należy wynajem nieruchomości, dbanie o czystość w obiekcie i otoczeniu, sprzątanie Pana nieruchomości. W całym procesie najmu krótkoterminowego to Operator kontaktuje się z klientem, ustala kalendarz, oddaje i odbiera obiekt i co najważniejsze pobiera opłaty z tytułu najmu, wydając klientowi stosowne potwierdzenie (paragon, faktura). Pana aktywność w zakresie wynajmu krótkoterminowego stała się aktywnością pasywną. Poza faktem bycia właścicielem obiektu nie wykonuje Pan, żadnych czynności poza odbieraniem należności i regulowaniem zobowiązań wobec Operatora, które to wynikają z zawartej umowy oraz dbania o bezawaryjne działanie wynajmowanej nieruchomości, naprawy, usuwanie usterek, uzupełnianie wyposażenia. Operator z tytułu obsługi krótkotrwałego wynajmu turystycznego otrzymuje wynagrodzenie – prowizję w wysokości 20% wartości z każdej zawartej umowy. Pozostałą kwotę, tj. 80% wpłaca na Pana rachunek w terminie do 15 dnia następnego miesiąca po miesiącu rozliczeniowym, na którą to kwotę wystawia Pan fakturę brutto z 23% podatkiem VAT. Umowa zawarta z Firmą będzie obowiązywać w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. W okresie tym będzie Pan otrzymywał należności tylko od Operatora, z którym podpisał Pan umowę najmu. Ponadto będzie Pan realizować zobowiązania za wszystkie media, utrzymanie nieruchomości, sprzątanie i rachunki związane z prawidłowym funkcjonowaniem wynajmowanego apartamentu, czyli wszelkiego rodzaju naprawy, dostawa energii elektrycznej, dostawa wody, wywóz ścieków bytowych, opłaty za internet.

W opisanym przez Pana przypadku podatnikiem z tytułu najmu nieruchomości mieszkalnej jest Pan. Umowa z Operatorem została podpisana i najem nieruchomości mieszkalnej ma miejsce. Stąd uzyskiwane z tego tytułu przychody stanowią Pana przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Z zawieszeniem działalności gospodarczej mamy do czynienia w sytuacji zaprzestania jej wykonywania. W Pana przypadku musiałoby nastąpić zaprzestanie wynajmowania należącej do Pana nieruchomości. Natomiast z opisu Pana sprawy wynika, że umowa obowiązuje i Pana nieruchomość jest wynajmowana. To oznacza, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, a przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu tego najmu podlegają na bieżąco opodatkowaniu. Należności te nie powstały przed datą zawieszenia działalności, a w trakcie jej prowadzenia. Fakt, że Pana aktywność w zakresie wynajmu krótkoterminowego stała się aktywnością pasywną, nie ma w tym przypadku znaczenia. Pana pasywność wynika bowiem ze specyfiki prowadzonej działalności – zgodnie z umową nieruchomość kompleksowo obsługuje Operator. Stąd w Pana przypadku nie ziściły się warunki, które zwolniłyby Pana z obowiązku bieżącego odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od dochodów osiąganych z wynajmu nieruchomości.

Podsumowanie: ponieważ osiąga Pan przychody z tytułu wynajmu nieruchomości w ramach działalności gospodarczej, jest Pan zobowiązany odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy na podstawie art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Pana przypadku art. 44 ust. 10 i ust. 13 tej ustawy zwalniające z obowiązku odprowadzania zaliczek i pozwalające na ich wpłatę po ustaniu okresu zawieszenia nie mają zastosowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.