Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 20 grudnia 2024 r. (wpływ: 30 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X, Regon (...).
W 2022 r. opodatkowana była Pani podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.
20 lutego 2023 r. złożyła Pani wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w zakresie zmiany formy opodatkowania z podatku rozliczanego na zasadach ogólnych na opodatkowanie podatkiem liniowym według stawki 19%. Posiada Pani Urzędowe Poświadczenie Odbioru przedmiotowego wniosku.
5 września 2023 r. uiściła Pani zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczony zgodnie z zasadami opodatkowania podatkiem liniowym w tytule przelewu wskazując formę opodatkowania podatkiem liniowym wprost wskazując oznaczenie „PIT-5L”.
Po zakończeniu roku podatkowego złożyła Pani roczną deklarację podatkową wypełniając formularz PIT-36L.
W trakcie czynności sprawdzających w 2024 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy dla Pani zakwestionował skuteczność zmiany formy opodatkowania, dokonaną przez Panią 20 lutego 2023 r., wskazując, iż w dokumentach rejestracyjnych nie odnotował zmiany formy opodatkowania.
Wyjaśniła Pani, iż:
·korzysta z opodatkowania podatkiem liniowym według stawki 19%,
·wyboru opodatkowania dokonała 20 lutego 2023 r.,
·jest przekonana o poprawnym wypełnieniu wniosku, albowiem sprawdzała go dwukrotnie,
·nie zna przyczyn rozbieżności wypełnionego formularza złożonego 20 lutego 2023 r., a informacjami jakie wpłynęły do organu podatkowego.
Zakłada Pani, iż przyczyną niezgodności jest błąd systemu teleinformatycznego, nie jest to bowiem jedyna taka sytuacja jaka miała miejsce w tym czasie (z podobnymi problemami borykali się także inni podatnicy).
Uzupełnienie wniosku
Pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2023 r. uzyskała Pani 2 stycznia 2023 r.
Pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2024 r. uzyskała Pani 22 stycznia 2024 r.
Wpłacała Pani zaliczki na podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w 2023 r. i 2024 r.:
a)5 września 2023 r.,
b)14 maja 2024 r.
Na pytanie, czy wszystkie wpłacane przez Panią zaliczki na podatek dochodowy w 2023 r. i 2024 r. posiadały oznaczenie PIT-5L odpowiedziała Pani, że tak. Oznaczeniem PIT-5L oraz PIT-36L były oznaczane przez Panią wszystkie wpłaty na podatek liniowy od 2009 roku, czego właściwy dla Pani Urząd Skarbowy nie negował. W systemie bankowym Pani, w bankowych przelewach podatkowych wybiera się jako symbol formularza PIT-5L do chwili obecnej (podobnie było w latach 2020-2021).
Dodatkowo:
a)prostuje Pani treść wniosku o wydanie interpretacji - w opisie stanu faktycznego omyłkowo wskazano „W 2022 r. opodatkowana była Pani podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.” zamiast „W 2022 r. opodatkowana była Pani podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego.”;
b)uzupełnia Pani treść wniosku o wydanie interpretacji wskazując, iż w 2023 r. regulowała Pani składki ZUS zgodnie z deklaracją opodatkowania podatkiem liniowym.
Pytanie
Czy skutecznie złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania - podatku liniowego według stawki 19%, w rozumieniu przepisów art. 9a ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof)?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pani zdaniem, skutecznie złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania - podatku liniowego, w rozumieniu przepisów art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof).
Zgodnie z art. 9a ust. 2 updof podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c tejże ustawy. W tym przypadku podatnicy są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego (od 15 października 2021 r. sporządzonego na piśmie) oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Dla zastosowania liniowej stawki podatku (19%) w działalności gospodarczej konieczne zatem jest:
·złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze tego sposobu opodatkowania,
·sporządzenie tego oświadczenia na piśmie,
·zachowanie terminu do jego złożenia.
W myśl art. 60 Kodeksu cywilnego (kc) z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).
Zgodnie z art. 60 kc „oświadczeniem woli jest każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej, a więc - ujmując rzecz skrótowo - zachowanie dostatecznie ujawniające wolę”, por. R. Trzaskowski (w:) Kodeks cywilny. Komentarz. Tom I. Część ogólna, cz. 2 (art. 56- 125), red. J. Gudowski, Warszawa 2021, art. 60.
Zazwyczaj obraz decyzji wyłaniający się z zachowania określonej osoby odpowiada jej rzeczywistej woli wewnętrznej - por. S. Grzybowski (w:) System prawa cywilnego, t. 1,1985, s. 479, według którego oświadczeniem woli jest „zewnętrzny przejaw wewnętrznej decyzji”.
Złożyła Pani w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym jego wpłatę należy zarachować na podatek liniowy. Interpretacja Pani oświadczenia woli nie pozostawia wątpliwości, że dokonała Pani wyboru formy opodatkowania w postaci 19% podatku liniowego. W innym przypadku nie deklarowałaby Pani i nie wpłacałaby Pani zaliczek na PIT-36L.
Dochowała Pani także warunku pisemności oświadczenia poprzez wpisanie jego treści w tytuł przelewu. Wskazać przy tym należy, że ustawodawca nie zastrzegł dla tego rodzaju oświadczenia formy pisemnej, co uczynił przykładowo przy oświadczeniu o rezygnacji z opodatkowania stawką 19% (art. 9a ust. 2b updof). Brak jest definicji legalnej zwrotu „sporządzenie czegoś na piśmie”.
Dochowała Pani również terminu wskazanego w art. 9a ust. 2 updof. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone 20 lutego 2023 r.
Tym samym spełniła Pani wszystkie wymagane przez przepisy prawa warunki dla skutecznego złożenia oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania.
Powyższe stanowisko zgodne jest z poglądami judykatury, jak chociażby:
· Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 7 maja 2024 r., sygnatura akt I SA/Po 829/23,
· Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 7 maja 2024 r., sygnatura akt I SA/Po 830/23,
· Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 15 października 2024 r., sygnatura akt I SA/GI 411/24,
· Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lutego 2024 r., sygnatura akt II FSK 710/21.
W przywołanych orzeczeniach Sądy stawały na stanowisku, iż:
· istotne jest oświadczenie woli złożone w tytule przelewu,
- istotne dla wyboru formy opodatkowania podatkiem liniowym jest obliczenie zaliczki na podatek dochodowy według stawki właściwej dla podatku liniowego, oznaczenie przelewu symbolem PIT-5L, rozliczenie rocznego podatku na formularzu dla podatku liniowego.
Reasumując, skoro ustawodawca nie zastrzegł dla oświadczenia o wyborze podatku liniowego formy pisemnej to oznacza, że wymóg pisemności jest dochowany, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. Ustawodawca, w odróżnieniu od oświadczenia o rezygnacji z opodatkowania stawką 19%, nie zastrzegł takiego samego warunku dla oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania. Wskazanie w tytule przelewu oznaczenia formy opodatkowania spełnia warunek pisemności oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 updof. Zwrot „sporządzenie czegoś na piśmie” nie posiada definicji legalnej, co uzasadnia jego potoczne rozumienie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
W myśl art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Zauważam, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Natomiast jeśli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest ryczał od przychodów ewidencjonowanych to jak wynika z powyższych przepisów ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i wybrać np. opodatkowanie w sposób liniowy to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.
Złożenie bowiem stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
W opisie sprawy wprost Pani wskazała, że:
· prowadzi Pani działalność gospodarczą i w 2022 r. rozliczała Pani uzyskane w ramach niej przychody na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego;
· 20 lutego 2023 r. chciała Pani dokonać zmiany w CEIDG na opodatkowanie podatkiem liniowym, ale zmiana ta nie została odnotowana w systemie;
· pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2023 r. uzyskała Pani w styczniu 2023 r., a pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2024 r. uzyskała Pani również w styczniu 2024 r.;
· pierwszą zaliczkę na podatek dochodowy w 2023 r. zapłaciła 5 września 2023 r., a pierwszą zaliczkę na podatek dochodowy w 2024 r. zapłaciła Pani 14 maja 2024 r. Zaliczki te były zapłacone z oznaczeniami PIT-5L.
Wątpliwości Pani sprowadzają się do ustalenia, czy dokonane przez Panią przelewy bankowe do urzędu skarbowego mogą być uznane za skuteczny wybór formy opodatkowania w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.
Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.
Natomiast Pani w uzupełnieniu wniosku wprost wskazała, że:
·pierwszy przychód w 2023 r. uzyskała Pani w styczniu 2023 r., a pierwszą zaliczkę zapłaciła Pani w tym roku podatkowym we wrześniu 2023 r.;
·pierwszy przychód w 2024 r. uzyskała Pani także w styczniu 2024 r., a pierwszą zaliczkę zapłaciła Pani w tym roku podatkowym w maju 2024 r.
Tym samym, dowody wpłaty podatku w 2023 r. oraz 2024 r. (dyspozycje przelewu płatności podatku) - w opisanych przez Panią okolicznościach – nie mogą zostać uznane za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie zostały one bowiem dokonane w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy (tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym).
Wobec powyższego Pani stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do powołanych przez Panią wyroków wyjaśniam, że stanowiska w nich wyrażone są zbieżne z zaprezentowanym przeze mnie w wydanej dla Pani interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.