Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.159.2024.2.KW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

·   nieprawidłowe w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów wypłat świadczeń pieniężnych z programu (…) dokonywanych po ustaniu stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego łączącego Państwa z uczestnikami programu oraz związanych z tymi wypłatami Państwa obowiązków jako płatnika

·   prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 grudnia 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu (...). Konkurencja rynkowa i szybki rozwój technologii (...) powodują konieczność stałego unowocześniania i poprawy (...), co przekłada się na liczbę (...). W celu zapewnienia  (...) i obsługi wysokiej jakości, Spółka zatrudnia wykwalifikowanych pracowników oraz korzysta z usług podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Doceniając wkład niektórych pracowników i współpracowników w stały rozwój firmy, Wnioskodawca wprowadził program motywacyjny o nazwie (…), którego główne założenia zostały określone w regulaminie.

Celem wdrożenia programu było:

·utrzymanie kluczowych pracowników i współpracowników, którzy w większym stopniu utożsamiają się z firmą,

·zwiększenie efektywności pracy i uzyskanie wzrostu zaangażowania pracowników i współpracowników w wyniki osiągane przez firmę,

·stworzenie narzędzi umożliwiających pracownikom uzyskanie korzyści z osiągania dodatnich wyników finansowych przez Wnioskodawcę,

·stworzenie wartości dodanej dla firmy w postaci zespołu wysokiej jakości specjalistów.

OPIS PROGRAMU (…)

Program (…) jest dedykowany kluczowym pracownikom i współpracownikom wykonującym określone obowiązki w Spółce, którzy w ocenie zarządu posiadają znaczące umiejętności wykorzystywane w Spółce, odpowiednie doświadczenie i są w wysokim stopniu zaangażowani w tworzenie wartości Spółki. Propozycja przystąpienia do programu jest składana wybranym osobom przez zarząd.

Zasady programu motywacyjnego przewidują warunek w postaci pozostawania w zatrudnieniu lub we współpracy przez określony czas.

Realizacja programu motywacyjnego wiąże się z zawarciem pomiędzy Wnioskodawcą a wybranymi pracownikami i współpracownikami umowy o charakterze cywilnoprawnym, której treścią jest przyznanie nieodpłatne prawa do tzw. Odpowiedników Udziałów (...) w Spółce będącej Wnioskodawcą, na zasadach określonych w regulaminie programu (…) oraz w indywidualnej umowie, po spełnieniu określonych warunków, na podstawie osobnej uchwały zarządu. Odpowiednik Udziału stanowi określony procent realnego udziału w Spółce.

Przyznane Odpowiedniki Udziałów nie stanowią udziałów w rozumieniu ustawy - Kodeks Spółek Handlowych i nie wiążą się z nabyciem praw udziałowych w Spółce będącej Wnioskodawcą. Uczestnikowi programu motywacyjnego nie przysługują w Spółce żadne uprawnienia udziałowe i korporacyjne, ani prawo do głosowania na Zgromadzeniach Wspólników Spółki. Uczestnik nie ma uprawnienia do żądania wglądu w dokumenty finansowe Spółki.

Przyznane prawo do Odpowiedników Udziałów jest niezbywalne, bez możliwości przeniesienia tego prawa na osobę trzecią. Prawa z Odpowiedników Udziałów podlegają dziedziczeniu.

Naruszenie przez uczestnika postanowień regulaminu lub umowy daje Spółce prawo do rozwiązania indywidualnej umowy uczestnictwa w programie ze skutkiem natychmiastowym, z pozbawieniem praw do nabytych w ramach programu Odpowiedników Udziałów.

Program zostanie automatycznie zakończony w przypadku podjęcia przez Spółkę uchwały o likwidacji Spółki lub gdy zostanie ogłoszona upadłość Spółki. W tym przypadku wygasną wszelkie zobowiązania i uprawnienia uczestników jak i Spółki.

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy lub współpracy uczestnikowi nie przysługuje dalsze prawo do nabywania Odpowiedników Udziałów, jednakże uczestnicy zachowują prawo do dotychczas nabytych Odpowiedników Udziałów, za wyjątkiem przypadków naruszenia postanowień regulaminu lub umowy indywidualnej. Spółka może także podjąć arbitralną decyzję o wykupie praw od byłego pracownika lub współpracownika.

WYPŁATY ZWIĄZANE Z UCZESTNICTWEM W PROGRAMIE

W ramach programu (…) uczestnikom posiadającym Odpowiedniki Udziałów będzie przysługiwało prawo do otrzymania świadczenia pieniężnego w kwocie zależnej od liczby posiadanych Odpowiedników Udziałów w przypadku:

·zatwierdzenia sprawozdania finansowego Spółki i podjęcia uchwały przez Spółkę o wypłacie dywidendy udziałowcom Spółki. W tym przypadku uczestnicy programu otrzymują odpowiedniki dywidendy w kwocie zależnej od wysokości uchwalonej dywidendy i liczby posiadanych Odpowiedników Dywidendy,

·zbycia spółki,

·zbycia majątku spółki,

·podjęcia decyzji o zakończeniu programu (…).

Spółka może postanowić również o konwersji Odpowiedników Udziałów na realne udziały w kapitale zakładowym Spółki w każdym czasie przy obowiązku pokrycia przez Uczestnika wartości nominalnej obejmowanych udziałów.

Wypłaty świadczeń z programu będą realizowane ze środków obrotowych Wnioskodawcy.

Uzupełnienie wniosku

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Współpracownikami są osoby fizyczne prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, a wykonywanie przez nich usług na rzecz Spółki następuje w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, na podstawie umowy o świadczenie usług.

W momencie nabycia Odpowiedników Udziałów nie jest możliwe ustalenie ich wartości rynkowej. Odpowiedniki Udziałów nie mogą być przedmiotem obrotu rynkowego.

Nieodpłatnie przyznawane pracownikom i współpracownikom Odpowiedniki Udziałów są innymi pochodnymi instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, tj. „opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia.” Przy czym pracownicy i współpracownicy mają prawo do otrzymania środków pieniężnych z tytułu posiadania przyznanych Odpowiedników Udziałów w przypadkach zaistnienia zdarzeń wskazanych we wniosku o interpretację indywidualną, a podstawą naliczenia świadczeń pieniężnych jest odniesienie do realnych udziałów w kapitale zakładowym Spółki posiadanych przez współwłaścicieli.

Pytania

1.Czy w chwili przyznania odpowiedników udziałów nie powstaje przychód po stronie uczestników programu, czy też powinien zostać rozpoznany u pracowników przychód z umowy o pracę, a u współpracowników z tytułu działalności gospodarczej lub przychód z tytułu przychodów kapitałowych, a Spółka powinna pobrać i odprowadzić należny podatek?

2.Czy przyznane i wypłacone odpowiedniki dywidend lub środki pieniężne w przypadku zbycia Spółki, majątku Spółki lub podjęcia decyzji o zakończeniu programu (…) podlegają opodatkowaniu jako przychód z umowy o pracę w przypadku dokonania wypłaty pracownikom i byłym pracownikom, jako przychód z działalności gospodarczej w przypadku dokonania wypłaty współpracownikom i byłym współpracownikom, czy też jako przychód z innych źródeł lub przychód z kapitałów pieniężnych? Czy Spółka posiada w tym zakresie obowiązki płatnika?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W opinii Wnioskodawcy w chwili przyznania Odpowiedników Udziałów, nie powinien zostać rozpoznany przychód z umowy o pracę u pracowników, ani przychód z tytułu działalności gospodarczej u współpracowników, ani przychód z tytułu przychodów kapitałowych. Na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika.

W chwili przyznania Odpowiedników Udziałów nie następuje żadna zmiana w strukturze właścicielskiej Spółki, ani podwyższenie kapitału Spółki. Odpowiedniki Udziałów nie stanowią papierów wartościowych, nie mogą też być przedmiotem obrotu na rynku wtórnym, dają jedynie prawo do uzyskania świadczeń pieniężnych w przyszłości, po spełnieniu odpowiednich warunków wynikających z regulaminu i umowy zawartej z Uczestnikiem Programu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie normuje przypadków wprowadzenia programów motywacyjnych przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością polegających na przyznawaniu pracownikom udziałów fantomowych. Zasadniczo zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przyznanie udziałów fantomowych stanowi jedynie zobowiązanie spółki do wypłaty pieniężnego ekwiwalentu w przyszłości, którego wysokość na dzień przyznania odpowiedników udziałów nie jest jeszcze znana, uzależniona jest bowiem od wskaźników finansowych, których wysokość będzie znana dopiero w przyszłości. Dopiero moment realizacji praw wynikających z takich udziałów, czyli moment faktycznej wypłaty środków pieniężnych jest momentem, w którym możliwe jest określenie konkretnej wielkości osiągniętego dochodu.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „Przychody z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.”

Z powyższego przepisu wynika, że kwalifikację źródła przychodu należy ustalić w zależności od rodzaju stosunku prawnego łączącego uczestnika programu o charakterze motywacyjnym ze spółką, od której uzyskał świadczenie. O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy, czy przychodem z tytułu stosunku cywilnoprawnego, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik lub usługodawca, czy także inna osoba, niezwiązana z podmiotem przyznającym udziały fantomowe. Istotne jest, czy istnieje związek danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy lub stosunkiem cywilnoprawnym. W opisywanym stanie faktycznym takie powiązanie występuje.

Skoro zatem Wnioskodawca wdrożył program o charakterze motywacyjnym skierowanym do swoich pracowników i współpracowników i jest on ściśle powiązany ze świadczeniem pracy lub usług na rzecz Wnioskodawcy, oraz jest ściśle związany z wynikiem finansowym osiąganym przez Wnioskodawcę, a do osiągnięcia tego wyniku przyczyniają się pracownicy i współpracownicy - uczestnicy programu motywacyjnego, to można uznać wypłatę świadczeń pieniężnych w ramach programu motywacyjnego za rodzaj premii przyznawanej przez Wnioskodawcę.

Przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Pojęcie to obejmuje zarówno świadczenia pieniężne, jak i wartość świadczeń niepieniężnych, w tym świadczeń nieodpłatnych. Ustawodawca nie ogranicza tych przychodów do wynagrodzenia za pracę, wynikającego z umowy o pracę, a wskazany przez niego katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych zawarty w powołanym przepisie ma charakter przykładowego wyliczenia. Należy więc świadczenie pieniężne, wypłacone pracownikom zarówno w formie odpowiedników dywidendy, jak i w przypadku zbycia spółki, zbycia majątku spółki oraz podjęcia decyzji o zakończeniu programu (…) zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów ze stosunku pracy.

W związku z okresową wypłatą świadczeń pieniężnych dla pracowników posiadających udziały fantomowe, na Wnioskodawcy spoczywają zatem obowiązki płatnika, tj. obliczenie, pobranie i odprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast świadczenie pieniężne, zarówno w formie odpowiedników dywidendy, jak i w przypadku zbycia Spółki, zbycia majątku Spółki oraz podjęcia decyzji o zakończeniu programu (…), wypłacone usługodawcom prowadzącym działalność gospodarczą, stanowi ich przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 1. Przychód ten powstaje w chwili przyznania świadczenia. Usługodawcy powinni wystawić fakturę na kwotę przysługującego im świadczenia. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do obliczenia i pobrania podatku, obowiązek podatkowy ciąży na uczestnikach programu.

Po wygaśnięciu stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego łączącego uczestników programu z Wnioskodawcą, świadczenia pieniężne wynikające z realizacji ww. instrumentów, zarówno w formie odpowiedników dywidendy, jak i w przypadku zbycia Spółki, zbycia majątku Spółki oraz podjęcia decyzji o zakończeniu programu (…), będą po stronie uczestników programu stanowić przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. „Każde bowiem przysporzenie w postaci nieodpłatnego świadczenia otrzymane od podmiotu, z którym nie łączy podatnika stosunek pracy lub inny stosunek prawny należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł." (pismo z dnia 9 października 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr (...)). W związku z powyższym to uczestnik programu będzie zobowiązany do wykazania przychodu w deklaracji rocznej i rozliczenia podatku. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek, wystawi dla uczestnika programu deklarację PIT 11.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

·nieprawidłowe w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów wypłat świadczeń pieniężnych z programu (…) dokonywanych po ustaniu stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego łączącego Państwa z uczestnikami programu oraz związanych z tymi wypłatami Państwa obowiązków jako płatnika

·prawidłowe w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm. ):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1.obliczenie,

2.pobranie,

3.wpłacenie – podatku, zaliczki.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

·określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

·określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stosownie do jego treści:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Ogólne określenie „przychodów” zawiera art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze, innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych reguluje art. 11 ust. 2-2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 tej ustawy. Katalog zawarty w tym przepisie ma charakter rozłączny. To oznacza, że dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).

Odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:

-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1);

-pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3);

-kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7).

O tym, co jest przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, stanowi art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika z powołanego przepisu, przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Pojęcie to obejmuje zarówno świadczenia pieniężne, jak i wartość świadczeń niepieniężnych, w tym świadczeń nieodpłatnych. W szczególności ustawodawca nie ogranicza omawianego pojęcia do wynagrodzenia za pracę, a wskazany przez niego katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych zawarty w powołanym przepisie ma charakter przykładowego wyliczenia (świadczy o tym użyte sformułowanie „w szczególności”).

Dla uznania, że dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy, istotne jest to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Nie ma natomiast znaczenia, z jakiego źródła pracodawca pokrywa wypłatę danych świadczeń dla pracowników, tj. czy pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych czy pośrednio poprzez zapewnienie wypłaty świadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą niezwiązanych.

Kwestię przychodów z działalności gospodarczej reguluje art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl natomiast art. 14 ust. 2 pkt 8 cyt. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Przy tym, zarówno w odniesieniu do przychodów ze stosunku pracy, jak i z pozarolniczej działalności gospodarczej, z definicji pojęcia przychodu jako świadczenia otrzymanego wnosić można również o momencie jego uzyskania. Otrzymanie oznacza przysporzenie w majątku w postaci czegoś, za co podatnik (w rozpatrywanej sprawie pracownik i współpracownik) nie zapłacił lub zapłacił częściowo, a co ma określoną wartość wyrażoną w pieniądzu. Świadczenie nieodpłatne czy też częściowo odpłatne to taki rodzaj świadczenia, w przypadku którego otrzymujący odnosi określoną korzyść pod tytułem darmym lub też za co częściowo płaci, co oznacza, że nie świadczy nic w zamian lub przekazuje świadczenie (płatność) nieekwiwalentne.

Do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca zaliczył m.in. wskazane w pkt 10:

Przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Przy czym, stosownie do art. 5a pkt 13 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych – oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.), instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

c.opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,

d.opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,

f.niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.kontrakty na różnicę,

i.opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że:

·   wprowadzili Państwo program motywacyjny o nazwie (…), który jest dedykowany kluczowym pracownikom i współpracownikom wykonującym określone obowiązki w Spółce;

·realizacja programu motywacyjnego wiąże się z zawarciem pomiędzy Państwem a wybranymi pracownikami i współpracownikami umowy o charakterze cywilnoprawnym, której treścią jest przyznanie nieodpłatne prawa do tzw. Odpowiedników Udziałów (udziałów fantomowych) w Państwa Spółce, na zasadach określonych w regulaminie programu (…) oraz w indywidualnej umowie, po spełnieniu określonych warunków, na podstawie osobnej uchwały zarządu;

·przyznane Odpowiedniki Udziałów nie stanowią udziałów w rozumieniu ustawy - Kodeks Spółek Handlowych i nie wiążą się z nabyciem praw udziałowych w Państwa Spółce. Uczestnikowi programu motywacyjnego nie przysługują w Spółce żadne uprawnienia udziałowe i korporacyjne, ani prawo do głosowania na Zgromadzeniach Wspólników Spółki;

·przyznane prawo do Odpowiedników Udziałów jest niezbywalne, bez możliwości przeniesienia tego prawa na osobę trzecią. Prawa z Odpowiedników Udziałów podlegają dziedziczeniu;

·uczestnikom posiadającym Odpowiedniki Udziałów będzie przysługiwało prawo do otrzymania świadczenia pieniężnego w kwocie zależnej od liczby posiadanych Odpowiedników Udziałów w przypadku: zatwierdzenia sprawozdania finansowego Spółki i podjęcia uchwały przez Spółkę o wypłacie dywidendy udziałowcom Spółki (w tym przypadku uczestnicy programu otrzymują odpowiedniki dywidendy), zbycia Spółki, zbycia majątku Spółki, podjęcia decyzji o zakończeniu programu (…); wypłaty świadczeń z programu będą realizowane z Państwa środków obrotowych;

·w momencie nabycia Odpowiedników Udziałów nie jest możliwe ustalenie ich wartości rynkowej;

·odpowiedniki Udziałów nie mogą być przedmiotem obrotu rynkowego;

·nieodpłatnie przyznawane pracownikom i współpracownikom Odpowiedniki Udziałów są innymi pochodnymi instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przy czym pracownicy i współpracownicy mają prawo do otrzymania środków pieniężnych z tytułu posiadania przyznanych Odpowiedników Udziałów w przypadkach zaistnienia zdarzeń wskazanych we wniosku o interpretację indywidualną, a podstawą naliczenia świadczeń pieniężnych jest odniesienie do realnych udziałów w kapitale zakładowym Spółki posiadanych przez współwłaścicieli.

Analiza wskazanych okoliczności przyznawania Odpowiedników Udziałów pracownikom i współpracownikom – w szczególności opisane ich cechy – nie pozwala na uznanie, że ich przyznanie będzie momentem uzyskania przychodu podatkowego. Samo przyznanie Odpowiedników Udziałów nie wiąże się z uzyskaniem przez pracowników i współpracowników wymiernego przysporzenia majątkowego. Jak bowiem wskazali Państwo we wniosku i jego uzupełnieniu Odpowiedniki Udziałów stanowiące pochodne instrumenty finansowe:

·   są niezbywalne,

·   ich przyznanie jest warunkowe,

·   ich otrzymanie nie wiązało się z przyznaniem uczestnikom praw korporacyjnych,

·   na dzień przyznania nie mają wartości materialnej, tzn. nie można ich wycenić z uwagi na fakt, że wartość udziałów jest zależna od wyniku finansowego Spółki w przyszłości.

Wobec powyższego, przyznanie Odpowiedników Udziałów nie będzie skutkowało powstaniem po stronie pracowników i współpracowników przychodu, w szczególności nie będzie stanowiło otrzymania świadczenia niepieniężnego w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w tym nieodpłatnego świadczenia). W konsekwencji, w związku z przyznaniem Odpowiedników Udziałów pracownikom i współpracownikom, nie będą ciążyły na Państwu obowiązki płatnika. Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Przechodząc natomiast do Państwa obowiązków jako płatnika w związku z wypłatą świadczeń pieniężnych dla pracowników i współpracowników posiadających Odpowiedniki Udziałów należy wyjaśnić, że kwalifikację źródła przychodu należy ustalić w zależności od rodzaju stosunku prawnego łączącego uczestnika programu o charakterze motywacyjnym ze Spółką.

W art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca przewidział szczególną sytuację przypisania przychodu do odpowiedniego źródła. Zgodnie z tym przepisem:

Przychody z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.

Wyżej wymieniony przepis został wprowadzony ustawą z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2175).

Jak wskazano w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ww. ustaw (druk sejmowy nr 18789):

Obecnie częstą praktyką jest tworzenie mechanizmu wynagradzania pracowników lub innych osób powiązanych ze świadczeniodawcą poprzez realizację praw z pochodnych instrumentów finansowych, lub innych praw pochodnych, które obejmują te osoby od spółki jako nieodpłatne świadczenie. W związku z tym przychody takie kwalifikowane są do źródła z kapitałów pieniężnych i dochód z nich uzyskany podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym. Faktycznie jednak przychody takie stanowią wynagrodzenie tych osób od podmiotu i powinny stanowić przychód ze stosunku pracy albo przychód z działalności wykonywanej osobiście, albo przychód z innych źródeł i dochody te powinny być opodatkowane wg skali podatkowej 18% i 32%. Wprowadzona regulacja w art. 10 ust. 4 ustawy PIT wyłącza w takich przypadkach przychody z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub z innych praw pochodnych ze źródła z kapitałów pieniężnych i wiąże zaliczenie źródła przychodów z realizacji takich praw ze źródłem przychodów, w ramach którego zostały uzyskane te pochodne instrumenty finansowe lub prawa pochodne, jako nieodpłatne świadczenie.

Przepis ten wskazuje na „przychody z realizacji (określonych) praw (...) uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie” i nakazuje ich zaliczenie do „tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane”. Przepis ten ma na celu powiązanie po pierwsze, zrealizowania przychodów ze wskazanych w nim papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych po drugie, z ich uzyskaniem w następstwie objęcia lub nabycia jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie – celem przypisania do właściwego źródła przychodów. Dla zastosowania art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niezbędne jest, ażeby podatnik osiągnął przychód z realizacji praw ze wskazanych w nim papierów wartościowych/z pochodnych instrumentów finansowych oraz, ażeby – w momencie osiągnięcia ww. przychodu – prawdą było, że przychód ten uzyskany został w następstwie (wskutek) objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, nabycie przez pracowników i współpracowników Odpowiedników Udziałów stanowiących pochodne instrumenty finansowe, nastąpiło nieodpłatnie. Zatem ocena skutków podatkowych przychodu uzyskanego w następstwie realizacji praw wynikających z tych instrumentów powinna być oparta o przepis art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że przychody z tytułu otrzymania przez uczestników (Państwa pracowników i współpracowników) świadczenia pieniężnego wynikającego z realizacji Odpowiedników Udziałów nabytych nieodpłatnie w ramach Programu (…), na podstawie art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 tej ustawy. Wypłata uzyskana w następstwie nieodpłatnego nabycia pochodnych instrumentów finansowych podlega zaliczeniu do tego źródła przychodów, w ramach którego dany uczestnik uzyskał pochodne instrumenty finansowe (Odpowiedniki Udziałów).

W przypadku uczestników będących Państwa pracownikami, otrzymywane świadczenie jest związane ze stosunkiem pracy zawartym przez uczestników z Państwem. Przychody z tego tytułu należy kwalifikować zatem do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów ze stosunku pracy. Gdyby uczestnicy nie mieli zawartej z Państwem umowy o pracę, nie byliby uprawnieni do skorzystania z programu (…). W związku z wypłatą pracownikom opisanych świadczeń z tytułu realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych będą ciążyć na Państwu obowiązki płatnika.

Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

W myśl art. 38 ust. 1 wskazanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Po zakończeniu roku podatkowego na Państwu – jako pracodawcy – będzie ciążył również obowiązek informacyjny, na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. (…)

Zatem, w związku z wypłatą świadczeń z programu (…) uczestnikom będącym Państwa pracownikami będą Państwo zobowiązani do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy, a po zakończonym roku do wykazania tego przychodu w informacji PIT-11.

Z kolei, w przypadku uczestników będących Państwa współpracownikami, ponieważ otrzymywane świadczenie jest związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą (współpracują z Państwem w ramach tejże działalności), to uzyskiwane z tego tytułu przychody należy kwalifikować do źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza. Gdyby uczestnicy nie współpracowali z Państwem w ramach prowadzonej działalności, nie byliby uprawnieni do skorzystania z programu (…).

Zatem, wypłata z programu (…) będzie stanowiła dla uczestników, będących Państwa współpracownikami, przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 14 tej ustawy.

W odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej, ustawodawca nie nałożył na podmioty dokonujące świadczeń z tego tytułu obowiązków płatnika, ani obowiązków informacyjnych. Osoby uzyskujące przychody z działalności gospodarczej, samodzielnie – bez pośrednictwa płatnika – dokonują rozliczenia należnego podatku.

W świetle bowiem art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Podobną regulację zawiera art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień – w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku podatkowego.

Zatem w powyższym zakresie Państwa stanowisko dotyczące pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Nieprawidłowo natomiast uznali Państwo, że po ustaniu stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego łączącego Państwa z Uczestnikami Programu (…), wszelkie wypłaty wynikające z realizacji ww. instrumentów finansowych, zarówno w formie odpowiedników dywidendy, jak i w przypadku zbycia Spółki, zbycia majątku Spółki oraz podjęcia decyzji o zakończeniu programu (…) stanowić będą po stronie uczestników programu przychód z innych źródeł, od którego nie będą Państwo mieli obowiązku pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy, ale który będą Państwo obowiązani wykazać w informacjach PIT-11.

Jak już bowiem wskazano, w związku z nieodpłatnym przekazaniem uczestnikom programu (…) Odpowiedników Udziałów stanowiących pochodne instrumenty finansowe, zastosowanie w rozpatrywanej sprawie ma art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który nakazuje przychody z realizacji pochodnych instrumentów finansowych uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych instrumentów jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zaliczać do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.

Skoro Odpowiedniki Udziałów zostały przyznane Państwa pracownikom i współpracownikom, to przychód z tytułu wypłaty świadczeń w ramach Programu (z realizacji pochodnych instrumentów finansowych) nawet po ustaniu stosunku pracy czy też stosunku cywilnoprawnego, należy zakwalifikować do tego samego źródła przychodów, w ramach którego Odpowiedniki Udziałów zostały przyznane.

Zatem dla byłych pracowników wypłata świadczeń z Programu (…) będzie stanowiła przychód ze stosunku pracy, w związku z czym będą na Państwu ciążyły w tym zakresie obowiązki płatnika – analogiczne jak przy wypłacie świadczeń pracownikom.

Natomiast w związku z wypłatą świadczeń byłym współpracownikom, nie będą Państwo pełnić roli płatnika, gdyż dla tych osób będzie to przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało w tej części ocenić jako nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej informuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja ta odnosi się tylko i wyłącznie do Państwa obowiązków jako płatnika. Osoby prowadzące działalność gospodarczą (Państwa współpracownicy) w zakresie swoich obowiązków podatkowych związanych z prowadzeniem tej działalności, mogą wystąpić z wnioskiem o wydanie własnej interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.