Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.836.2024.1.JK2

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 28 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1. Od (…) 2023 r. jest Pani członkiem (…) . Posiada Pani zaświadczenie potwierdzające wykonywanie przez Panią funkcji członka (…) – dokument oryginalny w języku angielskim oraz tłumaczenie przysięgłe na język polski.

2. (…) jest instytucją międzynarodową, powołaną (…). (…) posiada odrębną osobowość prawną, natomiast pod względem organizacyjnym (m.in. w zakresie wypłaty wynagrodzeń) obsługiwany jest w ramach organizacji międzynarodowej - Rada Europy.

3. Rzeczpospolita Polska przystąpiła do ww. porozumienia powołującego (…).

4. Statut (…) stanowi załącznik do wskazanej w puncie 2 (…).

5. Art. 3.5. Statutu (…) przewiduje, że do (…) i jego funkcjonariuszy zastosowanie ma Porozumienie Ogólne o Przywilejach i Immunitetach Rady Europy. Chodzi tu o Porozumienie Ogólne w sprawie przywilejów i immunitetów Rady Europy, sporządzone w Paryżu dnia 2 września 1949 r. Rzeczpospolita Polska jest stroną tego porozumienia od 16 marca 1993 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 23 poz. 270).

6. Ww. porozumienie w sprawie przywilejów i immunitetów w art. 18 stwierdza, że funkcjonariusze Rady Europy „są zwolnieni z opodatkowania pensji i uposażenia wypłacanych im przez Radę Europy”.

Pytanie

Czy otrzymywane przez Panią uposażenie z tytułu sprawowania funkcji członka (…) jest wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 82 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie uposażenie otrzymywane z tytułu sprawowania funkcji członka (…) jest wolne od podatku od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 82 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uposażenie to jest wypłacane funkcjonariuszowi instytucji międzynarodowej (…), której Rzeczpospolita jest członkiem i której statut przewiduje zwolnienie uposażeń funkcjonariuszy z podatku.

Posiada Pani stosowny certyfikat potwierdzający, że jest funkcjonariuszem instytucji międzynarodowej – (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Brzmienie tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 82 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji.

Powyższy przepis wskazuje, że ze zwolnienia przedmiotowego korzystają uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji. Dla zastosowania zwolnienia konieczne jest spełnienie wszystkich przesłanek wynikających z ww. przepisu, a mianowicie:

  • Polska winna być członkiem danej organizacji międzynarodowej,
  • statut danej organizacji winien przewidywać zwolnienie od podatków wypłacanych przez tę organizację uposażeń,
  • osoba uzyskująca dochody od organizacji, instytucji, o których mowa w omawianym przepisie winna posiadać dokumenty stwierdzające, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że od (…) 2023 r. jest Pani członkiem (…). Posiada Pani zaświadczenie potwierdzające wykonywanie przez Panią funkcji członka (…). (…) jest instytucją międzynarodową, powołaną (…). (…) posiada odrębną osobowość prawną, natomiast pod względem organizacyjnym (m.in. w zakresie wypłaty wynagrodzeń) obsługiwany jest w ramach organizacji międzynarodowej - Rada Europy. Rzeczpospolita Polska przystąpiła do ww. porozumienia powołującego (…). Statut (…) stanowi załącznik do wskazanej w puncie 2 (...). Art. 3.5. Statutu (…) przewiduje, że do (…) i jego funkcjonariuszy zastosowanie ma Porozumienie Ogólne o Przywilejach i Immunitetach Rady Europy sporządzone w Paryżu dnia 2 września 1949 r. Rzeczpospolita Polska jest stroną tego porozumienia od 16 marca 1993 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 23 poz. 270). Ww. porozumienie w sprawie przywilejów i immunitetów w art. 18 stwierdza, że funkcjonariusze Rady Europy „są zwolnieni z opodatkowania pensji i uposażenia wypłacanych im przez Radę Europy”.

Zatem z przedstawionych przez Panią okoliczności wynika, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli:

  • (…) jest instytucją międzynarodową, której Polska jest członkiem,
  • statut tej organizacji przewiduje zwolnienie z opodatkowania wypłacanego przez tę organizację uposażenia,
  • posiada Pani zaświadczenie potwierdzające wykonywanie funkcji członka (…) – dokument oryginalny w języku angielskim oraz tłumaczenie przysięgłe na język polski.

Oznacza to, że wskazane we wniosku uposażenie jakie Pani uzyskuje z tytułu pełnienia funkcji członka (…), korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ww. przepisu.

Stanowisko Pani jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej