Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Począwszy od stycznia 2023 r. nabył Pan prawa do emerytury (…). W 2023 r. pobierał Pan świadczenie emerytalne pomniejszone o „kwotę maksymalnego zmniejszenia” jednocześnie w okresie tym osiągał Pan dochody z pracy wykonywanej na podstawie stosunku pracy. Pismem z 1 sierpnia 2024 r. pt. „Zawiadomienie o miesięcznym rozliczeniu emerytury” Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) poinformował Pana o dokonaniu rozliczenia Pana emerytury w związku z przychodami uzyskiwanymi z pracy wykonywanej na podstawie stosunku pracy w 2023 r. W zawiadomieniu tym powiadomiono Pana, iż osiągnięty przez Pana przychód w 2023 r. ze stosunku pracy przekroczył limit „Granicznej kwoty przychodu” ogłaszanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącej osób, które nie osiągnęły powszechnego wieku emerytalnego a pobierały emeryturę w 2023 r. Mając na uwadze powyższe ZUS w rzeczowym piśmie stwierdził, iż jeżeli dokona Pan dobrowolnej wpłaty kwoty 43 813,43 zł na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS) Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyda decyzję rozliczającą Pana świadczenie emerytalne, w wyniku której zostanie Panu zwrócone 33 573,93 zł. Z tej kwoty zostanie odliczona zaliczka na podatek dochodowy i składka na ubezpieczenie zdrowotne. 31 sierpnia 2024 r. dokonał Pan wpłaty przelewem na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych kwoty 43 813,43 zł na konto wskazane przez ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w piśmie z 9 września 2024 r. pt. „Decyzja o miesięcznym rozliczeniu i zwrocie świadczeń, po wpłacie na FUS” stwierdził między innymi, że: 1. W związku z dokonaniem przez Pana wpłaty 43 813,43 zł na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych kwota podlegająca do zwrotu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wynosi - 42 960,35 zł. 2. Kwota nienależenie pobranego przez Pana świadczenia emerytalnego w 2023 r. wynosi - 9 386,42 zł. Wobec powyższego przysługuje Panu zwrot świadczeń w wysokości 33 573,93 zł -przedmiotowa wysokość zwrotu świadczenia została ustalona w wyniku potrącenia z „kwoty podlegającej do zwrotu przez ZUS tj. 42 960,35 zł (poz.1)", „kwoty nienależnie pobranego przez Pana świadczenia emerytalnego w 2023 r. tj. 9 386,42 zł (poz. 1)”. Ponadto kwota zwrotu świadczenia będzie stanowiła przychód roku, w którym dokonano tego zwrotu. ZUS w październiku 2024 r. przelał na Pana rachunek bankowy wyżej wyszczególnioną kwotę zwrotu świadczenia tj. 33 573,93 zł pomniejszoną o zaliczkę na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionej sytuacji w zeznaniu podatkowym PIT-37 ma Pan prawo do odliczenia od sumy przychodów osiągniętych w 2023 r. dokonanej przez Pana dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w wysokości 43 813,43 zł, określonej w piśmie ZUS z 1 sierpnia 2024 r.pt. „Zawiadomienie o miesięcznym rozliczeniu emerytury”?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pan prawo w zeznaniu podatkowym PIT-37 do odliczenia od sumy przychodów osiągniętych w 2023 r. kwoty dokonanej przez Pana dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w wysokości 43 813,43 zł określonej w piśmie ZUS z 1 sierpnia 2024 r. pt. „Zawiadomienie o miesięcznym rozliczeniu emerytury”. Pana stanowisko jest zgodne, z dostępnymi interpretacjami DKIS: z 16 sierpnia 2022 r., 0113-KDIPT2-3.4011.403.2022.2.SJ, z 27 maja 2021 r., 0112-KDIL2-1.4011.245.2021.1.KB, z 26 listopada 2019 r., 0113-KDIPT2-2.4011.544.2019.1.AKR, z 4 marca 2019 r., 0113-KDIPT2-3.4011.53.2019.1.GG, z 29 czerwca 2018 r., 0113-KDIPT2-2.4011.246.2018.1.MK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jak wynika z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1631 ze zm.):
Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.
Z kolei art. 104 ust. 2 ww. ustawy stanowi:
Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3.
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 491 ze zm.):
Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.
Powyżej wskazane przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z przepisami wykonawczymi, jak w szczególności przepisy rozporządzenia z 22 lipca 1992 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury lub renty (Dz. U. Nr 58 poz. 290 ze zm.), regulują szczegółowo kwestie zasad zmniejszania świadczenia emerytalnego oraz obowiązki informacyjne świadczeniobiorcy (oświadczenie), pracodawcy oraz urzędu skarbowego w zakresie zawiadamiania o podjęciu lub zaprzestaniu działalności, z której uzyskiwany przychód podlega ubezpieczeniu społecznemu. Po otrzymaniu oświadczenia organ rentowy wydaje stosowną decyzję realizując zmniejszone świadczenie lub je całkowicie zawiesza. Następnie w rozliczeniu rocznym, jak i miesięcznym dokonuje ustalenia, czy przychody świadczeniobiorcy uzasadniały zmniejszoną wypłatę lub jej zawieszenie. Jednocześnie, organ rentowy po ustaleniu, że łączna kwota dochodu emeryta lub rencisty przewyższyła w danym roku kalendarzowym kwotę graniczną dochodu o kwotę niższą niż kwota nienależnie pobranych świadczeń, informuje emeryta (rencistę) o możliwości uniknięcia zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń w razie przekazania na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego kwoty równej kwocie tego przekroczenia, pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy, i wyznacza termin jej zwrotu.
Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:
a)zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
b)potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu
- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku;
Kwota przekazana na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi w istocie kwotę składki określonej w ww. ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, czyli składki, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego kwota przekazana przez Pana w 2024 r. dobrowolnie na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przysługuje Panu prawo odliczenia od dochodów przedmiotowej kwoty wpłaconej na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, w zeznaniu podatkowym za 2024 r.
W związku z powyższym Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.