Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 26 grudnia 2024 r. (wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Podczas rejestracji działalności gospodarczej w module CEIDG oznaczyła Pani sposób opodatkowania dochodów w formie podatku liniowego.
Opłacając zaliczki na podatek dochodowy każdorazowo w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego wskazuje Pani formę opodatkowania w postaci podatku liniowego.
Dodaje Pani, że w (...) br. skontaktowała się z Panią Pani A.A z (...) Urzędu Skarbowego w (...), żeby zweryfikować i potwierdzić formę opodatkowania, ponieważ nie było to widoczne w CEIDG. Była Pani zaskoczona. Miała Pani pewność, że w systemie CEIDG jest widoczny zaznaczony „check box” zadeklarowanej przez Panią liniowej formy opodatkowania. Na podstawie rozmowy z Panią A, potwierdzając liniową formę opodatkowania, uznała Pani, że z Pani strony dopełniła Pani wszelkich formalności.
Z treści otrzymanego pisma wynika, że we wniosku CEIDG nie wskazała Pani żadnej formy opodatkowania, ani nie złożyła Pani oświadczenia o wyborze formy opodatkowania bezpośrednio w urzędzie skarbowym, a opis przelewu nie może stanowić elektronicznej formy Pani oświadczenia o wyborze formy opodatkowania w postaci podatku liniowego skierowanego do naczelnika urzędu skarbowego, tym samym dowód wpłaty podatku nie może zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu.
Chciałaby Pani tutaj powołać się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lutego 2024 r. (sygn. akt II FSK 710/21). W ocenie NSA dokonanie w ustawowym terminie przelewu zaliczki na podatek dochodowy wraz z opisem tytułu przelewu, który jednoznacznie pozwoli na określenie wyboru jakiej formy opodatkowania dokonał podatnik jest wystarczające dla uznania skuteczności złożenia oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania.
Pozwoli sobie Pani przytoczyć także sprawę, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko NSA za zasadne i zmienił interpretację indywidualną w wyniku uwzględnienia skargi złożonej przez podatnika do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi stwierdzając, że stanowisko przedstawione we wniosku podatnika jest prawidłowe. (Zmiana interpretacji indywidualnej z 16 października 2024 r., Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.422.2024.3.MAP).
Jest to Pani pierwsza działalność gospodarcza. Stara się Pani sumiennie wywiązywać z obowiązków podatkowych. Terminowo wpłaca Pani zaliczki na podatek dochodowy. Pierwsza zaliczka opłacona była w marcu. Zgodnie z smsem otrzymanym od księgowej prowadzącej z firmy (...) opisana była jako PIT – może Pani załączyć tą korespondencję, jeśli będzie potrzebna do wydania opinii.
Pomimo dopytywania ją, czy potrzebny będzie jakiś konkretny identyfikator i ufając profesjonalnej firmie wykonała Pani pierwszy przelew zgodnie z instrukcjami - obecnie na podstawie właśnie opisu pierwszego przelewu podatku została odrzucona Pani prośba o uwzględnienie rozliczania podatku liniowego.
Dodaje Pani, iż wszystkie pozostałe przelewy oczywiści były już opisywane PIT-5L (stąd kontakt US w celu wyjaśnienia nieścisłości).
Uzupełnienie wniosku
Prowadzi Pani działalność gospodarczą od (...) 2024 r.
Uzyskała Pani pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w lutym 2024 r. (faktura wystawiona 8 marca 2024 r., data uzyskania przychodu 29 lutego 2024 r.).
Wpłacała Pani zaliczki na podatek dochodowy w następujących dniach:
·20 marca 2024 r. – zaliczka na podatek za luty, jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazany został PIT;
·19 kwietnia 2024 r. - zaliczka na podatek za marzec, jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazany został PIT-5L;
·23 maja 2024 r. - zaliczka na podatek za kwiecień, jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazany został PIT-5L;
·24 czerwca 2024 r. - zaliczka na podatek za maj, jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazany został PIT-5L;
·23 lipca 2024 r. - zaliczka na podatek za czerwiec, jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazany został PIT-5L;
·19 sierpnia 2024 r. - zaliczka na podatek za lipiec, jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazany został PIT-5L;
·19 września 2024 r. - zaliczka na podatek za sierpień, jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazany został PIT-5L;
·18 października 2024 r. - zaliczka na podatek za wrzesień jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazany został PIT-5L;
·20 listopada 2024 r. - zaliczka na podatek za miesiąc października, jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazany został PIT-5L.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy skutecznie złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania - podatku liniowego 19%, w rozumieniu przepisów art. 9a ust. 2 Ustawy o PIT?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pani zdaniem, skutecznie złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania - podatku liniowego 19%, w rozumieniu przepisów art. 9a ust. 2 Ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 Ustawy o PIT, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 Ustawy o PIT, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Dla zastosowania liniowej stawki 19% w działalności gospodarczej konieczne zatem jest:
·złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze tego sposobu opodatkowania,
·sporządzenie tego oświadczenia na piśmie,
·zachowanie terminu do jego złożenia.
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 2b Ustawy o PIT, dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c Ustawy o PIT, oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.
Przepisy Ustawy o PIT nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego:
·podczas rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG przez system teleinformacyjny wskazała Pani jako formę opodatkowania podatek liniowy;
·pierwsza wpłata zaliczki podatku została dokonana w wyznaczonym terminie, tj. do 20 marca 2024 r., zgodnie z wytycznymi od księgowej prowadzącej Pani B.B z (...) z oznaczeniem PIT – Identyfikator Zobowiązania – Przelew do Urzędu Skarbowego;
·w (...) 2024 r. okazało się, że w wyniku błędu sieciowego Pani wybór formy opodatkowania nie dotarł do Urzędu Skarbowego;
·zaliczki za kolejne okresy w dalszym ciągu naliczane były według podatku liniowego.
Przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 Ustawy o PIT ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.
Tym samym, dowód wpłaty podatku (dyspozycja przelewu płatności podatku) - w opisanych przez Panią okolicznościach - może zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu. Dlatego też Pani zdaniem, skutecznie złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania - podatku liniowego 19%, w rozumieniu przepisów art. 9a ust. 2 Ustawy o PIT.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lutego 2024 r., o sygn. akt II FSK 710/21, czy w interpretacji indywidualnej z 11 października 2024 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.599.2024.2.AWO.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 9a ust. 2 tej ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 2b tej ustawy:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Zauważam, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
W opisie sprawy wprost Pani wskazała, że:
·od (...) 2024 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą;
·pierwszy przychód z działalności gospodarczej osiągnęła Pani w lutym 2024 r.;
·pierwszą zaliczkę za luty zapłaciła Pani 20 marca 2024 r. Jako opis przelewu oraz identyfikator płatnościwskazała Pani PIT;
·regulując kolejne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2024 r. jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazywała Pani PIT-5L.
Wątpliwości Pani sprowadzają się do ustalenia, czy dokonany przez Panią przelew bankowy do urzędu skarbowego może być uznany za skuteczny wybór formy opodatkowania w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.
Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.
Te same okoliczności mogą przesądzać o skuteczności złożenia oświadczenia o rezygnacji z danej formy opodatkowania o którym mowa w art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast Pani w uzupełnieniu wniosku wprost wskazała, że pierwszy przychód w 2024 r. uzyskała Pani w lutym 2024 r., a pierwszą zaliczkę zapłaciła Pani co prawda w terminie, bo 20 marca 2024 r., ale jako opis przelewu oraz identyfikator płatności wskazała Pani PIT.
Sposób powiązania symboli formularzy/tytułów płatności z rachunkami bankowymi urzędów skarbowych zostało uregulowane w Obwieszczeniu Ministra Finansów z 3 stycznia 2020 r. w sprawie wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych od dnia 1 stycznia 2020 r.
W ww. Obwieszczenia wynika, że tytuł płatności „PIT” oznacza podatek dochodowy od osób fizycznych. Jeśli chciała Pani opłacić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w formie liniowej to należało wybrać tytuł płatności „PPL”, czyli podatek dochodowy według stawki 19% od dochodów osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej.
Tym samym, dowód wpłaty podatku w marcu 2024 r. (dyspozycje przelewu płatności podatku) – w opisanych przez Panią okolicznościach – nie może zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z opisu przelewu nie wynika bowiem, że dotyczy on zaliczki na podatek dochodowy na zasadach liniowych.
Wobec powyższego Pani stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do powołanej przez Panią interpretacji oraz wyroku wyjaśniam, że stanowiska w nich wyrażone są zbieżne z zaprezentowanym przeze mnie w wydanej dla Pani interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.