Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.871.2024.1.EC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.  

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W dniu 14 października 2024 r. Wnioskodawca został wezwany przez Urząd Skarbowy w …, celem złożenia wyjaśnień dotyczących wydatków związanych z ulgą termomodernizacyjną.  Po przedstawieniu dokumentów związanych z poniesionymi wydatkami w latach 2022-2023,  w szczególności na zakup klimatyzatorów oraz z uwagi na zaistniałe rozliczenie PIT-37 za 2022 r.  i 2023 r., pracownik Urzędu Skarbowego stwierdził, że istnieje wątpliwość co do poprawnego rozliczenia ulgi termomodernizacyjnej, wynikającej z wydatków poniesionych na zakup klimatyzatorów z funkcją grzania, określonej w art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.).

W związku z tym, Wnioskodawca wraz z żoną zdecydowali się wystąpić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i zajęcie stanowiska, czy można było odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatki poniesione przez małżonków na zakup i montaż klimatyzatorów z rewersową pompą ciepła typu powietrze-powietrze.

W ocenie Małżonków istniały podstawy do zastosowania ulgi wynikającej z zakupu klimatyzatorów, co wywodzą z następujących faktów.

Wnioskodawca wraz z żoną jest właścicielem budynku jednorodzinnego, położonego w miejscowości … (…. ..., powiat …., województwo …).

Dom jest budynkiem wolnostojącym, służy jedynie celom mieszkalnym i został wzniesiony w latach 2009-2013:

·17 kwietnia 2009 r. - decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielenie pozwolenia na budowę,

·9 grudnia 2013 r. - zawiadomienie o zakończeniu budowy,

·25 lipca 2022 r. - zawiadomienie o ustaleniu numeru porządkowego budynku.

Wnioskodawca wraz z żoną są podatnikami podatku dochodowego. Głównym źródłem dochodu  w przypadku Wnioskodawcy jest umowa o pracę, a w przypadku żony była do lipca 2023 r. umowa  o pracę, a obecnie żona otrzymuje uposażenie w związku z przejściem w stan spoczynku.

W trakcie budowy dom wyposażony został w kocioł gazowy jako podstawowe źródło ogrzewania domu, w wentylację mechaniczną wraz rekuperacją z odzyskiem ciepła oraz gruntowym wymiennikiem ciepła.

Z uwagi na nowe możliwości związane z pozyskiwaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, jej magazynowaniem oraz dostępem do wysoce efektywnych pomp ciepła typu powietrze-powietrze zastosowanych w klimatyzatorach, pojawiła się możliwość częściowego alternatywnego wobec kotła gazowego, ogrzewania budynku. Rozwiązanie takie pozwala na szybkie, zarówno selektywne,  jak i całościowe, a co najważniejsze efektywniejsze, ogrzewanie pomieszczeń. Prowadzi to do znacznej poprawy efektywności energetycznej budynku, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym  i zimowo-wiosennym. Z powyższych względów Wnioskodawca wraz z żoną zdecydował się na prace modernizacyjne. Montaż klimatyzatorów zmniejsza zużycie energii - w szczególności, gazu jako nieodnawialnego paliwa kopalnego, potrzebnego do ogrzania ww. budynku mieszkalnego.

Klimatyzacja zasilana jest energią pochodzącą z odnawialnych źródeł energii, tj. paneli fotowoltaicznych i magazynu energii. Ponadto Wnioskodawca wraz z żoną nadmienia, że z uwagi  na zastosowanie gruntowego wymiennika ciepła oraz charakter domu, tj. dom parterowy  z poddaszem użytkowym ze znacznie wypuszczonym dachem poza ściany budynku, który latem zabezpiecza przed nadmiernym nagrzewaniem się pomieszczeń, klimatyzacja sporadycznie jest wykorzystywana w funkcji chłodzenia.

We wrześniu 2022 r. została rozpoczęta inwestycja termomodernizacyjna, mająca na celu poprawę efektywności energetycznej budynku. Poprzez użycie paneli fotowoltaicznych, magazynu energii  i klimatyzatorów następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania. W pierwszym etapie w 2022 r. małżonkowie zamontowali panele fotowoltaiczne o mocy 6,4 kW i wartości 30 024,00 zł oraz dwa klimatyzatory z rewersyjną pompą ciepła z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) o mocy łącznej 5 kW i wartości 12 400,00 zł. Łączna wartość poniesionych nakładów to kwota 42 424,00 zł (kopie faktur w załączeniu), sfinansowana ze środków własnych. Wyżej wymienione wydatki związane z ulgą termomodernizacyjną w 2022 r., zostały rozliczone podczas rocznego zeznania za 2022 r. w formularzu PIT-37 oraz w załączniku PIT/O w części B. „Odliczenia od dochodu/przychodu” w pkt 6 „Wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego”.

W trakcie weryfikacji rocznego rozliczenia podatku za 2022 r. przez Urząd Skarbowy w …, Wnioskodawca został wezwany w celu przekazania kopii faktur dotyczących termomodernizacji.  W dniu 28 marca 2023 r. Urząd Skarbowy w ……. dokonał zwrotu podatku PIT za 2022 r.,  w związku z poniesieniem ww. wydatków (42 424,00 zł) na cele termomodernizacyjne.

W drugim etapie, tj. w 2023 r. małżonkowie zamontowali kolejne dwa klimatyzatory z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) o mocy łącznej 5 kW i wartości 13 400,00 zł oraz zostało wykonane docieplenie budynku poprzez dodatkową izolację poddasza na wartość 4 411,46 zł. Łączna wartość poniesionych nakładów to kwota 17 811,46 zł (kopia faktur w załączeniu), sfinansowana  ze środków własnych. Wyżej wymienione wydatki związane z ulgą termomodernizacyjną w 2023 r., małżonkowie rozliczyli w rocznym zeznaniu za 2023 r. w formularzu PIT-37 oraz w załączniku PIT/O  w części B. „Odliczenia od dochodu/przychodu” w pkt 6 „Wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego”.

W dniu 11 marca 2024 r. Urząd Skarbowy w …. dokonał zwrotu podatku PIT za 2023 r., w związku z poniesieniem wydatków (17 811,46 zł) na cele termomodernizacyjne.

W trzecim etapie, tj. w sierpniu 2024 r. małżonkowie zamontowali magazyn energii o pojemności  10 kW i wartości 27 000,00 zł (kopia faktury w załączeniu).

W czwartym etapie, tj. na przełomie roku 2024/2025 małżonkowie planują montaż kolejnych dwóch klimatyzatorów z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) o mocy łącznej 5 kW  i wartości około 15 tys. zł.

Dotychczasowa łączna wartość poniesionych i rozliczonych wydatków w latach 2022-2023 to kwota 60 235,46 zł. W 2024 r. poniesione przez małżonków dotychczas wydatki to kwota 27 000,00 zł. Łączna kwota realizowanych prac nie przekroczy kwoty 106 000 zł. Całość nakładów jest finansowana ze środków własnych.

Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek,  tj. do końca 2025 r. Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie były odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie, nie były uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Faktury VAT na zakup i montaż klimatyzatorów zostały wystawione przez podatnika podatku  od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego).

Klimatyzator ….. to pompa ciepła typu powietrze-powietrze. Pompy ciepła powietrze-powietrze działają na zasadzie przekształcania energii cieplnej zawartej w powietrzu zewnętrznym na energię cieplną dostarczaną do pomieszczeń. Pompa ciepła powietrze-powietrze składa się z dwóch głównych części - jednostki zewnętrznej i jednostki wewnętrznej. Ciepło pozyskane z powietrza zewnętrznego jest oddawane do pomieszczenia poprzez powietrze. Jednostka zewnętrzna jest wyposażona w wentylator, sprężarkę i wymiennik, które umożliwiają pozyskiwanie ciepła z powietrza zewnętrznego. Natomiast jednostka wewnętrzna odpowiada za rozprowadzenie ciepła do pomieszczeń za pomocą nawiewu. Zainstalowane klimatyzatory z pompą ciepła  powietrze-powietrze są w stanie pracować przy temperaturach sięgających -15 °C, bez straty wydajności. Wskaźnik efektywności grzewczej SCOP tych klimatyzatorów, tj. ile średnio energii cieplnej w kWh pompa ciepła odda przy pobraniu 1kWh energii elektrycznej dla klimatyzatora …. wynosi 5,1 W/W, natomiast wskaźnik COP wynosi 4,74 W/W. W załączniku specyfikacja …..

Obecnie ww. klimatyzatory są zamontowane na parterze budynku: w salonie, w kuchni, w gabinecie  i w sypialni. W okresie jesienno-zimowym i zimowo-wiosennym, pozwala to na ogrzewanie całego parteru budynku tylko z wykorzystaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, albo przy minimalnym użyciu gazu. Poddasze budynku nie jest na co dzień ogrzewane, ponieważ są tam tylko pokoje dla syna (stale zamieszkującego w ….. oraz pomieszczenia gospodarcze. W przypadku gdy Małżonkowie zrealizują ostatni etap (4) inwestycji, możliwe będzie również ogrzanie dwóch pokoi na poddaszu.

W ocenie Wnioskodawcy i Jego żony, realizowane przedsięwzięcie termomodernizacyjne spełnia wymagania wymienione w:

1)art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji  remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438  ze zm.), użyte w ustawie określenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego oznaczają między innymi:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych,

b)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

2)załączniku do Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. (poz. 2489).

1.Materiały budowlane i urządzenia:

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

2.Usługi:

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej

10)montaż pompy ciepła.

Małżonkowie wnoszą zatem o uznanie, że poniesione wydatki na zakup klimatyzatorów służących  do ogrzewania energią elektryczną z paneli fotowoltaicznych i magazynu energii, mogą być rozliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Pytanie

Czy zakup i zamontowanie klimatyzatorów z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze)  w latach 2022-2023 oraz planowanych w 2024/2025, daje podstawy do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.)?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Małżonków, istnieją podstawy do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej wynikającej  z zakupu klimatyzatorów z funkcją grzania w latach 2022-2023 oraz planowanych zakupów w latach 2024/2025, określonej w art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego,  w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów  i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem  z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa  w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych  z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego  i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych  (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.) odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw  (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone  w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Natomiast zgodnie z ww. rozporządzeniem, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. odliczeniu podlegają następujące wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych, dachów oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;

3)(uchylony)

4)(uchylony)

5)(uchylony)

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.7)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;

12)kolektor słoneczny wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;

13a) magazyn energii lub magazyn ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania;

13b)system zarządzania energią;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. odliczeniu podlegają następujące wydatki na usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub dachów, lub fundamentów;

5a)montaż węzła cieplnego wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;

6)montaż i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, w tym okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)(uchylony)

9)(uchylony)

10)montaż pompy ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;

11)montaż kolektora słonecznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż ogniwa fotowoltaicznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;

13a)montaż magazynu energii lub magazynu ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania;

13b)montaż systemu zarządzania energią;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

14a)wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga, prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

Z opisu sprawy wynika, że wraz z żoną jest Pan właścicielem budynku jednorodzinnego. Dom jest budynkiem wolnostojącym, który służy celom jedynie mieszkalnym. W trakcie budowy, dom wyposażony został w kocioł gazowy jako podstawowe źródło ogrzewania domu, w wentylację mechaniczną wraz rekuperacją z odzyskiem ciepła oraz gruntowym wymiennikiem ciepła.

Z uwagi na nowe możliwości związane z pozyskiwaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, jej magazynowaniem oraz dostępem do wysoce efektywnych pomp ciepła typu powietrze-powietrze zastosowanych w klimatyzatorach, pojawiła się możliwość częściowego alternatywnego wobec kotła gazowego, ogrzewania budynku. Rozwiązanie takie pozwala na szybkie, zarówno selektywne,  jak i całościowe, a co najważniejsze efektywniejsze, ogrzewanie pomieszczeń. Zdecydował się Pan na prace modernizacyjne. We wrześniu 2022 r. została rozpoczęta inwestycja termomodernizacyjna, mająca na celu poprawę efektywności energetycznej budynku. W pierwszym etapie w 2022 r. wraz z żoną zamontował Pan panele fotowoltaiczne oraz dwa klimatyzatory z rewersyjną pompą ciepła  z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze). W drugim etapie, tj. w 2023 r. Pan wraz z żoną zamontował kolejne dwa klimatyzatory z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) oraz zostało wykonane docieplenie budynku poprzez dodatkową izolację poddasza. Na przełomie roku 2024/2025 małżonkowie planują montaż kolejnych dwóch klimatyzatorów z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze). Wskazał Pan, że klimatyzator to pompa ciepła typu powietrze-powietrze. Pompy ciepła powietrze-powietrze działają na zasadzie przekształcania energii cieplnej zawartej w powietrzu zewnętrznym na energię cieplną dostarczaną do pomieszczeń. Pompa ciepła powietrze-powietrze składa się z dwóch głównych części - jednostki zewnętrznej i jednostki wewnętrznej. Ciepło pozyskane z powietrza zewnętrznego jest oddawane do pomieszczenia poprzez powietrze. Jednostka zewnętrzna jest wyposażona w wentylator, sprężarkę i wymiennik, które umożliwiają pozyskiwanie ciepła z powietrza zewnętrznego. Natomiast jednostka wewnętrzna odpowiada za rozprowadzenie ciepła do pomieszczeń za pomocą nawiewu. Zainstalowane klimatyzatory z pompą ciepła powietrze-powietrze są w stanie pracować przy temperaturach sięgających -15 °C, bez straty wydajności.

Z zacytowanych przepisów wynika, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu  art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone  w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie  w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok,  w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku.

Co jednak istotne, podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej wyłącznie w zakresie wydatków wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie  określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Innymi słowy, odliczeniu w ramach ulgi wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać tylko wydatki, które zostały uwzględnione we wskazanym rozporządzeniu i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków poniesionych na zakup i montaż urządzeń klimatyzacyjnych z funkcją grzania, nawet jeśli inwestycja ta:

·zmniejszyła zapotrzebowanie na energię pozyskiwaną ze źródeł kopalnych,

·jest ulepszeniem, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania do budynków mieszkalnych,

·doprowadziła do całkowitej (w okresie wiosennojesiennym) oraz częściowej (w okresie zimowym) zamiany źródeł energii na źródła odnawialne.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania  z ulgi termomodernizacyjnej.

W konsekwencji, odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Zgodnie również z przytoczonym powyżej wykazem obowiązującym od 1 stycznia 2025 r., urządzeniem uprawniającym do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej jest montaż pompy ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej.

W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo  od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji RP oraz  art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a możliwość skorzystania z ulgi podatkowej to przywilej, z którego podatnik chcąc skorzystać, musi spełnić ściśle określone przez ustawodawcę warunki. W konsekwencji, korzystanie z ulgi w podatku jest możliwe wyłącznie  w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Rozpatrując możliwość skorzystania przez Pana z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na zakup i zamontowanie klimatyzatorów z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze), należy zauważyć, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu, znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju, nie zostały uwzględnione wydatki na nabycie i instalację klimatyzatorów z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze).

Zatem, należy uznać, że wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzatorów z funkcją grzania (pompa ciepła powietrze-powietrze) nie można zaliczyć do wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

Podsumowując, mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że nie przysługuje Panu w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość odliczenia wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzatorów wyposażonych  w pompę ciepła typu powietrze-powietrze z funkcją grzania, bowiem ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Tym samym Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zastrzec, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania i własnego stanowiska w sprawie, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

Należy podkreślić, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje Organ opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku.

Ponadto, w związku z załączeniem przez Pana do wniosku dokumentów należy wskazać, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Wskazać również należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast „zainteresowanym” w rozumieniu art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jest osoba, która występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej i będąca wnioskodawcą. W związku z tym, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób, np. Pana małżonki.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.