Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wprowadzeniem procedury dot. dodatku rekrutacyjnego. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spółka w związku z trudnościami w pozyskiwaniu nowych pracowników oraz ciągle rosnącym zapotrzebowaniem na nowy personel wprowadziła Procedurę dot. dodatku rekrutacyjnego, w ramach którego Osoby Polecające pracownika z branży (...) otrzymają Nagrodę Finansową po spełnieniu warunków określonych w tejże procedurze.
Osobą polecającą jest pracownik Spółki zatrudniony w ramach umowy o pracę. Osobą polecającą można być wielokrotnie. Polecając Kandydata Pracownik Q jest zobowiązany postępować zgodnie z aktualną instrukcją dostępną na platformie wewnętrznej Spółki. Jeżeli w systemie widnieje kilka nazwisk pracowników polecających, prawo do otrzymania dodatku rekrutacyjnego przysługuje temu pracownikowi, który jako pierwszy polecił danego kandydata (wg daty widniejącej w systemie rekrutacyjnym Q). Dodatek rekrutacyjny nie przysługuje w przypadku polecenia kandydata w ramach rekrutacji wewnętrznej. Dodatek rekrutacyjny nie przysługuje w przypadku polecenia kandydata, który w przeszłości był już pracownikiem lub V (tj. osoba fizyczna, która wykonuje czynności na rzecz Q, niebędąca pracownikiem Q, a współpracująca z Q poprzez umowę zawartą z podmiotem trzecim, z którą Q ma podpisaną umowę o świadczenie usług w Grupie Q w Polsce lub na świecie). Dodatek rekrutacyjny nie przysługuje pracownikom pełniącym rolę people managera w organizacji Q, polecającym kandydatów do własnego zespołu (w rozumieniu całego pionu organizacyjnego, którym zarządzają).
Pracownik, z którego polecenia zostanie zatrudniony nowy pracownik, po spełnieniu warunków określonych w procedurze jest uprawniony do dodatku rekrutacyjnego w wysokości 3.000 zł brutto – w przypadku kandydata zatrudnionego na A; 6.000 zł brutto – w przypadku kandydata zatrudnionego na B; 9.000 zł brutto – w przypadku kandydata zatrudnionego na C. Polecenie kandydata jest ważne przez 24 miesiące liczone od dnia pierwszego polecenia w systemie. Po upływie tego okresu kandydat może być ponownie polecony do firmy przez dowolnego pracownika Q. Dodatek rekrutacyjny w okresie jego ważności przysługuje polecającemu pracownikowi bez względu na finalne stanowisko, na jakie zostanie zatrudniony polecony przez niego kandydat lub nawiąże współpracę z Q jako V, przy czym:
a)dodatek rekrutacyjny jest wypłacany pracownikowi polecającemu po wejściu w życie umowy o pracę na czas nieokreślony podpisanej między Q a poleconym przez niego pracownikiem, o ile wejście w życie umowy na czas nieokreślony nastąpi w okresie 24 miesięcy od dnia złożenia aplikacji przez poleconego pracownika;
b)po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia współpracy z Q jako V. Dodatek rekrutacyjny jest wypłacany wraz z wynagrodzeniem polecającego, w kolejnym miesiącu po wejściu w życie umowy na czas nieokreślony z poleconym przez niego pracownikiem lub po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia współpracy z Q jako V.
Wypłacenie pracownikowi polecającemu dodatku rekrutacyjnego ma miejsce wyłącznie wtedy, gdy w momencie jego wypłaty pozostaje on w stosunku pracy z Q. Zasady działania procedury dot. dodatku rekrutacyjnego określone są w regulaminie Spółki i podane do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie (nie są one określone/ wskazane w umowie o pracę czy też w umowie cywilnoprawnej). Aktualnie jednorazowa premia pieniężna nabyta z tytułu rekomendacji pracowniczej stanowi przychód pracownika, który jest oskładkowany i opodatkowany.
Pytanie
Czy prawidłowym działaniem przez Spółkę będzie zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach procedury dot. dodatku rekrutacyjnego na rzecz osób polecających (zatrudnionych w ramach umowy o pracę) i potraktowanie premii pieniężnej jako przychodu z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zasadnym będzie zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach procedury dot. dodatku rekrutacyjnego na rzecz osób polecających (zatrudnionych w ramach umowy o pracę) ze względu na to, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek z tytułu nagrody za rekomendację pracowniczą wydaje się zasadne w ocenie Spółki (pomimo, że procedura ta jest skierowana do osób będących pracownikami firmy), gdyż nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie.
Przysporzenie, jakie otrzymają osoby polecające w ramach procedury nie jest ekwiwalentem za wykonywaną przez nie pracę, nie można zatem uznać go za element wynagrodzenia za pracę i tym samym zakwalifikować jako przychodu ze stosunku pracy. To powoduje, że Spółka w stosunku do niego nie pełni roli płatnika pdof, co oznacza, że nie jest zobowiązana pobrać zaliczki na pdof od wartości wypłaconej nagrody.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.
Stosownie natomiast do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1) oraz
-przychody z innych źródeł (pkt 9).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to powodować obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wskazano w art. 20 ust. 1 powołanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do treści art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Jak przy tym wynika z art. 38 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Z kolei, na podstawie art. 42a ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy, wypłacone osobom polecającym świadczenie pieniężne w postaci nagrody stanowi dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.
W opisanej we wniosku sytuacji procedura dot. dodatku rekrutacyjnego jest skierowana wyłącznie do obecnie zatrudnianych przez Państwa pracowników, z wyłączeniem pracowników pełniących rolę people managera w organizacji Q, polecających kandydatów do własnego zespołu. Z uwagi więc na to, że ww. procedura ma charakter wewnętrzny, zamknięty i do udziału w akcji naboru proszeni są tylko pracownicy Państwa Spółki, świadczenie im wypłacane stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższego nie zmienia fakt, że zasady i warunki procedury dot. dodatku rekrutacyjnego nie wynikają z umowy o pracę. Niezależnie bowiem od tego, czy udział w Procedurze związany jest czy też nie z obowiązkami służbowymi pracownika, dla zakwalifikowania świadczeń z tego tytułu do przychodów ze stosunku pracy wystarczająca jest okoliczność, że adresatami Procedury są jedynie pracownicy Spółki, nie zaś szersze grono odbiorców.
Tym samym, wbrew Państwa stanowisku, spoczywają na Państwu – jako Spółce wypłacającej ww. świadczenia swoim pracownikom – obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, określone w art. 32 i art. 38 analizowanej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
–stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
–zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).