Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.690.2024.1.JŚ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.690.2024.1.JŚ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca realizuje projekt w ramach programu Regionalna Inicjatywa Doskonałości (RID), finansowanego z subwencji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, otrzymany na podstawie art. 365 ust. 2 pkt f) ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (PSWIN). W projekcie tym uczelnia zaplanowała między innymi środki na stypendia dla studentów najbardziej aktywnych naukowo. Stypendia te mają na celu korzystny wpływ na motywację do dalszego studiowania, zaplanowanie perspektyw rozwojowych oraz rozpoczęcia działalności naukowej już w trakcie studiów. Umożliwi to większą aktywność naukową studentów i zwiększenie liczby publikacji przygotowanych wspólnie z opiekunami naukowymi.

Wpłynie pozytywnie na podjęcie decyzji o kontynuacji nauki w Szkole Doktorskiej, a później umożliwi pracę na uczelniach lub w instytutach naukowych. Student może aplikować o ww. stypendium w oparciu o Regulamin jego przyznawania.

Wyciąg z tego regulaminu brzmi następująco:

1) Stypendia dla najbardziej aktywnych naukowo studentów powinny wpłynąć korzystnie na motywację do dalszego studiowania, zaplanowanie perspektyw rozwojowych oraz rozpoczęcia działalności naukowej już w trakcie studiów. Umożliwi to większą aktywność naukową studentów i zwiększenie liczby publikacji przygotowanych wspólnie z opiekunami naukowymi. Wpłynie pozytywnie na podjęcie decyzji o kontynuacji nauki w Szkole Doktorskiej, a później umożliwi pracę na uczelniach lub w instytutach naukowych.

2) Zaplanowano przyznanie średnio 4 stypendiów dla studentów kierunków przypisanych do dyscyplin naukowych objętych Projektem na Instytut/Katedrę (obszar badawczy) w każdym roku trwania projektu.

3) O stypendium mogą ubiegać się studenci trzech ostatnich semestrów studiów pierwszego stopnia i drugiego stopnia, współpracujący z nauczycielami akademickimi - opiekunami naukowymi - w objętych Projektem dyscyplinach naukowych (obszarach badawczych).

4) Stypendium będzie przyznawane po określonym semestrze studiów na okres 5 miesięcy.

Na studiach licencjackich najwcześniej po 3 semestrze, a na studiach inżynierskich najwcześniej po 4 semestrze. Na studiach czterosemestralnych drugiego stopnia najwcześniej po pierwszym semestrze studiów, a na studiach trzysemestralnych, dla studentów, którzy ukończyli na (...) studia pierwszego stopnia, na początku roku akademickiego, na podstawie wyników współpracy i osiągnięć z siódmego semestru studiów pierwszego stopnia.

5) Stypendium może być wypłacane jednemu studentowi maksymalnie przez 10 miesięcy w roku akademickim i nie dłużej niż przez 15 miesięcy na danym poziomie studiów.

6) Student może starać się o stypendium na każdym poziomie studiów.

7) Maksymalna kwota miesięcznego stypendium nie może przekroczyć 1 000 złotych.

8) Roczna kwota na stypendia w danym Instytucie/Katedrze może być również rozdzielona dla większej liczby studentów.

9) Stypendia przyznawane są przez Komisję dydaktyczną.

10)Student składa, wypełniony i potwierdzony przez Opiekuna naukowego oraz Koordynatora merytorycznego danego obszaru badawczego wniosek, będący Załącznikiem nr 2 do Regulaminu.

11)Studenci, którym zostało przyznane stypendium dla najbardziej aktywnych naukowo studentów, zobowiązani są do systematycznej współpracy z Opiekunami naukowymi.

12)Przy braku współpracy studenta z Opiekunem naukowym, stypendium może zostać studentowi wstrzymane na wniosek Opiekuna naukowego studenta, za pośrednictwem Koordynatora dydaktycznego z danego Instytutu/Katedry. W takim przypadku sporządzona zostaje notatka służbowa.

13)Ze zwolnionych środków może skorzystać kolejny, niezakwalifikowany z powodu braku środków student, znajdujący się na liście rezerwowej.

14)Kryteria szczegółowe uwzględniane przy przyznawaniu stypendium:

a) posiadanie statusu studenta/studentki trzech ostatnich semestrów studiów stacjonarnych pierwszego lub drugiego stopnia studiów przypisanych do dyscyplin objętych Projektem, potwierdzonego zaświadczeniem z dziekanatu (...);

b) opinia Opiekuna naukowego o zakresie i zaangażowaniu studenta we współpracę naukową, oceniona przez komisję dydaktyczną w skali 2-5 pkt (z dokładnością do 0,5 punktu), przeliczona zgodnie z zasadą: liczba przyznanych punktów ~ punkty Komisji dydaktycznej x

5; maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania w tym kryterium wynosi 25 punktów;

c) udokumentowana działalność naukowa i aktywność studentów zgodnie z zasadami punktacji osiągnięć określonymi w Załączniku nr 2; za kryterium określone w tym podpunkcie można zdobyć maksymalnie 75 pkt;

d) maksymalnie za wszystkie kryteria, tj. opinii opiekuna naukowego i działalności naukowej i aktywności studentów można uzyskać 100 punktów.

15)Listy rankingowe kandydatów będą tworzone od najwyższej do najniższej liczby uzyskanych punktów. W przypadku gdy kilku kandydatów uzyska taką samą liczbę punktów decydującym kryterium będzie liczba punktów przyznana przez opiekuna naukowego, a następnie udokumentowana działalność naukowa w kolejności: publikacje naukowe, udział w konferencjach naukowych i w pracach naukowo-badawczych, projektach badawczych, opracowaniu patentu, działalność w kołach naukowych.

16)O przyznaniu stypendium kandydaci/kandydatki zostaną powiadomieni mailowo.

17)Rozstrzygnięcie Komisji dydaktycznej o przyznaniu/nie przyznaniu stypendium jest ostateczne.

18)W przypadku większej liczby chętnych o przyznanie stypendium, niż wynosi liczba stypendiów wynikająca z całkowitej rocznej kwoty przewidzianej w projekcie na stypendia, zostanie utworzona lista rezerwowa...

Pytanie

Czy opisane powyżej stypendium może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej ustawą o PDOF)?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl przywołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (zwanej dalej PSWiN), oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy.

W tej sytuacji, możliwość zastosowania zwolnienia zależy od oceny, czy jest to stypendium otrzymane w ramach programów i przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 PSWiN. Jak stanowi ten przepis, Minister ustanawia programy i przedsięwzięcia w celu realizacji polityki naukowej państwa. Stosownie natomiast do art. 396 PSWiN, Minister ogłasza cyklicznie w BIP na swojej stronie podmiotowej komunikat o konkursie w ramach programu „Regionalna inicjatywa doskonałości”, którego celem jest umocnienie znaczenia działalności uczelni w określonych przez niego dyscyplinach. Przepisy art. 376 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 3-5 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z kolei z art. 396 ust. 5 PSWiN, środki finansowe otrzymywane w danym roku przez uczelnię w ramach konkursu w dyscyplinie lub grupie dyscyplin, o których mowa w ust. 2 pkt 2, stanowią zwiększenie subwencji ze środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 1 lit. a-c i pkt 2 lit. a-d, przyznanej w roku, w którym został ogłoszony konkurs.

Mając na względzie wskazane regulacje, wątpliwości budzi fakt, czy stypendia, finansowane ze środków otrzymywanych w ramach konkursu (ogłaszanego, organizowanego i ocenianego przez zespół ekspertów powołany przez Ministra w ramach programu „Regionalna inicjatywa doskonałości”), o którym mowa w art. 396 ust. 1 PSWiN, stanowią stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy (czyli ustanowionych przez Ministra). Brzmienie art. 396 ust. 1 PSWiN wskazuje na „konkurs w ramach programu” i odsyła wprawdzie do art. 376 tej ustawy, ale jedynie na zasadzie odpowiedniego stosowania wybranych jego postanowień.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendium podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PDOF, ponieważ niewątpliwie to Minister Nauki ogłasza i przeprowadza konkurs w ramach programu „Regionalna inicjatywa doskonałości”, a program ten został wymieniony w PSWiN jako jeden z tych programów, na który przeznaczane są środki finansowe na szkolnictwo wyższe i naukę. Są to argumenty przemawiające za tym, że stypendia w ramach programu mogą być uznane za otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć ustanawianych przez Ministra w tym sensie, że Minister odpowiada za konkurs organizowany w ramach programu. Jak należy sądzić, takiego rodzaju wykładania została przyjęta w interpretacji indywidualnej z dnia 5 listopada 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.721.2020.1.KS, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął korzystne dla podatnika stanowisko. Interpretacja ta dotyczy programu „Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza”, który na poziomie regulacji ustawowej jest zbliżony do programu przedstawionego przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku.

Wobec powyższego Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji Indywidualnej, która umożliwiłaby wypłacanie stypendiów w sposób korzystny dla studenta/podatnika tj. bez poboru i odprowadzenia podatku przez płatnika czyli uniwersytet.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można więc mówić w każdej sytuacji, gdy podatnik na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze, czy też innych nieodpłatnych świadczeń), jak również na skutek określonego zdarzenia powodującego zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów, uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt w ramach programu Regionalna Inicjatywa Doskonałości (RID), finansowanego z subwencji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, otrzymany na podstawie art. 365 ust. 2 pkt f) ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (PSWIN). W projekcie tym zaplanowali Państwo między innymi środki na stypendia dla studentów najbardziej aktywnych naukowo. Stypendia te mają na celu korzystny wpływ na motywację do dalszego studiowania, zaplanowanie perspektyw rozwojowych oraz rozpoczęcia działalności naukowej już w trakcie studiów. Umożliwi to większą aktywność naukową studentów i zwiększenie liczby publikacji przygotowanych wspólnie z opiekunami naukowymi. Wpłynie pozytywnie na podjęcie decyzji o kontynuacji nauki w Szkole Doktorskiej, a później umożliwi pracę na uczelniach lub w instytutach naukowych.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy więc mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zatem, stypendium otrzymane w ramach Programu przez  studentów stanowi przychód z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do obowiązków płatnika, wskazać należy, że w myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o  podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Zgodnie z art. 376 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.):

Minister ustanawia programy i przedsięwzięcia w celu realizacji polityki naukowej państwa.

Jednocześnie, stosownie do art. 396 ust. 1 ww. ustawy:

Minister ogłasza cyklicznie w BIP na swojej stronie podmiotowej komunikat o konkursie w ramach programu „Regionalna inicjatywa doskonałości”, którego celem jest umocnienie znaczenia działalności uczelni w określonych przez niego dyscyplinach. Przepisy art. 376 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 3-5 stosuje się odpowiednio.

Program „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” został wprowadzony z uwagi na konieczność przyśpieszenia w Polsce procesów wzrostu poziomu nauki i jakości dydaktyki. Jego celem jest zwiększenie rozpoznawalności polskiej nauki na arenie międzynarodowej. Wobec powyższego, niewątpliwie jest to program, ustanowiony w celu realizacji polityki naukowej państwa, o którym mowa w art. 376 ust. 1 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zatem, skoro Państwo wypłacają studentom stypendia w ramach programu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości”, to wskazać należy, że studenci otrzymują stypendium zaliczane do grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że stypendia wypłacane przez Państwo w ramach programu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości”, stanowi dla studentów przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy. Wobec powyższego Państwo od wypłaconych stypendiów nie będą zobowiązani do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W konsekwencji, w związku z wypłacaniem wskazanych we wniosku stypendiów na Państwu nie ciążą/nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.