Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga jednak o możliwości zastosowania ulgi mieszkaniowej odnośnie wydatków na (zakup/montaż):
•sprzętu AGD, tj. lodówki w zabudowie, zmywarki w zabudowie, płyty indukcyjnej;
•oświetlenia, tj. trwale związanych ze ścianami lamp nastropowych, wiszących sufitowych, ściennych, taśm led oraz lamp w zabudowie w płycie g-k;
•mebli na wymiar, tj. zabudowy kuchennej z blatem kamieniarskim, szafki podymuwalkowej wiszącej na wymiar, szafy wnękowej na wymiar.
W tym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 15 grudnia 2024 r. (wpływ 17 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W styczniu 2023 roku otrzymała Pani w darowiźnie od ojca mieszkanie własnościowe o powierzchni 30 m2, mieszczące się w A.. Przed upływem 6 miesięcy zgłosiła Pani w Urzędzie Skarbowym otrzymaną darowiznę. W kwietniu 2023 roku Pani ojciec zmarł. Otrzymane w darowiźnie mieszkanie poddała Pani pracom remontowym, ponieważ było w kiepskim stanie wizualnym i technicznym. Po wykonanym remoncie, mieszkanie otrzymane w darowiźnie sprzedała Pani w styczniu 2024 roku, za kwotę 499 000 zł.
Jako, że sprzedała Pani nieruchomość przed upływem pięciu lat, obowiązuje Panią podatek dochodowy 19% liczony od uzyskanego przychodu (dochód ze sprzedaży minus środki poniesione na remont, koszty agencji nieruchomości, koszt świadectwa energetycznego, a także koszty notarialne, które zapłaciła Pani nabywając darowane mieszkanie w styczniu 2023).
W roku 2019 zakupiła Pani 1/2 udziału w mieszkaniu własnościowym wraz ze swoim partnerem, w A., na poddaszu budynku wielorodzinnego. Obydwoje jesteście Państwo jedynymi właścicielami tego mieszkania, które stanowi miejsce zamieszkania od tamtej pory. Jest to także jedyne mieszkanie jakie Państwo posiadacie. Mieszkanie było kupione z rynku wtórnego, znajduje się na poddaszu i wymaga gruntownego remontu. Od czasu zamieszkania w mieszkaniu, w 2019 roku, z braku środków, nie były prowadzone żadne prace remontowe. Po sprzedaży mieszkania otrzymanego w darowiźnie, które było zdecydowanie zbyt małe na własne cele mieszkaniowe i plany życiowe, chciałaby Pani przeznaczyć część środków na remont własnego mieszkania, w którym aktualnie Pani mieszka.
Część prac remontowych dotyczących Pani mieszkania rozpoczęła Pani w drugiej połowie 2024 roku, a część będzie Pani realizowała w roku 2025 lub 2026.
Remont chciałaby Pani zaliczyć w całości do wydatków na własne cele mieszkaniowe w ramach "ulgi mieszkaniowej", zawierającej prace oraz materiały budowlane, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku od osób fizycznych. Katalog wydatków na własne cele mieszkaniowe został określony w art. 21 ust. 25 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się: d) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.
Do tzw. ulgi mieszkaniowej będzie Pani zgłaszała: prace remontowe wykonawców, udokumentowane zakupy chemii budowalnej, materiałów budowlanych (kafle, armatura, ceramika sanitarna, drzwi z ościeżnicami, farby, tapety), wymieniony sprzęt AGD, wymiana grzejników, oświetlenie, wykończenie podłóg, prace stolarskie przy meblach na wymiar, remont schodów (lub całkowita wymiana) wewnątrz poddasza, a także obróbek okiennych łącznie z wymianą okien dachowych. Położenie mieszkania na poddaszu sprawia, że w obecnym stanie jest ono kosztochłonnym elementem ciągłych napraw i przecieków dachu zimą, a latem jest pomieszczeniem wymagającym chłodzenia. Jako że mieszkanie znajduje się na poddaszu, geometria pomieszczeń, a także skosów wymusza wykonanie większości elementów pod wymiar, lub kupowania mebli związanych ze ścianami o ściśle określonych wymiarach.
W uzupełnieniu wniosku z 15 grudnia 2024 r. (wpływ 17 grudnia 2024 r.) wskazuje Pani, że zamierza Pani w ustawowym terminie, tj. 3 lat od końca roku podatkowego, w którym dokonała Pani odpłatnego zbycia nieruchomości, przeznaczyć i wydatkować część przychodu uzyskanego z tej sprzedaży na remont lokalu mieszkalnego (mieszkania własnościowego, w którym posiada Pani udział 1/2).
Sprzęt AGD jaki jest przedmiotem wniosku:
•Sprzęt do wyposażenia mieszkania darowanego w celu zwiększenia wartości nieruchomości przed sprzedażą: lodówka w zabudowie, zmywarka w zabudowie, płyta gazowa, pralka;
•Sprzęt do wyposażenia własnego mieszkania własnościowego: lodówka w zabudowie, zmywarka w zabudowie, płyta indukcyjna, klimatyzator ścienny.
Sprzęt AGD będzie montowany w zabudowie meblowej. Kuchenka gazowa oraz kuchenka indukcyjna dodatkowo osadzone w płycie kamiennej, z obróbka kamieniarską.
Oprawy oświetleniowe są trwale związane ze ścianami: lampy nastropowe, lampy wiszące sufitowe, lampy ścienne, taśmy led oraz lampy w zabudowie w płycie g-k. Wszystkie lampy są trwale związanie z budynkiem i montowane w sposób trwały (mocowane na płaszczyźnie sufitu, ścian lub zabudów gipsowo-kartonowych).
Zabudowy stolarskie są trwale związane z budynkiem, obejmują zabudowy na wymiar. Będą to: zabudowa kuchenna z blatem kamieniarskim, szafka podymuwalkowa wisząca na wymiar, drzwi z ościeżnicami wykonane na wymiar, schody wewnątrzlokalowe na wymiar, szafy wnękowe na wymiar, zabudowy stolarskie nietypowych obudów skosów oraz niestandardowych rozwiązań uwzględniających nietypowy charakter kształtu poddasza. Ze względu na krzywizny skosów planuje Pani także zakup kilku mebli z oferty sklepów (nie wykonanych na wymiar), jednak nadal związanych trwale ze ścianami, których oferta pozwala na dobór nietypowego wymiaru dostosowanego do istniejących krzywizn, słupów i skosów.
Koszty agencji nieruchomości to opłata dla pośrednika nieruchomości, który zajmował się ogłoszeniami i pośredniczył przy umowie kupna-sprzedaży mieszkania darowanego, pomiędzy Panią a kupującym.
Koszty notarialne to wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, czyli w Pani przypadku umowy darowizny mieszkania.
Koszty dotyczące darowanego od ojca mieszkania dotyczą:
•koszty agencji nieruchomości – poniosła je Pani z własnych środków i posiada Pani fakturę na Pani dane personalne;
•koszty świadectwa energetycznego – poniosła je Pani z własnych środków i posiada Pani fakturę na Pani dane personalne;
•koszty remontów – poniosła je Pani z własnych środków i posiada Pani faktury lub rachunki imienne na Pani dane personalne;
•koszty notarialne – poniosła je Pani z własnych środków, jako poświadczenie posiada Pani akt notarialny o umowie darowizny, w której jest zapis, że koszty imiennie pokrywa obdarowana i że została przyjęta osobiście przez notariusza. Podczas konsultacji odnośnie dokumentowania kosztów w lokalnym urzędzie skarbowym, powiedziano Pani, że wszelkie dokumenty imienne, takie jak rachunki, umowy, a nie jedynie faktury, pozostają w mocy.
Pytania (zakres doprecyzowała Pani w uzupełnieniu wniosku)
1.Przedmiotem pytania jest kwestia ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości. Czy Pani dochodem stanowiącym podstawę opodatkowania 19% podatkiem z tytułu odpłatnego zbycia jest różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, a kosztami uzyskania przychodu? Czy dochód będzie stanowił różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, a kosztami uzyskania przychodu?
2.Czy jest możliwość uznania za wydatki mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit d ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych, poniesionych wydatków na prace remontowe oraz materiały budowlane dotyczące mieszkania nabytego w 2019 r., w którym realizuje Pani własne cele mieszkaniowe?
3.W jakim terminie należy wydatkować dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości dla zastosowania ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowała Pani w uzupełnieniu wniosku)
Ad 1
W Pani ocenie, 19% podatek dochodowy od osób fizycznych, oblicza się dla dochodu będącego różnicą pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a kosztem uzyskania przychodu ustalonym zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 2
Pani zdaniem jest możliwość uznania za wydatki mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit d, ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych, poniesionych wydatków na prace remontowe oraz materiały budowlane dotyczące mieszkania nabytego w 2019 r., w którym realizuje pani własne cele mieszkaniowe.
Ad 3
Według Pani, należy wydatkować dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości, dla zastosowania ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o możliwości zastosowania ulgi mieszkaniowej odnośnie wydatków na (zakup/montaż):
•sprzętu AGD, tj. lodówki w zabudowie, zmywarki w zabudowie, płyty indukcyjnej;
•oświetlenia, tj. trwale związanych ze ścianami lamp nastropowych, wiszących sufitowych, ściennych, taśm led oraz lamp w zabudowie w płycie g-k;
•mebli na wymiar, tj. zabudowy kuchennej z blatem kamieniarskim, szafki podymuwalkowej wiszącej na wymiar, szafy wnękowej na wymiar.
W tym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), w stanie prawnym obowiązującym na dzień sprzedaży wskazanego we wniosku mieszkania:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c omawianej ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Tym samym, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c cytowanej ustawy, stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.
Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości lub ww. praw majątkowych decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu ma moment i sposób ich nabycia.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że w styczniu 2023 roku otrzymała Pani w darowiźnie od ojca mieszkanie własnościowe, które po dokonanych pracach remontowych, sprzedała Pani w styczniu 2024 roku.
Zatem sprzedaż ta spowodowała konieczność rozpoznania przychodu podatkowego, gdyż sprzedaż nastąpiła przed upływem 5 lat od dnia nabycia tego mieszkania.
Przechodząc więc do skutków podatkowych w zakresie dokonanej sprzedaży mieszkania należy wskazać, co następuje:
Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Zgodnie z art. 30e ust. 2 tej ustawy:
Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie należy mylić z kosztem uzyskania przychodów.
Pojęcie to nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie. Należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy.
Do wydatków takich można zaliczyć przykładowo koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, itp.
Od powyższych kosztów odróżnić należy jednak koszty uzyskania przychodu, których zasady ustalania określone zostały w art. 22 ust. 6c i 6d ustawy, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.
Stosownie do ww. art. 22 ust. 6c ustawy:
Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.
W. przepis stanowi generalną zasadę ustalania kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości. W świetle powyższego definicję kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości ustawodawca precyzuje przez bezpośrednie wskazanie, że koszty takie stanowią udokumentowane koszty nabycia nieruchomości powiększone o nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, a poczynione zostały w czasie jej posiadania.
Jak wynika z Pani wniosku, mieszkanie, które sprzedała Pani w 2024 r. otrzymała Pani w drodze darowizny od ojca. Dlatego też w Pani przypadku w celu ustalenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia tego mieszkania w 2024 r. zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. (…)
W myśl zaś art. 22 ust. 6e komentowanej ustawy:
Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. wartością wyrażoną w cenie określonej w umowie sprzedaży) a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, Pani stanowisko w zakresie pytania pierwszego, w świetle którego 19% podatek dochodowy od osób fizycznych, oblicza się dla dochodu będącego różnicą pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a kosztem uzyskania przychodu ustalonym zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest co do zasady prawidłowe.
W Pani przypadku dla ustalenia kosztów uzyskania przychodów zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 6d i ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowo – choć nie jest to przedmiotem Pani wniosku – odnosząc się do opisanych przez Panią wydatków związanych z nabyciem, remontem i sprzedażą darowanego mieszkania – wyjaśniam, że poniesiony przez Panią koszt sprzedaży darowanego mieszkania, tj. koszt agencji nieruchomości w postaci opłaty dla pośrednika nieruchomości, który pośredniczył przy umowie kupna-sprzedaży darowanego mieszkania pomiędzy Panią a kupującym oraz koszt świadectwa energetycznego to koszty odpłatnego zbycia, które na podstawie art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pomniejszają wartość sprzedawanego przez Panią mieszkania (przychód).
W szczególności, zasady sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 497 ze zm).
Stosownie do art. 3 ust. 1 tej ustawy:
Właściciel lub zarządca budynku lub części budynku lub osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, zapewnia sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynku lub części budynku:
1)zbywanego na podstawie umowy sprzedaży;
2)zbywanego na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu;
3)wynajmowanego.
Stosownie do art. 14 ust. 1 tej ustawy:
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od dnia jego sporządzenia.
Osoby, które np. planują sprzedać nieruchomość, muszą posiadać więc świadectwo charakterystyki energetycznej. Dlatego też koszt taki można zaliczyć do kosztów odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia darowanego mieszkania wyjaśniam, że nie wszystkie wydatki opisane przez Panią we wniosku mogą je stanowić.
Jak wynika z Pani wniosku, w trakcie posiadania darowanego mieszkania poniosła Pani koszty jego remontu, między innymi zakupiła Pani sprzęt do wyposażenia tego mieszkania w celu zwiększenia jego wartości przed sprzedażą, taki jak lodówka w zabudowie, zmywarka w zabudowie, płyta gazowa i pralka. Wydatki te poczyniła Pani z własnych środków i posiada Pani faktury lub rachunki imienne na Pani dane personalne.
Tymczasem zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów, tj. wysokość nakładów (np. w postaci w postaci prac remontowych), o których mowa w ust. 6d, ustala się wyłącznie na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.
Ponadto odnośnie pozostałych kosztów opisanych we wniosku, a poniesionych w celu nabycia darowanego mieszkania, tj. kosztów notarialnych, wyeksponować trzeba, że na podstawie art. 22 ust. 6d omawianej ustawy kosztami uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, w przypadku nabycia jej tytułem darmym mogą być wyłącznie:
•udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość tego mieszkania poczynione w czasie jego posiadania oraz
•kwota zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej ten podatek przypada na tę nieruchomość.
Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów, m. in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 4 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Ke 718/15, w którym Sąd stwierdził, że:
(...) Przepis art. 22 ust. 6d w sposób jednoznaczny wskazuje, co może być kosztem uzyskania przychodu przy sprzedaży nieruchomości (udziału) nabytej w drodze darowizny.
Kosztami uzyskania przychodu są tylko udokumentowane nakłady oraz kwota zapłaconego podatku od spadków i darowizn.
Za nakłady poniesione na nieruchomość rozumie się wydatki ulepszające, modernizujące daną nieruchomość, czy też nawet wydatki remontowe, które zwiększają wartość rynkową nieruchomości poczynione w czasie jej posiadania. (...).
Przepis art. 22 ust. 6d omawianej ustawy jest regulacją szczególną i powinien być interpretowany ściśle, z uwzględnieniem jego celu oraz związku z innymi uregulowaniami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc przywołane wyżej uregulowania prawne do przedstawionego opisu zdarzenia stwierdzam, że przychód, który uzyskała Pani z odpłatnego zbycia mieszkania, ustalony zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pomniejszony o ww. koszty odpłatnego zbycia), zgodnie z dyspozycją zacytowanego powyżej art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może Pani pomniejszyć wyłącznie o udokumentowane fakturami nakłady na ten lokal mieszkalny zwiększające jego wartość, poczynione w czasie jego posiadania, oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanych nieruchomości i praw przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.
Odnosząc się do Pani kolejnych wątpliwości interpretacyjnych wyjaśniam, że jak stanowi art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Z art. 30e ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.
W myśl natomiast art. 30e ust. 7 ww. ustawy:
W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Wyjaśniam, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.
Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:
dochód zwolniony = D x (W / P)
gdzie:
D - dochód ze sprzedaży,
W - wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
P - przychód ze sprzedaży.
W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Tymczasem jak wynika z Pani wniosku, zamierza przeznaczyć i wydatkować jedynie część przychodu uzyskanego z tej sprzedaży na remont lokalu mieszkalnego, w którym posiada Pani udział 1/2.
Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości uprawniają do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w zamkniętym katalogu kosztów, tj. w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
–położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Stosownie natomiast do treści at. 21 ust. 25 pkt 2 tej ustawy:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:
1)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,
2)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,
3)spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b
–w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.
Nadmieniam, że zawarte w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy wyliczenie wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja w wymaganym terminie celów w nim wymienionych pozwala na zwolnienie od podatku dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto, wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, według stanowiska prezentowanego w orzecznictwie i doktrynie, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. „dachu nad głową”. Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 cytowanej ustawy i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych podatnika.
Co istotne w kontekście Pani sprawy, na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.
Biorąc pod uwagę brzmienie ww. art. 21 ust. 26 ustawy, uznać należy, że przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania można uwzględnić całą kwotę jaka została wydatkowała np. na remont lokalu, przez osobę, która jest współwłaścicielem bez jej ograniczania do wysokości udziału we współwłasności lokalu.
Zgodnie natomiast z ust. 28 pkt 2 ww. przepisu:
Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
(…) nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części - przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Nadmieniam też, że zgodnie z art. 21 ust. 30 omawianej ustawy:
Przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Ponadto zauważam, że wszelkiego rodzaju ulgi czy zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowy uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem oceniając ciążące na nim obowiązki wynikające z zastosowania danej ulgi czy zwolnienia podatkowego należy dokonać ścisłej, literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienie. W związku z tym, tylko wydatkowanie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych – w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131, a szczegółowo określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.
Podkreślam również, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przez podatnika przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania wydatku poniesionego na cele określone w art. 21 ust. 25 ww. ustawy. Nie mniej, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro podatnik zamierza skorzystać ze zwolnienia powinien liczyć się z koniecznością wykazania faktu wydatkowania środków ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe. Organ podatkowy dla celów podatkowych, weryfikując możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego, uprawniony jest żądać od podatników udokumentowania poniesienia wydatków poprzez przedłożenie rzetelnych i wiarygodnych dowodów, z których w sposób niebudzący żadnych wątpliwości będzie wynikało kto, kiedy i jaki wydatek poniósł, czyli np. czy środki uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego faktycznie wydatkowane zostały przez podatnika na własne cele mieszkaniowe.
Ze zwolnienia tego wypływa daleko idąca konsekwencja zawarta w stwierdzeniu „własne cele mieszkaniowe”. Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania ww. zwolnienia i dopisując ten przymiotnik podkreślił, że celem nadrzędnym jest zwolnienie tylko takiego przychodu, który wydatkowany zostanie na zaspokojenie „własnych celów mieszkaniowych” rozumianych jako potrzeba zapewnienia sobie dachu nad głową. Tak więc uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika, a nie lokata kapitału lub zdobywanie źródła zarobkowania bądź zapewnienie dachu nad głową innym osobom niż podatnik. Wyraz „mieszkaniowe” w wyrażeniu „własne cele mieszkaniowe” należy odnosić podmiotowo do zamiaru zamieszkiwania związanego z różnymi sposobami wydatkowania przychodu, a nie do wydatkowania przychodu w znaczeniu jedynie przedmiotowym.
Zamiarem ustawodawcy tworzącego zwolnienie przedmiotowe w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych było zachęcanie podatników do nabywania w miejsce zbywanych praw majątkowych czy nieruchomości, innych nieruchomości lub praw przeznaczonych do zaspokajania ich indywidualnych potrzeb mieszkaniowych. U podstaw omawianego zwolnienia legło założenie, że nie powinny być opodatkowane środki wydane na realizację własnego celu mieszkaniowego. Powyższe wnioski wynikają wprost z brzmienia przepisu normującego powyższe zwolnienie.
Z przedstawionych w Pani wniosku okoliczności wynika, że jeszcze w 2019 roku zakupiła Pani 1/2 udziału w mieszkaniu własnościowym wraz ze swoim partnerem. Obydwoje jesteście Państwo jedynymi właścicielami tego mieszkania, które stanowi miejsce zamieszkania od tamtej pory. Jest to także jedyne mieszkanie jakie Państwo posiadacie. Mieszkanie wymaga gruntownego remontu, lecz od czasu zamieszkania w mieszkaniu, w 2019 roku, z braku środków, nie były prowadzone żadne prace remontowe.
Po sprzedaży mieszkania otrzymanego w darowiźnie, które było zdecydowanie zbyt małe na własne cele mieszkaniowe i plany życiowe, chciałaby Pani przeznaczyć i wydatkować część przychodu uzyskanego z tej sprzedaży na remont lokalu mieszkalnego (mieszkania własnościowego, w którym posiada Pani udział 1/2).
Część prac remontowych dotyczących Pani mieszkania rozpoczęła Pani w drugiej połowie 2024 roku, a część będzie Pani realizowała w roku 2025 lub 2026.
Dla oceny skutków podatkowych wydatkowania środków uzyskanych przez Panią ze sprzedaży mieszkania na remont innego mieszkania, w którym realizuje Pani własne cele mieszkaniowe, należy odnieść się do regulacji art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak już uprzednio wskazałem, zgodnie z tym przepisem, za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe uważa się wydatki poniesione na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym nie definiują pojęcia „budowa”, nie określają również jakiego rodzaju wydatki wchodzą w zakres tego zwolnienia. Wymienione pojęcie rozumieć należy zatem w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji. Stosownie do art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.), przez budowę należy rozumieć:
(…) wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Budowa realizowana jest na podstawie pozwolenia na budowę, a kończy się z chwilą zakończenia robót budowlanych (budowy) i uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego.
Zgodnie z art. 3 pkt 7 ww. ustawy, przez roboty budowlane należy rozumieć:
(…) budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Natomiast stosownie do art. 3 pkt 7a tej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przebudowie – należy prze to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego ().
W świetle natomiast przepisu art. 3 pkt 8 ww. ustawy Prawo budowlane, poprzez „remont” należy rozumieć:
(…) wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Niemniej jednak, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odwołuje się do tego przepisu. Tym samym, definicja „remontu” funkcjonująca na gruncie Prawa budowlanego nie może być wprost przenoszona na grunt omawianej ustawy podatkowej.
Może być natomiast uwzględniona jako jeden z elementów służących ustaleniu znaczenia pojęcia „remontu” dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.
W orzecznictwie przyjmuje się, że za wydatki spełniające kryteria art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można uważać, w szczególności, wykonanie robót budowlanych w istniejącym lub nowopowstałym budynku/lokalu mieszkalnym wraz z wymianą/instalacją składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego).
Stosownie do wyżej wskazanej definicji remontu, za „remont” budynku mieszkalnego, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać prace dotyczące tego budynku jako nieruchomości i jej części składowych (tj. wszystkiego, co nie może być odłączone od budynku bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego), służące utrzymaniu budynku we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pożądanej zdolności użytkowej, modernizacji jego elementów składowych.
„Remontem” w rozumieniu omawianego przepisu jest również tzw. wykończenie budynku mieszkalnego, a więc prace służące doprowadzeniu do zdolności użytkowej nowo wybudowanego budynku. W każdym przypadku remont dotyczy „materii” budynku mieszkalnego, a więc jego ścian, podłóg, sufitu, okien, drzwi, wyposażenia technicznego takiego jak instalacje: wodna, kanalizacyjna, elektryczna, grzewcza, gazowa bądź innych elementów trwale połączonych konstrukcyjnie z elementami budowlanymi budynku.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że w ramach wydatków remontowych ponosi Pani między innymi wydatki na prace remontowe wykonawców, w tym:
•udokumentowane zakupy chemii budowalnej, materiałów budowlanych (kafle, armatura, ceramika sanitarna, farby, tapety);
•wymianę grzejników, drzwi z ościeżnicami wykonanych na wymiar;
•wykończenie podłóg;
•remont schodów (lub całkowita wymiana - na wymiar), a także obróbek okiennych łącznie z wymianą okien dachowych;
•nietypowe zabudowy stolarskie obudów skosów oraz niestandardowych rozwiązań uwzględniających nietypowy charakter kształtu poddasza.
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, wydatki z ww. tytułów mieszczą się więc w kategorii wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako wydatków poniesionych na remont/wykończenie własnego budynku mieszkalnego. Tym samym wydatki te uprawniają Panią do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z ust. 25 pkt 1 ww. ustawy.
Z wniosku wynika również, że poniosła Pani/poniesie wydatki na zakup klimatyzatora ściennego oraz zakup kilku mebli z oferty sklepów (nie wykonanych na wymiar), jednak nadal związanych trwale ze ścianami, których oferta pozwala na dobór nietypowego wymiaru dostosowanego do istniejących krzywizn, słupów i skosów.
Odnosząc się do wydatków z ww. tytułów zauważam, że do kwestii kwalifikacji wydatków poniesionych na remont i wykończenie nieruchomości jako wydatków realizujących cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d odnosi się interpretacja ogólna Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 13 października 2021 r., nr DD2.8202.4.2020.
W interpretacji tej wskazano, że:
(…) podstawową funkcją zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest rozwój określonej dziedziny życia gospodarczego i społecznego. Dlatego też, badając przesłanki wypełnienia „własnego celu mieszkaniowego”, należy mieć na uwadze wsparcie państwa w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych obywateli. Przepisy art. 21 ust. 25 powołanej ustawy mają charakter nieostry, elastyczny, właśnie z uwagi na konieczność dostosowania regulacji podatkowych do dynamicznych zmian zachodzących na rynku obrotu nieruchomościami, w tym do zmian technologii stosowanych w budownictwie oraz pewnych współcześnie przyjętych standardów wykończeniowych. Wydatki będące podstawą do skorzystania z ulgi mieszkaniowej muszą zatem uwzględniać społeczny cel przedmiotowego zwolnienia, a tym samym nie mogą być kwalifikowane w oderwaniu od realiów społecznych.
Co istotne, z uwagi na nieostry charakter pojęcia „własnych celów mieszkaniowych” należy uznać, że sam „cel mieszkaniowy” w danym budynku (lokalu) realizowany jest pośrednio dzięki możliwości zabezpieczenia i realizacji w nim podstawowych potrzeb życiowych człowieka.
Projektując omawiane zwolnienie podatkowe, ustawodawca nie miał na celu zawężenia katalogu wydatków mieszkaniowych wyłącznie do tych wydatków, które wiążą się z przygotowaniem budynku (lokalu) do tzw. „stanu surowego zamkniętego”. Własny cel mieszkaniowy polegać ma bowiem na możliwości zamieszkiwania i funkcjonowania w budynku (lokalu), czyli normalnej ludzkiej egzystencji.
W praktyce zaspokojenie własnych celów (potrzeb) mieszkaniowych polega więc także na realizacji prac remontowych/wykończeniowych obejmujących swym zakresem zakup podstawowych sprzętów gospodarstwa domowego (sprzętu AGD), gdyż z realizacją potrzeb mieszkaniowych nierozerwalnie związane są pozostałe potrzeby egzystencjalne, m.in. możliwość przygotowywania posiłków.
Urządzenia, takie jak kuchenka gazowa, elektryczna lub gazowo-elektryczna, płyta indukcyjna lub ceramiczna, piekarnik, zmywarka, pralka, lodówka, czy okap kuchenny, można więc obecnie uznać za standardowe wyposażenie każdego budynku (lokalu) o funkcjach mieszkalnych, niezbędne do zabezpieczenia prawidłowej egzystencji człowieka. Urządzenia te w większości wymagają uwzględnienia w projekcie budowlanym ich planowanego rozmieszczenia oraz instalacji specjalnych przyłączy.
W interpretacji tej wskazano zatem, że aby w budynku (lokalu) możliwa była realizacja własnych celów mieszkaniowych, w pierwszej kolejności budynek (lokal) ten musi być przystosowany do realizacji i zabezpieczenia podstawowych potrzeb życiowych człowieka.
Ponadto, w interpretacji ogólnej wskazano, że:
(…) meble trwale związane z budynkiem (lokalem), wykonane na indywidualne zlecenie „pod wymiar” charakteryzują się funkcjonalnością przystosowaną wyłącznie do budynku (lokalu), w którym zostały pierwotnie zamontowane. W przypadku dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości wyposażonej w takie meble zwykle pozostają one w danym budynku (lokalu) i stanowią część składową osiągniętego przychodu, jak również – pod warunkiem posiadania stosownej dokumentacji – mogą stanowić koszty uzyskania przychodu jako nakłady zwiększające wartość nieruchomości. Pod względem funkcjonalności należy je zatem traktować jako elementy konstrukcyjne budynku (lokalu).
Co do zasady zakup/montaż klimatyzatora ściennego można zakwalifikować do wydatków na własne cele mieszkaniowe bowiem instalacja tego typu urządzeń charakteryzuje się trwałym związkiem z budynkiem/lokalem mieszkalnym.
Mając na uwadze ww. wyjawienia, zakup kilku mebli z oferty sklepów (nie wykonanych na wymiar), może być również uznany za wydatek remontowy w ramach omawianej ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro są one „trwale związanych ze ścianami”.
Innymi słowy, skoro wskazała Pani, że meble te są „trwale związane ze ścianami”, uznać należy, że stanowią część składową nieruchomości a nie jej wyposażenie. Skoro są one trwale związane ze ścianami, to pod względem funkcjonalności należy je zatem traktować jako elementy konstrukcyjny budynku (lokalu).
Zastrzegam jednak, że np. konieczność przymocowania takiego większego mebla do ściany za pomocą odpowiednich uchwytów nie daje podstaw, aby uznać je za meble trwale związane z budynkiem/lokalem, czy też za element konstrukcyjny budynku, czy też aby uznać, że charakteryzuje się funkcjonalnością przystosowaną wyłącznie do budynku (lokalu), w którym został pierwotnie zamontowany.
Odnosząc się zatem do Pani pytania drugiego, stwierdzam, że może Pani uznać opisane we wniosku wydatki na prace remontowe, tj.:
•udokumentowane zakupy chemii budowalnej, materiałów budowlanych (kafle, armatura, ceramika sanitarna, farby, tapety);
•wymianę grzejników, drzwi z ościeżnicami wykonanych na wymiar;
•wykończenie podłóg;
•remont schodów (lub całkowita wymiana - na wymiar), a także obróbek okiennych łącznie z wymianą okien dachowych;
•nietypowe zabudowy stolarskie obudów skosów oraz niestandardowych rozwiązań uwzględniających nietypowy charakter kształtu poddasza;
•zakup klimatyzatora ściennego oraz
•zakup kilku mebli trwale związanych trwale ze ścianami,
za wydatki mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit d ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych.
Zatem Pani stanowisko w zakresie pytania drugiego, w świetle, którego Pani zdaniem jest możliwość uznania za wydatki mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit d, ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych, poniesionych wydatków na prace remontowe oraz materiały budowlane dotyczące mieszkania nabytego w 2019 r., w którym realizuj pani własne cele mieszkaniowe – jest co do zasady prawidłowe.
Zastrzegam jednak, że skoro zamierza Pani przeznaczyć i wydatkować jedynie część przychodu uzyskanego z tej sprzedaży na remont lokalu mieszkalnego, w którym posiada Pani udział ½, to nie cały dochód ze sprzedaży nieruchomości może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.
Ponadto, jak już uprzednio wskazałem, ustawodawca w art. 21 ust. 26 ww. ustawy uznał, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o którym mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika (…).
Dlatego informuję – w związku ze wskazaniem przez Panią we wniosku, że zakupiła Pani 1/2 udziału w mieszkaniu własnościowym wraz ze swoim partnerem – że przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania można uwzględnić całą kwotę jaka została wydatkowała na remont lokalu, przez osobę, która jest współwłaścicielem bez jej ograniczania do wysokości udziału we współwłasności lokalu.
Biorąc pod uwagę treść ww. art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Pani stanowisko w zakresie pytania trzeciego, w świetle, którego dla zastosowania ulgi mieszkaniowej należy wydatkować dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości – jest również prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto podnieść trzeba (w szczególności w zakresie zakup kilku mebli z oferty sklepów, które będą trwale związane ze ścianami), że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Pani i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
3)z zastosowaniem art. 119a;
4)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
5)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.