Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 12 grudnia 2024 r. (wpływ 12 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od września 2014 roku do końca lipca 2022 roku przebywał Pan nieprzerwanie na terytorium Wielkiej Brytanii, gdzie rozwijał swoje życie zawodowe i osobiste. W związku z tym, w omawianym okresie, Pana centrum interesów życiowych znajdowało się wyłącznie w Wielkiej Brytanii.
Przebywał Pan tam dłużej niż 183 dni w każdym roku podatkowym, co jest podstawowym kryterium dla uzyskania rezydencji podatkowej w danym kraju. Wielka Brytania była miejscem Pana pracy, codziennego życia oraz rozliczeń podatkowych, co jednoznacznie wskazuje, że stanowiła Pana centrum interesów osobistych i gospodarczych.
Dokumenty potwierdzające rezydencję podatkową i życie zawodowe w Wielkiej Brytanii:
1. Świadectwo pracy z firmy (…), w której był Pan zatrudniony na umowę o pracę od stycznia 2016 roku do lipca 2022 roku. Dokument ten potwierdza Pana nieprzerwane zatrudnienie na terenie Wielkiej Brytanii.
2. Dokumenty dotyczące opłacania podatku mieszkaniowego do Urzędu Miasta, które potwierdzają Pana rezydencję na terytorium Wielkiej Brytanii w latach 2018 - 2022.
3. Dokument potwierdzający złożenie przez Pana aplikacji o obywatelstwo brytyjskie z maja 2022 roku, zawierający wykaz wymaganych dokumentów. Pragnie Pan podkreślić, że jednym z głównych wymagań było nieprzerwane zamieszkiwanie w Wielkiej Brytanii przez co najmniej 5 lat, co zostało potwierdzone przez brytyjskie władze poprzez rozpatrzenie Pana aplikacji pozytywnie i nadanie obywatelstwa brytyjskiego. Jednym z nich był również wymóg nie przebywania poza granicami Wielkiej Brytanii dłużej niż 90 dni w ostatnich 12 miesiącach poprzedzających złożenie aplikacji, czyli w Pana przypadku od maja 2021 do maja 2022.
4. Certyfikat nadania obywatelstwa brytyjskiego z lipca 2022 roku, który otrzymał Pan po uprzednim spełnieniu warunku pięcioletniego pobytu w Wielkiej Brytanii. Ten dokument stanowi dodatkowy dowód na Pana długoterminową rezydencję.
Wszystkie powyższe dokumenty, będące oficjalnymi dowodami uzyskanymi w wyniku spełnienia wymogów brytyjskiego prawa, dowodzą Pana rezydencji podatkowej oraz długoterminowego pobytu w Wielkiej Brytanii w okresie od stycznia 2016 roku do końca lipca 2022 roku.
Wyjaśnienie wątpliwości dotyczących polskiego adresu w deklaracjach PIT-38 oraz PIT-28 za lata 2020–2022. W latach 2020–2022 w Pana deklaracjach podatkowych PIT widniał polski adres, co może wzbudzać wątpliwości w kwestii Pana rezydencji podatkowej. Wyjaśnia Pan, że wpisanie tego adresu miało jedynie charakter formalny i korespondencyjny, bez wpływu na Pana faktyczną sytuację rezydencjalną.
W 2020 roku otworzył Pan konto online u polskiego brokera, podając polski adres przy zakładaniu konta online w celu ewentualnej korespondencji, którą wolał Pan otrzymywać na adres w Polsce. W okresie rozliczeniowym, Broker wygenerował PIT-38 za rok 2020, a następnie za lata 2021 i 2022, używając automatycznie Pana polskiego adresu, stąd jego obecność w powyższym PIT, mimo iż w tamtym okresie nadal mieszkał Pan i pracował na terenie Wielkiej Brytanii. Fakt ten nie zmieniał Pana miejsca zamieszkania ani rezydencji podatkowej, która pozostawała w Wielkiej Brytanii.
W sierpniu 2021 roku wynajął Pan w Polsce mieszkanie, którego jest właścicielem. Rozliczeniem wynajmu zajmowało się biuro księgowe. Biuro księgowe rozliczyło PIT-28 używając Pana polskiego adresu – wynajętego mieszkania. Była to usługa odpłatna.
Podsumowując, PIT-38 (wygenerowany automatycznie) oraz PIT-28 (dotyczący najmu mieszkania w Polsce) były wynikiem formalnych błędów wynikających z ludzkiej pomyłki oraz błędnego rozumienia przepisów podatkowych, które nie zmieniały Pana centrum interesów życiowych ani miejsca zamieszkania, które przez cały okres znajdowały się w Wielkiej Brytanii. Pana życie zawodowe, zobowiązania finansowe i codzienne funkcjonowanie związane były tylko z Wielką Brytanią.
Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że do Polski wrócił (…) lipca 2022 r.
Od momentu powrotu do Polski (…) lipca 2022 r. przebywał Pan na terytorium Rzeczypospolitej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym (i przebywa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego).
Od daty powrotu do Polski Pana centrum interesów osobistych i gospodarczych znajduje się w Polsce.
W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski, podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Korzysta Pan już z ulgi na powrót od roku 2023 i chciałby kontynuować korzystanie z tejże ulgi przez kolejne lata na okres który przysługuje (4 lata).
Uzyskuje Pan dochody ze stosunku pracy od marca 2023 r. aż po dzień dzisiejszy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
Zwrócił się Pan z prośbą o wydanie opinii w kwestii dalszego korzystania z ulgi na powrót na wniosek lokalnego Urzędu Skarbowego w S. Rozpoczął Pan korzystanie z ulgi już w roku 2023, jednakże w październiku 2024 r. Urząd Skarbowy w S zakwestionował Pana prawo do dalszego korzystania z powyższej ulgi ze względu na rozbieżność adresów podanych w PIT-28 i PIT-38 (za lata 2020-2022 kiedy to przebywał Pan jeszcze w Wielkiej Brytanii).
Urząd Skarbowy w S stwierdził, iż podanie polskiego adresu w wyżej wymienionych PIT mogło świadczyć o Pana pobycie na terenie Polski, a nie Wielkiej Brytanii. Urząd, nie mogąc podjąć ostatecznej decyzji czy wyżej wymieniona ulga Panu przysługuje, polecił zwrócenie się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z prośbą o interpretację.
Pytanie
Czy przysługuje Panu prawo do dalszego korzystania z ulgi na powrót, mając na względzie, że Pana centrum interesów życiowych i gospodarczych oraz rezydencja podatkowa znajdowały się nieprzerwanie w Wielkiej Brytanii od 2014 do końca lipca 2022 roku. Prosi Pan o uwzględnienie faktu, że adres zamieszkania podany w deklaracjach PIT-28 i PIT-38 był wyłącznie rezultatem błędów formalnych wynikających z ludzkiej pomyłki oraz błędnego rozumienia przepisów podatkowych, bez wpływu na Pana rzeczywistą sytuację rezydencjalną?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, przedstawiony stan faktyczny, obejmujący nieprzerwany pobyt i prowadzenie działalności zawodowej na terytorium Wielkiej Brytanii od września 2014 roku do lipca 2022 roku, spełnia kryteria ustawowe dotyczące rezydencji podatkowej w tym okresie. Na tej podstawie uważa Pan, że w latach przed powrotem do Polski Pana centrum interesów życiowych i gospodarczych znajdowało się w Wielkiej Brytanii.
W związku z powyższym, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa Pan, że przysługuje Panu prawo do skorzystania z ulgi na powrót, ponieważ Pana rezydencja podatkowa w Polsce została przywrócona dopiero od 2022 roku.
Podkreśla Pan, że formalny adres w deklaracjach PIT, widniejący z powodów korespondencyjnych i księgowych, nie zmienia faktu, iż w omawianym okresie Pana miejscem zamieszkania była Wielka Brytania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pana we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są:
Przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a) trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b) okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3)podatnik:
a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b)miał miejsce zamieszkania:
- nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a tiret 13 ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).
Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Kwestie związane z posiadaniem miejsca zamieszkania na terytorium Polski zostały uregulowane w art. 3 i art. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W świetle art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zatem, ww. ulga, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 przedmiotowej ustawy polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy – tak jak Pan – przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Polski po 31 grudnia 2021 r.
W celu skorzystania z ww. preferencji podatkowej, tj. tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być jednak wszystkie dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.
Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne – w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z analizy sprawy wynika, że do Polski powrócił Pan i przeniósł miejsce zamieszkania w lipcu 2022 r., w wyniku czego podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został więc spełniony.
W żadnym z lat podatkowych: 2019, 2020 lub 2021 nie przebywał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni. W latach 2019-2021 miał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii – zgodnie z prawem tego państwa.
Z analizy wniosku wynika zatem również, że w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok 2022, w którym przeprowadził się Pan na stałe do Polski, nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Polski, bowiem w okresie tym – do przeprowadzki w lipcu 2022 r. do Polski, mieszkał Pan w Wielkiej Brytanii. Zatem, zrealizował Pan także wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) ww. ustawy. Spełnił Pan również warunek określony w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. b) ww. ustawy, ponieważ Pana powrót do Polski nastąpił 31 lipca 2022 r. Co równie istotne – otrzymując obywatelstwo brytyjskie – spełnił Pan również wymóg z art. 21 ust. 43 pkt 3 ww. ustawy.
Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
Zgodnie z art. 5a pkt 21 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Z treści ww. regulacji wynika, że dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.
Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.
Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy wynika, że posiada Pan dowody dokumentujące Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w poprzednim państwie Pana zamieszkania w opisanym okresie – m. in. świadectwo pracy, potwierdzające zatrudnienie na terenie Wielkiej Brytanii, dokumenty dotyczące opłacania podatku mieszkaniowego, certyfikat nadania obywatelstwa brytyjskiego. Spełnił Pan zatem warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie ma Pan wątpliwości dotyczące polskiego adresu, który zawarł Pan w deklaracjach PIT-38 oraz PIT-28 za lata 2020–2022. Jak wskazał Pan we wniosku, w latach 2020–2022 w deklaracjach podatkowych PIT widniał polski adres, co może wzbudzać wątpliwości w kwestii rezydencji podatkowej. Wyjaśnił Pan jednak, że wpisanie tego adresu miało jedynie charakter formalny i korespondencyjny, bez wpływu na Pana rezydencję podatkową.
W 2020 roku otworzył Pan konto online u polskiego brokera, podając polski adres przy zakładaniu konta online w celu ewentualnej korespondencji, którą wolał Pan otrzymywać na adres w Polsce. W okresie rozliczeniowym, Broker wygenerował PIT-38 za rok 2020, a następnie za lata 2021 i 2022, używając automatycznie Pana polskiego adresu, stąd jego obecność w powyższym PIT, mimo iż w tamtym okresie nadal mieszkał Pan i pracował na terenie Wielkiej Brytanii. Fakt ten nie zmieniał Pana miejsca zamieszkania ani rezydencji podatkowej, która pozostawała w Wielkiej Brytanii.
Definicja miejsca zamieszkania, jak już wskazano powyżej, zawarta w ustawie o PIT, obejmuje dwa kryteria: pobyt na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym lub posiadanie na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych rozumianego jako centrum interesów osobistych lub centrum interesów gospodarczych. Przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.
W sytuacji, gdy w żadnym z lat podatkowych: 2019-2021 i do lipca 2022 nie przebywał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni, a miejsce zamieszkania dla celów podatkowych miał Pan w Wielkiej Brytanii, przysługuje Panu prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzam, że na gruncie opisu sprawy przysługuje Panu prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, ma Pan prawo do skorzystania z tzw. ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na zasadach wynikających z tego przepisu, w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych od roku 2023, skoro jak Pan wskazał od tego roku zaczął Pan korzystać z ulgi na powrót, do roku 2026 – w limitowanej tym przepisem wysokości, nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.