Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 25 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwania – pismem z 27 listopada 2024 r. (wpływ 27 listopada 2024 r.) oraz pismem z 23 grudnia 2024 r. (wpływ 23 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od (...) kwietnia 2017 na podstawie wyroku w Imieniu Rzeczypospolitej Polskiej Wnioskodawczyni jest po rozwodzie. Wykonywanie rodzicielskiej władzy nad małoletnimi dziećmi powierzone zostały Wnioskodawczyni. Zaś prawa i obowiązki pozwanego ograniczone zostały do ogólnego wglądu w ich wychowanie i wykształcenie, do współdecydowania co do kierunku ich nauki i zawodu oraz sposobu leczenia w razie poważnej ich choroby oraz innych zaistniałych dla nich spraw - ustalając ich stałe miejsce pobytu w każdoczesnym miejscu zamieszkania Wnioskodawczyni. Z byłym małżonkiem Wnioskodawczyni zamieszkuje w tym samym domu. Dom jest podzielony na dwie części (dwa wejścia). Dodatkowo Wnioskodawczyni z byłym mężem mają spisaną umowę o sposobie korzystania z nieruchomości (notarialnie). Wnioskodawczyni jako matka dzieci samotnie i osobiście zapewnia im opiekę, troszczy się o ich byt materialny, zdrowie, rozwój intelektualny oraz społeczny. Ojciec nie sprawuje regularnej opieki bezpośredniej, a jedynie realizuje zasądzone kontakty z dziećmi i płaci alimenty.

Ponadto w piśmie z 27 listopada 2024 r. doprecyzowała Pani opis sprawy, odpowiadając na wezwanie organu w następujący sposób:

1.Jakiego okresu (roku podatkowego/lat podatkowych) dotyczy Pani wniosek?

Odpowiedź: Dotyczy lat podatkowych 2019-2023 i na lata przyszłe.

2.Czy – w okresie, którego dotyczy wniosek – podlegała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu?

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek Wnioskodawczyni podlegała na terytorium Rzeczypospolitej Polski nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

3.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek Wnioskodawczyni uzyskiwała dochody z tytułu umowy o pracę. Od 18.10.2010 roku do dnia dzisiejszego Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę w (…).

4.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, prowadziła Pani działalność gospodarczą? Jeśli tak - należy wskazać formę opodatkowania tej działalności.

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek Wnioskodawczyni nie prowadziła działalności gospodarczej.

5.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w stosunku do Pani i Pani dzieci miały zastosowanie przepisy:

a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy),

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub

c)ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub

d)ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek nie miały w stosunku do Wnioskodawczyni i jej dzieci zastosowania przepisy wymienione w punktach a, b, c i d. Wnioskodawczyni nie prowadziła działalności gospodarczej. Od 18.10.2010 roku do dnia dzisiejszego Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę w (…).

6.Ile dzieci i w jakim wieku Pani wychowuje? Należy wskazać ich daty urodzenia.

Odpowiedź: Wnioskodawczyni wychowuje dwójkę dzieci. A.C. ((...).2009), B.C. ((...).2015) – (...).

7.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, zostało ustalone na Pani dzieci świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 421) obydwojgu rodzicom? Jeśli nie, to któremu z rodziców i dlaczego?

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek zostało ustalone świadczenie wychowawcze o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci na dzieci Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni pobiera świadczenie na dwójkę dzieci na podstawie złożonego wniosku o świadczenie wychowawcze 800 + – w załączniku wniosek o świadczenie wychowawcze.

8.Czy zawarła Pani ponownie związek małżeński? – jeśli tak, prosimy wskazać datę jego zawarcia.

Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie zawarła ponownie związku małżeńskiego. Nie ma żadnego partnera. Mieszka wyłącznie z dziećmi i wychowuje je samodzielnie.

9.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, faktycznie i samotnie wychowywała Pani dzieci, o których mowa we wniosku, bez udziału drugiego rodzica – ich ojca – wykonywała Pani władzę rodzicielską: stale troszczyła się Pani o byt materialny i rozwój emocjonalny dzieci, bez udziału (wsparcia) drugiej osoby, tj. uczestniczyła w wychowaniu dzieci, dbała o prawidłowy rozwój dzieci kształtując ich właściwe zachowania, rozwijała ich zainteresowania, sprawowała nad nimi pieczę/opiekę, troszczyła się o ich rozwój fizyczny i duchowy, ponosiła wydatki związane z wypoczynkiem, ponosiła koszty ich utrzymania, zabezpieczała potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, pomagała w edukacji szkolnej, brała czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami itp.? Jeśli tak, to proszę wskazać przesłanki, które świadczą o tym, że Pani samotnie wychowywała dzieci, o których mowa we wniosku w okresie objętym wnioskiem?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni jako matka samotnie i osobiście zapewnia opiekę dzieciom, wychowuje je, troszczy się o ich byt materialny, zdrowie, rozwój intelektualny i społeczny oraz samodzielnie sprawuje opiekę i wykonuje wszystkie obowiązki przy dzieciach bez udziału ojca. Ojciec dzieci nawet nie ma wglądu w tzw. dziennik elektroniczny dzieci (nie interesuje go to, jakie dzieci mają osiągnięcia bądź porażki edukacyjne), nie uczęszcza na wywiadówki. Jeśli chodzi o kwestię zdrowotną to Wnioskodawczyni troszczy się o dzieci. Wnioskodawczyni zapewnia im dostęp do opieki specjalistycznej: (...). Ojciec dzieci nie interesuje się tymi wszystkimi tematami. Nawet nie dopytuje o postępy edukacyjne czy zdrowotne. Ojciec nie sprawuje regularnej opieki bezpośredniej, a jedynie realizuje zasądzone kontakty z dziećmi i płaci alimenty.

10.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, ojciec dzieci wykonywał władzę rodzicielską w stosunku do nich, tj. uczestniczył w wychowaniu dzieci, dbał o prawidłowy rozwój dzieci kształtując ich właściwe zachowania, rozwijał ich zainteresowania, sprawował nad nimi pieczę/opiekę, troszczył się o ich rozwój fizyczny i duchowy, ponosił wydatki związane z wypoczynkiem, ponosił koszty ich utrzymania, zabezpieczał potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne – poza płaconymi alimentami, pomagał w edukacji szkolnej, brał czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami itp.?

Odpowiedź: Ojciec nie sprawuje regularnej opieki bezpośredniej, a jedynie realizuje zasądzone kontakty z dziećmi i płaci alimenty. Poza płaconymi alimentami ojciec nie troszczy się o rozwój fizyczny, duchowy, emocjonalny i edukacyjny dzieci. Nie bierze czynnego udziału w sprawach związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami czy leczeniem.

11.Jakie postanowienia zawiera umowa o sposobie korzystania z nieruchomości? W jakiej części domu mieszkały dzieci w okresie którego dotyczy wniosek? Który z rodziców jest uprawniony do korzystania z tej części nieruchomości?

Odpowiedź: Umowa o ustalenie sposobu korzystania z nieruchomości określa kto i w jakiej części jest uprawniony do korzystania z części nieruchomości, z wyłączeniem współwłaściciela. W okresie którego dotyczy wniosek dzieci będąc pod opieką Wnioskodawczyni mieszkały w części domu Wnioskodawczyni, z wyłączeniem współwłaściciela (były małżonek). W ustalonych sądownie terminach w których dzieci miały kontakt z tatą mieszkały w jego części domu, z wyłączeniem współwłaściciela (czyli osoby Wnioskodawczyni). Znaczącą część czasu spędzały w miejscowości (…) gdzie znajduje się drugi dom byłego małżonka gdyż ponownie zawarł on związek małżeński. Umowa o ustalenie sposobu korzystania z nieruchomości określa dokładnie który z rodziców jest uprawniony do korzystania z danej części nieruchomości. Obie strony się do tego stosują. Dom ma dwa wejścia. Osobne do części Wnioskodawczyni określonej w umowie o ustalenie sposobu korzystania z nieruchomości, z wyłączeniem współwłaściciela (byłego małżonka) a osobne do części byłego małżonka określone w umowie o ustalenie sposobu korzystania z nieruchomości, z wyłączeniem współwłaściciela (czyli osoby Wnioskodawczyni) - w załączeniu umowa o sposobie korzystania z nieruchomości.

12.W jaki sposób sąd uregulował kontakty ojca z dziećmi? Należy opisać. W jaki sposób są faktycznie realizowane kontakty ojca z dziećmi i jaka jest ich częstotliwość?

Odpowiedź: Wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi zostało powierzone Wnioskodawczyni – zaś prawa i obowiązki byłego małżonka zostały ograniczone do ogólnego wglądu w ich wychowanie i wykształcenie, do współdecydowania co do kierunku ich nauki i zawodu oraz sposobu leczenia w razie poważnej ich choroby oraz innych istotnych dla nich spraw – ustalając ich stałe miejsce pobytu w każdoczesnym miejscu zamieszkania Wnioskodawczyni i zapewniając pozwanemu kontakty z nimi w następujących terminach: w każdą środę od godz. 17:00 do czwartku do godz. 18:30, w co drugi weekend, 4 tygodnie w okresie wakacyjnym i tydzień w okresie ferii zimowych, dodatkowe dni w okresie świątecznym wyszczególnione w wyroku sądu. Ojciec realizuje kontakty z dziećmi w ustalonych przez sąd terminach - w załączeniu wyrok sądu.

13.Kiedy wyrok orzekający rozwód pomiędzy Panią oraz Pani byłym mężem stał się prawomocny? Należy wskazać datę.

Odpowiedź: Wyrok orzekający rozwód między Wnioskodawczynią a byłym mężem stał się prawomocny (...) maja 2017 roku.

Pytanie

Czy właściwym jest to, że w zaistniałej sytuacji Wnioskodawczyni ma prawo do preferencyjnego rozliczania dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci?

Pani stanowisko w sprawie

Wg oceny Wnioskodawczyni właściwym jest to, że w zaistniałej sytuacji ma prawo do preferencyjnego rozliczania dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci. Wg oceny Wnioskodawczyni ma ona prawo dokonać korekty wstecznych zeznań PIT-37.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 lipca 2019 r.:

Od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

- podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Jak stanowi art. 6 ust. 4 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 sierpnia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r.:

Od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

-        podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Na mocy art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodanego przez art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265) który to przepis stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

-        podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Stosownie do art. 6 ust. 4d dodanego przez art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw i mającego zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw i mający zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r., stanowi, że:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-        w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 240), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodanego przez art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw i mającego zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270).

Na mocy art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 9 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Stosownie do art. 6 ust. 8 omawianej ustawy w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.):

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-        w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Wyjaśnić przy tym należy, że na gruncie art. 70 ust. 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, dodanego przez art. 9 pkt 7 ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2427):

W przypadku opodatkowania dochodów uzyskanych w 2021 r., o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r., przepis art. 6 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio do osoby samotnie wychowującej dzieci i jej dziecka.

Art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, stanowi, że:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-        w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Natomiast z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw wynika, że:

Przepisy art. 6 ust. 4c–4h, 8 (…) ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, (…) stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.

Należy jednak wskazać, że przepis art. 6 ust. 4 i ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym, określonym w tym przepisie, jest osobą samotnie wychowującą dziecko.

Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby) zajmuje się wychowywaniem dziecka, stale troszczy się o jego byt materialny i rozwój emocjonalny.

Przepis art. 6 ust. 4 i ust. 4c ustawy wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców. Jest to więc taka osoba, która stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, bez udziału (wsparcia) drugiej osoby.

Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się zatem do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.

Prawo do omawianej preferencji podatkowej przysługuje jedynie temu z rodziców, czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym. Jednocześnie przepisy powyższej ustawy nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.

W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. W sytuacji, gdy dziecko pozostaje pod stałą, codzienną opieką jednego rodzica, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz zajmowania się dzieckiem doraźnie (np. zgodnie z orzeczeniem sądu), status samotnego rodzica ma ten, który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Rodzic, o którym mowa w art. 6 ust. 4 i ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w pojedynkę troszczy się o zaspokojenie bieżących potrzeb dziecka, nie traci statusu osoby samotnie wychowującej dziecko z racji utrzymywania sporadycznych kontaktów z dzieckiem przez drugiego rodzica lub płacenia przez niego alimentów.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani po rozwodzie. Wyrok orzekający rozwód między Panią a byłym mężem stał się prawomocny (...) maja 2017 roku. Wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi zostało powierzone Pani – zaś prawa i obowiązki byłego małżonka zostały ograniczone do ogólnego wglądu w ich wychowanie i wykształcenie, do współdecydowania co do kierunku ich nauki i zawodu oraz sposobu leczenia w razie poważnej ich choroby oraz innych istotnych dla nich spraw – ustalając ich stałe miejsce pobytu w każdoczesnym Pani miejscu zamieszkania i zapewniając pozwanemu (byłemu mężowi) kontakty z nimi w następujących terminach: w każdą środę od godz. 17:00 do czwartku do godz. 18:30, w co drugi weekend, 4 tygodnie w okresie wakacyjnym i tydzień w okresie ferii zimowych, dodatkowe dni w okresie świątecznym wyszczególnione w wyroku sądu. Ojciec realizuje kontakty z dziećmi w ustalonych przez sąd terminach. Z byłym Pani małżonkiem zamieszkuje Pani w tym samym domu. Umowa o ustalenie sposobu korzystania z nieruchomości (spisana przed notariuszem) określa kto i w jakiej części jest uprawniony do korzystania z części nieruchomości. Dom jest podzielony na dwie części (dwa wejścia), osobne do Pani części określonej w umowie o ustalenie sposobu korzystania z nieruchomości, z wyłączeniem współwłaściciela (byłego małżonka), a osobne do części byłego małżonka określone w umowie o ustalenie sposobu korzystania z nieruchomości, z wyłączeniem współwłaściciela (czyli Pani). W okresie którego dotyczy wniosek dzieci będąc pod Pani opieką mieszkały w Pani części domu, z wyłączeniem współwłaściciela (byłego małżonka). W ustalonych sądownie terminach w których dzieci miały kontakt z ojcem mieszkały w jego części domu, z wyłączeniem współwłaściciela (czyli Pani). Znaczącą część czasu spędzały w miejscowości (…) gdzie znajduje się drugi dom byłego małżonka, gdyż ponownie zawarł on związek małżeński. W okresie, którego dotyczy wniosek: uzyskiwała Pani dochody z tytułu umowy o pracę, nie prowadziła działalności gospodarczej, nie miały zastosowania wyłączenia określone w art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W okresie, którego dotyczy wniosek zostało ustalone świadczenie wychowawcze o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci na Pani dzieci. Pobiera Pani świadczenie na dwójkę dzieci na podstawie złożonego wniosku o świadczenie wychowawcze 800 +. Nie zawarła Pani ponownie związku małżeńskiego i nie ma żadnego partnera. Mieszka wyłącznie z dziećmi i wychowuje je samodzielnie. Jako matka samotnie i osobiście zapewnia Pani opiekę dzieciom, wychowuje je, troszczy się o ich byt materialny, zdrowie, rozwój intelektualny i społeczny oraz samodzielnie sprawuje opiekę i wykonuję wszystkie obowiązki przy dzieciach bez udziału ojca. Ojciec dzieci nawet nie ma wglądu w tzw. dziennik elektroniczny dzieci (nie interesuje go to, jakie dzieci mają osiągnięcia bądź porażki edukacyjne), nie uczęszcza na wywiadówki. Troszczy się Pani o dzieci w kwestii ich zdrowia. Zapewnia Pani im dostęp do opieki specjalistycznej: (...). Ojciec dzieci nie interesuje się tymi wszystkimi tematami. Nie dopytuje o postępy edukacyjne czy zdrowotne. Ojciec nie sprawuje regularnej opieki bezpośredniej, a jedynie realizuje zasądzone kontakty z dziećmi i płaci alimenty. Poza płaconymi alimentami ojciec nie troszczy się o rozwój fizyczny, duchowy, emocjonalny i edukacyjny dzieci. Nie bierze czynnego udziału w sprawach związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami czy leczeniem.

W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:

Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 6 ust. 4c (a wcześniej w art. 6 ust. 4) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Zatem prawo do omawianej preferencji podatkowej przysługuje jedynie temu z rodziców czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy i powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro to Pani faktycznie samotnie wychowuje swoje dzieci, bez udziału drugiego rodzica (ojca dzieci), tj. samotnie i osobiście zapewnia im opiekę, troszczy się o ich byt materialny, zdrowie, rozwój intelektualny oraz społeczny a ojciec nie sprawuje regularnej opieki bezpośredniej, a jedynie realizuje zasądzone kontakty z dziećmi i płaci alimenty oraz nie dba o ich rozwój fizyczny, duchowy, emocjonalny i edukacyjny, nie bierze czynnego udziału w sprawach związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami czy leczeniem, to uznać należy, że spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 i 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, ma Pani prawo do rozliczenia się za lata podatkowe 2019-2023 w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, określony w art. 6 ust. 4 i 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przysługiwać będzie Pani także prawo do skorzystania z ww. preferencyjnego rozliczenia w latach następnych, jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Skoro stroną wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest Pani, to ta interpretacja nie wywołuje skutków podatkowych dla ojca dzieci.

W niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w zakresie będącym przedmiotem wniosku (zadanego pytania). Inne kwestie nieobjęte pytaniem a przedstawione we własnym stanowisku, a w szczególności zagadnienie, czy ma Pani prawo dokonać korekt wstecznych zeznań PIT-37, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Nie jestem uprawniony do analizowania i oceny załączonych dokumentów – jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią we wniosku, zadanym pytaniem oraz zajętym stanowiskiem. W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie mogą stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.