Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.835.2024.3.MT

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 28 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję.

Uzupełnił go Pan pismem z 2 grudnia 2024 r. (wpływ 2 grudnia 2024 r.) oraz pismem z 16 grudnia 2024 r. (wpływ 16 grudnia 2024 r.)– w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, a przychody z niej opodatkowuje Pan podatkiem liniowym. Głównym źródłem Pana dochodu do tej pory były usługi doradcze i sprzedaż zdjęć. W 2024 r. stworzył Pan książkę poradnik, będąc jednocześnie autorem wszystkich tekstów w niej zawartych, zdjęć oraz zaprojektował Pan całą szatę graficzną. Fizyczny druk książki był zlecony do zewnętrznej drukarni. Dodatkowo informuje Pan, że w 2024 r. osiągnął Pan przychody ze sprzedaży książki, która w poprzednich latach nie była oferowana.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Wskazał Pan, że:

1.Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Zakres Pana działalności gospodarczej określony jest w kodach PKD przypisanych do firmy, czyli:

  • 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (działalność przeważająca).
  • 74.20.Z - Działalność fotograficzna.
  • 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
  • 58.11.Z - Wydawanie książek.
  • 58.19.Z - Pozostała działalność wydawnicza.
  • 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem.
  • 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.
  • 63.12.Z - Działalność portali internetowych.

3.Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów.

4.Książka została wydana za pośrednictwem wydawnictwa, które zleciło druk książki.

5.Zawarł Pan z wydawnictwem umowę licencji na sprzedaż części partii drukowanej wersji książki. Prawa majątkowe nie zostały przeniesione na wydawcę.

6.Chciałby Pan skorzystać z ulgi na ekspansję za 2024 r., a docelowo również w przyszłym roku, za 2025 r.

7.W ramach ulgi na ekspansję chciałby Pan odliczyć wydatki, które już Pan poniósł i będzie Pan ponosił w kolejnych latach, tj. wydatki na:

  • reklamę na portalach społecznościowych takich jak (…) i (…),
  • przygotowanie i utrzymanie strony internetowej reklamującej książkę.

8.Koszty te zostały poniesione przez Pana w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Bez tych działań książka wcale się nie sprzedawała.

9.W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży książki:

  • nie poniósł Pan kosztów uczestnictwa w targach poniesione na: organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika oraz zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników i Pana;
  • poniósł Pan koszty działań promocyjno-informacyjnych, czyli koszty reklamy na portalach społecznościowych oraz koszty przygotowania i utrzymania strony internetowej reklamującej książkę;
  • nie poniósł Pan kosztów dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
  • nie poniósł Pan kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
  • nie poniósł Pan kosztów przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

10.Strona internetowa dotyczy sprzedaży książki, jak również zawiera informacje o Pana osobie, jako autorze książki. Nie ma tam natomiast ani słowa o firmie, którą Pan prowadzi.

11.Reklama w wyżej wymienionych portalach społecznościowych dotyczyła tylko i wyłącznie książki.

12.Do tej pory wydatki zostały poniesione jedynie w 2024 r.

13.Pana książka to poradnik fotografii (...). Do tej pory nie oferował Pan tego typu produktu w formie drukowanej, a jedynie sprzedawał Pan same zdjęcia w postaci cyfrowej, poprzez dedykowane do tego agencje fotograficzne.

14.Nie korzystał oraz nie korzysta Pan ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

15.Sprzedaż książki nie następowała i nie nastąpi na rzecz podmiotów powiązanych z Panem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

16.Książka oczywiście zawiera imię i nazwisko autora, czyli Pana. Nigdzie w niej nie pojawia się nazwa Pana firmy.

17.Do tej pory zarówno koszty związane z budową strony, jak i koszty reklamy na portalach społecznościowych stanowiły Pana koszty uzyskania przychodów i były odliczane od podstawy opodatkowania.

18.Koszty uzyskania przychodów poniesione przez Pana w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży książki dotyczyły produktów wytworzonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej.

19.W 2024 r. po raz pierwszy osiągnął Pan przychody ze sprzedaży produktu (książki), który we wcześniejszych latach nie był przez Pana oferowany.

20.Podpisana przez Pana z wydawnictwem umowa licencji na sprzedaż części partii drukowanej wersji książki została przez Pana zawarta w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy w Pana przypadku może Pan potraktować książkę jako produkt i zastosować ulgę naekspansjęwykazując koszty związane m.in. z działaniami promocyjno-informacyjnymi?

2.Czy w uldze na ekspansjęmożna uwzględnić takie koszty jak: koszty reklamy na portalach społecznościowych, takich jak (…) i(…), koszty przygotowania strony internetowej reklamującej książkę oraz koszty produkcji książki?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, bazując na poniższych zapisach na stronie www.podatki.gov.pl: Dla kogo ulga”, jeśli osiąga Pan dochody (przychody) z pozarolniczej działalności gospodarczej, z której dochody są opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej (czyli wg stawki 12% lub 32%) lub podatkiem liniowym może Pan skorzystać z ulgi na ekspansję. Ulga na ekspansję polega na możliwości dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów, które podatnik poniósł, żeby rozszerzać swoje rynki zbytu – zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Są to koszty uzyskania przychodów, które podatnik poniósł w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży swoich produktów. Produkty to rzeczy, które wytwarzasz”.

Uważa Pan, że rozszerza Pan swoje rynki zbytu wprowadzając nowy produkt jakim jest Pana książka. Bazując z kolei na tych zapisach ze strony www.podatki.gov.pl: „Jakie koszty mogę odliczyć, odliczysz koszty poniesione na: działania promocyjno-informacyjne (m.in. zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotek, dotyczące produktów)" uważa Pan, że w ramach ulgi na ekspansję może Pan ponownie odliczyć zarówno koszty przygotowania strony internetowej, jak i koszty reklamy na portalach społecznościowych takich jak (…) czy (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł zatem odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

  • zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub
  • osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
  • osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 26gb ust. 3 ww. ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 26gb ust. 4 ww. ustawy:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

W świetle art. 26gb ust. 5 tej ustawy:

Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 26gb ust. 6 ww. ustawy:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Według art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

W myśl art. 26gb ust. 8 ww. ustawy:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 26gb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Na podstawie art. 26gb ust. 10 tej ustawy:

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy stworzoną przez Pana książkę można uznać jako produkt i czy może Pan w związku ze sprzedażą tej książki zastosować ulgę na ekspansję, i w ramach tej ulgi odliczyć poniesione koszty związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 26gb ust. 2 ww. ustawy, przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 26gb ust. 3 tej ustawy wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też, aby ocenić czy do Pana mają zastosowanie przepisy art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące ulgi na ekspansję, w pierwszy kolejność należy ocenić, czy wytwarza Pan rzeczy (produkty) w prowadzonej działalności gospodarczej.

W przepisach dotyczących ulgi na ekspansję, jak i w pozostałych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało zdefiniowane wyrażenie „wytworzyć rzecz”. Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN słowo „wytworzyć” oznacza „zrobić, wyprodukować coś”, „wytwórca”.

Kolejną definicję słowa wytworzyć możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się „wytworzyć” jako: „spowodować powstanie czegoś”.

Z kolei pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny, (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) w świetle którego:

rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Zatem wyrażenie „wytworzyć rzecz” przez podatnika oznacza wyprodukować różnego rodzaju przedmioty materialne przez tego podatnika.

Jak wynika z opisu sprawy w 2024 r. w ramach działalności gospodarczej stworzył Pan książkę poradnik, będąc jednocześnie autorem wszystkich tekstów w niej zawartych, zdjęć oraz zaprojektował Pan całą szatę graficzną. Książka została wydana za pośrednictwem wydawnictwa, które zleciło druk książki. Zawarł Pan z wydawnictwem umowę licencji na sprzedaż części partii drukowanej wersji książki.

Na etap wytworzenia książki składa się szereg czynności. Jak sam Pan wskazał, książka została wydana za pośrednictwem wydawnictwa, które zleciło druk książki. Ponadto zawarł Pan z wydawnictwem umowę licencji na sprzedaż części partii drukowanej wersji książki.

Zatem, skoro nie przeprowadza Pan wszystkich etapów potrzebnych (niezbędnych) do wyprodukowania książki, to nie można stwierdzić, że wytworzył Pan rzecz materialną (produkt) w prowadzonej działalności gospodarczej w rozumienie art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym nie może Pan stosować przepisów art. 26gb tej ustawy, pozwalających na skorzystanie z tzw. ulgi na ekspansję.

Jeszcze raz podkreślam, że wytworzenie produktu oznacza jego wyprodukowanie, a więc przeprowadzenie jego etapów produkcji od początku do końca.

Ulga na ekspansję przysługuje jedynie podatnikom, którzy samodzielnie prowadzą proces produkcji sfinalizowany wytworzeniem produktu mogącego stać się przedmiotem transakcji.

Zatem stanowisko Pana w zakresie ustalenia, czy stworzoną przez Pana książkę można uznać jako produkt i czy może Pan w związku ze sprzedażą tej książki zastosować ulgę na ekspansję, i w ramach tej ulgi odliczyć poniesione koszty związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi, należy uznać za nieprawidłowe.

Prezentowane stanowisko znajduje również potwierdzenie w rozstrzygnięciach sądów administracyjnych, np.:

  • w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 18 stycznia 2023 r., sygn. I SA/Bk 497/22, w którym skład orzekający orzekł, iż przez produkty, o których mowa w art. 18eb ustawy o CIT, należy rozumieć rzeczy, a więc przedmioty materialne, wyprodukowane w całości, w sposób bezpośredni i samodzielnie przez podatnika;
  • w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 22 marca 2023 r., sygn. I SA/Lu 33/23.

Podkreślić w tym miejscu należy, że w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się pierwszeństwo wykładni językowej nad pozostałymi rodzajami wykładni, tj. systemową i celowościową. Tylko w wyjątkowych sytuacjach wolno odstąpić od literalnego brzmienia przepisu, w szczególności, gdy językowe dyrektywy interpretacyjne nie pozwalają z danego tekstu prawnego wyinterpretować jednoznacznej normy postępowania lub gdy wykładnia językowa pozostaje w oczywistej sprzeczności z treścią innych norm. Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 kwietnia 2014 r., II FSK 1077/12, wykładnia językowa konkretnego przepisu prawa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice. Próba dokonania wykładni, która byłaby sprzeczna z językowym znaczeniem przepisu prawa byłaby naruszeniem zasady praworządności. Językowe znaczenie przepisu prawa wyznacza bowiem granice dopuszczalnej wykładni, gdyż „formuła słowna jest (...) granicą wszelkiego dopuszczalnego sensu, jakiego możemy poszukiwać w tekście przepisów prawa” (zob. wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2000 r., III SA 3055/09, „Monitor Podatkowy” 2001, nr 4; również R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 101-102). Nie ma w szczególności konieczności potrzeby sięgania po argumenty celowościowe wtedy, gdy już po zastosowaniu reguł znaczeniowych albo metody językowej i dyrektyw systemowych uda się osiągnąć właściwy wynik wykładni, to jest ustalić pozbawione cech niedorzeczności znaczenie interpretowanej normy (por. uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 1 marca 2007 r., III CZP 94/06, OSNC 2007, nr 7-8, poz. 95 i wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 maja 1998 r., I CKN 664/97, OSNC 1999, nr 1, poz. 7). Jeżeli przepis prawa jest jednoznaczny w swej warstwie językowej, nie zachodzi potrzeba, ani możliwość, stosowania innych metod wykładni. W innych przypadkach ustalenie treści normy prawnej zawartej w gramatycznym sformułowaniu przepisu prawa może wymagać odwołania się do dalszych metod wykładni, np. wykładni systemowej wewnętrznej lub zewnętrznej. Metodami wykładni systemowej, czy celowościowej nie można wykroczyć poza ramy możliwych znaczeń interpretowanego przepisu wynikające z jego wykładni gramatycznej. Wykładnia przepisu dokonana z naruszeniem tej zasady stanowi już wykładnię contra legem, a więc prowadzi do naruszenia przepisu podlegającego interpretacji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Przy wydawaniu interpretacji indywidualnych w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis zdarzenia różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.