Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.747.2024.5.MM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 8 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.747.2024.5.MM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 22 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami: z 22 listopada 2024 r. (wpływ 22 listopada 2024 r.), z 18 grudnia 2024 r. (wpływ 18 grudnia 2024 r.) i pismem, które wpłynęło 2 stycznia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dot. wezwania do US znak sprawy: (…). W związku z wezwaniem z dnia 12 sierpnia 2024 r. dotyczącym zeznania podatkowego PIT-36L za 2023 r. przeanalizowała Pani złożone w Urzędzie Skarbowym wnioski. 23 stycznia 2023 został omyłkowo złożony wniosek o zmianę podatku liniowego na opłacanie podatku na zasadach ogólnych. Aż do otrzymania od US wezwania nie była Pani świadoma tej zmiany. Wniosek był złożony przy okazji zgłoszenia Vat-R i przez Pani roztargnienie została zaznaczona rubryka z opłacaniem podatku na zasadach ogólnych. Forma opodatkowania w danym miesiącu, przez cały rok 2023 i rok 2024 nie została przez Panią zmieniona. Przez wszystkie lata działalności Pani firmy rozlicza się Pani w formie podatku liniowego i rozliczenia roczne składane są w postaci PIT-36L. Również za rok 2023.

Podatek na zasadach ogólnych jest dla Pani nieopłacalny i świadomie nie dokonałaby Pani tej zmiany. Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, która jest dla Pani jedynym źródłem utrzymania. Złożenie korekty i wyrównanie podatku na podstawie omyłkowo złożonego przez Panią wniosku wiąże się utratą płynności finansowej i ryzykiem zamknięcia działalności.

Złożyła Pani wyjaśnienie do US w (…), ale poradzono Pani tam złożenie wniosku do Krajowej Izby Skarbowej. Prosi Pani o pomoc w wyjaśnieniu tej sytuacji. Chce Pani pozostać przy podatku liniowym, a złożone przez Panią w terminie zeznanie podatkowe PIT-36L za rok 2023 powinno być uznane za właściwe.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

W którym miesiącu uzyskała Pani pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r.?

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r. uzyskała Pani w styczniu 2023 r.

Kiedy (dd-mm-rrrr) dokonała Pani pierwszej wpłaty zaliczki na podatek liniowy?

Pierwszej wpłaty zaliczki na podatek liniowy od początku działalności dokonałam 21.03.2016 r.

Jakie przelewy wykonywała Pani na rachunek bankowy urzędu skarbowego w związku z uzyskiwanym dochodem z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w 2023 r.; jakie dane zawierały te przelewy oraz jakim identyfikatorem były opatrzone?

W 2023 roku w związku z uzyskanym dochodem z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej wykonywała Pani przelewy na rachunek urzędu skarbowego o identyfikatorze Pit-5, Pit-5L, Pit-36L oraz VAT-7.

W kolejnym piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

Kiedy (dd-mm-rrrr) dokonała Pani pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w 2023 r.?

Pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w 2023 r. dokonała Pani 20.01.2023 r.

Jaki identyfikator został przez Panią wpisany w przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego przy pierwszej wpłacie zaliczki na podatek dochodowy w 2023 r.?

Identyfikator przez Panią wpisany to Pit-5 – wynika to z pomyłki. Wszystkie następne wpłaty podatku oznaczone są literą L.

W kolejnym piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

Czy Pani wniosek dotyczy również formy opodatkowania prowadzonej przez Panią działalności w 2024 r.?

Pani wniosek dotyczy również formy opodatkowania prowadzonej przez Panią działalności w 2024 r.

W którym miesiącu uzyskała Pani pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r.?

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r. uzyskała Pani w styczniu.

Kiedy (dd-mm-rrrr) dokonała Pani pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w 2024 r.?

Pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w 2024 r. dokonała Pani 26.02.

Jaki identyfikator został przez Panią wpisany w przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego przy pierwszej wpłacie zaliczki na podatek dochodowy w 2024 r.?

Identyfikator wpisany przez Panią przy pierwszej wpłacie zaliczki to PIT-5L.

Pytanie

Czy może Pani pozostać przy podatku liniowym w 2023 r. i 2024 r. i kolejnych latach?

Pytanie wynika z trzeciego uzupełnienia do wniosku.

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie – mimo pomyłki powinna Pani nadal i nieprzerwanie rozliczać się w formie podatku liniowego. Tylko taka forma jest dla Pani opłacalna. Każda zmiana wiąże się z ogromnymi kosztami, których nie jest w stanie Pani pokryć.

Stanowisko wynika z trzeciego uzupełnienia do wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 9 ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie podatku liniowego.

Zaznaczam jednak, że przepisy ustawy o podarku dochodowym od osób fizycznych nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem podatku liniowego w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że 23 stycznia 2023 r. został omyłkowo złożony wniosek o zmianę podatku liniowego na opłacanie podatku na zasadach ogólnych. Wniosek był złożony przy okazji zgłoszenia VAT-R i przez Pani roztargnienie została zaznaczona rubryka z opłacaniem podatku na zasadach ogólnych. Forma opodatkowania w danym miesiącu, przez cały 2023 i 2024 rok nie została przez Panią zmieniona. Przez wszystkie lata działalności Pani firmy rozlicza się Pani w formie podatku liniowego i rozliczenia roczne składane są w postaci PIT-36L. Również za 2023 rok. W uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani, że pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r. uzyskała Pani w styczniu 2023 r. W kolejnym uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani, że pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w 2023 r. dokonała Pani 20 stycznia 2023 r., a identyfikator, jaki został przez Panią wpisany w przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego przy wpłacie pierwszej zaliczki na podatek dochodowy w 2023 r. to PIT-5. Wszystkie następne wpłaty podatku oznaczone są literą L.

Skoro zatem pierwszy przychód w roku podatkowym 2023 otrzymała Pani w styczniu tego roku, to oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie podatku liniowego lub dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego, powinna nastąpić w terminie do 20 lutego 2023 r. Pani natomiast w styczniu 2023 r. – złożyła wniosek o zmianę formy opodatkowania na zasady ogólne. Ponadto dokonała Pani pierwszej wpłaty zaliczki 20 stycznia 2023 r., jednak identyfikator, jaki został przez Panią wpisany w przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego przy tej wpłacie to PIT-5, który to skrót oznacza podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Tym samym nie złożyła Pani skutecznie oświadczenia o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym. W konsekwencji uzyskiwane przez Panią przychody w 2023 r. nie mogły być opodatkowane podatkiem liniowym.

Podsumowanie: złożenie przez Panią wniosku o zmianę formy opodatkowania na zasady ogólne i dokonanie przez Panią w terminie pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy i wskazanie w przelewie symbolu formularza PIT-5, oznaczającego podatek na zasadach ogólnych, nie stanowi skutecznego złożenia przez Panią oświadczenia na rok 2023 o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym w rozumieniu przepisu art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie mogła Pani rozliczać się w formie podatku liniowego w 2023 r.

W uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani, że wniosek dotyczy również formy opodatkowania prowadzonej przez Panią działalności w 2024 r. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r. uzyskała Pani w styczniu, a wpłaty pierwszej zaliczki na podatek dochodowy w 2024 r. dokonała Pani 26.02. Jednocześnie identyfikator wpisany przez Panią przy pierwszej wpłacie zaliczki to PIT-5L.

Skoro zatem pierwszy przychód w roku podatkowym 2024 otrzymała Pani w styczniu 2024 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie podatku liniowego, a ściślej – w Pani przypadku – dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy podatku liniowego, powinna nastąpić w terminie do 20 lutego 2024 r. Tymczasem Pani dokonała tej wpłaty 26 lutego 2024 r., a więc po tym terminie.

Zatem ponownie nie złożyła Pani skutecznie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania w 2024 r. W konsekwencji uzyskiwane przez Panią przychody w 2024 r. nie mogły być opodatkowane podatkiem liniowym. Właściwą formą opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w 2024 r. pozostają zatem zasady ogólne.

Podsumowanie: dokonana przez Panią wpłata zaliczki na podatek dochodowy po terminie do złożenia oświadczenia woli o wyborze w 2024 r. opodatkowania podatkiem liniowym spowodowała, że zmiana formy opodatkowania działalności gospodarczej z zasad ogólnych na podatek liniowy była nieskuteczna. W konsekwencji uzyskiwane przez Panią przychody z działalności gospodarczej w 2024 r. nadal podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Jednocześnie dodaję, że w 2025 r. skuteczny wybór formy opodatkowania podatkiem liniowym możliwy będzie w sytuacji, gdy:

-    złoży Pani właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie osiągnięty przez Panią pierwszy przychód w 2025 r. z tego tytułu

lub

-    dokona Pani wpłaty pierwszej zaliczki tytułem podatku liniowego w terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynikać będzie, że płatność dotyczy podatku liniowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.