Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.807.2024.1.AG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.807.2024.1.AG

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 14 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan pismem z 20 grudnia 2024 r. (wpływ 21 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest wspólnikiem (…) spółka jawna (dalej: „Spółka”). Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PDOF”) i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski.

Spółka prowadzi działalność w branży (…) na podstawie Decyzji o Wsparciu (…) – zwanej dalej odpowiednio „DoW”.

DoW została uzyskana na inwestycję polegającą na (…) (dalej „Inwestycja”). Zgodnie z treścią DoW inwestycja powinna zostać zakończona do (…) 2025 r.

Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych – jest podmiotem transparentnym podatkowo, a podatnikami podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych za pośrednictwem Spółki są wspólnicy.

W konsekwencji, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, przychody z udziału w Spółce są u każdego ze wspólników określane proporcjonalnie do udziału w zysku (udziału) danego wspólnika. W takiej samej proporcji każdemu ze wspólników są przypisywane koszty uzyskania przychodów, wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, straty oraz ulgi podatkowe związane z działalnością gospodarczą prowadzoną w formie Spółki (zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o PIT).

Wnioskodawca uiszcza zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w formie określonej w art. 44 ust. 6b ustawy o PIT, a więc w formie tzw. zaliczek uproszczonych w wysokości iloczynu stawki podatku dochodowego od osób fizycznych oraz kwoty 1/12 dochodu wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy.

Po zakończeniu inwestycji, w terminie określonym w DoW Wnioskodawca zamierza zacząć korzystać ze zwolnienia z PDOF na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że wybrana forma opodatkowania to podatek liniowy, który wynosi 19%.

Pytanie

Czy, z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), Wnioskodawca nie ma możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na PDOF w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenie i w zakresie, o którym mowa w DoW)?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), Wnioskodawca nie ma możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na PDOF w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenie i w zakresie, o którym mowa w DoW).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Na wstępie Wnioskodawca wskazuje treść art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459, dalej: „Ustawa o WNI”), zgodnie z którym wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od PDOF na zasadach określonych odpowiednio w przepisach ustawy o PIT.

Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT, dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Tym samym, ustawa o PIT precyzyjnie określa, że dla oceny, czy wielkość zwolnienia nie przekracza maksymalnej, dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej na danym obszarze, pod uwagę brana jest wartość pomocy publicznej udzielonej i możliwej do udzielenia na podstawie decyzji o wsparciu.

Z kolei w § 10 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 2861 z późn. zm.; dalej „Rozporządzenie o WNI”) określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.

Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia o WNI koszty kwalifikowane inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.

W § 10 ust. 3 Rozporządzenia o WNI wskazano, że zdyskontowaną wartość poniesionych kosztów i otrzymanej pomocy oblicza się przy zastosowaniu wzoru, składową którego jest liczba miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do dnia udzielenia pomocy.

Natomiast w § 10 ust. 4 Rozporządzenia o WNI doprecyzowano, że dniem uzyskania ulgi podatkowej jest dzień, w którym zgodnie z przepisami o podatku dochodowym upływa termin złożenia zeznania rocznego.

Dniem, w którym upływa termin na złożenie zeznania rocznego za dany rok podatkowy, jest 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Konsekwencją tego jest również fakt, iż weryfikacja dostępności zwolnienia podatkowego może być dokonana raz do roku na wskazany dzień udzielenia pomocy, którym w przypadku Wnioskodawcy jest 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały dochody podlegające zwolnieniu.

Wnioskodawca, opisując mechanizm dotyczący zwolnienia dochodów na podstawie decyzji o wsparciu, uznaje, że dla celów określenia, czy może skorzystać ze zwolnienia podatkowego dostępnego z tytułu uzyskanej decyzji o wsparciu (przykładowo: rok X), konieczne jest ustalenie na potencjalny dzień udzielenia pomocy w formie zwolnienia podatkowego za rok X, czyli 30 kwietnia roku następnego, czyli X+1 relacji pomiędzy:

·wartością pomocy dotychczas udzielonej w formie zwolnienia z PDOF (zdyskontowanej uprzednio przy zastosowaniu współczynników dyskontujących właściwych dla okresu od dnia udzielenia decyzji o wsparciu do dnia udzielenia pomocy publicznej za poszczególne minione lata podatkowe), z uwzględnieniem również zasady kumulacji pomocy publicznej przyznanej w innych formach w związku z tożsamymi kosztami kwalifikowanymi, oraz

·wartością całkowitej dostępnej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego, obliczoną jako iloczyn kosztów kwalifikowanych (w wartości zdyskontowanej na dzień uzyskania decyzji o wsparciu) oraz współczynnika intensywności pomocy publicznej.

Tym samym dochodzi do porównania wartości już uzyskanej pomocy publicznej z dostępnym limitem pomocy (obliczonym w oparciu o koszty inwestycji).

Wartość obliczona we wskazany powyżej sposób stanowi wielkość dostępnego zwolnienia podatkowego za rok X. W sytuacji, gdy:

·wielkość (hipotetycznego albowiem co do zasady objętego zwolnieniem do wysokości odpowiedniego limitu) zobowiązania podatkowego obliczonego względem dochodu z działalności strefowej za rok X zdyskontowana przy zastosowaniu współczynnika dyskontującego właściwego dla okresu od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do potencjalnego dnia udzielenia pomocy za ten rok (30 kwietnia roku X+l) jest mniejsza od wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za rok X (z uwzględnieniem dyskontowania) Wnioskodawca uprawniony jest do uznania, iż zwolnieniu z opodatkowania PDOF podlega całkowita wielkość dochodu będąca podstawą do obliczenia hipotetycznego zobowiązania podatkowego za rok X,

·wielkość (hipotetycznego) zobowiązania podatkowego obliczonego względem dochodu z działalności zwolnionej na podstawie DoW za rok X zdyskontowana przy zastosowaniu współczynnika dyskontującego właściwego dla okresu od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do potencjalnego dnia udzielenia pomocy za ten rok (30 kwietnia roku X+l) jest większa od wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za rok X (z uwzględnieniem dyskontowania) Wnioskodawca uprawniony jest do uznania, iż zwolnieniu z opodatkowania PDOF podlega wyłącznie dochód będący podstawą do obliczenia hipotetycznego zobowiązania podatkowego za rok X w części odpowiadającej wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za rok X. Tym samym, dochód w pozostałej części, przekraczającej wielkość zwolnienia podatkowego, za rok X podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami ogólnymi. Jednocześnie podatek należny z tego tytułu nie będzie stanowił zaległości podatkowej, od której są naliczane odsetki za zwłokę.

Z uwagi na fakt, że zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego, Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać uprzedniej precyzyjnej kalkulacji wielkości dostępnego limitu zwolnienia.

Wnioskodawca wyjaśnia, że nie jest tym samym możliwe ustalenie w sposób precyzyjny zaliczki na PDOF z uwagi na fakt, iż maksymalna wielkość dochodu z działalności na podstawie DoW, która może korzystać ze zwolnienia, byłaby w dniu kalkulacji zaliczki obliczona w wartości istotnie różnej względem wartości dostępnej pomocy w dniu faktycznego jej udzielenia (w przypadku Wnioskodawcy 30 kwietnia roku następującego po danym roku podatkowym), z uwagi na konieczność stosowania mechanizmu dyskontowania.

Przykładowo, odstęp czasu pomiędzy wpłatą zaliczki za pierwszy miesiąc roku podatkowego a dniem udzielenia pomocy może wynieść w przypadku Wnioskodawcy ponad 11 miesięcy. Na moment, w którym kalkulowana miałaby być zaliczka, nie jest możliwe „wyprzedzające” określenie wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego, a w konsekwencji wielkości dochodu, w odniesieniu do którego to może zostać udzielona następnie pomoc publiczna (30 kwietnia roku następującego po danym roku podatkowym).

Dodatkowo należy zauważyć, że stosownie do § 3 Rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz.U. z 2018 r. poz. 461) wartość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom korzystającym z decyzji o wsparciu jest ustalana w przeliczeniu na tzw. współczynnik EDB (ekwiwalent dotacji brutto), przez co należy rozumieć kwotę pomocy, którą otrzymałby beneficjent pomocy lub podmiot ubiegający się o pomoc, gdyby uzyskał pomoc w formie dotacji, bez uwzględnienia opodatkowania podatkiem dochodowym, wyrażoną z dokładnością dwóch miejsc po przecinku.

Zgodnie z § 4 pkt 2 lit. b EDB dla ulgi podatkowej jest równy w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, a w szczególności zwolnienia dochodu w PDOF różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględnienia obniżenia podstawy opodatkowania a kwotą podatku po jej obniżeniu.

Obliczenie wartości pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia podatkowego dokonywane jest więc po uprzednim obliczeniu wielkości hipotetycznego (albowiem co do zasady zwolnionego w związku z działalnością zgodną z zasadami określonymi w decyzji o wsparciu) podatku należnego za dany okres rozliczeniowy, którym w przypadku PDOF jest okres roku podatkowego.

Konsekwentnie, Wnioskodawca nie jest w stanie w trakcie roku podatkowego przewidzieć, jaką wielkość dochodu z działalności prowadzonej na podstawie DoW będzie osiągać w kolejnych latach. Możliwe jest więc, że limit pomocy dostępny w danym roku w całości pokryje dochód z działalności prowadzonej na podstawie DoW. Możliwe jest też, że limit ten będzie niższy niż wartość dochodu generowanego z działalności zwolnionej i w części przekraczającej wielkość dostępnego zwolnienia podatkowego, dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z zasadami ogólnymi. Jednocześnie podatek należny z tego tytułu nie będzie stanowił zaległości podatkowej, od której są naliczane odsetki za zwłokę.

Ponadto wymaga podkreślenia, że zgodnie z art. 21 ust. 5a ustawy o PIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Tym samym osiągane przez podatnika przychody i ponoszone przez niego koszty jest on obowiązany przyporządkować do odpowiedniego rodzaju działalności zwolnionej lub opodatkowanej. W praktyce gospodarczej występują takie rodzaje kosztów, które wykazują związek zarówno z działalnością zwolnioną, jak i opodatkowaną (tzw. koszty pośrednie).

Na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy o PIT w przypadku, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Powyższą zasadę, stosuje się również w przypadku, gdy część dochodów z tego samego źródła przychodów podlega opodatkowaniu, a część jest wolna od opodatkowania (art. 22 ust. 3a ustawy o PIT).

W konsekwencji do czasu zakończenia roku podatkowego klucz alokacji ustalany na podstawie przychodów ulega ciągłym zmianom, co przekłada się na zmiany w wysokości dochodu z działalności zwolnionej i opodatkowanej. Tym samym w trakcie roku podatkowego nie ma możliwości dokładanego ustalenia kwoty dochodu podlegającemu zwolnieniu.

W konsekwencji, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenach i w zakresie, o których mowa w DoW). Natomiast w zakresie dochodu z działalności opodatkowanej (nieobjętej DoW) Wnioskodawca zobowiązany jest do uiszczania zaliczek na podatek zgodnie z zasadami ogólnymi. W przypadku gdy okaże się (na dzień udzielenia pomocy – 30 kwietnia roku kolejnego), że limit pomocy będzie niewystarczający do „pokrycia” całkowitego dochodu wygenerowanego przez działalność na podstawie DoW, część dochodu „ponad” dostępny limit zwolnienia podatkowego opodatkowana zostanie zgodnie z zasadami ogólnymi. Jednocześnie podatek należny z tego tytułu nie będzie stanowił zaległości podatkowej, od której są naliczane odsetki za zwłokę.

Przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

·z dnia 2 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.343.2024.1.DW;

·z dnia 6 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.448.2023.1JG;

·z dnia 1 czerwca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.215.2023.1.KW;

·z dnia 7 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.186.2022.2.BM;

·z dnia 3 kwietnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.76.2019.1.APO

dotyczących ustalenia prawidłowości wskazanej metody weryfikacji wielkości uzyskanej pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących działalność na podstawie stosownej decyzji o wsparciu, a w szczególności prawidłowości wskazanego podejścia do kwestii kalkulacji zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.

W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na analogiczne brzmienie przepisów dotyczących Polskiej Strefy Inwestycji w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) i ustawie o PIT, zasadne jest odniesienie się do wyżej wymienionych interpretacji wydanych na gruncie ustawy o CIT.

Dodatkowo, dla potwierdzenia swojego stanowiska Wnioskodawca odnosi się również do interpretacji organów podatkowych dotyczących działalności prowadzonej w specjalnych strefach ekonomicznych na podstawie ustawy o SSE oraz odpowiednich uregulowań zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT, gdyż konstrukcja przewidzianego w tych przepisach zwolnienia strefowego jest analogiczna do przewidzianego w Ustawie o WNI oraz art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 stycznia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.715.2023.2.DW. Podobne stanowiska zostały także wyrażone w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.258.2023.l.AN oraz z dnia 24 kwietnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.83.2020.1.PC.

Wnioskodawca zwraca również uwagę na treść interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 grudnia 2012 r., sygn. IBPBI/2/423-1297/12/SD, w której za prawidłowe zostało uznane, że: „Jednocześnie z uwagi na fakt, iż zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego (w przypadku Spółki 31 marca roku następującego po roku podatkowym za który udzielane jest zwolnienie), Wnioskodawca nie jest zobligowany do uprzedniej kalkulacji i wpłaty zaliczek na p.d.o.p. (w zakresie dotyczącym działalności strefowej)”.

Wnioskodawca zwraca ponadto uwagę, że przedstawione przez niego stanowisko znalazło również potwierdzenie w doktrynie prawa podatkowego. Przykładowo w publikacji: Sztefko Joanna, Majcherczyk Adam i Skręt-Bednarz Agnieszka. 5.4. Zaliczki na podatek. W: Prawne i podatkowe aspekty prowadzenia działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych. ABC, 2010, wyjaśnione zostało, że: „Przy braku odmiennych uregulowań prawnych adresowanych bezpośrednio do podmiotów strefowych bezsporne jest, że zaliczki miesięczne wylicza się w oparciu o wysokość dochodu podlegającego opodatkowaniu. A tak długo, jak inwestor strefowy spełnia ww. warunki brzegowe (osiąga dochody z działalności na terenie SSE, dochody te są objęte zakresem zezwolenia oraz nie przekroczył dopuszczalnej puli pomocy publicznej), osiąga na działalności strefowej dochód wolny od podatku. W efekcie obowiązek zapłaty zaliczek miesięcznych dotyczy wyłącznie dochodu osiąganego z działalności podlegającej opodatkowaniu (podkreślenie Wnioskodawcy), tj. takiej działalności, która generalnie wykracza poza zakres zezwolenia lub prowadzona jest pozo terenem strefy w zakresie wymagającym wyodrębnienia (Szerzej: rozdz. 5.2)”.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca w trakcie roku podatkowego, tj. przed dniem udzielenia pomocy, nie jest zobowiązany do kalkulacji i wpłaty zaliczki na PDOF w zakresie działalności prowadzonej na terenie i w zakresie, o którym mowa w DoW. W konsekwencji, nie powstanie również zaległość podatkowa z tytułu niewpłaconych z tytułu tej działalności zaliczek.

Takie stanowisko jest logiczne i uzasadnione również z perspektywy innych regulacji odnoszących się do korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie decyzji o wsparciu. Przykładowo, podatkową konsekwencją uchylenia decyzji o wsparciu jest utrata prawa do zwolnienia i obowiązek zwrotu pomocy publicznej w terminie właściwym do rozliczenia zaliczki za pierwszy okres przypadający do wpłaty zaliczki, następujący po miesiącu, w którym nastąpi uchylenie decyzji.

Konkludując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), Wnioskodawca nie ma możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na PDOF w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenie i w zakresie, o którym mowa w DoW), jest prawidłowa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459) wprowadzono mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej ,,wsparciem'', jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei na podstawie art. 4 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

Zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej, zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy.

Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

-prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,

-uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w ww. decyzji.

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2022 r. poz. 2861):

Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, których wysokość nie może być wyższa niż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o której mowa w § 8 ust. 9, albo

2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

– z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Z kolei w myśl § 5 ust. 8 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji:

Pomoc udzielana na podstawie decyzji o wsparciu może być udzielana łącznie z inną pomocą na nowe inwestycje lub tworzenie nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją, bez względu na jej źródło i formę, pod warunkiem że łącznie wartość tej pomocy nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy liczonej jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej dla danego obszaru i wyższych kosztów kwalifikowanych, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

W § 10 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji określono szczegółowo sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji:

Koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.

Natomiast z § 10 ust. 4 pkt 2 i 3 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji wynika, że:

Dniem:

1) poniesienia kosztu kwalifikowanego nowej inwestycji, o którym mowa w ust. 3, jest ostatni dzień miesiąca, w którym poniesiono koszt;

2) uzyskania ulgi podatkowej, o którym mowa w ust. 3, jest dzień, w którym zgodnie z przepisami o podatku dochodowym upływa termin złożenia zeznania rocznego;

3) uzyskania decyzji o wsparciu, o którym mowa w ust. 3, jest ostatni dzień miesiąca, w którym wydano tę decyzję.

W art. 2 pkt 11 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 702 ze zm.) ustawodawca wskazał, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o dniu udzielenia pomocy – należy przez to rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:

a) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b,

b) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego – w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,

c) dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych – w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy

– chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że jest Pan wspólnikiem spółki jawnej (dalej: Spółka). Z tego tytułu jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski. Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka prowadzi działalność w branży (…) na podstawie Decyzji o Wsparciu (dalej: DoW). DoW została uzyskana na inwestycję polegającą na (…) (dalej: Inwestycja). Zgodnie z DoW Inwestycja powinna zostać zakończona do (…) 2025 r. Uiszcza Pan zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w formie tzw. zaliczek uproszczonych w wysokości iloczynu stawki podatku dochodowego od osób fizycznych oraz kwoty 1/12 dochodu wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Po zakończeniu Inwestycji w terminie określonym w DoW zamierza Pan zacząć korzystać ze zwolnienia z PDOF na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że w Pana przypadku dniem uzyskania ulgi podatkowej z tytułu nowej inwestycji jest dzień, w którym upływa termin złożenia zeznania rocznego, tj. 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, za który udzielone zostało zwolnienie.

W tym miejscu zauważam, że dla celów określenia, czy może Pan, jako wspólnik Spółki, skorzystać ze zwolnienia podatkowego dostępnego z tytułu uzyskanej DoW, musi Pan porównać wartość już uzyskanej pomocy publicznej z dostępnym limitem pomocy (obliczonym na podstawie kosztów Inwestycji). Jednak, ponieważ zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego, nie jest Pan w stanie dokonać uprzedniej precyzyjnej kalkulacji wielkości dostępnego limitu zwolnienia.

Dlatego też zgadzam się z Pana stanowiskiem, że skoro brak jest możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego w zakresie działalności prowadzonej na terenie, o którym mowa w DoW i w zakresie wskazanym w tej decyzji.

Podsumowanie: ponieważ brak jest możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), nie ma Pan możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenie i w zakresie, o którym mowa w DoW).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).