Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.503.2024.3.ŁS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.503.2024.3.ŁS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – 10 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani współwłaścicielem lokalu mieszkalnego nr 1 położonego w dwurodzinnym budynku mieszkalnym przy ul. (...) w (...), w gminie (...). Ww. budynek powstał w latach 20-tych XX wieku, posiada 2 lokale mieszkalne: nr 1 oraz nr 2.

(...) 2011 r. Pani rodzice, A i B.A, na podstawie aktu notarialnego, Rep. A numer (...), stali się właścicielami lokalu mieszkalnego nr 1 mieszczącego się w dwurodzinnym budynku mieszkalnym nr 3 położonym w (...), przy ul. (...). Lokal został zakupiony od (...). z siedzibą w (...), przy ul. (...). Według operatu szacunkowego opracowanego na potrzeby sprzedaży nieruchomości, stan techniczny przedmiotowego budynku określony został jako niski. Wskazano na zużycie istotnych elementów budynku, tj.: ściany zewnętrzne i ich izolacja, stropy i schody, więźba dachowa, tynki zewnętrzne i wewnętrzne, stolarka okienna i drzwiowa, pokrycie dachowe.

(...) 2021 r. zmarł Pani ojciec, B.A. Spadek po nim na podstawie dziedziczenia ustawowego, zgodnie z prawomocnym postanowieniem Sądu Rejonowego (...) w (...), Wydział I Cywilny z (...) 2023 r., sygn. akt (...) o stwierdzenie nabycia spadku, nabyli: żona, A.A, córka C.C (Pani), syn D.A., syn E.A. w udziałach wynoszących po 1/4 części.

(...) 2023 r. Pani mama – A.A – na podstawie aktu notarialnego, Rep. A nr (...) umową dożywocia przekazała na Panią swoje prawa własności nieruchomości w udziale wynoszącym 5/8 części. W związku z powyższym stała się Pani współwłaścicielem niniejszej nieruchomości w udziale 6/8 jej części.

Od wielu lat budynek wymagał pilnych przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Dach pokryty był dachówką betonową, sprzed kilkudziesięciu lat, która ze względu na duże ubytki i znaczne pęknięcia powodowała bardzo dużą utratę ciepła, co skutkowało zwiększonym zapotrzebowaniem na ogrzewanie. W deszczowe dni dach przeciekał, natomiast w okresach zimowych śnieg zalegał na strychu. Rynny, które odprowadzały wodę z dachu były nieszczelne, przerdzewiałe, skutkiem czego, woda ciekła po ścianach budynku. Powodowało to zagrzybianie ścian i znaczne zwiększenie zużycia opału do ogrzania budynku mieszkalnego.

Z uwagi na konieczność remontu dachu i jego ulepszenia mającego na celu zmniejszenie zapotrzebowania na ogrzewanie budynku, a tym samym zwiększenia właściwości termomodernizacyjnych budynku koniecznym stał się remont dachu, poprzez wymianę pokrycia dachowego, położenie membrany dachowej o odpowiednich parametrach przepuszczalności, wymianę rynien i rur spustowych, wymianę pasów nadrynnowych, docieplenie dachu od wewnątrz wełną mineralną, naprawę komina oraz montaż ławy kominiarskiej. W 2021 r. rozpoczęła Pani czynności mające na celu poprawę termoizolacji budynku. W tym celu dokonała Pani zakupu m.in.:

-pokrycia dachowego dachówki ceramicznej,

-membrany dachowej,

-rynny wraz z materiałami pomocniczymi (tj. złączka rynny, lej spustowy, hak rynny, denka rynnowe, rura spustowa, kolanka, obejma rury, kołki),

-materiałów pomocniczych przy remoncie dachu, tj. gąsiory, klamry do gąsiora, zakończenia do gąsiorów , taśma kalenicowa, mocownik łaty kalenicowej, spinki do dachówek, grzebień okapowy, pas nadrynnowy, taśma (...)),

-wełny mineralnej,

-okien dachowych wraz z kołnierzami,

-ławy kominiarskiej, wspornika ławy, kołyski ławy kominiarskiej, cegły klinkierowej do murowania komina, zaprawy do murowania komina.

Prace związane z wymianą pokrycia dachowego zostały zakończone w 2022 r. Nie doprowadziły one do rozbudowy czy nadbudowy budynku. Wymiana pokrycia dachowego spowodowała znaczną poprawę w zakresie oszczędności ciepła. Najbardziej odczuwalne jest to w okresie jesienno-zimowym. Wszystkie opisane prace zostały wykonane we własnym zakresie (nie posiada Pani rachunków związanych z usługą wymiany dachu).

Dokonane przez Panią przedsięwzięcia, tj. remont związany z wymianą pokrycia dachowego czy montaż stolarki okiennej spowodowało przede wszystkim ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody.

Jest Pani podatnikiem podatku dochodowego, opłacającym podatek według skali podatkowej (osoba fizyczna pracująca na umowę o pracę). Nie prowadzi Pani żadnej działalności gospodarczej.

Wydatki na zakup ww. materiałów zostały pokryte ze środków własnych. Na wszystkie materiały zostały wystawione faktury VAT na Pani imię i nazwisko (faktury wystawione przez czynnych podatników VAT), tj.:

-f-ra VAT nr (...)

-f-ra VAT nr (...),

-f-ra VAT nr (...),

-f-ra VAT nr (...),

-f-ra VAT nr (...),

-f-ra VAT nr (...),

-f-ra VAT nr (...),

-f-ra VAT nr (...),

-f-ra VAT nr (...),

-f-ra VAT nr (...),

-f-ra VAT nr (...),

-f-ra VAT (...)

Nie otrzymała Pani żadnego dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani żadnych innych funduszy a kwota, którą chce Pani odliczyć nie przekracza 53 000 zł. Wydatki nie były także zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ponadto oświadcza Pani, że w sprawie, którą Pani opisuje, nie toczy się postępowanie podatkowe i nie jest prowadzona kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa oraz, że sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W 2022 r. w ramach przedsięwzięć termomodernizacyjnych w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz. U. Z 2024 r., poz. 1446 z późn. zm.) na budynku mieszkalnym, którego jest Pani współwłaścicielem przeprowadziła Pani inwestycję związaną z termomodernizacją dachu – wymiana pokrycia dachowego i zakupienie dachówki (f-ra (...)) oraz okien dachowych (f-ra (...); f-ra (...)). Dokonane przez Panią przedsięwzięcia, tj. remont związany z wymianą pokrycia dachowego czy montaż stolarki okiennej spowodowało przede wszystkim ulepszenie w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody, jak również ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie strat energii.

Nieruchomość, o której mowa we wniosku, stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Jest Pani współwłaścicielem lokalu mieszkalnego nr 1 położonego w dwurodzinnym budynku mieszkalnym, wolno stojącym, przy ul. (...) w (...), w gminie (...). Ww. budynek posiada 2 lokale mieszkalne: nr 1 oraz nr 2.

Wszystkie wydatki poniesione na zakup materiałów związanych z wymianą pokrycia dachowego jak również okien dachowych zostały poniesione w 2021 r. Natomiast prace związane z wymianą pokrycia dachowego wraz z montażem okien dachowych zostały zakończone w 2022 r. Nie posiada Pani rachunków związanych z usługą wymiany dachu czy montażu okien dachowych, ponieważ prace z tym związane zostały wykonane we własnym zakresie.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki są wystawione przez czynnych podatników VAT, niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały ani nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie. Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały ani nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na wszystkie zakupione przez Panią materiały zostały wystawione faktury VAT na Pani imię i nazwisko.

Wydatki poniesione przez Panią w poszczególnych fakturach dotyczą:

-Faktura VAT nr (...):

1.(...)

-Faktura VAT nr (...):

1.(...).

-Faktura VAT nr (...):

1.(...).

-Faktura VAT nr (...):

1.(...).

-Faktura VAT nr (...):

(...)

-Faktura VAT nr (...):

1.(...).

-Faktura VAT nr (...):

1.(...).

-Faktura VAT nr (...):

1.(...).

-Faktura VAT nr (...):

1.(...).

-Faktura VAT nr (...):

(...)

-Faktura VAT nr (...):

(...),

-Faktura VAT nr (...):

1.(...)

Z kolei na pytanie dotyczące tego jaki jest dzień sprzedaży określony na każdej z przedstawianych we wniosku faktur albo kiedy – w jakiej dacie – wystawione zostały poszczególne faktury wskazała Pani, że:

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...));

-Faktura VAT nr (...) (data wystawienia: 2021-(...), data sprzedaży: 2021-(...)).

Faktura obejmująca wydatek poniesiony przez Panią na docieplenie, tj. na zakup wełny mineralnej to:

-Faktura VAT nr (...):

1.Wełna (...).

-Faktura VAT nr (...):

1.Wełna (...).

Faktura obejmująca wydatek poniesiony przez Panią na zakup okien dachowych wraz z kołnierzami to :

-Faktura VAT nr (...):

1.Kołnierz (...).

-Faktura VAT nr (...):

1.(...).

Przedstawia Pani cały przebieg wykonanych prac (z zachowaniem ich kolejności):

Dach pokryty był dachówką, która ze względu na duże ubytki i znaczne pęknięcia powodowała bardzo dużą utratę ciepła, co skutkowało zwiększeniem zapotrzebowania na ogrzewanie. Z uwagi na konieczność remontu dachu i jego ulepszenia mającego na celu zmniejszenie zapotrzebowania na ogrzewanie budynku, w celu zwiększenia właściwości termomodernizacyjnych budynku, konieczna stała się wymiana całego pokrycia dachowego wraz z rynnami i rurami spustowymi, położenie membrany dachowej o odpowiednich parametrach paroprzepuszczalności oraz docieplenie wełną mineralną. Prace te rozpoczęły się od zmiany pokrycia dachowego z dachówki betonowej na dachówkę ceramiczną (f-ra (...)). Przed ułożeniem dachówki na konstrukcji więźby dachowej położono membranę dachową (f-ra (...); (...); (...)). W związku ze zmianą pokrycia dachowego konieczna stała się wymiana pasów nadrynnowych. Jako pas nadrynnowy zastosowano blachę (f-ra (...)). Wymieniono rynny i rury spustowe (f-ra (...)). Wymieniono także komin, poprzez zastosowanie cegły klinkierowej do jego wymurowania (f-ra (...); (...); (...); (...)). Zamocowano ławę kominiarską ((...)). Dach docieplono wełną mineralną (f-ra (...); (...)). Ponadto zamontowano okna dachowe wraz z kołnierzami (f-ra (...); f-ra (...)). Wszystkie opisane prace zostały wykonane systemem gospodarczym wg sztuki budowlanej.

Pytanie

Czy wydatki poniesione na remont dachu poprzez wymianę pokrycia dachowego wraz z materiałami, wymienione we wniosku (tj.: dachówka, membrana, rynny, okna dachowe wraz z kołnierzami, wełna mineralna, materiały pomocnicze, cegła klinkierowa do komina, zaprawa do komina, ława kominiarska), mogą stanowić wydatki poniesie na materiały budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego określone rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, a tym samym czy ma Pani prawo odliczenia od podstawy obliczenia podatku poniesionych wydatków?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, iż w myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jako współwłaściciel budynku mieszkalnego ma Pani prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 wydatki poniesione w 2021 r. na materiały budowlane związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego budynku. Jako płatnik podatku dochodowego oraz współwłaściciel budynku spełnia Pani wymogi formalne do skorzystania z przedmiotowej ulgi.

Wydatki poniesione na remont dachu wpłynęły w znacznej mierze na zmniejszenie zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzania budynku. Zastosowanie membrany dachowej czy docieplenie dachu wełną mineralną w istotny sposób wpłynęły na zmniejszenie użycia energii cieplnej w Pani domu. Ponadto dzięki wymianie pokrycia z przeciekającej dachówki na nową, jak również położeniu membrany, czy wymianie rynien nastąpiło uszczelnienie dachu i zabezpieczenie przed zawilgoceniem.

Działania te w bardzo dużym stopniu polepszyły izolację termiczną budynku, zmniejszając tym samym zapotrzebowanie na energię potrzebną do jego ogrzewania.

Wobec powyższego uważa Pani, że użyte materiały budowlane związane z wymianą pokrycia dachowego kwalifikują się jako materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 24 listopada 2022 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).

Stosownie zaś do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

W myśl zaś art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

a)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

b)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. - odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11) pompa ciepła wraz z osprzętem,

12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10) montaż pompy ciepła,

11) montaż kolektora słonecznego,

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13) montaż instalacji fotowoltaicznej,

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

Podsumowując, wskazuję, że ulga termomodernizacyjna przysługuje tylko podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych opłacającemu podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacającemu ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będącemu właścicielem lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie (odpowiednio przychodzie) podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki jakie zostały:

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Ocena skutków podatkowych Pani sytuacji

Z analizy Pani opisu sprawy wynika, że (...) 2011 r. Pani rodzice, A i B.A, stali się właścicielami lokalu mieszkalnego nr 1 mieszczącego się w dwurodzinnym budynku mieszkalnym nr 3 położonym w (...), przy ul. (...). (...) 2021 r. zmarł Pani ojciec, B.A. Spadek po nim na podstawie dziedziczenia ustawowego, zgodnie z prawomocnym postanowieniem Sądu nabyli: żona, A.A, córka – Pani , syn D.A., syn E.A. w udziałach wynoszących po 1/4 części. (...) 2023 r. Pani mama – A.A – umową dożywocia przekazała na Panią swoje prawa własności nieruchomości w udziale wynoszącym 5/8 części. W związku z powyższym stała się Pani współwłaścicielem niniejszej nieruchomości w udziale 6/8 części. Jest Pani współwłaścicielem lokalu mieszkalnego nr 1. Nieruchomość, ta stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Opłaca Pani podatek według skali podatkowej (pracuje Pani na umowę o pracę). Od wielu lat budynek wymagał pilnych przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W 2021 r. rozpoczęła Pani czynności mające na celu poprawę termoizolacji budynku. W tym celu dokonała Pani zakupu m.in.:

-pokrycia dachowego dachówki ceramicznej,

-membrany dachowej,

-rynny wraz z materiałami pomocniczymi (tj. złączka rynny, lej spustowy, hak rynny, denka rynnowe, rura spustowa, kolanka, obejma rury, kołki),

-materiałów pomocniczych przy remoncie dachu, tj. gąsiory, klamry do gąsiora, zakończenia do gąsiorów , taśma kalenicowa, mocownik łaty kalenicowej, spinki do dachówek, grzebień okapowy, pas nadrynnowy, taśma (...)),

-wełny mineralnej,

-okien dachowych wraz z kołnierzami,

-ławy kominiarskiej, wspornika ławy, kołyski ławy kominiarskiej, cegły klinkierowej do murowania komina, zaprawy do murowania komina.

Prace związane z wymianą pokrycia dachowego zostały zakończone w 2022 r. Dokonane przez Panią przedsięwzięcia, tj. remont związany z wymianą pokrycia dachowego czy montaż stolarki okiennej spowodowało przede wszystkim ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody, jak również ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie strat energii. Wszystkie wydatki poniesione na zakup materiałów związanych z wymianą pokrycia dachowego jak również okien dachowych zostały poniesione w 2021 r. Natomiast prace związane z wymianą pokrycia dachowego wraz z montażem okien dachowych zostały zakończone w 2022 r. Nie posiada Pani rachunków związanych z usługą wymiany dachu czy montażu okien dachowych, ponieważ prace z tym związane zostały wykonane we własnym zakresie. Faktury dokumentujące poniesione wydatki są wystawione na Pani dane przez czynnych podatników VAT, niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wydatki na zakup ww. materiałów zostały pokryte ze środków własnych. Nie otrzymała Pani żadnego dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani żadnych innych funduszy a kwota, którą chcę Pani odliczyć nie przekracza 53 000 zł. Nie zostały ani nie zostaną zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie. Wydatki te nie były także zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wydatki, o których mowa we wniosku, nie zostały ani nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Przedstawiając cały przebieg wykonanych prac (z zachowaniem ich kolejności) wskazała Pani, że dach pokryty był dachówką, która ze względu na duże ubytki i znaczne pęknięcia powodowała bardzo dużą utratę ciepła, co skutkowało zwiększeniem zapotrzebowania na ogrzewanie. Z uwagi na konieczność remontu dachu i jego ulepszenia mającego na celu zmniejszenie zapotrzebowania na ogrzewanie budynku, w celu zwiększenia właściwości termomodernizacyjnych budynku, konieczna stała się wymiana całego pokrycia dachowego wraz z rynnami i rurami spustowymi, położenie membrany dachowej o odpowiednich parametrach paroprzepuszczalności oraz docieplenie wełną mineralną. Prace te rozpoczęły się od zmiany pokrycia dachowego z dachówki betonowej na dachówkę ceramiczną (f-ra (...)). Przed ułożeniem dachówki na konstrukcji więźby dachowej położono membranę dachową (f-ra (...); (...); (...)). W związku ze zmianą pokrycia dachowego konieczna stała się wymiana pasów nadrynnowych. Jako pas nadrynnowy zastosowano blachę (f-ra (...)). Wymieniono rynny i rury spustowe (f-ra (...)). Wymieniono także komin, poprzez zastosowanie cegły klinkierowej do jego wymurowania (f-ra (...); (...); (...); (...)). Zamocowano ławę kominiarską ((...)). Dach docieplono wełną mineralną (f-ra (...); (...)). Ponadto zamontowano okna dachowe wraz z kołnierzami (f-ra (...); f-ra (...)). Wszystkie opisane prace zostały wykonane systemem gospodarczym wg sztuki budowlanej.

Przedmiotem Pani wątpliwości jest określenie, czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej może Pan odliczyć wydatki poniesione na remont dachu poprzez wymianę pokrycia dachowego wraz z materiałami wymienionymi w opisie zdarzenia, tj.: dachówkę, membranę, rynny, okna dachowe wraz z kołnierzami, wełnę mineralną, materiały pomocnicze, cegłę klinkierową do komina, zaprawę do komina, ławę kominiarską.

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli powoływane wcześniej rozporządzenie. Należą do nich m.in. wydatki poniesione na:

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem wskazane jako materiały budowlane i urządzenia (ust. 1 pkt 1 tego wykazu) oraz

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów wskazane jako usługi (ust. 2 pkt 5 tego wykazu).

Przy czym dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Niemniej wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.

Co jednak istotne, wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ich brak – w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu – wyklucza zatem ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej. Zakresem ulgi objęte zostały wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana).

Z opisu sprawy wynika, że poniesione przez Panią wydatki na dach (w tym dachówka, membrana, rynny, materiały pomocnicze, cegła klinkierowa do komina, zaprawa do komina, ława kominiarska) w istocie nie są wydatkami poniesionymi na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana), ale wydatkami na wymianę pokrycia dachowego, które to wydatki nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Ponadto, wydatki które poniosła Pani na zakup okien dachowych z kołnierzami również nie mogą zostać odliczone w ramach omawianej ulgi. Okna te zostały – jaka wskazała Pani w opisie zdarzenia – zamontowane w ramach prac przeprowadzonych podczas wymiany dachu, a więc związane są w istocie z wymianą pokrycia dachowego. Nie nastąpiła więc wymiana starych okien na nowe.

W konsekwencji stwierdzam, że na gruncie opisanego stanu faktycznego poniesione wydatki udokumentowane fakturami, tj. wydatki na dachówkę, membranę, rynny, okna dachowe wraz z kołnierzami, materiały pomocnicze, cegłę klinkierową do komina, zaprawę do komina, ławę kominiarską, nie uprawniają Pani do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. W Pani przypadku nie mamy do czynienia z termoizolacją (dociepleniem) dachu, tylko z wymianą pokrycia dachowego.

Odnosząc się natomiast do wydatku dotyczącego wełny mineralnej, stwierdzam, że wydatek ten stanowi wydatek poniesiony na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana). W związku z tym wydatek ten może Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Przy czym, podlega on odliczeniu w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatek.

Tym samym Pani stanowisko, uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.