Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 4 grudnia 2024 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Podatnik jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą. Do 2021 r. opłacał podatek dochodowy od osób fizycznych w formie podatku liniowego. Od 2022 r. zaczął opłacać zaliczki na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (na formularzu płatności wskazywał PIT-5). Zmiana formy rozliczenia nie została zgłoszona do CEIDG.
Rozliczenie roczne za 2022 i 2023 r. zostało złożone do Urzędu Skarbowego na formularzu PIT-36. Na ich podstawie zostały dokonane przez Urząd Skarbowy zwroty nadpłaconego podatku. Dodatkowo w latach 2022 i 2023 Podatnik występował do Urzędu Skarbowego z wnioskami o ograniczenie wysokości zaliczek na podatek dochodowy z 32% do 12%. Oba wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie.
Urząd Skarbowy w latach 2022-2023 nie kwestionował prawidłowości rozliczeń zaliczek na podatek dochodowy PIT-5, jak również rozliczeń rocznych na formularzu PIT-36. Forma przekazywanych zaliczek na podatek dochodowy PIT-5 oraz rozliczeń rocznych PIT-36 w czytelny i jednoznaczny sposób wskazywała, że Podatnik dokonał wyboru formy opodatkowania na zasady ogólne. Dodatkowo wybór tej a nie innej formy opodatkowania był Jego wyłącznie decyzją i w żaden sposób nie był uzależniony od Urzędu Skarbowego. Wybór formy opodatkowania został dokonany poprzez oświadczenie Podatnika na złożonym przelewie bankowym (wskazano formularz PIT-5). Jedynym właścicielem rachunku bankowego, z którego były dokonywane przelewy jest Podatnik i tylko On dokonuje za jego pośrednictwem przelewów bankowych.
W uzupełnieniu wniosku Podatnik wskazał, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Pierwsza zaliczka na podatek dochodowy powstała w lutym 2022 r.
W dniu złożenia wniosku elementy stanu faktycznego nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej, w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Pytanie
Czy wybór formy opodatkowania poprzez wskazanie w tytule przelewu PIT-5 było skuteczne i prawidłowo dokonano rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych?
Pana stanowisko w sprawie
22 lutego 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał orzeczenie sygn. akt II FSK 710/21, z którego wynika, że oświadczenie woli o zmianie formy opodatkowania może być wyrażone w tytule przelewu. Ma ono bowiem formę pisemną, wiadomo od kogo pochodzi, czyli w tym sensie jest podpisane, bo nadawca jest jednoznacznie identyfikowany. Jest też skierowane do Urzędu Skarbowego.
Sytuacja Podatnika jest analogiczna do sytuacji z ww. orzeczenia NSA: w tytule przelewu/symbol formularza znalazło się wyraźne zaznaczenie, że jest to wpłata zaliczki na PIT-5, tj. na podatek na zasadach ogólnych. Zatem w świetle ww. orzeczenia NSA wynika, że oświadczenie, że Podatnik chce korzystać z tej formy opodatkowania jest skuteczne. Zostało dokonane poprzez właściwe wskazanie formularza PIT-5 w zakresie dochodów pochodzących z przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
W świetle ww. prawomocnego orzeczenia NSA zostały spełnione warunki terminowości oraz prawidłowo opisanych przelewów. Wobec powyższego, Podatnik uważa, że opodatkowanie i rozliczenie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w latach 2022-2023 jest dokonywane prawidłowo.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9a ust. 2 tej ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Jak stanowi zaś art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Natomiast jeśli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, to jak wynika z powyższych przepisów, ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.
W sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować z opodatkowania tzw. podatkiem liniowym to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
W opisie sprawy wskazał Pan, że jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą. Do 2021 r. opłacał podatek dochodowy od osób fizycznych w formie podatku liniowego. Od 2022 r. zaczął opłacać zaliczki na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (na formularzu płatności wskazywał Pan PIT-5). Zmiana formy rozliczenia nie została zgłoszona do CEIDG. Rozliczenie roczne za 2022 i 2023 r. zostało złożone do Urzędu Skarbowego na formularzu PIT 36. Na ich podstawie zostały dokonane przez Urząd Skarbowy zwroty nadpłaconego podatku. Dodatkowo w latach 2022 i 2023 występował Pan do Urzędu Skarbowego z wnioskami o ograniczenie wysokości zaliczek na podatek dochodowy z 32% do 12%. Oba wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie. Pierwsza zaliczka na podatek dochodowy powstała w lutym 2022 r.
Urząd Skarbowy w latach 2022-2023 nie kwestionował prawidłowości rozliczeń zaliczek na podatek dochodowy PIT-5, jak również rozliczeń rocznych na formularzu PIT-36. Forma przekazywanych zaliczek na podatek dochodowy PIT-5 oraz rozliczeń rocznych PIT-36 w czytelny i jednoznaczny sposób wskazywała, że dokonał Pan wyboru formy opodatkowania na zasady ogólne. Wybór formy opodatkowania został dokonany poprzez Pana oświadczenie na złożonym przelewie bankowym (wskazano formularz PIT-5).
Pana wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy prawidłowo opisany przelew bankowy do urzędu skarbowego może być uznany za skuteczny wybór formy opodatkowania w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.
Te same okoliczności mogą przesądzać o skuteczności złożenia oświadczenia o rezygnacji z danej formy opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego, wybór formy opodatkowania poprzez wskazanie w tytule przelewu PIT-5 był skuteczny i prawidłowo dokonano rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych za lata 2022 i 2023.
Mając powyższe na względzie, Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.