Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 (tzw. ulgi 4+). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 grudnia 2024 r. (wpływ 16 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest ojcem dwójki małoletnich dzieci, tj. … urodzonej … 2023 r. oraz …, urodzonego … 2019 r. Wnioskodawca posiada je ze związku małżeńskiego z … (poprzednio …) zawartego … 2018 r. w …. Razem z żoną wychowują czworo małoletnich dzieci, albowiem żona posiada z poprzedniego małżeństwa dwoje małoletnich dzieci, tj. … urodzoną … 2012 r. oraz … urodzoną … 2016 r.
Małżeństwo … i … zostało rozwiązane przez rozwód z winy pozwanego … na mocy prawomocnego wyroku Sądu Okręgowego w … z … kwietnia 2018 r., sygn. akt … . W orzeczeniu tym wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi: tj. … oraz …, zostało powierzone matce …, a władza rodzicielska ojca małoletnich została ograniczona do ogólnego wglądu w wychowanie i wykształcenie dzieci oraz prawa współdecydowania w istotnych sprawach dzieci. Ojciec małoletnich został zobowiązany również do uiszczania alimentów w kwotach po … zł miesięcznie na rzecz obu córek oraz w kwocie … zł miesięcznie na rzecz matki dzieci …. Alimenty na rzecz małoletnich córek zostały podniesione do wysokości … zł miesięcznie na rzecz obu córek na mocy wyroku Sądu Rejonowego w …, jaki zapadł … grudnia 2022 r., sygn. akt …. W wyroku rozwodowym zostało ustalone również, że strony nie zamieszkują wspólnego mieszkania oraz ustalono kontakty … z małoletnimi … i … przypadające na co drugi weekend oraz w każdą środę. Ojciec małoletnich … i …, tj. …, w żaden sposób nie wykonuje władzy rodzicielskiej wobec córek, albowiem nie sprawuje czynnego udziału w ich życiu, nie wychowuje ich, nie kontaktuje się zarówno z dziećmi jak i matką małoletnich dzieci, tj. … w celu zasięgnięcia informacji o sytuacji zdrowotnej czy szkolnej dzieci, nie uczęszcza na zebrania szkolne, nie kontaktuje się z dziećmi nawet podczas ich urodzin. Dodatkowo nie wywiązuje się w ogóle z orzeczonych sądownie kontaktów. Kontakty się nie odbywają, a ojciec dzieci nie informuje o tym wcześniej matki dzieci. … nie odwiedza dzieci nawet w okresie wakacyjnym. Należy wspomnieć, że zamieszkuje on w miejscowości … w województwie … w powiecie …, natomiast matka dzieci, tj. … wraz z Wnioskodawcą i czwórką małoletnich dzieci, zamieszkuje pod adresem ul. …, w powiecie …, od dnia 2 kwietnia 2019 r., o czym dowodzi posiadane przez Wnioskodawcę zaświadczenie z rejestru mieszkańców wydane przez Burmistrza … w dniu 5 sierpnia 2024 r., jak również zaświadczenia Burmistrza … o zameldowaniu na pobyt stały ww. osób pod adresem …. Były mąż …, tj. …, jest w związku z nową partnerką już od momentu rozwodu stron i posiada z nią małoletnie dziecko. Nigdy nie zgłaszał braku zgody na zamieszkanie córek na terenie innego powiatu. Oprócz nieregularnego opłacania alimentów nie wykonuje on w żaden sposób władzy rodzicielskiej (jej zaniedbanie i brak podtrzymywania więzi rodzicielskich).
Bieżącą pieczę nad czwórką małoletnich dzieci sprawuje Wnioskodawca wraz z żoną … . Na co dzień dbają o ich rozwój, edukację i zdrowie, jak również łożą na ich utrzymanie. Jako mąż … w okresie tego wymagającym, Wnioskodawca był upoważniony do przywożenia i odbierania małoletnich dzieci, tj. … i …, z placówek szkolnych oraz uczęszczał na zebrania rodzicielskie. Zgodnie z powyższym to On uczestniczy w procesie wychowania czwórki małoletnich dzieci, leczenia w przypadku choroby, odwożenia na zajęcia dodatkowe.
Wnioskodawca pracuje na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony od dnia … stycznia 2017 r. w firmie … Sp. z o.o. z siedzibą w … . Zostały pobrane i odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca nie prowadzi ani nie prowadził działalności gospodarczej w 2023 r. Ponadto w 2023 r. (z wyłączeniem miesiąca maja, czerwca oraz lipca) oraz w miesiącu lutym, marcu i kwietniu 2024 r., Wnioskodawca osiągał dochody z umowy zlecenia jaką zawarł z przedsiębiorstwem … Sp. z o.o. z siedzibą w … . We wskazanych okresach pracodawca odprowadzał jedynie składki na ubezpieczenie zdrowotne. Inne dochody to świadczenie 800+.
Dzieci są w pełni zdrowe i nie otrzymywały od 2023 r. zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej. Czwórka małoletnich dzieci nie uzyskała w 2023 r. żadnych dochodów, taka sytuacja ma miejsce również w 2024 r.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, że w 2023 r. i w latach następnych posiadał pełną władzę rodzicielską nad dwójką małoletnich dzieci, tj. … i …, natomiast wspólnie z żoną od 2019 r. wychowuje i sprawuje na co dzień faktyczną władzę rodzicielską nad czwórką małoletnich dzieci, tj. … i … (dziećmi z poprzedniego małżeństwa żony) oraz … i … (których jest biologicznym ojcem).
Wnioskodawca dotąd nie przysposobił małoletnich dzieci żony z poprzedniego małżeństwa, albowiem blokuje Go ich sytuacja prawna. Biologiczny ojciec dzieci posiada względem nich ograniczoną władzę rodzicielską do ogólnego wglądu w wychowanie i wykształcenie oraz prawa współdecydowania w istotnych sprawach dzieci, posiada również prawo do kontaktów, jednak kontaktów tych nie wykonuje i nie interesuje się losem dzieci od czasu rozwodu, dodatkowo zamieszkuje w innym powiecie niż dzieci. Żona Wnioskodawcy jest w zamiarze złożyć do sądu wniosek o pozbawienie ojca dzieci władzy rodzicielskiej, a w następstwie Wnioskodawca mógłby wnieść wniosek o ich przysposobienie. Na dzień dzisiejszy nie został złożony wniosek o pozbawienie władzy rodzicielskiej. W sytuacji, kiedy dojdzie do uregulowania sytuacji prawnej dzieci niezwłocznie Wnioskodawca złoży wniosek o ich przysposobienie. Wnioskodawca tworzy z żoną i dziećmi jedną rodzinę, dzieci są z Nim bardzo zżyte i zwracają się do Niego: „tato”.
Wszystkie dzieci w 2023 r. i w latach następnych uczyły się i nadal uczą się w placówkach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, tj. małoletnia … i … uczęszczają do Szkoły Podstawowej … im. … w …, małoletni … uczęszcza do Przedszkola Miejskiego nr … w …, a małoletnia … uczęszcza do Żłobka nr … „…” w ….
W okresie, którego dotyczy wniosek, wobec dzieci nie miały, nie mają i nie będą miały zastosowania przepisy:
-art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy),
-ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,
-ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub
-ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Pytanie
Czy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wnioskodawcy przysługuje ulga 4+ za 2023 r. i lata następne, zakładając, że stan faktyczny i regulacje prawne nie ulegną zmianie?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, iż w związku z opisanym stanem faktycznym we wniosku, który zamierza kontynuować w latach następnych, powinien mieć prawo do skorzystania z ulgi dla rodzin 4+, albowiem sprawuje na co dzień czynny udział w wychowaniu czwórki małoletnich dzieci, łoży na ich utrzymanie i decyduje o wszystkich sprawach związanych z dziećmi.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w roku podatkowym 2023 Wnioskodawca wykonywał wraz z żoną faktyczną władzę rodzicielską nad dwójką małoletnich dzieci pochodzących z małżeństwa oraz nad dwójką małoletnich dzieci pochodzących z poprzedniego małżeństwa Jego żony i ten stan zamierza kontynuować. Wszystkie dzieci są małoletnie. Wnioskodawca nie osiąga przychodów ze źródeł wykluczających świadczenie. Wszystkie dzieci mieszkają z Wnioskodawcą i Jego żoną w … od 2019 r., w miejscowości tej mają swoje centrum życiowe, tu chodzą do szkół i przedszkoli, uczestniczą w zajęciach dodatkowych, mają kolegów i koleżanki. Biologiczny ojciec dwójki małoletnich dzieci, tj. … i …, nie utrzymuje w ogóle kontaktu z małoletnimi, nie interesuje się ich losem, nie pyta o stan zdrowia.
Jak wynika z wydanych interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dostępnych w Systemie Informacji Celno-Skarbowej „EUREKA" (ID informacji: 534330 lub 548332) warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”. Przez wykonywanie władzy rodzicielskiej należy rozumieć wykonywanie wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko jest wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego majątkiem, troszczenie się o fizyczny i psychiczny rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne, zapewnienie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.
„Wykonywać pieczę” - zgodnie z definicją Wielkiego Słownika Języka Polskiego oraz słownika synonimów - to między innymi „sprawować nad kimś lub czymś bezpośrednią, osobistą opiekę, troszczyć się, baczyć, czuwać, nadzorować.
Zgodzić należy się z tym, że przysługiwanie władzy rodzicielskiej jest czym innym niż jej faktyczne wykonywanie, gdyż mimo przysługującej władzy rodzicielskiej można jej nie wykonywać (por. m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 grudnia 2020 r., sygn. akt II FSK 986/18, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 22 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Op 510/15). W opisanym stanie faktycznym, mimo iż biologicznemu ojcu dwójki małoletnich dzieci przysługuje ograniczona władza rodzicielska, to jednak jej nie wykonuje w żaden sposób.
Faktyczną i bezpośrednią pieczę nad dwójką najstarszych dzieci od momentu orzeczenia rozwodu Wnioskodawca sprawuje wraz z żoną, tj. ich biologiczną matką. Wspomnieć należy, że żona zamierza wystąpić do sądu rodzinnego z wnioskiem o pozbawienie władzy rodzicielskiej biologicznego ojca nad małoletnimi … i …, a Wnioskodawca kolejno wystąpić o ich przysposobienie.
Należy dodać, że gdyby dać prym i sprowadzić wykonywanie władzy rodzicielskiej jedynie do biologicznego posiadania małoletnich dzieci opartych na danych wynikających z aktu urodzenia, mogłoby to doprowadzić do kuriozalnej sytuacji, w której biologiczny ojciec dwójki najstarszych córek (który nad nimi nie sprawuje obecnie od około 6 lat żadnej władzy rodzicielskiej - mieszka w innym powiecie i miejscowości oddalonej o około 100 km od miejscowości, w której na co dzień zamieszkują dzieci) w przypadku urodzenia mu się kolejnego dziecka z nową partnerką, mógłby mieć możliwość skorzystania z ulgi dla rodzin 4+ faktycznie nie wykonując żadnej władzy rodzicielskiej nad dwójką dzieci pochodzących z poprzedniego małżeństwa.
Dlatego Wnioskodawca prosi o pozytywne rozpatrzenie wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 153 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
1)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
2)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
3)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
4)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48.
W myśl art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Według art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Zgodnie z art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do ust. 44-48 ww. art. 21 ustawy,
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Przy ustalaniu prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, nie uwzględnia się dziecka, które w roku podatkowym, na podstawie orzeczenia sądu, zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.
Podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153,
1) wyłącznie w zakresie przychodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, innych niż z pozarolniczej działalności gospodarczej, składa w terminie określonym w art. 45 ust. 1 informację, według ustalonego wzoru, zawierającą dane o liczbie dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci;
2) w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, art. 30c lub zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w złożonym zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, lub zeznaniu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, składanym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia, informuje o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.
Na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, w szczególności:
a)odpis aktu urodzenia dziecka;
b)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
c)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
d)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Podatnik nie składa informacji, o której mowa w ust. 46 pkt 1, jeżeli w zeznaniu złożonym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 153, poinformował o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów - o imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.
Obowiązująca od 1 stycznia 2022 r. tzw. ulga dla rodzin 4+ dotyczy rodziców, w tym rodziców zastępczych oraz opiekunów prawnych, bez względu na ich stan cywilny. Mogą z niej korzystać zarówno samotni rodzice (opiekunowie prawni), jak i małżonkowie.
Ulga obejmuje przychody:
-z pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),
-z umów zlecenia zawartych z firmą,
-z działalności gospodarczej, opodatkowanej według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym, stawką 5% (tzw. ulga IP Box) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W rozpatrywanej sprawie podkreślić należy, że z ulgi może skorzystać podatnik, który w stosunku do co najmniej czworga dzieci:
-wykonywał władzę rodzicielską;
-był opiekunem prawnym dziecka, które z nim mieszkało;
-był rodzicem zastępczym na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą;
-wykonywał ciążący obowiązek alimentacyjny lub był rodzicem zastępczym (w przypadku dorosłych, uczących się dzieci).
Ponadto, ulga ta przysługuje podatnikowi w związku z wychowywaniem dzieci:
-małoletnich, bez względu na wysokość rocznych dochodów,
-pełnoletnich, otrzymujących zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, bez względu na wysokość ich rocznych dochodów, oraz
-pełnoletnich do ukończenia 25 roku życia, uczących się.
W przypadku, gdy podatnik chce skorzystać z ulgi na dzieci pełnoletnie, uczące się, do ukończenia 25 roku życia, dzieci te muszą spełnić następujące warunki:
-nie stosowały przepisów o 19% podatku liniowym lub przepisów ustawy o ryczałcie (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,
-nie podlegały opodatkowaniu podatkiem tonażowym na zasadach określonych w ustawie o podatku tonażowym lub tzw. podatkiem okrętowym na zasadach określonych w ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,
-nie uzyskały dochodów opodatkowanych według skali podatkowej lub 19% podatkiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych lub przychodów zwolnionych od podatku w ramach tzw. ulgi dla młodych czy ulgi na powrót, w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego, z wyjątkiem renty rodzinnej.
Ulga może być zastosowana już w trakcie roku, ale ostateczne jej rozliczenie nastąpi w zeznaniu rocznym. Zwolnieniu podlega kwota przychodu nieprzekraczająca 85 528 zł w roku podatkowym u każdego z rodziców lub opiekunów prawnych.
Kwota 85 528 zł jest wspólnym limitem w ramach ulg: dla rodzin 4+, dla młodych, na powrót i dla pracujących seniorów. Jeśli więc rodzic lub opiekun prawny korzysta np. z dwóch ulg w tym samym roku podatkowym, to jego przychody podlegają zwolnieniu maksymalnie do wysokości 85 528 zł.
Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.):
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
W myśl art. 93 § 1 ww. Kodeksu:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Przepis art. 97 § 1 ww. Kodeksu mówi o tym, że:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Zgodnie zaś z treścią art. 107 § 1 ww. Kodeksu:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.
Podkreślić należy, że w przepisach prawa rodzinnego i opiekuńczego funkcjonuje również pojęcie przysposobienia.
W myśl art. 114 § 1 ww. Kodeksu:
Przysposobić można osobę małoletnią, tylko dla jej dobra.
Zgodnie zaś z art. 1141 § 1 ww. Kodeksu:
Przysposobić może osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych, jeżeli jej kwalifikacje osobiste uzasadniają przekonanie, że będzie należycie wywiązywała się z obowiązków przysposabiającego oraz posiada opinię kwalifikacyjną oraz świadectwo ukończenia szkolenia organizowanego przez ośrodek adopcyjny, o którym mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, chyba że obowiązek ten jej nie dotyczy.
Stosownie do treści art. 123 § 2 ww. Kodeksu:
Jeżeli jeden z małżonków przysposobił dziecko drugiego małżonka, władza rodzicielska przysługuje obojgu małżonkom wspólnie.
Z treści wniosku wynika m.in., że posiada Pan pełną władzę rodzicielską nad dwójką małoletnich dzieci, tj. … (ur. 2023 r.) oraz … (ur. 2019 r.) Dzieci posiada Pan ze związku małżeńskiego z … (poprzednio …) zawartego w 2018 r. Pana żona posiada z poprzedniego małżeństwa dwoje małoletnich dzieci, tj. … (ur. w 2012 r.) oraz … (ur. 2016 r.). Małżeństwo … i … zostało rozwiązane przez rozwód z winy pozwanego … na mocy prawomocnego wyroku Sądu Okręgowego z 11 kwietnia 2018 r., sygn. akt … . W orzeczeniu tym wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnimi dziećmi: tj. … oraz …, zostało powierzone matce …, a władza rodzicielska ojca małoletnich została ograniczona do ogólnego wglądu w wychowanie i wykształcenie dzieci oraz prawa współdecydowania w istotnych sprawach dzieci. Ojciec małoletnich został zobowiązany również do uiszczania alimentów. W wyroku rozwodowym zostało ustalone również, że strony nie zamieszkują wspólnego mieszkania oraz ustalono kontakty … z małoletnimi … i …. Ojciec małoletnich … i …, tj. …, w żaden sposób nie wykonuje władzy rodzicielskiej wobec córek, albowiem nie sprawuje czynnego udziału w ich życiu, nie wychowuje ich, nie kontaktuje się zarówno z dziećmi jak i matką małoletnich dzieci. Z opisu sprawy wynika, że obecnie nie przysposobił Pan małoletnich dzieci żony z jej poprzedniego małżeństwa. Biologiczny ojciec dzieci posiada względem nich ograniczoną władzę rodzicielską do ogólnego wglądu w wychowanie i wykształcenie oraz prawa współdecydowania w istotnych sprawach dzieci, posiada również prawo do kontaktów, jednak kontaktów tych nie wykonuje i nie interesuje się losem dzieci od czasu rozwodu, dodatkowo zamieszkuje w innym powiecie niż dzieci.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, w przedstawionym opisie sprawy wskazać należy, że nie spełnia Pan warunku uprawniającego do skorzystania z tzw. ulgi dla rodzin 4+. Nie przysposobił Pan córek żony z poprzedniego związku małżeńskiego, więc nie jest Pan rodzicem czworga dzieci, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z wniosku nie wynika bowiem, aby w stosunku do co najmniej czworga dzieci wykonywał Pan władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego lub sprawował funkcję rodziny zastępczej. Wobec powyższego, nie jest Pan uprawniony do skorzystania z ulgi 4+.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana we własnym stanowisku w sprawie interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach, w odmiennych stanach faktycznych i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację. Interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników na podstawie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawarte w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tutejszy Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Nie prowadzę postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyrażam swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.