Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że wniesienie w drodze aportu do Spółki Działalności Spedycyjnej stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 listopada 2024 r. (wpływ 12 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
I.Charakterystyka JDG i Spółki
Wnioskodawca, jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na terenie Polski poprzez A. (dalej: „JDG”). Główną działalnością JDG jest działalność spedycyjna, w zakresie logistyki i transportu drogowego. Działalność JDG koncentruje się na transporcie lekkim, wykorzystując samochody dostawcze do 3,5 tony. Wnioskodawca jest szwajcarskim rezydentem podatkowym.
Przeważającym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest działalność związana z pozostałymi agencjami transportowymi (52.29.C). Natomiast pozostała wykonywana przez JDG działalność gospodarcza obejmuje m.in. transport drogowy towarów (49.41.Z) oraz działalność usługową wspomagającą transport lądowy (52.21.Z).
Wnioskodawca jest także wspólnikiem w spółce B. sp. z o.o. (dalej: ,,B.” lub „Spółka”), której przedmiot przeważającej działalności stanowi również działalność w zakresie transportu drogowego towarów za pośrednictwem samochodów dostawczych do 3,5 tony.
Spółka jest czynnym podatnikiem VAT oraz polskim rezydentem podatkowym posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Wnioskodawca oraz B. są podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy o PIT oraz ustawy o CIT, gdyż Wnioskodawca jest większościowym wspólnikiem B.
II.Planowana reorganizacja
Obecnie planowane jest przeprowadzenie reorganizacji, polegającej na wydzieleniu z majątku JDG i przeniesieniu prowadzonej przez JDG działalności spedycyjnej („Działalność Spedycyjna”) w formie aportu do B. („Aport”).
Przy czym należy podkreślić, że planowany Aport nie ma na celu uzyskania jakichkolwiek korzyści podatkowych, a jest motywowany wyłącznie biznesowo. Planowany Aport ma na celu dywersyfikację ryzyka biznesowego Wnioskodawcy , który obecnie ponosi pełną odpowiedzialność finansową za zobowiązania JDG. Skupienie działalności spedycyjnej w grupie w B. może zapewnić rozwój biznesu poprzez pozyskanie nowych udziałowców, co obecnie w ramach JDG nie jest możliwe. Aport doprowadzi również do zwiększenia transparentności i umożliwi dostęp do danych finansowych w ramach spółki z ograniczona odpowiedzialnością, co przełoży się też na zwiększenie wiarygodności Działalności Spedycyjnej dla kontrahentów i przyszłych inwestorów.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, głównym lub jednym z głównych celów wniesienia Aportu nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, jednakże Wnioskodawca zaznacza, że nie jest to przedmiotem niniejszego wniosku. Na potrzeby niniejszego wniosku należy więc założyć, że głównym lub jednym z głównych celów wniesienia Aportu nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
W zamian za wniesienie Aportu, B. wyemituje nowe udziały, które zostaną objęte przez Wnioskodawcę. Przeprowadzenie takiej reorganizacji umożliwi B. kontynuowanie dotychczasowej działalności w zakresie transportu drogowego towarów i poszerzenie jej o działalność otrzymaną w drodze Aportu.
Spółka przyjmie dla celów podatkowych ww. składniki majątku w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy. Dodatkowo składniki materialne i niematerialne wnoszone do Spółki nie zostaną przypisane do działalności gospodarczej prowadzonej poza terytorium RP.
III.Przedmiot Aportu
Intencją Wnioskodawcy jest przeniesienie wszystkich składników majątku, w tym zobowiązań, które są niezbędne w celu prowadzenia Działalności Spedycyjnej. Przedmiotem przeniesienia nie będą jedynie wybrane pozycje, które nie są niezbędne do prowadzenia Działalności Spedycyjnej, lub których przeniesienie jest niemożliwe lub znacznie utrudnione z obiektywnych powodów (w szczególności powodów prawnych).
Przedmiotem Aportu będą w szczególności:
- prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów handlowych z kontrahentami (umowy z przewoźnikami), w tym zobowiązania wynikające z tych umów,
- baza klientów JDG,
- środki trwałe w postaci samochodów służbowych będących przedmiotem leasingu - JDG rozpoznaje leasing jako leasing finansowy oraz uwzględnia przedmiotowe samochody w swoim rejestrze środków trwałych,
- prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów leasingu, w tym zobowiązania z tytułu przedmiotowych umów,
- znak towarowy B., który został zgłoszony w Europejskim Urzędzie ds. własności intelektualnej,
- domena internetowa B.,
- wyposażenie biura, w tym meble, telefony oraz sprzęt komputerowy,
- prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu biura,
- środki pieniężne,
- prawa i obowiązki wynikające z umów pożyczek udzielonych innym podmiotom z Grupy D.,
- kaucje za najem biura,
- prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z pracownikami zatrudnionymi przez JDG, w tym zobowiązania z tytułu wynagrodzeń, a także rezerwy emerytalne i rentowe (przy czym możliwe jest, że stosunek pracy z częścią pracowników może zostać rozwiązany),
- prawa i obowiązki wynikające z umowy na korzystanie z usług w zakresie: administracji, księgowości, utrzymania biur i infrastruktury IT świadczonych przez C. sp. z o.o. („C.”),
- prawa i obowiązki wynikające z polisy ubezpieczeniowej, w tym RMK polisy,
- zobowiązania z tytułu podatków, ZUS, PPK.
Natomiast przedmiotem Aportu nie będą następujące składniki JDG:
- decyzje administracyjne wydane w stosunku do Wnioskodawcy,
- licencje spedycyjne - licencje te nie mogą zostać przeniesione z uwagi na kwestie prawne,
- nieruchomość gruntowa - nieruchomość ta nie jest związana z Działalnością Spedycyjną oraz nie jest w niej wykorzystywana,
- prawa i obowiązki związane z umową kredytową, z uwagi na to, że planowane jest zawarcie przez B. nowej umowy kredytowej na lepszych niż obecne warunkach,
- rachunek bankowy - planowane jest otworzenie nowych rachunków bankowych. B. rozważa zmianę kredytodawcy, natomiast zmiana rachunków bankowych jest w praktyce częstym wymogiem ze strony banku w przypadku udzielenia kredytu od nowego podmiotu,
- należności handlowe - Grupa nie planuje przenoszenia należności handlowych w celu zapewnienia klientom większej przejrzystości w płatnościach, a co za tym idzie minimalizacji ryzyka opóźnień,
- należności z tytułu zwrotów VAT wynikające z podatku VAT naliczonego powstałego w związku z Działalnością Spedycyjną.
Dodatkowo, możliwym jest, że umowa o pracę z niektórymi pracownikami zostanie rozwiązana i tym samym nie będzie przedmiotem Aportu. Dotyczy to jednak jedynie części pracowników. Przy czym nie jest wykluczone, że po dokonaniu Aportu, pracownicy Ci mogą zawrzeć ze Spółką nową umowę (o pracę lub innego rodzaju).
W ramach Aportu nie zostaną przeniesione żadnego rodzaju nieruchomości.
Wyodrębnienie organizacyjne
Jak zostało wskazane powyżej, przedmiotem Aportu będą zasadniczo wszystkie składniki majątku JDG, które są niezbędne w celu prowadzenia Działalności Spedycyjnej. Jedynie wybrane pozycje znajdujące się w majątku JDG nie będą przedmiotem Aportu.
Działalność Spedycyjna posiada swoje określone miejsce w strukturze organizacyjnej JDG. O powyższym świadczy w szczególności fakt, że w strukturze JDG możliwe jest przypisanie do Działalności Spedycyjnej określonych składników majątku (zasadniczo są to prawie wszystkie składniki majątku JDG z wyłączeniem pojedynczych pozycji). W szczególności:
- w strukturze JDG znajdują się pracownicy odpowiedzialni za Działalność Spedycyjną,
- Działalność Spedycyjna posiada grupę klientów, którym świadczy bezpośrednio usługi,
- możliwe jest przyporządkowanie do Działalności Spedycyjnej określonych środków trwałych oraz innych materialnych i niematerialnych składników majątku.
Działalność Spedycyjna nie stanowi odrębnego wydzielonego prawnie oddziału oraz nie jest odrębnym pracodawcą, a przypisanie składników majątku/pracowników do Działalności Spedycyjnej ma charakter wewnętrzny, przy czym takie przypisanie występuje zarówno na gruncie organizacyjnym jak i finansowym, tj. poprzez odpowiednie przyporządkowanie kosztów. Przeniesienie w ramach Aportu pracowników nastąpi w formie przejścia zakładów pracy, zgodnie z art. 231 ustawy Kodeks pracy.
Pracownicy związani z Działalnością Spedycyjną z chwilą Aportu staną się pracownikami Spółki. W związku z tym Spółka będzie mogła kontynuować Działalność Spedycyjną bez zbędnej zwłoki.
Wyodrębnienie finansowe
Księgi JDG są prowadzone w sposób umożliwiający sporządzanie bilansu oraz rachunku zysków i strat związanych z Działalnością Spedycyjną. JDG ma w szczególności możliwość identyfikacji i przypisania do Działalności Spedycyjnej aktywów, pasywów, przychodów i kosztów w ramach systemu księgowego - jak wskazano powyżej - będzie to znacząca większość składników majątku JDG. Tylko niektóre składniki zostaną wyłączone z przedmiotu Aportu.
Działalność Spedycyjna posiada również przypisany budżet oraz cele biznesowe.
Mając na względzie powyższe informacje, należy podsumować, iż możliwe jest przypisanie związanych z Działalnością Spedycyjną przepływów finansowych oraz ewidencji zdarzeń gospodarczych w szczególności przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań. Na podstawie analizy zarządczej poszczególnych danych finansowych możliwa jest ocena skuteczności biznesowej Działalności Spedycyjnej, jej zyskowność, rozwój, itp.
Wyodrębnienie funkcjonalne
Zdolność Działalności Spedycyjnej do realizowania dedykowanych zadań gospodarczych znajduje swoje oparcie przede wszystkim w:
- posiadaniu przez Działalność Spedycyjną własnej grupy klientów, która zostanie przeniesiona na Spółkę w ramach Aportu w postaci bazy klientów,
- posiadaniu doświadczonych pracowników dedykowanych Działalności Spedycyjnej, posiadaniu niezbędnych do prowadzenia działalności środków trwałych (samochody służbowe na podstawie umowy leasingu) oraz wyposażenia (sprzęt komputerowy, telefony, meble),
- zawartych umowach, w tym umowach z przewoźnikami, które są niezbędne do prowadzenia Działalności Spedycyjnej.
Po dokonaniu Aportu, Spółka będzie kontynuować działalność prowadzoną w ramach przenoszonej Działalności Spedycyjnej przy wykorzystaniu własnych oraz ww. składników majątkowych, w szczególności wykorzystując specjalistyczny know-how oraz relacje biznesowe przejmowanych pracowników.
Dla przedstawienia pełnego opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazuje, że z uwagi na nieprzenoszenie należności handlowych w ramach Aportu, w celu zapewnienia płynności finansowej Spółki, Wnioskodawca może podjąć decyzję o dokapitalizowaniu Spółki dodatkowymi środkami pieniężnymi w formie podwyższenia kapitału Spółki, w szczególności w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na następujące pytania:
Pytanie 1.
Czy przedmiotem Aportu do Spółki - B. będzie wyłącznie część przedsiębiorstwa, tj. ZCP, czy przedmiotem Aportu będzie całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.)? - informacja ta winna znajdować się w opisie sprawy a nie Pana własnym stanowisku: „(...) Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że transakcja przeniesienia Przedmiotu Aportu na Spółkę będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części w rozumieniu przepisów ustawy o PIT (...)”.
Odpowiedź 1.
W ocenie Wnioskodawcy sposób sformułowania niniejszego pytania wiąże się częściowo z oceną opisanego zdarzenia przyszłego. Odpowiedź na pytanie, czy przedmiot Aportu stanowi przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część, stanowi istotę zadanych we wniosku pytań. Tym niemniej, w celu udzielenia odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytanie, Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie przedmiot Aportu nie będzie stanowić przedsiębiorstwa.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej i obejmuje ono w szczególności:
1.Oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
2.Własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
3.Prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nich,
4.Wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
5.Koncesje, licencje i zezwolenia,
6.Patenty i inne prawa własności przemysłowej,
7.Majątkowe prawa autorskie i pokrewne,
8.Tajemnice przedsiębiorstwa,
9.Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jak zostało natomiast wskazane we wniosku, w ramach Aportu nie zostaną przeniesione wszystkie elementy wchodzące w skład przedsiębiorstwa JDG. Przedmiotem Aportu nie będą w szczególności decyzje administracyjne wydane w stosunku do Wnioskodawcy, licencje spedycyjne, nieruchomość gruntowa, prawa i obowiązki związane z umową kredytową, rachunek bankowy i należności handlowe.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiot Aportu nie będzie obejmował całego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Natomiast zdaniem Wnioskodawcy, będzie on stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, przy czym szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy zostało przedstawione w złożonym Wniosku.
Pytanie 2.
Czy mający być przedmiotem wniesienia do B., zespół składników materialnych i niematerialnych, składających się na Działalność Spedycyjną, na moment wniesienia będzie na tyle zorganizowany, aby mógł samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność bez udziału pozostałych struktur?
Odpowiedź 2.
Jak zostało wskazane we wniosku, intencją Wnioskodawcy jest przeniesienie wszystkich składników majątku, w tym zobowiązań, które są niezbędne w celu prowadzenia działalności spedycyjnej. Przedmiotem przeniesienia nie będą jedynie wybrane pozycje, które nie są niezbędne do prowadzenia działalności spedycyjnej, lub których przeniesienie jest niemożliwe lub znacznie utrudnione z obiektywnych powodów (w szczególności powodów prawnych).
Strukturę i zakres Aportu zaprojektowano z uwzględnieniem możliwości prowadzenia w oparciu o przenoszone elementy samodzielnej działalności gospodarczej. Przedmiotem Aportu będą elementy niezbędne do dalszego funkcjonowania Działalności Spedycyjnej, w szczególności prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów handlowych z przewoźnikami (kluczowy element, bez którego świadczenie usług transportu nie byłoby możliwe), zakład pracy (zorganizowany i doświadczony zespół pracowników), znak towarowy B., domena internetowa B., baza klientów oraz środki pieniężne z rachunków.
Celem Aportu, jest płynna kontynuacja prowadzenia Działalności Spedycyjnej w ramach B. Poszczególne elementy Aportu są tak projektowane, by zmiany właścicielskie nie miały wpływu na ciągłość, zakres lub jakość świadczonych tam usług.
Tym samym, zespół składników materialnych i niematerialnych, składających się na Działalność Spedycyjną, na moment wniesienia będzie na tyle zorganizowany, aby mógł, samodzielnie prowadzić działalność spedycyjną w ramach Spółki. Żaden z elementów niepodlegających przeniesieniu nie jest niezbędny dla prowadzenia Działalności Spedycyjnej, z wyjątkiem licencji spedycyjnych, które jednak, jak zostało to wskazane we wniosku, nie mogą zostać przeniesione z uwagi na uregulowania prawne.
Pytanie 3.
Czy B. będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności i czy będzie kontynuowała tę działalność wyłącznie w oparciu o nabyte składniki, bez konieczności podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych lub angażowania dodatkowych zasobów?
Odpowiedź 3.
Tak jak to wynika z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we Wniosku, bezpośrednio po dokonaniu Aportu, B. będzie miała faktyczną możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki majątku. Kontynuacja ta będzie możliwa dzięki wykorzystaniu zasobów przeniesionych w ramach Aportu.
Bezpośrednio po dokonaniu Aportu nie będzie więc konieczne podjęcie dodatkowych istotnych działań, które warunkowałoby możliwość prowadzenia i kontynuowania działalności.
Natomiast w celu przedstawienia pełnego opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazuje, że z uwagi na nieprzenoszenie należności handlowych w ramach Aportu, w celu zapewnienia płynności finansowej Spółki, Wnioskodawca może podjąć decyzję o dokapitalizowaniu Spółki dodatkowymi środkami pieniężnymi, w szczególności w formie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Natomiast nie jest to niezbędne dla prowadzenia Działalności Spedycyjnej, a jedynie planowane w celu zapewnienia lepszej płynności finansowej Spółki w okresie po dokonaniu Aportu.
Co więcej, jak zostało wskazane powyżej, przedmiotem Aportu nie będzie licencja spedycyjna posiadana przez JDG. Licencja ta nie może być bowiem prawnie przedmiotem transferu. Tym samym, Działalność Spedycyjna w Spółce po Aporcie będzie prowadzona na podstawie licencji uzyskanej przez B.
Pytanie 4.
Czy wartość Aportu została określona w statucie lub umowie Spółki, a w razie ich braku, czy wartość wkładu określono w innym dokumencie o podobnym charakterze? Tym samym, czy wartość Aportu jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu?
Odpowiedź 4.
Wartość przedmiotu Aportu zostanie wskazana w umowie Aportu. Wartość przedmiotu Aportu zostanie wskazana na podstawie przeprowadzonej wyceny. Tym samym, wartość przedmiotu Aportu wskazana w umowie aportu będzie odpowiadać wartości rynkowej Aportu wynikającej z przeprowadzonej wyceny, a więc nie będzie niższa od wartości rynkowej przedmiotu Aportu.
Pytanie 5.
Jeśli jednak składniki majątku mające być przedmiotem nieodpłatnego przekazania, będą stanowiły przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeks cywilny to czy będą obejmowały:
a.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
b.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
c.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
d.wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
e.koncesje, licencje i zezwolenia,
f.patenty i inne prawa własności przemysłowej,
g.majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
h.tajemnice przedsiębiorstwa,
i.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej?
Odpowiedź 5.
Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiot planowanego Aportu nie będzie stanowić przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego - szczegółowe wyjaśnienia w odpowiedzi na pytanie 1. Tym samym, odpowiedź na niniejsze pytanie pozostaje bezprzedmiotowa.
Na marginesie, Wnioskodawca pragnie jednak zauważyć, że przedmiot Aportu nie zostanie przeniesiony w sposób nieodpłatny. Z tytułu wniesienia Aportu, Wnioskodawcy zostaną przedzielone nowe udziały w Spółce.
W wezwaniu poprosiliśmy również o wyjaśnienie rozbieżności wynikającej z opisu stanu zdarzenia przyszłego.
Z analizy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), z której planuje wydzielić Działalność Spedycyjną i przenieść w formie aportu do Spółki B. W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał również:
Natomiast przedmiotem aportu nie będą następujące składniki JDG:
(...) należności handlowe - Grupa nie planuje przenoszenia należności handlowych w celu zapewnienia klientom większej przejrzystości w płatnościach, a co za tym idzie minimalizacji ryzyka opóźnień.
Poprosiliśmy zatem o wyjaśnienie powyższej rozbieżności, tj. czy należności handlowe nie będą przedmiotem przeniesienia przez JDG czy Grupę oraz opisanie o jaką Grupę chodzi, jaka jest jej rola w opisanej we wniosku sytuacji.
Odpowiedź:
W odpowiedzi na wezwanie organu podatkowego Wnioskodawca wyjaśnia, że należności handlowe nie będą przedmiotem przeniesienia przez JDG w ramach Aportu do spółki B. Oznacza to, że pozostaną one w JDG i nie stanowią części Działalności Spedycyjnej, która będzie przedmiotem Aportu.
Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych
Czy wniesienie przez Wnioskodawcę w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki Działalności Spedycyjnej stanowi transakcję zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy o PIT, a tym samym przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, osiągnięty przez Wnioskodawcę z tego tytułu, będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Wnioskodawcę w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki Działalności Spedycyjnej stanowi transakcję zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a 7 pkt 4 ustawy o PIT, a tym samym przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, osiągnięty przez Wnioskodawcę z tego tytułu, będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT.
Przed oceną, czy przedmiotowy Aport będzie mógł korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT, należy przeanalizować czy przychód osiągnięty przez Wnioskodawcę w ramach Aportu, będzie w ogóle podlegać opodatkowaniu w Polsce.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast zgodnie z ust. 2a powyższego artykułu, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z kolei ust. 2b, wskazuje, że za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się m. in. dochody (przychody) z
działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
Zakład jest definiowany przez ustawę w art. 5a pkt 22 i oznacza:
a) stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
b) plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa,
c) osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje - chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.
Przepis ten odwołuje do umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Podobne odwołanie znajduje się również w art. 4a ustawy, zgodnie z którym przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Tym samym, w celu dokonania pełnej analizy przepisów, należy odnieść się do zapisów odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W przypadku Aportu, ponieważ Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Szwajcarii, należy odnieść się do konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Bernie dnia 2 września 1991 r. (UPO).
Zgodnie z art. 13 ust. 2 UPO, zyski z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, albo z przeniesienia własności majątku ruchomego należącego do stałej placówki, którą osoba zamieszkała w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami uzyskanymi z przeniesienia własności takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Natomiast art. 5 ust. 1 UPO wskazuje, że w rozumieniu niniejszej konwencji określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.
Określenie "zakład", zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, obejmuje w szczególności:
a) miejsce zarządu,
b) filię,
c) biuro,
d) zakład fabryczny,
e) warsztat oraz
f) kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
Zgodnie z art. 5 ust. 4 UPO, bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, nie stanowią zakładu:
a) użytkowane placówki, które służą wyłącznie do składowania albo wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;
b) utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania;
c) utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;
d) stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;
e) stałe placówki utrzymywane wyłącznie dla celów reklamy, dla dostarczania informacji, prowadzenia badań naukowych albo wykonywania podobnej działalności mającej przygotowawczy lub pomocniczy charakter;
f) prowadzenie przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa placówki montażowej w drugim Umawiającym się Państwie w związku z dokonywaną przez to przedsiębiorstwo dostawą maszyn lub urządzeń dla drugiego Umawiającego się Państwa;
g) utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu wykonywania jakiegokolwiek połączenia rodzajów działalności wymienionych pod literami od a) do f), jednak pod warunkiem, że całkowita działalność tej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma przygotowawczy lub pomocniczy charakter.
W ocenie Wnioskodawcy, JDG spełnia definicję zakładu w rozumieniu UPO, ponieważ stanowi stałą placówkę, przez którą prowadzona jest działalność Wnioskodawcy, a jednocześnie zastosowania nie ma żadne z wyłączeń, o których mowa w art. 5 ust. 4 UPO.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, do Aportu zastosowanie będzie miał art. 13 ust. 2 UPO, a dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę w ramach Aportu, powinien stanowić dochód podlegający opodatkowaniu w Polsce.
Na marginesie, Wnioskodawca pragnie wskazać, że do Aportu nie będzie miał zastosowania art. 13 ust. 1 UPO, ponieważ przedmiotem Aportu nie będą nieruchomości.
Po ustaleniu, że Aport stanowi zdarzenie mogące podlegać opodatkowaniu w Polsce, należy przejść do przepisów szczególnych ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 ustawy o PIT stosuje się odpowiednio.
Jednakże w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT przewidziane zostało zwolnienie podatkowe w odniesieniu do ww. przychodów z kapitałów pieniężnych. W myśl tego przepisu wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 23 – jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego wkład.
Z kolei zgodnie z art. 24 ust. 23 ustawy o PIT, przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy spółka przejmująca majątek podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Jednocześnie jak wynika z treści art. 24 ust. 19 ustawy o PIT, art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Natomiast art. 24 ust. 20 ustawy o PIT wskazuje, że jeżeli wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 24 ust.19 ustawy o PIT domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Tym samym, aby przychód z tytułu wniesienia Działalności Spedycyjnej do Spółki był zwolniony z PIT, muszą zostać spełnione w szczególności następujące warunki:
1. przedmiotem Aportu musi być przedsiębiorstwo lub ZCP;
2. głównym lub jednym z głównych celów wniesienia wkładu niepieniężnego nie może być uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania;
3. Spółka podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w państwie członkowskim UE lub innym państwie należącym do EOG, bez względu na miejsce ich osiągania;
4. Spółka przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, warunki nr 3 oraz 4 zostaną spełnione.
Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy spełniony będzie również warunek nr 2, przy czym Wnioskodawca zaznacza, że nie jest to przedmiotem wniosku.
Natomiast w zakresie warunku nr 1, Wnioskodawca wskazuje, że ustawa o PIT zawiera analogiczną definicję ZCP jak ustawa o VAT.
Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o PIT, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Tym samym, aktualna w zakresie Pytania 2 pozostaje argumentacja Wnioskodawcy przedstawiona w uzasadnieniu do Pytania 1, którą dla kompletności Wnioskodawca przywołuje poniżej.
Wnioskodawca wskazuje również, że przywołane poniżej interpretacje podatkowe oraz orzeczenia sądów administracyjnych, które dotyczą rozumienia ZCP w oparciu o przepisy ustawy o VAT, z uwagi na tożsamość definicji, powinny mieć również zastosowanie na gruncie ustawy o PIT.
Przedmiot Aportu jako przedsiębiorstwo
Ustawa o PIT nie zawiera definicji legalnej przedsiębiorstwa. Powszechnie przyjmuje się, że w art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT mowa jest o przedsiębiorstwie w znaczeniu przedmiotowym, w związku z czym pojęcie to należy rozumieć zgodnie z definicją przedsiębiorstwa wskazaną w art. 551 Kodeksu cywilnego.
Kodeks cywilny definiuje przedsiębiorstwo jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
i) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
ii) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
iii)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
iv) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
v) koncesje, licencje i zezwolenia
vi) patenty i inne prawa własności przemysłowej
vii) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
viii) tajemnice przedsiębiorstwa;
ix) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Należy też wskazać na gruncie art. 552 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w jego skład, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej lub z przepisów szczególnych.
W ocenie Wnioskodawcy Działalność Spedycyjna nie stanowi przedsiębiorstwa z uwagi na to, że przedmiotem Aportu nie będą wszystkie składniki majątkowe wchodzące w skład JGD.
W związku z tym należy zastanowić się, czy przedmiot Aportu stanowić będzie ZCP.
Przedmiot Aportu jako zorganizowana część przedsiębiorstwa
Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o PIT zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zatem należy podkreślić, że w oparciu o ugruntowaną doktrynę prawa podatkowego, jak również dotychczasowe orzecznictwo organów podatkowych oraz sądów administracyjnych, a przede wszystkim mając na uwadze brzmienie przepisów ustawy o PIT, wskazać trzeba, że przesłankami uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa są:
- istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie oraz przeznaczenie tych składników do realizacji określonych zadań gospodarczych;
- wyodrębnienie organizacyjne zespołu tych składników w istniejącym przedsiębiorstwie;
- wyodrębnienie finansowe zespołu tych składników w istniejącym przedsiębiorstwie;
- wykazanie, że zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
Oznacza to, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby na ZCP składał się zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.
Bazując na ugruntowanym podejściu organów podatkowych i sądów administracyjnych, poszczególne płaszczyzny wydzielenia należy rozumieć w sposób następujący (np.: wyrok NSA z 28 stycznia 2019 r., sygn. akt. I FSK 293/17):
- wydzielenie organizacyjne – jako wyodrębnienie na płaszczyźnie zarządzania i organizacji przedsiębiorstwa zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonego do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- wydzielenie finansowe – jako prowadzenie ewidencji księgowej umożliwiającej wyodrębnienie wszelkich aktywów i zobowiązań związanych z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz alokowanie kosztów i przychodów wynikających z działalności zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
- wydzielenie funkcjonalne – jako realizowanie przez wyodrębniony zespół składników określonych zadań gospodarczych, w sposób odrębny i niezależny od pozostałej działalności przedsiębiorstwa; wyodrębnione składniki przedsiębiorstwa stanowiące zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą być zorganizowane w taki sposób, aby potencjalnie umożliwiały samodzielne prowadzenie działalności jako niezależne przedsiębiorstwo.
Wobec powyżej wskazanych obszarów, w ocenie Wnioskodawcy przeniesienie aktywów związanych z Działalnością Spedycyjną z Wnioskodawcy na Spółkę spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W celu wykazania, że dane składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa konieczne jest odniesienie się do każdej z płaszczyzn osobno oraz wykazanie, że w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego majątek przejmowany przez Spółkę jest wyodrębniony na każdej z omawianych płaszczyzn.
Wyodrębnienie organizacyjne
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż pojęcie „wyodrębnienia organizacyjnego” nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o PIT.
Rozważając kwestię wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze, np. w postaci działu czy wydziału przedsiębiorstwa zbywcy, aczkolwiek w części orzeczeń akcentuje się, że chodzi tu o każdy rodzaj wyodrębnienia zespołu składników, niekoniecznie formalny (np. wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2020 r., sygn. I FSK 1343/17).
Jak wskazane zostało w stanie faktycznym, Działalność Spedycyjna posiada swoje określone miejsce w strukturze organizacyjnej JDG, tym samym możliwe jest przypisanie do Działalności Spedycyjnej określonych składników majątku (zasadniczo będzie to większość majątku JDG).
Jak zauważa się w orzecznictwie: "Wyodrębnienie organizacyjne nie musi mieć sformalizowanego charakteru, ani też nie może być uznawane za decydujące dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa" (wyrok WSA w Warszawie z 21 czerwca 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2836/11). Wyodrębnienie organizacyjne może także oznaczać pewną wewnętrzną całość, która mimo braku wyodrębnienia zewnętrznego będzie mogła stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania gospodarcze (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6 października 2015 r., sygn. IPPP3/4512-575/15-2/WH).
Analogiczne stanowisko zajmuje doktryna prawa podatkowego: "Wystarczające jest wyodrębnienie nieformalne, zarówno w aspekcie finansowym (...), jak i organizacyjnym, gdzie wystarczy faktyczna odrębność w strukturze wewnętrznej przedsiębiorstwa, a nie wyodrębnienie formalne w postaci utworzenia oddziału spółki w rozumieniu k.s.h." (S. Krempa "Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części - podatki dochodowe", Warszawa 2007, str. 59).
Działalność Spedycyjna nie stanowi odrębnego wydzielonego prawnie oddziału oraz nie jest odrębnym pracodawcą, natomiast stanowi ona główny element majątku JDG. Tym samym, w JDG możliwe jest wyodrębnienie elementów majątku oraz przepływów związanych z Działalnością Spedycyjną (poprzez wyodrębnienie z całości działalności pojedynczych elementów, które potencjalnie mogą nie być związane z tą działalnością).
Bez znaczenia dla spełnienia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego pozostanie przy tym fakt, że Wnioskodawca nie wyodrębnił przenoszonych składników majątkowych na bazie wewnętrznego formalnego dokumentu w postaci statutu, regulaminu lub innego podobnego dokumentu w strukturach prowadzonego przedsiębiorstwa. Wynika to z przyjęcia na gruncie powoływanego wyżej orzecznictwa, iż dla spełnienia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego nie jest istotny formalny akt wyodrębnienia organizacyjnego, a jego faktyczne występowanie oceniane na podstawie wszelkich okoliczności dotyczących zbywanych aktywów materialnych i niematerialnych. Natomiast w ocenie Wnioskodawcy w stosunku do Działalności Spedycyjnej wspomniane wyodrębnienie organizacyjne niewątpliwe faktycznie występuje.
Zatem zdaniem Wnioskodawcy, przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego pozostaje spełniona.
Wyodrębnienie finansowe
Pojęcie „wyodrębnienia finansowego" również nie ma definicji w ustawie o PIT.
Wyodrębnienie finansowe rozumiane jest w orzecznictwie i piśmiennictwie jako stan, w którym prowadzone ewidencje pozwalają na przyporządkowanie przychodów i odpowiednio należności, oraz kosztów i zobowiązań, do danej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (np. interpretacja indywidualna z dnia 29 czerwca 2023 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.260.2023.2.MŻ, interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2023 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.322.2023.2.KO). Nie ma przy tym obowiązku, aby sporządzały one samodzielne bilanse. Takie przyporządkowanie rozumiane jest jako możliwość przypisania tych wartości do realizowanych przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa zadań gospodarczych. Odrębność finansową należy więc rozpatrywać na płaszczyźnie formalnej.
Jednakże ocena możliwości wyodrębnienia dokonywana na płaszczyźnie formalnej nie oznacza konieczności posiadania odrębnych ewidencji dla wydzielanych składników majątku.
Powinna to być jedynie możliwość wyodrębnienia, a nie faktyczne dokonanie wyodrębnienia. W interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 stycznia 2019 r. sygn.: 0111-KDIB2-1.4010.376.2018.4.BKD, organ interpretacyjny stwierdził, iż „wyodrębnienie finansowe nie oznacza całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie do zorganizowanej części przedsiębiorstwa przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań". Powyższe potwierdza m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, który w wyroku z dnia 13 kwietnia 2017 r., (sygn. I SA/Wr 1293/16).
Zatem przy wyodrębnieniu finansowym możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części (por. wyrok NSA z 28 stycznia 2019 r. sygn. akt I FSK 293/17).
Należy podkreślić, że księgi JDG są prowadzone w sposób umożliwiający sporządzanie bilansu oraz rachunku zysków i strat związanych z Działalnością Spedycyjną (zasadniczo będzie to całość / znacząca większość przepływów JDG, z potencjalnym wyłączeniem wybranych elementów). W ramach systemu księgowego możliwa jest więc identyfikacja i przypisanie do Działalności Spedycyjnej aktywów, pasywów przychodów i kosztów.
W związku z powyższym jako, że możliwe jest wyodrębnienie w ewidencji rachunkowej Wnioskodawcy transakcji związanych z Działalnością Spedycyjną, a co za tym idzie przypisanie dedykowanych należności lub zobowiązań, które to w drodze Aportu zostaną przeniesione na Spółkę, należy uznać, że w stosunku do Działalności Spedycyjnej doszło do spełnienia przesłanek świadczących o jego wyodrębnieniu finansowym w ramach JDG.
Na marginesie, w ocenie Wnioskodawcy potencjalne późniejsze dokapitalizowanie Spółki przez Wnioskodawcę nie powoduje braku spełnienia przesłanki wyodrębnienia finansowego Działalności Spedycyjnej.
Zgodnie z praktyką, wyodrębnienie finansowe nie oznacza bowiem samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (np. interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2017 r., sygn.: 0111- KDIB3- 2.4012.591.2017.2.ABI). Z definicji ZCP wynika jedynie, że zespół składników materialnych i niematerialnych musi być na tyle zorganizowany i kompletny, aby mógł funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo prowadzące określony rodzaj działalności gospodarczej (wyrok NSA z dnia 27 marca 2013 r., sygn.: II FSK 1896/11).
W ocenie Wnioskodawcy, przeniesienie środków pieniężnych jako części zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest istotne z perspektywy zapewnienia płynności finansowej przenoszonej działalności. Jednakże, brak pełnej samodzielności finansowej na dzień aportu nie wyklucza uznania zespołu składników za ZCP, o ile inne elementy zapewniają zdolność do samodzielnego działania.
Wyodrębnienie funkcjonalne
Wyodrębnienie funkcjonalne zbywanych składników w majątku zbywcy jest rozumiane jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych.
Jako kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego działania na rynku, jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie. Takie podejście znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych.
Przesłankę tę powinno się rozumieć jako potencjalną zdolność zorganizowanej części przedsiębiorstwa do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 marca 2022 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.1.2022.2.MAZ). Okoliczność, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzy zespół składników majątkowych zdolny do prowadzenia niezależnej (samodzielnej) działalności gospodarczej należy rozumieć w ten sposób, że w kształcie, w jakim zespół ten jest zbywany, może on wykonywać określone zadania gospodarcze. Innymi słowy, realizacja określonych zadań gospodarczych możliwa jest z wykorzystaniem tego określonego zespołu składników majątkowych, nie zaś dopiero w połączeniu z innymi składnikami majątkowymi, czy też dopiero w połączeniu z przedsiębiorstwem nabywcy (por. wyrok NSA z dnia 23 listopada 2017 r., sygn. I FSK 327/16).
Z kolei w interpretacji z 16 marca 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.39.2018.2.JM DKIS stwierdził, że: wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć, jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. A zatem, składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą, zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Dla uznania danego zespołu składników za funkcjonalnie wyodrębnioną zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu. Dodatkowo, ZCP obejmująca te składniki musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, poprzez którą możliwe jest prowadzenie działań gospodarczych, którym służy ona w strukturze przedsiębiorstwa.
Co istotne Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 września 2011 r. (sygn. I FSK 1383/10) wskazał, iż przenoszony zespół składników nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji, przez zespół jego określonych zadań gospodarczych. W ocenie NSA bowiem korzystanie z usług zewnętrznych w zakresie obsługi informatycznej, rachunkowej, finansowej i kadrowej nie ma wpływu na niezależność funkcjonowania.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisany w zdarzeniu przyszłym zespół nabywanych przez Spółkę składników majątku / elementów jest wystarczający dla zachowania przymiotu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wobec czego względem Działalności Spedycyjnej zaistnieje fakt wyodrębnienia funkcjonalnego.
Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem Aportu będą niezbędne elementy do dalszego funkcjonowania Działalności Spedycyjnej, w szczególności prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów handlowych z przewoźnikami (kluczowy element, bez którego świadczenie usług transportu nie byłoby możliwe), zakład pracy (zorganizowany i doświadczony zespół pracowników), znak towarowy B., domena internetowa B., baza klientów oraz środki pieniężne z rachunków. Opisywane przez Wnioskodawcę składniki materialne i niematerialne są ze sobą powiązane w taki sposób, iż razem jako całość umożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej dotychczas prowadzonej w ramach Działalności Spedycyjnej.
Na powyższą konkluzję nie wpływa przy tym brak przeniesienia na Spółkę praw i obowiązków z umów zawartych z wybranymi pracownikami, licencji spedycyjnych, nieruchomości gruntowej, praw i obowiązków związanych z umową kredytową, należności handlowych oraz rachunku bankowego.
Wyłączenie wybranych elementów majątku JDG jest uzasadnione, w szczególności niektóre składniki majątku nie zostaną przeniesione z przyczyn prawnych lub chęci wynegocjowania lepszych ekonomicznie warunków umowy.
Żaden z powyższych elementów nie podlegających przeniesieniu nie jest niezbędny dla prowadzenia działalności spedycyjnej, z wyjątkiem licencji spedycyjnych, które jednak nie mogą zostać przeniesione z uwagi na uregulowania prawne. Zdaniem Wnioskodawcy, licencje, które z mocy prawa nie mogą zostać przeniesione na Spółkę w drodze Aportu nie powinny wpływać na spełnienie przez przedmiot aportu przesłanek do uznania go za ZCP, ponieważ prawa te regulowane są przez odrębną gałąź prawa i nie mają one wpływu na faktyczną możliwość pełnienia swoich funkcji przez przenoszony zespół składników materialnych i niematerialnych (por. interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.508.2023.2.EB).
Należy zwrócić uwagę, że biznesowym celem Aportu, jest płynna kontynuacja prowadzenia Działalności Spedycyjnej w ramach B. Poszczególne elementy Aportu są tak projektowane, by zmiany właścicielskie nie miały żadnego wpływu na ciągłość, zakres lub jakość świadczonych tam usfług. Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy Aport spełnia przesłankę wyodrębnienia funkcjonalnego.
Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że transakcja przeniesienia Przedmiotu Aportu na Spółkę będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części w rozumieniu przepisów ustawy o PIT, a tym samym przychód z tytułu wniesienia Działalności Spedycyjnej do Spółki będzie podlegał zwolnieniu z PIT na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie to treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym
Jak stanowi art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 2b cyt. ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Według art. 4a ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania
Zgodnie z art. 5a pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o zagranicznym zakładzie oznacza to:
a) stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
b) plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa,
c) osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje
- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.
Jest Pan szwajcarskim rezydentem podatkowym, natomiast działalność gospodarczą prowadzi Pan na terytorium Polski, jak Pan wskazał jednoosobowa działalność gospodarcza spełnia definicję zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, ponieważ stanowi stałą placówkę, przez którą prowadzona jest Pana działalność, a jednocześnie zastosowania nie ma żadne z wyłączeń, o których mowa w art. 5 ust. 4 umowy.
Mając na uwadze powyższe należy wziąć pod uwagę zapisy Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Bernie 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 22 poz. 92), zmieniona Protokołem między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. oraz Protokołu, sporządzonego w Bernie dnia 2 września 1991 r., sporządzonym w Warszawie dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2011 r. nr 255 poz. 1533) oraz Obwieszczeniem Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 2 lutego 2021 r. o sprostowaniu błędów (Dz. U. z 2021 r. poz. 262).
Artykuł 5 ust. 1 Konwencji wskazuje, że:
w rozumieniu niniejszej konwencji określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.
Określenie "zakład", zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, obejmuje w szczególności:
a) miejsce zarządu,
b) filię,
c) biuro,
d) zakład fabryczny,
e) warsztat oraz
f) kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
Stosownie do art. 5 ust. 4 Konwencji:
bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, nie stanowią zakładu:
a) użytkowane placówki, które służą wyłącznie do składowania albo wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;
b) utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów przedsiębiorstwa wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania;
c) utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;
d) stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;
e) stałe placówki utrzymywane wyłącznie dla celów reklamy, dla dostarczania informacji, prowadzenia badań naukowych albo wykonywania podobnej działalności mającej przygotowawczy lub pomocniczy charakter;
f) prowadzenie przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa placówki montażowej w drugim Umawiającym się Państwie w związku z dokonywaną przez to przedsiębiorstwo dostawą maszyn lub urządzeń dla drugiego Umawiającego się Państwa;
g) utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu wykonywania jakiegokolwiek połączenia rodzajów działalności wymienionych pod literami od a) do f), jednak pod warunkiem, że całkowita działalność tej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma przygotowawczy lub pomocniczy charakter.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 powyższej Konwencji:
zyski z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, albo z przeniesienia własności majątku ruchomego należącego do stałej placówki, którą osoba zamieszkała w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami uzyskanymi z przeniesienia własności takiego zakładu (odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Mając na uwadze powyższe aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa prowadzącego działalność na terenie Polski, podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy z o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:
- stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
- jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
- jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.
Na podstawie powyższego wskazuję, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).
Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.
Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.
Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.
Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na terenie Polski - A. (JDG). Główną działalnością JDG jest działalność spedycyjna, w zakresie logistyki i transportu drogowego. Jest Pan szwajcarskim rezydentem podatkowym. Jest Pan także wspólnikiem w spółce B. sp. z o.o. której przedmiot przeważającej działalności stanowi działalność w zakresie transportu drogowego towarów za pośrednictwem samochodów dostawczych do 3,5 tony. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT oraz polskim rezydentem podatkowym posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Planuje Pan przeprowadzenie reorganizacji polegającej na wydzieleniu z majątku JDG i przeniesieniu prowadzonej przez JDG działalności spedycyjnej (Działalność Spedycyjna) w formie aportu do B. (Aport). W zamian za wniesienie Aportu, B. wyemituje nowe udziały, które zostaną objęte przez Pana. Przeprowadzenie takiej reorganizacji umożliwi B. kontynuowanie dotychczasowej działalności w zakresie transportu drogowego towarów i poszerzenie jej o działalność otrzymaną w drodze Aportu.
Przedmiotem Aportu będą w szczególności:
- prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów handlowych z kontrahentami (umowy z przewoźnikami), w tym zobowiązania wynikające z tych umów,
- baza klientów JDG,
- środki trwałe w postaci samochodów służbowych będących przedmiotem leasingu - JDG rozpoznaje leasing jako leasing finansowy oraz uwzględnia przedmiotowe samochody w swoim rejestrze środków trwałych,
- prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów leasingu, w tym zobowiązania z tytułu przedmiotowych umów,
- znak towarowy B., który został zgłoszony w Europejskim Urzędzie ds. własności intelektualnej,
- domena internetowa B.,
- wyposażenie biura, w tym meble, telefony oraz sprzęt komputerowy,
- prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu biura,
- środki pieniężne,
- prawa i obowiązki wynikające z umów pożyczek udzielonych innym podmiotom z Grupy D.,
- kaucje za najem biura,
- prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z pracownikami zatrudnionymi przez JDG, w tym zobowiązania z tytułu wynagrodzeń, a także rezerwy emerytalne i rentowe (przy czym możliwe jest, że stosunek pracy z częścią pracowników może zostać rozwiązany),
- prawa i obowiązki wynikające z umowy na korzystanie z usług w zakresie: administracji, księgowości, utrzymania biur i infrastruktury IT świadczonych przez C. sp. z o.o. (C.),
- prawa i obowiązki wynikające z polisy ubezpieczeniowej, w tym RMK polisy,
- zobowiązania z tytułu podatków, ZUS, PPK.
Natomiast przedmiotem aportu nie będą następujące składniki JDG:
- decyzje administracyjne wydane w stosunku do Wnioskodawcy,
- licencje spedycyjne - licencje te nie mogą zostać przeniesione z uwagi na kwestie prawne,
- nieruchomość gruntowa - nieruchomość ta nie jest związana z Działalnością Spedycyjną oraz nie jest w niej wykorzystywana,
- prawa i obowiązki związane z umową kredytową, z uwagi na to, że planowane jest zawarcie przez B. nowej umowy kredytowej na lepszych niż obecne warunkach,
- rachunek bankowy - planowane jest otworzenie nowych rachunków bankowych. B. rozważa zmianę kredytodawcy, natomiast zmiana rachunków bankowych jest w praktyce częstym wymogiem ze strony banku w przypadku udzielenia kredytu od nowego podmiotu,
- należności handlowe - Grupa nie planuje przenoszenia należności handlowych w celu zapewnienia klientom większej przejrzystości w płatnościach, a co za tym idzie minimalizacji ryzyka opóźnień,
- należności z tytułu zwrotów VAT wynikające z podatku VAT naliczonego powstałego w związku z Działalnością Spedycyjną.
Po dokonaniu Aportu, Spółka będzie kontynuować działalność prowadzoną w ramach przenoszonej Działalności Spedycyjnej przy wykorzystaniu własnych oraz ww. składników majątkowych, w szczególności wykorzystując specjalistyczny know-how oraz relacje biznesowe przejmowanych pracowników.
Pana zdaniem, przedmiotem Aportu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa.
Zespół składników materialnych i niematerialnych, składających się na Działalność Spedycyjną, na moment wniesienia będzie na tyle zorganizowany, aby mógł, samodzielnie prowadzić działalność spedycyjną w ramach Spółki. Żaden z elementów niepodlegających przeniesieniu nie jest niezbędny dla prowadzenia działalności spedycyjnej, z wyjątkiem licencji spedycyjnych, które jednak, jak zostało to wskazane we wniosku, nie mogą zostać przeniesione z uwagi na uregulowania prawne. Niemniej jednak, Działalność Spedycyjna w Spółce po Aporcie będzie prowadzona na podstawie licencji uzyskanej przez T
Bezpośrednio po dokonaniu Aportu, B. będzie miała faktyczną możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki majątku. Kontynuacja ta będzie możliwa dzięki wykorzystaniu zasobów przeniesionych w ramach Aportu. Bezpośrednio po dokonaniu Aportu nie będzie więc konieczne podjęcie dodatkowych istotnych działań, które warunkowałoby możliwość prowadzenia i kontynuowania działalności.
Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą ustalenia, czy wniesienie aportem do Spółki Działalności Spedycyjnej będzie stanowiło transakcję zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT.
Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie ich przekazania (na ile stanowią w przedsiębiorstwie w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Zbywcy zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po przeniesieniu powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Nabywcę, w oparciu o nabyte składniki.
W analizowanej sprawie Pana intencją jest przeniesienie wszystkich składników majątku, w tym zobowiązań, które są niezbędne w celu prowadzenia działalności spedycyjnej. Przedmiotem przeniesienia nie będą jedynie wybrane pozycje, które nie są niezbędne do prowadzenia działalności spedycyjnej, lub których przeniesienie jest niemożliwe lub znacznie utrudnione z obiektywnych powodów (w szczególności powodów prawnych). Celem Aportu, jest płynna kontynuacja prowadzenia Działalności Spedycyjnej w ramach B. Poszczególne elementy Aportu są tak projektowane, by zmiany właścicielskie nie miały wpływu na ciągłość, zakres lub jakość świadczonych tam usług.
Tym samym, zespół składników materialnych i niematerialnych, składających się na Działalność Spedycyjną, na moment wniesienia będzie na tyle zorganizowany, aby mógł, samodzielnie prowadzić działalność spedycyjną w ramach Spółki.
Bezpośrednio po dokonaniu Aportu, B. będzie miała faktyczną możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki majątku. Kontynuacja ta będzie możliwa dzięki wykorzystaniu zasobów przeniesionych w ramach Aportu. Bezpośrednio po dokonaniu Aportu nie będzie więc konieczne podjęcie dodatkowych istotnych działań, które warunkowałoby możliwość prowadzenia i kontynuowania działalności.
O wyodrębnieniu organizacyjnym świadczy fakt, że Działalność Spedycyjna posiada swoje określone miejsce w strukturze organizacyjnej JDG. W strukturze JDG możliwe jest przypisanie do Działalności Spedycyjnej określonych składników majątku, w szczególności:
- w strukturze JDG znajdują się pracownicy odpowiedzialni za Działalność Spedycyjną,
- Działalność Spedycyjna posiada grupę klientów, którym świadczy bezpośrednio usługi,
- możliwe jest przyporządkowanie do Działalności Spedycyjnej określonych środków trwałych oraz innych materialnych i niematerialnych składników majątku.
Działalność Spedycyjna nie stanowi odrębnego wydzielonego prawnie oddziału oraz nie jest odrębnym pracodawcą, a przypisanie składników majątku/pracowników do Działalności Spedycyjnej ma charakter wewnętrzny, przy czym takie przypisanie występuje zarówno na gruncie organizacyjnym jak i finansowym, tj. poprzez odpowiednie przyporządkowanie kosztów. Przeniesienie w ramach Aportu pracowników nastąpi w formie przejścia zakładów pracy, zgodnie z art. 231 ustawy Kodeks pracy.
Pracownicy związani z Działalnością Spedycyjną z chwilą Aportu staną się pracownikami Spółki. W związku z tym Spółka będzie mogła kontynuować Działalność Spedycyjną bez zbędnej zwłoki.
Z kolei o wyodrębnieniu finansowym świadczy to, że księgi JDG są prowadzone w sposób umożliwiający sporządzanie bilansu oraz rachunku zysków i strat związanych z Działalnością Spedycyjną. JDG ma w szczególności możliwość identyfikacji i przypisania do Działalności Spedycyjnej aktywów, pasywów, przychodów i kosztów w ramach systemu księgowego. Tylko niektóre składniki zostaną wyłączone z przedmiotu Aportu. Działalność Spedycyjna posiada również przypisany budżet oraz cele biznesowe.
Możliwe jest przypisanie związanych z Działalnością Spedycyjną przepływów finansowych oraz ewidencji zdarzeń gospodarczych w szczególności przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań. Na podstawie analizy zarządczej poszczególnych danych finansowych możliwa jest ocena skuteczności biznesowej Działalności Spedycyjnej, jej zyskowność, rozwój, itp.
Wyodrębnienie nastąpi również na płaszczyźnie funkcjonalnej. Zdolność Działalności Spedycyjnej do realizowania dedykowanych zadań gospodarczych znajduje swoje oparcie przede wszystkim w:
- posiadaniu przez Działalność Spedycyjną własnej grupy klientów, która zostanie przeniesiona na Spółkę w ramach aportu w postaci bazy klientów,
- posiadaniu doświadczonych pracowników dedykowanych Działalności Spedycyjnej, posiadaniu niezbędnych do prowadzenia działalności środków trwałych (samochody służbowe na podstawie umowy leasingu) oraz wyposażenia (sprzęt komputerowy, telefony, meble),
- zawartych umowach, w tym umowach z przewoźnikami, które są niezbędne do prowadzenia Działalności Spedycyjnej.
Z opisu sprawy wynika zatem, że istniejący w ramach Działalności Spedycyjnej zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wydzielenia będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym, a w konsekwencji w analizowanej sprawie wydzielana część, tj. Działalność Spedycyjna wnoszona w drodze Aportu do Spółki będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:
a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych;
Według art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 23 – jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.
Powołane przepisy wprowadzają opodatkowanie przychodów z tytułu wniesienia do spółki (np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) wkładu niepieniężnego w wysokości wartości tego wkładu, a w przypadku gdy wartość ta jest niższa niż wartość rynkowa tego wkładu, przychodem jest właśnie ta wartość rynkowa. Jednocześnie przychody takie są wolne od podatku dochodowego, jeżeli przedmiotem aportu do spółki jest przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowana część i spółka otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka, która otrzyma aport w postaci zorganizowanej części Pana przedsiębiorstwa, przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wartości wynikającej z Pana ksiąg podatkowych.
Zwracam też uwagę, że zgodnie z art. 24 ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ust. 8 i 8a oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Stosownie natomiast do art. 24 ust. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 19 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Z tych regulacji wynika, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie, gdy wniesienie wkładu niepieniężnego następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak więc, gdy warunek ten nie zostanie spełniony, zwolnienie nie ma zastosowania. Jednak zwracam uwagę, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów wniesienia wkładu niepieniężnego jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy.
Ponadto, zgodnie z art. 24 ust. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy spółka przejmująca majątek podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zauważam zatem, że wniesienie przez Pana składników majątku związanych z działalnością spedycyjną, które stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w drodze aportu do Spółki, będzie powodowało powstanie przychodu zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 9 tej ustawy. Jednocześnie przychód ten będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, należy zgodzić się z Panem, że wniesienie w drodze wkładu niepieniężnego (Aportu) do Spółki Działalności Spedycyjnej będzie stanowiło transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5 pkt 4 ww. ustawy, a w konsekwencji, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Ponadto, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawie i nie są wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawarte w niej stanowisko organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).