Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – 7 grudnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

27 sierpnia 2024 r. ukończyła Pani 60 rok życia.

Pracę w ostatnim zakładzie pracy świadczyła Pani od (...) 2018 r. do (...) sierpnia 2024 r. na podstawie umowy o pracę w wymiarze 1 etatu.

Na emeryturę przeszła Pani (...) sierpnia 2024 r. Decyzję z ZUS przyznającą Pani świadczenie emerytalne, otrzymała Pani (...) września 2024 r., w której to Zakład Ubezpieczeń ustalił Pani termin płatności świadczenia na 10 dzień każdego miesiąca.

Pierwszą emeryturę – na mocy decyzji ZUS z 9 września 2024 r. – otrzymała Pani na rachunek bankowy 13 września 2024 r.

Z tytułu ostatniego wynagrodzenia w zakładzie pracy, 27 sierpnia 2024 r. wypłacono Pani na rachunek bankowy wynagrodzenie za pracę za miesiąc sierpień 2024 r. oraz 29 sierpnia 2024 r. odprawę emerytalną i ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

Od kwoty wynagrodzenia, odprawy emerytalnej oraz ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy pracodawca pobrał zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, ponieważ nie złożyła Pani u pracodawcy oświadczenia na formularzu PIT-2 w sprawie stosowania przez płatnika zwolnienia od podatku dochodowego do przychodów podatnika po ukończeniu 60 roku życia w przypadku kobiety – art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie znała Pani na ten moment interpretacji podatkowych na temat zastosowania tzw. ulgi dla seniorów.

(...) 2024 r. zawarła Pani nową umowę o pracę na czas nieokreślony, również w wymiarze 1 etatu. Wypłata wynagrodzenia za pracę z tytułu nowej umowy została ustalona miesięcznie na koniec każdego miesiąca.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Z tytułu uzyskiwania w 2024 r. – po osiągnięciu 60 roku życia – przychodów ze stosunku pracy podlegała Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 3 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Nie pobierała Pani któregokolwiek z poniższych świadczeń w roku 2024:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin,

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin,

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych,

g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Pytania

1)Czy przychód, tj. ostatnie wynagrodzenie, odprawa emerytalna i ekwiwalent za urlop wypoczynkowy (za który pracodawca pobrał zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych) wypłacony Pani i otrzymany przez Panią na rachunek bankowy 27 i 29 sierpnia 2024 r. w związku z przejściem na emeryturę (...) sierpnia 2024 r. (data przyznania emerytury przez ZUS - decyzja z 9 września 2024 r., data otrzymania – wpływu na rachunek bankowy pierwszej emerytury 13 września 2024 r.) może Pani zakwalifikować w zeznaniu rocznym PIT-37 jako przychód, do którego stosuje się zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu ukończenia przez Panią 60 roku życia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy kwotę ww. przychodu może Pani ręcznie przenieść w zeznaniu rocznym PIT-37, w rubrykę jako przychód zwolniony, mimo że w PIT-11 będzie ujęty jako przychód opodatkowany, ponieważ nie złożyła Pani pracodawcy oświadczenia na formularzu PIT-2 w sprawie stosowania przez płatnika zwolnienia od podatku dochodowego do przychodów podatnika po ukończeniu 60 roku życia w przypadku kobiety – w ramach ulgi zwanej potocznie „Ulga dla Seniora”?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, na postawione pytanie winna być odpowiedź twierdząca. Pobranie i odprowadzenie do Urzędu Skarbowego zaliczki na podatek od osób fizycznych od przychodu uzyskanego z tytułu ostatniego wynagrodzenia, odprawy emerytalnej i ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, wypłaconego przez Pani pracodawcę 27 i 29 sierpnia 2024 r. wynikało z faktu, że nie złożyła Pani oświadczenia w sprawie stosowania przez płatnika zwolnienia od podatku dochodowego od przychodów podatnika po ukończeniu 60 roku życia w przypadku kobiety. Płatnik nie mógł zastosować owego zwolnienia podatkowego, ponieważ nie znał innych znaczących okoliczności mających wpływ, dlatego uważa Pani, że mogłaby zastosować zwolnienie z podatku przy sporządzeniu rozliczenia rocznego za 2024 r. z Urzędem Skarbowym, do kwoty przychodu otrzymanego 27 i 29 sierpnia 2024 r., tj. do przychodu z tytułu ostatniego wynagrodzenia i odprawy emerytalnej z ekwiwalentem za urlop wypoczynkowy – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Aby skorzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może otrzymywać mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione od podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego, powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy.

Jak wynika natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika, dlatego też otrzymane przez Panią ostatnie wynagrodzenie 27 sierpnia 2024 r. oraz odprawa emerytalna wraz z ekwiwalentem za urlop wypoczynkowy dnia 29 sierpnia 2024 r. (jako przychód ze stosunku pracy) może podlegać zwolnieniu od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym, albowiem zostały Pani wypłacone przed wypłatą pierwszej emerytury, czyli przed 13 września 2024 r.

Sprawiło to, że w Pani przypadku został spełniony warunek „nieotrzymywania emerytury”, który jest warunkiem obligatoryjnym dla zastosowania owej ulgi dla pracujących seniorów i w związku z powyższym, mogłaby Pani zastosować ulgę w rozliczeniu rocznym podatku za rok 2024.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 2528 oraz z 2023 r. poz. 347, 658, 1429, 1834 i 1872),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1251, 1429 i 1672),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 217, z późn. zm.),

g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w przytoczonym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.

Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (opodatkowanie według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika z treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.

Ocena skutków podatkowych Pani sytuacji

Z analizy Pani opisu sprawy wynika, że 27 sierpnia 2024 r. ukończyła Pani 60 rok życia. W ostatnim zakładzie pracy, na podstawie umowy o pracę, pracę świadczyła Pani od (...) 2018 r. do (...) 2024 r. 30 sierpnia 2024 r. przeszła Pani na emeryturę. Decyzję z ZUS przyznającą Pani świadczenie emerytalne, otrzymała Pani 25 września 2024 r. Z tytułu ostatniego wynagrodzenia w zakładzie pracy 27 sierpnia 2024 r. wypłacono Pani na rachunek bankowy wynagrodzenie za pracę za miesiąc sierpień 2024 r. oraz 29 sierpnia 2024 r. odprawę emerytalną i ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Z tytułu uzyskiwania w 2024 r. – po osiągnieciu 60 roku życia – przychodów ze stosunku pracy podlega i będzie Pani podlegała ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Ponadto, w 2024 r., nie pobierała Pani świadczeń wymienionych w pkt a-g przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pierwszą emeryturę – na mocy decyzji ZUS z 9 września 2024 r. – otrzymała Pani na rachunek bankowy 13 września 2024 r.

W konsekwencji stwierdzam, że ma Pani możliwość w zeznaniu podatkowym składanym za 2024 r. zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. zwolnienie może Pani zastosować do uzyskanych po ukończeniu 60 roku życia przychodów ze stosunku pracy, w tym ostatniego wynagrodzenia wypłaconego 27 sierpnia 2024 r. oraz odprawy emerytalnej i ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy wypłaconych 29 sierpnia 2024 r., do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Wypłata ww. świadczeń ze stosunku pracy nastąpiła bowiem przed wypłatą pierwszej emerytury (tj. przed 13 września 2024 r.).

Tym samym Pani stanowisko, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.