Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości świadczeń wypłaconych zleceniobiorcom z tytułu podróży służbowych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 listopada 2024 r. (wpływ 5 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie przewozu drogowego towarów (PKD 49.41.Z).
Dodatkowo wykonuje działalność w zakresie:
·46.19.Z - Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,
·47.11.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych,
·77.11.Z - Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek.
Zatrudnia Pan pracowników, których zadania można podzielić na trzy etapy:
1.dokonanie załadunku towaru do pojazdu, skompletowanie w tym zakresie dokumentów niezbędnych do wydania towaru i dokonania przewozu,
2.wykonanie faktycznego przewozu drogowego towarów z miejsca załadunku do miejsca docelowego,
3.dokonanie wyładunku towaru z pojazdu i wykonanie czynności o charakterze formalnym, związanych z wydaniem ładunku odbiory.
W powyższym zakresie praca jest jednak specyficzna, bowiem pracownicy wykonują w jej ramach szereg czynności z różnych dziedzin. Ich zakres nie wyczerpuje się w jednym, typowym stanowisku. Oprócz czynności typowo przewozowych, pracownicy wykonują czynności polegające także na skanowaniu skrzynek specjalnym skanerem, sprawdzaniu plomb poprawności zabezpieczenia (około 200-300 boxów) na aucie do załadunku i rozładunku ich na 2-5 punktach sklepów w galeriach handlowych. Warto zaznaczyć, że obowiązkiem kierowcy jest dostarczenie dostawy nie na magazyn, ale często bezpośrednio do sklepu w środku galerii. Wiąże się to z tym, że nieraz pracownik musi odbyć 10-20 kursów, w ramach których wykonuje pełny zakres ww. czynności (skanowania i wydawania towaru do konkretnego sklepu). Jednocześnie do obowiązków pracownika należy zabranie zwrotów z tego sklepu. Waga pojemnika to 2-20kg. Mając na względzie, że towary, dostarczane przez pracownika są wysokowartościowe, pracownik musi zachować przy tym najwyższą staranność, aby zapewnić pełne bezpieczeństwo auta i towaru. Sam musi załadować towar na załadunku i później rozładować zwroty ze sklepów po skończonej trasie, rozliczyć się z tego z „logistyką”.
Tym samym, zakres obowiązków tych pracowników nie ogranicza się wyłącznie do czynności typowo związanych ze stanowiskiem kierowcy w przewozie towarów, lecz ma charakter mieszany, zawierając także obowiązki typowe do zakresu zadań na stanowisku pracy magazyniera.
Stosownie bowiem do definicji uwzględnionych ww. klasyfikacji zawodów i specjalności (kod 833203), kierowca samochodu ciężarowego prowadzi pojazdy samochodowe, z wyjątkiem autobusów, o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, z przyczepami i bez przyczep, przeznaczone do publicznego transportu drogowego, przewożąc nimi różnego rodzaju ładunki w komunikacji krajowej i zagranicznej; wykonuje obsługę, konserwację i drobne naprawy samochodów ciężarowych powstałe podczas jazdy, zabezpiecza przewożony ładunek przed uszkodzeniem, zniszczeniem i zaginięciem, przestrzega przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym, użytkuje samochód ciężarowy zgodnie z jego przeznaczeniem.
Natomiast magazynier-logistyk (kod 432106), przyjmuje, przechowuje i wydaje towary z magazynu handlowego lub przemysłowego, hurtowni, centrum logistycznego; monitoruje poziom i stan zapasów; kontroluje jakość i ilość towaru; przyjmuje reklamacje wadliwych towarów, prowadzi dokumentację magazynową, bierze udział w inwentaryzacjach i odpowiada materialnie za powierzone mu mienie.
Specyfika pracy u Pana przejawia się w tym, że podczas gdy w typowej sytuacji kierowca nadzoruje załadunek i rozładunek oraz zabezpiecza przewożony ładunek przed uszkodzeniem, zniszczeniem i zaginięciem, to czynności te Pana pracownicy wykonują w całości i całkowicie samodzielnie, nie ograniczając się tylko do nadzoru nad załadunkiem i rozładunkiem.
W Pana ocenie, czas pracy, w którym pracownik wykonuje obowiązki kierowcy pozostaje w stosunku do czasu pracy wykonywania obowiązków magazyniera w proporcji.
W związku z powyższym planuje Pan zatrudnianie osób do wykonywania wzmiankowanych obowiązków na podstawie umowy o pracę w zakresie wchodzących w zakres stanowiska kierowcy i umów zlecenia w zakresie obowiązków wchodzących w zakres pracy magazyniera. W umowach zlecenia zawarte zostaną postanowienia, według których w razie wykonywania zadania określonego przez zleceniodawcę, poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy zleceniobiorcy zastosowanie mają przepisy rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).
Docelowo, zleceniobiorcy mieliby korzystać z:
·diety,
·noclegu,
·zwrotu kosztów przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, noclegów, a także innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez zleceniodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.
W piśmie z 29 listopada 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:
a)Od kiedy prowadzi Pan działalność gospodarczą?
Odpowiedź : data rozpoczęcia działalności październik 2008 r.
b)Jaki jest pełny zakres usług świadczonych przez Pana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej?
Odpowiedź: Wykonuje Pan wszystkie rodzaje działalności uwzględnionej w CEIDG, zgodnie z PKD:
·49.41.Z - Transport drogowy towarów (podstawowy),
·46.19.Z - Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,
·47.11.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych,
·52.10.B - Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów,
·52.24.C - Przeładunek towarów w pozostałych punktach przeładunkowych,
·52.29.C - Działalność pozostałych agencji transportowych,
·77.11.Z - Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek.
c)Od kiedy pracownicy i zleceniobiorcy odbywają wyjazdy służbowe i jak długo trwają podróże służbowe?
Odpowiedź: Tego typu wyjazdy trwały od kiedy zaczął Pan zajmować się transportem, tzn. od 2018 r. do wprowadzenia pakietu mobilności (luty 2022 r.). Jeśli chodzi o długość trwania podróży - od 3 do 6 tygodni.
d)Od kiedy wypłaca Pan świadczenia pracownikom z tytułu podróży służbowych?
Odpowiedź: Były wypłacane do lutego 2022 r.
e)Co rozumie Pan pod pojęciem „podróże służbowe” magazynierów zatrudnionych na umowę zlecenie? W jaki sposób wykonują oni podróże służbowe?
Odpowiedź: Pod pojęciem „podróże służbowe” magazynierów zatrudnianych na umowę zlecenie mam na myśli podróż służbową w rozumieniu art 77(5) ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.), stosowaną do zleceniobiorców przez analogię.
f)Czy w opisanym zdarzeniu Pana zleceniobiorcy przebywają/będą przebywać w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465)?
Odpowiedź: Tak, z uwzględnieniem faktu, że zleceniobiorca nie jest pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy. Art. 775 Kodeks pracy stosuje się więc nie wprost, a przez analogię.
g)Jaki zakres obowiązków mają Pana pracownicy w ramach umowy zlecenie, a jaki w ramach umowy o pracę, i czy czynności te są zbieżne?
Odpowiedź:
·zakres obowiązków w umowie zlecenia: „przyjmowanie i wydawanie towarów z magazynu - naczepy, zabezpieczenie przewożonych towarów, prowadzenie dokumentacji magazynowej, ponoszenie odpowiedzialności za towar zgromadzony w magazynie;
·zakres obowiązków zgodnie z KZiS: Magazynier-logistyk, kod 432106;
·zakres obowiązków w umowie o pracę: Kierowca samochodu ciężarowego, kod 833203.
h)Czy w tym samym czasie pracy pracownicy wykonują obowiązki wynikające ze stosunku pracy oraz w oparciu o umowy zlecenie?
Odpowiedź: Nie, taka sytuacja nie występuje.
i)Czy wypłaca/będzie wypłacał Pan świadczenia pracownikom z tytułu podróży służbowych jako kierowcom (kod 833203) zatrudnionym na umowę o pracę, czy jako magazynierom (kod 432106) zatrudnionym na umowie zlecenie?
Odpowiedź: Pytanie dotyczy magazynierów (kod 431106).
j)Czy wartość wypłacanych przez Pana świadczeń z tytułu podróży służbowych (diet) dla pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę oraz umowy zlecenie łącznie będzie mieścić się w granicach limitu określonego w odrębnych przepisach?
Odpowiedź: Tak.
k)Czy stosuje/będzie stosował dla tych samych pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i umowę zlecenie odrębne limity dotyczące podróży służbowych?
Odpowiedź: Nie.
l)Czy w zawartych umowach pracownicy/zleceniobiorcy mają wskazane miejsce wykonywania swoich obowiązków? Jeżeli tak, to jak to zostało sformułowane w umowie?
Odpowiedź: : Miejsce wykonywania umów o pracę, jak i zleceń określone zostało jako „na terenie Europy”.
m)Czy uwzględnił Pan już w kosztach uzyskania przychodów wartości należności za czas podróży służbowej dla wskazanych we wniosku osób- zleceniobiorców? Jeżeli tak, to kiedy i w jakiej wysokości, czy w ramach określonego limitu?
Odpowiedź: Na dzień złożenie wniosku nie zostały ujęte.
n)Czy wydatki z tytułu diet za czas przebywania Pana w podróży służbowej zarówno w Polsce, jak i za granicą, spełniają przesłanki zawarte w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Odpowiedź: Tak.
o)W jaki sposób będzie wyrażał się związek przyczynowy wydatków, o których mowa we wniosku z osiągnieciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła Pana przychodu?
Odpowiedź: W przedmiotowym zakresie należy odwołać się do zakresów obowiązków z umów i kodów zawodów. Klienci wymagają załadunków i rozładunków ręcznych, często usługa musi być wykonana z wniesieniem towaru. Często zdarza się ze towar waży 1-3 tony. Magazynier musi sam załadować i rozładować taki towar. Często klienci zdecydowani są zapłacić za te usługi, jednak kierowca w ramach umowy nie może ich wykonywać, ponadto nie jest do tego zobowiązany. Obecnie startuje Pan do przetargu na wykonywanie przewozów na 10 trasach, gdzie klient wymaga załadunku i rozładunku ręcznego, dostawy do sklepów, skanowania, weryfikacji towaru, plomb z boxów, itd. Kierowca nie może tego robić. W pozostałym zakresie szczegółowy opis znajduje się we wniosku.
Pytanie
Czy prawidłowe jest, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, stanowisko, że koszt świadczeń wypłaconych zleceniobiorcom z tytułu podróży służbowych stanowi Pana koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.)?
Pana stanowisko w sprawie
Koszt świadczeń wypłaconych zleceniobiorcom z tytułu podróży służbowych stanowi Pana koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).
Wychodząc z definicji zawartej w art. 22 ust. 1 . ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W Pana ocenie, koszty związane z finansowaniem podróży zleceniobiorcy odbytej w celach służbowych pierwsze dwa warunki spełniają.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Oznacza to, że zaliczenie wydatków do kosztów podatkowych jest możliwe, jeżeli zostaną spełnione kryteria wynikające z wyżej wymienionego przepisu.
Podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 23 ust. 1 ww. ustawy, oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy.
Innymi słowy, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
·został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
·jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
·pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
·poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
·został właściwie udokumentowany,
·nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie bądź zachowanie źródła przychodów, pod warunkiem, że nie zostały wymienione w zamkniętym katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.
Należy jednocześnie zaznaczyć, że prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, jak i prawidłowym udokumentowaniem. Trzeba pamiętać, że to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
Odrębnymi przepisami, o których mowa w tej regulacji, jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2190).
Regulacja normy przepisu art. 22 ust . 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.
Z kolei przepis art. 23 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy wskazuje, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
Zatem, wartość diet z tytułu podróży służbowych, które nie przekraczają limitów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej podlega zaliczeniu w poczet kosztów uzyskania przychodów.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi w zakresie przewozu drogowego towarów (PKD 49.41.Z). Zatrudnia Pan pracowników na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenie. Pracownicy w ramach pracy wykonują szereg czynności z różnych dziedzin. Ich zakres nie wyczerpuje się w jednym, typowym stanowisku. Oprócz czynności typowo przewozowych, pracownicy wykonują czynności polegające także na skanowaniu skrzynek specjalnym skanerem, sprawdzaniu plomb poprawności zabezpieczenia (około 200-300 boxów) na aucie do załadunku i rozładunku ich na 2-5 punktach sklepów w galeriach handlowych. Obowiązkiem kierowcy jest dostarczenie dostawy nie na magazyn, ale często bezpośrednio do sklepu w środku galerii. Wiąże się to z tym, że nieraz pracownik musi odbyć 10-20 kursów, w ramach których wykonuje pełny zakres ww. czynności (skanowania i wydawania towaru do konkretnego sklepu). Jednocześnie do obowiązków pracownika należy zabranie zwrotów z tego sklepu. Waga pojemnika to 2-20kg. Ponadto, sam musi załadować towar na załadunku i później rozładować zwroty ze sklepów po skończonej trasie, rozliczyć się z tego z „logistyką”. Tym samym, zakres obowiązków tych pracowników nie ogranicza się wyłącznie do czynności typowo związanych ze stanowiskiem kierowcy w przewozie towarów, lecz ma charakter mieszany, zawierający także obowiązki typowe do zakresu zadań na stanowisku pracy magazyniera. Specyfika pracy u Pana przejawia się w tym, że podczas gdy w typowej sytuacji kierowca nadzoruje załadunek i rozładunek oraz zabezpiecza przewożony ładunek przed uszkodzeniem, zniszczeniem i zaginięciem, to czynności te Pana pracownicy wykonują w całości i całkowicie samodzielnie, nie ograniczając się tylko do nadzoru nad załadunkiem i rozładunkiem. Czas pracy, w których pracownik wykonuje obowiązki kierowcy pozostaje w stosunku do czasu pracy wykonywania obowiązków magazyniera w proporcji. Planuje Pan zatrudnianie osób do wykonywania obowiązków na podstawie umowy o pracę w zakresie wchodzących w zakres stanowiska kierowcy i umów zlecenia w zakresie obowiązków wchodzących w zakres pracy magazyniera. Miejsce wykonywania umów o pracę, jak i zleceń określone zostało jako „na terenie Europy”. W umowach zlecenia zawarte zostaną postanowienia, według których w razie wykonywania zadania określonego przez zleceniodawcę, poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy zleceniobiorcy zastosowanie mają przepisy rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2190). Zleceniobiorcy będą korzystać z: diety, noclegu, zwrotu kosztów przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, noclegów, a także innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez zleceniodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb. W tym samym czasie pracy pracownicy nie będą wykonywać obowiązków ze stosunku pracy, ani wynikających z umowy zlecenie. Zamierza Pan wypłacać świadczenia pracownikom z tytułu podróży służbowych, jako magazynierom zatrudnionym na umowie zlecenie.
W myśl art. 734 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
§ 1. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
§ 2. W braku odmiennej umowy zlecenie obejmuje umocowanie do wykonania czynności w imieniu dającego zlecenie. Przepis ten nie uchybia przepisom o formie pełnomocnictwa.
Stosownie art. 735 Kodeksu cywilnego:
§ 1. Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.
§ 2. Jeżeli nie ma obowiązującej taryfy, a nie umówiono się o wysokość wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie odpowiadające wykonanej pracy.
Istotą umowy zlecenia jest zatem odpłatne lub nieodpłatne dokonanie określonej czynności prawnej w imieniu dającego zlecenie lub (jeżeli tak stanowi umowa) w imieniu własnym, lecz na rachunek zlecającego.
Zawarte w powołanym wyżej art. 23 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy ograniczenie odnosi się jedynie do kosztów uzyskania przychodów związanych z podróżami służbowymi osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że wypłacane zleceniobiorcom środki pieniężne na pokrycie kosztów noclegów przejazdów oraz przysługującym im diet w czasie wykonywania zlecenia w kraju i poza granicami kraju, będą mogły stanowić u osoby prowadzącej działalność gospodarczą koszt uzyskania przychodów, jeśli spełnione zostaną łącznie dwa warunki:
·obowiązek poniesienia tych wydatków przez przedsiębiorcę wynika z zawartej ze zleceniobiorcą umowy zlecenia oraz
·wydatek ten spełnia przesłanki wskazane w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów bądź też zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów
Wobec powyższego, wypłacane osobom zatrudnionym na umowę zlecenia świadczenia z tytułu podróży związanych z wykonywaniem umowy zlecenia, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki, które zamierza Pan ponieść niewątpliwie przyczynić się mogą do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, spełniają one zatem podstawową przesłankę wynikającą z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a obowiązek ponoszenia tych wydatków wynikać będzie jednoznacznie z treści zwartych umów zlecenia.
W konsekwencji stwierdzić należy, że koszty świadczeń wypłaconych zleceniobiorcom z tytułu podróży służbowych, wypłacane na podstawie umowy zlecenia zawartej pomiędzy Panem a zleceniobiorcami - stanowić mogą koszty uzyskania przychodu Pana działalności na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Należy zaznaczyć, że zasadność zaliczenia wydatków wymienionych we wniosku (w szczególności związek między ich poniesieniem a osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu) do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).