Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 10 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 listopada 2024 r. (wpływ 19 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „Wnioskodawca” lub „Wspólnik”).
Wnioskodawca jest wspólnikiem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”). Spółka prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o dwa główne obszary działalności, tj. obszar związany z usługami logistycznymi oraz magazynowymi (dalej: „Działalność Logistyczna”), a także obszar związany z usługami najmu i dzierżawy nieruchomości dla podmiotów gospodarczych (dalej: „Działalność Nieruchomościowa”); (dalej łącznie: „Obszary działalności”).
Planowane jest dokonanie podziału Spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm.; dalej jako KSH), tj. podział Spółki przez wydzielenie z przedsiębiorstwa Spółki i przeniesienie Działalności Nieruchomościowej do odrębnego podmiotu, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT (dalej: Spółka Przejmująca). Spółka Przejmująca powstanie z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, która prowadzi działalność zbieżną z Działalnością Nieruchomościową, a więc świadczy usługi najmu i dzierżawy nieruchomości dla podmiotów gospodarczych. Spółka Przejmująca będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Działalność Logistyczna pozostanie w ramach Spółki (planowany proces podziału dalej jako: Podział).
Celem planowanego Podziału są względy biznesowe właścicieli Spółki i Spółki Przejmującej, w szczególności:
·Spółka zamierza skoncentrować się na pierwszym z obszarów prowadzonej działalności, a więc na działalności związanej z usługami logistycznymi oraz magazynowymi;
·Z drugiej strony, Spółka Przejmująca będzie kontynuować działalność – obszar związany z usługami najmu i dzierżawy nieruchomości dla podmiotów gospodarczych, w tym po podziale z wykorzystaniem Działalności Nieruchomościowej, stąd nabycie tego obszaru działalności traktuje jako możliwość dalszego rozwoju swojego przedsiębiorstwa.
Na moment planowanego podziału, Obszary działalności będą wyodrębnione w ramach struktury organizacyjnej Spółki na podstawie uchwały zarządu Spółki – Obszary działalności będą zatem stanowić odrębne działy w przedsiębiorstwie Spółki. Na moment podziału na czele Obszarów działalności będą stały dedykowane osoby odpowiedzialne za zarządzenie określonym obszarem biznesowym.
Z Działalnością Nieruchomościową związany jest przyporządkowany i wyodrębniony zespół składników majątkowych i niemajątkowych, które są niezbędne do prowadzonej działalności, w skład którego wchodzą w szczególności:
·środki trwałe i wyposażenie przypisane do Działalności Nieruchomościowej;
·nieruchomości przeznaczone i przypisane do Działalności Nieruchomościowej (grunty, budynki oraz budowle);
·wartości niematerialne i prawne;
·prawa i obowiązki, w tym zobowiązania, wynikające z umów o pracę z pracownikiem;
·prawa i obowiązki z tytułu umów dotyczących Działalności Nieruchomościowej;
·wierzytelności i zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działalności Nieruchomościowej.
W ramach Podziału planowane jest przeniesienie wszystkich wymienionych powyżej składników majątkowych i niemajątkowych Spółki przypisanych do Działalności Nieruchomościowej.
Z Działalnością Logistyczną związany jest przyporządkowany i wyodrębniony zespół składników majątkowych i niemajątkowych, które są niezbędne do prowadzonej działalności, w skład którego wchodzą w szczególności:
·środki trwałe i wyposażenie przypisane do Działalności Logistycznej;
·nieruchomości przeznaczone i przypisane do Działalności Logistycznej (grunty, budynki oraz budowle);
·wartości niematerialne i prawne;
·prawa i obowiązki, w tym zobowiązania, wynikające z umów o pracę z pracownikami;
·prawa i obowiązki z tytułu umów dotyczących Działalności Logistycznej;
·wierzytelności i zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działalności Logistycznej.
Z perspektywy kadry pracowniczej istnieje możliwość jednoznacznego przypisania pracowników do każdego z obszarów działalności. Na moment składania niniejszego wniosku, Spółka zatrudnia łącznie (…) pracowników, z czego (…) jest przypisanych do Działalności Logistycznej, natomiast (...) jest przypisany do Działalności Nieruchomościowej. Spółka zatrudnia również (...) osoby w ramach umowy cywilnoprawnej. Obie zostały przypisane do Działalności Logistycznej. Przypisanie do danego obszaru działalności wynika również z zapisów umów o pracę z poszczególnymi pracownikami. Nie można wykluczyć sytuacji, w której przeniesienie praw lub obowiązków wynikających z danej umowy nie będzie możliwe, co może dotyczyć w szczególności sytuacji, gdy przeniesienie praw i obowiązków wynikających z takiej umowy nie jest możliwe ze względów prawnych – wówczas Spółka oraz Spółka Przejmująca podejmą działania zmierzające do znalezienia alternatywnego rozwiązania umożliwiającego kontynuację lub zastąpienie takich kontraktów (w szczególności rozważane jest podpisanie przez Spółkę Przejmującą nowych umów).
Niemniej, z uwagi na sukcesję prawną w ramach planowanego podziału, Spółka zakłada, że po dokonaniu transakcji Spółka Przejmująca będzie miała możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez Działalność Nieruchomościową w takim zakresie, w jakim jest ona obecnie prowadzona w ramach Spółki. W imię optymalnego wykorzystania zasobów, Działalność Nieruchomościowa korzysta z usług wsparcia świadczonych wewnętrznie w Spółce, w szczególności dotyczy to usług w zakresie wsparcia sprzedaży, HR, zarządzania ochroną. Pracownicy świadczący te usługi zostali przypisani do Działalności Logistycznej. Usługi wsparcia w zakresie księgowości oraz IT świadczone są obecnie zewnętrznie, umowy te pozostaną w Spółce przy Działalności Logistycznej. Po przeprowadzeniu Podziału, zawarte zostaną odrębne umowy dotyczące wskazanych usług wsparcia dla Działalności Nieruchomościowej z Działalnością Logistyczną lub z podmiotami zewnętrznymi. Powyższe oznacza, że Podział nie będzie wpływać na samodzielność Obszarów działalności po jego wykonaniu.
Ponadto, w ramach prowadzonej analityki do kont głównych, możliwa jest odpowiednia identyfikacja wszelkich istotnych pozycji aktywów i zobowiązań przypisanych do Obszarów działalności (w szczególności możliwe jest wyodrębnienie przychodów, czy należności dotyczących nieruchomości, polis ubezpieczeniowych, kredytów, odsetek i prowizji oraz wysokości podatku od nieruchomości) – takie jak przychody, z zastrzeżeniem, o którym mowa poniżej. W konsekwencji, na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej istnieje możliwość sporządzenia odrębnego uproszczonego rachunku zysków i strat oraz bilansu dla Działalności Nieruchomościowej oraz dla Działalności Logistycznej. Faktem jest, że w przypadku części pozycji wykazywanych w bilansie Spółki nie można dokonać jednoznacznego przyporządkowania do poszczególnych obszarów działalności. Nie wynika to jednak z braku wydzielenia funkcjonalnego, organizacyjnego czy finansowego, ale z faktu, iż w ramach jednego podmiotu prawnego prowadzona jest działalność w różnych obszarach. Z uwagi na charakter prowadzonej działalności, jedynie w zakresie kosztów o ograniczonym znaczeniu w kontekście ich poziomu w relacji do wszystkich kosztów Wnioskodawcy, np. kosztów dotyczących usług wsparcia, niektórych obciążeń publicznoprawnych nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie ich do poszczególnych obszarów działalności. Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Logistyczna korzystają z odrębnych rachunków bankowych, dedykowanych rozliczeniom z danym obszarem działalności. Na rachunek bankowy związany z Działalnością Nieruchomościową wpływają kwoty odpowiadające kwocie przychodów z najmu, natomiast na rachunek bankowy związany z Działalności Logistyczną kwoty odpowiadające kwocie przychodów z usług logistycznych oraz magazynowych. Z tych rachunków są płacone również zobowiązania związane z danym Obszarem działalności, w tym np. w przypadku Działalności Nieruchomościowej zobowiązania w zakresie podatku od nieruchomości, polisy ubezpieczeniowej, wynagrodzeń oraz kredytu inwestycyjnego.
Dodatkowo, obecnie zarówno Działalność Logistyczna, jak i Działalność Nieruchomościowa mają możliwość samodzielnego planowania, kontrolowania i realizowania działalności gospodarczej z wykorzystaniem przydzielonego majątku oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod kierownictwem osoby odpowiedzialnej za tę jednostkę.
Ponadto, posiadają odrębną grupę klientów, którą pozyskuje samodzielnie, bez korzystania z pozostałej działalności Spółki, w związku z czym konsekwencją Podziału nie będzie brak możliwości dalszego funkcjonowania obu obszarów w ramach odrębnych struktur prawnych.
Obszar działalności Spółki związany z Działalnością Nieruchomościową jest rozgraniczony od pozostałej działalności prowadzonej przez Spółkę w ramach Działalności Logistycznej. Rozgraniczone w ramach struktur Spółki Obszary działalności, jak również przypisane składniki aktywów oraz dedykowani pracownicy, pozwalają na samodzielne realizowanie wskazanych w niniejszym opisie zdarzenia przyszłego zadań, niezależnie od pozostałej części przedsiębiorstwa Spółki.
Udziały Wnioskodawcy w Spółce Dzielonej nie zostały przez Wnioskodawcę objęte w wyniku wymiany udziałów ani nie zostały przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów. W sytuacji Wnioskodawcy przyjęta dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę Przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce Dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez Wnioskodawcę dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do podziału. Działania związane z podziałem Spółki nastąpią z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a ich celem nie będzie uniknięcie bądź uchylenie się od opodatkowania.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:
Jaka będzie forma prawna Spółki Przejmującej (np. spółka z o.o. lub inna – w tym przypadku prosimy wskazać jaka i czy Spółka Przejmująca będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych)?
Wnioskodawca wskazuje, że Spółka Przejmująca powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z dniem 4 listopada. Spółka Przejmująca ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Czy przejęcie przez Spółkę Przejmującą pracownika zatrudnionego na umowę o pracę nastąpi na podstawie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.)?
Przejęcie przez Spółkę Przejmującą pracownika zatrudnionego na umowę o pracę nastąpi na podstawie przejęcia części zakładu pracy w ramach postępowania określonego w art. 231 § 1 Kodeksu pracy.
Czy:
·wartość emisyjna udziałów Spółki Przejmującej, przydzielonych Panu jako wspólnikowi Spółki (ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału przez wydzielenie)
będzie wyższa niż
·wydatki na objęcie przez Pana udziałów w Spółce obliczone zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustalone w proporcji, w jakiej pozostaje wartość wydzielanej ze Spółki części przedsiębiorstwa do wartości całego majątku Spółki bezpośrednio przed podziałem?
Wnioskodawca wskazuje, że wartość emisyjna udziałów Spółki Przejmującej, przydzielonych mu jako wspólnikowi Spółki będzie wyższa niż wydatki na objęcie udziałów w Spółce – ustalone w proporcji, w jakiej pozostaje wartość wydzielanej ze Spółki części przedsiębiorstwa do wartości całego majątku Spółki bezpośrednio przed podziałem.
Czy:
·wartość kosztów objęcia udziałów przydzielonych Panu przez Spółkę Przejmującą w związku z podziałem Spółki, które pozostaną w Pana rachunku podatkowym do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów
będzie wyższa niż
·wartość Pana udziałów w Spółce, które zostaną unicestwione w związku z podziałem tej Spółki, jaka byłaby przez Pana przyjęta do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych udziałów w Spółce, gdyby nie doszło do podziału Spółki.
Wnioskodawca wskazuje, że wartość kosztów objęcia udziałów przydzielonych mu przez Spółkę Przejmującą w związku z podziałem Spółki, które pozostaną w jego rachunku podatkowym do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów, rozumiana jako przyjęta przez Wnioskodawcę dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych mu przez Spółkę Przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce, które zostaną unicestwione w związku z podziałem tej Spółki, jaka byłaby przez niego przyjęta do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych udziałów w Spółce, gdyby nie doszło do podziału Spółki.
Pytania
1.Czy w opisanych okolicznościach Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Logistyczna stanowić będą na moment podziału zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5 pkt 4 Ustawy PIT?
2.Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, na moment podziału Spółki u Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 1 – Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Logistyczna stanowić będą na moment podziału zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5 pkt 4 Ustawy PIT.
Zgodnie z art. 5a pkt 4 Ustawy PIT zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza: organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (dalej: ZCP). Z powołanego wyżej przepisu wynika, iż podstawowym warunkiem uznania określonego zespołu składników za ZCP jest to, aby wystąpiły w nim zarówno składniki materialne, jak i niematerialne, w tym zobowiązania. Zespół ten powinien umożliwiać prowadzenie na jego bazie niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania. Ponadto powinien być on wydzielony organizacyjnie i finansowo w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem jedynie „prostą” sumą składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Istotne jest to, aby te składniki były odpowiednio powiązane i umożliwiały samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.
Tym samym, aby można było uznać, że mamy do czynienia z ZCP, spełnione powinny być zatem następujące warunki:
·zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu dla danej części przedsiębiorstwa, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa;
·wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych musi być powiązany funkcjonalnie oraz przeznaczony do realizacji określonych zadań (funkcji) gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
·po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.
Interpretacja ustawowej definicji ZCP budzi w praktyce spory i trudno jest wskazać precyzyjnie granicę pomiędzy zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa a kompleksem składników majątkowych. Przyjmuje się jednak, że ocena wydzielanego zespołu składników majątkowych pod kątem uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinna być dokonywana pod kątem wydzielenia na trzech płaszczyznach:
·wydzielenia organizacyjnego,
·wydzielenia finansowego,
·wydzielenia funkcjonalnego.
Powyższy pogląd znajduje odzwierciedlenie w wielu interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych. Powszechnie akceptowalnym jest pogląd, zgodnie z którym zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość) – tak m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 18 września 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.617.2024.1.MŻ lub z dnia 25 września 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.288.2024.3.AR.
W związku z tym, że ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie przesłanki wydzielenia organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego powinno być weryfikowane, konieczne jest indywidualne rozpatrzenie każdego z przypadków.
W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Logistyczna na moment Podziału będą stanowić niezależne, samodzielnie działające części przedsiębiorstwa, wyodrębnione funkcjonalnie, organizacyjnie oraz finansowo. Świadczą o tym wskazane poniżej argumenty.
a)Wydzielenie organizacyjne.
Ustawa PIT nie definiuje pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego. Zdaniem Wnioskodawcy powyższa przesłanka oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębne przedsiębiorstwo, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki te odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. Zgodnie z dominującym stanowiskiem organów podatkowych o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma określone miejsce w strukturze organizacyjnej danego przedsiębiorstwa, zważywszy na umiejscowienie zespołu składników majątkowych w ramach struktury tego przedsiębiorstwa oraz ich zorganizowania z punktu widzenia rodzaju działalności, której wykonywaniu mają służyć. W praktyce organów podatkowych zauważa się, że wyodrębnienie organizacyjne nie musi być rozumiane jako wyodrębnienie formalno-prawne ani też nie może być uznawane za decydujące dla bytu ZCP. Określona część przedsiębiorstwa nie musi zatem stanowić samodzielnego podmiotu prawnego, jednostki organizacyjnej lub oddziału. Takie stanowisko potwierdzają m.in. interpretacje indywidualne – np. interpretacja z dnia 16 września 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.355.2024.3.AR oraz z dnia 31 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.169.2024.2.AW. Pod pojęciem organizacyjnego wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa można rozumieć takie wyodrębnienie zespołu składników istniejącego przedsiębiorstwa, które niezależnie od istniejącego przedsiębiorstwa pozwala jego zorganizowanej części na samodzielne działanie (tak np. wyrok NSA z 24 listopada 2024 r. sygn. I FSK 1333/22. Na uwzględnienie zasługuje również pogląd prezentowany w orzecznictwie, zgodnie z którym uznanie wyodrębnienia pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym nie jest jednakowe dla każdego podmiotu. Formułowanie oceny, czy dany zespół składników stanowi ZCP należy dokonać in concreto, z uwzględnieniem struktur przyjętych u danego podmiotu. W związku z powyższym, istotnym jest ocena rzeczywistej struktury organizacyjnej Spółki. Komórki składające się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny organizacyjnie tworzyć powiązaną całość. Komórki wyodrębnione powinny być niezależne i posiadać zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej. W praktyce utożsamia się to z sytuacją, w której istnieje odrębna komórka organizacyjna nadzorowana przez wyznaczoną osobę. Wydzielenie organizacyjne wiąże się również z przydzieleniem pracowników do odpowiedniej komórki organizacyjnej, co jest ściśle powiązane z odpowiednio zbudowaną i sprecyzowaną pod kątem wydzielenia strukturą organizacyjną. Tak skonstruowany pogląd prowadzi do wniosku, iż decydującym czynnikiem w zakresie wydzielenia nie powinna być liczebność kadry pracowniczej, a także przejście części zakładu pracy w rozumieniu art. 231 Kodeksu pracy. Przyporządkowanie nawet niewielkiej liczby pracowników powinno oznaczać spełnienie tej przesłanki, o ile nie koliduje to ze spełnieniem przesłanki wydzielenia funkcjonalnego (tak m.in. interpretacja indywidualna z 5 stycznia 2024 r. 0112-KDIL2-2.4011.779.2023.1.MC). Powyższe ma szczególnie istotne znaczenie w kontekście Działalności Nieruchomościowej, która z natury prowadzonej działalności związanej z najmem lub dzierżawą nieruchomości nie wymaga stałego zatrudnienia lub wymaga go w niewielkim zakresie. Do Działalności Logistycznej przypisanych zostało (…) pracowników oraz 2 osoby zatrudnione w ramach umowy cywilnoprawnej. Należy zatem stwierdzić, iż ocena spełnienia kryterium wyodrębnienia organizacyjnego w strukturze podatnika musi być dokonywana przez ustalenie roli, jaką składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w działalności dotychczasowego przedsiębiorstwa, a więc w jakim stopniu stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. Niewielka liczba pracowników nie przesądza o braku możliwości przypisania strukturze majątkowej i niemajątkowej, wyodrębnionej z jednego przedsiębiorstwa, przymiotu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Spółka wskazuje, że Działalność Logistyczna oraz Działalność Nieruchomościowa stanowią zespoły składników materialnych i niematerialnych służących do prowadzenia określonych zadań gospodarczych, tj. kolejno najmu i dzierżawy nieruchomości dla podmiotów gospodarczych oraz usług logistycznych oraz magazynowych. Ponadto, istnieje osoba odpowiedzialna za zarządzanie danym Obszarem działalności. Zespół składników majątku Spółki, wchodzący w skład Działalności Nieruchomościowej oraz zespół składników majątku Spółki wchodzący w skład Działalności Logistycznej są odpowiednio wyodrębnione. Do wydzielanej części przedsiębiorstwa Spółki, a także do części pozostającej w Spółce, są alokowane składniki aktywów, pasywów oraz zasoby kadrowe Spółki niezbędne na te cele. Dodatkowo, po przeprowadzeniu Podziału, zawarte zostaną odrębne umowy dotyczące usług wsparcia, takich jak w zakresie wsparcia sprzedaży, HR, zarządzania ochroną dla Działalności Nieruchomościowej z Działalnością Logistyczną lub z podmiotami zewnętrznymi. Usługi wsparcia w zakresie księgowości oraz IT świadczone są obecnie zewnętrznie, po Podziale zawarte zostaną również nowe umowy. Powyższe oznacza, że Podział nie będzie wpływać na samodzielność Działalności Nieruchomościowej po wykonaniu Podziału. Sytuacja Działalności Logistycznej nie ulegnie zmianie. Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że zarówno Działalność Logistyczna, jak i Działalność Nieruchomościowa nie stanowią „prostej sumy” określonych składników, przy pomocy których można prowadzić określoną działalność, lecz zorganizowane zespoły tych składników. Na powyższą ocenę nie będzie miał wpływu fakt, że w ramach Podziału nie nastąpi wydzielenie licznej kadry pracowniczej praz pracowników świadczących usługi wsparcia w ramach Działalności Nieruchomościowej. Wydzielana Działalność Nieruchomościowa oraz pozostająca w Spółce Działalność Logistyczna będą stanowiły zespoły składników majątkowych i niemajątkowych na tyle zorganizowane, aby samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność gospodarczą jak niezależne przedsiębiorstwa.
b)Wydzielenie finansowe
O wyodrębnieniu finansowym należy mówić w przypadku istnienia możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej ZCP. Wyodrębnienia finansowego nie należy utożsamiać zatem z pełną samodzielnością finansową. W kontekście oceny poziomu wydzielenia finansowego niewątpliwie kluczowym elementem jest organizacja ewidencji księgowej Spółki. W związku z powyższym, powinna być ona zorganizowana w taki sposób, aby możliwa była identyfikacja wszystkich istotnych przychodów i kosztów poszczególnych zorganizowanych części przedsiębiorstwa w ramach wszystkich przychodów i kosztów spółki. Podstawową kwestią jest również przyporządkowanie aktywów i zobowiązań. Dotyczy to przy tym nie tylko takich pozycji jak środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, zapasy, wyposażenie itp. ale również należności oraz zobowiązań. Powyższe jest spójne z utrwaloną praktyką organów podatkowych, zgodnie z którą wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej danej masy majątkowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Stanowisko takie zostało zaprezentowane m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9 sierpnia 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4012.207.2023.2.AW: „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (analogicznie stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawił w interpretacji indywidualnej z dnia 5 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.187.2024.2.JSU oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 9 sierpnia 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4012.207.2023.2). W ramach prowadzonej analityki do kont głównych, możliwa jest odpowiednia identyfikacja wszelkich istotnych pozycji aktywów i zobowiązań przypisanych do Obszarów działalności (w szczególności możliwe jest wyodrębnienie przychodów, czy należności dotyczących Nieruchomości, polis ubezpieczeniowych, kredytów, odsetek i prowizji oraz wysokości podatku od nieruchomości) – takie jak przychody, z zastrzeżeniem, o którym mowa powyżej. W konsekwencji, na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej istnieje możliwość sporządzenia odrębnego uproszczonego rachunku zysków i strat oraz bilansu dla Działalności Nieruchomościowej oraz dla Działalności Logistycznej. Faktem jest, że w przypadku części pozycji wykazywanych w bilansie Spółki nie można dokonać jednoznacznego przyporządkowania do poszczególnych obszarów działalności. Nie wynika to jednak z braku wydzielenia funkcjonalnego, organizacyjnego czy finansowego, ale z faktu, iż w ramach jednego podmiotu prawnego prowadzona jest działalność w różnych obszarach. Z uwagi na charakter prowadzonej działalności, jedynie w zakresie kosztów o ograniczonym znaczeniu w kontekście ich poziomu w relacji do wszystkich kosztów Wnioskodawcy, np. kosztów dotyczących usług wsparcia, niektórych obciążeń publicznoprawnych nie jest możliwe jednoznaczne przyporządkowanie ich do poszczególnych obszarów działalności. Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Logistyczna korzystają z odrębnych rachunków bankowych, dedykowanych rozliczeniom z danym obszarem działalności. Na rachunek bankowy związany z Działalnością Nieruchomościową wpływają kwoty odpowiadające kwocie przychodów z najmu, natomiast na rachunek bankowy związany z Działalności Logistyczną kwoty odpowiadające kwocie przychodów z usług logistycznych oraz magazynowych. Z tych rachunków są płacone również zobowiązania związane z danym Obszarem działalności, w tym np. w przypadku Działalności Nieruchomościowej zobowiązania w zakresie podatku od nieruchomości, polisy ubezpieczeniowej, wynagrodzeń oraz kredytu inwestycyjnego. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, zarówno Działalność Logistyczna oraz Działalność Nieruchomościowa są wyodrębnione finansowo w ramach Spółki.
c)Wydzielenie funkcjonalne
Ocena wydzielenia funkcjonalnego bazuje na weryfikacji, czy określona część przedsiębiorstwa jest zdolna do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Oznacza to zatem ocenę stopnia niezależności danego obszaru od pozostałej części przedsiębiorstwa oraz jego samowystarczalność. Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Na takie rozumienie wskazują także organy podatkowe, np. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 sierpnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.295.2023.2.AKR oraz z dnia 3 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.145.2024.4.PJ: „Aby zatem, część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”. Powyższe potwierdził także np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.258.2024.3.AND, lub z 8 lipca 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.243.2024.2.MM: „(...) wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa”. Należy przy tym zauważyć, że dla spełnienia przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego kluczowe jest przejęcie jego funkcjonalnej tożsamości w oparciu o istotne składniki przejętego przedsiębiorstwa. Jednocześnie wyłączenie któregoś ze składników, nawet tych istotnych, możliwe jest w sytuacji, gdy składniki te mogą być łatwo zastępowalne bez naruszania funkcji i tożsamości przedsiębiorstwa (S. Krempa. Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części. Podatki dochodowe. Warszawa 2007, s. 35). Wnioskodawca wskazuje jednak, że wydzielane w ramach Podziału będą wszystkie istotne składniki materialne i niematerialne przypisane do Działalności Nieruchomościowej, przy pomocy których Spółka Przejmująca będzie mogła kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej. Przypisanie do Działalności Nieruchomościowej niewielkiej liczby pracowników (obecnie jeden pracownik) Spółki oraz korzystanie z usług wsparcia (w szczególności w zakresie wsparcia sprzedaży, HR, zarządzania ochroną, księgowości i IT) poprzez zawarcie odrębnych umów dla Działalności Nieruchomościowej z Działalnością Logistyczną lub z podmiotami zewnętrznymi. Powyższe oznacza, że Podział nie będzie wpływać na samodzielność Obszarów działalności po jego wykonaniu. W tym zakresie warto przede wszystkim zwrócić uwagę, że zgodnie z ugruntowanym w orzecznictwie stanowiskiem, czynnik ludzki jest istotnym elementem każdego przedsiębiorstwa, jednakże przejęcie dużej liczby pracowników nie jest warunkiem koniecznym do uznania zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w kontekście oceny kwalifikacji podatkowej jako ZCP na poziomie organizacyjnym oraz powiązanym z nim wydzieleniem funkcjonalnym, w szczególności gdy część usług wsparcia działalności gospodarczej może być zlecona na zewnątrz (tak. m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z dnia 27 września 2011 r., sygn. akt I FSK 1383/10 lub z dnia 4 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1589/10). Podobnie również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 13 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDWB.4010.33.2022.1.APA potwierdzając stanowisko, zgodnie z którym: „Warunkiem uznania danego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie jest bowiem to, by wszelkie funkcje gospodarcze realizował on za pomocą zasobów własnych (np. własnych pracowników, środków trwałych stanowiących własność podatnika). Korzystanie z usług zewnętrznych podmiotów czy aktywów udostępnianych na zasadzie najmu, dzierżawy czy leasingu jest bowiem normalną praktyką gospodarczą, niewpływającą na „zdolność” danego przedsiębiorcy do realizacji jego zamierzeń gospodarczych”. Dodatkowo, obecnie zarówno Działalność Logistyczna, jak i Działalność Nieruchomościowa mają możliwość samodzielnego planowania, kontrolowania i realizowania działalności gospodarczej z wykorzystaniem przydzielonego majątku oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod kierownictwem osoby odpowiedzialnej za tę jednostkę. Ponadto, posiada odrębną grupę klientów, którą pozyskuje samodzielnie, bez korzystania z pozostałej działalności Spółki, w związku z czym konsekwencją Podziału nie będzie brak możliwości dalszego funkcjonowania obu obszarów w ramach odrębnych struktur prawnych. Zdaniem Wnioskodawcy, oba Obszary działalności stanowić będą niezależne przedsiębiorstwa realizujące zadania gospodarcze. Stanowią zbiory elementów powiązanych funkcjonalnie, niezbędnych do realizacji ściśle określonych zadań wydzielonych w strukturze Spółki. Realizują odmienne funkcje gospodarcze, przeznaczone na realizację potrzeb odmiennej grupy odbiorców. Ponadto tworzą nie przypadkowe, lecz odpowiednio alokowane, stosownie do jego funkcji, zasoby majątkowe oraz kadrowe. Zadania realizowane przez Działalność Nieruchomościową oraz te realizowane przez Działalność Logistyczną będą pozwalać na kontynuowanie prowadzonej działalności w niezmienionym zakresie, kolejno, w ramach Spółki Przejmującej oraz Spółki bez konieczności podejmowania istotnych dodatkowych działań jak np. dodatkowe istotne zatrudnienia, dodatkowy zakup istotnych aktywów, czy poszukiwanie nowych kontrahentów.
W związku z powyższym, w świetle opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Działalność Logistyczna oraz Działalność Nieruchomościowa stanowią wyodrębnione zespoły składników materialnych i niematerialnych, które cechują wyodrębnienie organizacyjne, finansowe i funkcjonalne. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Logistyczna będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5 pkt 4 Ustawy PIT.
Powyższe stanowisko w zakresie potwierdzenia obszaru działalności związanego z najmem i dzierżawą nieruchomości lub działalnością związaną z usługami logistycznymi i magazynowymi potwierdzają organy podatkowe w podobnych stanach faktycznych, m.in. interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.90.2024.3.AA lub interpretacja indywidualna z 23 lutego 2023 r. 0113-KDIPT2-3.4011.838.2022.4.RR.
Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 2 – w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, na moment podziału Spółki u Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu PIT.
W myśl art. 24 ust. 5 pkt 7 i 7a Ustawy PIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:
·w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa – ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez wspólnika na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem (art. 24 ust. 5 pkt Ustawy PIT);
·w przypadku połączenia spółek lub spółek niebędących osobami prawnymi albo podziału spółek w innych przypadkach niż określone w pkt 7 – ustalona na dzień poprzedzający dzień połączenia lub podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej, przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej, nad wydatkami na nabycie lub objęcie odpowiednio udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 albo udziałów w spółce niebędącej osobą prawną; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie majątku spółki stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, kosztem uzyskania przychodów są wydatki poniesione przez wspólnika na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalone w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielonej z majątku spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem (art. 24 ust. 5 pkt 7a Ustawy PIT).
Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT w przypadku podziału przez wydzielenie podatnik (udziałowiec spółki dzielonej) może uzyskać przychód (dochód), o którym mowa w tym przepisie, jeśli majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce dzielonej nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jednocześnie, potencjalny przychód (dochód) po stronie wspólnika spółki dzielonej w związku z przekształceniem może powstać na gruncie art. 24 ust. 5 pkt 7a Ustawy PIT, przy czym zgodnie z art. 24 ust. 8 Ustawy PIT, w przypadku połączenia spółek lub podziału spółek, o którym mowa w ust. 5 pkt 7a, z zastrzeżeniem ust. 8da i 8db, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek; przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej wspólnik ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:
1)art. 22 ust. 1f – jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny;
2)art. 23 ust. 1 pkt 38 – jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny;
3)wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.
Warunki zastosowania powołanego przepisu określają art. 24 ust. 8da oraz art. 24 ust. 8db Ustawy PIT.
Zgodnie z art. 24 ust. 8da Ustawy PIT, przepis ust. 8 ma zastosowanie wyłącznie, w przypadku gdy:
1)spółka przejmująca majątek i spółka, której majątek jest przejmowany, są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2023 r. poz. 2805);
2)spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy CIT, a spółka, której majątek jest przejmowany, podlega opodatkowaniu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
3)spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy CIT, podlegającym opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a spółka, której majątek jest przejmowany, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy CIT.
Z kolei, zgodnie z art. 24 ust. 8db Ustawy PIT: Przepisu ust. 8 nie stosuje się, jeżeli:
1)udziały (akcje) wspólnika w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów lub
2)przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.
W myśl art. 24 ust. 19 Ustawy PIT przepisów ust. 8 i 8a oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 Ustawy PIT nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Zgodnie z art. 24 ust. 20 Ustawy PIT jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 19 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Przekładając powyższe przepisy na analizowany opis zdarzenia przyszłego, w przypadku uznania w odpowiedzi na pytanie nr 1, iż Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Logistyczna stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5 pkt 4 Ustawy PIT, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT. Idąc dalej, z perspektywy Ustawy PIT, w przedstawionej sytuacji:
·zarówno Spółka Dzielona, jak i Spółka Przejmująca będą podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy CIT – a zatem spełniony będzie warunek z art. 24 ust. 8da pkt 1 Ustawy PIT;
·udziały Wnioskodawcy w Spółce Dzielonej nie zostały przez Wnioskodawcę objęte w wyniku wymiany udziałów ani nie zostały przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów – a zatem spełniony będzie warunek określony w art. 24 ust. 8db pkt 1 Ustawy PIT;
·w sytuacji Wnioskodawcy przyjęta dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę Przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce Dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez Wnioskodawcę dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do podziału – będzie zatem spełniony warunek określony w art. 24 ust. 8db pkt 2 Ustawy PIT.
Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, powinien znaleźć art. 24 ust. 8 Ustawy PIT, tj., a więc przychód ustalony na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 7a Ustawy PIT nie będzie podlegał opodatkowaniu PIT na moment podziału Spółki. Omawiane przesunięcie momentu opodatkowania przychodów uzyskanych w wyniku podziału przez wydzielenie (przy spełnieniu warunków z art. 24 ust. 8da i ust. 8db Ustawy PIT podlega pewnemu ograniczeniu. Ustawodawca wyłączył taki – korzystny dla podatników – skutek tej czynności w sytuacjach, gdy podział przez wydzielenie byłby wykorzystywany jako narzędzie, które służy unikaniu lub uchylaniu się od opodatkowania, zgodnie z treścią cytowanego powyżej art. 24 ust. 19 Ustawy PIT.
Jak wskazano w treści wniosku, działania związane z podziałem Spółki nastąpią z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a ich celem nie będzie uniknięcie bądź uchylenie się od opodatkowania.
Zatem planowany podział przez wydzielenie nie będzie skutkował powstaniem po stronie Wnioskodawcy (jako wspólnika Spółki Dzielonej) obowiązku podatkowego na moment podziału Spółki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Pełen katalog przychodów należących do kapitałów pieniężnych wymieniony został w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.
Zagadnienie podziału spółek jest uregulowane ustawą z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.).
W myśl art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Podział może być dokonany:
1)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały albo akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);
2)przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez zawiązanie nowych spółek);
3)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących i nowo zawiązanych, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);
4)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie);
5)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).
Zgodnie z art. 529 § 2 Kodeksu spółek handlowych:
Do podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej. W przypadku podziału przez wyodrębnienie nie stosuje się przepisów art. 534 § 1 pkt 2, 3-5 i 8, art. 536 § 1, art. 537, art. 538 i art. 541 § 5.
Podział przez wydzielenie jest instytucją prawa handlowego będącą jedną z form restrukturyzacji, polegającą na rozdrobnieniu majątku spółki dzielonej, które polega na przekazaniu składników majątkowych (pasywów i aktywów) spółki dzielonej bez przeprowadzenia likwidacji, do spółek nowo tworzonych. Instytucję podziału spółek regulują przepisy art. 528-550 Kodeksu spółek handlowych.
Stosownie do art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału.
W myśl art. 531 § 2 Kodeksu spółek handlowych:
Na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną powstałą w związku z podziałem przechodzą z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
Cechą szczególną trybu podziału spółki wskazanego w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, nie traci swojej podmiotowości prawnej, a jedynie zmniejsza swój majątek o część, która jest przenoszona do istniejącego podmiotu (następuje tylko przeniesienie części majątku tej spółki na inną spółkę już istniejącą lub nowo zawiązaną). W takiej sytuacji ma miejsce sukcesja uniwersalna częściowa (art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych), tj. następstwo generalne dotyczące praw i obowiązków związanych z przenoszonymi składnikami majątku (określonymi w planie podziału). Zatem następstwo prawne, w zakresie, o którym mowa powyżej, dotyczy tylko i wyłącznie określonej w planie podziału części przenoszonej na inny podmiot (sukcesja uniwersalna częściowa).
Dla oceny, czy część wydzielana i część pozostająca w spółce są zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa należy posłużyć się definicją z art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu:
Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie z art. 5a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
Zgodnie natomiast z art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5)koncesje, licencje i zezwolenia;
6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8)tajemnice przedsiębiorstwa;
9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jak wynika z powołanej definicji przedsiębiorstwo jest zespołem składników majątkowych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Przez „zespół” należy rozumieć zbiór składników, między którymi istnieją powiązania pozwalające uznać go za funkcjonalną całość. Przeznaczeniem tego zespołu jest prowadzenie działalności gospodarczej, a zatem powiązania pomiędzy jego elementami wynikają z funkcji pełnionych w działalności. W sytuacji, gdy w ramach przedsiębiorstwa są prowadzone działalności gospodarcze w różnych zakresach, to przy odpowiednim zorganizowaniu tych zakresów działalności możliwym jest wyodrębnienie zorganizowanych części przedsiębiorstwa.
Stosownie do art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:
·stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);
·jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie;
·jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych;
·mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.
Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Biorąc powyższe pod uwagę, wskazuję, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).
Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.
Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.
Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).
Uznanie zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa możliwe jest zatem w sytuacji jednoczesnego spełnienia wszystkich przesłanek określonych w powołanym przepisie.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uwzględnić należy następujące okoliczności:
·zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
·faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia podziału. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Z opisu sprawy wynika, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”), w której jest Pan wspólnikiem, prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o dwa główne obszary działalności, tj. obszar związany z usługami logistycznymi oraz magazynowymi (dalej: „Działalność Logistyczna”), a także obszar związany z usługami najmu i dzierżawy nieruchomości dla podmiotów gospodarczych (dalej: „Działalność Nieruchomościowa”); (dalej łącznie: „Obszary działalności”). Planowane jest dokonanie podziału Spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, tj. podział Spółki przez wydzielenie z przedsiębiorstwa Spółki i przeniesienie Działalności Nieruchomościowej do odrębnego podmiotu – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka Przejmująca). Działalność Logistyczna pozostanie w ramach Spółki (planowany proces podziału dalej jako: Podział). Na moment planowanego podziału, Obszary działalności będą wyodrębnione w ramach struktury organizacyjnej Spółki na podstawie uchwały zarządu Spółki – Obszary działalności będą zatem stanowić odrębne działy w przedsiębiorstwie Spółki. Z Działalnością Nieruchomościową związany jest przyporządkowany i wyodrębniony zespół składników majątkowych i niemajątkowych, które są niezbędne do prowadzonej działalności, w skład którego wchodzą w szczególności:
·środki trwałe i wyposażenie przypisane do Działalności Nieruchomościowej;
·nieruchomości przeznaczone i przypisane do Działalności Nieruchomościowej (grunty, budynki oraz budowle);
·wartości niematerialne i prawne;
·prawa i obowiązki, w tym zobowiązania, wynikające z umów o pracę z pracownikiem;
·prawa i obowiązki z tytułu umów dotyczących Działalności Nieruchomościowej;
·wierzytelności i zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działalności Nieruchomościowej.
W ramach Podziału planowane jest przeniesienie wszystkich wymienionych powyżej składników majątkowych i niemajątkowych Spółki przypisanych do Działalności Nieruchomościowej.
Z Działalnością Logistyczną związany jest przyporządkowany i wyodrębniony zespół składników majątkowych i niemajątkowych, które są niezbędne do prowadzonej działalności, w skład którego wchodzą w szczególności:
·środki trwałe i wyposażenie przypisane do Działalności Logistycznej;
·nieruchomości przeznaczone i przypisane do Działalności Logistycznej (grunty, budynki oraz budowle);
·wartości niematerialne i prawne;
·prawa i obowiązki, w tym zobowiązania, wynikające z umów o pracę z pracownikami;
·prawa i obowiązki z tytułu umów dotyczących Działalności Logistycznej;
·wierzytelności i zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działalności Logistycznej.
Spółka zakłada, że po dokonaniu transakcji Spółka Przejmująca będzie miała możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez Działalność Nieruchomościową w takim zakresie, w jakim jest ona obecnie prowadzona w ramach Spółki.
Ponadto, w ramach prowadzonej analityki do kont głównych, możliwa jest odpowiednia identyfikacja wszelkich istotnych pozycji aktywów i zobowiązań przypisanych do Obszarów działalności (w szczególności możliwe jest wyodrębnienie przychodów, czy należności dotyczących nieruchomości, polis ubezpieczeniowych, kredytów, odsetek i prowizji oraz wysokości podatku od nieruchomości) – takie jak przychody. W konsekwencji, na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej istnieje możliwość sporządzenia odrębnego uproszczonego rachunku zysków i strat oraz bilansu dla Działalności Nieruchomościowej oraz dla Działalności Logistycznej. Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Logistyczna korzystają z odrębnych rachunków bankowych, dedykowanych rozliczeniom z danym obszarem działalności. Zarówno Działalność Logistyczna, jak i Działalność Nieruchomościowa mają możliwość samodzielnego planowania, kontrolowania i realizowania działalności gospodarczej z wykorzystaniem przydzielonego majątku oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników (przejęcie przez Spółkę Przejmującą pracownika zatrudnionego na umowę o pracę nastąpi na podstawie art. 231 § 1 Kodeksu pracy) i pod kierownictwem osoby odpowiedzialnej za tę jednostkę. Ponadto, posiadają odrębną grupę klientów, którą pozyskuje samodzielnie, bez korzystania z pozostałej działalności Spółki, w związku z czym konsekwencją Podziału nie będzie brak możliwości dalszego funkcjonowania obu obszarów w ramach odrębnych struktur prawnych. Obszar działalności Spółki związany z Działalnością Nieruchomościową jest rozgraniczony od pozostałej działalności prowadzonej przez Spółkę w ramach Działalności Logistycznej. Rozgraniczone w ramach struktur Spółki Obszary działalności, jak również przypisane składniki aktywów oraz dedykowani pracownicy, pozwalają na samodzielne realizowanie wskazanych w niniejszym opisie zdarzenia przyszłego zadań, niezależnie od pozostałej części przedsiębiorstwa Spółki.
Tym samym, zarówno przenoszona do Spółki Przejmującej Działalność Nieruchomościowa, jak i pozostająca w Spółce Działalność Logistyczna stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy na moment podziału Spółki powstanie u Pana przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu.
W myśl art. 24 ust. 5 pkt 7 i 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:
7) w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa – ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez wspólnika na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem;
7a) w przypadku połączenia spółek lub spółek niebędących osobami prawnymi albo podziału spółek w innych przypadkach niż określone w pkt 7 – ustalona na dzień poprzedzający dzień połączenia lub podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej, przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej, nad wydatkami na nabycie lub objęcie odpowiednio udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 albo udziałów w spółce niebędącej osobą prawną; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie majątku spółki stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, kosztem uzyskania przychodów są wydatki poniesione przez wspólnika na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalone w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielonej z majątku spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem.
W przypadku podziału przez wydzielenie podatnik (udziałowiec spółki dzielonej) może uzyskać przychód (dochód), o którym mowa w ww. przepisach, jeśli:
• otrzyma dopłaty w gotówce lub/i;
• majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce dzielonej nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W odniesieniu do kategorii dochodów wskazanych w art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy ustawodawca przewidział natomiast przesunięcie momentu ich opodatkowania – o ile spełnione są szczególne warunki określone w ustawie.
I tak, zgodnie z art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku połączenia spółek lub podziału spółek, o którym mowa w ust. 5 pkt 7a, z zastrzeżeniem ust. 8da i 8db, dochód (przychód) wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej nie podlega opodatkowaniu w momencie połączenia lub podziału spółek; przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej wspólnik ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:
1) art. 22 ust. 1f – jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny;
2) art. 23 ust. 1 pkt 38 – jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny;
3) wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.
Warunki zastosowania powołanego przepisu określają:
·art. 24 ust. 8da ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepis ust. 8 ma zastosowanie wyłącznie, w przypadku gdy:
1) spółka przejmująca majątek i spółka, której majątek jest przejmowany, są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
2) spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a spółka, której majątek jest przejmowany, podlega opodatkowaniu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
3) spółka przejmująca majątek jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającym opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, a spółka, której majątek jest przejmowany, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
·art. 24 ust. 8db ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisu ust. 8 nie stosuje się, jeżeli:
1) udziały (akcje) wspólnika w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów lub
2) przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.
W myśl art. 24 ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ust. 8 i 8a oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Zgodnie z art. 24 ust. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 19 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
W opisie sprawy wskazał Pan, że wartość emisyjna udziałów Spółki Przejmującej, przydzielonych Panu jako wspólnikowi Spółki będzie wyższa niż wydatki na objęcie udziałów w Spółce – ustalone w proporcji, w jakiej pozostaje wartość wydzielanej ze Spółki części przedsiębiorstwa do wartości całego majątku Spółki bezpośrednio przed podziałem.
Natomiast wartość kosztów objęcia udziałów przydzielonych Panu przez Spółkę Przejmującą w związku z podziałem Spółki, które pozostaną w Pana rachunku podatkowym do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów, rozumiana jako przyjęta przez Pana dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych Panu przez Spółkę Przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce, które zostaną unicestwione w związku z podziałem tej Spółki, jaka byłaby przez Pana przyjęta do rozliczenia dla celów podatkowych jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych udziałów w Spółce, gdyby nie doszło do podziału Spółki.
Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że:
·Pana udziały w Spółce nie zostały przez Pana nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów, ani nie zostały przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów;
·przyjęta dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę Przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce, jaka byłaby przyjęta przez Pana dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do podziału;
·zarówno Spółka, jak i nowo utworzona Spółka Przejmująca są podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ponadto wskazał Pan, że działania związane z podziałem Spółki nastąpią z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a ich celem nie będzie uniknięcie bądź uchylenie się od opodatkowania.
Tak więc w Pana sprawie w związku z podziałem przez wydzielenie powstanie u Pana przychód podatkowy na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie zostały spełnione wszystkie warunki określone dla zastosowania w Pana przypadku art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, w związku z podziałem Spółki i przeniesieniem Działalności Nieruchomościowej do Spółki Przejmującej na moment podziału nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku od dochodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 7a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.
Podsumowanie: w opisanych okolicznościach Działalność Nieruchomościowa oraz Działalność Logistyczna stanowić będą na moment podziału zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na moment podziału Spółki powstały u Pana przychód podatkowy nie będzie podlegał opodatkowaniu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości kwestii poruszonych w tej interpretacji. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.
Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).