Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 8 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W związku z rozpoczętą termomodernizacją w 2022 r. rodzinnego domu Wnioskodawcy, który otrzymał w formie darowizny od Jego rodziców, co potwierdza akt notarialny Repertorium A ….. Dom ten w 1988 r. został powiększony o dobudowę dodatkowego pokoju, łazienki, korytarza oraz kotłowni. Dobudowana część domu została przykryta dachem wykonanym z eternitu falistego.
Po 36 latach eternit wykazywał liczne pęknięcia oraz nieszczelności wokół kominka, kalenicy, rynien odprowadzających wodę opadową, ze względu na jego falistą strukturę wykonania . Pokrycie dachu nie było szczelne wzdłuż rynien poziomych czyli (tzw. okapu), gdyż nie było możliwe techniczne połączenie (zamknięcie) dachu od strony kontaktu ww. rynien i eternitu, z którego spływała woda opadowa. W związku z powyższym, brak szczelności wyżej opisany, powodował straty ciepła, częstą wilgoć na strychu, co skutkowało większymi zużyciem opału oraz stratami ciepła.
Dlatego w tym, tj. 2024 r. Wnioskodawca dokonał wymiany starego dachu z eternitem. Nowy dach został wykonany poprzez wymianę więźby dachowej i blachy, kontrłat itp.
Dodatkowo docieplono strych wełną mineralną. Wykonano nowe orynnowanie oraz zabudowano blachą tą część dachu, która znajduje się poza bryłą domu (wszelkie wypusty dachu). Zapewnia to brak otwartych przestrzeni (wlotów itp.), które radykalnie zmniejsza cyrkulację powietrza wilgoci bądź wody wskutek opadów atmosferycznych.
Wymiana dachu na domu doszczelni przegrodę budowlaną jaką stanowi sufit. Dach jest również jednym z kluczowych elementów przegrody zewnętrznej budynku. Wnioskodawca nadmienia, że wydatki na wymianę dachu poniósł z własnych środków. Wnioskodawca chce również nadmienić, że wymiana pokrycia dachu nie zmieniła jego konstrukcji, ani tym bardziej budynku. Nie zmieniono kubatury budynku, strychu. Nie doszło do adaptacji poddasza. Dom znajduje się w miejscowości ……, województwo ………..
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że jest właścicielem domu jednorodzinnego, wolnostojącego od 3 stycznia 1995 r. Będzie również właścicielem
ww. domu w czasie składania zeznania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2024 r. Budynek ten jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.). Prace termomodernizacyjne związane z wymianą dachu, dociepleniem strychu oraz termoizolacją zostały już zakończone.
W wyniku przeprowadzonej modernizacji pokrycia dachowego zmniejszyło się zużycie opału oraz energii elektrycznej. Wnioskodawca jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej.
Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę, które chciałby odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników, którzy nie korzystają ze zwolnienia od podatków od towarów i usług.
Faktury wyszczególniają i przedstawiają wyodrębnione wydatki, które Wnioskodawca poniósł na usługę związaną z wymianą dachu.
Na pytanie Organu: „Czy wydatki na docieplenie strychu wełną mineralną i usługę docieplenia są udokumentowane osobnym (imiennymi) fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?”, Wnioskodawca wskazał: „Wydatki na docieplenie strychu wełną mineralną i usługę docieplenia są udokumentowane osobnymi fakturami VAT, tzn. faktury obejmują w treści usługę docieplenia wraz z wymianą dachu, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatków od towarów i usług.”
Na pytanie Organu: „Czy na fakturach podana jest łączna kwota obejmująca zarówno zakup materiałów i usługę remontową związaną wymianą pokrycia dachowego, jak i docieplenia strychu wełną mineralną?”, Wnioskodawca odpowiedział: „Zakup materiałów dokumentowany jest poprzez 4 faktury o różnych kwotach, natomiast usługa remontowa związana z wymianą pokrycia dachowego wraz z dociepleniem to łącznie 3 faktury, które dokumentują wymianę dachu wraz z dociepleniem o różnych kwotach.”
Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ani też nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca chciałby również uwzględnić wydatki poniesione przez Niego związane z ulgą termomodernizacyjną, korzystając z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego Wnioskodawca realizuje w oparciu o art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.). Wnioskodawca realizuje to przedsięwzięcie trzeci raz, zarazem ostatni. Kwota odliczenia wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego Wnioskodawca jest właścicielem nie przekroczy kwoty 53 000 zł.
Pytanie
Wnioskodawca zwraca się z prośbą do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie w Jego sprawie interpretacji indywidualnej, dotyczącej ulgi termomodernizacyjnej związanej z:
-odliczeniem kosztów robocizny związanych z wymianą dachu wraz z dociepleniem i termoizolacją strychu,
-odliczeniem kosztów materiałów służących do zabudowy dachu oraz prac związanych z termoizolacją oraz dociepleniem strychu.
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o PIT, będąc jedynym właścicielem domu jednorodzinnego, może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej związanej z wymianą dachu wraz z termoizolacją i dociepleniem strychu.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. wraz z załącznikiem „Wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych”, § 1 ust. 1 pkt 1 dotyczy materiałów budowlanych wykorzystanych do docieplenia przegród budowlanych i ust. 2 pkt 5,dotyczy docieplenia przegród budowlanych.
Pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane jednoznacznie w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy. Dlatego zgodnie ze stanowiskiem Ministra Rozwoju i Technologii może być uznany jako przegroda budowlana.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.):
podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r., poz. 682, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne:
ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496):
użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Odliczeniu podlegają wydatki na:
1.Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2.Usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie do art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na materiały budowlane, wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemu dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed wilgocią, oraz związane z tym usługi budowlane. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych jednoznacznie określa, że odliczenie obejmuje wydatki dotyczące docieplenia istniejących przegród budowlanych, nie zaś ich całkowitej wymiany czy też budowy w celu odpowiedniego wyizolowania czy też zapobieganiu zawilgoceniu. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że:
·od 1995 r. jest Pan właścicielem domu jednorodzinnego,
·budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane,
·w 2024 r. dokonał Pan wymiany starego dachu z eternitem; nowy dach został wykonany poprzez wymianę więźby dachowej i blachy, kontrłat; wykonano nowe orynnowanie, nowy dach doszczelni przegrodę budowlaną jaką jest sufit,
·wymiana pokrycia dachu nie zmieniła jego konstrukcji, ani budynku,
·nie zmieniono kubatury budynku, strychu, nie doszło do adaptacji poddasza,
·docieplił Pan strych wełną mineralną,
·przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone,
·wydatki na wymianę dachu poniósł Pan z własnych środków,
·wydatki na docieplenie strychu wełną mineralną i usługę docieplenia są udokumentowane fakturami VAT, tzn. faktury obejmują w treści usługę docieplenia wraz z wymianą dachu, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatków od towarów i usług,
·zakup materiałów udokumentowany jest poprzez 4 faktury o różnych kwotach, natomiast usługa remontowa związana z wymianą pokrycia dachowego wraz z dociepleniem to łącznie 3 faktury, które dokumentują wymianę dachu wraz z dociepleniem o różnych kwotach,
·wydatki poniesione przez Pana na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego Wnioskodawca realizuje w oparciu o art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.).
Jak wskazałem powyżej, w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymieniono m.in.:
• materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem jako materiały budowlane i urządzenia oraz
• docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów jako usługi.
Dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.
W świetle powyższego wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) należy uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy PIT.
Jednocześnie zaznaczam, że wydatki na wymianę/budowę dachu nie są ujęte w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zatem ich brak w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.
Ponadto, zgodnie z przytoczonym przepisem art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem umożliwiającym skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej jest udokumentowanie poniesionych wydatków fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Brak prawidłowego udokumentowania wydatku, uniemożliwia zatem skorzystanie z omawianej ulgi. Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej podatnik musi posiadać fakturę VAT, z której będzie wynikać m.in. rodzaj i cena poniesionego wydatku dotyczącego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Zaznaczam, że w opisie sprawy brak jest informacji dotyczących udokumentowania wysokości poniesionych poszczególnych powyżej wymienionych wydatków uprawniających do ulgi termomodernizacyjnej. Jak Pan wskazał, faktury obejmują w treści usługę docieplenia wraz z wymianą dachu oraz zakup materiałów udokumentowany jest poprzez 4 faktury o różnych kwotach, natomiast usługa remontowa związana z wymianą pokrycia dachowego wraz z dociepleniem to łącznie 3 faktury, które dokumentują wymianę dachu wraz z dociepleniem o różnych kwotach. Zatem, na podstawie wystawionych faktur nie można odrębnie ustalić wysokości wydatków dotyczących przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w związku z dociepleniem strychu.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że wskazane przez Pana materiały budowlane związane z usługą wymiany pokrycia dachowego nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o którym mowa w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako wydatki podlegające odliczeniu w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Zatem, nie może Pan odliczyć od dochodu wykazanego w PIT-37 za 2024 r. wskazanych we wniosku wydatków poniesionych na wymianę dachu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odliczeniu w ramach ww. ulgi termomodernizacyjnej nie będą także podlegały wydatki poniesione przez Pana na usługę i materiały związane z dociepleniem strychu wełną mineralną, gdyż nie posiada Pan faktur VAT (wystawionych przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług) odrębnie dokumentujących poniesienie tych wydatków. Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej podatnik musi posiadać fakturę VAT (odrębnie dokumentującą poszczególne materiały, usługi związane z wydatkami uprawniających do ulgi termomodernizacyjnej), z której będzie wynikać m.in. rodzaj i cena poniesionego wydatku dotyczącego konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, natomiast w opisie sprawy nie wskazał Pan, że posiada takie dowody.
Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).