Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej.
Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 30 października 2024 r. (wpływ 3 listopada 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wraz z żoną (…) jest Pan właścicielem dwóch budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej z garażami w bryle budynku [adres: (…)] na zasadach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej.
Budowę obiektu zakończyliście Państwo w dniu 13 lutego 2008 r. Zawiadomienie o zakończeniu budowy zostało przesłane w dniu 29 grudnia 2008 r. (data potwierdzenia wpływu - 30 grudnia 2008 r.) do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (…). W dniu 17 lutego 2009 roku otrzymaliście Państwo pisemne potwierdzenie, że PINB (…) nie zgłasza sprzeciwu w ustawowym terminie do w/w zawiadomienia.
Budynek mieszkalny został zgłoszony niezwłocznie do Urzędu (…) celem opłacania podatku od nieruchomości - od tego czasu stale opłacany jest podatek od nieruchomości.
Głównym źródłem Państwa przychodów jest emerytura Pana żony i Pana. Wraz z żoną jest Pan płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej dotyczy tylko budynku - (…), w którym mieszka Pan wraz z żoną od 2009 r. (…).
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725, ze zm.).
W dniu 2 stycznia 2009 roku została zawarta z (…) umowa kompleksowa nr (…) na dostarczanie paliwa gazowego do budynku (…).
W dniu 30 października 2021 r. została złożona „Deklaracja dotycząca źródeł ciepła i źródeł spalania paliw” do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) stwierdzająca, że w tym budynku - (…) jest zainstalowany kocioł gazowy (…) pracujący w funkcji c.o. i c.w.u.
13 sierpnia 2021 r. została zakończona inwestycja polegająca na montażu paneli fotowoltaicznych o mocy 8,51 kW. Z dniem 9 września 2021 roku - dzień montażu licznika dwukierunkowego - instalacja podjęła pracę. Według wskazań falownika całkowita ilość energii wyprodukowanej przez zainstalowaną instalację fotowoltaiczną w okresie od 9 września 2021 r. do 2 października 2024 roku wyniosła 28,36 MWh.
Budynek jest ogrzewany za pomocą instalacji gazowej. Celem zmniejszenia zużycie gazu ziemnego i efektywnego wykorzystania wyprodukowanej energii elektrycznej przez instalację fotowoltaiczną w dniu 8 sierpnia 2024 roku zainstalował Pan wraz z żoną na dachu budynku - (…) klimatyzację inwerterową z funkcją grzania marki (...) single split tj.:
1)(...) o mocy 3,5 kW na parterze budynku oraz
2)(...) o mocy 5,0 kW na piętrze budynku
Na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania poniósł Pan wraz żoną wydatki w kwocie 15.200 złotych brutto (słownie: piętnaście tysięcy 200 złotych), na co posiadacie Państwo wystawioną na Pana nazwisko i adres (…) fakturę VAT nr (…)/2024 z dnia 8 sierpnia 2024 r. wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług (…).
Wszystkie wydatki poniesione na w/w przedsięwzięcie są sfinalizowane z Państwa własnych środków. Nie składaliście Państwo żadnych wniosków o dofinansowanie z tytułu montażu i zakupu pompy ciepła.
Wszystkie wydatki związane z ulgą termomodernizacją zostaną przez Pana i Pana żonę rozliczone podczas rocznego (wspólnego) zeznania w formularzu PIT-37 oraz w załączniku PIT/) w części B „Odliczenia od dochodu/przychodu” w pkt 6 „Wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego”.
Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania marki (...) składa się z dwóch urządzeń: jednostki wewnętrznej zlokalizowanej pomieszczeniu gdzie znajduje się parownik i wentylator nawiewowy oraz jednostki zewnętrznej, gdzie jest skraplacz, sprężarka i wentylator. Klimatyzator w roli grzewczej działa identycznie jak powietrzna pompa ciepła. Energia cieplna jest pobierana z zewnątrz, czyli z powietrza i po sprężeniu czynnika ciepło oddawane jest do budynku. W przypadku chłodzenia droga przekazywania ciepła jest odwrotna. Jedyną różnicą pomiędzy klimatyzatorem a pompą ciepła - woda lub solanka jest sposób oddawania ciepła/chłodu do pomieszczenia. W przypadku klimatyzatora ciepło/chłód do pomieszczenia jest dostarczane bezpośrednio nadmuchowo bez czynnika pośredniego w postaci wody lub solanki. W przypadku pompy ciepła energią cieplną podgrzewana jest woda, która następnie oddaje ciepło/chłód do pomieszczenia za pomocą np. ogrzewania podłogowego czy grzejników.
Zatem Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania marki (...) jest sama w sobie pompą ciepła powietrze-powietrze, którą będziecie Państwo częściowo ogrzewać dom, przy czym klimatyzacja ta będzie zasilana energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych (z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachu budynku - (…) - o mocy 8,51 kW).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Kwota odliczenia z poniesionych w 2024 r. wydatków w wysokości 15.200 złotych brutto na zakup i montaż klimatyzacji (...) o mocy 3,5 kW na parterze budynku i (...) o mocy 5,0 kW na piętrze budynku z funkcją grzania nie przekroczy 53.000 złotych jak również w przypadku planowanej wymiany okien w budynku (…).
Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania marki (...) mieści się w zakresie zdefiniowanym w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.) odpowiednio w:
- punkcie 1 - „Materiały budowlane i urządzenia”;
- punkcie 8 - „Materiały budowlane wchodzące w skład instalacji grzewczych” (spełnia funkcję grzewczą);
- punkcie 10 - „Materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego” (jest to urządzenie elektryczne, które umożliwia ogrzewanie);
- w punkcie 11 - „Pompa ciepła wraz z osprzętem” (ze względu na sposób działania klimatyzacji inwerterowej z funkcją grzania marki (...)).
Pana zdaniem klimatyzację inwerterową z funkcją grzania marki (...) można zaliczyć do pompy ciepła ze względu na sposób jej działania. Klimatyzacja ta składa się z dwóch urządzeń: jednostki wewnętrznej zlokalizowanej pomieszczeniu, gdzie znajduje się parownik i wentylator nawiewowy oraz jednostki zewnętrznej, gdzie jest skraplacz, sprężarka i wentylator. Klimatyzator w roli grzewczej działa identycznie jak powietrzna pompa ciepła. Energia cieplna jest pobierana z zewnątrz, czyli z powietrza i po sprężeniu czynnika ciepło oddawane jest do budynku. W przypadku chłodzenia droga przekazywania ciepła jest odwrotna. Jedyną różnicą pomiędzy klimatyzatorem, a pompą ciepła - woda lub solanka jest sposób oddawania ciepła/chłodu do pomieszczenia. W przypadki klimatyzatora ciepło/chłód do pomieszczenia jest dostarczane bezpośrednio nadmuchowo bez czynnika pośredniego w postaci wody lub solanki. W przypadku pompy ciepła energią cieplną podgrzewana jest woda, która następnie oddaje ciepło/chłód do pomieszczenia za pomocą np. ogrzewania podłogowego, czy grzejników. Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania marki (...) jest sama w sobie pompą ciepła powietrze - powietrze, mieści się zatem w zakresie zdefiniowanym w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.)
Koszt zakupu oraz montażu klimatyzacji inwerterowej z funkcją ogrzewania typu (...) o mocy 3,5 kW na parterze budynku i (...) o mocy 5,0 kW na piętrze budynku można zaliczyć do wydatków uprawniających do skorzystania z podatkowej ulgi termomodernizacyjnej za rok 2024. Dowodem tego stwierdzenia jest fakt, iż ze względu na budowę i sposób działania, klimatyzacja z funkcją grzania spełnia definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.) tj. w:
- podpunkcie d - całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii tj. (w Państwa przypadku z ogrzewania gazem ziemnym) na źródła odnawialne (fotowoltaika);
- podpunkcie a - ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię pozyskiwaną z paliw kopalnych i nieodnawialnych (gaz ziemny) na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego.
Klimatyzację inwerterową z funkcją grzania marki (...) można potraktować jako swoistą pompę ciepła powietrze - powietrze, którą będziecie Państwo częściowo ogrzewać dom (a teraz aktualnie ogrzewamy), przy czym klimatyzacja ta będzie zasilana energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych (z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachu budynku - (…) - o mocy 8,51 kW) i tym samym w znacznym stopniu zmniejszy zapotrzebowanie na energię pozyskiwaną z paliw kopalnych (gaz).
Klimatyzator (...) wyróżnia się najwyższą klasą energetyczną A+++ zarówno w ogrzewaniu, jak i chłodzeniu. Dzięki imponującym parametrom wydajności, z (…) (tryb chłodzenia) do 9,5 i (…) (tryb grzania) do 5,2, (…) gwarantuje doskonałą efektywność energetyczną i oszczędność na rachunkach. Ogrzewanie klimatyzatorem jest opłacalne. Najlepiej sprawdza się ono w okresach przejściowych, przy czym jest ważne dobranie odpowiedniego klimatyzatora do powierzchni i kubatury budynku. Ogólne zalecenie jest takie, aby temperatura w domu wynosiła od 18 do 22°C. Ten zakres jest wygodny i zdrowy dla większości ludzi jak i zapewnia najbardziej efektywne wykorzystanie energii. W przypadku domów jednorodzinnych nowoczesne klimatyzatory opłaca się wykorzystywać jako dodatkowe źródło ciepła. Ogrzewanie klimatyzacją przynosi korzyści w postaci niższego zużycia prądu co też ma znaczenie także przy prądzie pozyskiwanym z instalacji fotowoltaicznej.
W budynku (…) ogrzewanym przy użyciu instalacji gazowej (kocioł gazowy (...) - pracujący w funkcji c.o. i c.w.u.) zamontowano dwa klimatyzatory (...) o mocy 3,5 kW na parterze budynku i (...) o mocy 5,0 kW (w oby przypadkach klasa energetyczna A+++) z funkcja grzania zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, żeby zmniejszyć zużycie gazu ziemnego w sezonie grzewczym. Rozwiązanie zastosowane w budynku (…) umożliwia realizację zadań zgodnych z podstawowymi założeniami przedsięwzięcia termomodernizacyjnego czyli:
1)ulepszenie, które powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego;
2)całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii (gaz) na źródła odnawialne;
3)W obliczu wzrastających wymagań unijnych odnośnie zużycia energii elektrycznej, użytkowanie energooszczędnych sprzętów staje się priorytetem. Klimatyzatory typu INVERTER doskonale spełniają ten wymóg, bo w stosunku do standardowych urządzeń pozwalają oszczędzić aż 50% energii. Oszczędność ta wynika z możliwości wyeliminowania wysokiego zużycia tzw. prądu rozruchowego przez klimatyzator. Ponadto jest ona też wynikiem bardzo precyzyjnego sterowania, jakiego w konwencjonalnych klimatyzatorach nie stosowano.
W dniu 8 sierpnia 2024 roku zainstalował Pan wraz z żoną na dachu budynku- (…) klimatyzację inwerterową z funkcją grzania marki (...) single split. Do jej zasilania używana jest produkcja energii przez instalację paneli fotowoltaicznych o mocy 8,51 kW, która z dniem 9 września 2021 roku - dzień montażu licznika dwukierunkowego - podjęła pracę. Według wskazań falownika całkowita ilość energii wyprodukowanej przez zainstalowaną instalację fotowoltaiczną w okresie od 9 września 2021 r. do 30 października 2024 roku wyniosła 28,61 MWh.
Kolejnym etapem termomodernizacji budynku będzie wymiana stolarki okiennej, posiada Pan wraz z żoną okna dwuszybowe 4/15/4, k=1,1 firmy (…). Zamierzacie wymienić je Państwo na okna trzyszybowe, dla których współczynnik przenikania ciepła Uw wynosi średnio 0,5-0,9 (W/(m2K).
Poniesione przez Pana i Pana żonę wydatki w wysokości 15.200 złotych brutto, o których mowa we wniosku nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ani zwrócone ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Poniesione przez Pana i Pana żonę wydatki w wysokości 15.200 złotych brutto, o których mowa we wniosku nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Poniesione przez Pana i Pana żonę wydatki w wysokości 15.200 złotych brutto, o których mowa we wniosku nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie ani nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Pytania
1)Czy poniesiony przez Pana i Pana żonę wydatek na klimatyzację z funkcją ogrzewania, o którym mowa we wniosku, jest związany z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U z 2023 r. poz. 2496, ze zm.)?
2)Czy wydatek poniesiony na klimatyzację z funkcją ogrzewania mieści się w katalogu wydatków uprawniających do podatkowej ulgi termomodernizacyjnej, które można odliczyć w rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 rok?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania marki (...) można potraktować jako swoistą pompę ciepła powietrze - powietrze, którą będzie Pan wraz żoną częściowo ogrzewać/już ogrzewamy dom, przy czym klimatyzacja ta będzie zasilana energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych (z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachu budynku - (…) - o mocy 8,51 kW) przez co będą i są realizowane zadania zgodne z celem i realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U z 2023 r. poz. 2496 ze zm.):
- podpunkt d - całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii tj. (w naszym przypadku z ogrzewania gazem ziemnym) na źródła odnawialne (fotowoltaika);
- podpunkt a - ulepszenie, w wyniku którego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię pozyskiwaną z paliw kopalnych i nieodnawialnych (gaz ziemny) na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego.
Klimatyzacja z funkcją grzania w znacznym stopniu zmniejszy zapotrzebowanie na energię pozyskiwaną z paliw kopalnych, gdyż będzie ona zasilana ze źródeł odnawialnych (energia pozyskiwana z paneli fotowoltaicznych).
Prawo do odliczenia klimatyzatora w ramach ulgi termomodernizacyjnej przysługuje Panu jako podatnikowi, który zakupił klimatyzację z możliwością ogrzewania w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego oraz wykazał Pan związek poniesionego wydatku z wyżej wymienionym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.
Ad. 2
Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania marki (...) mieści się w zakresie zdefiniowanym w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489, ze zm.) odpowiednio w:
- punkcie 1 - „Materiały budowlane i urządzenia”;
- punkcie 8 - „Materiały budowlane wchodzące w skład instalacji grzewczych” (spełnia funkcję grzewczą);
- punkcie 10 - „Materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego” (jest to urządzenie elektryczne, które umożliwia ogrzewanie);
- w punkcie 11 - „Pompa ciepła wraz z osprzętem” (ze względu na sposób działania klimatyzacji inwerterowej z funkcją grzania marki (...)).
Pana zdaniem klimatyzację inwerterową z funkcją grzania marki (...) można zaliczyć do pompy ciepła ze względu na sposób działania. Klimatyzacja ta składa się z dwóch urządzeń: jednostki wewnętrznej zlokalizowanej pomieszczeniu gdzie znajduje się parownik i wentylator nawiewowy oraz jednostki zewnętrznej, gdzie jest skraplacz, sprężarka i wentylator. Klimatyzator w roli grzewczej działa identycznie jak powietrzna pompa ciepła. Energia cieplna jest pobierana z zewnątrz, czyli z powietrza i po sprężeniu czynnika ciepło oddawane jest do budynku. W przypadku chłodzenia droga przekazywania ciepła jest odwrotna. Jedyną różnicą pomiędzy klimatyzatorem, a pompa ciepła - woda lub solanka jest sposób oddawania ciepła/chłodu do pomieszczenia. W przypadki klimatyzatora ciepło/chłód do pomieszczenia jest dostarczane bezpośrednio nadmuchowo bez czynnika pośredniego w postaci wody lub solanki. W przypadku pompy ciepła energią cieplną podgrzewana jest woda, która następnie oddaje ciepło/chłód do pomieszczenia za pomocą np. ogrzewania podłogowego czy grzejników. Klimatyzacja inwerterowa z funkcją grzania marki (...) jest sama w sobie pompą ciepła powietrze - powietrze, mieści się zatem w zakresie zdefiniowanym w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.)
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej oraz jednolitej 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych :
Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.):
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10)montaż pompy ciepła;
11)montaż kolektora słonecznego;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż instalacji fotowoltaicznej;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Artykuł 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki.
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
W konsekwencji odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków poniesionych na zakup i montaż urządzenia klimatyzacyjnego z funkcją grzania, nawet jeśli:
- jednostka zewnętrzna w czasie ogrzewania działa w trybie pompy ciepła powietrze ‑ powietrze,
- jest to klimatyzator inwerterowy z funkcją ogrzewania typu split, w trybie pompy ciepła,
- klimatyzacja posiada funkcję pompy ciepła i działa na zasadzie pompy ciepła zasilanej elektrycznie.
Zatem, należy uznać, że wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania nie można zaliczyć do wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.
Nie przysługuje Panu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość odliczenia wydatków poniesionych na klimatyzację z funkcją grzania, niezależnie od okoliczności czy ewentualnie spełnione są inne przesłanki wymagane do skorzystania z tej ulgi.
Ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Skoro stroną wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest Pan, to interpretacja nie wywołuje skutków podatkowych dla Pana żony.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).