Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 10 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 10 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 października 2024 r. (wpływ 14 października 2024 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:
Opis stanów faktycznych
Wnioskodawcy(dalej zwani łącznie: Wnioskodawcy, Spółka) są polskimi rezydentami podlegającymi nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce w rozumieniu art. 3 ustawy o PIT.
W okresie od 1 stycznia 2022 r. do 29 listopada 2022 r. Wnioskodawcy wraz ze wspólnikiem prowadzili działalność w formie spółki Jawnej pod (…) sp. j.
Przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie stan faktyczny dotyczący okresu od 1 stycznia 2022 r. do 29 listopada 2022 r.
Wszystkie opisane poniżej projekty były realizowane przez ww. sp. j.
Opis działalności Spółki
Podstawowym przedmiotem aktywności Spółki jest działalność produkcyjna w zakresie produktów (…). Spółki i opiera się na produkcji i sprzedaży hurtowej (…). Głównym odbiorcą produktów Spółki jest (…), na rzecz której sprzedawane są m.in.: (…).
Charakterystyczną cechą produkcji artykułów (…) jest konieczność zachowania wyjątkowego poziomu staranności w procesie wytwórczym. Wysoka dbałość jest kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie w przetargach. Taki standard został narzucony przez klientów, którzy wykazują niski poziom tolerancji na wady produkcyjne (…).
W związku z powyższym Spółka jest zobowiązana do ciągłego opracowywania nowych procesów wewnętrznych oraz technologii produkcyjnych. Stały rozwój w tych obszarach jest niezbędny dla utrzymania wysokiego standardu jakości i sprostania oczekiwaniom coraz bardziej wymagających klientów.
Ogólny opis działalności rozwojowej
Oprócz działalności produkcyjnej i handlowej Spółka prowadzi także działalność rozwojową. Działalność rozwojowa w strukturze Spółki oparta jest o metodologię (…). Metodologia (…) jest strategicznym podejściem do ciągłego doskonalenia procesów i praktyk organizacyjnych. Opierając się na zasadzie stałego ulepszania, (…) skupia się na zaangażowaniu wszystkich pracowników na różnych szczeblach organizacji. (…) Metodologia (…) stanowi integralną część kultury firmy, umożliwiając adaptację do zmian rynkowych i utrzymanie konkurencyjnej przewagi.
Prace rozwojowe są prowadzone przede wszystkim w ramach Działu (…). Wsparciem służy również Dział (…).
Działalność rozwojowa jest inicjowana z trzech źródeł:
• Działalność filarowa;
• Działalność Audytowa;
• Zgłoszenia zewnętrzne.
Działalność filarowa
Każdy z filarów ma wyznaczonego Lidera oraz przypisany do niego interdyscyplinarny zespół zadaniowy. Spotkania filarowe odbywają się systematycznie, według wyznaczonego harmonogramu i/lub zgodnie z zapotrzebowaniem na realizację projektów doskonalących i organizowane są przez liderów filarów. Pracę odbywają się w sześciu głównych filarach:
(…)
Podstawą działania struktury filarowej jest opracowanie analizy (…).
Audyty
Projekty mogą być również inicjowane na podstawie prowadzonych audytów. Tą grupę działań można podzielić na dwa źródła, zewnętrzne oraz wewnętrzne. Przedsiębiorstwo prowadzi 4 typy audytów: (…).
W ciągu 2022 r. Spółka prowadziła kilkadziesiąt projektów rozwojowych, które zostały zgrupowane z uwagi na ich przedmiot. I tak, wyróżniono 5 grup projektów:
·nowe technologie;
·rozbudowa linii produkcyjnych;
·usprawnienie procesu (…);
·optymalizacji przestrzeni (…);
·pozostałe prace (…).
Wszystkie opisane we wniosku poszczególne projekty były wyrazem własnej twórczości intelektualnej w takim rozumieniu, że w każdym przypadku były one realizowane przez pracowników Spółki. Powstałe w toku prowadzonych prac pomysły, koncepcje były wynikiem wysiłku intelektualnego pracowników. Elementem każdego projektu są prace analityczne (analiza problemu, analiza dostępnych rozwiązań i skutków) oraz prace koncepcyjne (tworzenie i rozważanie dostępnych opcji oraz rozwiązań). Prace są prowadzone przez wyznaczony interdyscyplinarny zespół składający się z pracowników. W żadnym przypadku prace nie były prowadzone w oparciu o gotową instrukcję. Posiadały one charakter kreatywny, nowatorski, oryginalny w pomyśle w takim rozumieniu, że każdy projekt był realizowany w oparciu o pomysły, koncepcje powstałe w drodze wysiłku intelektualnego pracowników wchodzących w skład danego zespołu projektowego. Prace o prostym charakterze, czyli takie, które można łatwo zaimplementować, nie zostały objęte wnioskiem.
Realizacja prac wymaga opracowania/wymyślenia nowych rozwiązań technicznych, technologicznych lub procesowych, a także ich walidacji w warunkach rzeczywistych.
Projekty te były nastawione na stworzenie nowych oryginalnych rozwiązań, o charakterze unikatowym – w takim rozumieniu, że rozwiązania i koncepcje będące podstawą prac projektowych zostały wymyślone i opracowane przez Państwa pracowników.
Wszystkie prace miały charakter kreacyjny, dążyły do stworzenia czego nowego, np. nowy proces, nowy layout etc. Wszystkie pomysły mają charakter unikatowy w skali Państwa działalności.
W żadnym przypadku (dot. wszystkich projektów) prowadzone prace nie obejmowały rutynowych lub okresowych zmian. Realizacja każdej pracy projektowej wymagała powołania zespołu projektowego, który w celu realizacji prac przeprowadzał prace analityczne, koncepcyjne, testerskie. Żaden z projektów nie został zrealizowany w sposób automatyczny.
Nowe technologie
Przedmiotem działalności Spółki jest wysokospecjalizowana produkcja artykułów (…). Produkcja wysokospecjalizowana wiąże się koniecznością opracowania technologii odrębnie dla poszczególnych produktów. Jest to konieczne z uwagi na konieczność zachowania wysokiego poziomu precyzji wykonania. Nie jest możliwe zastosowanie technologii opracowanej dla wyrobu X przy produkcji wyroby Y.
Przez czynność opracowania nowej technologie dla wyrobu należy rozumieć zespół powiązanych ze sobą czynności obejmujących w szczególności:
·dobór maszyn, urządzeń,
·dobór materiałów,
·dobór parametrów produkcyjnych (parametryzacja);
·kolejność ułożenia procesu.
Opracowana technologia każdorazowo dot. określonego wyrobu.
W każdym przypadku prace obejmują:
·Prace analityczne (analiza źródła problemów, potencjału rozwoju);
·Opracowanie koncepcji nowej technologii, w tym dobór maszyn, urządzeń, materiałów oraz pracowników o określonych kompetencjach;
·Opracowanie technologii;
·Przeprowadzenie testów.
W projektach mogą brać udział inżynierowie dostawców określonych materiałów lub maszyn. Zakres ich wsparcia ogranicza się do pojedynczych elementów procesu. W żadnym przypadku nie mają oni dominującej roli w skali procesu.
W 2022 r. były realizowane cztery projekty z tej grupy:
·Opracowanie technologii 1 (…);
·Opracowanie technologii 2 (…);
·Opracowanie technologii 3 (…);
·Opracowanie technologii 4 (…).
Projekt 1 – Opracowanie technologii (…). Celem projektu było opracowanie technologii (…). Projekt został zakończony sukcesem. Realizacja projektu zapewniła:
·wzrost wydajności (…);
·optymalizację zużycia materiałów (…),
·optymalną obsadę (…).
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne:
(…)
·Opracowanie koncepcji nowej technologii (wstępny dobór składników procesu).
·Projektowanie i optymalizacja (…):
(…)
·Testy.
Projekt 2 (…)
Realizacja projektu zapewniła:
·zwiększenie wydajności produkcji: (…)
·zwiększenie ergonomii pracy;
·redukcję odpadu spowodowanego nadmierną manipulacją;
·minimalizację wiercenia manualnego.
Prace w tym zakresie nie stanowiły prostej instalacji nowej maszyny do cyklu produkcyjnego. Zakup maszyny stanowił jedynie element większego projektu. Główny ciężar projektu leżał w:
·Opracowaniu koncepcji technologii (parametryzacja, dobór oprzyrządowania), która mogłaby funkcjonować w specjalistach warunkach Spółki.
·Zaprojektowaniu i stworzeniu specjalnego oprzyrządowania, które umożliwi prawidłowe funkcjonowanie całej technologii.
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne: analiza zwiększenia wydajności oraz poprawy ergonomii pracy na stanowisku (…).
·Opracowanie koncepcji nowej technologii:
(…).
Projekt 3 – (…)
Realizacja projektu zapewniła:
·wzrost wydajności: (…);
·wzrost powtarzalności procesu;
·jednakową jakość powierzchni po obróbce, ergonomię pracy;
·niski poziom zużywanych materiałów (…);
·możliwość płynnej regulacji (…).
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne, w tym analiza zwiększenia wydajności produkcji oraz poprawy jakości wyrobu.
·Opracowanie wstępnej koncepcji technologii (…).
·Projekt adaptacji posiadanej maszyny krawędziowej do procesu (…).
·Projekt infrastruktury technicznej potrzebnej do uruchomienia i pracy maszyny: (…).
·Próby technologiczne (…).
·Projekt rozbudowy maszyny o dodatkowe (…).
·Realizacja założeń.
·Ponowne próby technologiczne (…) – testy.
·Analiza stanowiska pracy pod kątem zwiększenia wydajności procesu oraz poprawy ergonomii pracy.
·Testy.
Projekt 4 (…)
Realizacja projektu zapewniła:
·wzrost wydajności: (…);
·redukcję kosztów (…);
·redukcja kosztów utylizacji (…)
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne:
(…)
·Opracowanie koncepcji nowej technologii.
·Opracowanie technologii (…).
·Testy (…).
·Opracowanie technologii (…).
·Testy.
·Analiza zwiększenia wydajności oraz poprawy ergonomii pracy na stanowisku pracy.
Twórczy charakter prac polega na opracowaniu oryginalnej, autorskiej technologii wytwarzania danego produktu. Na technologię wytwarzania składa się:
- dobór maszyn, urządzeń,
- dobór materiałów,
- dobór parametrów produkcyjnych (parametryzacja);
- kolejność ułożenia procesu.
W toku prac nad każdym projektem powstała nowa koncepcja technologii (tj. konkretnego zestawienia ww. elementów). W każdym przypadku powstała nowa, niewystępująca wcześniej w Państwa praktyce koncepcja (technologia). Opracowanie technologii każdorazowo wiązało się z rozwiązaniem szeregu problemów technicznych i technologicznych, głównie w obszarze parametryzacji dobranych maszyn. Odpowiednie skalibrowanie maszyn w ciągu było kluczowym obszarem prac rozwojowych w tych projektach. Realizacja tego etapu w każdym przypadku wymagała wykonania serii testów i poprawek.
Z doświadczenia i wiedzy Spółki wiadome jest, że kombinacja ww. czynników tworzących technologię ma bezpośredni wypływ na technologię produkcyjną i uzyskiwane przez nie efekty (parametry). Przed rozpoczęciem prac Spółka dysponowała wiedzą oraz doświadczeniem pozwalającym na opracowanie technologii dla określonych produktów o określonych parametrach (szczegóły w treści wniosku). Stworzenie nowej technologii wymagało wiedzy z zakresu inżynierii procesu, produktu oraz technologii informatycznych produkcji, projektowania procesów etc. W celu opracowania technologii wytwarzania w każdym z opisanych przypadków nastąpiło zwiększenie wiedzy we wszystkich tych obszarach. Dodatkowo doszło do wykorzystania posiadanych zasobów wiedzy w tych obszarach do stworzenia nowych zastosowań. W toku wszystkich przeprowadzonych projektów przeprowadzano prace analityczne, które pozwoliły na zwiększenie zasobu wiedzy, a następnie przeprowadzono prace koncepcyjne (tu wykorzystano zdobytą wiedzę w celu stworzenia nowego zastosowania). Końcowo przeprowadzono prace testerskie, mające na celu potwierdzenie prawidłowość działania.
Efekty zrealizowanych projektów są innowacyjne, oryginalne w ujęciu wewnętrznym (skala przedsiębiorcy). Oryginalny charakter każdej z technologii wynika z jej dostosowania do indywidulanych potrzeb Spółki w zakresie wszystkich ww. aspektów, tj. każda technologia, linia została zaprojektowana tak, aby spełniała zindywidualizowane potrzeby. Każda technologia ma autorski charakter, tzn. w sposób istotny odróżnia się od innych Państwa technologii. Innowacyjny charakter polega na opracowaniu nowej autorskiej technologii dla konkretnego produktu (tj. unikatowej kombinacji maszyn, parametryzacji i materiałów). Każda opracowana technologia istotnie różni się od innych technologii przedsiębiorcy, tj. pozwala na produkcje określonego wyrobu w nowy sposób. W odniesieniu do:
·Projekt 1 – (…). Celem projektu było opracowanie technologii (…). Głównym wytworem projektu było wprowadzenie do praktyki Spółki autorskiej (…).
·Projekt 2 – (…). Celem projektu było opracowanie technologii (…). Głównym wytworem projektu było wprowadzenie do praktyki Spółki autorskiej technologii (…).
·Projekt 3 – (…). Celem projektu było opracowanie technologii (…). Głównym wytworem projektu było wprowadzenie do praktyki Spółki autorskiej technologii (…). Głównym wytworem było wprowadzenie do praktyki Spółki autorskiej technologii (…).
Rozbudowa linii produkcyjnych.
Drugą grupą projektów jest rozbudowa posiadanych przez Spółkę linii produkcyjnych. Produkcja seryjna wysokiej jakości produktów wymaga (oprócz opracowania nowych technologii) rozwoju linii produkcyjnych. Rozbudowa linii produkcyjnych ma na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych oraz adaptację do nowych technologii.
Wysokospecjalizowana produkcja cechuje się tym, że rozbudowa linii produkcyjnych nie jest procesem łatwym, co wynika z:
·braku dostępnych gotowych rozwiązań na rynku (brak gotowych linii produkcyjnych, w tym koncepcji takich linii) – ogół prac musi być „szyty na miarę”;
·konieczności uwzględnienia wysokich wymagań (…);
·konieczności uwzględnienia warunków wewnętrznych, tj. ograniczonej przestrzeni produkcyjnej; zdolności parku maszynowego etc.
Głównymi pracami realizowanymi w ramach tych projektów jest:
·opracowanie layoutu linii produkcyjnej, tj. układu poszczególnych elementów w cyklu produkcji (maszyny, urządzenia, ludzie i zasoby). Układając layout, należy każdorazowo uwzględnić dostępność miejsca na hali oraz optymalny poziom ergonomii pracy;
·określenie zapotrzebowania na nowe maszyny i urządzenia – określenie parametrów;
·rozwiązanie problemów technologicznych. Zmiana, rozbudowa linii produkcyjnej każdorazowo wiąże się z koniecznością rozwiązania szeregu problemów technologicznych, takich jak: dobór maszyn, ustalenie parametrów produkcyjnych, zapewnienie kompatybilności oraz zbalansowania całej linii.
W projektach mogą brać udział inżynierowie dostawców określonych materiałów lub maszyn. Zakres ich wsparcia ogranicza się do pojedynczych elementów procesu. W żadnym przypadku nie mają oni dominującej roli w skali procesu.
W 2022 r. były realizowane trzy projekty z tej grupy:
·Rozbudowa linii produkcji (…)
·Rozbudowa linii produkcji (…);
·Modernizacja (reorganizacja) gniazda produkcyjnego (…)
Projekt 1 – (…). Celem projektu była rozbudowa linii produkcyjnej (…). Projekt został zakończony sukcesem.
Realizacja projektu zapewniła:
·wzrost wydajności produkcyjnej (…);
·optymalną obsadę linii (…);
·poprawę bezpieczeństwa i ergonomii pracy;
·poprawę jakości wykonania;
·zwiększenie niezawodności procesu.
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Identyfikacja wąskich gardeł linii produkcyjnej.
·Analiza rozbudowy linii produkcji (…) w celu zwiększenia wydajności.
·Projektowanie i optymalizacja rozstawienia linii montażowej. Poszukiwanie optymalnego rozstawienia poszczególnych elementów linii montażowej:
(…).
·Parametryzacja – dobór parametrów produkcyjnych, w tym dobór prędkości taśmy transportowej, poziomowanie transporterów.
·Podłączenie niezbędnych elementów technicznych (…).
·Optymalizacja ergonomii pracy na stanowisku (…).
·Analiza zwiększenia wydajności linii poprzez przygotowanie dodatkowego stanowiska zszywania ram.
·Testy rozruchowe linii.
Projekt 2 – (…). Celem projektu była rozbudowa produkcji (…). Projekt został zakończony sukcesem.
Realizacja projektu zapewniła:
·poprawę bezpieczeństwa pracy;
·poprawę warunków i ergonomii pracy;
·poprawę wydajności – wzrost wydajności (…):
·optymalną obsadę linii – (…);
·poprawę jakości wykonania;
·poprawę niezawodności procesu.
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne:
(…);
·Projektowanie i optymalizacja rozstawienia linii montażowej:
(…)
·Parametryzacja – dobór parametrów produkcyjnych, w tym wypoziomowanie i ustawienie jednakowych prędkości transporterów.
·Podłączenie niezbędnych elementów technicznych (…).
·Testy automatycznych sortowników na stanowisku (…).
·Testy rozruchowe linii wraz z optymalizacją stanowisk pacy.
Projekt 3 – (…). Celem projektu była całościowa przebudowa gniazda produkcyjnego wykorzystywanego w cyklu produkcyjnym na etapie (…). Projekt został zakończony sukcesem.
Realizacja projektu zapewniła:
·wzrost wydajności (…);
·poprawę bezpieczeństwa pracy;
·poprawę ergonomii pracy;
·poprawę jakości wykonania;
·poprawę niezawodności procesu.
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne:
(…)
·Opracowanie koncepcji nowego ułożenia (…).
·Projekt układu integracji stanowiska.
·Projekt infrastruktury technicznej potrzebnej do uruchomienia i pracy linii montażowej: (…).
·Projektowanie i optymalizacja rozstawienia gniazda:
(…).
·Parametryzacja:
(…).
·Próby rozruchowe gniazda produkcyjnego. Prace nad poprawą ergonomii pracy.
Twórczy charakter prac polega na opracowaniu/zaprojektowaniu (w każdym przypadku) oryginalnego, autorskiego projektu rozbudowanej linii produkcyjnej (…). Układ (layout) linii produkcyjnej składa się z takich elementów, jak:
- Maszyny i narzędzia produkcyjne,
- Parametryzacja maszyn;
- Układ linii (kształt, kierunek przepływu);
- Ilość i kompetencje pracowników.
W toku prac nad każdym projektem powstała nowa koncepcja layoutu (tj. konkretnego zestawienia ww. elementów) rozbudowanej linii produkcyjnej. W każdym przypadku powstała nowa, niewystępująca wcześniej w Państwa praktyce koncepcja layoutu. Zmiana, rozbudowa linii produkcyjnej każdorazowo wiąże się z koniecznością rozwiązania szeregu problemów technologicznych, takich jak: dobór maszyn, zapewnienie kompatybilności oraz zbalansowania całej linii. Projektując układ linii, należy mieć na uwadze takie aspekty, jak: dostępne miejsce, ergonomia pracy, zapylenie, obecność innych procesów, linii, kompatybilność poszczególnych maszyn w cyklu.
Z doświadczenia i wiedzy Spółki wiadome jest, że kombinacja ww. czynników (w tym kształt, wielkość, kierunek procesu) ma bezpośredni wypływ na parametry produkcyjne uzyskiwane przez daną linię produkcyjną. Stworzenie modelu (layoutu) rozbudowanej linii produkcyjnej wymaga wiedzy z inżynierii procesu, produktu oraz technologii informatycznych produkcji, projektowania procesów etc. W każdym z opisanych przypadków nastąpiło zwiększenie wiedzy we wszystkich tych obszarach. Dodatkowo doszło do wykorzystania posiadanych zasobów wiedzy w tych obszarach do stworzenia nowych zastosowań. W toku wszystkich przeprowadzonych projektów realizowano prace analityczne, które pozwoliły na zwiększenie zasobu wiedzy, a następnie przeprowadzono prace koncepcyjne (tu wykorzystano zdobytą wiedzę w celu stworzenia nowego zastosowania). Po zaprojektowaniu i skonstruowaniu rozbudowanej linii przeprowadzono serię testów oraz prac rozruchowych.
Wysokospecjalizowana produkcja cechuje się tym, że rozbudowa linii produkcyjnych nie jest procesem łatwym, co wynika z:
- braku dostępnych gotowych rozwiązań na rynku (…);
- konieczności uwzględnienia wysokich wymagań (…);
- konieczności uwzględnienia warunków wewnętrznych (…).
Głównymi pracami realizowanymi w ramach tych projektów było:
·Opracowanie layoutu linii produkcyjnej, tj. układu poszczególnych elementów w cyklu produkcji (maszyny, urządzenia, ludzie i zasoby). Układając layout, należy każdorazowo uwzględnić dostępność miejsca na hali oraz optymalny poziom ergonomii pracy – w tym zakresie wykorzystywana i rozszerzana jest wiedza w zakresie wszystkich ww. obszarów.
·Określenie zapotrzebowania na nowe maszyny i urządzenia – określenie parametrów – w tym zakresie wykorzystywana i rozszerzana jest wiedza w zakresie wszystkich ww. obszarów.
·Rozwiązanie problemów technologicznych. Zmiana, rozbudowa linii produkcyjnej każdorazowo wiąże się z koniecznością rozwiązania szeregu problemów technologicznych, takich jak: dobór maszyn, zapewnienie kompatybilności oraz zbalansowania całej linii – w tym zakresie wykorzystywana i rozszerzana jest wiedza w zakresie wszystkich ww. obszarów.
·Parametryzacja.
Efekt zrealizowanych projektów jest oryginalny w ujęciu wewnętrznym. Oryginalny charakter każdej z rozbudowanej linii (layoutu) wynika z jej dostosowania do indywidualnych potrzeb Spółki w zakresie wszystkich ww. aspektów, tj. każda linia została zaprojektowana tak, aby spełnia zindywidualizowane potrzeby Spółki.
Innowacja polega na opracowaniu unikatowej koncepcji (layoutu) rozbudowanej linii produkcyjnej (…). Każdy projekt rozbudowanej linii różni się od innych wcześniej stworzonych projektów. W odniesieniu do:
- Projekt 1 – Głównym wytworem projektu było opracowanie autorskiego projektu layout linii produkcyjnej obejmującej projekt adaptacji (…).
- Projekt 2 – Głównym wytworem projektu było opracowanie autorskiej koncepcji rozbudowy (…) (layout), w szczególności ustawienie optymalnych parametrów na poszczególnych elementach linii;
- Projekt 3 – Głównym wytworem projektu było opracowanie autorskiej koncepcji nowego ułożenia gniazda produkcyjnego (layout) oraz ustawienie optymalnych parametrów na poszczególnych elementach gniazda, w tym wypoziomowanie i ustawienie jednakowych prędkości transporterów oraz dobór parametrów procesu: (…).
Usprawnienie procesu przepływu informacji
Produkcja seryjna o wysokim stopniu specjalizacji wiąże się z przetwarzaniem ogromnej ilości informacji dotyczących przebiegu produkcji, efektywności procesów, błędów oraz zasobów. Zarządzanie przepływem informacji jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej jakości produktów. Projektując procesy przepływu informacji, należy uwzględnić różnorodność procesów, liczbę pracowników, błędy poznawcze, szybkość przekazywania istotnych informacji oraz zasady identyfikacji priorytetowych danych.
Typowy projekt z tej grupy obejmuje analizę obecnego procesu, w tym identyfikację źródeł problemów i potencjału rozwoju, a następnie opracowanie koncepcji nowego procesu. Po przygotowaniu planu następuje jego wdrożenie i przeprowadzenie testów w celu sprawdzenia skuteczności i efektywności zmian.
W 2022 były prowadzone cztery projekty z tego obszaru, tj.:
(…)
Projekt 1 – Celem projektu było usprawnienie Procesu Audytów (…). Realizacja projektu zapewniła:
·usprawnienie przepływu informacji audytowych (czas, jakość);
·skrócenie czasu identyfikacji nieprawidłowości;
·minimalizacja ilości dokumentów do wypełnienia.
Proces przed zmianą: Organizacja audytów audytów (…) wymagała drukowania dużej ilości dokumentów w każdym miesiącu (wydruk harmonogramów, wyników, rejestrów). Duży obszar audytowy oraz częstotliwość wykonywania audytów nie sprzyjały sprawnej komunikacji oraz szybkiej reakcji na występujące niezgodności w procesie. Harmonogram audytów, rejestr niezgodności, wyniki audytów to dokumenty, które były wypełniane w wersji elektronicznej (Excel), a następnie drukowane i umieszczane na (…) tablicach obszarowych. Reakcja na znalezione niezgodności jest opóźniona ze względu na długi czas wypełniania dokumentów. Wdrożone rozwiązanie: Opracowanie i wdrożenie procesu Audytów (…) opartego o elektroniczną formę przepływu informacji.
Prace projektowe obejmowały przede wszystkim:
·Prace analityczne:
(…)
·Przygotowanie bazy materiałów wejściowych (określenie obszarów, formularzy audytowych, rejestru niezgodności, sposobu wyświetlania wyników).
·Napisanie (stworzenie) specjalistycznego programu komputerowego (oprogramowania) w programie (…) – zgodnie z koncepcją przyjętą podczas analizy (lista przeprowadzonych audytów, harmonogram audytów, kart audytowych, statystyk audytów, rejestru niezgodności).
·Testowanie oprogramowania i wprowadzanie działań korekcyjnych.
·Stworzenie procedury opisującej postępowanie podczas audytów (…).
·Reorganizacja stanowisk pracy – przygotowanie stanowiska pod cyfrowe wyświetlanie wyników.
·Testy procesu.
Projekt 2 – Celem projektu była optymalizacja procesu komunikacji w zakresie sposobu aktualizacji wyników. Projekt został zakończony sukcesem.
Realizacja projektu zapewniła:
·poprawę przepływu informacji;
·wzrost wydajności.
Proces przed zmianą: na hali produkcyjnej funkcjonowało ponad (…) tablic, na które tygodniowo drukowano wyniki (…), wskaźniki awaryjności oraz jakości z poprzedniego tygodnia na danym stanowisku. Proces wiązał się z ryzykiem strat związanych z papierem oraz trudności w bieżącej aktualizacji wyników. Wdrożone rozwiązanie: Stworzenie modułu w programie (…), który gromadziłby dane dotyczące wyników z poszczególnych miejsc.
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne:
(…)
Napisanie (stworzenie) specjalistycznego programu komputerowego (oprogramowania) w programie (…) – moduł wyświetlający wyniki.
·Wybór i zamówienie niezbędnych sprzętów (…).
·Przygotowanie interfejsu na tablecie, umożliwienie wyświetlania danych na telewizorach.
·Przygotowanie stanowisk pod tablety. Montaż tabletów i telewizora na hali.
·Testy.
Projekt 3 – (…)
Celem projektu było usprawnienie przepływu informacji w zakresie weryfikacji poprawności etykiet (ulepszenie procesu weryfikacji poprawności etykiet).
Realizacja projektu zapewniła:
·większy poziom zgodności danych przesyłanych przez klienta zewnętrznego (…);
·ułatwienie aktualizacji danych dotyczących etykiet,
·zapewnienie zgodności między wewnętrzną bazą danych a bazą danych klienta zewnętrznego (…).
Proces przed zmianą: Dotychczasowo weryfikacja poprawności etykiet podczas przeprowadzania kontroli końcowej produktów wymaga aktualnej papierowej wersji etykiet produktu (wzorniki etykiet). Pracownik kontroli jakości pobierał papierową dokumentację dla kontrolowanego produktu, a następnie porównuje wersję papierową do wersji etykiety umieszczonych na wyrobie gotowym. Ryzyko: w razie aktualizacji etykiety w bazie danych klienta istnieje możliwość pomyłki, jeżeli zmiana nie została przekazana na czas do kontroli dostaw lub zdublowania się wersji etykiet dostępnych na produkcji. Wdrożone rozwiązanie: Opracowanie i wdrożenie procesu opierającego się o zdigitalizowaną bazę danych oraz elektroniczną formę rejestracji i przepływu informacji.
Prace projektowe obejmowały przede wszystkim:
·Prace analityczne:
(…)
·Określenie wymagań dotyczących sprzętu wymaganego na stanowisku – zakup sprzętu (…).
·Napisanie (stworzenie) specjalistycznego (autorskiego) programu komputerowego (oprogramowania) w programie (…) umożliwiającego powiązanie modułu etykiet z tabletem.
·Test funkcjonalności oraz zgodności z wymaganiami (…), w szczególności w zakresie kompatybilności bazy danych.
·Wdrożenie poprawek.
Projekt 4 – (…). Celem projektu było usprawnienie procesu weryfikacji stanowiska pracy przed rozpoczęciem pracy. Projekt został zakończony sukcesem.
Realizacja projektu zapewniła:
·poprawę warunków i ergonomii pracy;
·poprawę przepływu informacji;
·poprawę niezawodności procesu.
Proces przed zmianą: prowadzenie dokumentacji dotyczącej zapisów kart kontroli stanowiska (…) wymagało drukowania co miesiąc nowych kart na każdą z tablic. Codziennie specjalista ds. analiz weryfikował, czy karty zostały poprawnie wypełnione i tworzył raport, który codziennie rozsyłał do zainteresowanych osób. W tak funkcjonującym procesie istniało ryzyko negatywnego wpływ zakładu na środowisko naturalne oraz ryzyko braku aktualnych danych.
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne:
(…)
·Przygotowanie bazy danych – weryfikacja obecnych kart (…) oraz instrukcji (…)
(…) pod kątem aktualności danych oraz metody postępowania.
·Przygotowanie modułu w (…) umożliwiającego wprowadzanie na tablecie wyników checklist kontrolnych dotyczących sprawdzania stanowiska pracy.
·Połączenie modułu (…) z interfejsem tabletu znajdującym się na stanowisku pakowania (…) oraz (…).
·Testowanie działania i funkcjonalności.
Twórczy charakter prac polega na opracowaniu i wdrożeniu (w każdym przypadku) nowego modelu przepływu informacji oraz na wytworzeniu (odrębnie dla każdego projektu) autorskiego programu komputerowego (…). Każdy taki model procesu przepływu informacji składa się szeregu czynników, takich jak: ilość przekazywanych informacji, treść (długość, czcionka, formatowanie), sposób wizualizacji (wyświetlanie na ekranie, prezentacja danych na wykresach, prezentacja wskaźników realizacji celów), miejsce wyświetlania informacji, sposób wprowadzania etc.
W toku prac nad każdym projektem powstała nowa koncepcja procesu (niewystępująca wcześniej w Państwa praktyce) oraz nowe oprogramowanie komputerowe – nowy moduł w programie (…).
Prace w zakresie modelowania procesów wew. rozpoczynają prace analityczne (mapowanie procesu, zbieranie danych o parametrach), a następnie prace koncepcyjne (opracowanie kształtu procesu oraz jego składników). Z doświadczenia i wiedzy Spółki wiadome jest, że kształt (poszczególne elementy) procesu ma bezpośredni wypływ na jego jakość, a tym samym na kluczowe z punktu widzenia Spółki parametry, takie jak ilość i szybkość wykrywanych nieprawidłowości, a tym samym na parametry wykrywania niezgodności.
Stworzenie nowego modelu procesu wymagało wiedzy z zakresu komunikacji i prezentacji danych, zarządzania (projektowanie i organizacja procesów) oraz informatyki (programowanie, sprzęt IT). Realizacja projektów spowodowała wzrost wiedzy w tych obszarach. W toku wszystkich przeprowadzonych projektów przeprowadzano prace analityczne, które pozwoliły na zwiększenie zasobu wiedzy, a następnie przeprowadzono prace koncepcyjne (tu wykorzystano zdobyte wiedze w celu stworzenia nowego zastosowania). Na ostatnim etapie procesu przeprowadzono serię testów.
Efekt zrealizowanych projektów jest oryginalny w ujęciu wewnętrznym. Oryginalny charakter każdego z procesów wynika z jego dostosowania do indywidualnych potrzeb Spółki w zakresie wszystkich aspektów, takich jak: ilość przekazywanych informacji, treść (długość, czcionka, formatowanie), sposobu wizualizacji (wyświetlanie na ekranie, prezentacja danych na wykresach, prezentacja wskaźników realizacji celów), miejsce wyświetlania informacji, sposób wprowadzania etc.
Efektem każdego projektu jest nowy model przepływu informacji oparty o nowy moduł w programie (…). Innowacyjność i twórczość wynikają również ze stworzenia w ramach każdego z projektów oprogramowania komputerowego.
Innowacja polega na stworzeniu (zaprojektowaniu) nowego procesu oraz nowego oprogramowania komputerowego. Każdy opracowany model procesu różni się od innych, wcześniej opracowanych procesów, w szczególności z uwagi na zastosowanie indywidualnie dopasowanego modułu w programie (…). W odniesieniu do:
·Projekt 1. Głównym wytworem projektu było opracowanie koncepcji procesu oraz napisanie (stworzenie) specjalistycznego programu komputerowego (oprogramowania) w programie (…) – zgodnie z koncepcją przyjętą podczas analizy (lista przeprowadzonych audytów, harmonogram audytów, kart audytowych, statystyk audytów, rejestru niezgodności) oraz przygotowanie stanowisk pod cyfrowe wyświetlanie wyników.
·Projekt 2. Głównym wytworem projektu było opracowanie koncepcji procesu oraz napisanie (stworzenie) specjalistycznego programu komputerowego (oprogramowania) w programie (…) – moduł wyświetlający wyniki.
·Projekt 3. Głównym wytworem projektu było opracowanie koncepcji procesu oraz napisanie (stworzenie) specjalistycznego (autorskiego) programu komputerowego (oprogramowania) w programie (…) umożliwiającego powiązanie modułu etykiet z tabletem oraz opracowanie i wdrożenie procesu opierającego się bazę danych oraz elektroniczną formę rejestracji i przepływu informacji.
·Projekt 4. Głównym wytworem projektu było opracowanie koncepcji procesu oraz przygotowanie modułu w (…) umożliwiającego wprowadzanie na tablecie wyników checklist kontrolnych dotyczących sprawdzania stanowiska pracy oraz połączenie modułu (…) z interfejsem tabletu znajdującym się na stanowisku pakowania (…) oraz (…).
Optymalizacja (…)
W branży produkcyjnej optymalne zarządzenie procesami (…) przekłada się na efektywność całej produkcji. Tempo poboru oraz odkładania artykułów z (…) wpływa na wydajność produkcji. Sposób rozłożenia poszczególnych artykułów ma wpływ na wadliwość procesu kompletowania wyrobu.
Prace w tym obszarze obejmują kilka kluczowych etapów:
·Analiza istniejącej infrastruktury: (…).
·Projektowanie optymalnego układu (…): (…).
·Implementacja zmian: (…).
·Testowanie i optymalizacja: (…).
Prace w tym zakresie nie stanowią prac o charakterze porządkowym (sprzątanie, segregacja). Głównym przedmiotem prac było opracowanie koncepcji odpowiedniego ułożenia artykułów w określonej (…). Tworząc koncepcje, miano na uwadze:
·Tempo procesu – odkładanie i pobieranie – czynności te muszą być wykonywane możliwe jak najszybciej przy zachowaniu maksymalnej bezbłędności (bez straty czasu na poszukiwanie określonego wyrobu, towaru, materiału).
·Ergonomię pracy.
·Maksymalizację (…).
W 2022 r. zrealizowano następujące projekty:
(…).
Projekt 1 – (…) – Celem projektu była obyła optymalizacja (…). Projekt został zakończony sukcesem.
Realizacja projektu zapewniła:
·poprawę warunków i ergonomii pracy;
·poprawę przepływu informacji;
·poprawę wydajności.
Proces przed zmianą: W związku z rozrostem asortymentu (…) potrzebne były dodatkowe miejsca (…). W tak funkcjonującym procesie istniało ryzyko: braku miejsca na nowe wyroby, ryzyko pomieszania motywów (…).
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne:
(…)
·Ustalenie optymalnego rozmieszczenia asortymentu (…).
·Prace związane z montażem (…).
Projekt 2 – (…). Celem projektu była optymalizacja (…). Projekt został zakończony sukcesem.
Realizacja projektu zapewniła:
·poprawę przepływu informacji;
·wzrost wydajności;
·poprawę ergonomii pracy.
Podczas audytów regularnych (…) zauważono problem związany z brakiem miejsc (…). (…).
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne:
(…)
·(…)
·Reorganizacja (…) zgodnie z optymalnym planem rozmieszczenia. (…).
·Reorganizacja miejsc na (…) oraz wprowadzenie zasad dotyczących prowadzenia opisów partii substancji.
Projekt 3 – (…) Celem projektu była optymalizacja (…). Projekt został zakończony sukcesem.
Realizacja projektu zapewniła:
·poprawę jakości wykonania;
·zmniejszoną ilość potencjalnych reklamacji;
·poprawę ergonomii pracy.
(…)
Prace projektowe obejmowały następujące etapy:
·Prace analityczne:
(…)
·Wybór rozwiązania (…)
·Określenie stanów min/max pod kątem norm produkcyjnych oraz dokonanie podziału ze względu na różnorodność produktów.
·(…)
·Przygotowanie lekcji jednopunktowej.
·Przeszkolenie pracowników stanowiska kompletacji.
Prace polegające na sprzątaniu (czyszczenie, segregacja) należy uznać za rutynowe. Opisane prace w tej grupie nie obejmują prac o takim charakterze. Pobieranie i odkładanie asortymentu stanowią proces (proces magazynowy). Twórczy charakter prac polega na opracowaniu nowego (ulepszonego) procesu magazynowania. W toku prac powstała koncepcja optymalnego sposobu wykorzystania (…). Koncepcja powstała w wyniku przeprowadzonych prac analitycznych.
Z doświadczenia i wiedzy Spółki wiadome jest, że w zależności od kształtu procesu (…) uzyskuje się różne parametry (szybkość, stopień wadliwości poboru asortymentu etc.) W toku prac wykorzystano i rozszerzono wiedzę o produktach, modelowaniu i inżynierii procesów.
Twórczy charakter prac polega na opracowaniu optymalnego rozmieszczenia poszczególnego asortymentu. W toku wszystkich zrealizowanych projektów przeprowadzano prace analityczne, które pozwoliły na zwiększenie zasobu wiedzy, a następnie przeprowadzono prace koncepcyjne (tu wykorzystano zdobytą wiedzę w celu stworzenia nowego zastosowania) oraz testy.
Raz jeszcze należy podkreślić, że prace w tym obszarze nie obejmują prac porządkowych, tylko prace analityczne oraz koncepcyjne prowadzące do opracowania optymalnej koncepcji ułożenia (…). Prace w tym zakresie nie miały charakteru rutynowego. Ich wykonanie nie było „automatyczne”. Opracowane koncepcje ułożenia są innowacyjne w skali Spółki. Efekty zrealizowanych projektów są oryginalne w ujęciu wewnętrznym. Oryginalny charakter każdej koncepcji wynika z dostosowania do indywidualnych potrzeb Spółki oraz z faktu, że każda koncepcja różni się w istotny sposób od wcześniej opracowanych.
Innowacja w każdym projekcie polega na opracowaniu i wdrożeniu optymalnego systemu wykorzystania (…):
·Projekt 1 – opracowanie optymalnego sposobu wykorzystania (…);
·Projekt 2 – opracowanie optymalnego sposobu wykorzystania (…);
·Projekt 3 – określenie stanów minimalnych i maksymalnych surowców (…).
Pozostałe prace optymalizacyjne
W 2022 r. były prowadzone również inne projekty o charakterze rozwojowym. Pozostałe projekty dotyczą optymalizacji funkcjonujących procesów produkcyjnych, audytowych etc.
W 2022 r. realizowano następujące projekty:
(…).
Każdy projekt był realizowany w ramach wdrożonej w Spółce metodologii procesowej (…). Projekty te nie obejmują spraw, które danych pracownik mógłby szybko i łatwo rozwiązać sam. Każdy z projektów został oceniony jako konieczny do rozpoznania (przeanalizowania) w szerszym gronie w ramach zespołu (…). W szczególności prace te nie obejmują rutynowych napraw czy konserwacji.
(…).
Twórczy charakter prac polega na opracowaniu istotnych usprawnień/ulepszeń w funkcjonujących procesach, technologii oraz liniach produkcyjnych. O ile w przypadku pierwszych 3 grup, prowadzone prace miały na celu stworzenie nowej technologii, procesu, czy layoutu linii produkcyjnej, tak w przypadku tej grupy, celem było wprowadzenie usprawnień do już istniejących procesów, technologii czyli linii produkcyjnych.
W toku prac nad każdym projektem powstała nowa koncepcja wdrażanego ulepszenia (niewystępujące wcześniej w Państwa praktyce). Prace w tym zakresie nie miały charakteru rutynowego. Ich wykonanie nie było „automatyczne”.
Stworzenie, opracowanie wdrożonych ulepszeń wymagało wiedzy z zakresu inżynierii procesu, produktu oraz technologii informatycznych produkcji, projektowania procesów etc.
Opracowanie ulepszeń w każdym z opisanych przypadków doprowadziło do zwiększenia zasobów wiedzy we wszystkich tych obszarach. Dodatkowo doszło do wykorzystania posiadanych zasobów wiedzy w tych obszarach do stworzenia nowych zastosowań. W toku wszystkich przeprowadzonych projektów przeprowadzano prace analityczne, które pozwoliły na zwiększenie zasobu wiedzy, a następnie przeprowadzono prace koncepcyjne (tu wykorzystano zdobytą wiedzę w celu stworzenia nowego zastosowania). W każdym przypadku prace projektowe były zakończone serią prób i testów.
Z doświadczenia i wiedzy Spółki wiadome jest, że kombinacja poszczególnych składników danego procesu, technologii czynników ma bezpośredni wypływ na sposób funkcjonowania danego procesu. W przypadku prac z tej grupy – oryginalny, twórczy, innowacyjny charakter polega na zmianie poszczególnych elementów w obrębie danego procesu, linii, czy technologii. Oryginalny charakter każdego z ulepszenia wynika z dostosowania do indywidualnych potrzeb Spółki oraz z faktu, że każde wdrażane rozwiązanie różni się w istotny sposób od wcześniej opracowanych ulepszeń. Każde z nich prowadzi do istotnej zmiany danego obszaru (szczegóły w opisie stanu faktycznego).
Innowacja polega na opracowaniu unikatowego, autorskiego rozwiązania umożliwiającego poprawę parametrów jakościowych w danej technologii, linii lub procesie. Rozwiązanie nie tworzy nowej linii, technologii czy procesu, tylko prowadzi do ich ulepszenia. Innowacyjny charakter wynika z konieczności dostosowania wdrażanego ulepszenia do indywidualnych potrzeb Spółki obejmujących takie aspekty, jak: wadliwość produkcji, tempo produkcji, BHP etc.
W opisie stanu faktycznego przedstawiono opis przed wprowadzeniem ulepszenia oraz opis każdej wdrażanej zmiany (opis zmiany jest zbieżny z celem i nazwą projektu). Z tego opisu można odczytać rodzaj opracowanego rozwiązania oraz jego wpływ.
Przedstawiony we wniosku wspólnym stan faktyczny jest objęty pozytywną interpretacją otrzymaną przez czwartego ze wspólników. (…).
Wszystkie opisane we wniosku projekty podejmowane były każdorazowo w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia.
Prowadzone prace nie miały charakteru prac badawczych w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Pytania
1.Czy prace prowadzone w ramach grupy projektów – nowe technologie – stanowią prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 26e ust. 1 w zw. z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT?
2.Czy prace prowadzone w ramach grupy projektów – rozbudowa linii produkcyjnych – stanowią prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 26e ust. 1 w zw. z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT?
3.Czy prace prowadzone w ramach grupy projektów – usprawnienie procesu przepływu informacji – stanowią prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 26e ust. 1 w zw. z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT?
4.Czy prace prowadzone w ramach grupy projektów – optymalizacji przestrzeni magazynowych – stanowią prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 26e ust. 1 w zw. z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT?
5.Czy prace prowadzone w ramach grupy projektów – pozostałe prace optymalizacyjne – stanowią prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 26e ust. 1 w zw. z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Prace prowadzone w ramach grupy projektów – nowe technologie – stanowią prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 26e ust. 1 w zw. z art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawy o PIT).
2.Prace prowadzone w ramach grupy projektów – rozbudowa linii produkcyjnych – stanowią prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 26e ust. 1 w zw. z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT.
3.Prace prowadzone w ramach grupy projektów – usprawnienie procesu przepływu informacji – stanowią prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 26e ust. 1 w zw. z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT.
4.Prace prowadzone w ramach grupy projektów – optymalizacji przestrzeni magazynowych – stanowią prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 26e ust. 1 w zw. z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT.
5.Prace prowadzone w ramach grupy projektów – pozostałe prace optymalizacyjne – stanowią prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 26e ust. 1 w zw. z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 26e ustawy o PIT podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT działalności badawczo-rozwojowej – oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Zgodnie z art. 5a pkt 40 ustawy o PIT pracach rozwojowych – oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Uzupełniając powyższą definicję, należy przytoczyć art. 4 ust. 3 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zgodnie z którym prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Prowadzone przez Państwa prace stanowią prace rozwojowe. Kwalifikacja danych prac jako B+R wymaga łącznego spełniania następujących warunków:
·systematyczność;
·zwiększenie zasobów wiedzy;
·twórczość.
Z uwagi na podobieństwo tematyczne udzielili Państwo odpowiedzi łącznej dla wszystkich pięciu pytań (grup projektowych).
Twórczość
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 15 lipca 2019 r. w sprawie IP BOX – PIT Objaśnienia dotyczące preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej (Dalej objaśnienia):
·Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność – zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy – mający na celu tworzenie, tworzyć – powodować powstanie czegoś).
·Ponadto, uznać należy, iż na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej, w stopniu minimalnym, wystarczające jest działanie twórcze na skalę przedsiębiorstwa, tzn. przedsiębiorca we własnym zakresie (w ramach prowadzonych prac badawczo-rozwojowych) opracowuje nowe lub ulepszone produkty, procesy, usługi, nawet jeżeli podobne rozwiązanie zostało już opracowane przez inny podmiot.
·Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
·Orzecznictwo wyjaśnia również, że przez działalność twórczą należy rozumieć działalność, której rezultat powinien:
- być odpowiednio ustalony, co może odbyć się w dowolnej formie (między innymi niezależnie od sposobu wyrażenia), przez co należy rozumieć jego uzewnętrznienie, oraz możliwość wyodrębnienia, gdy stanowi część większej całości, mającej charakter zbiorowy;
- mieć charakter indywidualny, tj. nie może być wynikiem wyłącznie mechanicznych działań, lecz określonych procesów myślowych, wymagających od twórcy kreatywności;
- mieć charakter oryginalny (wnosić obiektywnie nową wartość; stanowić „nowy wytwór intelektu”), przy czym oryginalność należy rozpatrywać wstecznie (tj. rezultat pracy nie jest twórczy, jeżeli istnieje identyczne, uprzednio stworzone dzieło).
Prowadzone przez Spółkę prace spełniają wszystkie powyższe cechy:
- Zespół czynności podejmowanych jest w celu stworzenia czegoś. Celem prowadzonych prac jest stworzenie nowej technologii dla konkretnego wyrobu, stworzenie rozbudowanej linii produkcyjnej (gniazda produkcyjnego), stworzenie nowego lub istotnie ulepszonego procesu wewnętrznego (proces: przepływu informacji, proces magazynowy, procesy produkcyjny etc.).
- Twórczość na skale przedsiębiorstwa;
oEfekt prowadzonych prac jest innowacyjny w skali Spółki. Efekty prac są wytworem pracowników Spółki. W przeszłości nie były prowadzone prace dotyczące dokładnie takiego samego lub bardzo podobnego problemu;
oEfekty prac są wynikiem intelektualnego wysiłku pracowników Spółki;
oMoże zdarzyć się tak, że na poszczególnym etapie prac projektu uczestniczy inżynier firmy zewnętrznej, który wnosi swoją wiedzę i doświadczenie do projektu. Jednakże, w każdym w przypadku dominujący charakter prac rozwojowych leżał po stronie pracowników Spółki;
oEfekty prowadzonych prac wprowadzają innowacje (ulepszenie) w skali przedsiębiorstwa, które prowadzą do ulepszenia procesów produkcyjnych, tworzenia nowych layoutów linii produkcyjnych, nowych technologii oraz procesów wewnętrznych.
·Rezultat prowadzonych prac jest odpowiednio ustalony:
oRezultat każdego z prowadzonych projektów został odpowiednio wyodrębniony i udokumentowany. Przedmiotem prac jest każdorazowo zidentyfikowany problem lub potencjał rozwojowy. Każdy projekt posiada własną dokumentację projektową. Rezultat każdego z prowadzonych projektów jest możliwy do identyfikacji, czy to poprzez fizyczną kontrolę czy to poprzez analizę dokumentacji projektowej.
·Rezultat prac ma charakter indywidualny:
oDo rozwiązania każdego z problemów dobierany jest interdyscyplinarny zespół projektowy. Problemy przedstawiane do rozwiązania przez zespół projektowy stanowią problemy, których rozwiązanie nie było możliwe przez jedną osobę w sposób szybki i prosty.
·Rezultaty prowadzonych prac mają charakter oryginalny:
oRezultaty prowadzonych prac w sposób obiektywny wnoszą nową wartość do działalności Spółki. Prowadzone prace wprowadzającą usprawnienia do bieżącej (operacyjnej) działalności prowadzonej przez Spółkę.
oEfekt wszystkich prac jest wynikiem indywidualnego procesu myślowego pracowników Spółki uczestniczących w zespole B+R (stanowią nowy wytwór intelektu). W żadnym przypadku przedmiot prac nie jest zbliżony do wcześniej prowadzonych projektów.
Systematyczność.
Zgodnie z objaśnieniami:
·Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny.
·Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
·Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
W przypadku wszystkich 5 grup projektowych prace są prowadzone w sposób systematyczny, metodyczny. Prace są zaplanowane i prowadzone w sposób zorganizowany, metodyczny. Całość prac jest prowadzona przez wyznaczone zespoły projektowego zgodnie z metodologią przedstawioną w stanie faktycznym.
Zwiększenie zasobów wiedzy.
Zgodnie z objaśnieniami:
·W świetle konstrukcji definicji badawczo-rozwojowej należy uznać, że „zwiększenie zasobów wiedzy” odnosi się przede wszystkim do prowadzenia badań naukowych, natomiast „wykorzystanie już istniejącej lub zwiększonej wiedzy do tworzenia nowych zastosowań” dotyczy przede wszystkim prac rozwojowych.
·Definicja działalności badawczo-rozwojowej wymaga, aby działania, jakie podejmuje podatnik poprzez badania naukowe, zwiększały zasoby wiedzy, natomiast w efekcie prac rozwojowych wystarczy, by podatnik zdobył i wykorzystał aktualnie dostępną wiedzę i umiejętności w celu planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia nowych, zmienionych czy usprawnionych produktów, procesów lub usług.
Prowadzone prace wymagają rozwiązania przez Spółkę szeregu problemów technologicznych, technicznych czy procesowych. Rozwiązanie tych problemów wymaga wykorzystania wiedzy z zakresu fizyki, chemii, materiałoznawstwa, technologii informatycznych, projektowania procesów etc. Pracownicy Spółki wykorzystali aktualnie dostępną wiedzę i umiejętności w celu projektowania i tworzenia nowych, zmienionych czy usprawnionych procesów, technologii oraz linii produkcyjnych. Nowe zastosowania materializują się w postaci np. w nowego ustawienia parametrów maszyny (parametryzacja), nowego zastosowania już posiadanego narzędzia, nowego layoutu procesu produkcyjnego (linii produkcyjnej), nowej koncepcji procesu magazynowego czy procesu przepływu informacji.
Prace w każdym z obszarów wiążą się z przeprowadzeniem prac koncepcyjnych, przeprowadzeniem testów, prób oraz analiz. Istotą tych prac, jest tworzenie wiedzy lub nowych zastosowań. Powstały w ten sposób know-how Spółka wykorzystuje na co dzień w bieżącej działalności operacyjnej.
Przedstawiony we wniosku wspólnym stan faktyczny jest objęty pozytywną interpretacją otrzymaną przez czwartego ze wspólników. (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w stanie prawnym obowiązującym w 2022 r. (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Przepis ten normuje tzw. ulgę badawczo-rozwojową (ulgę B+R). Jest ona szczególnym instrumentem, którego celem jest zachęcanie podatników prowadzących działalność gospodarczą do podejmowania działań o charakterze badawczo-rozwojowym. Ma to wpływać na innowacyjność oferowanych przez nich produktów, usług lub procesów realizowanych w ich przedsiębiorstwach. W dalszej perspektywie ulga badawczo-rozwojowa ma służyć wzrostowi nowoczesności, innowacyjności i konkurencyjności gospodarki.
Mechanizm ulgi sprowadza się do możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania określonej wartości wskazanych rodzajowo kosztów uzyskania przychodów dotyczących działalności badawczo-rozwojowej (kosztów kwalifikowanych). Mając na względzie wysokie koszty działań o charakterze badawczo-rozwojowym, ustawodawca zdecydował o możliwości „dwukrotnego” uwzględnienia wartości tych kosztów w rachunku podatkowym podatnika – raz jako kosztów uzyskania przychodów i ponownie jako odliczenia od podstawy obliczenia podatku.
Jak wynika z art. 26e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z omawianej ulgi może skorzystać podatnik, który spełnia łącznie następujące warunki:
1)uzyskuje przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej;
2)prowadzi działalność badawczo-rozwojową;
3)ponosi na działalność badawczo-rozwojową koszty uzyskania przychodów określone jako „koszty kwalifikowane”.
Pojęcie działalności gospodarczej
W odniesieniu do pierwszej z ww. przesłanek wskazuję, że zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie natomiast do art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej
Definicje ustawowe
Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej – oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Stosownie do art. 5a pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych – oznacza to:
a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Zgodnie z art. 5a pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych – oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571):
Badania naukowe są działalnością obejmującą:
1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Łącząc te elementy, można stwierdzić, że działalnością badawczo-rozwojową jest działalność twórcza obejmująca:
·badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, a więc prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne; lub
·badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń; lub
·prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń,
podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Twórczy charakter działalności badawczo-rozwojowej
Z ustawowej definicji zawartej w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi mieć charakter twórczy. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność – zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy – mający na celu tworzenie, tworzyć – powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Badania podstawowe
Działalność badawczo-rozwojowa może obejmować badania podstawowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, a więc:
- prace empiryczne – czyli prace doświadczalne, lub
- prace teoretyczne – czyli oparte na teorii naukowej, a nie na doświadczeniu,
mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.
Co istotne, aby prowadzone przez podmiot działania miały status badań podstawowych w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym, muszą być prowadzone z zachowaniem odpowiednich standardów.
Nie każde przeprowadzone doświadczenie jest badaniem podstawowym. Prace empiryczne muszą być prowadzone w odpowiednich warunkach (w odpowiednim środowisku), w oparciu o określoną metodę działań. Powinny być przeprowadzone w odpowiedniej próbie, uwzględniać stopień powtarzalność wyników. Prace te powinny być odpowiednio zarejestrowane lub opisane. Szczegółowe standardy prowadzenia prac empirycznych są uzależnione od przedmiotu badania.
Podobnie, nie każde rozważania prowadzone w oparciu o teorie naukowe będą miały status prac teoretycznych w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Prace teoretyczne w rozumieniu tej ustawy także muszą spełniać określone standardy, w tym dotyczące metodologii badan naukowych, komparatystyki, zasad wnioskowania.
Badania aplikacyjne
Działalność badawczo-rozwojowa może również obejmować badania aplikacyjne w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, czyli prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Aplikacja to m.in. „zastosowanie czegoś w praktyce”. Przedmiotem badań aplikacyjnych jest więc pozyskanie nowej wiedzy i umiejętności (opartych na wiedzy i doświadczeniu) dla potrzeb praktyki produkcyjnej lub usługowej w określonym zakresie. Podmiot podejmujący prace aplikacyjne – mając wiedzę o określonych produktach, procesach lub usługach (ich cechach, wadach) – podejmuje działalność badawczą, której celem jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności po to, aby:
·opracować nowe produkty, procesy lub usługi lub
·wprowadzić znaczące ulepszenia do istniejących produktów, procesów lub usług.
„Nowy” to „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”, „taki, który zajął miejsce poprzedniego”, „spotykany po raz pierwszy, dopiero co poznany lub będący od niedawna w jakimś środowisku”, „od niedawna istniejący, właśnie wynaleziony”.
Celem prac aplikacyjnych jest zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności – czyli takiej wiedzy i takich umiejętności, których podmiot prowadzący prace (pomimo bycia specjalistą w danej dziedzinie) wcześniej nie posiadał.
Nowym produktem, procesem lub usługą może być:
·produkt, proces lub usługa, które nie istniały wcześniej, czyli takie, które zostały opracowane po raz pierwszy w wyniku badan aplikacyjnych;
·produkt, proces lub usługi, które istniały już jako rodzaj produktu, procesu lub usługi, ale w wyniku badań aplikacyjnych opracowano ich nową koncepcję.
Ulepszenie natomiast to „to, co usprawniło funkcjonowanie czegoś”. Ulepszać to „zmienić coś tak, żeby stało się bardziej użyteczne lub funkcjonalne”. Celem prac aplikacyjnych dotyczących istniejących produktów, procesów lub usług nie są jakiekolwiek ulepszenia, ale ulepszenia znaczące – czyli mające duże znaczenie, dużą wagę, istotne z punktu widzenia funkcji i dotychczasowych cech ulepszanych produktów, procesów lub usług. Jednocześnie jednak skala zmian wprowadzonych do produktu, procesu lub usługi nie powoduje, że mówimy o nowym produkcie, procesie lub usłudze, ale o produkcie, procesie lub usłudze znacząco ulepszonych.
Analogicznie jak w przypadku badań podstawowych, także badania aplikacyjne muszą być prowadzone z zachowaniem odpowiednich standardów.
Prace rozwojowe
Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej obejmuje również prace rozwojowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.
Prace rozwojowe polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, tj. obejmują:
·nabycie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
·łączenie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
·kształtowanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności; i
·wykorzystanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności.
Prace rozwojowe bazują zatem na dostępnej wiedzy – w zależności od celów, jakie przyjęto dla prowadzenia prac, będzie to wiedza z określonej dziedziny lub dziedzin. Prace te obejmują kolejno:
·nabycie wiedzy i umiejętności, czyli pozyskanie wiedzy/umiejętności, zapoznanie się z wiedzą, zrozumienie jej;
·łączenie wiedzy i umiejętności, czyli znalezienie takich zależności pomiędzy wiedzą z różnych zakresów, dziedzin lub wiedzą wynikającej z różnych badań naukowych oraz pomiędzy umiejętnościami, które są istotne z punktu widzenia postawionych celów badań rozwojowych;
·kształtowanie wiedzy i umiejętności, czyli takie „ułożenie” efektów nabywania i łączenia wiedzy i umiejętności lub takie sformułowanie wniosków płynących z tych procesów, aby można je było wykorzystać dla realizacji postawionych celów prac rozwojowych;
·wykorzystanie wiedzy i umiejętności, czyli ich użycie, posłużenie się nimi dla osiągnięcia celów prac rozwojowych.
Co istotne, całość ww. czynności służy:
·planowaniu produkcji oraz
·projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
Chodzi przy tym o konkretne produkty, konkretne procesy lub konkretne usługi albo konkretne rodzaje produktów, procesów lub usług. Podmiot prowadzący prace rozwojowe organizuje je z uwzględnieniem specyfiki konkretnych produktów, procesów lub usług – od niej zależą potrzeby prowadzenia prac rozwojowych i ich zakres.
Jednocześnie ustawodawca wyłączył z definicji prac rozwojowych działalność obejmującą rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, procesów lub usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. O tym, jakie zmiany do produktów, procesów lub usług mają charakter rutynowy (wykonywany często i niemal automatycznie) i okresowy (powtarzający się, występujący co pewien czas), będzie każdorazowo decydował charakter konkretnych produktów, procesów bądź usług.
Systematyczność i cele działalności badawczo-rozwojowej
Działalność badawczo-rozwojowa jest podejmowana:
·w sposób systematyczny,
·w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Pojęcie „systematyczny” – w odniesieniu do procesów oznacza „zachodzący stale od dłuższego czasu”; w odniesieniu do działań oznacza „prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; planowy, metodyczny”.
Z uwagi na charakter działań, jakie obejmuje działalność badawczo-rozwojowa, pojęcia systematyczności tych działań nie należy ograniczać wyłącznie do ich zwykłego organizacyjnego uporządkowania i częstotliwości podejmowanych czynności. Znaczenie pojęcia „systematyczności” będzie także wynikową przedmiotu prowadzonych działań (badań naukowych lub prac rozwojowych) – musi uwzględniać specyfikę podejmowanych badań lub prac.
Celem działalności badawczo-rozwojowej jest: zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Punktem wyjściowym dla działalności badawczo-rozwojowej jest więc posiadanie pewnego poziomu (określonych zasobów) wiedzy w konkretnym temacie. Aby stwierdzić, czy podjęte działania prowadzą do zwiększenia poziomu wiedzy oraz służą wykorzystywaniu zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań, koniecznym jest określenie poziomu wiedzy „wyjściowej” i „wyjściowego” stanu wykorzystywania zasobów wiedzy, „wyjściowego” stanu jej zastosowań. Bez takiego nakreślenia „punktu wyjścia” dla działalności badawczo-rozwojowej nie da się nakreślić celów podejmowanych działań.
Należy uwzględnić zatem, że głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo-rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmują szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu (zobacz: 3.2.1.3 Objaśnienia w zakresie IP BOX – Zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania jej do tworzenia nowych zastosowań).
Istotnym jest więc między innymi to:
·jakimi zasobami wiedzy podatnik dysponował przed rozpoczęciem realizacji projektu badawczo-rozwojowego;
·jaki rodzaj wiedzy podlegał następnie selekcji, wykorzystaniu i rozwijaniu pod względem przydatności do realizacji tego projektu.
Ocena charakteru Państwa działalności
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 29 listopada 2022 r. prowadzili Państwo działalność w formie spółki jawnej wraz z czwartym wspólnikiem.
Podstawowym przedmiotem Państwa aktywności była działalność produkcyjna w zakresie produktów (…) i opiera się na produkcji i sprzedaży hurtowej (…). Głównym odbiorcą Państwa produktów jest (…), na rzecz której sprzedawane są m.in.: (…).
Charakterystyczną cechą produkcji artykułów (…) jest konieczność zachowania wyjątkowego poziomu staranności w procesie wytwórczym. Wysoka dbałość jest kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie w przetargach. Taki standard został narzucony przez klientów, którzy wykazują niski poziom tolerancji na wady produkcyjne (…).
W związku z powyższym, jak wyjaśnili Państwo we wniosku, są Państwo zobowiązani do ciągłego opracowywania nowych procesów wewnętrznych oraz technologii produkcyjnych. Stały rozwój w tych obszarach stał się niezbędny dla utrzymania wysokiego standardu jakości i sprostania oczekiwaniom coraz bardziej wymagających klientów.
Jak wynika z wniosku, oprócz działalności produkcyjnej i handlowej prowadzą Państwo zatem działalność rozwojową. Działalność rozwojowa w strukturze Państwa Spółki oparta jest o metodologię (…). Metodologia ta stanowi integralną część kultury firmy, umożliwiając adaptację do zmian rynkowych i utrzymanie konkurencyjnej przewagi. Prace rozwojowe są prowadzone przede wszystkim w ramach Działu (…). Wsparciem służy również Dział (…).
We wniosku wyjaśnili Państwo również w sposób szczegółowy, jakie są źródła inicjowania działalności rozwojowej Państwa Spółki, w ramach których identyfikowane są rozmaite ryzyka, zagrożenia i problemy. Działalność rozwojowa jest inicjowana z trzech źródeł:
• Działalność filarowa;
• Działalność Audytowa;
• Zgłoszenia zewnętrzne.
Jak wynika z Państwa wniosku, w ciągu 2022 r. prowadzili Państwo kilkadziesiąt projektów rozwojowych, które zostały zgrupowane z uwagi na ich przedmiot. I tak, wyróżniono 5 grup projektów:
·nowe technologie;
·rozbudowa linii produkcyjnych;
·usprawnienie procesu (…);
·optymalizacji przestrzeni (…);
·pozostałe prace (…).
Co ważne wskazali Państwo, że prace o prostym charakterze, czyli takie, które można łatwo zaimplementować, nie zostały objęte wnioskiem.
Twórczość opisanych przez Państwa projektów
Jak wynika z wniosku, podejmowana przez Państwa działalność w zakresie opisanych 5 grup projektów ma charakter twórczy.
Potwierdzili Państwo, że wszystkie opisane we wniosku poszczególne projekty (grupy projektów) były wyrazem własnej twórczości intelektualnej w takim rozumieniu, że w każdym przypadku były one realizowane przez Państwa pracowników. Powstałe w toku prowadzonych prac pomysły, koncepcje były wynikiem wysiłku intelektualnego pracowników. Elementem każdego z tych projektów były prace analityczne (analiza problemu, analiza dostępnych rozwiązań i skutków) oraz prace koncepcyjne (tworzenie i rozważanie dostępnych opcji oraz rozwiązań). Prace były prowadzone przez wyznaczony interdyscyplinarny zespół składający się z pracowników. W żadnym przypadku prace nie były prowadzone w oparciu o gotową instrukcję. Posiadały one charakter kreatywny, nowatorski, oryginalny w pomyśle w takim rozumieniu, że każdy projekt był realizowany na podstawie pomysłów, koncepcji powstałych w drodze wysiłku intelektualnego pracowników wchodzących w skład danego zespołu projektowego.
Realizacja prac wymaga każdorazowo opracowania/wymyślenia nowych rozwiązań technicznych, technologicznych lub procesowych, a także ich walidacji w warunkach rzeczywistych.
Projekty te były nastawione na stworzenie nowych oryginalnych rozwiązań, o charakterze unikatowym – w takim rozumieniu, że rozwiązania i koncepcje będące podstawą prac projektowych zostały wymyślone i opracowane przez Państwa pracowników.
Wszystkie prace miały charakter kreacyjny, dążyły do stworzenia czegoś nowego, np. nowy proces, nowy layout etc. Wszystkie pomysły miały charakter unikatowy w skali Państwa działalności.
Twórczy charakter prac w ramach wszystkich projektów z 1 grupy projektów (Nowe technologie) polegał na opracowaniu oryginalnej, autorskiej technologii wytwarzania danego produktu. Na technologię wytwarzania składał się:
- dobór maszyn, urządzeń,
- dobór materiałów,
- dobór parametrów produkcyjnych (parametryzacja);
- kolejność ułożenia procesu.
W toku prac nad każdym projektem powstała nowa koncepcja technologii (tj. konkretnego zestawienia ww. elementów). W każdym przypadku powstała nowa, niewystępująca wcześniej w Państwa praktyce koncepcja (technologia).
Twórczy charakter prac polegał na opracowaniu/zaprojektowaniu (w każdym przypadku) oryginalnego, autorskiego projektu rozbudowanej linii produkcyjnej (…). Układ (layout) linii produkcyjnej składał się z takich elementów, jak:
- Maszyny i narzędzia produkcyjne;
- Parametryzacja maszyn;
- Układ linii (kształt, kierunek przepływu);
- Ilość i kompetencje pracowników.
W toku prac nad każdym projektem powstała nowa koncepcja layoutu (tj. konkretnego zestawienia ww. elementów) rozbudowanej linii produkcyjnej. W każdym przypadku powstała nowa, niewystępująca wcześniej w Państwa praktyce koncepcja layoutu.
Twórczy charakter prac w ramach wszystkich projektów z 2 grupy projektów (Rozbudowa linii produkcyjnych) polegał na opracowaniu/zaprojektowaniu (w każdym przypadku) oryginalnego, autorskiego projektu rozbudowanej linii produkcyjnej (…). Układ (layout) linii produkcyjnej składa się z takich elementów, jak:
- Maszyny i narzędzia produkcyjne;
- Parametryzacja maszyn;
- Układ linii (kształt, kierunek przepływu);
- Ilość i kompetencje pracowników.
W toku prac nad każdym projektem powstała nowa koncepcja layoutu (tj. konkretnego zestawienia ww. elementów) rozbudowanej linii produkcyjnej. W każdym przypadku powstała nowa, niewystępująca wcześniej w Państwa praktyce koncepcja layoutu.
Twórczy charakter prac w ramach wszystkich projektów z 3 grupy projektów (Usprawnienie procesu (…)) polegał na opracowaniu i wdrożeniu (w każdym przypadku) nowego modelu przepływu informacji oraz na wytworzeniu (odrębnie dla każdego projektu) autorskiego programu komputerowego. Każdy taki model procesu przepływu informacji składa się szeregu czynników, takich jak: Ilość przekazywanych informacji, treść (długość, czcionka, formatowanie), sposób wizualizacji (wyświetlanie na ekranie, prezentacja danych na wykresach, prezentacja wskaźników realizacji celów), miejsce wyświetlania informacji, sposób wprowadzania etc.
W toku prac nad każdym projektem powstała nowa koncepcja procesu (niewystępująca wcześniej w Państwa praktyce) oraz nowe oprogramowanie komputerowe.
Twórczy charakter prac w ramach wszystkich projektów z 4 grupy projektów (Pozostałe prace (…)) polegał na opracowaniu istotnych usprawnień/ulepszeń w funkcjonujących procesach, technologii oraz liniach produkcyjnych. O ile w przypadku pierwszych 3 grup, prowadzone prace miały na celu stworzenie nowej technologii, procesu czy layoutu linii produkcyjnej, tak w przypadku tej grupy, celem było wprowadzenie usprawnień do już istniejących procesów, technologii, czyli linii produkcyjnych.
Innowacja polegała na opracowaniu unikatowego, autorskiego rozwiązania umożliwiającego poprawę parametrów jakościowych w danej technologii, linii lub procesie.
Twórczy charakter prac w ramach wszystkich projektów z 5 grupy projektów (Optymalizacja przestrzeni (…)) polegał na opracowaniu nowego (ulepszonego) procesu (…). W toku prac, powstała koncepcja optymalnego sposobu wykorzystania przestrzeni (…). Koncepcja powstała w wyniku przeprowadzonych prac analitycznych.
Jak wyjaśnili Państwo, prace polegające na sprzątaniu (czyszczenie, segregacja) należy uznać za rutynowe, a prace opisane w tej grupie nie obejmują prac o takim charakterze. Prace w tym obszarze nie obejmują prac porządkowych, tylko prace analityczne oraz koncepcyjne prowadzące do opracowania optymalnej koncepcji ułożenia (…).
Systematyczność opisanych przez Państwa projektów
Potwierdzili Państwo, że wszystkie opisane we wniosku projekty (grupy projektów) podejmowane były każdorazowo w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia.
We wniosku opisali Państwo przy tym w sposób szczegółowy dla każdego z projektów w ramach wszystkich 5 grup projektów harmonogramy, a więc poszczególne etapy każdych z projektów, założenia, cele oraz efekty.
Prace rozwojowe i/lub badania naukowe w ramach przedstawionych przez Państwa projektów
Przede wszystkim wyjaśnili Państwo wprost, że prowadzone prace nie miały charakteru prac badawczych w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Państwa zdaniem wszystkie projekty opisane we wniosku noszą znamiona prac rozwojowych w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Przechodząc zatem do analizy opisanych projektów w ramach wszystkich grup projektów pod kątem możliwości uznania działań podjętych w ramach tych projektów za prace rozwojowe, zauważyć trzeba, że prowadzone przez Państwa prace każdorazowo wymagały rozwiązania szeregu problemów technologicznych, technicznych czy procesowych. Jak wynika z całokształtu wniosku, rozwiązanie tych problemów wymagało wykorzystania wiedzy z zakresu fizyki, chemii, materiałoznawstwa, technologii informatycznych, czy projektowania procesów. Pracownicy wykorzystywali aktualnie dostępną wiedzę i umiejętności w celu projektowania i tworzenia nowych, zmienionych czy usprawnionych procesów, technologii oraz linii produkcyjnych.
Zatem nowe zastosowania materializowały się w postaci, np. nowego ustawienia parametrów maszyny (parametryzacja), nowego zastawania już posiadanego narzędzia, nowego layoutu procesu produkcyjnego (linii produkcyjnej), nowej koncepcji procesu magazynowego czy procesu przepływu informacji.
Prace w każdym z obszarów wiązały się z przeprowadzeniem prac koncepcyjnych, przeprowadzeniem testów, prób oraz analiz.
W ramach projektów dotyczących opracowania oryginalnej, autorskiej technologii wytwarzania danego produktu (Nowe technologie) każdorazowo rozwiązywano szereg problemów technicznych i technologicznych głównie w obszarze parametryzacji dobranych maszyn. Przed rozpoczęciem prac dysponowali Państwo wiedzą oraz doświadczeniem pozwalającym na opracowanie technologii dla określonych produktów o określonych parametrach (szczegóły we wniosku). Stworzenie nowej technologii wymagało wiedzy z zakresu inżynierii procesu, produktu oraz technologii informatycznych produkcji, projektowania procesów etc. W celu opracowania technologii wytwarzania w każdym z opisanych przypadków nastąpiło zwiększenie wiedzy we wszystkich tych obszarach. Dodatkowo doszło do wykorzystania posiadanych zasobów wiedzy w tych obszarach do stworzenia nowych zastosowań.
W ramach projektów dotyczących opracowania/zaprojektowania (w każdym przypadku) oryginalnego, autorskiego projektu rozbudowanej linii produkcyjnej (…) (Rozbudowa linii produkcyjnych) rozwiązywano szereg problemów technologicznych, takich jak: dobór maszyn, zapewnienie kompatybilności oraz zbalansowania całej linii. Stworzenie modelu (layoutu) rozbudowanej linii produkcyjnej wymagało zatem wiedzy z inżynierii procesu, produktu oraz technologii informatycznych produkcji, projektowania procesów etc. W każdym z opisanych przypadków nastąpiło również zwiększenie wiedzy we wszystkich tych obszarach. Dodatkowo doszło do wykorzystania posiadanych zasobów wiedzy w tych obszarach do stworzenia nowych zastosowań.
Z kolei projekty dotyczące opracowania i wdrożenia (w każdym przypadku) nowego modelu przepływu informacji oraz wytworzenia (odrębnie dla każdego projektu) autorskiego programu komputerowego (Usprawnienie procesu (…)) wymagały wiedzy z zakresu komunikacji i prezentacji danych, zarządzania (projektowanie i organizacja procesów) oraz informatyki (programowanie, sprzęt IT). Realizacja projektów spowodowała wzrost wiedzy w tych obszarach. W toku wszystkich przeprowadzonych projektów przeprowadzano prace analityczne, które pozwoliły na zwiększenie zasobu wiedzy, a następnie przeprowadzono prace koncepcyjne (tu wykorzystano zdobyte wiedze w celu stworzenia nowego zastosowania). Na ostatnim etapie procesu przeprowadzono serię testów.
W ramach projektów dotyczących opracowania istotnych usprawnień/ulepszeń w funkcjonujących procesach, technologiach oraz liniach produkcyjnych (Pozostałe prace (…)) koniecznym było wykorzystania wiedzy z zakresu inżynierii procesu, produktu oraz technologii informatycznych produkcji, projektowania procesów etc. Opracowanie ulepszeń w każdym z opisanych przypadków doprowadziło również do zwiększenia zasobów wiedzy we wszystkich tych obszarach. Dodatkowo doszło do wykorzystania posiadanych zasobów wiedzy w tych obszarach do stworzenia nowych zastosowań. W toku wszystkich przeprowadzonych projektów przeprowadzano prace analityczne, które pozwoliły na zwiększenie zasobu wiedzy, a następnie przeprowadzono prace koncepcyjne (tu wykorzystano zdobytą wiedzę w celu stworzenia nowego zastosowania).
Ponadto wyjaśnili Państwo, że projekty z grupy Optymalizacja przestrzeni (…) nie obejmowały prac porządkowych, tylko prace analityczne oraz koncepcyjne prowadzące do opracowania optymalnej koncepcji (…). W toku prac powstała koncepcja optymalnego sposobu wykorzystania przestrzeni (…). Koncepcja powstała w wyniku przeprowadzonych prac analitycznych. W toku wszystkich zrealizowanych projektów przeprowadzano prace analityczne, które pozwoliły na zwiększenie zasobu wiedzy, a następnie przeprowadzono prace koncepcyjne (tu wykorzystano zdobytą wiedzę w celu stworzenia nowego zastosowania) oraz testy.
Jak wskazali Państwo we wniosku, istotą wszystkich tych prac było tworzenie wiedzy lub nowych zastosowań. Powstały w ten sposób know-how Spółka wykorzystuje na co dzień w bieżącej działalności operacyjnej.
W żadnym przypadku (dot. wszystkich projektów) prowadzone prace nie obejmowały rutynowych lub okresowych zmian. Realizacja każdej pracy projektowej wymagała powołania zespołu projektowego, który w celu realizacji prac przeprowadzał prace analityczne, koncepcyjne, testerskie. Żaden z projektów nie został zrealizowany w sposób automatyczny.
Zatem analiza wniosku pozwala więc na stwierdzenie:
·jakimi zasobami wiedzy dysponował przed rozpoczęciem realizacji poszczególnych projektów;
·jaki rodzaj wiedzy i umiejętności wykorzystali Państwo i rozwijali w ich ramach (jakie rozwiązania wiedzowe, techniczne, technologiczne, programistyczne etc.) wykorzystywali Państwo oraz/lub rozwijali w ramach każdego projektu.
Z Państwa wniosku wynika, że prace w ramach wszystkich 5 grup projektów organizowano również z uwzględnieniem specyfiki konkretnych produktów, procesów lub usług. Prace te obejmowały każdorazowo:
·nabycie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
·łączenie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
·kształtowanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności; i
·wykorzystanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności.
Co istotne, całość ww. czynności służyła:
·planowaniu produkcji oraz
·projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
Zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań w ramach opisanych projektów
Skoro z opisu sprawy wynika, że w ramach opisanych projektów doszło do rozwijania i wykorzystania zasobów wiedzy, uznać trzeba, że działalność ta obejmuje zwiększenie oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Wnioski
Podsumowanie: na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że podejmowana przez Państwa działalność w ramach opisanych we wniosku projektów spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Działalność w ramach wszystkich projektów jest bowiem działalnością twórczą, podejmowaną w sposób systematyczny, obejmuje prace rozwojowe i podejmowana jest w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz ich wykorzystania do tworzenia nowych zastosowań.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).